Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Dilbilime Giriş
Dilbilim Tarihi – Yapısal Dilbilim – Ferdinand de Saussure Sonrası Dilbilim – Sözcelem Kuramları
Eylül 2023 / 6. Baskı / 616 Syf.
Fiyatı: 530.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle

Diğer Baskılar
 Baskı Tarih Fiyatı İndirimli
 5. Temmuz 2018 295.00 TL 145.00 TL (%51) Sepete Ekle
 4. Eylül 2013 39.00 TL 24.90 TL (%36) Sepete Ekle
 3. Ekim 2012 0.00 TL -      Sepete Ekle
 1. Ekim 2002 12.90 TL -      Sepete Ekle
   

Kitap, gördüğü yoğun ilgi ile gözden geçirilmiş ve yenilenmiş 6. Baskısını yapmıştır.

Kitap, yazarların "Dilbilime Giriş", "Dilbilim", "Anlambilim" vb. başlıklarla verdikleri derslerinin notlarından, ders anlatımı sırasında öğrencilerinden gelen sorulardan, yeni araştırmalarından, yayınlarından ve mesleki deneyimlerinden sağladığı birikimlerle yazılmıştır. Kitabın ilk beş baskısının ardından gerek akademisyenlerden ve öğrencilerden gerekse okuyuculardan gelen sorular ve öneriler de dikkate alınarak, kitabın yeni baskısına;

Yapay Zeka, Aralıkbilim, Çoklu Duyguları ilgilendiren Göstergeler, Kinezik (Devinim-bilim), Sözel Olmayan Göstergeler konuları da eklenmiştir.

Kitapta konular basit ve yalın bir dille anlatılmış, dilbilim konusu; coğrafi dağılım, tarihi gelişmeler, dilbilim okullarındaki çeşitli yansımalar, ilgili kuramlar ve alt dallarıyla birlikte anlatılmış, anlatılan konuların daha da iyi anlaşılabilmesi için çok sayıda örnek metin verilmiş ve bu metinler çözümlenerek açıklanmıştır.

Kitap, özellikle son altmış yılda önemli gelişmeler kaydetmiş ve insan bilimleri arasında ayrıcalıklı bir konum kazanmış olan "Anlambilim" konusunda kendini geliştirmek ve çalışma yapmak isteyenlere de seslenmektedir.

Konu Başlıkları
Dilbilim Tarihi
Dilbilimin Alt Dalları
Yapısal Dilbilim
Amerikan Yapısalcılığı
Sözceleme Kuramları
Edimbilim
Gerekçelendirme
Anlambilim
Göstergebilim ve Dilbilim
Yapay Zeka
Aralıkbilim
Çoklu Duyguları İlgilendiren Göstergeler
Kinezik (Devinimbilim)
Sözel Olmayan Göstergeler
Söyleşimlilik ve Çokseslilik
Dilbilim ve Biçembilim
Barkod: 9789750287282
Yayın Tarihi: Eylül 2023
Baskı Sayısı:  6
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 616
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Altıncı Baskıya Önsöz  5
Beşinci Baskıya Önsöz  7
Üçüncü Baskıya Önsöz  9
Önsöz  11
0. Giriş  27
BİRİNCİ BÖLÜM
DİLBİLİM TARİHİ
1. GİRİŞ  33
1.1. YAZININ İCADI  36
1.2. KARŞILAŞTIRMALI DİLBİLGİSİ  37
1.3. TARİHSEL DİLBİLGİSİ  38
1.4. DİLLERİN SINIFLANDIRILMASI  39
1.4.1. Biçimbilgisel Sınıflandırma  40
1.4.1.1. Tek Heceli Diller  40
1.4.1.2. Bağlantılı (Eklemeli) Diller  40
1.4.1.3. Bükümlü Diller  40
1.4.1.4. Çok Bükümlü Diller  41
1.5. KAYNAK AÇISINDAN DİLLER  41
1.5.1. Hint–Avrupa Dilleri  42
1.6. HAMİ–SAMİ DİLLERİ  43
1.7. URAL–ALTAY DİLLERİ  44
1.8. GÜNEY–DOĞU ASYA DİLLERİ  44
1.9. OKYANUS VE AVUSTRALYA DİLLERİ  44
1.10. BÖLÜM SONU  45
İKİNCİ BÖLÜM
DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR?
(DİLBİLİMİN DİLBİLGİSİ, FİLOLOJİ VE YAZINA GÖRE YERİ)
2. DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR? DİLBİLİMİN DİLBİLGİSİ, FİLOLOJİ VE YAZINA GÖRE YERİ  51
2.1. DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR?  51
2.2. DİLBİLİM NEDİR?  52
2.3. DİLBİLİMİN GÖREVİ NEDİR?  53
2.4. DİLBİLİMİN YERİ  54
2.4.1. Dilbilim / Dilbilgisi  55
2.4.2. Dilbilim/Filoloji  56
2.4.3. Dilbilim/Yazın  57
2.5. BÖLÜM SONU  59
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DİL, DÜŞÜNCE; KÜLTÜR VE DİLBİLİM
3. DİL, DÜŞÜNCE; KÜLTÜR VE DİLBİLİM  63
3.0. GİRİŞ  63
3.1. DİL NEDİR?  64
3.2. DİL VE DÜNYA  66
3.3. DİL VE DÜŞÜNCE  68
3.4. DİL VE KÜLTÜR  69
3.5. DİLBİLGİSİNDEN DİLBİLİME  72
3.5.1. Dilbilgisi  72
3.5.1.1. Kuralcı Dilbilgisi  74
3.5.1.2. Betimleyici Dilbilgisi  74
3.5.1.3. Açıklayıcı Dilbilgisi  75
3.5.2. Dilbilim  76
3.5.2.1. Gözlemleme  78
3.5.2.1.1. Gözlemlenen Dilsel Edimlerin Betimlenmesi  78
3.5.2.1.2. Gözlemlenen Dilsel Olguların Açıklanması  79
3.5.2.1.3. Bir Örnekçe ya da Bir Kuram Oluşturma  79
3.5.2.1.4. Kural ve Yasaların Özellikleri  79
3.6. DİLBİLİMCİ KİMDİR?  81
3.7. BÖLÜM SONU  87
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DİL VE İLETİŞİM
4. GİRİŞ: YİNELEMELER, DİL VE İLETİŞİM  91
4.1. DİLSEL İLETİŞİMİN TEMEL ÖĞELERİ  93
4.1.1. Konuşucu ya da Yaza(n)r  93
4.1.2. Alıcı (Okur)  95
4.1.3. Gönderge  96
4.1.4. Sözlü ve/ya da Yazılı İleti  99
4.1.5. Kanal  100
4.1.6. Kod (Düzgü)  101
4.2. METİNLER VE GERÇEKLİK  101
4.2.1. Tiyatroda Göndericiler  101
4.2.2. Çizgi Romanlar  101
4.3. SONUÇ  102
4.4. İLETİŞİMİN İŞLEVLERİ  102
4.4.1. Gönderge İşlevi  103
4.4.2. Anlatım ya da Duygu İşlevi  104
4.4.3. Çağrı İşlevi  108
4.4.4. İlişki İşlevi  109
4.4.5. Üst–Dil İşlevi  113
4.4.6. Dilin Sanat İşlevi  114
4.4.7. Dilin Oyun İşlevi  120
4.5. BÖLÜM SONU  121
BEŞİNCİ BÖLÜM
YAPISAL DİLBİLİM
5. GİRİŞ  125
5.1. GENEL DİLBİLİM DERSLERİ  129
5.2. GENEL DİLBİLİM DERSLERİ’NİN YÖNELİMLERİ  129
5.2.1. Dilbilim Betimsel Bir Bilimdir  129
5.2.2. Sözlü Dile Verilen Öncelik  130
5.2.3. Dilbiliminin Görevleri  132
5.3. DİZGE NEDİR?  132
5.4. GENEL DİLBİLİM DERSLERİNDE İKİLİ KARŞITLIKLAR  133
5.4.1. Dil ve Söz Karşıtlığı  133
5.4.2. Dilin Alt Dalları  138
5.4.2.1. Ağız  138
5.4.2.2. Şive  138
5.4.2.3. Kişisel ya da Bireysel Dil  139
5.4.2.4. Lehçe  139
5.4.2.5. Argo  139
5.4.3. Dilin Görünümleri  141
