İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 5
Kısaltmalar 27
TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
Birinci Kısım
AMAÇ, KAPSAM, TANIMLAR
§1. AMAÇ 31
I. Genel Olarak 31
II. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Genel gerekçesi 33
A. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Etkili Olan Sebepler 33
B. Kanun Değişikliğine İlişkin Teknik Ayrıntılar 35
C. Kanun Değişikliğine İlişkin Maddi Ayrıntılar 36
III. Tüketiciyi Korumaya Yönelik Düzenlemelerin Amacı ve Kapsamı 38
A. Tüketiciler Açısından 38
1. Sağlık Hakkı Açısından Koruma 38
2. Kişi Güvenliği Açısından Koruma 40
3. Ekonomik Çıkarların Korunması Açısından Koruma 41
B. Kamu Yararı Açısından 42
C. Korumanın Nedenleri 43
1. Tüketicilerin Zayıf (Korunmaya Muhtaç) Konumda Olmaları 43
2. Avrupa Birliği Hukukuna Uyum Sağlama 51
a. Genel Bilgi 51
b. Avrupa Birliği Teknik Mevzuat Sistemine İlişkin Genel Bilgi 53
aa. Klasik Yaklaşım 54
bb. Yeni Yaklaşım 55
cc. Modüler Yaklaşım 57
dd. Küresel Yaklaşım 58
3. Onaylanmış Kuruluş 58
4. Akreditasyon 59
5. Uluslararası Standardizasyon Teşkilatı (ISO) 61
6. Avrupa Standartları (EN) ve Avrupa Standardizasyon Teşkilatları (CEN/CENELEC) 62
a. Avrupa Standartları (EN) 62
b. Avrupa Standardizasyon Teşkilatları (CEN/CENELEC) 63
c. CEN/CENELEC Tarafından Hazırlanan Standartlar 63
d. CEN/CENELEC’in Yapısı 64
e. TSE’nin CEN/CENELEC ile Olan İlişkileri 64
7. CE İşareti 65
8. Ülkemizdeki Avrupa Birliği Teknik Mevzuatı Uyum Çalışmaları 67
9. Türk Hukukunda CE İşaretinin Önemi 68
10. Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) Hakkında Genel Bilgi 71
a. Genel Olarak 71
b. Türk Akreditasyon Kurumunun (TÜRKAK) Faaliyetleri 72
D. Koruma Yöntemleri 74
E. Sonuç 75
§2. KAPSAM 77
I. Kanunun Uygulama Alanı 77
II. Tüketici Sözleşmelerinin Ayırıcı Özellikleri 79
A. Bedel Karşılığı Mal ve Hizmet Arzını Amaçlayan Bir Sözleşme Olmalıdır 79
B. Sözleşmenin Çeşidi ve Niteliği Önem Taşımaz 80
C. Sözleşme Taraflarından Birinin Tüketici Olması Gerekir 83
D. Tüketicinin Mal veya Hizmeti Özel Kullanımı ya da Tüketimi İçin Satın Alması Gerekir 84
III. Tüketiciye Yönelik Uygulamalar 86
§3. TANIMLAR 89
I. Genel Olarak 90
II. Tüketicinin Korunması İle İlgili Kavramlar 91
A. Tüketici 91
1. Tüketici Gerçek ya da Tüzel Kişi Olabilir 91
2. Tüketici Mal veya Hizmeti Özel Kullanım ya da Tüketimi İçin Nihai Olarak Satın Almalıdır 94
3. Mal veya Hizmet Karma Amaçla Satın Alınmamış Olmalıdır 95
B. Tüketici İşlemi 95
C. Satıcı 96
1. Satıcı, Gerçek veya Tüzel Kişi Olabilir 96
2. Satıcı Kamu Kurum ve Kuruluşu ya da Özel İşletme Sahibi Kişi Olabilir 96
3. Satıcı, Mal ve Hizmeti Bedel Karşılığı (İvazlı) Tüketiciye Satan Kişidir 97
4. Satıcı, Sunduğu Mal ile İlgili Faaliyetleri Kazanç Sağlamak Amacıyla ve Sürekli Olarak Yürütmelidir 97
D. Sağlayıcı 97
E. Üretici 98
1. Genel Olarak 98
2. Üretici gibi Sorumlu Olanlar 99
F. Mal 100
G. Hizmet 101
1. Hizmet Bedeni ve /veya Fikri Emeğe Dayanabilir 101
2. Hizmet, Bir Ücret ya da Menfaat Karşılığı Yerine Getirilmelidir 102
H. İthalatçı 102
I. Konut Finansmanı Kuruluşu 102
İ. Kredi Veren 103
J. Kalıcı Veri Saklayıcısı 103
K. Tüketici Örgütleri 104
İkinci Kısım
GENEL ESASLAR
§4. TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNA EGEMEN TEMEL İLKELER 105
I. Genel Olarak 106
II. Kanunda Belirtilen Temel İlkeler 106
A. Tüketicinin Bilgilendirilmesi İlkesi 106
B. Sözleşme Koşullarının Tüketici Aleyhine Değiştirilememesi 107
C. Tüketiciye Ek Külfet Getirme Yasağı 108
D. İşlemlerin Yazılılığı ve İspatının Düzenleyene Ait Olması 108
E. Sadece Nama Yazılı Kıymetli Evrakın Düzenlenebileceği İlkesi 109
F. Tüketici Borçlarında Adi Kefalet, Tüketici Alacaklarında Müteselsil Kefalet İlkesi 112
G. Tüketici Aleyhine Bileşik Faiz Yasağı 116
H. Katılım Bankalarını Kapsama İlkesi 116
§5. TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR 117
I. Genel Olarak 118
II. Standart Sözleşme Kavramı ve Genel Olarak Genel İşlem Koşulları İçeren Sözleşmeler 118
A. Standart Sözleşme Kavramı 118
B. Genel Olarak Genel İşlem Koşulları İçeren Sözleşmeler 119
1. Hukukumuzda Genel İşlem Koşullarına İlişkin Düzenlemeler 119
2. Genel İşlem Koşulları İçeren Sözleşmeler 120
III. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Kapsamında Haksız Şartlar 120
A. Haksız Şartın Tanımı 121
B. Haksız Şartın Unsurları 122
