İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Sunuş 5
Önsöz 7
Yargıtay Kararları Dizini 13
Kısaltmalar 21
Giriş 23
Birinci Bölüm
AYIRT EDİCİ İŞARETLERİN TÜRLERİ, TARİHÇESİ VE
HUKUKEN KORUNAN İŞLEVLERİ
I. AYIRT EDİCİ İŞARET KAVRAMI VE TÜRLERİ 25
A. Ayırt Edici İşaret Kavramı 25
B. Ayırt Edici İşaretler 28
1. Marka Hakkı 28
a. Tanım ve Unsurları 30
b. Markanın İşlevleri 40
aa. İşletme Açısından 40
bb. Tüketiciler Açısından 41
cc. Ülke Açısından 41
c. Marka Olabilecek İşaretler 42
aa. Kişi Adları 44
bb. Sözcük veya Sözcükler, Sloganlar 44
cc. Harfler ve Sayılar 46
dd. Şekiller 47
ee. Üç Boyutlu Biçimler 48
ff. Renkler 50
gg. Sesler, Melodiler, Pozisyon ve Koku markaları (Geleneksel olmayan markalar) 52
d. Marka Türleri 53
aa. Ticaret Markası 55
bb. Hizmet Markaları 55
cc. Bireysel (ferdi) Marka 55
dd. Garanti Markası 55
ee. Ortak Markalar 56
ff. Tanınmış Markalar 56
gg. Spekülasyon veya Engelleme Markaları 66
2. Ticaret Unvanı 67
a. Genel Olarak 67
b. Gerçek Kişi Tacirlerin Unvanları 69
c. Tüzel Kişi Tacirlerin Unvanları 70
3. İşletme Adı 70
4. Coğrafi İşaret 74
a. Coğrafi İşaret Türleri 78
aa. Menşe Adı 78
bb. Mahreç Adı 78
cc. Geleneksel Ürün Adları 78
b. Coğrafi İşaret Korumasının Kapsamı 79
5. İnternet Alan Adı 80
II. MARKA VE DİĞER AYIRT EDİCİ İŞARETLERİN TARİHÇESİ 83
A. Antik Çağda Ayırt Edici İşaretler 83
B. Orta Çağda Ayırt Edici İşaretler 84
C. Liberal Ekonomik Düzende Ayırt Edici İşaretler 85
III. AYIRT EDİCİ İŞARETLERİN EKONOMİK İŞLEVLERİ 86
A. Ayırt Etme İşlevi ve Ekonomik Etkileri 86
B. Kaliteyi Garanti Etme İşlevi 87
C. Reklam ve Tanıtım İşlevi 88
D. İmaj Sağlama İşlevi 91
E. Seçici Dağıtım Sisteminde Kodlama İşlevi 93
IV. AYIRT EDİCİ İŞARETLERİN HUKUKEN KORUNAN İŞLEVLERİ 95
A. Marka Hakkının Hukuken Korunan İşlevleri 95
1. Köken Bildirme İşlevi 95
2. Ayırt Edicilik İşlevi 96
B. Ticaret Unvanının Hukuken Korunan İşlevleri 100
C. İşletme Adının Hukuken Korunan İşlevleri 101
D. Coğrafi İşaretin Hukuken Korunan İşlevleri 102
E. İnternet Alan Adının Hukuken Korunan İşlevleri 106
İkinci Bölüm
MARKA HUKUKUNDA ÖNCELİK İLKESİNİN ANLAMI
I. 6769 SAYILI SMK’YA GÖRE MARKA HAKKINDA ÖNCELİK ELDE EDİLMESİ VE AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU İLE KARŞILAŞTIRMA 111
A. Tescil ve Rüçhan Hakkı 111
1. Marka Hakkının Kazanılmasında Kabul Edilen Sistemler ve Tescil İlkesi 111
2. Rüçhan Hakkı 119
B. Paris Sözleşmesi Anlamında Tanınmış Marka Niteliğini Kazanma 121
C. ‘Markasal’ Kullanma 124
1. Markasal Kullanma Kavramı 125
2. Tescilsiz İşaretlerin Markasal Kullanımı 126
a. Genel Olarak 126
b. Marka Başvurusu veya Rüçhan Hakkının Tarihinden Önce Bu İşaret İçin Bir Hak Elde Edilmesi 129
c. Bu İşaretin Sahibine Bir Markanın Kullanımını Engelleme Hakkı Vermesi 134
3. Tescilli Ticaret Unvanı ve İşletme Adının Markasal Kullanımı 137
