İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
KİTAP HAKKINDA VE TEŞEKKÜR 7
İÇİNDEKİLER 9
ŞEKİL, RESİM VE TABLOLAR 15
KISALTMALAR 21
BİRİNCİ BÖLÜM
İNSANSIZ HAVA ARAÇLARI
1.1. İNSANSIZ HAVA ARAÇLARININ TARİHÇESİ 23
1.2. İHA’LARIN DÜNYADAKİ SERÜVENİ 24
1.3. İHA’LARIN TÜRKİYEDEKİ SERÜVENİ 33
İKİNCİ BÖLÜM
İNSANSIZ HAVA ARACI SİSTEMLERİ
2.1. İNSANSIZ HAVA ARACI SİSTEM MİMARİSİ 60
2.1.1. Yer Kontrol İstasyonu 63
2.1.1.1. YKİ Bilgisayarı ve Yazılımı 63
2.1.1.2. Yer Veri Terminali (YVT) 65
2.1.1.3. El Kumandası 65
2.2 İNSANSIZ HAVA ARACI 66
2.2.1. Hava Aracı 66
2.2.2. Güç Kontrol Ünitesi 66
2.2.3. Hava Veri Terminali (HVT) 67
2.2.4. Otopilot 68
2.2.5. Sensörler 68
2.2.6. Servolar 69
2.2.7. Rotor 69
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İHA SİSTEMLERİNİN TAKTİK UNSURLARI
3.1. TAKTİK ANALİZ 71
3.1.1. İnsansız Hava Aracı 71
3.1.2. Faydalı Yükler 72
3.1.3. İnsan Unsuru 72
3.1.4. Komuta Unsuru 73
3.1.5. Haberleşme ve Elektronik Sistemleri 73
3.1.6. Destek Unsuru 74
3.2. İNSANSIZ HAVA ARAÇLARININ TAKTİK AVANTAJLARI VE
DEZAVANTAJLARI 74
3.3. İHA’LARIN UÇUŞ PROFİLLERİ 77
3.3.1 Antenin Anteni Görme Prensibi 77
3.3.2. Önceden Atanmış Noktalara Uçuş 85
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İHA'LARIN SINIFLANDIRILMASI
4.1. KLASİFİKASYON 87
4.1.1. NATO’nun İnsansız Hava Aracı Sistemleri Sınıflandırması 88
4.1.2. ABD’nin İnsansız Hava Aracı Sistemleri Sınıflandırması 88
4.1.3. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün Sınıflaması 90
BEŞİNCİ BÖLÜM
UÇUŞ MORFOLOJİSİ VE AERODİNAMİK
5.1. HAVA ARACININ EKSENLERİ 99
5.2. UÇUŞ KONTROL SİSTEMLERİ 101
5.3. KANAT TİPLERİ 117
5.4. KUYRUK TİPLERİ 129
5.5. İNİŞ TAKIMI TİPLERİ 131
5.6. MOTOR TİPLERİ 133
ALTINCI BÖLÜM
MULTİKOPTER SİSTEMLERİ
6.1. HAREKET MEKANİZMASI 138
6.1.1. Dikey Hareket Prensibi 140
6.1.2. Roll Hareket Prensibi 140
6.1.3. Pitch Hareketi Prensibi 141
6.1.4. Yaw Hareketi Prensibi 141
6.2. TEMEL PARÇALAR 142
6.2.1. Gövde (Şaşe) 142
6.2.2. Kontrol Kartı 144
6.2.3. Rotor ve Pal 145
6.2.4. Motor Sürücü (ESC) 147
6.2.5. Batarya 148
6.2.6. Kumanda 149
6.2.7. GPS 149
6.2.8. Telemetri 150
6.2.9. Encoder 150
YEDİNCİ BÖLÜM
HAVA HUKUKU
7.1. HAVACILIKTA ULUSLARARASI ANLAŞMALAR VE ORGANİZASYONLAR 152
7.1.1. Şikago Sözleşmesi 152
7.1.2. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) 152