1. Önceden Hazırlanmış Olan Standart Sözleşme Koşulunun Bulunması 123
2. Sözleşme Koşullarının Tüketiciyle Müzakere Edilmemiş Olması ve Tüketicinin Sözleşme Koşuluna Etki Edememesi (Önceden Tek Taraflı Olarak Hazırlanmış Olma) 123
3. Sözleşme Koşulunun Tarafların Hak ve Yükümlülüklerinde Dürüstlük Kuralına Aykırı Olarak Tüketici Aleyhine Dengesizliğe Sebep Olması 124
C. Tüketici Sözleşmelerinde Yer Alan Haksız Şartların Denetimi 125
1. Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartların İdari Denetimi 125
2. Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartların Yargısal Denetimi 127
D. Standart Sözleşme Koşulları Bakımından Gözetilecek İlkeler (Yorum Denetimi) 128
1. Standart Sözleşme Koşullarının Tüketici Lehine Yorumlanması İlkesi 128
2. Sözleşmenin Bütününe Bakılması İlkesi 128
3. Asli Edimlerin Haksız Şart Denetiminin Dışında Kalması İlkesi 129
E. TSHŞHY’de Yer Alan Haksız Şart Örnekleri 129
§6. SATIŞTAN KAÇINMA 132
I. Sözleşme Özgürlüğü İlkesi ve Tüketiciler Lehine Sınırlanması 132
II. Sözleşme Özgürlüğünün Kapsamı 132
III. Sözleşme Özgürlüğünün Sınırlanması 133
IV. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunla Getirilen Sınırlamalar 133
A. Satıştan Kaçınma Yasağı (Sözleşme Yapma Zorunluluğu) 133
B. Ağırlaştırıcı Koşullar Getirme Yasağı 136
C. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanundan Önceki Durum 138
§7. SİPARİŞ EDİLMEYEN MAL VEYA HİZMETLER 140
I. Genel Olarak 140
II. Sipariş Edilmeyen Mal ve Hizmetlere Bağlanan Sonuçlar 141
Üçüncü Kısım
TÜKETİCİ İŞLEMLERİNDE
TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE AYDINLATILMASI
§8. AYIPLI MAL VE HİZMETLER 143
I. Düzenlemenin Amacı ve Uygulama Alanı 143
II. Ayıp Kavramı 148
A. Ayıp Kavramı ile Genel Olarak Sözleşmeye Aykırı Mal ve Sözleşmeye Aykırı İfa Kavramları Arasındaki İlişki 148
B. Ayıbın Türleri 151
C. Nicelik Eksikliği ve Aliud İfası 154
D. Ayıp Sayılan Eksikliklerin Çeşitleri (Maddi–Hukuki–Ekonomik Ayıp) 156
1. Maddi Ayıp 156
2. Hukuki Ayıp 157
3. Ekonomik Ayıp 157
III. Satıcıyı Maldaki Ayıptan Sorumlu Tutmanın Koşulları 159
A. Maddi Koşullar 159
1. Ortada Ayıp Sayılan Bir Eksiklik Bulunmalıdır 160
2. Maldaki Eksiklik (Ayıp) Önemli Olmalıdır 160
3. Ayıbın Var Olması Gereken An 161
4. Tüketici Ayıbın Varlığını Bilmeden Malı Satın Almış Olmalıdır 162
5. Satıcının Ayıbın Varlığını Bilmesi Gerekmez 164
6. Sözleşme ile Sorumluluğun Kaldırılması ya da Sınırlanması Geçerli Değildir 165
B. Biçimsel Koşullar 168
1. Türk Borçlar Kanunu’na Göre Satış Sözleşmesinde Yoklama ve Bildirme (Muayene ve İhbar) Yükümlülüğü 169
a. Olağan Satımlarda 169
b. Tüketici Satımlarında 170
c. Ticari Satımlarda 171
d. Hayvan Satımlarında 171
2. Başka Yerden Gönderilerek Yapılan Satışlarda (Uzağa Satışlarında) Sorumluluğun Koşulları ve Alıcının Yerine Getirmesi Gereken Yükümlülükler 172
C. Alıcıya (Tüketiciye) Tanınan Haklar 174
1. Seçimlik Haklar 175
a. Sözleşmeden Dönme 177
b. Satış Bedelinin İndirilmesini İsteme 179
c. Ayıplı Malın Ayıpsız Misliyle Değiştirilmesini İsteme 180
d. Ayıplı Malın Ücretsiz Onarımını İsteme 181
2. Tazminat İsteme Hakkı 182
a. Sözleşmeden Dönme Halinde Tazminat 184
b. Sözleşmeden Dönme Dışındaki Diğer Seçimlik Haklar Nedeniyle Tazminat İsteme 185
c. Seçimlik Hakları Kullanmaksızın Sözleşmeye Aykırılık Nedeniyle Tazminat İsteme 186
IV. Ayıplı Hizmetlerde Uygulanacak Kurallar 188
A. Ayıplı Hizmetin Türleri ve Çeşitleri 190
B. Sağlayıcıyı Ayıplı Hizmetten Sorumlu Tutmanın Koşulları 191
C. Ayıplı Hizmet Nedeniyle Tüketiciye Tanınan Haklar 192
V. Ayıp Nedeniyle Talep Hakkına Sahip Olanlar 193
VI. Ayıptan Sorumlu Tutulabilecek Kişiler 195
A. Ayıplı Mal Satışında 195
B. Ayıplı Hizmet Sunulmasında 199
VII. Sorumluluktan Kurtulma 200
VIII. Dava Zamanaşımı 201
Dördüncü Kısım
TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİ
§9. TAKSİTLE SATIŞ SÖZLEŞMELERİ 205
I. Taksitle Satış Sözleşmesinin Tanımı ve İçeriği 205
II. Taksitle Satışlar Hakkında Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunla Getirilen Farklı Düzenlemeler ve Yenilikler 206
A. Bedele İlişkin Unsur 208
B. Şekle İlişkin Unsur 209
III. Taksitle Satış Sözleşmesinin Hukuki Niteliği 210
IV. Taksitle Satış Sözleşmesinin Kurulması ve Hükümleri 211
A. Sözleşmenin Tarafları ve Tarafların Ehliyeti 211
B. Sözleşmenin Konusu 211