II. MARKASAL KULLANMA İLE ÖNCELİK HAKKI ELDE EDİLMESİNİN KOŞULLARI 139
A. Avrupa Birliği Hukuku 140
B. Mülga 556 Sayılı KHK’ya Göre Değerlendirme 143
1. 556 sayılı KHK m. 8/III Anlamında Öncelik İlkesinden Yararlanacak İşaretler 145
2. SMK Kapsamında Marka Hakkında Öncelik Sağlayan ‘Kullanma’nın Koşulları 147
a. Markasal Kullanma 147
b. Kullanım Alanı 149
c. Kullanma İle Markanın Marufiyet (Bilinirlik) Kazanması Gerekip Gerekmediği Sorunu 150
Üçüncü Bölüm
MARKA VE DİĞER AYIRT EDİCİ İŞARETLER ARASINDA ÖNCELİK İLİŞKİSİ
I. DİĞER AYIRT EDİCİ İŞARETLERDE ÖNCELİK İLKESİNİN ANLAMI 159
II. MARKA VE TİCARET UNVANI ARASINDA ÖNCELİK İLİŞKİSİ 162
A. Önceden Elde Edilen Marka Hakkı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Ticaret Unvanının Hukuki Durumu 162
B. Önceden Tescil Edilen veya Kullanılan Ticaret Unvanı ve Aynı İşareti İçeren Markanın Hukuki Durumu 165
C. Yargıtay ve Adalet Divanı Kararları 170
III. MARKA VE İŞLETME ADI ARASINDAKİ ÖNCELİK İLİŞKİSİ 178
A. Önceden Elde Edilen Marka Hakkı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki İşletme Adının Hukuki Durumu 178
B. Önceden Tescil Edilen veya Kullanılan İşletme Adı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Markanın Hukuki Durumu 180
C. Yargıtay ve Adalet Divanı Kararları 183
IV. MARKA VE COĞRAFİ İŞARET ARASINDA ÖNCELİK İLİŞKİSİ 186
A. Önceden Elde Edilen Marka Hakkı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Coğrafi İşaretin Hukuki Durumu 186
B. Önceden Tescil Edilen veya Kullanılan Coğrafi İşaret ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Markanın Hukuki Durumu 191
C. Yargıtay ve Adalet Divanı Kararları 194
V. MARKA VE İNTERNET ALAN ADI ARASINDA ÖNCELİK İLİŞKİSİ 196
A. Önceden Elde Edilen Marka Hakkı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Alan Adı İşaretinin Hukuki Durumu 197
B. Önceden Alınan İnternet Alan Adı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Markanın Hukuki Durumu 200
C. Yargıtay ve Adalet Divanı Kararları 202
VI. MARKA VE TELİF HAKKI ARASINDAKİ ÖNCELİK İLİŞKİSİ 204
A. Önceye Dayalı Telif Hakkı İle Sonraki Marka Arasındaki İlişki 205
B. Önceye Dayalı Marka İle Sonraki Telif Hakkı Arasındaki İlişki 207
C. İlgili Yargıtay Kararları 209
VII. TESCİLSİZ MARKA HAKKI İLE TESCİLLİ MARKA ARASINDAKİ ÖNCELİK İLİŞKİSİ 212
A. Önceye Dayalı Tescilsiz Marka Hakkı ve Sonraki Marka Arasındaki İlişki 213
B. Önceye Dayalı Tescilli Marka ve Sonraki Tescilsiz Marka Hakkı Arasındaki İlişki 215
C. Konuyla İlgili Yargıtay Uygulamaları 216
Sonuç 219
EK BÖLÜM
YARGITAY 11. HD’NİN 6769 SAYILI SINAİ MÜLKİYET KANUNU'NUN YÜRÜRLÜĞÜNDEN SONRAKİ İÇTİHATLARI 223
MARKA KHK'NIN UYGULANDIĞI DÖNEMDE HUKUK DAİRESİNİN ÖNCELİK HAKKI VE MARKASAL KULLANMA KONUSUNDAKİ İÇTİHATLARI 245
Kaynakça 359
Kavram Dizini 365 |