5.4.3.1. Lingua franca  141
5.4.3.2. İletişim Dili  142
5.4.3.3. Ulusal Dil  142
5.4.3.4. Resmi Dil  142
5.4.3.5. Anadil  143
5.4.3.6. Birinci Dil, İkinci Dil ve Yabancı Dil  144
5.4.4. Yapay Diller  144
5.4.4.1. Esperanto  145
5.4.5. Dil ve Kullanımı  146
5.4.6. Dil Konusunda Önyargılar  147
5.4.7. Çeşitli Diller  148
5.5. GÖSTERGE VE GÖSTERGE DİZGELERİ  149
5.5.1. Belirti ve Belirtke  150
5.5.1.1. Belirti  150
5.5.1.2. Asıl Gösterge: Belirtke  151
5.5.2. Gösterge ve Simge  153
5.5.3. Görsel Gösterge (İkon)  154
5.5.4. Göstergelerin Birbirlerine Rakip Kullanımları  156
5.5.5. Dil Göstergesi  157
5.5.5.1. Dil Göstergesinin Tanımı ve Yapısı  158
5.5.5.1.1. Gösteren  160
5.5.5.1.2. Gösterilen  160
5.5.5.1.3. Gönderge  161
5.5.5.2. Gösterge: Algılama ve Kavramsallaştırma  161
5.5.5.3. Gönderge Gösterge Bağlantısı  162
5.5.5.4. Gösterge ve Değerleri  165
5.5.5.4.1. Göstergenin Vurgulanması  165
5.5.5.4.2. Gösterenin Vurgulanması  165
5.5.5.4.3. Gösterilenin Vurgulanması  166
5.5.6. Dil Göstergesinin Özellikleri  166
5.5.6.1. Dil Göstergesinin Nedensizliği  166
5.5.6.1.1. Nedensizlikle İlgili Birinci Açıklama  168
5.5.6.1.2. Nedensizlikle İlgili İkinci Açıklama  170
5.5.6.1.3. Nedensizlikle İlgili Üçüncü Açıklama  170
5.5.6.1.4. Gerçeklik, Sözcük ve İmge  173
5.5.6.1.5. Nedensizlikle İlgili Dördüncü Açıklama  174
5.5.7. Göstergenin Çizgisellik Özelliği  174
5.5.8. Dil Göstergesinin Değişmezliği  175
5.5.9. Dil Göstergesinin Değişebilirliği  176
5.5.10. Dilin Ayırıcı Özelliği  177
5.5.11. Gösteren, Gösterilen ve Gönderge Arasındaki Etkileşim  179
5.5.12. Dilin Çift Eklemliliği  179
5.6. ARTZAMANLILIK VE EŞZAMANLILIK  182
5.7. DİZİSEL (ÇAĞRIŞIMSAL) VE DİZİMSEL İLİŞKİLER  184
5.8. TÖZ VE BİÇİM  186
5.9. ANLAM VE DEĞER  189
5.10. DİLDE YALNIZCA KARŞITLIKLAR VARDIR  191
5.11. BÖLÜM SONU  192
ALTINCI BÖLÜM
FERDİNAND DE SAUSSURE SONRASI AVRUPA DİLBİLİMİ
6. GİRİŞ  207
6.1. PRAG OKULU: İŞLEVSELCİLİK  207
6.1.1. Prag Dilbilim Çevresi'nin Temel İlkeleri  208
6.1.1.1. Dil işlevsel bir dizge olarak düşünülmelidir.  208
6.1.1.2. Dilbilimcinin dile yöntemsel yaklaşımı eşzamanlı olmalı ve konuşucunun sezgisine başvurmalıdır.  208
6.1.1.3. Dilin işlevsel dizge düşüncesi sadece eşzamanlı düzleme değil aynı zamanda artzamanlı düzleme de uygulanması gerekir.  208
6.1.1.4. Prag Dilbilim Çevresi'nin amaçlarından biri de dillerin oluşturduğu dizgelerin bir tipolojisini gerçekleştirmektir.  209
6.1.2. Sesbilim  209
6.1.3. Fransız İşlevsel Dilbilim Okulu  210
6.1.4. André Martinet ve Çift Eklemlilik  210
6.1.5. Lucien Tesnière: Bağımsal Dilbilgisi  212
6.1.6. Gustave Guillaume: Psikomekanik  217
6.2. ROMAN JAKOBSON  218
6.3. KOPENHAG DİLBİLİM ÇEVRESİ: GLOSEMATİK  219
6.4. BÖLÜM SONU  221
YEDİNCİ BÖLÜM
AMERİKAN YAPISALCILIĞI
7. GİRİŞ  225
7.1. EDWARD SAPİR: ANLIKÇILIK  226
7.2. ZELLİG SABBETAİ HARRİS: DAĞILIMSAL DİLBİLİM  226
7.2.1. Dağılımsal Çözümlemenin İlkeleri  228
7.2.1.1. Bütünce  228
7.2.1.2. Anlam  229
7.2.1.3. Dağılım  229
7.3. NOAM CHOMSKY: ÜRETİCİ DÖNÜŞÜMSEL DİLBİLGİSİ  232
7.3.1. Kuramsal yaklaşımlar; Tanımlar  234
7.3.2. Temel Kavramlar  235
7.3.2.1. Edinç/Edim  235
7.3.2.2. Derin Yapı/Yüzey Yapı  238
7.3.3. Üretici–Dönüşümsel Dilbilgisi Tasarısı  241
7.3.3.1. Dönüşüm Nedir?  245
7.3.4. Standart Kuram  246
7.3.5. Genişletilmiş Standart Kuram  249
7.4. SONUÇ  249
7.5. BÖLÜM SONU  250
SEKİZİNCİ BÖLÜM
SÖZCELEME KURAMLARI
8. GİRİŞ  255
8.1. SÖZCELEME KURAMLARI  256
8.1.1. Dil/Söz Ayrımından Sözceleme Kavramına Geçiş  257
8.2. ÉMİLE BENVENİSTE VE SÖZCELEME  259
8.2.1. Söylemsel Öğeler: Kişi Adılları, Zaman ve Uzam Belirteçleri  260
8.2.2. Kişi Adılları  262
8.2.3. Kiplikler  263
8.2.3.1. Kiplikler ve Sözce Türleri  263
8.2.3.2. Kipliklerin Dilbilimsel Anlatımı  265
8.2.3.3. Örtük Kiplikler  266
8.2.4. Anlatı/Söylem  268
8.2.4.1. Anlatı  268
8.2.4.2. Söylem  269
8.2.5. Aktarılan Söylem  274
8.3. ROMAN JAKOBSON VE SÖZCELEME  277
8.3.1. İletiye Göndermede Bulunan İleti (İ/İ):  278
8.3.2. Koda Göndermede Bulunan Kod (K/K).  279
8.3.3. Koda Göndermede Bulunan İleti (İ/K).  279
8.3.4. İletiye Göndermede Bulunan Kod (K/İ).  279
8.4. JEAN DUBOIS VE SÖZCELEME KAVRAMLARI  279
8.4.1. Kipleştirme (Modalizasyon)  280
8.4.2. Mesafe (Distans)  281
8.4.3. Saydamlık ve Bulanıklık (Transparans ve Opasite)  282
8.4.4. Gerilim (Tansiyon)  283
8.5. OSWALD DUCROT VE SÖZCELEME  284
8.6. ANTOİNE CULİOLİ VE SÖZCELEME (LEXIS)  285
8.6.1. Söylem Durumu  286
8.6.2. İşlemsel Dilbilgisi  288
8.6.3. Lexis  289
8.6.4. Sözceleme İşlemleri  290
8.7. AÇIKLAMALAR  290
8.7.1. Sözce ve Tümce  291
8.8. BÖLÜM SONU  299
DOKUZUNCU BÖLÜM
EDİMBİLİM
9. GİRİŞ  307
9.1. TEMEL KAVRAMLAR  310
9.1.1. Sözceleme  310
9.1.2. Söylem  310
9.1.3. Sözce  311
9.1.4. Söz Edimi ya da Dil Edimi  311
9.1.5. Tümce  311
9.1.6. İletişimsel ve Dilsel Edinimler  311
9.2. DİL EDİMLERİ  311
9.2.1. İlke ve Edim  312
9.2.2. Söz ve Edim  312
9.2.2.1. Düzsöz Edimi  313
9.2.2.2. Edimsöz  313
9.2.2.3. Göndergesel Edim  315
9.2.2.4. Etkisöz Edimi  315
9.2.2.5. Edimsel Anlam  315
9.3. ÖNVARSAYIM  316
9.3.1. Oswald Ducrot ve Önvarsayım Kavramı  318
9.3.2. Örtük Sorunu  318
9.4. DİLDE GEREKÇELENDİRME  322
9.4.1. Oswald Ducrot ve Gerekçelendirme  323
9.4.2. Söylemde Metinde Gerekçelendirme: Gösterme, İkna Etme ve İnandırma  324
9.4.2.1. Göstermek ve Gerekçelendirmek  328
9.4.2.1.1. Bir Düşünceyi, Bir Niyeti Göstermek Gerekçelendirmek Değildir  328