C. Sözleşmenin Şekli ve İçeriği 213
V. Taksitlerin Kambiyo Senetlerine Bağlanmış Olması Hususu 215
VI. Tüketicinin Taksitle Satış Sözleşmesinden Cayma Hakkı (Tüketicinin Geri Alma Hakkı) 217
VII. Muacceliyet Kaydı ve Tüketicinin Temerrüdü 219
A. Genel Olarak 220
B. Erken Ödeme 224
C. Sözleşme Koşullarının Tüketici Aleyhine Değiştirilememesi 225
D. Taksitle Satışlarda Düzenlenen Kıymetli Evrakın Sadece Nama Yazılı Olması ve Taksit Miktarı Kadar Düzenlenmesi 226
VIII. Diğer Hususlar 226
§10. TÜKETİCİ KREDİSİ SÖZLEŞMELERİ VE KREDİ KARTI SÖZLEŞMELERİ 228
I. Genel Olarak Tüketici Kredisi Sözleşmeleri 228
A. Tanım 228
B. Tarafları 229
C. Unsurları 230
1. Ödünç veya Benzeri Finansman Yöntemleri 231
2. Nakit Para Ödüncü 231
II. Kredi Kartı Sözleşmeleri 232
A. Genel Olarak Kredi Kartı Kavramı ve Kredi Kartı Sözleşmesi 232
B. Kredi Kartı Sözleşmesinin Hukuki Niteliği ve Uygulanacak Hükümler 234
C. Kredi Kartı Sözleşmesinde Tarafların Borçları 235
D. Kredi Kartı Sözleşmesinin Şekli 237
E. Kredi Kartlarında Tüketicinin Korunması 238
1. Tüketici Kredileri ile İlgili Hükümlerin Uygulanması Yoluyla Koruma 238
2. Kredi Kartlarındaki Tüketiciyi Koruyan Doğrudan Hükümler 239
3. Kredi Kartı Kullanırken Tüketicilerin Alması Gereken Güvenlik Tedbirleri 240
F. Tüketici Kredisi Sözleşmesinin Şekli 242
G. Sözleşme Öncesi Bilgilendirme Yükümlülüğü 243
H. Cayma Hakkı 244
1. Genel Olarak 245
2. Cayma Hakkının Kullanılması 245
3. Cayma Hakkının Kullanılması Halinde Tasfiye İlişkisi 246
I. Faiz Oranı 247
1. Belirli Süreli Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Faiz 248
2. Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Faiz Oranının Gösterilmesi 248
III. Sözleşmede Değişiklik 250
A. Belirli Süreli Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Değişiklik Yapılması 250
B. Belirsiz Süreli Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Değişiklik Yapılması 250
IV. Tüketici Kredilerinde Erken Ödeme 252
V. Tüketicinin Taksitleri Ödemede Temerrüde Düşmesi 253
A. Genel Olarak 254
B. Tüketici Kredilerinde Tüketicinin Temerrüde Düşmesi ve Sonuçları 254
VI. Tüketici Kredilerinde Sigorta Yaptırılması 256
VII. Bağlı Krediler 257
A. Bağlı Kredi Kavramı ve Şartları 257
1. Bağlı Kredi Kavramı 257
2. Bağlı Kredinin Şartları 258
B. Bağlı Kredi Sözleşmesinin Hiç veya Gereği Gibi Yerine Getirilmemesi 259
C. Bağlı Kredi Sözleşmesinin Sona Ermesi 261
VIII. Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Diğer Hususlar 261
§11. KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMESİ 265
I. Genel Olarak 265
II. Tanım 266
A. Konut Finansman Sözleşmesi Olarak Kabul Edilen Sözleşmeler 267
1. Konut Edinmeye Yönelik Finansal Kiralama Sözleşmesi 267
2. Konut Edinmeye Yönelik Konut Kredisi Sözleşmesi 268
3. Yeniden Yapılandırma 268
B. Konut Finansman Sözleşmesinin Şekli 269
1. Sözleşme Öncesi Bilgilendirme 269
2. Temerrüt 270
a. Tüketicinin Temerrüdü Halinde Tüm Borçlarının Muaccel Olmasının Koşulları 271
b. Konutun Satışı 272
c. Konutun Tahliyesi 273
III. Bağlı Konut Kredisi Sözleşmesi 273
A. Kavram 274
B. Konutun Hiç veya Gereği Gibi Teslim Edilmemesi 275
C. Faiz Oranı 276
D. Tüketicinin Erken Ödeme İmkânı 278
E. Konutun Sigortalanması 279
F. Diğer Hususlar 280
1. Hesap Açılması Halinde Tüketiciden Ücret veya Masraf İstenememesi 281
2. Sözleşme İle İlişkili Kredili Mevduat Sözleşmesi Yapılamayacağı 281
3. Konut Yapı Kooperatiflerinin Gerçek Kişi Ortaklarının İşlemleri 282
4. Yönetmelikle Düzenlenecek Hususlar 282
§12. ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞ SÖZLEŞMELERİ 283
I. Genel Olarak 283
II. Ödemeli Konut Sözleşmesinin Tanımı ve Unsurları 284
A. Genel Olarak 284
B. Ön Bilgilendirme Formu 284
C. Sözleşmenin Ön Şartı 285
D. Sözleşme ve Sözleşmenin Şekli 286
E. Teminat 288
F. Cayma Hakkı 290
G. Konutun Teslimi 293
H. Sözleşmeden Dönme 294
I. Diğer Hususlar 297
§13. DİĞER TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİ 299
I. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler 300
A. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler ve Satımla İlgili Genel Hükümler İçindeki Yeri 300
B. Beğenme Koşuluyla Satışlar (Genel Deneme ve Yoklama/Tecrübe ve Muayene Koşullu Satışlar) 302
C. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler ve Ayırıcı Özellikleri 304
1. Sözleşme; İşyeri Dışında Yapılmalıdır 304
