İÇİNDEKİLER
İkinci Baskıya Önsöz 5 Giriş 17 Birinci Bölüm SEKRETERLİK KAVRAMI VE SEKRETERLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ A. SEKRETER VE SEKRETERLİK KAVRAMLARI 19 1. Sekreter Kavramının Tanımı ve Anlamı 20 2. Sekreterlik ve Asistanlık 21 3. Sekreterin Örgütsel Rol ve Sorumlulukları 22 4. Yönetici Sekreterliği Kavramı 23 5. Yönetici Asistanlığı Kavramı 25 6. Yönetici Asistanında Aranan Özellikler 26 7. Çağdaş Yönetici Sekreteri Profili 28 8. Çağdaş Asistanlık Trendi 31 B. SEKRETERLİK MESLEĞİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ 33 1. Dünyada Sekreterlik Mesleğinin Tarihsel Gelişimi 34 2. Türkiye’de Sekreterlik Mesleğinin Tarihsel Gelişimi 36 3. Sekreterlik Mesleğinin Günümüzdeki Gelişimi 37 Yararlanılan Kaynaklar 39 İkinci Bölüm SEKRETERLİK TÜRLERİ A. SEKRETERLİK TÜRLERİ 41 1. Yönetici Sekreteri 41 2. Büro Hizmetleri Sekreteri 41 3. Hukuk Sekreteri 41 4. Yönetim Kurulu Sekreteri (Raportör Sekreterlik) 42 5. Bölüm Yöneticisi Sekreteri 42 6. Üst Düzey Yönetici Sekreteri 43 7. Tıp Sekreteri 43 8. Muhasebe-Finans Sekreteri 44 9. Basın Sekreteri 44 10. Turizm Sekreteri 45 Yararlanılan Kaynaklar 46 Üçüncü Bölüm SEKRETERİN KİŞİSEL ÖZELLİKLERİ A. SEKRETERİN KİŞİSEL ÖZELLİKLERİ 47 1. Türkçeyi Kusursuz Konuşma 48 2. Yazışma Yeteneği Olmak 48 4. Dinleme Yeteneği Olmak 49 5. İkna Yeteneği Olmak 50 6. Güvenilir ve Ağzı Sıkı (Ketum) Olmak 51 7. Yaratıcı Olmak 52 8. Sempatik ve Temsil Yeteneği Olmak 53 9. Vizyon ve Misyon Sahibi Olmak 54 10. Kişisel Yetkinliğe Sahip Olmak 56 Yararlanılan Kaynaklar 58 Dördüncü Bölüm SEKRETERİN MESLEKİ ÖZELLİKLERİ A. SEKRETERİN TAŞIMASI GEREKN MESLEKİ ÖZELLİKLER 59 1. Yabancı Dil Bilmek 59 2. İnsan İlişkilerini ve Protokol Kurallarını Bilmek 60 3. Büro Otomasyonu Konusunda Bilgili Olmak 60 4. Not (Dikte) Alma Becerisine Sahip Olma 61 5. Büro Malzemelerini Kullanma Becerisi Olmak 63 6. İnisiyatif Geliştirme Yeteneği Olmak 65 7. Doğru Karar Verme ve Problem Çözme Yeteneği Olmak 66 8. Büro Yönetimi ve Örgütünü Bilmek 68 9. Risk Alabilmek 69 10. İş ve Meslek Ahlakına Sahip Olmak 70 11. Nezaket ve Zarafet Kurallarını Bilmek 72 Yararlanılan Kaynaklar 74 Beşinci Bölüm SEKRETERLİK BECERİLERİ VE YARATICI SEKRETERLİK A. SEKRETERLİK BECERİLERİ 75 1. Sekreterin Teknik Becerileri 75 2. Sekreterin Yöneticilerle İletişim Becerisi 76 3. Sekreterin Kişiler arası İletişim Becerisi 77 5. Sekreterin Yönetsel Becerileri 78 6. Sekreterin Hizmetini Satma Becerisi 79 7. Sekreterin