7.1.3. Uluslararası Hava Transit Geçiş ve Hava Nakliye Anlaşması 153
7.1.4. Tokyo Sözleşmesi 153
7.1.5. Lahey Sözleşmesi 153
7.1.6. Montreal Sözleşmesi 154
7.1.7. Avrupa Sivil Havacılık Konferansı (ECAC) 154
7.1.8. Varşova Sözleşmesi 154
7.1.9. Roma Sözleşmesi 154
7.1.10. Birleşik Havacılık Otoriteleri 155
7.1.11. EUROCONTROL 155
7.2. HAVACILIKTA ULUSAL MEVZUAT VE ORGANİZASYONLAR 155
7.2.1. 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu 155
7.3. İNSANSIZ HAVA ARAÇLARININ STATÜSÜ VE DURUMU 156
7.3.1. İHA Sistemlerinin Kullanımı ve Boşluk Analizi 157
7.3.2. ICAO Cir328 Dokümanı 159
SEKİZİNCİ BÖLÜM
İHA TRAFİK USULLERİ
8.1. PİST (RUNWAY [RWY]) 167
8.2. TAKSİ YOLU (RULE) VE ÇİZGİLERİ 172
8.3. HAVAALANI HAREKET BÖLGESİ IŞIKLANDIRMASI 172
8.4. YOL GÖSTEREN İŞARETÇİLER (MARSHALLER) 175
8.5. TRAFİK PATERNİ 179
8.6. TRAFİK USULLERİ 180
8.6.1. Hava Sahası Kontrolü ve Yetki 180
8.6.2. Kullanılacak Pistin Seçimi 183
8.6.3. PAT Sahasının Kullanımı 183
8.6.4. Hava Araçlarının Ayırma Usulleri 184
8.6.5. Uçuş Planı 185
8.7. OPERASYONEL HABERLEŞME TEKNİKLERİ 187
8.7.1. Readback (Geri bildirim) Zorunluluğu 191
8.7.2. Motor Çalıştırma İzinleri 192
8.7.3. Taksi / Rule İzinleri 193
8.7.4. Kalkış İzinleri 194
8.7.5. Yaklaşma ve İniş Talimatları 195
8.7.6. Acil Durum (Emergency) Protokolü 197
DOKUZUNCU BÖLÜM
SEYRÜSEFER ALETLERİ VE OPERASYONEL UÇUŞ
9.1. İHA’LARIN ALET AVİYONİKLERİ 199
9.1.1. Pitot–Statik Göstergeler 199
9.1.2. Airspeed Indicator 201
9.1.3. Altimetre 204
9.1.4. Varyometre (Vertical Speed Indicator) 205
9.1.5. Pusula (Manyetometre) 207
9.1.6. İvmeölçer (Accelerometer) 207
9.1.7. Jiroskop (Gyroscope) 207
9.1.8. Ataletsel Ölçüm Birimi (Inertial Measurement Unit) 208
9.1.9. Suni Ufuk göstergesi 209
9.1.10. İstikamet göstergesi 210
9.1.11. Dönüş Koordinatörü 210
9.1.12. GNSS (Global Navigation Satellite Systems) 211
9.2. OPERASYONEL UÇUŞ GEREKLİKLERİ 214
9.3. YAKIT HAZIRLIĞI 216
ONUNCU BÖLÜM
İHALAR İÇİN METEOROLOJİ
10.1. ATMOSFERİN KATMANLARI 220
10.1.1. Troposfer 220
10.1.2. Stratosfer 221
10.1.3. Mezosfer 221
10.1.4. Termosfer 222
10.2. STABİLİTE (KARARLILIK) VE INSTABİLİTE (KARARSIZLIK) 224
10.3. YAĞIŞLAR 224
10.3.1. Konvektif Yağışlar 224
10.3.2. Orografik Yağışlar 225
10.3.3. Cephe/Siklon Yağışları 225
