Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Dijital Devlet Yönetişiminin Teorik ve Hukuki Temelleri
Nisan 2024 / 1. Baskı / 543 Syf.
Fiyatı: 700.00 TL
Temin süresi 2-3 gündür.
 
Sepete Ekle
   

Bu çalışma, kamu yönetimi için dijital etkileşimli bir platformun uygulanmasını kolaylaştırmak için gerekli yasal ve düzenleyici çerçevelerin kapsamlı bir incelemesini sunmaktadır. Yapay zekâ, blockchain ve büyük veri analitiği gibi yeni ortaya çıkan teknolojilerden yararlanan bu platform, vatandaşların kamu hizmetleriyle etkileşiminde erişilebilirliği, şeffaflığı ve hesap verebilirliği artırmayı hedeflemektedir.

Taşkent Devlet Hukuk Üniversitesi ile Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi arasındaki iş birliği aynı zamanda küresel zorlukların üstesinden gelme konusunda uluslararası iş birliğinin önemini de vurgulamaktadır. Çalışmada farklı bakış açıları ve uzmanlığın bir araya gelmesi sayesinde, önerilen çözümlerin yalnızca teknolojik açıdan gelişmiş değil aynı zamanda kültürel açıdan duyarlı ve sosyal açıdan da kapsayıcı olmasına özen gösterilmiştir.

Kamu yönetimini dijitalleştirmenin karmaşıklıkları arasında yol alırken, yenilik ile etik arasında bir denge kurmak çok önemlidir. Bu çalışma, iyi yönetişimin temel hak ve ilkelerini korurken, aynı zamanda yeni gelişen teknolojilerin sorumlu bir şekilde entegrasyonu için kapsamlı bir çerçeve ve yol gösterici bir pusula görevi görmektedir.

Bu çalışmada sunulan bulgu ve tavsiyeler, her iki ülkenin sınırlarını aşan geniş ve kapsamlı sonuçlara sahiptir. Çalışma ile, vatandaşların mahremiyetini, veri güvenliğini ve demokratik değerleri korurken dijital dönüşümü benimseyen bir ortamı teşvik ederek, teknolojinin olumlu değişim için katalizör görevi gördüğü, aynı zamanda hem vatandaşları ve hem de modern yönetişimin temellerinin güçlendiği bir geleceğin yolu açılmaktadır.