2. Teklifin Hangi Taraftan Geldiği Önemli Değildir 305
3. Sözleşme Konusu Mal ve Hizmetin Değeri Belli Bir Değerden Az Olmamalıdır 306
4. Sözleşme Konusu Mal/Hizmet, Düzenleme Kapsamı İçinde Yer Almalıdır 306
D. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelerde Tüketicilerin Özel Olarak Korunması Çabalarının Nedenleri 308
E. Taksitle İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelere Uygulanacak Hükümler 311
F. Cayma Hakkının Kullanılması ve Sonuçları 311
1. Cayma Hakkının Kullanılması 311
2. Cayma Süresi 313
3. Caymanın Sonuçları 314
a. Satıcı/Sağlayıcı Yönünden Doğan Yükümlülükler 314
b. Tüketici Yönünden Doğan Yükümlülükler 315
G. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelerde Satıcı/Sağlayıcının Yükümlülükleri 315
1. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelere İlişkin İşlem Şartları 315
a. Ön bilgilendirme 315
b. Sözleşmenin Şekli 316
c. Sözleşmenin Zorunlu İçeriği 317
2. Satıcı/Sağlayıcının Diğer Yükümlülükleri 318
II. Mesafeli Sözleşmeler 319
A. Mesafeli Sözleşmeler Hakkında Genel Bilgi ve Benzer Kavramlardan Ayırt Edilmesi 320
B. Mesafeli Sözleşmelerin Ayırıcı Özellikleri 322
1. Tarafların Eş Zamanlı Fiziksel Varlığı Olmaksızın Kurulmuş Olma 322
2. Mal/Hizmetin Pazarlanmasına Yönelik Olarak Oluşturulmuş Bir Sistem Çerçevesinde Gerçekleşme 322
3. Sözleşmenin Kurulduğu Ana Kadar ve Kurulduğu An da Dahil Olmak Üzere, Uzaktan İletişim Araçlarının Kullanılması Suretiyle Kurulma 322
a. Yazılı ve Görsel İletişim Araçları Kullanılarak Kurulan Mesafeli Sözleşmeler 323
b. Telefon Kullanılarak Kurulan Mesafeli Sözleşmeler 324
c. Elektronik Ortam (İnternet) Üzerinden Kurulan Mesafeli Sözleşmeler 324
d. Diğer İletişim Araçları Kullanılarak Kurulan Mesafeli Sözleşmeler 327
4. Ücret Unsuru 327
5. İşlem Konusu Mal/Hizmet, Düzenleme Kapsamı İçinde Yer Almalıdır 327
C. Cayma Hakkının Kullanılması ve Sonuçları 328
1. Cayma Hakkının Kullanılması 329
2. Cayma Süresi 329
3. Caymanın Sonuçları 330
a. Satıcı/Sağlayıcı Yönünden Doğan Yükümlülükler 330
b. Tüketici Yönünden Doğan Yükümlülükler 330
D. Mesafeli Sözleşmelerde Satıcı/Sağlayıcının Yükümlülükleri 331
1. Mesafeli Sözleşmelere İlişkin İşlem Şartları 331
a. Ön Bilgilendirme 331
b. Sözleşmenin Şekli 333
2. Satıcı/Sağlayıcının Diğer Yükümlülükleri 333
III. Finansal Hizmetlere İlişkin Mesafeli Sözleşmeler 334
A. Finansal Mesafeli Sözleşmeler Hakkında Genel Bilgi ve Özellikleri 335
B. Cayma Hakkının Kullanılması ve Sonuçları 336
1. Cayma Hakkının Kullanılması 337
2. Cayma Süresi 337
3. Caymanın Sonuçları 337
a. Sağlayıcı Yönünden 337
b. Tüketici Yönünden 338
4. Finansal Mesafeli Sözleşmelere İlişkin İşlem Şartları 338
a. Ön Bilgilendirme 338
b. Sözleşmenin Şekli 339
c. Sözleşmenin Zorunlu İçeriği 339
d. Sözleşmeyi Sona Erdirme 340
IV. Devre Tatil ve Uzun Süreli Tatil Hizmeti Sözleşmeleri 340
A. Devre Tatil Sözleşmeleri 342
1. Genel Olarak 342
2. Tanımı 342
3. Unsurları 343
a. Taşınmazın Kullanım Hakkının Devri veya Devir Taahhüdü 343
b. Dönem 343
c. Sözleşmenin Süresi 343
4. Devre Tatil Sözleşmesinin Konusu 344
5. Tüketicinin Borçları 345
6. Sağlayıcının Borçları 345
7. Sorumsuzluk Kaydı 346
B. Uzun Süreli Tatil Hizmeti Sözleşmesinin Tanımı 346
C. Değişim Sözleşmeleri ve Yeniden Satış Sözleşmelerinin Tanımı 347
D. Önbilgilendirme Formu Verilmesi Zorunluluğu 347
E. Sözleşmenin Şekli 348
F. Cayma Hakkı 349
1. Cayma Hakkının Süresi, Kapsamı ve Sonucu 349
2. Cayma Hakkının Bağlı Krediye Etkisi 350
G. Ön Ödemeli Şekilde Yapılan Devre Tatil Sözleşmeleri 351
1. Yapı Ruhsatı Şartı 351
2. Sigorta Yaptırma Zorunluluğu 351
3. Ön Ödemeli Devre Tatil Sözleşmelerinde Devir 352
4. Tüketicinin Sözleşmeden Dönme Hakkı ve Buna Bağlı Tazminat Yükümlülüğü 352
V. Paket Tur Sözleşmeleri 353
A. Paket Tur Kavramı, Özellikleri, Tarafları ve Uygulama Alanı 354
1. En Az İki Farklı Asli Edim İçermesi 356
2. Her Şey Dahil Fiyatla Satılma 356
3. Hizmetin Yirmidört Saatten Uzun Bir Süreyi Kapsaması veya Gecelik Konaklamayı İçermesi 356
B. Paket Tur Sözleşmesine İlişkin İşlem Şartları 357
1. Ön Bilgilendirme 357
2. Sözleşmenin Şekli 357
3. Sözleşmenin Zorunlu İçeriği 358
4. Tüketicinin Hakları 358
a. Paket Turun Esaslı Unsurlarında Değişiklik veya Turun İptali Durumunda 359
b. İfa Sırasında Eksiklik Ortaya Çıkması Durumunda 359
c. Tazminat Talep Etme 359
