İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 5
Tablolar Listesi 13
Resimler Listesi 15
Şekiller Listesi 17
Kısaltmalar Listesi 19
Giriş 21
Birinci Bölüm
İLAÇ KAVRAMI
I. GENEL OLARAK 25
II. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE TIBBİ ÜRÜN (İLAÇ) KAVRAMI 26
A. Sunuma Dayalı Tıbbi Ürün Tanımı 29
1. Madde veya Maddeler Kombinasyonu 30
2. Hastalığın Tedavi Edilmesi veya Önlenmesi 31
3. Sunum 32
B. Fonksiyonel İlaç Tanımı 34
III. TÜRKİYE’DE BEŞERİ TIBBİ ÜRÜN (İLAÇ) KAVRAMI 38
A. Mevzuatta İlaç Tanımı 38
B. Doktrinde İlaç Tanımı 40
C. İlaç Markası Kavramı 43
IV. İLAÇ TÜRLERİ 46
A. Genel Olarak 46
B. Ruhsata Tabi İlaç – Ruhsata Tabi Olmayan İlaç 46
C. Reçeteli İlaç – Reçetesiz İlaç 47
D. Orijinal İlaç – Jenerik İlaç 48
V. İLACIN İSİMLENDİRİLMESİ VE INN SİSTEMİ 49
A. Genel Olarak 49
B. Mülkiyete Konu Olmayan Uluslararası İsimler (INN’s) 50
1. Genel Olarak 50
2. Uluslararası Adlandırma Sisteminin Zorunluluğu 50
3. INN Seçim Süreci 51
4. INN Bileşenleri 52
5. INN'ler ve Markalar 53
a. Genel Olarak 53
b. Uluslararası Düzlemde INN’lerin İlaç İsmi veya Marka Olarak Tescili 57
aa. Avrupa İlaç Ajansı (EMA) 57
bb. WIPO 59
cc. Türk Hukuku Kapsamında INN’lerin İlaç İsmi veya Marka Olarak Tescili 60
VI. İLACIN RUHSATLANDIRILMASI 64
A. Genel Olarak 64
B. Ruhsat Başvurusunda İlaç İsminin TİTCK’ya Sunulması Şartı 65
1. Genel Olarak 65
2. TİTCK ve EMA Nezdinde İlaç İsimlerinin Seçimi ve Benzerlik Değerlendirmesi 67
İkinci Bölüm
İLAÇLAR EKSENİNDE MARKA KAVRAMI
I. GENEL OLARAK 69
II. MARKANIN TANIMI VE UNSURLARI 70
A. Markanın Tanımı 70
B. Markanın Unsurları 70
1. İşaret Unsuru 71
2. Ayırt Edicilik Unsuru 71
3. Açık ve Kesin Olma Unsuru 72
III. MARKA OLABİLECEK İŞARETLER 72
IV. MARKANIN FONKSİYONLARI 73
A. Kaynak Gösterme Fonksiyonu 74
B. Reklam Fonksiyonu 74
V. İLAÇLAR EKSENİNDE MARKANIN TESCİLİ 75
A. Genel Olarak 75
B. İlaçlar Ekseninde Marka Tescilinde Mutlak Ret Nedenleri 80
1. Başvuruya Konu Mal veya Hizmet Açısından Tanımlayıcı Nitelikteki İşaretler 81
2. Önceden Tescilli veya Başvurusu Yapılmış Marka ile Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Derecede Benzer İşaretler 82
a. İşaretlerin Ayniyeti 83
b. İşaretlerin Ayırt Edilemeyecek Derecede Benzer Olması 84
c. Mal/Hizmetin Aynı veya Aynı Tür Olması 85
3. Malın Şeklini veya Mala Asli Değerini Veren Şekli İçeren İşaretler 91
4. Halkı Yanıltıcı İşaretler 94
C. İlaçlar Ekseninde Marka Tescilinde Nispi Ret Nedenleri 95
1. Genel Olarak 95
2. Önceki Marka ile Aynı veya Benzer İşaretin Aynı veya Benzer Mal/Hizmetlerde Tescil Başvurusu 96
a. İşaretlerin Aynı veya Benzer Olması 97
aa. Genel Olarak 97
bb. İşaretlerin Benzerliği 97
b. Mal/Hizmetin Aynı veya Benzer Olması 99
aa. Genel Olarak 99
bb. Benzer Mal ve Hizmet 101
3. Önceki Hakkın Varlığı 104
a. İlaç Ruhsatı ve Marka İlişkisi 107
aa. RELAXOL Kararları 110
bb. MELOX Kararları 112
aaa. 2016/14036 E. & 2018/5231 K. Sayılı Karar 113
bbb. 2019/1758 E. & 2020/925 K. Sayılı Karar 114
ccc. 2020/1837 E. & 2021/1722 K. Sayılı Karar 115
cc. ZINCOVER Kararı 117
dd. SEFDOTİN Kararı 118
ee. NOVITAS Kararı 119
4. Türkiye’de Belirli Bir Tanınmışlık Düzeyine Ulaşan Markalar 120
a. Markanın Türkiye’de Tescilli ve Türkiye Genelinde Tanınmışlık Düzeyine Ulaşmış Olması 121
b. Markanın Tanınmışlığından Haksız bir Yarar Sağlanması veya Markanın İtibarının Zarar Görmesi veya Ayırt Edici Karakterinin Zedelenmesi 122
aa. ECZACIBAŞI Kararı 123
bb. MAXPANTHEN Kararı 123
cc. ASPİRİN/ASPİRİKS Kararı 124
dd. GRİPİN/GRİPPİN Kararı 125
ee. GRİPİN/GRİPİN Kararı 127