Örgütsel Davranışları 79 8. Sekreterin Örgütsel Bağlılığı 80 B. YARATICILIK VE YARATICI SEKRETERLİK 81 1. Yaratıcılık Kavramı 82 1.1. Sekreterlik ve Yaratıcılık 83 2. Yaratıcı Sekreterlik 84 2.1. Yaratıcılığın Örgütsel Açıdan Önemi 86 3. Yaratıcı Sorun Çözme ve Sekreterlik 88 4. Yaratıcı Sorun Çözmenin Bileşenleri 88 5. Yaratıcı Sorun Çözme Sürecinin Aşamaları 90 Yararlanılan Kaynaklar 94 Altıncı Bölüm BÜRODA YÖNETSEL VE ÖRGÜTSEL FAALİYETLER A. BÜRO YÖNETİMİ KAVRAMI 95 1. Klasik Büro Yönetimi 95 2. Çağdaş Büro Yönetimi 97 B. KLASİK BÜRO TÜRLERİ 98 1. Uzmanlık Alanlarına Göre Bürolar 99 2. Ait Oldukları Kurumlara Göre Bürolar 99 3. Kuruluş Amaçlarına Göre Bürolar 99 4. Yerleşim Biçimlerine Göre Bürolar 100 C. ÇAĞDAŞ BÜRO TÜRLERİ 100 1. Gezici (Mobil) Bürolar 100 2. Adhokratik Bürolar 101 3. Ev Bürolar 102 4. Sanal Bürolar 103 5. Esnek Bürolar 103 6. Modüler Bürolar 104 D. SEKRETERLİK VE BÜRO YÖNETİMİ 105 1. Büro Yönetiminin İşlevleri 106 2. Sekreterin Büro İçi İlişkileri 106 2.1. Yöneticiyi Tanıma 107 2.2. Yönetici - Sekreter İlişkisi 107 2.3. Örgütü ve Sektörü Tanıma 109 2.4. Halkla İlişkiler 110 2.5. Üst Düzey Yöneticilerle İlişkiler 112 2.6. Çalışma Arkadaşları ile İlişkiler 113 2.7. Büro Ortamında İnsan İlişkilerinin Temelleri 118 Yedinci Bölüm SEKRETERLİK MESLEĞİ VE İLETİŞİM A. SEKRETERLİK VE İLETİŞİM 119 1. İletişim Kavramı 120 2. İletişimin Unsurları ve Süreci 121 3. İletişim Türleri 123 3.1. Sözlü İletişim 124 3.2. Sözsüz İletişim 126 3.3. Yazılı İletişim 129 B. SEKRETERlikte İLETİŞİM 130 1. Sekreterlikte Sözlü İletişim 131 2. Sözlü İletişim ve Dil Ötesi 132 3. Sekreterin Sözsüz iletişim Becerisi 135 3.2. Vücut Konumları 137 3.3. Göstergeler 139 4. Sekreterin Beden Dilini Etkin Kullanımı 140 5. e-Posta Yazmanın Kuralları 142 6. Bir Mesaj İletme Yöntemi Olarak Hediyeleşme 143 7. Sekreterin Örgütsel İletişimi 144 8. İletişim Engelleri ve Giderme Yolları 145 Yararlanılan Kaynaklar 149 Sekizinci Bölüm SEKRETERLİKTE YAZILI İLETİŞİM VE YAZIŞMA A. SEKRETERLİK VE YAZILI İLETİŞİM 151 1. Sekreterin Yazışma Becerisi 151 1.1. Sekreterin Yazım (İmla) Bilgisi 152 1.2. Sekreterin İş Yazılarını Düzenleme Becerisi 154 2. İş Yazılarında Etkinlik Faktörleri 157 4. Konu ve Anlatım Düzeni 158 5. İyi Yazının Koşulları 159 7. Yazı Çeşitleri 1 61 8. Yazım (İmlâ) Kuralları 163 8.1. Büyük Harflerin Yazımı 164 8.2. Sayıların Yazımı 166 8.3. Ek olan “-ki” ile Bağlaç Olan “ki”nin Yazımı 167 8.4. Soru Edatı Olan “mi”nin Yazımı 168 