İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 7
Birinci Bölüm
İFLASIN ERTELENMESİ
1. İFLASIN ERTELENMESİNİN İKTİSADİ BOYUTU 15
1.1. Kriz ve İflas 15
1.2. İflasın Ertelenmesinin İktisadi Mantığı 31
2. DOĞRUDAN İFLAS 35
2.1. İflas 35
2.2. Doğrudan İflas 35
3. İFLASIN ERTELENMESİ VE KOŞULLARI 37
3.1. İflasın Ertelenmesi Kurumu 37
3.2. İflasın Ertelenmesinin Koşulları 41
3.2.1. Borçlunun Sermaye Şirketi veya Kooperatif Olması 41
3.2.2. Şirketin Borçlarının Aktifinden Fazla Olması (Borca Batıklık) 42
3.2.2.1. Borca Batıklık Tanımı 42
3.2.2.2. Rayiç Değerin Hesaplanması ve Rayiç Değer Tespit Kriterleri 44
3.2.3. Borca Batıklık Bildirimi ve Borca Batıklık Bilançosunun Mahkemeye Verilmesi 60
3.2.4. İflasın Mahkemeden Talep Edilmesi 60
3.2.5. Borca Batıklığın Mahkemece Resen Tespit Edilmesi 60
3.2.6. İflasın Ertelenmesinin Mahkemeden Talep Edilmesi 61
3.2.7. İyileşme Ümidinin Olması 61
3.2.8. İyileştirme Projesi Hazırlanması ve Mahkemeye Sunulması 66
3.2.9. Alacaklıların Durumunun Daha Kötüleşmemesi 76
3.2.10. Masrafların Peşin Olarak Mahkeme Veznesine Yatırılmış Olması 80
3.2.11. Olağanüstü Süreden Yararlanılmamış Olması 80
3.2.12. Şirketin/Kooperatifin Mahkemece İflasın Ertelenmesine Layık Görülmesi 80
3.3. İflasın Ertelenmesinin Yargı Süreci 82
4. İFLASIN ERTELENMESİ TALEBİ EKİNDE MAHKEMEYE SUNULMASI GEREKLİ BİLGİ VE BELGELER 86
4.1. İflas Beyanı 88
4.2. Yönetim Kurulu Kararı 88
4.3. Borca Batıklık Bilançosu 88
4.4. Borca Batıklık Bilançosunun Hazırlanmasına Esas Bilgi ve Belgeler 89
4.5. Son Üç Yıla İlişkin Bilanço ve Gelir Tabloları 90
4.6. Detaylı Mizan ve Açıklama 90
4.7. Bağımsız Denetim Raporları 91
4.8. Vergi ve SGK Beyannameleri ve Ödeme Makbuzları 91
4.9. Şirket Hakkında Tanıtıcı Belgeler 91
4.10. Şirket Organizasyon Şeması 91
4.11. Borçlar Tablosu 92
4.12. Alacaklar Tablosu 93
4.13. Alınmış Teminatlar Tablosu 93
4.14. Verilmiş Teminatlar Tablosu 94
4.15. Şirketin ve Hakim Ortakların Verdiği Kefaletler Tablosu 94
4.16. Şirketin Taraf Olduğu Sözleşmeler Listesi 94
4.17. Şirketin Taraf Olduğu Davalar Listesi 95
4.18. Şirket Aleyhine Başlatılmış Yasal Takipler Listesi 95
4.19. Stok Durum Tablosu 95
4.20. Başarı ve Ödüller Listesi 96
4.21. Durum Analiz Raporu 96
4.21. İyileştirme Projesi 99
4.21.1. İyileşme Kavramı 100
4.21.2. Proje Kavramı 101
4.21.3. İyileştirme Projesine Mahkemenin Müdahale Edememesi 104
5. İFLASIN ERTELENMESİNİN SONUÇLARI 105
5.1. Takip Yasağı 105
5.2. Kayyım Atanması 110
5.2.1. Kayyım Atanmasının Gerekçesi 114
5.2.2. Kayyımın Görev ve Yetkileri 115
5.3. Malvarlığının Muhafazası 118
5.4. İflasın Ertelenmesinin Uzatılması 119
5.4.1. Uzatmanın Gerekçesi 119
5.4.2. Uzatmanın Koşulları 121
İkinci Bölüm
İYİLEŞTİRME PROJESİ
1. YASAL AÇIDAN İYİLEŞTİRME PROJESİNİN ÖZELLİKLERİ 125
1.1. Ciddi ve İnandırıcı Olmak Koşulu 125
1.1.1. Kavramların Tanımı 125
1.1.2. İyileştirme Projesinin Somut Verilere Dayanması 127
1.1.3. İyileştirme Projesinde Yer Alan Hususların Belgelendirilmesi 132
1.1.4. İyileştirme Projesinin Ciddi ve İnandırıcı Olup Olmadığının Bilirkişi Marifetiyle Tespit Edilmesi 133
1.1.5. Kesin İspatın Aranmaması 137
1.1.6. Amacın Tasfiye Olmaması 138
1.1.7. Alacaklıların Durumunun Kötüleşmemesi 140
1.2. Nesnel ve Gerçek Kaynakları ve Önlemleri Göstermek Koşulu 141
1.3. Erteleme Süresince Tüm İşletme Giderlerinin ve Çalışma Sermayesinin Nasıl Karşılanacağının Gösterilmesi Koşulu 148
1.4. Gerekli Bilgi ve Belgeleri İçermek Koşulu 149
2. YÖNTEM AÇISINDAN İYİLEŞTİRME PROJESİNİN ÖZELLİKLERİ 150
2.1. İyileştirme Projesinin Yazılı olması 150
