İÇİNDEKİLER
Önsöz 5 Kısaltmalar 11 GİRİŞ 15 I. BÖLÜM: İNTERNETİN TARİHÇESİ VE ALAN ADLARININ TEKNİK ALT YAPISI §1. KONUNUN TANITIMI 17 §2. HACZİN KONUSU OLARAK İNTERNET 18 I. İnternetin Esasları ve Temel Kavramlar 18 II. İnternetin Tarihçesi 19 III. İnternetin Yapısı 20 IV. İnternetin Gelişmesi ve Geleceği 21 §3. ALAN ADLARININ TEKNİK ALT YAPISI 22 I. Temel Esasları 22 II. Alan Adı Sistemi 22 A. Alan Adı (Domain Name) Kavramı 22 1. Alan Adı Sistemi 22 2. Ülkemizdeki Alan Adları İdaresinde Yetkili Kurumlar 26 3. İnternet Adres Sisteminin İşleyişi 28 §4. İNTERNETİN İKTİSADİ YAPISI 29 I. Sayısal Olarak Alan Adları 29 II. Ticari ve İktisadi Değer Olarak Alan Adları 29 III. Alan Adlarının Değeri 30 §5. ARA SONUÇ 32 II. BÖLÜM: ALAN ADLARININ TESCİLİ §6. KAYIT SAHALARI 33 I. Kayıt Kurumlarının Gelişimi ve Ulusallaşması 33 II. Alan Adlarının Kayıt Usulü 34 III. Uygulamada Alan Adı Tescili 37 A. Alan Adları Seçiminde Trabis Faktörü 37 1. Kayıt Prosedürünün Teknik ve Yönetimsel Olarak Gerçekleştirilmesi 37 a. Kayıt Kuruluşları Aracılığı İle Alan Adlarının Kaydı 38 b. Başarılı Bir Alan Adı Kaydının Teknik Alt Yapısı 38 B. Uluslararası Alanda Alan Adı Tescilleri 40 §7. ARA SONUÇ 40 III. BÖLÜM HACZİN KONUSU OLARAK ALAN ADLARI §8. MALVARLIĞI KAVRAMI VE ALAN ADLARININ AKTİF MALVARLIĞI DEĞERİ OLUP OLAMAYACAĞI SORUNU 43 I. Genel Olarak 43 II. Alan Adlarının Hukuki Niteliği Hakkındaki Düşünceler 45 A. Alan Adlarının Benzer Kurumlar İle Mukayesesi 46 1. Medeni Ad İle Alan Adının Karşılaştırılması 46 2. Marka İle Alan Adının Karşılaştırılması 49 B. Alan Adlarının Fonksiyonu 50 §9. HACZİN KONUSU OLARAK ALAN ADLARI 52 I. Genel Olarak 52 II. Sui Generis Bir Hukuki Yapı Olarak Alan Adları 53 III. Malvarlığı Değeri Olmayan Alan Adları 54 IV. Malvarlığı Hakkı Olarak Kayıt Sözleşmesinden Doğan Talepler ve Sözleşmenin Tarafı Olma Durumunun Haczi 54 V. Ekonomik Değer ve Bu Bağlamda Haczin Konusu Olarak Alan Adlarının Genel Değerlendirilmesi 61 §10. ARA SONUÇ 69 IV. BÖLÜM “.tr” UZANTILI ALAN ADLARININ HACİZ SAFHASI §11. HACİZ TALEBİ, HACZİN YAPILMASI, HACZİN ETKİSİ 71 I. Genel Olarak 71 II. Haciz İçin Yetkili İcra Dairesi 73 III. Haciz Talebi ve Haciz Kararı 74 A. Haczedilen Hakların Nitelendirilmesi 75 B. Haciz Kararının Etkileri 76 C. Takip Borçlusunun Borçlusu Olarak BTK (Kurum) 79 §12. HACİZ ENGELLERİ 84 I. İİK m. 82 b. 2 ve b. 4 Kapsamında Haczedilemezlik 84 II. Tanıtıcı İşaretlerden Kaynaklanan Haciz Sorunları 88 A. Alan Adı Olarak İsim 89 B. İşletme Adı, Ticaret Unvanı ve Markadan Oluşan Alan Adları 91 III. İİK m. 85 f. 5 Gereğince Haczedilemezlik 92 IV. Elektronik Haberleşme Kanunu M.34/I Gereğince Haczedilemezlik 94 §13. ARA SONUÇ 95 V. BÖLÜM HACZEDİLMİŞ “.tr” UZANTILI ALAN ADLARININ SATIŞI §14. ALAN ADLARININ DEĞERİNİN BELİRLENMESİ VE PARAYA ÇEVİRME YÖNTEMLERİ 97 I. Genel Olarak 97 II. Alan Adlarının Değerinin Belirlenmesi 98 A. Değerleme Modelleri 99 1. Özel Kriterler Yoluyla Alan Adlarının Değerlemesi 99 2. Marka Değerlemesine Paralel Olarak Yapılan Değerleme 100 a. Bilanço Değeri (Substanzwert) 101 b. Piyasa Değeri (Marktwert) 101 c. Alan Adının Kazanç Değeri (Ertragswert) 102 3. Ara Sonuç 102 III. Satış (Paraya Çevirme) 103 A. Haczedilen Alan Adının Takip Alacaklısına İfa Uğruna Devri (Überweisung zur Einziehung) 104 B. Haczedilen Alan Adının Takip Alacaklısına İfa Yerine Devri (Überweisung an Zahlungs Statt) 105 C. Paraya Çevirmenin Diğer Yolları 107 1. Alan Adının Muhammen Bedeli (Schätzwert) Üzerinden Takip Alacaklısına İfa Yerine Devri 107 2. Pazarlıkla Satış 108 3. Alan Adının Üçüncü Kişiler Tarafından Kullanılması Suretiyle Değerlendirilmesi 110 4. Açık Artırma 111 §15. ARA SONUÇ 113 §16. SATIŞ SONRASI ÜÇÜNCÜ KİŞİLERİN ALAN ADI ÜZERİNDEKİ HAK İDDİALARI 115 VI. BÖLÜM “.com” UZANTILI ALAN ADLARININ HACZİ SORUNU §17. BORÇLUNUN TÜRKİYEDE İKAMET ETMESİ 119 I. Genel Olarak 119 II. Borçlunun ve Kayıt Kuruluşunun Türkiye’de Olması 119 III. Borçlunun Türkiye’de, Kayıt Kuruluşunun ABD’de Olması 119 Sonuç 121 Bibliyografya 127 Kavram Dizini 133 |