5. Sözleşmenin Feshi 360
6. Sözleşmenin Devri 360
VI. Abonelik Sözleşmeleri 361
A. Genel Olarak 362
1. Fesih Hakkının Koşulları 364
2. Feshin Sonuçları 365
B. Tanım 366
C. Abonelik Sözleşmesinin Şekli ve Süresi 367
D. Abonelik Sözleşmesinin Feshi ve Sonuçları 368
1. Belirsiz Süreli veya Bir Yıldan Uzun Süreli Sözleşmeler 368
2. Bir Yıldan Kısa Süreli Sözleşmeler 368
3. Feshin Şekli 369
4. Fesih Sonrası Satıcını Yükümlülükleri 369
VII. Süreli Yayın Kuruluşlarınca Düzenlenen Promosyon Uygulamaları 370
A. Genel Bilgi 371
B. Promosyon Uygulamalarının Hukuki Niteliği 376
Beşinci Kısım
TÜKETİCİNİN BİLGİLENDİRİLMESİ VE
MENFAATLERİNİN KORUNMASI
§14. FİYAT ETİKETİ 379
I. Genel Olarak Etiket Koyma – Tarife ve Fiyat Listesi Asma Yükümlülüğü 379
II. Etiket Koyma Zorunluluğu 380
A. Etiketin Anlamı ve Amacı 380
B. Etiketin Biçimi 381
C. Etiketin İçeriği (Yer Alması Gerekli Bilgiler) 381
D. Etiketin Konuluş Biçimi ve Yeri 382
E. Etiket Konulması Zorunlu Olan Mallar 383
1. Genel Olarak 383
2. İstisnalar 383
E. Tarife ve Fiyat Listesi Asma Zorunluluğu 385
1. Tarife ve Fiyat Listesinin Anlamı ve Amacı 385
2. Biçimi, Konuluşu ve İçeriği 386
D. Denetim 386
§.15. TANITMA VE KULLANMA KLAVUZU 387
I. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu İle Birlikte Satma Zorunluluğu 387
II. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzunun Tanımı 388
III. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu İle Birlikte Satma Zorunluluğu İle İlgili Düzenlemenin Amacı 388
IV. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu İle Satılması Zorunlu Olan Mallar 388
V. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzunun Dili, İçeriği ve Veriliş Biçimi 390
A. Dili 390
B. İçeriği 390
C. Veriliş Biçimi 391
VI. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu Vermemenin Yaptırımı 391
§16. GARANTİ BELGESİ 392
I. Garanti Süresi 392
II. Garanti Belgesi Verme Zorunluluğu ve Gerekçesi 392
III. Garanti Belgesinin Tanımı 393
IV. Zorunluluk Kapsamına Giren Mallar 393
V. Garanti Belgesini Düzenlemekle ve Vermekle Yükümlü Kişiler 393
VI. Garanti Belgesinin İçeriği 394
VII. Garanti Belgesinin Sağladığı Olanaklar 395
A. Malın Ücretsiz Onarımını ve Bakımını İsteme 395
B. Tüketicinin Sahip Olduğu Diğer Seçimlik Hakları 396
C. Garanti Belgesi Verme Yükümlülüğüne İlişkin Kurallara Uymamanın Sonuçları 396
VIII. İhtiyari Garanti 397
A. İhtiyari Garanti ve Gerekçesi 397
B. Tüketicinin İhtiyari Garantiden Yararlanması Halinde Ücret Yahut Masraf Durumu 398
C. İhtiyari Garanti Taahhüdünde Taahhüt, Reklam ve İlanla Bağlı Olunup Olunamayacağı 398
D. İhtiyari Garanti Taahhüdünde Şekil 399
IX. Satış Sonrası Hizmetler 399
A. Bakım ve Onarım Hizmetleri Verme Zorunluluğu 400
B. Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği ile İlgili Hükümler 402
1. Servis İstasyonu Kurma Zorunluluğu 402
2. Kurma Başvurusu ve İzin 402
3. Servis İstasyonlarının Özellikleri ve Sayısı 403
4. Servis İstasyonlarının Sorumluluğu 404
5. Yedek Parça ve Fiyat Listesi 405
6. Değiştirilen Parçanın İadesi 405
7. Özellik Taşıyan Mallarda Bakım Hizmetleri 405
8. Üretici, İthalatçı ve Satıcının Sorumluluğu 405
9. Bakımı İçin Servis İstasyonu Açılması Gereken Mallar 406
§17. TÜKETİCİNİN BİLİNÇLENDİRİLMESİ 407
I. Tüketicinin Eğitilmesi ve Bilinçlendirilmesi Nedenleri 407
II. Tüketici Ödülleri 409
A. Tüketici Ödülleri Gerekçesi, Amaç ve Kapsamı 409
B. Ödüllü Yarışmalar 410
C. Yarışmaların Değerlendirilmesi 410
D. Seçici Kurul 410
E. Ödüllerin Duyurulması 411
F. Ödüllerin Şekli ve Niteliği 411
G. Diğer Gerçek veya Tüzel Kişilerce Verilecek Tüketici Ödülleri 411
H. Ödüllerin Maliyetinin Karşılanması 411
Altıncı Kısım
TİCARİ REKLAM VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR
§18. TİCARİ REKLAM 413
I. Tüketicilerin Korunması Kapsamında Reklamlar ve İlanların Denetim Altına Alınması 414
II. Ticari Reklam 415
A. Genel Olarak 415
B. Aldatıcı Reklam Yasağına Tabi Olanlar ve Talepte Bulunabilecekler 417
C. Reklam Kavramı 418
1. Geniş Anlamda Reklam Kavramı 418
2. Ekonomik Anlamda Reklam Kavramı 419
a. Yapılması Yasak Olan Reklamlar 419
aa. Aldatıcı Reklamlar 419
bb. Tehlikeli, Zararlı ve İstismar Edici Reklamlar 423
cc. Örtülü Reklam 424
b. Yapılması Yasak Olmayan Reklamlar (Karşılaştırmalı Reklam) 426
3. Ticari Reklamın Özellikleri 427
D. Ticari Reklam Kurallarına Uymayanlara Verilecek Cezalar 429