9.4.2.1.2. Gerekçelendirme  329
9.4.2.1.2.1. Gerekçeler  329
9.4.2.1.2.2. Gerekçelerin eklemlenmesi  330
9.4.2.1.2.3. Mantıksal eklemlenme (ya da bağlayıcılar)  330
9.4.2.1.2.4. Gerekçelendirme türleri  332
9.4.2.2. Gerekçelendirme Stratejileri  333
9.4.2.2.1. İkna etmek mi? İnandırmak mı?  333
9.4.2.2.2. Sözceleme konusundaki seçimler  333
9.5. BÖLÜM SONU  334
ONUNCU BÖLÜM
DİLBİLİMİN DALLARI
10. GİRİŞ  339
10.1. DİLBİLİMİN DALLARI  340
10.1.1. Sesbilgisi ve Sesbilim  341
10.1.2. Sözcükbilim  344
10.1.2.1. Sözlük ve Sözcük Dağarcığı  344
10.1.2.2. Sözlükbilim  345
10.1.3. Dilbilgisi ya da Biçimbilgisel–Sözdizimi  345
10.1.3.1. Sözdizim  346
10.1.4. Anlambilim  348
10.1.4.1. Anlambilimin Tanımı  349
10.1.4.2. Anlambirimcik Çözümlemesi  350
10.1.5. Eşadlılık ve Çokanlamlılık  352
10.1.5.1 Eşadlılık  352
10.1.5.2. Çokanlamlılık  353
10.1.6. Anlamsal İlişkiler  354
10.1.6.1. Üstanlamlılık/Altanlamlılık  354
10.1.6.2. Eşanlamlılık  355
10.1.6.3. Karşıtanlamlılık  357
10.1.7. Sözlüksel Alan ve Anlamsal Alan  358
10.1.7.1. Sözlüksel Alan  358
10.1.7.1.1. Sözlüksel Alandan Motife  360
10.1.7.2. Sözcük Ağlarından (Motiften) İzleğe  362
10.1.7.2.1. Sözcük Yinelemesi  362
10.1.7.2.2. Sözcük Ağlarının (izleklerin) Saptanması  363
10.1.7.2.3. Önemli Motifler  363
10.1.7.3. Anlamsal Alan  365
10.1.8. Anlam Değişmeleri  366
10.1.9. Anlam Sınıflaması  367
10.1.9.1. Anlam daralması  367
10.1.9.2. Anlam Genişlemesi  367
10.1.9.3. Anlam Kayması  368
10.1.9.4. Genelleşme  368
10.1.10. Düzanlam/Yananlam(lar)  369
10.1.11. Yananlamın İşlevleri  371
10.1.12. Anlam Bulanıklığı  372
10.2. TOPLUMDİLBİLİM  375
10.2.1. William Labov ve Toplumdilbilim  377
10.2.2. Dil ve Dünya Görüşü  378
10.2.3. Dillerle İlişkiler  380
10.2.3.1. Girişimler  380
10.2.4. Kreol  382
10.2.5. Picin ve Sabir  382
10.2.6. İkidillilik (Diglossie)  382
10.2.7. Değişkenlik  384
10.2.8. Lehçebilim  385
10.2.9. Konuşucuların Tutumları  387
10.2.10. Dil Politikası  387
10.3. RUHDİLBİLİM  388
10.3.1. Sözcelerin Üretimi  390
10.3.2. Sözcelerin Yorumu  390
10.3.3. Bellekte Tutma  390
10.3.4. Dilin Edinilmesi  390
10.3.5. Çokdillilik  392
10.3.6. Dil Hastalıkları  392
10.4. DİLBİLİM VE SÖYLEM  393
10.4.1. Dil/Söz Karşıtlığı  393
10.4.2. Edinç/Edim Karşıtlığı  394
10.4.3. Tümcenin Durumu  394
10.4.4. Sözce / Söylem  395
10.4.5. Söylem Çözümlemesi  396
10.5. UYGULAMALI DİLBİLİM  399
10.5.1. Geleneksel Uygulamalar  400
10.5.2. Dilbilimsel Bilişim  401
10.5.2.1. Otomatik Çeviri  401
10.5.2.2. Yapay Zekâ  401
10.5.2.2.1. Yapay Zekâ ve Matematik  402
10.5.2.2.2. Yapay Zeka ve Öğrenme  402
10.5.2.2.3. Yapay Zekanın Kullanım Alanları  403
10.5.2.2.4 Homo Neandertalensis’ten Homo Digitalis’e  404
10.5.2.3. Toplumsal Sorunların Çözümüne Katkıda Bulunmak  405
10.6. BÖLÜM SONU  406
ON BİRİNCİ BÖLÜM
SÖYLEŞİMLİLİK VE ÇOKSESLİLİK
11. GİRİŞ  411
11.1. SÖYLEŞİMLİLİK  412
11.1.1. Anlatıcı ile Kahraman Arasındaki İlişki  414
11.1.2. Dolaylı Serbest Anlatım (DSeA)  415
11.1.3. Alıntı  417
11.1.4. Anma  417
11.1.5. Yankılama  418
11.1.6. İma (ya da Anıştırma)  419
11.1.7. Tersinleme (İroni)  421
11.1.8. İç Söyleşim  421
11.2. ÇOKSESLİLİK  422
11.2.1. Anlatıcı  425
11.2.2. Aktarılan Söylem  427
11.2.3. Karşılıklı Konuşma  427
11.2.4. Çokseslilikte Yankılama  428
11.2.5. Anma ve Kullanma  429
11.2.6. Dilde Melezlik  430
11.2.7. Yansıtıcı Dönüş  432
11.2.8. Metin Adacığı  433
11.3. BÖLÜM SONU  433
ON İKİNCİ BÖLÜM
GÖSTERGEBİLİM VE DİLBİLİM
12. GİRİŞ  437
12.1. GÖNDERGESEL GÖSTERGELER  438
12.1.1 Aralıkbilim  438
12.1.1.2. Uzam Türleri  440
12.1.1.2.1. Antropolojik Açıdan Uzam Göstergelerinin Düzenlenmesi  440
12.1.1.2.2. Bakışımlı/Bakışımsız Etkileşimin Göstergeleri  445
12.1.2. Çoklu Duyuları İlgilendiren Göstergeler  446
12.1.2.1. Görme Duyusunu İlgilendiren Göstergeler  447
12.1.2.2. İşitme Duyusunu İlgilendiren Göstergeler  448
12.1.2.3. Koku Alma Duyusunu İlgilendiren Göstergeler  448
12.1.2.4. Dokunmaya İlişkin Göstergeler  449
12.1.2.5. Tat Almaya İlişkin Göstergeler  449
12.1.3. Kinezik (Devinimbilim)  449
12.1.3.1. Sözel Olmayan Göstergelerin Genel Özellikleri  451
12.1.3.2. Bağlam ve Sözlü Etkileşimin Jestleri  452
12.1.3.3. Hemen Hemen Dilsel Olan Jestler  455
12.1.3.4. Sözel Anlatıma Eşlik Eden Jestler  457
12.1.3.4.1. Göndergesel Jestler  457
12.1.3.4.2. Sözel İletiye Eşlik Eden Yananlam İleten Anlatımsal Jestler  458
12.1.3.4.3. Eşleştirici ve Yönlendirici Jestler  458
12.1.3.5. İletişimsel Olmayan Jestler  459
12.1.3.6. Düzenleyici ve Yardımcı Jestler  459
12.1.3.7. Empati ve Bedenin İşlevi  461
12.1.3.8. Bağdaşıklık ve Bağlam Çerçevesinde Sözel Olmayan Diğer Öğeler  462
12.1.3.8.1. Etkileşimde Nezaket ve Sözel Olmayan Göstergeler:  463
12.1.3.8.2. Etkileşimde Alt/Üst Konumu  464
12.1.3.9. Sözel İletişimden Bağımsız Jestler  464
12.1.3.10. Jestlerin İşlevi  464
12.1.3.11. Göstergebilime Dönüş  466
12.1.3.12. Sonuç Gözlemleri  468
12.2. FERDİNAND DE SAUSSURE'ÜN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  474
12.3. İLETİŞİM GÖSTERGEBİLİMİ (SÉMİOLOGİE de COMMUNICATION)  475
12.4. ANLAM GÖSTERGEBİLİMİ VE ROLAND BARTHES  476
12.5. UMBERTO ECO’NUN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  477
12.6. CHARLES SANDERS PEİRCE'ÜN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  477
12.7. ALGİRDAS JULİEN GREİMAS'IN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  481
