Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Fiili Taşıyanın Sorumluluğu
Kasım 2024 / 1. Baskı / 238 Syf.
Fiyatı: 370.00 TL
Temin süresi 2-3 gündür.
 
Sepete Ekle
   

Deniz yoluyla yapılan yük taşımalarında, taşıyanın üstlendiği taşıma işini alt navlun sözleşmesi yaparak alt taşıyana bırakması ve alt taşıyanın taşımayı gerçekleştirmesi sırasında yükün zıyaa veya hasara uğraması ya da geç teslim edilmesi sıklıkla görülmektedir. Böyle bir durumda, fiili taşıyan kavramı ve fiili taşıyanın sorumluluğu müessesesi, alt taşıyanla aralarında sözleşmesel ilişki bulunmayan asıl navlun sözleşmesinin yükle ilgililerinin, TTK'nin taşıyanın sorumluluğuna ilişkin hükümleri uyarınca taşımayı gerçekleştiren alt taşıyana başvurabilmesine olanak sağlamaktadır. Bu durum asıl yükle ilgililerin lehinedir. Zira, fiili taşıma döneminde yükün zıyaa veya hasara uğraması ya da geç teslim edilme- si halinde fiili taşıyan, asıl yükle ilgililere karşı karine olarak kusurlu kabul edilmektedir.

Deniz yoluyla yapılan yük taşımalarında fiili taşıyan kavramına yer veren ilk uluslararası sözleşme 1978 tarihli HK'dir. HK, fiili taşıyanın sorumluluğunu düzenleyen TTK m. 1191 ve TTK m. 1192 hükümlerinin mehazını teşkil etmektedir. TTK m. 1191 ve TTK m. 1192 hükümlerinde fiili taşıyan kavramının tanımı bulunmamaktadır. Bu çalışma, TTK m. 1191 ve TTK m. 1192 hükümleri uyarınca fiili taşıyan kavramının tanımlanmasını, fiili taşıyan kavramının sınırlarının ifade edilmesini ve fiili taşıyanın asıl yükle ilgililere karşı sorumluluğunun incelenmesini amaçlamaktadır. Bu incelemede, fiili taşıma döneminin özellik arz eden hususları dikkate alınarak TTK'nin taşıyanın sorumluluğuna ilişkin hükümleri değerlendirilmektedir. Nitekim, TTK m. 1191/2 uyarınca fiili taşıyan, bizzat gerçekleştirdiği taşıma dolayısıyla TTK'nin taşıyanın sorumluluğuna ilişkin hükümlerine tābidir. Çalışmanın yönteminde ise; TTK hükümleri ile TTK'nin gerekçesi, TTK'nin mehazını teşkil eden HK ile HK'nin görüşmelerinden tespit edilen argümanlar, fiili taşıyanın sorumluluğu müessesesinin gerekliliği, öğretideki görüşler ve yargı kararları dikkate alınmaktadır. Ayrıca, 2009 tarihli RK'de düzenlenen deniz işleri yüklenicisi kavra- mı ile fiili taşıyan kavramı yeri geldiğinde karşılaştırılmaktadır.