§19. HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR 431
I. Haksız Ticari Uygulama Kavramı 431
II. Aldatıcı Eylemler 433
III. Aldatıcı İhmaller 434
IV. Saldırgan Ticari Uygulamalar 434
V. Yükümlülük 436
§20. REKLAM KURULU 437
I. Reklam Kurulunun Oluşumu 439
A. Üye Sayısı 439
B. Üyelerin Seçilmesi 439
C. Üyelerin Nitelikleri 440
D. Üyelik Süresi 441
E. Kurul Başkanı 441
F. Ödenek ve Huzur Hakkı 442
II. Reklam Kurulunun Görevleri 442
A. İlkeleri Belirlemek 442
B. Gerekli İncelemeleri Yapmak 442
C. Tedbir ve/veya Ceza Uygulama 443
III. Reklam Kurulunun Çalışma Yöntemi 443
A. Başvurular 443
B. Toplantı 443
C. Üyeliğin Düşmesi 443
D. Gündem 443
E. Toplantı Yeri 444
F. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı 444
G. Toplantıya Katılma Yasağı 444
H. Sekreterya Hizmetleri 444
I. Sekreteryanın Görevleri 444
İ. Toplantı Tutanağı 445
J. İhtisas Komisyonları 445
K. Kurulun Temsili 445
L. Kurulun İlan ve Reklam İlkelerini Belirleme Yöntemi 445
1. Temel İlkeler 446
2. Özel İlkeler 447
a. Doğruluk ve Dürüstlük 447
b. Kötülemenin Yapılamaması 448
c. İtibardan Haksız Yararlanılmaması 448
d. Taklit Etmeme 449
M. İlgili Kişi, Kurum ve Kuruluşlardan Bilgi ve Görüş Alma 449
N. Huzur Hakkı ve Huzur Ücreti 449
Yedinci Kısım
TÜKETİCİ KURULUŞLARI
§21. TÜKETİCİ KONSEYİ 451
I. Tüketici Konseyi ve Benzeri Kuruluşların İşlevi ve Tarihçesi 451
II. Tüketici Konseyinin Oluşumu 453
A. Başkan 453
B. Başkanın Görevleri 454
C. Üyeler (Temsilciler) 454
D. Üyelerin Sayısı 456
III. Tüketici Konseyinin Görevleri 456
A. Genel Olarak 456
B. Tüketici Konseyinin Çalışma Yöntem ve Esasları 457
1. Toplantıya Çağrı, Toplantı Yeri ve Zamanı 457
2. Toplantı Yeter Sayısı 457
3. Gündem 457
4. Başkanlık Divanı 458
5. Karar Yeter Sayısı ve Kararların Alınması 458
IV. Sekretarya ve Görevleri 458
V. Ödenek 459
§22. REKLAM KONSEYİ 460
I. Reklam Konseyinin Oluşumu 460
A. Başkan 460
B. Başkanın Görevleri 460
C. Reklam Konseyi Üyeleri 460
1. Üyelerin Temsil Ettiği Yerler 460
2. Reklam Konseyinin Görevleri 462
3. Reklam Konseyinin Çalışma Yöntem ve Esasları 462
a. Toplantı Çağrı, Toplantı Yeri ve Zamanı 462
b. Toplantı Yeter Sayısı 463
c. Toplantı Karar Sayısı 463
d. Gündem 463
e. Divanın Kuruluşu ve Görevleri 463
f. Başkanın Görevleri 464
g. Sekretarya ve Görevleri 464
h. Ödenek 464
§23. TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ 465
I. Kuruluşu ve Görev Alanı 465
A. Tüketici Hakem Heyetinin Kuruluş Amacı 465
B. Hakem Heyetlerinin Sayısı 466
C. Hakem Heyetinin Oluşumu 467
1. Başkan 467
2. Üyeler 467
3. Üyelerde Aranacak Şartlar 468
4. Tüketici Örgütleri Temsilcisinin Tespiti 468
5. Üyelik Süresi 470
6. Üyeliğin Düşmesi ve Sona Ermesi 470
II. Raportör 470
III. Başvuru 471
A. Görev Alanı 472
1. Uyuşmazlık Konusu Açısından 472
2. Uyuşmazlık Konusunun Değeri Açısından 474
B. Yetki Alanı 477
C. Görevli ve Yetkili Olmayan Tüketici Hakem Heyetine Başvurma 477
IV. İnceleme 478
A. İnceleme Yöntemi 478
B. Toplantı 478
1. Toplantı Zamanı ve Yeri 478
2. Toplantı ve Karar yeter Sayısı 479
3. Toplantılara Katılma Mecburiyeti 479
4. Toplantıya Katılmama Halleri 479
C. Bilirkişi İncelemesi 480
1. Bilirkişi Görevlendirilmesi 480
2. Bilirkişinin Sorumluluğu 481
3. Bilirkişi Raporu 481
V. Karar ve Karara İtiraz 482
A. Kararın Niteliği ve Kapsamı 483
B. Karar Süresi 484
C. Karar Tutanağı 484
D. Kararın Tebliği 484
E. Kararın Yerine Getirilmesi 484
F. Kararın Düzeltilmesi 485
G. Karara İtiraz 485
VI. Huzur Hakkı ve Ücreti 486
VII. Diğer Hususlar 486
Sekizinci Kısım
YARGILAMA, DENETİM VE CEZAYA İLİŞKİN HÜKÜMLER
§24. TÜKETİCİ MAHKEMELERİ 487
I. Özel Tüketici Mahkemeleri Kurulmasının Nedenleri ve Tüketici Mahkemelerinin İşlevi 488
II. Tüketici Mahkemelerinin Oluşumu 489
III. Tüketici Mahkemelerinin Görev Alanı 490
IV. Tüketici Mahkemelerinin Yetkisi 493
V. Tüketici Mahkemelerinin Milletlerarası Yetkisi 494
VI. Başvuru Koşulları ve Yöntemi 495
VII. Yargılama Yöntemi 497
VIII. Davacı Olabilen Kişiler 497
IX. Kararların Yayınlanmasını Talep Hakkı ve Kesinleşen Kararların İletilmesi 500
§25. ÜRETİMİN, SATIŞIN DURDURULMASI VE MALIN TOPLATILMASI 501
I. Genel Olarak 501
II. Tüketici Mahkemelerinin Ayıplı Seri Mal Satışlarında Verebilecekleri Kararlar 502
A. İstem (Talep) Koşulları 502
1. Seri Mal Satışı Söz Konusu Olmalıdır 502