8.5. “de” Bağlacıyla, Ek Olan “-de”nin Yazımı 168 8.6. Kısaltmaların Yazımı 169 9. İmlâ Hataları 169 10. Dil ve Anlatım Bozuklukları 171 11. Ses ve Ahenk Bozuklukları 173 12. Anlam Kusurları 174 13. Cümle Bozuklukları 174 14. Özne Yüklem Uyumu 176 15. Noktalama İşaretleri 176 B. İŞ YAZILARINDA ETKİNLİK 184 1. Yazının Amacının Olması 184 2. Doğruluk 185 4. Kısalık (Özlülük) 185 5. Açıklık 186 6. Canlılık 186 7. Saygı ve İçtenlik 187 8. Yazının Tam Olması 187 9. Planlılık 187 10. Doğallık 188 11. Kesinlik 188 12. Nezaket Kurallarına Uygunluk 189 14. Yazının Biçimi 189 C. YAZININ ETKİNLİĞİNİ ARTIRAN FAKTÖRLER 189 1. Yazıda Üslûp ve Açıklık 191 D. ÖRGÜTSEL YAZIŞMALARIN ŞEKİL YÖNÜ 192 1. Giriş, Gelişme ve Sonuç Yazma 192 2. Yazı Planı Hazırlama 196 4. Yazı Taslağı Hazırlama 196 5. Yazılarda Somut ve Soyut Unsurlar 197 E. YAZININ KONTROL EDİLMESİ 198 1. Yazının Anlam Yönünden Kontrolü 199 2. Yazının Dil ve Üslûp Yönünden Kontrolü 200 3. Rapor ve Rapor Yazma Kuralları 203 Yararlanılan Kaynaklar 205 Dokuzuncu Bölüm TELEFONDA KONUŞMA KURALLARI A. TELEFONUN ETKİN KULLANIMI 207 1. Telefonda Konuşma Kuralları 207 2. Sekreterlikte Etkin Telefon Kullanımı 212 3.1. Telefonlara Cevap Verme 213 3.2. Duygusal Sızıntıyı Önleme 214 3.3. Telefon Görüşmelerinde Sözcük Seçimi 215 4. Telefon Görüşmelerinde Diğer Kurallar 216 4.1. Arayanı Askıya Almak 217 4.2. Mesaj Tekrarı 218 4.3. Acele Ettirmemek 218 4.4. Dinleme ve Soru Sorma 219 5. Şikayetlerle Başa Çıkma 219 6. Telefonla Arama Kuralları 220 7. Telefon Görüşmelerinde Nezaket ve Protokol 221 Yararlanılan Kaynaklar 224 Onuncu Bölüm SEKRETERLİK MESLEĞİNDE OKUMA, KONUŞMA VE DİNLEMENİN ÖNEMİ A. OKUMA ETKİNLİĞİ 225 1. Okumak ve Anlamak 227 3. Hızlı Okuma Yöntemleri 228 B. KONUŞMA KURALLARI 230 1. Konuşmada Dikkat Edilecek Hususlar 230 2. Etkin Konuşmanın Unsurları: Ses, Sözcük, Cümle 234 3. İyi Bir Konuşmacının Özellikleri 235 C. DİNLEME YÖNTEMLERİ 237 1. Yetersiz Dinlemenin Nedenleri 238 2. Etkili Dinlemenin Kuralları 238 Yararlanılan Kaynaklar 240 Onbirinci Bölüm SEKRETERİN BÜRO HİZMETLERİ, İTİBAR VE İMAJ YÖNETİMİ A. SEKRETERİN BÜRO HİZMETLERİ 241 1. Randevuların Düzenlenmesi 241 2. Ziyaretçi Kabulleri 243 3. Randevusuz Ziyaretçiler 244 4. Ziyaretçinin Rahatının Temini ve İkram 245 B. SEKRETERLİKTE PROTOKOL KURALLARI 246 1. Protokolün Anlamı ve Önemi 247 2. Örgütsel Protokol Kuralları 248 3. Tanışma, Tanıtma ve Tanıştırma Kuralları 249 4. Hitaplar ve Hitap Şekilleri 250 5. Selamlaşma Protokolü 251 