Konu Başlıkları
Deniz Yoluyla Yük Taşıma Sözleşmeleri
Fiili Taşıyan
Asıl Yükle İlgililere Karşı Sorumluluk
Barkod: 9786253770167
Yayın Tarihi: Kasım 2024
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 238
Yayınevi: Adalet Yayınevi
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ  5
İÇİNDEKİLER  7
KISALTMALAR CETVELİ  13
GİRİŞ  17
1. KONU  17
2. AMAÇ  18
3. KAPSAM ve PLAN  19
BİRİNCİ BÖLÜM
DENİZ YOLUYLA YÜK TAŞIMA SÖZLEŞMELERİ
1. NAVLUN SÖZLEŞMESİ  21
1.1. Tanımı ve Kurulması  21
1.2. Unsurları  22
1.2.1. Deniz Yoluyla Taşıma Yapılması  22
1.2.2. Yük Taşımanın Üstlenilmesi  24
1.2.3. Taşımanın Gemiyle Yapılması  25
1.2.4. Taşıyanın Yüke Zilyet Olması  28
1.2.5. Taşıma İşi Karşılığında Navlun Ödenmesi  30
1.3. Hukuki Niteliği  32
1.4. Tarafları  35
1.4.1. Taşıyan  35
1.4.2. Taşıtan  37
1.5. Yükle İlgili Kişiler  38
1.5.1. Yükleten  38
1.5.2. Gönderilen  39
1.6. Türleri  40
1.6.1. Genel Olarak  40
1.6.2. Kırkambar Sözleşmesi  41
1.6.3. Çarter Sözleşmeleri  43
1.6.3.1. Yolculuk Çarteri Sözleşmesi  43
1.6.3.2. Zaman Çarteri Sözleşmesi  44
2. ALT NAVLUN SÖZLEŞMESİ  47
2.1. Genel Olarak  47
2.2. Kavram  49
2.2.1. Genel Olarak  49
2.2.2. Öğretideki Birinci Görüş  49
2.2.3. Öğretideki İkinci Görüş  51
2.2.4. Değerlendirme  52
2.3. Tanım ve Kapsam  54
2.4. Tarafları  55
2.5. Alt Taşıyanın Yükle İlgililer Karşısındaki Hukuki Konumu  55
İKİNCİ BÖLÜM
FİİLİ TAŞIYAN
1. FİİLİ TAŞIYAN KAVRAMI  57
1.1. Tarihsel Gelişimi  57
1.1.1. Genel Olarak  57
1.1.2. Hamburg Kuralları (1978)  58
1.1.3. Rotterdam Kuralları (2009)  62
1.1.3.1. Genel Olarak  62
1.1.3.2. Deniz İşleri Yüklenicisi Kavramı ve Fiili Taşıyandan
Farkı  67
1.2. Tanımı  75
1.3. Unsurları  77
1.3.1. Taşımanın Kısmen veya Tamamen Gerçekleştirilmesi Meselesi  77
1.3.1.1. Genel Olarak  77
1.3.1.2. Öğretideki Birinci Görüş  78
1.3.1.3. Öğretideki İkinci Görüş  81
1.3.1.4. Öğretideki Üçüncü Görüş  82
1.3.1.5. Değerlendirme  84
1.3.2. Akdi Taşıyandan Başka Bir Kişi Olması  90
1.3.3. Alt Navlun Sözleşmesiyle Taşımanın Üstlenilmesi  91
1.4. Liman İşletmeleri Fiili Taşıyan Sayılabilir Mi?  93
1.4.1. Genel Olarak  93
1.4.2. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılamayacağına Yönelik
Görüş  95
1.4.3. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılabileceğine Yönelik
Görüş  96
1.4.4. Değerlendirme  97
2. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞU  99
2.1. Genel Olarak  99
2.2. Gerekliliği  100
2.3. Dayandığı Esaslar  104
2.3.1. Fiili Taşımanın Gerçekleştirilmesi  104
2.3.1.1. Genel Olarak  104
2.3.1.2. Birinci Görüş  104
2.3.1.3. İkinci Görüş  106
2.3.1.4. Değerlendirme  108
2.3.2. Doğrudan Doğruya TTK’den Kaynaklanan Sorumluluk  111