ff. BİM/BİMATİM Kararı 129
gg. BİM/HARBİM Kararları 131
hh. FAKO Kararı 131
ii. ÜLKER/ÜLKEM Kararı 132
jj. NEOLIN Kararı 133
kk. MOLFİX/MOFEX Kararı 134
c. Haklı Sebebin Bulunmaması 134
5. Markanın Başkasına Ait Kişi İsmi, Ticaret Unvanı, Fotoğraf, Telif Hakkı veya Herhangi Bir Fikri Mülkiyet Hakkını İçermesi 134
6. Kötü Niyetle Gerçekleştirilen Marka Tescil Başvuruları 135
D. Marka Tescil Başvurusuna İtiraz ve Görüş Bildirme 137
E. Yayına İtirazın İncelenmesi ve Sonraki Süreç 138
Üçüncü Bölüm
İLAÇ MARKALARI ARASINDA KARIŞTIRILMA İHTİMALİ
I. GENEL OLARAK 141
II. KARIŞTIRILMA İHTİMALİ İLE İLGİLİ DÜZENLEMELER 143
A. TRIPS 143
B. MarKHK 144
C. SMK 144
1. Tescil Engeli Olarak 144
2. Hükümsüzlük Sebebi Olarak 145
3. Marka Hakkına Tecavüz Eylemi Olarak 145
III. YARGITAY’IN İLAÇ MARKALARINA İLİŞKİN İÇTİHATLARI 145
IV. DOKTRİNDE İLAÇ MARKALARI ARASINDA İLTİBAS 148
V. KARIŞTIRILMA İHTİMALİNİN GÖRÜNÜM BİÇİMLERİ 149
A. Doğrudan Karıştırılma İhtimali 150
B. Dolaylı Karıştırılma İhtimali 150
VI. KARIŞTIRILMA İHTİMALİ DEĞERLENDİRMESİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR 150
A. Genel Olarak 150
B. İlgili Tüketici Kesimi ve Dikkat Düzeyleri 154
1. Genel Olarak 154
2. İlgili Tüketici ve Dikkat Seviyesine Göre Tüketici Grupları 155
a. İlgili Tüketicinin Belirlenmesi 156
aa. Genel Tüketici Grubu 158
bb. Uzman Tüketici Grubu 158
b. Ürün/Hizmetin Niteliğine Bağlı Olarak İlgili Tüketicinin Dikkat Seviyesinin Belirlenmesi 159
3. İlaç Markalarının Tüketici Grubu ve Dikkat Düzeyleri 160
a. Reçeteli Olup Olmamasına Göre İlaçların İlgili Tüketicisinin ve Dikkat Düzeylerinin Tespit Edilmesi 161
aa. Reçeteli İlaçların İlgili Tüketicisi ve Dikkat Düzeyinin Belirlenmesi 163
aaa. Reçeteli İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin Doktor ve Eczacı gibi Uzman Kesimden Oluştuğu ve Bunlar Nezdindeki Karıştırılma İhtimalinin Son Derece Düşük Olduğu Görüşü 163
aaaa. HGK’nın 2021 Yılında Verdiği Karar 165
bbb. Reçeteli İlaçlar Arasındaki İltibas İhtimalini Artırıcı Görüşler 167
aaaa. Reçeteli İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin Doktor ve Eczacılar Yanında Hastalar Da Olduğu Görüşü 167
bbbb. Reçeteli İlaçların İlgili Tüketici Kesimine Doktor ve Eczacıların Yanında Eczacı Kalfalarının da Dahil Olduğu Yönündeki Görüş 169
cccc. Reçeteli İlaçların Fiilen Reçetesiz de Satılabileceği Yönündeki Görüş 171
bb. Reçetesiz İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin ve Dikkat Düzeyinin Belirlenmesi 171
aaa. Reçetesiz İlaçların İlgili Tüketicisinin Doktor, Eczacı ve Hastalar (Yani Genel Anlamda Halk) Olduğu Görüşü 171
bbb. Reçetesiz İlaçların İlgili Tüketicisinin Eczacılar Yani Uzman Kesim Olduğu Görüşü 172
cc. Reçete Ayrımının Somut Olaya Uygulanması ve Fiili Kullanımın Esas Alınması 173
b. Reçete Ayrımı Yapmaksızın İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin Belirlenmesi 177
aa. Reçeteli Olsun veya Olmasın İlaçların İlgili Tüketicisinin Doktor ve Eczacılar Olduğu Görüşü 178
bb. Reçeteli Olsun veya Olmasın İlaçların İlgili Tüketicisinin Doktor ve Eczacıların Yanında Hastalar da Olduğu Görüşü 180
c. İlgili Tüketici Belirlenmeksizin Dikkat Düzeyinin Esas Alınması 181
d. İlgili Tüketici Kesiminden ve Dikkat Düzeyinden Hiç Bahsedilmeksizin İltibas Değerlendirmesinin Yapılması 183
e. Kanaatimiz 184
C. Önceki Markanın Ayırt Edici Gücü 187
1. İlaç Etken Maddesine veya Tedavisi Hedeflenen Hastalığa Atıfla Oluşturulan İlaç Markaları 188
2. Diğer Jenerik İfadelere Atıfla Oluşturulan İlaç Markaları 190
Sonuç 193
Kaynakça 199
Kavram Dizini 209 |