İÇİNDEKİLER
Önsöz V Kısaltmalar XI Giriş 1 BİRİNCİ BÖLÜM İNTERNET VE KÜRESEL AĞ (WORLD WIDE WEB) I. GİRİŞ 3 II. İNTERNET 4 III. WORLD WIDE WEB (WEB) ve PROGRAMLAMA TEKNİKLERİ 5 1. World Wide Web (Web) 5 2. World Wide Web Programlama Teknikleri 6 A. İlişim (Link) 7 B. Çerçeve (Frame) 7 C. Reklam Bantları (Banner) 8 D. Anahtar Sözcük (Keyword/Adword) 8 E. Yönlendirici Kod (Metatag) 9 3. İnternet Kullanımının ve Programlama Tekniklerinin Ortaya Çıkardığı Hukuksal Sorunlar 10 4. İnternet Kuruluşlarının Türleri ve Sorumlulukları 15 A. İnternet Kuruluşlarının Türleri 15 B. İnternet Kuruluşlarının Sorumlulukları 16 İKİNCİ BÖLÜM HAKSIZ REKABET I. HAKSIZ REKABET HUKUKUNUN KAPSAMI 19 II. HAKSIZ REKABET HUKUKUNUN VE REKABET HUKUKUNUN SINIRLARI 20 III. TÜRK HUKUKUNDA HAKSIZ REKABET 22 1. Borçlar Kanunlarında Haksız Rekabet 22 2. Türk Ticaret Kanunlarında Haksız Rekabet 23 A. 6762 Sayılı Türk Ticaret Kanununda Haksız Rekabet 23 B. 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanununda Haksız Rekabet 25 3. Haksız Rekabetin Sonuçları 29 A. Hukuki Sorumluluk 29 B. Haksız Rekabet Davasının Tarafları 30 a. Davacı 30 b. Davalı 30 c. Zaman Aşımı 31 4. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu Açısından Haksız Rekabet 32 IV. AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA HAKSIZ REKABET 32 V. İNTERNETTE HAKSIZ REKABET 34 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM REKLAM VE REKLAMI DÜZENLEYEN HUKUK KURALLARI I. GENEL OLARAK 37 II. REKLAM KAVRAMI VE REKLAMIN HUKUKİ NİTELİĞİ 37 1. Reklam Kavramı 38 2. Reklâmın Tanımı 38 3. Reklâmın İşlevi 40 4. Reklamın Hukuki Niteliği 40 III. REKLAM ŞEKİLLERİ 42 1. Geleneksel Reklamlar 42 A. Klasik Reklâmlar ve Doğrudan Hedef Kitleye Yönelik Reklâmlar 42 B. Yazılı Basın ve Yazılı Reklâmlar 42 C. Görsel Basın ve Televizyon Reklâmları 44 D. Hedef Kitleye Gönderilen Reklâmlar 45 2. Ağ Reklamları 45 IV. REKLAMLARI DÜZENLEYEN HUKUK KURALLARI 45 1. Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun Açısından Reklam İlkeleri 46 A. Genel Olarak 46 B. Reklam İlkeleri 47 a. Reklamların Kanuna ve Ahlaka Uygun Olması 48 b. Reklamların Dürüst ve Doğru Olması 48 c. Reklamların Serbest Rekabet Kurallarına Uygun Olması 48 d. Reklamların Sağlık, Can ve Mal Güvenliğinin Tehlikeye Düşürmemesi 49 e. Reklamların Zayıf Durumda Olanları İstismar Etmemesi 49 f. Reklamların Örtülü (Gizli) Yapılmaması 50 2. Aldatıcı Reklamlar 51 A. Genel Olarak 52 B. Aldatıcı Reklamlara Uygulanacak Hukuk Kuralları 52 a. Haksız Rekabet Hükümleri Çerçevesinde Aldatıcı Reklamlar 53 b. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Çerçevesinde Aldatıcı Reklamlar 54 C. Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Hakları 55 a. Ayıplı Mal Nedeniyle Tüketici Hakları ve Tazminat 55 b. Reklam Kurulu’na Şikâyet 55 c. Genel Hükümlere Dayanan Haklar 56 3. Satışı Özendirici Reklamlar 57 4. Doğrudan Satış Reklamları 58 5. Karşılaştırmalı Reklamlar 58 6. Ürünlere ve Meslek Gruplarına İlişkin Reklam Sınırlamaları 59 A. Ürünlere İlişkin Reklam Sınırlamaları 59 a. Tütün ve Sigara Reklamları 59 b. Alkollü İçki Reklamları 60 c. İlaç Reklamları 60 B. Meslek Gruplarına İlişkin Reklam Sınırlamaları 62 a. Avukatlar 63 b. Doktorlar ve Diş Hekimleri 65 c. Diğer Meslek Grupları 67 IV. REKLAMLARDAKİ SOMUT OLAYLARIN İSPATI VE REKLAMLARIN DENETİMİ 67 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KÜRESEL PAZAR OLARAK İNTERNET VE İŞLETME MODELLERİ I. GİRİŞ 69 II. KÜRESEL PAZAR OLARAK İNTERNET 69 1. İnternet Ortamında İşletmelerin Ortaya Çıkışı 70 2. İşletme Modelleri 71 A. Reklama Dayalı İşletme Modelleri 72 B. Aboneliğe Dayalı İşletme Modelleri 73 C. Alışverişe Dayalı İşletme Modelleri 74 D. Diğer İşletme Modelleri 74 3. İşletmelerin Neden Olduğu Hukuksal Sorunlar 74 4. E-Ticaret Yönergesi 76 BEŞİNCİ BÖLÜM AĞ REKLAMLARI VE HAKSIZ REKABET I. AĞ REKLAMLARI 79 1. Genel Olarak 79 2. Reklam Ortamı Olarak Ağ (World Wide Web) 80 3. Ağ Reklamlarının Türleri 80 A. Kendi Web Sitesini Oluşturmak 80 a. Elektronik İşletme (E-İşletme) 81 b. Bir Web Varlığının Oluşturulması 81 c. Alan Adı (Domain Name) 81 B. İstenmeyen Elektronik Postalar (Spam) 82 C. İlişim (Link) 84 D. Çerçeveleme (Framing) 84 E. Anahtar Sözcük (Keyword/Adword) Reklamları 84 F. Reklam Bantları (Banner) 86 G. Pop Up Reklamlar 87 H. Yönlendirici Kodlar (Metatag) 87 İ. Satış Ortaklığı (Affiliate/Associate Partnership) 89 J. İçerik Sponsorluğu 89 4. Ağ Reklamlarına Uygulanacak Hukuk Kuralları 89 II. AĞ REKLAMLARI VE HAKSIZ REKABET 91 1. Web Sayfaları ve Haksız Rekabet 91 A. Alan Adları 91 a. Alan Adlarının Hukuki Niteliği 92 b. Alan Adı ve Fikri Mülkiyet 93 c. Alan Adı ve Marka 94 d. Alan Adı ve Haksız Rekabet 95 B. Ürünlere ve Meslek Gruplarına İlişkin Reklam Yasağı İhlalleri 101 2. İstenmeyen Elektronik Postalar (Spam) ve Haksız Rekabet 103 A. Genel Olarak 103 B. Avrupa Birliğinde Spam 105 C. Birleşik Devletlerde Spam 108 D. İstenmeyen Elektronik Postalara (Spam) Uygulanacak Hukuk Kuralları 109 a. Genel Olarak 109 b. Tüketicinin Korunması Açısından 110 c. Haksız Rekabet Açısından 112 d. Kişisel Verilerin Korunması Açısından 113 e. Kişilik Hakları Açısından 117 3. İlişim (Link) ve Haksız Rekabet 118 4. Çerçeveleme (Framing) ve Haksız Rekabet 122 5. Anahtar Sözcük Reklamları ve Haksız Rekabet 124 A. Birleşik Devletler’de Anahtar Sözcük Reklamları 126 B. Avrupa Birliği’nde Anahtar Sözcük Reklamları 128 a. Fransa 129 b. Almanya 130 c. Avusturya 131 d. Hollanda 132 C. Türk Hukukunda Durum 133 6. Reklam Bantları (Banner) ve Haksız Rekabet 134 7. Pop Up Reklamlar ve Haksız Rekabet 135 8. Yönlendirici Kod ve Haksız Rekabet 137 Sonuç 141 Kaynakça 145 Kavramlar Dizini 153 |