2.3.2.1. TTK’nin Taşıyanın Sorumluluğuna İlişkin Hükümleri
Uyarınca Sorumluluk  111
2.3.2.2. Asıl Navlun Sözleşmesiyle Ağırlaştırılamayan
Sorumluluk  113
2.3.3. Asıl Yükle İlgililerin Akdi Taşıyana Karşı Hak Sahibi Oldukları
Ölçüde Sorumluluk  114
2.4. Özel Durumlar  115
2.4.1. Donatanla Yapılan Son Alt Navlun Sözleşmesinin Yolculuk
Çarteri Sözleşmesi ya da Kırkambar Sözleşmesi Olması  115
2.4.2. Donatanla Yapılan Son Sözleşmenin Zaman Çarteri Sözleşmesi
Olması  116
2.4.3. Uluslararası Taşımalar  117
2.4.4. Karma Taşımalar  120
2.5. Hukuki Niteliği  121
2.5.1. Kanuni Borca Katılma  121
2.5.2. Vasıtasız Zilyetliğin Kurulmasıyla Tesellüme Bağlı Sorumluluk  126
2.5.3. Kusur Karinesine Dayanan ve Kurtuluş Beyyinesi Getirilebilen
Sorumluluk  126
2.5.4. Sınırlı Şahsi Sorumluluk  128
2.5.5. Farklılaştırılmış Müteselsil Sorumluluk  128
2.5.6. Emredici Sorumluluk  131
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ASIL YÜKLE İLGİLİLERE KARŞI SORUMLULUK
1. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUK SEBEPLERİ ve ŞARTLARI  133
1.1. Yüke Özen Yükümlülüğünün İhlal Edilmesinden Sorumluluk  133
1.1.1. Genel Olarak  133
1.1.2. Fiili Taşıyanın Yük Üzerindeki Vasıtasız Zilyetliği  134
1.1.2.1. Genel Olarak  134
1.1.2.2. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Tesellümü  136
1.1.2.3. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Teslimi  138
1.1.3. Yükün Zıyaı veya Hasarı ve Geç Teslim  139
1.1.3.1. Yükün Zıyaı  139
1.1.3.2. Yükün Hasarı  141
1.1.3.3. Geç Teslim  142
1.1.3.4. Zıyaa Varan Gecikme (Yükün Hükmen Zıyaı)  146
1.1.4. Zarar  147
1.1.5. Uygun İlliyet Bağı  150
1.1.6. Kusursuzluğun İspatlanamaması  151
1.2. Geminin Başlangıçta Sefere Elverişli Olmamasından Sorumluluk  152
1.2.1. Genel Olarak  152
1.2.2. Geminin Başlangıçta Denize, Yüke ve Yola Elverişsiz Olması  153
1.2.3. Zarar  155
1.2.4. Uygun İlliyet Bağı  156
1.2.5. Kusursuzluğun İspatlanamaması  157
1.3. TTK’de Düzenlenen Özel Hallerden Kaynaklanan Sorumluluk  159
1.3.1. Yükün Başka Bir Gemiye Yüklenmesi veya Aktarılmasından
Kaynaklanan Sorumluluk  159
1.3.2. Rotadan Sapmadan Doğan Sorumluluk  161
1.3.3. Yükün Güvertede İzinsiz Taşınmasından Doğan Sorumluluk  165
2. FİİLİ TAŞIYANIN FİİLLERİNDEN SORUMLU OLDUĞU KİŞİLER  168
2.1. Genel Olarak  168
2.2. Fiili Taşıyanın Adamları  170
2.2.1. Taşımada Kullanılan Gemi Adamları  170
2.2.2. Fiili Taşıyanın Taşıma İşletmesinde Çalışanlar  171
2.2.3. Fiili Taşıyanın Kendisini Temsile Yetkili Kıldığı Kişiler  172
2.3. Alt Navlun Sözleşmesinin İfasında Kullanılan Diğer Kişiler  173
2.4. Fiili Taşıyanın Adamlarının Zarara Sebebiyet Veren Davranışı