6. Yazılı İletişimde Protokol Kuralları 252 7. Karşılama ve Uğurlama Protokolü 253 C. SEKRETERİN İTİBAR YÖNETİMİ 254 1. Sekreterinin Kurumsal İtibar Yönetimi 255 2. İtibar Yönetimi İlkeleri 256 3. İtibarın Kurumsallaştırılması 257 4. Kurumsal İtibar Yönetiminde Başarı Faktörleri 259 D. SEKRETERİN KİŞİSEL VE KURUMSAL İMAJI YÖNETİMİ 261 1. Başarı Faktörü Olarak İmaj Yönetimi 262 2. Kişisel İmaj 263 3. Görüntü Yönetimi 264 4. Olumlu İmaj Oluşturmanın Yöntemleri 266 5. Sekreterin İmajını Güçlendiren Faktörler 266 6. Sekreterin Fiziksel İmajı 268 Yararlanılan Kaynaklar 270 Onikinci Bölüm EVRAK VE BİLGİ YÖNETİMİ A. EVRAK YÖNETİMİ VE SEKRETER 271 1. Evrak Kayıt İşlemleri 272 2. Büro Uygulamalarında Dosyalama Sistemi 273 3. Sanal Evrak Yönetim Sistemi 274 3.1. Sanal Belge Yönetim Aracı Olarak Intranet 275 4. Çağdaş Ofislerde Bilgi Yönetim Sistemi 276 5. Evrakın İşlem Süreci 277 5.1. Evrakın Numaralandırılması 279 5.2. Evrakın Dağıtımı ve Dolaşımı 279 5.3. Kayıt ve Evrak Kayıt Sistemi 280 5.4. Evrak Kayıt Defterinin Kullanımı 281 5.5. Gelen Evrak Kayıt Defteri 281 5.6. Giden Evrak Kayıt Defteri 283 5.7. Zimmet Defteri 284 6. Dosyalama Sistemini Saptama 285 6.1. Alfabetik Dosyalama Sistemi 287 6.2. Sayısal/Nümerik Dosyalama Sistemi 288 6.3. Coğrafi Dosyalama Sistemi 292 6.4. Kronolojik Dosyalama Sistemi 294 6.5. Konularına Göre Dosyalama Sistemi 295 6.6. Karma Dosyalama Sistemi 297 6.7. Sanal Dosyalama Sistemi 297 C. ARŞİVLEMENİN ANLAMI VE ARŞİVLEME SİSTEMLERİ 298 1. Arşivlemenin Amacı ve Önemi 298 2. Arşivleme Süreci 299 2.1. Tasnifleme Türleri ve Süreci 300 2.2. Arşiv İndekslerinin Hazırlanması 301 2.3. Arşiv Malzemesinden Yararlanma 301 Yararlanılan Kaynaklar 302 Onüçüncü Bölüm TOPLANTILAR VE TOPLANTI YÖNETİMİ A. TOPLANTI YÖNETİMİM 303 1. Toplantı Türleri 304 2. Toplantıda Sekreterin Görevleri 307 3. Toplantıda Başarılı Gündem Hazırlama 308 4. Toplantı Salonunun Rezervi 309 5. Toplantıya Katılacakları Bilgilendirme 310 6. Toplantılarda Fiziksel Ortamın Hazırlanması 311 7. Toplantı Etkinliğini Artırma Kuralları 312 8. Sekreterin Toplantı Öncesi ve Sonrası Görevleri 314 8.1. Rapor Özeti Hazırlama 315 8.2. Toplantı Tutanağının Hazırlanması 315 8.3. Toplantı Sonucunu Takip Etme 316 Yararlanılan Kaynaklar 317 Ondördüncü Bölüm SEYAHAT ORGANİZASYONLARI A. SEYAHAT DÜZENLEMELERİ 319 1. Seyahate Ön Hazırlık 320 2. Rezervasyon İşlemleri 321 2.1. Otel Rezervasyonları 322 3. Seyahat Programı Hazırlama 325 4. Destek Malzemelerinin