12.7.1. Anlatım ve İçerik Düzlemleri  482
12.7.2. Anlatı Şeması  484
12.7.2.1. Başlangıç Durumu: Sözleşme ve/ya da Eyletim  484
12.7.2.2. Edinç  484
12.7.2.3. Edim  485
12.7.2.4. Tanınma ve Yaptırım  485
12.7.2.5. Bitiş Durumu  485
12.7.3. Göstergebilimsel Dörtgen  485
12.8. BÖLÜM SONU  487
ON ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DİLBİLİM VE BİÇEMBİLİM
13. GİRİŞ: SÖZBİLİMİN TEMEL KAVRAMLARI  491
13.1. ESKİ SÖZBİLİMDEN ÇAĞDAŞ BİÇEMBİLİMLERE GEÇİŞ  492
13.2. KURAL VE SAPMA  493
13.3. SÖZ SANATLARI  494
13.3.1. Örtük Anlatım  494
13.3.2. Beti (Figür), Değişmece (Trop), İmge (İmaj), Simge (Sembol)  496
13.3.2.1. Beti (Figür)  496
13.3.2.1.1. Belirtili Söylemsel Biçim  496
13.3.2.1.2. Özgür Söylemsel Biçim  497
13.3.2.1.3. Ölçülebilir Söylemsel Biçim  497
13.3.2.1.4. İşlevsel Söylem Biçimi  497
13.3.2.2. Değişmece (trope)  497
13.3.2.2.1. Anlamsal Değişmece  497
13.3.2.2.2. Anlamın Söylemsel Açıdan Zenginleşmesi  498
13.3.2.2.3. İmge  498
13.3.2.2.3.1. Kapalı (Belirsiz) Bir Kavram  499
13.3.2.2.3.2. Gelişmeye Açık Bir Kavram  499
13.3.2.2.4. Simge (Sembol)  500
13.3.2.2.4.1. Çift Okuma  503
13.3.2.2.4.2. Güdüleme  503
13.3.2.2.4.3. Çokanlamlılık  503
13.4. ÖRNEKSEME VE BENZERLİK ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI: BENZETME, EĞRETİLEME, DÜZDEĞİŞMECE, KAPSAMLAYIŞ VE DOLAYLAMA  504
13.4.1. Benzetme (Karşılaştırma)  504
13.4.1.1. Gerçekçi Benzetmeler  505
13.4.1.2. Eğretilemeli Benzetmeler  506
13.4.1.3. Tam Benzetmeler: Dört benzetme öğesinin belirtik olarak bulunduğu benzetmeler.  507
13.4.1.4. Öğelerden Bir ya da İkisinin Kullanılmadığı Benzetmeler  508
13.4.2. Deyim Aktarması (Eğretileme, İstiare ya da Metafor)  511
13.4.2.1. Açık Eğretileme (Metafor in Praesentia)  513
13.4.2.2. Kapalı Eğretileme (Metafor in Absentia)  514
13.4.2.2.1. Eğretileme Somuttan Soyuta  515
13.4.2.2.2. Eğretileme: Soyuttan Somuta  515
13.4.2.2.3. Eşduyum (Synestezi)  516
13.4.2.2.4. Bir İnsanı Özel İsimle Göstermek  517
13.4.2.2.5. Cansızdan Canlıya Geçiş  518
13.4.2.2.6. İnsandan Hayvana, Hayvandan İnsana Geçiş  519
13.4.2.2.7. İnsandan Bitkiye Geçiş  520
13.4.2.2.8. İnsandan Doğa Güçlerine, Doğa Güçlerinden İnsana Geçiş  520
13.4.2.2.9. Doğadan Kültüre/ Kültürden Doğaya Geçiş  521
13.4.2.2.10. Ardaşık Eğretileme  521
13.4.2.2.11. Kalıplaşmış Eğretileme  523
13.4.2.2.12. Canlı Eğretileme  523
13.5. AD AKTARMASI (DÜZDEĞİŞMECE, MECAZ–I MÜRSEL YA DA METONİMİ)  524
13.5.1. Nesne/Kullanıcı  527
13.5.2. Nesne/Nesneyi Üreten  527
13.5.3. Nesne/Marka  527
13.5.4. Yer/Nesne  528
13.5.5. Gösterge, Nesne  528
13.5.6. Malzeme /Nesne  528
13.5.7. İçeren/İçerilen  529
13.5.8. Neden Yerine Sonuç  529
13.5.9. Sonuç Yerine Neden  530
13.5.10. Somut Nesne/Soyut Kavram  531
13.5.11. Bütün Yerine Parça  531
13.5.12. Parça Yerine Bütün  531
13.6. KAPSAMLAYIŞ (SİNEDOK)  532
13.6.1. Özelleştirici Kapsamlayış  532
13.6.2. Genelleştirici Kapsamlayış  533
13.6.2.1. Madde/Nesne ya da Varlık İlişkileri  534
13.6.2.2. Tür/Cins İlişkileri  535
13.6.2.3. Tekil Çoğul İlişkileri  535
13.6.2.4. Birey Kapsamlayışı  536
13.6.2.5. Soyutlama Kapsamlayışı  537
13.7. ANTONOMAZ  537
13.8. DOLAYLAMA (PERİFRAZ)  538
13.9. SÖZDİZİMSEL YAPILARA İLİŞKİN SÖZ SANATLARI  539
13.9.1. Devrikleme  539
13.9.2. Eksiltme (Elips)  540
13.9.3. Sorma  541
13.10. KARŞITLIK ÜZERİNE KURULAN BETİLER: KARŞITLAM (ANTİTEZ), ZITLAŞMA (OXYMOR), ÇAPRAZLAMA (KİAZM)  542
13.10.1. Karşıtlam  542
13.10.1.1. Karşıtanlamlı Sözcükler  544
13.10.1.2. Birbirini Tamamlayan Karşıtlıklar  546
13.10.1.3. Karşıtlık Belirten Sözceler  547
13.10.1.4. Karşılıklılık İlişkisi  547
13.10.2. Karşıtlıklar ve Belirtik Kavramı  548
13.10.3. Karşıtlık Bildiren Tümceler  549
13.10.4. Karşıtlık Bildiren Yantümcecikler  549
13.10.4.1. Almaşıklık (Alternatif)  550
13.10.4.2. Çaprazlama (Kiasm)  551
13.10.4.3. Zıtlaşma ya da Küçük Karşıtlam (Oxymor)  552
13.11. ÜSTELEME YA DA ABARTMA ÜZERİNE KURULAN SÖZ SANATLARI  553
13.11.1. Yineleme  553
13.11.2. Önyineleme  554
13.11.3. Sıralama  555
13.11.4. Abartma  556
13.11.5. Dereceleme  557
13.12. BİR KAVRAMI YA DA BİR NESNEYİ YUMUŞATMA YA DA HAFİFLETME ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  558
13.12.1. Arıksayış  558
13.12.2. Örtmece ya da Güzel Adlandırma  561
13.13. CANLANDIRMA ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  562
13.13.1. Kişileştirme  562
13.13.2. Alegori (Yerine)  564
13.14. DÜŞÜNCE ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  567
13.14.1. Karşıtlama  567
13.14.2. Söz Sanatı Olarak Tersinleme (İroni)  568
13.14.3. Çelişki (Paradoks)  570
13.15. ANIŞTIRMA  572
13.16. BÖLÜM SONU  575
ON DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DİLBİLİM VE ÇEVİRİ
14. GİRİŞ  579
14.1. EŞDEĞERLİK NEDİR?  580
14.2. ANLAM VE DEĞER  581
14.3. EVRENSELLER TARTIŞMASI  585
14.4. ÇEVİRİLERİN ÇEŞİTLİLİĞİ  587
14.5. DÜZANLAM VE YANANLAMLAR  589
14.6. GÖSTERGELERİN KENDİ ARALARINDA DEĞİŞEBİLİRLİĞİ  592
14.7. DİLBİLİMDE YENİ YÖNELİMLER VE ÇEVİRİ  594
14.7.1. Dilsel Değişim  594
14.7.2. Sözceleme Dilbilimi  595
14.7.3. Konuşan Özne ve Toplumsal Grup İlişkileri  596
14.8. ÖZDEŞ OLMAMA İLKESİ  596
14.9. BÖLÜM SONU  598
Sonsöz  601
Kaynakça  605
Kavramlar Dizini  613
 


Murat Kalelioğlu
Eylül 2024
180.00 TL
Sepete Ekle
Feyzi Ersoy
Şubat 2024
240.00 TL
Sepete Ekle
Kemal Gözler
Temmuz 2023
820.00 TL
Sepete Ekle
Ece Korkut ...