Nedeniyle Fiili Taşıyanın Sorumluluğu  173
2.4.1. Zararın Fiili Taşıma Döneminde Gerçekleşmesi  173
2.4.2. Fiili Taşıyanın Adamlarının Kusurlu Olması  174
2.4.3. Zararın Fiili Taşıyanın Adamının Görevi Dolayısıyla Meydana
Gelmiş Olması  175
3. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUKTAN KURTULMASI  176
3.1. Genel Olarak  176
3.2. Geminin Sevkine veya Başkaca Teknik Yönetimine İlişkin Kusur  176
3.3. Yangın  179
3.4. Denizde Kurtarma  180
3.5. Yükün Cinsinin veya Değerinin Kasten Yanlış Bildirilmesi  181
3.6. Taşıyanın Kusursuzluk ve Uygun İlliyet Bağı Karinelerinden
Yararlandığı Haller  183
4. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNUN SINIRLANDIRILMASI  184
4.1. Sorumlu Olunan Zararın Belirlenmesi  184
4.2. Sorumluluğun Üst Sınırı  188
4.2.1. Yükün Zıyaa veya Hasara Uğraması Hallerinde Üst Sınır  188
4.2.2. Yükün Geç Teslimi Halinde Üst Sınır  191
4.3. Sınırlı Sorumluluktan Yararlanma Hakkının Kaybı  192
5. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLU TUTULMASI  197
5.1. Süre  197
5.2. İnceleme ve Bildirim  200
5.2.1. İnceleme  200
5.2.2. Bildirim  202
5.2.2.1. Genel Olarak  202
5.2.2.2. Bildirim Külfetinin Yerine Getirilmemesi  205
5.2.2.3. Bildirimin Zamanında Yapılması  208
5.2.3. Fiili Taşıyan Açısından Değerlendirme  209
5.3. Rücu  210
SONUÇ  213
KAYNAKÇA  219
 


İrem Taşkın
Ocak 2025
435.00 TL
Sepete Ekle
Ayşe Sarıca ...
Kasım 2024
450.00 TL
Sepete Ekle
Aydın Alber Yüce
Kasım 2024
170.00 TL
Sepete Ekle
Aydın Alber Yüce
Kasım 2024
340.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ  5
İÇİNDEKİLER  7
KISALTMALAR CETVELİ  13
GİRİŞ  17
1. KONU  17
2. AMAÇ  18
3. KAPSAM ve PLAN  19
BİRİNCİ BÖLÜM
DENİZ YOLUYLA YÜK TAŞIMA SÖZLEŞMELERİ
1. NAVLUN SÖZLEŞMESİ  21
1.1. Tanımı ve Kurulması  21
1.2. Unsurları  22
1.2.1. Deniz Yoluyla Taşıma Yapılması  22
1.2.2. Yük Taşımanın Üstlenilmesi  24
1.2.3. Taşımanın Gemiyle Yapılması  25
1.2.4. Taşıyanın Yüke Zilyet Olması  28
1.2.5. Taşıma İşi Karşılığında Navlun Ödenmesi  30
1.3. Hukuki Niteliği  32
1.4. Tarafları  35
1.4.1. Taşıyan  35
1.4.2. Taşıtan  37
1.5. Yükle İlgili Kişiler  38
1.5.1. Yükleten  38
1.5.2. Gönderilen  39
1.6. Türleri  40
1.6.1. Genel Olarak  40
1.6.2. Kırkambar Sözleşmesi  41
1.6.3. Çarter Sözleşmeleri  43
1.6.3.1. Yolculuk Çarteri Sözleşmesi  43
1.6.3.2. Zaman Çarteri Sözleşmesi  44
2. ALT NAVLUN SÖZLEŞMESİ  47
2.1. Genel Olarak  47
2.2. Kavram  49
2.2.1. Genel Olarak  49
2.2.2. Öğretideki Birinci Görüş  49
2.2.3. Öğretideki İkinci Görüş  51
2.2.4. Değerlendirme  52
2.3. Tanım ve Kapsam  54
2.4. Tarafları  55
2.5. Alt Taşıyanın Yükle İlgililer Karşısındaki Hukuki Konumu  55
İKİNCİ BÖLÜM
