Bilindiği üzere, Türk mali yönetim sisteminde bir reform niteliğinde olan, uluslararası standartlara ve Avrupa Birliği normlarına uygun bir kamu mali yönetimini ve kontrol sistemini öngören, Devlet tanımı içerisinde yer alan genel bütçe, özel bütçe, düzenleyici ve denetleyici kurumlar, mahalli idareler ve sosyal güvenlik kuruluşlarının tabi oldukları 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, 10.12.2003 tarihinde TBMM?nde kabul edilmiş ve kabulünden sonra da kademeli olarak uygulanmaya başlanmıştır.
5018 sayılı Kanunla mevcut mali yönetim sisteminin değiştirilerek daha etkin bir yönetim ve kontrol sistemi oluşturulması amaçlanmış, bütçe kapsamı genişletilerek Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkını tam olarak kullanmasına yönelik düzenlemeler yapılmıştır. Bütçe uygulama ve hazırlama sürecinde ve denetiminde strateji ve performans sistemi ile etkinlik artırılmaya, mali yönden şeffaflık sağlanmaya, hesap verebilir yönetim anlayışına uygun mekanizmalar oluşturulmaya, harcama sürecinde yetki, sorumluluk ve görev dengesi ve etkin bir iç kontrol sistemi kurulmaya çalışılmıştır.
Diğer taraftan anılan Kanunun kabulüyle birlikte kamuda memur olarak çalışan personelin strateji birimlerinde mali hizmetler uzmanı olarak istihdamının önü de açılmıştır. İlki 2006 yılında yapılan sınavdan sonra son olarak 5018 sayılı Kanuna yapılan geçici madde 17 ile birlikte yine bir defaya daha mahsusu olmak üzere 31/10/2007 tarihini geçmemek üzere Maliye Bakanlığınca, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine veya Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Merkezine yaptırılacak yazılı sınav ve yerleştirme sonucuna göre mali hizmetler uzmanı atanacağı hükme bağlanmıştır.
Mali hizmetler uzmanlarına ilave olarak 5018 sayılı Kanun ile birlikte, muhasebe yetkililerinin (sayman) görev, yetki ve sorumlulukları ile atanmasında da birtakım yeni şartlar getirilmiştir. Saymanların yetki ve sorumluluklarında önemli sayılabilecek derecede kayıplar getiren Yasa, diğer taraftan saymanların atanmasında ciddi sayılabilecek birtakım ön şartlar öngörmektedir. Kanunla muhasebe yetkilisi olmak için sertifika alma şartı ilk defa getirilmiştir. Söz konusu sertifika ile birlikte muhasebe yetkililerinin genel yönetim kapsamında yer alan idarelerde görev almalarının da önü açılmıştır.
Özellikle mahalli idarelerde görev yapan muhasebe yetkilileri için yakın gelecekte yapılacak olan sertifika sınavı ile mali hizmetler uzmanlığı sınavı başta olmak üzere muhasebe yetkililiği, müdür yardımcılığı, şeflik gibi sınava girecek personele yardımcı olmak üzere hazırlanan bu çalışmada, konular ayrıntılı olarak gözden geçirilmiştir. Kitap hazırlanırken mümkün olduğu kadarıyla adayların diğer kaynaklara başvurmadan soruların tamamına cevap verecek şekilde hazırlanmasına dikkat edilmiştir.