Mayıs 2023
320.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Altıncı Baskıya Önsöz  5
Beşinci Baskıya Önsöz  7
Üçüncü Baskıya Önsöz  9
Önsöz  11
0. Giriş  27
BİRİNCİ BÖLÜM
DİLBİLİM TARİHİ
1. GİRİŞ  33
1.1. YAZININ İCADI  36
1.2. KARŞILAŞTIRMALI DİLBİLGİSİ  37
1.3. TARİHSEL DİLBİLGİSİ  38
1.4. DİLLERİN SINIFLANDIRILMASI  39
1.4.1. Biçimbilgisel Sınıflandırma  40
1.4.1.1. Tek Heceli Diller  40
1.4.1.2. Bağlantılı (Eklemeli) Diller  40
1.4.1.3. Bükümlü Diller  40
1.4.1.4. Çok Bükümlü Diller  41
1.5. KAYNAK AÇISINDAN DİLLER  41
1.5.1. Hint–Avrupa Dilleri  42
1.6. HAMİ–SAMİ DİLLERİ  43
1.7. URAL–ALTAY DİLLERİ  44
1.8. GÜNEY–DOĞU ASYA DİLLERİ  44
1.9. OKYANUS VE AVUSTRALYA DİLLERİ  44
1.10. BÖLÜM SONU  45
İKİNCİ BÖLÜM
DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR?
(DİLBİLİMİN DİLBİLGİSİ, FİLOLOJİ VE YAZINA GÖRE YERİ)
2. DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR? DİLBİLİMİN DİLBİLGİSİ, FİLOLOJİ VE YAZINA GÖRE YERİ  51
2.1. DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR?  51
2.2. DİLBİLİM NEDİR?  52
2.3. DİLBİLİMİN GÖREVİ NEDİR?  53
2.4. DİLBİLİMİN YERİ  54
2.4.1. Dilbilim / Dilbilgisi  55
2.4.2. Dilbilim/Filoloji  56
2.4.3. Dilbilim/Yazın  57
2.5. BÖLÜM SONU  59
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DİL, DÜŞÜNCE; KÜLTÜR VE DİLBİLİM
3. DİL, DÜŞÜNCE; KÜLTÜR VE DİLBİLİM  63
3.0. GİRİŞ  63
3.1. DİL NEDİR?  64
3.2. DİL VE DÜNYA  66
3.3. DİL VE DÜŞÜNCE  68
3.4. DİL VE KÜLTÜR  69
3.5. DİLBİLGİSİNDEN DİLBİLİME  72
3.5.1. Dilbilgisi  72
3.5.1.1. Kuralcı Dilbilgisi  74
3.5.1.2. Betimleyici Dilbilgisi  74
3.5.1.3. Açıklayıcı Dilbilgisi  75
3.5.2. Dilbilim  76
3.5.2.1. Gözlemleme  78
3.5.2.1.1. Gözlemlenen Dilsel Edimlerin Betimlenmesi  78
3.5.2.1.2. Gözlemlenen Dilsel Olguların Açıklanması  79
3.5.2.1.3. Bir Örnekçe ya da Bir Kuram Oluşturma  79
3.5.2.1.4. Kural ve Yasaların Özellikleri  79
3.6. DİLBİLİMCİ KİMDİR?  81
3.7. BÖLÜM SONU  87
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DİL VE İLETİŞİM
4. GİRİŞ: YİNELEMELER, DİL VE İLETİŞİM  91
4.1. DİLSEL İLETİŞİMİN TEMEL ÖĞELERİ  93
4.1.1. Konuşucu ya da Yaza(n)r  93
4.1.2. Alıcı (Okur)  95
4.1.3. Gönderge  96
4.1.4. Sözlü ve/ya da Yazılı İleti  99
4.1.5. Kanal  100
4.1.6. Kod (Düzgü)  101
4.2. METİNLER VE GERÇEKLİK  101
4.2.1. Tiyatroda Göndericiler  101
4.2.2. Çizgi Romanlar  101
4.3. SONUÇ  102
4.4. İLETİŞİMİN İŞLEVLERİ  102
4.4.1. Gönderge İşlevi  103
4.4.2. Anlatım ya da Duygu İşlevi  104
4.4.3. Çağrı İşlevi  108
4.4.4. İlişki İşlevi  109
4.4.5. Üst–Dil İşlevi  113
4.4.6. Dilin Sanat İşlevi  114
4.4.7. Dilin Oyun İşlevi  120
4.5. BÖLÜM SONU  121
BEŞİNCİ BÖLÜM
YAPISAL DİLBİLİM
5. GİRİŞ  125
5.1. GENEL DİLBİLİM DERSLERİ  129
5.2. GENEL DİLBİLİM DERSLERİ’NİN YÖNELİMLERİ  129
5.2.1. Dilbilim Betimsel Bir Bilimdir  129
5.2.2. Sözlü Dile Verilen Öncelik  130
5.2.3. Dilbiliminin Görevleri  132
5.3. DİZGE NEDİR?  132
5.4. GENEL DİLBİLİM DERSLERİNDE İKİLİ KARŞITLIKLAR  133
5.4.1. Dil ve Söz Karşıtlığı  133
5.4.2. Dilin Alt Dalları  138
5.4.2.1. Ağız  138
5.4.2.2. Şive  138
5.4.2.3. Kişisel ya da Bireysel Dil  139
5.4.2.4. Lehçe  139
5.4.2.5. Argo  139
5.4.3. Dilin Görünümleri  141
5.4.3.1. Lingua franca  141
5.4.3.2. İletişim Dili  142
5.4.3.3. Ulusal Dil  142
5.4.3.4. Resmi Dil  142
5.4.3.5. Anadil  143
5.4.3.6. Birinci Dil, İkinci Dil ve Yabancı Dil  144
5.4.4. Yapay Diller  144
5.4.4.1. Esperanto  145
5.4.5. Dil ve Kullanımı  146
5.4.6. Dil Konusunda Önyargılar  147
5.4.7. Çeşitli Diller  148
5.5. GÖSTERGE VE GÖSTERGE DİZGELERİ  149
5.5.1. Belirti ve Belirtke  150
5.5.1.1. Belirti  150
5.5.1.2. Asıl Gösterge: Belirtke  151
5.5.2. Gösterge ve Simge  153
5.5.3. Görsel Gösterge (İkon)  154
5.5.4. Göstergelerin Birbirlerine Rakip Kullanımları  156
5.5.5. Dil Göstergesi  157
5.5.5.1. Dil Göstergesinin Tanımı ve Yapısı  158
5.5.5.1.1. Gösteren  160
5.5.5.1.2. Gösterilen  160
5.5.5.1.3. Gönderge  161
5.5.5.2. Gösterge: Algılama ve Kavramsallaştırma  161
5.5.5.3. Gönderge Gösterge Bağlantısı  162
5.5.5.4. Gösterge ve Değerleri  165
5.5.5.4.1. Göstergenin Vurgulanması  165
5.5.5.4.2. Gösterenin Vurgulanması  165
5.5.5.4.3. Gösterilenin Vurgulanması  166
5.5.6. Dil Göstergesinin Özellikleri  166
5.5.6.1. Dil Göstergesinin Nedensizliği  166
5.5.6.1.1. Nedensizlikle İlgili Birinci Açıklama  168
5.5.6.1.2. Nedensizlikle İlgili İkinci Açıklama  170
5.5.6.1.3. Nedensizlikle İlgili Üçüncü Açıklama  170
5.5.6.1.4. Gerçeklik, Sözcük ve İmge  173
5.5.6.1.5. Nedensizlikle İlgili Dördüncü Açıklama  174
5.5.7. Göstergenin Çizgisellik Özelliği  174
5.5.8. Dil Göstergesinin Değişmezliği  175
5.5.9. Dil Göstergesinin Değişebilirliği  176
5.5.10. Dilin Ayırıcı Özelliği  177
5.5.11. Gösteren, Gösterilen ve Gönderge Arasındaki Etkileşim  179
5.5.12. Dilin Çift Eklemliliği  179
5.6. ARTZAMANLILIK VE EŞZAMANLILIK  182