2. Satışa Sunulan Mal Ayıplı Olmalıdır 503
3. Tüketiciler, Tüketici Örgütleri ya da Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Dava Açmış Olmalıdır 503
B. İstem Konusu 503
III. Tehlikeli Ürünlerde Özel Düzenleme 504
A. Ürünün Tehlikeli Olup Olmadığının Tespiti 504
B. Ürünün Tehlikeli Olması Halinde Öngörülen Özel Tedbirler 509
§26. DENETİM YETKİSİ 513
I. Denetim Kavramı 513
II. Denetimin Kapsamı 513
§27. TÜKETİCİ ÜRÜNLERİNİN VE TÜKETİCİ HİZMETLERİNİN DENETLENMESİ 515
§28. CEZA HÜKÜMLERİ 516
I. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Hükümlerine Aykırı Davranışlara Verilecek Cezalar 519
A. Cezaların Çeşitleri ve Cezayı Verecek Makam 519
1. Para Cezası 519
a. Para Cezasının Miktarı 520
aa. 500 TL Para Cezası 520
bb. 1000 TL Para Cezası 522
cc. 5000 TL Para Cezası 524
dd. 10.000 TL Para Cezası 525
ee. 25.000 TL Para Cezası 526
ff. 50.000 TL Para Cezası 526
gg. 100.000 TL Para Cezası 526
hh. 500.000 TL Para Cezası 527
ii. 5.000.000 TL Para Cezası 527
jj. Genel İdari İhlal Normu 528
b. Para Cezaları Hakkında Sınırlama İlkesi 528
c. Para Cezasını Artıran Nedenler 528
d. Maddeye Göre Verilecek Para Cezalarının Diğer Kanunlardaki Para Cezalarına Engel Olmaması 529
e. Para Cezasına İlişkin Diğer Hususlar 530
2. Para Cezası Dışındaki Cezalar 530
a. Durdurma veya Düzeltme Cezası 530
aa. Reklam Kurulu ve Bakanlık Tarafından Verdiği Durdurma Cezası 530
bb. Tüketici Mahkemesinin Verdiği Durdurma Cezası 530
b. Toplatma Cezası 532
c. Türk Ceza Kanunundaki Cezalar 532
II. Cezalarda Yetki ve İtiraz 533
A. Para Cezalarını Vermeye Yetkili Makam 533
B. Para Cezasının Niteliği 534
C. Para Cezalarına Karşı İtiraz 534
D. Para Cezalarında Tahsil Zamanaşımı 534
Dokuzuncu Kısım
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
§29. YİYECEK TAKLİDİ ÜRÜNLER VE PİRAMİT SATIŞ SİSTEMLERİ 535
I. Yiyecek Taklidi Ürünler Kavramı 535
II. Piramit Satış Sistemleri 536
§30. TEST MUAYENE VE ANALİZLER VE ÖDENEK 539
I. Test Muayene ve Analizler 539
II. Ödenek 540
A. Ana Kaynak (Bakanlık Bütçesi) 540
B. Şirketlerin Katkı Payı 540
C. Bakanlık Bütçesine Kaydedilen Katkı Payından Doğan Ödeneğin Harcanması 541
1. Harcanacak Yerler 541
2. Harcama Yöntemi 542
§31. DİĞER HÜKÜMLER 543
I. Genel Olarak 543
II. TKHK Dışındaki Hükümlerin Uygulanması 543
§32. YÖNETMELİKLER VE DİĞER DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER 545
I. Genel Olarak 545
II. Kadro ihdası 546
III. Yürürlükten Kaldırılan Hükümler 546
IV. Yürürlük 546
V. Yürütme 546
VI. Geçiş Hükümleri 547
EKLER
TÜKETİCİ HAKLARI EVRENSEL BEYANNAMESİ–İLGİLİ KANUNLAR YÖNETMELİKLER VE TEBLİĞLER 551
EK 1–A: TÜKETİCİ HAKLARI EVRENSEL BEYANNAMESİ 551
EK 1–B: 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN 77’NCİ MADDESİNDEKİ İDARİ PARA CEZALARI MİKTARLARIYLA İLGİLİ TABLO 556
EK 1–C: ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN 557
EK 1–D: TÜRK AKREDİTASYON KURUMU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN 565
EK 2: ÜRÜNLERİN PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİNE DAİR YÖNETMELİK 576
EK 3: TEKNİK MEVZUATIN VE STANDARTLARIN TÜRKİYE İLE AVRUPA BİRLİĞİ ARASINDA BİLDİRİMİNE DAİR YÖNETMELİK 589
EK 4: MEDYA ÖLÇÜMÜ ARAŞTIRMA SONUÇLARININ TİCARİ REKLAM VE İLANLARDA KULLANILMASINA DAİR TEBLİĞ 598
EK 5: TÜKETİCİ ÖDÜLLERİ YÖNETMELİĞİ 600
EK 6: DEVRE TATİL VE UZUN SÜRELİ TATİL HİZMETİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ 604
EK 7: AYIPLI MALIN NEDEN OLDUĞU ZARARLARDAN SORUMLULUK HAKKINDA YÖNETMELİK 616
EK 8: MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ 618
EK 9: PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ 627
EK 10: TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA YÖNETMELİK 634
EK 11: SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ 639
EK 12: GARANTİ BELGESİ YÖNETMELİĞİ 645
EK 13: TİCARİ REKLAM VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR YÖNETMELİĞİ 649
EK 14: 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN 77’NCİ MADDESİNE GÖRE 2016 YILINDA UYGULANACAK OLAN İDARİ PARA CEZALARINA İLİŞKİN TEBLİĞ 666
EK 15: 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN 68’İNCİ VE TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ YÖNETMELİĞİNİN 6’NCI MADDELERİNDE YER ALAN PARASAL SINIRLARIN ARTIRILMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ 668
EK 16: REKLAM KURULU YÖNETMELİĞİ 669