10.4. BULUTLAR 226
10.4.1. Bulutların Cinsleri 227
10.5. RÜZGARLAR 230
10.5.1. Batı Rüzgarları 231
10.5.2. Kutup Rüzgarları 232
10.5.3. Meydan Rüzgarı 232
10.6. BUZLANMA 233
10.6.1. Şeffaf buzlanma 234
10.6.2. Kar tipi buzlanma 234
10.6.3. Karışık buzlanma 235
10.6.4. Buzlanmaya etki eden faktörler 235
10.6.4.1. Bulut yapısı 235
10.6.4.2. Su muhteviyatı 236
10.6.4.3. Damlacıkların nevi 236
10.6.4.4. Aerodinamik yapı ve birikim 236
10.6.4.5. Aerodinamik ısınma 236
10.6.4.6. Kirlilik 236
10.7. ATMOSFERİK BASINÇ 236
10.8. METEOROLOJİ RAPORLARI 242
10.8.1. METAR (Meteorological Terminal Air Report) 242
10.8.2. SPECI (Aviation Selected Special Weather Report) 251
10.8.3. TAF (Terminal Aerodrome Forecast) 253
10.8.4. SIGMET (Significant Meteorological Information) 254
10.8.5. AIRMET (Airman's Meteorological Information) 255
10.8.6. GAMET (General Aviation Meteorological Forecast) 256
ONBİRİNCİ BÖLÜM
HAVACILIK YÖNETİMİ VE UÇUŞ–YER EMNİYETİ
11.1. REASON MODELİ 262
11.2. SHEL MODELİ 263
11.3. İNSAN FAKTÖRLERİ ANALİZ VE SINIFLANDIRMA SİSTEMİ 264
11.3.1. Emniyetsiz davranışlar 265
11.3.2. Emniyetsiz davranışlara zemin hazırlayan koşullar 265
11.3.3. Emniyetsiz yönetim 266
11.3.4. Örgütsel etkiler 266
11.4. HAVACILIKTA YÖNETİMSEL KARAR VERME 266
11.4.1. Havacılıkta Karar Verme Hataları 267
11.4.1.1. Kurban Etme 267
11.4.1.2. İnatlaşma 267
11.4.1.3. Tecrübe Egosu 267
11.4.1.4. Kumarbaz Yanılgısı 268
11.4.1.5. İlk Düşüncede Israr 268
11.4.1.6. Fikslenme 268
11.4.1.7. Genelleme 268
11.4.1.8. Tehlikeli iyimserlik 268
11.4.1.9. Saplantılar 269
11.4.1.10. Boşlukların Doldurulması 269
11.4.1.11. Aşırı Yüklenme 269
11.4.1.12. Duygusal karışıklık 269
11.5. ÖRGÜTSEL PANDEMİ OLARAK SESSİZLİK 269
11.5.1. Örgütsel sessizliğin nedenleri 270
11.5.1.1. Çalışanların yöneticilerine güvenmemesi 270
11.5.1.2. Konuşmanın Riskli Görülmesi 271
11.5.1.3. Dışlanma Korkusu 271
11.5.1.4. İlişkilerin Bozulacağı Korkusu 271
11.5.2. Örgütsel Sessizlik Teorileri 271
11.5.2.1. Beklenti teorisi 271
11.5.2.2. Fayda Maliyet Analizi Teorisi 272
11.5.2.3. Sessizlik Sarmalı Teorisi 272
11.5.2.4. Kendini Uyarlama Teorisi 274
ONİKİNCİ BÖLÜM
STRATEJİK YÖNETİM 275
ONÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İNSANSIZ SİSTEMLERDE İNSAN FAKTÖRÜ 291
SONUÇ 303
KAYNAKLAR 297 |