Yaşamın ilk yılları tesadüflere bırakılamayacak kadar önemlidir. Erken çocukluk döneminde sunulan yüksek kalitede bakım ve eğitim hizmetleri, çocukların yaşama güçlü bir başlangıç yapmalarını sağlayan en önemli unsurdur. Erken çocukluk bakımı ve eğitimi (EÇBE) yaşam boyu öğrenme ve iyi oluş hâli için çocuklarda sağlam ve geniş bir temel oluşturmayı ve çocuğun sosyal, duygusal, dil, bilişsel ve fiziksel ihtiyaçlarının bütünsel gelişimini desteklemeyi amaçlamaktadır. Nitelikli erken çocukluk bakım ve eğitim hizmetlerinin en önemli paydaşları arasında yer alan aileler ve eğitimciler; çocukların gelişimlerini, ilgilerini ve ihtiyaçlarını desteklemede ve belirlemede hayati rol oynamaktadırlar.
On beş bölümden oluşan kitabın ilk bölümünde erken çocukluk eğitiminin önemine yer verilmiştir. Ülkemizde erken çocukluk eğitiminin güncel durumunu ortaya koyan ikinci bölümden sonra, üçüncü bölümde hesap verebilirlik çerçevesinde erken çocukluk eğitimi ele alınmıştır. Dördüncü bölümde erken çocukluk bakımında ve eğitiminde kalite irdelenmiştir. Beşinci bölümde küçük çocukların ev ortamının kalitesi, altıncı bölümde erken çocukluk eğitiminde öğretmen, aile ve eğitim ortamı ele alınmıştır. Yedinci bölümde duygusal ve davranışsal bozukluklar, sekizinci bölümde psikolojik sağlamlığın geliştirilmesi, dokuzuncu bölümde çocuğu tanıma ve değerlendirme, onuncu bölümde çok kültürlü eğitim, on birinci bölümde gelişime uygun uygulamalar, on ikinci bölümde okula hazırbulunuşluk, on üçüncü bölümde okul dışı öğrenme ortamları, on dördüncü bölümde erken çocukluk eğitiminde öncü kuruluşlara yer verilmiştir. Son bölümde ise çocuk hakları ve çocuk haklarına ilişkin yasal düzenlemelere değinilmiştir.
Çocukların gelişimlerini desteklemek için ailelere ve eğitimcilere rehber teşkil etmesi amacı ile hazırlanan bu kitap, Türkiye'de yaşayan erken çocukluk dönemindeki çocukların ihtiyaçlarından yola çıkılarak en güncel bilimsel araştırmalar ışığında alan uzmanları tarafından hazırlanmıştır.
Konu Başlıkları
| Erken Çocukluk Eğitimi ve Önemi, Prof. Dr. Nefise Semra – Arş. Gör. Kevser Tuğba Çınar Karasu |
| Türkiye'de Erken Çocukluk Eğitiminin Durumu, Prof. Dr. Cemal Aküzüm – Dr. Öğr. Üyesi Mehtap |
| Hesap Verebilirlik Çerçevesinde Erken Çocukluk Eğitimi, Dr. Cansu Yıldız Taşdemir |
| Erken Çocukluk Bakım ve Eğitiminde Kalite, Dr. Öğr. Üyesi Dila Nur Yazıcı – Prof. Dr. Berrin Akman |
| Küçük Çocukların Ev Ortamlarının Kalitesi, Öğr. Gör. Uygar Bayrakdar |
| Erken Çocukluk Eğitiminde Öğretmen, Aile ve Eğitim Ortamı, Arş. Gör. Nurullah Düzen – Doç. Dr. Müge Şen |
| Erken Çocukluk Döneminde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar, Prof. Dr. Cemal Aküzüm – Arş. Gör. Sema Çelebi – Öğr. Gör. Ebru Boğa Baran |
| Erken Çocukluk Döneminde Psikolojik Sağlamlığın Geliştirilmesi, Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer Kuru |
| Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme, Dr. Öğr. Üyesi Hilal Karakuş |
| Çokkültürlü Eğitim, Arş. Gör. Uzm. Hazal Begüm Ünal Çubukçuoğlu |
| Erken Çocukluk Eğitiminde Gelişime Uygun Uygulamalar, Dr. Öğr. Üyesi Fulya Ezmeci – Dr. Öğr. Üyesi. Nurbanu Parpucu |
| Okula Hazırbulunuşluk, Prof. Dr. Nefise Semra Erkan – Dr. Öğr. Üyesi İlknur Tarman – Dr. Öğr. Üyesi Ela Sümeyye Seçim |
| Okul Dişi Öğrenme Ortamları, Doç. Dr. Servet Kardeş |
| Türkiye'de ve Dünyada Erken Çocukluk Eğitiminde Öncü Kuruluşlar, Dr. Öğr. Üyesi İskender Gelir – Arş. Gör. Nurullah Düzen |
| Çocuk Hakları ve Çocuk Haklarına İlişkin Yasal Düzenlemeler, Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Bars – Dr. Öğr. Üyesi Sedef Süer |