5.7. DİZİSEL (ÇAĞRIŞIMSAL) VE DİZİMSEL İLİŞKİLER  184
5.8. TÖZ VE BİÇİM  186
5.9. ANLAM VE DEĞER  189
5.10. DİLDE YALNIZCA KARŞITLIKLAR VARDIR  191
5.11. BÖLÜM SONU  192
ALTINCI BÖLÜM
FERDİNAND DE SAUSSURE SONRASI AVRUPA DİLBİLİMİ
6. GİRİŞ  207
6.1. PRAG OKULU: İŞLEVSELCİLİK  207
6.1.1. Prag Dilbilim Çevresi'nin Temel İlkeleri  208
6.1.1.1. Dil işlevsel bir dizge olarak düşünülmelidir.  208
6.1.1.2. Dilbilimcinin dile yöntemsel yaklaşımı eşzamanlı olmalı ve konuşucunun sezgisine başvurmalıdır.  208
6.1.1.3. Dilin işlevsel dizge düşüncesi sadece eşzamanlı düzleme değil aynı zamanda artzamanlı düzleme de uygulanması gerekir.  208
6.1.1.4. Prag Dilbilim Çevresi'nin amaçlarından biri de dillerin oluşturduğu dizgelerin bir tipolojisini gerçekleştirmektir.  209
6.1.2. Sesbilim  209
6.1.3. Fransız İşlevsel Dilbilim Okulu  210
6.1.4. André Martinet ve Çift Eklemlilik  210
6.1.5. Lucien Tesnière: Bağımsal Dilbilgisi  212
6.1.6. Gustave Guillaume: Psikomekanik  217
6.2. ROMAN JAKOBSON  218
6.3. KOPENHAG DİLBİLİM ÇEVRESİ: GLOSEMATİK  219
6.4. BÖLÜM SONU  221
YEDİNCİ BÖLÜM
AMERİKAN YAPISALCILIĞI
7. GİRİŞ  225
7.1. EDWARD SAPİR: ANLIKÇILIK  226
7.2. ZELLİG SABBETAİ HARRİS: DAĞILIMSAL DİLBİLİM  226
7.2.1. Dağılımsal Çözümlemenin İlkeleri  228
7.2.1.1. Bütünce  228
7.2.1.2. Anlam  229
7.2.1.3. Dağılım  229
7.3. NOAM CHOMSKY: ÜRETİCİ DÖNÜŞÜMSEL DİLBİLGİSİ  232
7.3.1. Kuramsal yaklaşımlar; Tanımlar  234
7.3.2. Temel Kavramlar  235
7.3.2.1. Edinç/Edim  235
7.3.2.2. Derin Yapı/Yüzey Yapı  238
7.3.3. Üretici–Dönüşümsel Dilbilgisi Tasarısı  241
7.3.3.1. Dönüşüm Nedir?  245
7.3.4. Standart Kuram  246
7.3.5. Genişletilmiş Standart Kuram  249
7.4. SONUÇ  249
7.5. BÖLÜM SONU  250
SEKİZİNCİ BÖLÜM
SÖZCELEME KURAMLARI
8. GİRİŞ  255
8.1. SÖZCELEME KURAMLARI  256
8.1.1. Dil/Söz Ayrımından Sözceleme Kavramına Geçiş  257
8.2. ÉMİLE BENVENİSTE VE SÖZCELEME  259
8.2.1. Söylemsel Öğeler: Kişi Adılları, Zaman ve Uzam Belirteçleri  260
8.2.2. Kişi Adılları  262
8.2.3. Kiplikler  263
8.2.3.1. Kiplikler ve Sözce Türleri  263
8.2.3.2. Kipliklerin Dilbilimsel Anlatımı  265
8.2.3.3. Örtük Kiplikler  266
8.2.4. Anlatı/Söylem  268
8.2.4.1. Anlatı  268
8.2.4.2. Söylem  269
8.2.5. Aktarılan Söylem  274
8.3. ROMAN JAKOBSON VE SÖZCELEME  277
8.3.1. İletiye Göndermede Bulunan İleti (İ/İ):  278
8.3.2. Koda Göndermede Bulunan Kod (K/K).  279
8.3.3. Koda Göndermede Bulunan İleti (İ/K).  279
8.3.4. İletiye Göndermede Bulunan Kod (K/İ).  279
8.4. JEAN DUBOIS VE SÖZCELEME KAVRAMLARI  279
8.4.1. Kipleştirme (Modalizasyon)  280
8.4.2. Mesafe (Distans)  281
8.4.3. Saydamlık ve Bulanıklık (Transparans ve Opasite)  282
8.4.4. Gerilim (Tansiyon)  283
8.5. OSWALD DUCROT VE SÖZCELEME  284
8.6. ANTOİNE CULİOLİ VE SÖZCELEME (LEXIS)  285
8.6.1. Söylem Durumu  286
8.6.2. İşlemsel Dilbilgisi  288
8.6.3. Lexis  289
8.6.4. Sözceleme İşlemleri  290
8.7. AÇIKLAMALAR  290
8.7.1. Sözce ve Tümce  291
8.8. BÖLÜM SONU  299
DOKUZUNCU BÖLÜM
EDİMBİLİM
9. GİRİŞ  307
9.1. TEMEL KAVRAMLAR  310
9.1.1. Sözceleme  310
9.1.2. Söylem  310
9.1.3. Sözce  311
9.1.4. Söz Edimi ya da Dil Edimi  311
9.1.5. Tümce  311
9.1.6. İletişimsel ve Dilsel Edinimler  311
9.2. DİL EDİMLERİ  311
9.2.1. İlke ve Edim  312
9.2.2. Söz ve Edim  312
9.2.2.1. Düzsöz Edimi  313
9.2.2.2. Edimsöz  313
9.2.2.3. Göndergesel Edim  315
9.2.2.4. Etkisöz Edimi  315
9.2.2.5. Edimsel Anlam  315
9.3. ÖNVARSAYIM  316
9.3.1. Oswald Ducrot ve Önvarsayım Kavramı  318
9.3.2. Örtük Sorunu  318
9.4. DİLDE GEREKÇELENDİRME  322
9.4.1. Oswald Ducrot ve Gerekçelendirme  323
9.4.2. Söylemde Metinde Gerekçelendirme: Gösterme, İkna Etme ve İnandırma  324
9.4.2.1. Göstermek ve Gerekçelendirmek  328
9.4.2.1.1. Bir Düşünceyi, Bir Niyeti Göstermek Gerekçelendirmek Değildir  328
9.4.2.1.2. Gerekçelendirme  329
9.4.2.1.2.1. Gerekçeler  329
9.4.2.1.2.2. Gerekçelerin eklemlenmesi  330
9.4.2.1.2.3. Mantıksal eklemlenme (ya da bağlayıcılar)  330
9.4.2.1.2.4. Gerekçelendirme türleri  332
9.4.2.2. Gerekçelendirme Stratejileri  333
9.4.2.2.1. İkna etmek mi? İnandırmak mı?  333
9.4.2.2.2. Sözceleme konusundaki seçimler  333
9.5. BÖLÜM SONU  334
ONUNCU BÖLÜM
DİLBİLİMİN DALLARI
10. GİRİŞ  339
10.1. DİLBİLİMİN DALLARI  340
10.1.1. Sesbilgisi ve Sesbilim  341
10.1.2. Sözcükbilim  344
10.1.2.1. Sözlük ve Sözcük Dağarcığı  344
10.1.2.2. Sözlükbilim  345
10.1.3. Dilbilgisi ya da Biçimbilgisel–Sözdizimi  345
10.1.3.1. Sözdizim  346
10.1.4. Anlambilim  348
10.1.4.1. Anlambilimin Tanımı  349
10.1.4.2. Anlambirimcik Çözümlemesi  350
10.1.5. Eşadlılık ve Çokanlamlılık  352
10.1.5.1 Eşadlılık  352
10.1.5.2. Çokanlamlılık  353
10.1.6. Anlamsal İlişkiler  354
10.1.6.1. Üstanlamlılık/Altanlamlılık  354
10.1.6.2. Eşanlamlılık  355
10.1.6.3. Karşıtanlamlılık  357
10.1.7. Sözlüksel Alan ve Anlamsal Alan  358