FİİLİ TAŞIYAN
1. FİİLİ TAŞIYAN KAVRAMI  57
1.1. Tarihsel Gelişimi  57
1.1.1. Genel Olarak  57
1.1.2. Hamburg Kuralları (1978)  58
1.1.3. Rotterdam Kuralları (2009)  62
1.1.3.1. Genel Olarak  62
1.1.3.2. Deniz İşleri Yüklenicisi Kavramı ve Fiili Taşıyandan
Farkı  67
1.2. Tanımı  75
1.3. Unsurları  77
1.3.1. Taşımanın Kısmen veya Tamamen Gerçekleştirilmesi Meselesi  77
1.3.1.1. Genel Olarak  77
1.3.1.2. Öğretideki Birinci Görüş  78
1.3.1.3. Öğretideki İkinci Görüş  81
1.3.1.4. Öğretideki Üçüncü Görüş  82
1.3.1.5. Değerlendirme  84
1.3.2. Akdi Taşıyandan Başka Bir Kişi Olması  90
1.3.3. Alt Navlun Sözleşmesiyle Taşımanın Üstlenilmesi  91
1.4. Liman İşletmeleri Fiili Taşıyan Sayılabilir Mi?  93
1.4.1. Genel Olarak  93
1.4.2. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılamayacağına Yönelik
Görüş  95
1.4.3. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılabileceğine Yönelik
Görüş  96
1.4.4. Değerlendirme  97
2. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞU  99
2.1. Genel Olarak  99
2.2. Gerekliliği  100
2.3. Dayandığı Esaslar  104
2.3.1. Fiili Taşımanın Gerçekleştirilmesi  104
2.3.1.1. Genel Olarak  104
2.3.1.2. Birinci Görüş  104
2.3.1.3. İkinci Görüş  106
2.3.1.4. Değerlendirme  108
2.3.2. Doğrudan Doğruya TTK’den Kaynaklanan Sorumluluk  111
2.3.2.1. TTK’nin Taşıyanın Sorumluluğuna İlişkin Hükümleri
Uyarınca Sorumluluk  111
2.3.2.2. Asıl Navlun Sözleşmesiyle Ağırlaştırılamayan
Sorumluluk  113
2.3.3. Asıl Yükle İlgililerin Akdi Taşıyana Karşı Hak Sahibi Oldukları
Ölçüde Sorumluluk  114
2.4. Özel Durumlar  115
2.4.1. Donatanla Yapılan Son Alt Navlun Sözleşmesinin Yolculuk
Çarteri Sözleşmesi ya da Kırkambar Sözleşmesi Olması  115
2.4.2. Donatanla Yapılan Son Sözleşmenin Zaman Çarteri Sözleşmesi
Olması  116
2.4.3. Uluslararası Taşımalar  117
2.4.4. Karma Taşımalar  120
2.5. Hukuki Niteliği  121
2.5.1. Kanuni Borca Katılma  121
2.5.2. Vasıtasız Zilyetliğin Kurulmasıyla Tesellüme Bağlı Sorumluluk  126
2.5.3. Kusur Karinesine Dayanan ve Kurtuluş Beyyinesi Getirilebilen
Sorumluluk  126
2.5.4. Sınırlı Şahsi Sorumluluk  128
2.5.5. Farklılaştırılmış Müteselsil Sorumluluk  128
2.5.6. Emredici Sorumluluk  131
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ASIL YÜKLE İLGİLİLERE KARŞI SORUMLULUK
1. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUK SEBEPLERİ ve ŞARTLARI  133
1.1. Yüke Özen Yükümlülüğünün İhlal Edilmesinden Sorumluluk  133
1.1.1. Genel Olarak  133
1.1.2. Fiili Taşıyanın Yük Üzerindeki Vasıtasız Zilyetliği  134
1.1.2.1. Genel Olarak  134
1.1.2.2. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Tesellümü  136
1.1.2.3. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Teslimi  138