Hazırlanması 326 5. Uluslararası Seyahatler 328 6. Ödül Seyahatleri 329 7. Yöneticinin Yokluğunda Yönetim 330 8. Avans ve Yolluk İşlemleri 331 9. Planlanan Bir Seyahatin İptali 332 Yararlanılan Kaynaklar 334 Onbeşinci Bölüm SEKRETERLİK VE ZAMAN YÖNETİMİ A. ZAMAN VE YÖNETSEL ZAMAN KAVRAMLARI 335 1. Zaman Kavramı ve Anlamı 336 2. Zaman Türleri 337 2.2. Psikolojik Zaman 338 2.3. Biyolojik Zaman 338 3. Zaman Yönetimi Kavramı 339 3.1. Kişisel Zaman Yönetimi 340 3.2. Kişisel Zaman Planlaması 341 B. ZAMAN YÖNETİMİNE FARKLI YAKLAŞIMLAR 341 1. Düzenli Yaşam Yaklaşımı 342 2. Savaşçı Yaklaşımı 343 3. ABC Yaklaşımı 344 4. Sihirli Araç Yaklaşımı 344 5. Beceri Yaklaşımı 345 6. Hedef Belirleme Yaklaşımı 345 8. Kendini Akıntıya Bırak Yaklaşımı 346 C. YÖNETSEL ZAMAN KAVRAMI 346 1. Yönetici ve Zaman Yönetimi 347 2. Sekreter ve Zaman Yönetimi 349 Yararlanılan Kaynaklar 353 Onaltıncı Bölüm SEKRETERLİKTE STRES YÖNETİMİ A. STRES KAVRAMI VE KAYNAKLARI 355 1. Stres Kavramının Tanımı ve Kapsamı 355 2. Stresin Belirtileri 357 2.1. Genel Çevre İle İlgili Stres Faktörleri 358 2.2. Kişilikten Kaynaklanan Stres Faktörleri 359 3. Örgütsel Stres ve Örgütsel Stresin Yönetimi 361 3.1. Örgütsel Rolden Kaynaklanan Stres Faktörleri 363 3.2. Beşeri İlişkilerden Kaynaklanan Stres Faktörleri 364 4. İş Stresini Azaltma Yöntemleri 366 5. Sekreterlik ve Stres 367 Yararlanılan Kaynaklar 369 Onyedinci Bölüm SEKRETERLİK VE İŞ AHLAKI A. PROFESYONELLİK VE İŞ AHLAKI 371 1. İş Ahlakı 371 2. Sekreterlerin Ahlaki Sorumluluğu 372 3. Sekreterler İçin İş Ahlakı İlkeleri 373 Yararlanılan Kaynaklar 376 Onsekizinci Bölüm İŞ ARAMA YOL VE YÖNTEMLERİ A. İŞ ARAMANIN YOLLARI 377 1. İş Arama Takvimi Hazırlama 377 2. Güçlü ve Zayıf Yönlerinizi Belirleme 378 3. Özgeçmiş ve Özgeçmiş Hazırlama Rehberi 378 4. Örnek Özgeçmişler 379 5. İş Başvuru Mektupları ve Özgeçmişten Farklı Yönleri 382 6. Yazma Stili, Dil ve Uzunluk 383 7. İş Görüşmeleri 384 8. Görüşme Stratejisi Geliştirme 385 9. Detaylar ve Görüşme Denemesi 385 10. Görüşme Sorularını Yanıtlama 386 11. Görüşmeden Sonra 386 12. İşe Başladığınızda Yapmanız Gerekenler 387 Yararlanılan Kaynaklar 389 Ondokuzuncu Bölüm İŞ YAŞAMI VE KİŞİSEL GELİŞİM STRATEJİLERİ A. AMAÇ VE YAŞAM STRATEJİSİ BELİRLEME 391 1. Kendini Tanıma 391 2. Hayata Olumlu Bakış 392 B. İŞ YAŞAMINDA BAŞARILI OLMA İLKELERİ 393 1. Problemli Kişilerle Başa Çıkma Yolları 394 2. Sekreterlik Alanında Yükselme Olanakları 396 Yararlanılan Kaynaklar 398 Kaynaklar 403 Dizin 413 |