İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Ön Söz 7
Kısaltmalar 15
Giriş 19
Birinci Bölüm
TİCARET HUKUKUNA GÖRE TACİR–ESNAF AYRIMI
I. GENEL OLARAK 23
II. GERÇEK KİŞİ TACİR SIFATI 30
A. Genel Olarak 30
B. Gerçek Kişi Tacir Sıfatının Unsurları 30
1. Ticari İşletmenin Varlığı 31
a. Genel Olarak 31
b. Ticari İşletmenin Unsurları 34
aa. Organizasyon ve Aleniyet 35
bb. Gelir Sağlamayı Hedef Tutmak 37
cc. Devamlılık 39
dd. Bağımsızlık 42
ee. Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma 43
2. Ticari İşletmenin İşletilmesi 44
a. Kural Olarak Fiilen İşletme 44
b. Fiilen İşletmenin İkamesi Olan İşlemler 45
3. Ticari İşletmenin Kısmen de Olsa Kendi Adına İşletilmesi 46
a. Küçük ve Kısıtlılar 46
b. Ticaret Yapmaktan Menedilenler 47
III. ESNAF SIFATI 49
A. TTK’ye Göre Esnaf 49
1. Faaliyetin Sermayeden Çok Bedeni Çalışmaya Dayanması 50
2. Gelirin Çıkarılacak Kararnamede Gösterilen Sınırı Aşmaması 52
a. İlgili Bakanlar Kurulu Kararı 54
aa. Esnaf ve Sanatkâr Meslek Kollarından Birinde Faaliyet Göstermek 56
bb. Faaliyetin Sermaye ile Birlikte Bedeni Çalışmaya Dayanması 57
cc. Kazancının Tacir veya Sanayici Niteliğini Kazandırmayacak Miktarda Olması 57
b. Bakanlar Kurulu Kararının Şartlarına Dair Değerlendirme 59
aa. Vergilendirme Açısından Belirli Şartlar Taşımak 61
bb. Vergiden Muaf Olmak veya Basit Usulde Vergilendirilmek 62
cc. İşletme Hesabına Göre Defter Tutmakla Birlikte Kararda Öngörülen Sınırları Aşmamak 63
c. Karara Göre Tacir ve Sanayici Sayılanlar 63
B. ESMKK’ye Göre Esnaf 64
1. Faaliyetin Sermaye ile Birlikte Bedeni Çalışmaya Dayanması 65
2. Belirlenen Esnaf ve Sanatkâr Meslek Kollarına Dâhil Olmak 67
3. Kazancın Tacir veya Sanayici Niteliğini Kazandırmayacak Miktarda Olması 68
İkinci Bölüm
E–TİCARET
I. E–TİCARETİN TANIMI VE KAPSAMI 71
A. E–Ticaret Mevzuatı ve Tanımı 71
B. E–Ticaretin Kapsamı 77
II. KLASİK E–TİCARETTE KULLANILAN ARAÇLAR 79
A. Genel Olarak 79
B. Klasik E–Ticaretin Araçları 79
1. Geleneksel Televizyon 80
2. Geleneksel Telefon 80
3. Faks 80
4. Geleneksel Elektronik Ödeme ve Para Transfer Sistemleri 81
5. Geleneksel Elektronik Veri Değişimi Sistemi 81
III. MODERN E–TİCARETİN TEMEL ARACI İNTERNET 83
A. İnternet Kavramı ve Özneleri 83
B. İnternet Kullanım Verileri 87
C. Modern E–Ticaretin Dönemleri 89
D. İnternet ve E–Ticaretin Entegrasyonu 91
1. E–Ticarette Kullanılan Başlıca İnternet Hizmetleri 93
a. World Wide Web 93
b. E–Posta 93
c. Dosya Aktarım Protokolü 94
2. İnternet ile Kullanılan Başlıca E–Ticaret Araçları 94
a. İnternet EDI 94
b. Taşınabilir İnternet Cihazları 95
c. Modern E–Ticaret Platformları 96
d. Modern Ödeme Yöntemleri ve Çevrim içi Güvenlik Teknolojileri 97
IV. MOBİL TİCARET VE SOSYAL TİCARET 100
A. Mobil Ticaret 100
B. Sosyal Ticaret 102
V. E–TİCARETİN AVANTAJ VE DEZAVANTAJLARI 106
A. E–Ticaretin Avantajları 106
B. E–Ticaretin Dezavantajları 108
Üçüncü bölüm
EV TABANLI E–TİCARET YAPAN SATICILARIN
FAALİYETLERİ VE TACİR SIFATLARI
I. EV TABANLI E–TİCARET 111
A. Genel Olarak 111
B. Ev Tabanlı E–Ticaretin Türleri 113
1. Tarafları Bakımından 113
a. İşletmeler Arasında E–Ticaret (B2B) 114
b. İşletme ve Tüketici Arasında E–Ticaret (B2C ve C2B) 116
c. İşletme ve Devlet Arasında E–Ticaret (B2G) 118
2. Ürün Niteliği Bakımından 119
a. E–Ticaret Ürünleri 119
b. E–Ticaret Hizmetleri 119
C. Ev Tabanlı E–Ticaret Yapan Satıcıların Tacir Sıfatı 120
1. Genel Olarak 120
2. Ev Tabanlı E–Ticaret İşletmelerinin Ticari Nitelik Kazanması 121