1.1.3. Yükün Zıyaı veya Hasarı ve Geç Teslim  139
1.1.3.1. Yükün Zıyaı  139
1.1.3.2. Yükün Hasarı  141
1.1.3.3. Geç Teslim  142
1.1.3.4. Zıyaa Varan Gecikme (Yükün Hükmen Zıyaı)  146
1.1.4. Zarar  147
1.1.5. Uygun İlliyet Bağı  150
1.1.6. Kusursuzluğun İspatlanamaması  151
1.2. Geminin Başlangıçta Sefere Elverişli Olmamasından Sorumluluk  152
1.2.1. Genel Olarak  152
1.2.2. Geminin Başlangıçta Denize, Yüke ve Yola Elverişsiz Olması  153
1.2.3. Zarar  155
1.2.4. Uygun İlliyet Bağı  156
1.2.5. Kusursuzluğun İspatlanamaması  157
1.3. TTK’de Düzenlenen Özel Hallerden Kaynaklanan Sorumluluk  159
1.3.1. Yükün Başka Bir Gemiye Yüklenmesi veya Aktarılmasından
Kaynaklanan Sorumluluk  159
1.3.2. Rotadan Sapmadan Doğan Sorumluluk  161
1.3.3. Yükün Güvertede İzinsiz Taşınmasından Doğan Sorumluluk  165
2. FİİLİ TAŞIYANIN FİİLLERİNDEN SORUMLU OLDUĞU KİŞİLER  168
2.1. Genel Olarak  168
2.2. Fiili Taşıyanın Adamları  170
2.2.1. Taşımada Kullanılan Gemi Adamları  170
2.2.2. Fiili Taşıyanın Taşıma İşletmesinde Çalışanlar  171
2.2.3. Fiili Taşıyanın Kendisini Temsile Yetkili Kıldığı Kişiler  172
2.3. Alt Navlun Sözleşmesinin İfasında Kullanılan Diğer Kişiler  173
2.4. Fiili Taşıyanın Adamlarının Zarara Sebebiyet Veren Davranışı
Nedeniyle Fiili Taşıyanın Sorumluluğu  173
2.4.1. Zararın Fiili Taşıma Döneminde Gerçekleşmesi  173
2.4.2. Fiili Taşıyanın Adamlarının Kusurlu Olması  174
2.4.3. Zararın Fiili Taşıyanın Adamının Görevi Dolayısıyla Meydana
Gelmiş Olması  175
3. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUKTAN KURTULMASI  176
3.1. Genel Olarak  176
3.2. Geminin Sevkine veya Başkaca Teknik Yönetimine İlişkin Kusur  176
3.3. Yangın  179
3.4. Denizde Kurtarma  180
3.5. Yükün Cinsinin veya Değerinin Kasten Yanlış Bildirilmesi  181
3.6. Taşıyanın Kusursuzluk ve Uygun İlliyet Bağı Karinelerinden
Yararlandığı Haller  183
4. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNUN SINIRLANDIRILMASI  184
4.1. Sorumlu Olunan Zararın Belirlenmesi  184
4.2. Sorumluluğun Üst Sınırı  188
4.2.1. Yükün Zıyaa veya Hasara Uğraması Hallerinde Üst Sınır  188
4.2.2. Yükün Geç Teslimi Halinde Üst Sınır  191
4.3. Sınırlı Sorumluluktan Yararlanma Hakkının Kaybı  192
5. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLU TUTULMASI  197
5.1. Süre  197
5.2. İnceleme ve Bildirim  200
5.2.1. İnceleme  200
5.2.2. Bildirim  202
5.2.2.1. Genel Olarak  202
5.2.2.2. Bildirim Külfetinin Yerine Getirilmemesi  205
5.2.2.3. Bildirimin Zamanında Yapılması  208
5.2.3. Fiili Taşıyan Açısından Değerlendirme  209
5.3. Rücu  210
SONUÇ  213
KAYNAKÇA  219
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024