10.1.7.1. Sözlüksel Alan  358
10.1.7.1.1. Sözlüksel Alandan Motife  360
10.1.7.2. Sözcük Ağlarından (Motiften) İzleğe  362
10.1.7.2.1. Sözcük Yinelemesi  362
10.1.7.2.2. Sözcük Ağlarının (izleklerin) Saptanması  363
10.1.7.2.3. Önemli Motifler  363
10.1.7.3. Anlamsal Alan  365
10.1.8. Anlam Değişmeleri  366
10.1.9. Anlam Sınıflaması  367
10.1.9.1. Anlam daralması  367
10.1.9.2. Anlam Genişlemesi  367
10.1.9.3. Anlam Kayması  368
10.1.9.4. Genelleşme  368
10.1.10. Düzanlam/Yananlam(lar)  369
10.1.11. Yananlamın İşlevleri  371
10.1.12. Anlam Bulanıklığı  372
10.2. TOPLUMDİLBİLİM  375
10.2.1. William Labov ve Toplumdilbilim  377
10.2.2. Dil ve Dünya Görüşü  378
10.2.3. Dillerle İlişkiler  380
10.2.3.1. Girişimler  380
10.2.4. Kreol  382
10.2.5. Picin ve Sabir  382
10.2.6. İkidillilik (Diglossie)  382
10.2.7. Değişkenlik  384
10.2.8. Lehçebilim  385
10.2.9. Konuşucuların Tutumları  387
10.2.10. Dil Politikası  387
10.3. RUHDİLBİLİM  388
10.3.1. Sözcelerin Üretimi  390
10.3.2. Sözcelerin Yorumu  390
10.3.3. Bellekte Tutma  390
10.3.4. Dilin Edinilmesi  390
10.3.5. Çokdillilik  392
10.3.6. Dil Hastalıkları  392
10.4. DİLBİLİM VE SÖYLEM  393
10.4.1. Dil/Söz Karşıtlığı  393
10.4.2. Edinç/Edim Karşıtlığı  394
10.4.3. Tümcenin Durumu  394
10.4.4. Sözce / Söylem  395
10.4.5. Söylem Çözümlemesi  396
10.5. UYGULAMALI DİLBİLİM  399
10.5.1. Geleneksel Uygulamalar  400
10.5.2. Dilbilimsel Bilişim  401
10.5.2.1. Otomatik Çeviri  401
10.5.2.2. Yapay Zekâ  401
10.5.2.2.1. Yapay Zekâ ve Matematik  402
10.5.2.2.2. Yapay Zeka ve Öğrenme  402
10.5.2.2.3. Yapay Zekanın Kullanım Alanları  403
10.5.2.2.4 Homo Neandertalensis’ten Homo Digitalis’e  404
10.5.2.3. Toplumsal Sorunların Çözümüne Katkıda Bulunmak  405
10.6. BÖLÜM SONU  406
ON BİRİNCİ BÖLÜM
SÖYLEŞİMLİLİK VE ÇOKSESLİLİK
11. GİRİŞ  411
11.1. SÖYLEŞİMLİLİK  412
11.1.1. Anlatıcı ile Kahraman Arasındaki İlişki  414
11.1.2. Dolaylı Serbest Anlatım (DSeA)  415
11.1.3. Alıntı  417
11.1.4. Anma  417
11.1.5. Yankılama  418
11.1.6. İma (ya da Anıştırma)  419
11.1.7. Tersinleme (İroni)  421
11.1.8. İç Söyleşim  421
11.2. ÇOKSESLİLİK  422
11.2.1. Anlatıcı  425
11.2.2. Aktarılan Söylem  427
11.2.3. Karşılıklı Konuşma  427
11.2.4. Çokseslilikte Yankılama  428
11.2.5. Anma ve Kullanma  429
11.2.6. Dilde Melezlik  430
11.2.7. Yansıtıcı Dönüş  432
11.2.8. Metin Adacığı  433
11.3. BÖLÜM SONU  433
ON İKİNCİ BÖLÜM
GÖSTERGEBİLİM VE DİLBİLİM
12. GİRİŞ  437
12.1. GÖNDERGESEL GÖSTERGELER  438
12.1.1 Aralıkbilim  438
12.1.1.2. Uzam Türleri  440
12.1.1.2.1. Antropolojik Açıdan Uzam Göstergelerinin Düzenlenmesi  440
12.1.1.2.2. Bakışımlı/Bakışımsız Etkileşimin Göstergeleri  445
12.1.2. Çoklu Duyuları İlgilendiren Göstergeler  446
12.1.2.1. Görme Duyusunu İlgilendiren Göstergeler  447
12.1.2.2. İşitme Duyusunu İlgilendiren Göstergeler  448
12.1.2.3. Koku Alma Duyusunu İlgilendiren Göstergeler  448
12.1.2.4. Dokunmaya İlişkin Göstergeler  449
12.1.2.5. Tat Almaya İlişkin Göstergeler  449
12.1.3. Kinezik (Devinimbilim)  449
12.1.3.1. Sözel Olmayan Göstergelerin Genel Özellikleri  451
12.1.3.2. Bağlam ve Sözlü Etkileşimin Jestleri  452
12.1.3.3. Hemen Hemen Dilsel Olan Jestler  455
12.1.3.4. Sözel Anlatıma Eşlik Eden Jestler  457
12.1.3.4.1. Göndergesel Jestler  457
12.1.3.4.2. Sözel İletiye Eşlik Eden Yananlam İleten Anlatımsal Jestler  458
12.1.3.4.3. Eşleştirici ve Yönlendirici Jestler  458
12.1.3.5. İletişimsel Olmayan Jestler  459
12.1.3.6. Düzenleyici ve Yardımcı Jestler  459
12.1.3.7. Empati ve Bedenin İşlevi  461
12.1.3.8. Bağdaşıklık ve Bağlam Çerçevesinde Sözel Olmayan Diğer Öğeler  462
12.1.3.8.1. Etkileşimde Nezaket ve Sözel Olmayan Göstergeler:  463
12.1.3.8.2. Etkileşimde Alt/Üst Konumu  464
12.1.3.9. Sözel İletişimden Bağımsız Jestler  464
12.1.3.10. Jestlerin İşlevi  464
12.1.3.11. Göstergebilime Dönüş  466
12.1.3.12. Sonuç Gözlemleri  468
12.2. FERDİNAND DE SAUSSURE'ÜN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  474
12.3. İLETİŞİM GÖSTERGEBİLİMİ (SÉMİOLOGİE de COMMUNICATION)  475
12.4. ANLAM GÖSTERGEBİLİMİ VE ROLAND BARTHES  476
12.5. UMBERTO ECO’NUN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  477
12.6. CHARLES SANDERS PEİRCE'ÜN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  477
12.7. ALGİRDAS JULİEN GREİMAS'IN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  481
12.7.1. Anlatım ve İçerik Düzlemleri  482
12.7.2. Anlatı Şeması  484
12.7.2.1. Başlangıç Durumu: Sözleşme ve/ya da Eyletim  484
12.7.2.2. Edinç  484
12.7.2.3. Edim  485
12.7.2.4. Tanınma ve Yaptırım  485
12.7.2.5. Bitiş Durumu  485
12.7.3. Göstergebilimsel Dörtgen  485
12.8. BÖLÜM SONU  487
ON ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DİLBİLİM VE BİÇEMBİLİM
13. GİRİŞ: SÖZBİLİMİN TEMEL KAVRAMLARI  491
13.1. ESKİ SÖZBİLİMDEN ÇAĞDAŞ BİÇEMBİLİMLERE GEÇİŞ  492