a. Ev Tabanlı E–Ticaret İşletmelerinin Ticari Nitelik Kazanma Koşullarının Genel Olarak İncelenmesi 121
aa. Organizasyon ve Aleniyet Unsuru Açısından 121
bb. Devamlılık Unsuru Açısından 122
cc. Bağımsızlık Unsuru Açısından 123
dd. Gelir Sağlama Amacı Açısından 124
ee. Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru Açısından 126
aaa. Geleneksel İşletmeler 126
bbb. E–Ticaret İşletmeleri 134
b. Gelir Modellerine Göre Ev Tabanlı E–Ticaret İşletmelerinin Ticari Niteliklerinin Özel Olarak İncelenmesi 145
aa. Doğrudan Satış Gelir Modeli 146
aaa. Genel Olarak 146
bbb. Doğrudan Satış Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 147
ccc. Doğrudan Satış Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 147
ddd. Doğrudan Satış Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 148
bb. Stoksuz Satış Gelir Modeli 149
aaa. Genel Olarak 149
bbb. Stoksuz Satış Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 150
ccc. Stoksuz Satış Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 151
ddd. Stoksuz Satış Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 152
cc. Dijital Ürünler Gelir Modeli 153
aaa. Genel Olarak 153
bbb. Dijital Ürünler Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 154
ccc. Dijital Ürünler Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 154
ddd. Dijital Ürünler Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 154
dd. Çevrim içi Hizmetler Gelir Modeli 155
aaa. Genel Olarak 155
bbb. Çevrim içi Hizmetler Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 156
ccc. Çevrim içi Hizmetler Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 156
ddd. Çevrim İçi Hizmetler Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 156
ee. Talep Üzerine Baskı Gelir Modeli 157
aaa. Genel Olarak 157
bbb. Talep Üzerine Baskı Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 158
ccc. Talep Üzerine Baskı Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 158
ddd. Talep Üzerine Baskı Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 158
ff. Pazaryeri Gelir Modeli 160
aaa. Genel Olarak 160
bbb. Pazaryeri Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 160
ccc. Pazaryeri Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 161
ddd. Pazaryeri Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 161
gg. Satış Ortaklığı Gelir Modeli 162
aaa. Genel Olarak 162
bbb. Satış Ortaklığı Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 162
ccc. Satış Ortaklığı Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 163
ddd. Satış Ortaklığı Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 163
hh. Reklam Geliri Modeli 164
aaa. Genel Olarak 164
bbb. Reklam Geliri Modelinde Organizasyon Unsuru 164
ccc. Reklam Geliri Modelinde Bağımsızlık Unsuru 165
ddd. Reklam Geliri Modeli Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 165
ii. Abonelik Gelir Modeli 166
aaa. Genel Olarak 166
bbb. Abonelik Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 167
ccc. Abonelik Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 167
ddd. Abonelik Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 168
3. Ev Tabanlı Ticari E–Ticaret İşletmesinin Kısmen De Olsa Kendi Adına İşletilmesi 169
a. Genel Olarak 169
b. Satıcıların Fiilen İşletmeye Başlaması 170
c. Küçük ve Kısıtlılar Tarafından İşletme 171
d. Ticaretten Menedilen Kişiler Tarafından İşletme 173
e. Fiilen İşletmenin Yerine Geçen Unsurlar 174
Sonuç 177
Kaynakça 185
Kavram Dizini 195 |