2.2. Düzgün bir Türkçe İle Yazılması 150
2.3. İyileştirme Projesinin Siyasi Mesajlar İçermemesi 152
2.4. Rakiplerin Suçlanmaması 152
2.5. İyileştirme Projesinin Kanunlara ve Ahlaka Uygun Olması 153
2.6. Sunumun Nitelikli ve Etkili Olması 153
2.7. Bilime, Tekniğe ve İşin Doğasına Uygun Olması 153
2.8. İyileştirme Projesinin Dinamik ve Değişime Açık Olması 154
2.9. Şarta Bağlı Olmaması 155
2.10. Açık veya Örtülü Bir Tasfiye Algısı Yaratmaması 155
2.11. İyileştirme Tedbirlerinin Şirketin İçinde Bulunduğu Krizin Ağırlığıyla Uyumlu Olması 156
2.12. Sistematik Bir Bütünlüğü Olması 156
2.13. İyileştirme Projesinin Belgelendirilmesi 158
2.14. Verilerin Güvenilir Kaynaklardan Sağlanması 158
2.15. Ayrıntılara Boğulmaması 158
2.16. İflasın Ertelenmesinin Uzatılmasına Olanak Vermesi 159
2.17. Tedbirlerin Uygulanmasının Erteleme Süresi İçinde Olması 160
2.18. İyileştirme Projesinin Sadece Borca Batıklıktan Kurtulmaya Yönelik Olmaması 160
2.19. Uzmanlık Gerektiren Tedbirler İçin Uzman Görüşünün Bulunması 161
2.20. İyileştirme Projesinin Şirketin Kendi Dinamikleriyle Gerçekleştirebileceği Tedbirlerden Oluşması 162
2.21. Tedbirlerin Radikal Olması 163
2.22. Şirketin Hukuki ve İktisadi Bütünlüğünün Korunması 163
2.23. Projedeki Tedbirlerin Bizzat Borca Batık Şirkete Yönelik Olması 163
2.24. İyileştirme Tedbirlerinin Ekonomik Olması 164
3. İÇERİK AÇISINDAN İYİLEŞTİRME PROJESİNİN ÖZELLİKLERİ 164
3.1. Sermayeye İlişkin İyileştirme Tedbirleri 165
3.1.1. Sermayenin Mevcut Hissedarlarca Nakden Artırılması 166
3.1.2. Sermayenin Ayni Sermaye Olarak Artırılması 167
3.1.3. Sermayenin Yeni Ortak Alınarak Nakden Artırılması 167
3.1.4. İyileştirme Tedbiri Sayılamayacak Sermaye Hareketleri 168
3.1.4.1. Sermayenin El Değiştirmesi 168
3.1.4.2. Ortak Alacaklarının Sermayeye Eklenmesi 168
3.1.4.3. Şarta Bağlı Sermaye Artışı 170
3.1.4.4. Ödenmemiş Sermaye Borcu 170
3.1.4.5. Sermayenin Ortaklardan Borç Alınarak Sağlanması 171
3.1.4.6. Şirketin Bölünmesi 171
3.1.4.7. Sermayenin Azaltılması 172
3.2. Borç Yönetimine İlişkin İyileştirme Tedbirleri 173
3.2.1. Ortaklara Olan Borçlar 173
3.2.2. Çalışanlara Olan Borçlar 173
3.2.3. Devlet Kurumlarına Olan Borçlar 174
3.2.4. Alıcılara (Müşterilere) Olan Borçlar 174
3.2.5. Finans Kurumlarına Olan Borçlar 174
3.2.5.1. Finans Kurumlarıyla Borç Yönetimini Etkileyen Faktörler 174
3.2.5.1.1. Finans Kurumlarının Statüleri 175
3.2.5.1.2. Alacakların Teminatlı Olması 175
3.2.5.1.3. Finansal İlişkinin Kalitesi 175
3.2.5.1.4. Genel Ekonomik Ortam 175
3.2.5.1.5. Finansal Borçların Büyüklüğü 176
3.2.5.2. Finans Kurumlarıyla Borç Yapılandırma Kriterleri 176
3.2.5.2.1. Yapılandırmaya Nakit Akış Tablosunun Esas Alınması 177
3.2.5.2.2. Yapılandırmanın Bütüncül Olması 178
3.2.5.2.3. İlişkilerin Devamlılığı 178
3.2.5.2.4. Borç Yapılandırmasının Bir Tasfiye Niteliği Taşımaması 179
3.2.5.2.5. Borç Yapılandırmasının Mevcut Duruma Göre İyileşme Sağlaması 179
3.2.5.2.6. Yapılandırma Takviminin İyileştirme Takvimine Uygun Olması 180
3.2.6. Satıcılara Olan Borçlar 180
3.3. Gelirlerin ve Giderlerin Yönetimine İlişkin İyileştirme Tedbirleri 184
3.3.1. Giderlerin Azaltılması 184
3.3.1.1. Personel Giderlerinin Azaltılması 184
3.3.1.2. Üretim Maliyetlerinin Azaltılması 185
3.3.1.3. Diğer Giderlerin Azaltılması 186
3.3.2. Gelirlerin Artırılması 186
3.3.2.1. Ürün Portföyünün Sadeleştirilmesi 186
3.3.2.2. Satış ve Dağıtım Kanallarının Etkinleştirilmesi 187
3.3.2.3. Rekabetçi Fiyat Politikası 187
3.3.2.4. Alacakların Tahsilinin Hızlandırılması 187
Kaynakça 189
Kavramlar Dizini 193 |