13.2. KURAL VE SAPMA  493
13.3. SÖZ SANATLARI  494
13.3.1. Örtük Anlatım  494
13.3.2. Beti (Figür), Değişmece (Trop), İmge (İmaj), Simge (Sembol)  496
13.3.2.1. Beti (Figür)  496
13.3.2.1.1. Belirtili Söylemsel Biçim  496
13.3.2.1.2. Özgür Söylemsel Biçim  497
13.3.2.1.3. Ölçülebilir Söylemsel Biçim  497
13.3.2.1.4. İşlevsel Söylem Biçimi  497
13.3.2.2. Değişmece (trope)  497
13.3.2.2.1. Anlamsal Değişmece  497
13.3.2.2.2. Anlamın Söylemsel Açıdan Zenginleşmesi  498
13.3.2.2.3. İmge  498
13.3.2.2.3.1. Kapalı (Belirsiz) Bir Kavram  499
13.3.2.2.3.2. Gelişmeye Açık Bir Kavram  499
13.3.2.2.4. Simge (Sembol)  500
13.3.2.2.4.1. Çift Okuma  503
13.3.2.2.4.2. Güdüleme  503
13.3.2.2.4.3. Çokanlamlılık  503
13.4. ÖRNEKSEME VE BENZERLİK ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI: BENZETME, EĞRETİLEME, DÜZDEĞİŞMECE, KAPSAMLAYIŞ VE DOLAYLAMA  504
13.4.1. Benzetme (Karşılaştırma)  504
13.4.1.1. Gerçekçi Benzetmeler  505
13.4.1.2. Eğretilemeli Benzetmeler  506
13.4.1.3. Tam Benzetmeler: Dört benzetme öğesinin belirtik olarak bulunduğu benzetmeler.  507
13.4.1.4. Öğelerden Bir ya da İkisinin Kullanılmadığı Benzetmeler  508
13.4.2. Deyim Aktarması (Eğretileme, İstiare ya da Metafor)  511
13.4.2.1. Açık Eğretileme (Metafor in Praesentia)  513
13.4.2.2. Kapalı Eğretileme (Metafor in Absentia)  514
13.4.2.2.1. Eğretileme Somuttan Soyuta  515
13.4.2.2.2. Eğretileme: Soyuttan Somuta  515
13.4.2.2.3. Eşduyum (Synestezi)  516
13.4.2.2.4. Bir İnsanı Özel İsimle Göstermek  517
13.4.2.2.5. Cansızdan Canlıya Geçiş  518
13.4.2.2.6. İnsandan Hayvana, Hayvandan İnsana Geçiş  519
13.4.2.2.7. İnsandan Bitkiye Geçiş  520
13.4.2.2.8. İnsandan Doğa Güçlerine, Doğa Güçlerinden İnsana Geçiş  520
13.4.2.2.9. Doğadan Kültüre/ Kültürden Doğaya Geçiş  521
13.4.2.2.10. Ardaşık Eğretileme  521
13.4.2.2.11. Kalıplaşmış Eğretileme  523
13.4.2.2.12. Canlı Eğretileme  523
13.5. AD AKTARMASI (DÜZDEĞİŞMECE, MECAZ–I MÜRSEL YA DA METONİMİ)  524
13.5.1. Nesne/Kullanıcı  527
13.5.2. Nesne/Nesneyi Üreten  527
13.5.3. Nesne/Marka  527
13.5.4. Yer/Nesne  528
13.5.5. Gösterge, Nesne  528
13.5.6. Malzeme /Nesne  528
13.5.7. İçeren/İçerilen  529
13.5.8. Neden Yerine Sonuç  529
13.5.9. Sonuç Yerine Neden  530
13.5.10. Somut Nesne/Soyut Kavram  531
13.5.11. Bütün Yerine Parça  531
13.5.12. Parça Yerine Bütün  531
13.6. KAPSAMLAYIŞ (SİNEDOK)  532
13.6.1. Özelleştirici Kapsamlayış  532
13.6.2. Genelleştirici Kapsamlayış  533
13.6.2.1. Madde/Nesne ya da Varlık İlişkileri  534
13.6.2.2. Tür/Cins İlişkileri  535
13.6.2.3. Tekil Çoğul İlişkileri  535
13.6.2.4. Birey Kapsamlayışı  536
13.6.2.5. Soyutlama Kapsamlayışı  537
13.7. ANTONOMAZ  537
13.8. DOLAYLAMA (PERİFRAZ)  538
13.9. SÖZDİZİMSEL YAPILARA İLİŞKİN SÖZ SANATLARI  539
13.9.1. Devrikleme  539
13.9.2. Eksiltme (Elips)  540
13.9.3. Sorma  541
13.10. KARŞITLIK ÜZERİNE KURULAN BETİLER: KARŞITLAM (ANTİTEZ), ZITLAŞMA (OXYMOR), ÇAPRAZLAMA (KİAZM)  542
13.10.1. Karşıtlam  542
13.10.1.1. Karşıtanlamlı Sözcükler  544
13.10.1.2. Birbirini Tamamlayan Karşıtlıklar  546
13.10.1.3. Karşıtlık Belirten Sözceler  547
13.10.1.4. Karşılıklılık İlişkisi  547
13.10.2. Karşıtlıklar ve Belirtik Kavramı  548
13.10.3. Karşıtlık Bildiren Tümceler  549
13.10.4. Karşıtlık Bildiren Yantümcecikler  549
13.10.4.1. Almaşıklık (Alternatif)  550
13.10.4.2. Çaprazlama (Kiasm)  551
13.10.4.3. Zıtlaşma ya da Küçük Karşıtlam (Oxymor)  552
13.11. ÜSTELEME YA DA ABARTMA ÜZERİNE KURULAN SÖZ SANATLARI  553
13.11.1. Yineleme  553
13.11.2. Önyineleme  554
13.11.3. Sıralama  555
13.11.4. Abartma  556
13.11.5. Dereceleme  557
13.12. BİR KAVRAMI YA DA BİR NESNEYİ YUMUŞATMA YA DA HAFİFLETME ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  558
13.12.1. Arıksayış  558
13.12.2. Örtmece ya da Güzel Adlandırma  561
13.13. CANLANDIRMA ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  562
13.13.1. Kişileştirme  562
13.13.2. Alegori (Yerine)  564
13.14. DÜŞÜNCE ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  567
13.14.1. Karşıtlama  567
13.14.2. Söz Sanatı Olarak Tersinleme (İroni)  568
13.14.3. Çelişki (Paradoks)  570
13.15. ANIŞTIRMA  572
13.16. BÖLÜM SONU  575
ON DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DİLBİLİM VE ÇEVİRİ
14. GİRİŞ  579
14.1. EŞDEĞERLİK NEDİR?  580
14.2. ANLAM VE DEĞER  581
14.3. EVRENSELLER TARTIŞMASI  585
14.4. ÇEVİRİLERİN ÇEŞİTLİLİĞİ  587
14.5. DÜZANLAM VE YANANLAMLAR  589
14.6. GÖSTERGELERİN KENDİ ARALARINDA DEĞİŞEBİLİRLİĞİ  592
14.7. DİLBİLİMDE YENİ YÖNELİMLER VE ÇEVİRİ  594
14.7.1. Dilsel Değişim  594
14.7.2. Sözceleme Dilbilimi  595
14.7.3. Konuşan Özne ve Toplumsal Grup İlişkileri  596
14.8. ÖZDEŞ OLMAMA İLKESİ  596
14.9. BÖLÜM SONU  598
Sonsöz  601
Kaynakça  605
Kavramlar Dizini  613
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024