EK 17: İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ 675
EK 18: FİNANSAL HİZMETLERE İLİŞKİN MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ 684
EK 19: ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 690
EK 20: TÜKETİCİ KONSEYİ YÖNETMELİĞİ 697
EK 21: TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU YÖNETMELİĞİ 703
EK 22: KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ 707
EK 23: FİYAT ETİKETİ YÖNETMELİĞİ 717
EK 24: 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN 77’NCİ MADDESİNE GÖRE 2016 YILINDA UYGULANACAK OLAN İDARİ PARA CEZALARINA İLİŞKİN TEBLİĞ 721
EK 25: TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ YÖNETMELİĞİ 722
AB MEVZUATI EKLERİ 735
A. TÜKETİCİNİN KORUNMASI KONUSUNDA İŞBİRLİĞİYLE İLGİLİ TÜZÜK 735
B. TÜKETİCİNİN KORUNMASI HUKUKUNA İLİŞKİN AVRUPA BİRLİĞİ DİREKTİFLERİ 751
Direktif No: 1– Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi 751
Direktif No: 2– İşyerleri Dışında Akdedilen Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması Hakkında Meclis Direktifi 773
Direktif No: 3– Üye Ülkelerdeki Kusurlu Ürünlerde Sorumluluk Konusuna İlişkin Yasa, Tüzük ve İdari Hükümlerin Birbirine Yakınlaştırılmasına Dair 85/374/EEC Sayılı Konsey Yönergesindeki Değişiklikler Hakkında Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin 10 Mayıs 1999 Tarihli, 1999/34/EC Sayılı Yönergesi 777
Direktif No: 4– Üye Devletlerin Tüketici Kredisi Üzerine Hukuki ve İdari Kurallarını Aynı Seviyeye Getirmeleri Hakkında Meclis Direktifi 783
Direktif No: 5– Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Koşullar Hakkında 5 Nisan 1993 Tarihli Konsey Direktifi 793
Direktif No: 6– Turistik Geziler (Paket Turlar) Hakkındaki Yönerge 797
Direktif No: 7– (Mülga) Taşınmazlardan Kısmî Zamanlı Yararlanma Hakkı Tanıyan Time–Sharing Türü İşlemler (Devre Tatil ve Devre Mülk Sözleşmeleri) İle İlgili Yönerge 803
Direktif No: 8– (Mülga) Uzaktan Pazarlama Çerçevesinde Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunmasına İlişkin Yönerge 808
Direktif No: 9– Tüketim Malları Satımının Belirli Yönleri ve Bu Mallar İçin Verilen Garantiler Hakkındaki Yönerge 816
Direktif No: 10– Elektronik İmzalar İçin Topluluk Çerçevesi Konusunda 13 Aralık 1999 Tarihli 1999/93/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi 821
Direktif No: 11– Bilgi Toplumu Hizmetlerinin Bazı Hukuki Yönleri ve Özellikle İç Pazarda Elektronik Ticaret Konusunda 8 Haziran 2000 Tarihli 2000/31/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi 833
Direktif No: 12– Tüketici Finansal Hizmetlerinin Uzaktan Pazarlanmasına ve 90/619/AT, 97/7/AT ve 98/27/AT Sayılı Avrupa Konseyi Yönergelerinin Değiştirilmesine İlişkin 23.09.2002 Tarihli ve 2002/65/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Yönergesi 856
Direktif No: 13– Tüketicilere Sunulan Ürünlerin Fiyatlarının Belirtilmesine İlişkin Olarak Tüketicinin Korunması Hakkında 16 Şubat 1998 Tarihli ve 98/6/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi 866
Direktif No: 14– Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar Hakkında 5 Nisan 1993 Tarihli Konsey Yönergesi 871
Direktif No: 15– Yanıltıcı Reklamlara İlişkin 84/450/EEC Sayılı Yönergeyi, Karşılaştırmalı Reklamları Da İçerecek Şekilde Tadil Eden 6 Ekim 1997 Tarihli 97/55/EC Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Yönergesi 879
Direktif No: 16– Olduklarından Farklı Görünen ve Tüketicilerin Sağlık ve Güvenliğini Tehlikeye Atan Mamullere İlişkin Üye Ülke Yasalarının Uyarlanmasına Dair 25 Haziran 1987 Tarihli Konsey Yönergesi 886
Direktif No: 17– (Mülga) Mesafeli Sözleşmelere İlişkin Olarak Tüketicilerin Korunması Hakkında 20 Mayıs 1997 Tarihli ve 97/7/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi 889
Direktif No: 18– Tüketici Hakları Direktifinin Tercümesi 901
Direktif No: 19– Tüketim Mallarının Alım Satımı ve Bunlara Ait Garantilerin Belirli Yönlerine İlişkin 25 Mayıs 1999 Tarihli Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Yönergesi 918
Direktif No: 20– Tüketici Finansal Hizmetlerinin Uzaktan Pazarlanmasına ve 90/619/AT, 97/7/AT ve 98/27/AT Sayılı Avrupa Konseyi Yönergelerinin Değiştirilmesine İlişkin 23.09.2002 Tarihli ve 2002/65/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Yönergesi 927
EMSAL YARGI KARARLARI 937
Kaynakça 1445
Kavramlar Dizini 1465 |