Konu Başlıkları
Dijital Yönetişimde Siber Güvenlik Tehditleri ve Veri Gizliliği Kaygıları
Dijital Devlet Yönetişiminin Klasik
Modern ve Beklenen
Kamu Yönetiminin Dijital Etkileşimli Platformuna İlişkin Teoriler
Özbekistan'da Yapay Zekaya Dayalı Dijital İnteraktif Kamu Yönetimi Platformunun Geliştirilmesi Konsepti
Özbekistan Cumhuriyeti "Devlet Yönetişiminin Dijital İnteraktif Platformu Hakkında Kanun" Taslağının Kavramı, İlkeleri ve Yapısı
Barkod: 9786052646663
Yayın Tarihi: Nisan 2024
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 543
Yayınevi: Adalet Yayınevi
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
TEŞEKKÜR  5
ÖNSÖZ  7
İÇİNDEKİLER  9
KISALTMALAR LİSTESİ  25
KAVRAMLAR  27
GİRİŞ  35
I. Araştırmanın Önemi  35
II. Araştırmanın Amaç ve Hedefleri  35
III. Araştırmanın Boşluğu  36
IV. Sonraki Araştırmalar İçin Fırsatlar  38
V. Araştırmanın Metodolojisi  39
A. Veri Toplama ve Sentez  39
B. Karşılaştırmalı ve Tümevarımsal Yaklaşım  40
C. Tahmine Dayalı Analiz  41
D. Literatür Araştırması  41
BİRİNCİ BÖLÜM
DİJİTAL YÖNETİŞİMDE SİBER GÜVENLİK TEHDİTLERİ
VE VERİ GİZLİLİĞİ KAYGILARI
1.1. Siber Güvenlik Tehditleri ve Veri Gizliliği Endişeleri  43
1.2. Gelişmekte Olan Ülkelerde Dijital Uçurumlar ve Teknolojiye Erişim Eşitsizliği  50
1.3. Değişime Direnç ve Dijital Beceri Boşlukları  58
1.4. Yapay Zeka Sistemlerinin Yönetişimdeki Yasal ve Etik Sonuçları  65
1.5. Dijital Yönetişimde Sınırlı Kamu Gözetimi ve Vatandaşların Katılımı  74
Birinci Bölümün Sonuç ve Önerileri  82
İKİNCİ BÖLÜM
DİJİTAL DEVLET YÖNETİŞİMİNİN KLASİK/MODERN VE BEKLENEN TEORİK YÖNLERİ  85
2.1. E–Devlet Teorileri ve Modelleri  85
2.1.1. Klasik Bürokrasi ve Yönetim Teorileri  86
2.1.2. Yeni Kamu Yönetimi Teorileri  87
2.1.3. Modernizasyon Teorileri: Teknoloji, Gelişme ve Yayılma  89
2.1.4. Aşama Modelleri: Doğrusal İlerlemeler ve Sınırlar  90
2.1.5. Kurumsalcı Teoriler: Yol Bağımlılıkları ve Rutinler  91
2.1.6. Eleştirel Perspektifler: Güç, Katılım ve Kontrol  92
2.1.7. Çağdaş Perspektifler: Katılım, Yenilik ve Kamu Değeri  93
2.1.8. Disiplinlerarası Perspektifler  94
2.1.9. Küresel Yayılım ve Karşılaştırmalı Değerlendirmeler  95
2.1.10. Devam Eden Öncelikler ve Yörüngeler  97
2.2. Dijital Çağ Yönetişiminin İlkeleri: Temeller, Bağlamlar ve Gelişen
Sınırlar  98
2.3. Blockchain, Yapay Zeka, Büyük Veri Analitiği gibi Gelişen Teknolojiler  105
2.4. Kamu Sektörünün Dijital Dönüşümüne Yaklaşımlar  116
2.5. E–Yönetişim Sistemlerine Yönelik Tasarım ve Değerlendirme
Metodolojileri  132
İkinci Bölümün Sonuç ve Öneriler i  140
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KAMU YÖNETİMİNİN DİJİTAL ETKİLEŞİMLİ PLATFORMUNA İLİŞKİN TEORİLER
3.1. Temel İlke ve Hedefler  143
3.1.1. Evrensel Erişim ve Katılım  143
3.1.2. Hak Temelli Yaklaşım  144
3.1.3. Katılım, Ortak Tasarım ve Kullanıcı Kontrolü  145
3.1.4. Şeffaflık ve Açıklanabilirlik  146
3.1.5. Güvenlik, Gizlilik ve Gözetim Kaygıları  147
3.1.6. Kamusal Değerler ve Etik  147
3.1.7. Politika, Yasal Çerçeveler ve Kurumsal Gözetim  148
3.1.8. Sürdürülebilirlik, Dayanıklılık ve Başvuru  149
3.1.9. Teknolojik Kapasite ve Entegrasyon  150
3.1.10. Katılımın ve Birlikte Yönetişimin Kurumsallaştırılması  150
3.2. Önerilen Yapı ve Özellikleri  151
3.2.1. Birlikte Çalışabilir Mimari  152
3.2.2. Çekirdek Yapı Taşları  153
3.2.3. Etkileşimli ve Konuşmaya Dayalı Arayüzler  155
3.2.4. Akıllı Otomasyon  156
3.2.5. Uygulamalı Yapay Zeka  156
3.2.6. Güvenlik ve İzleme  158
3.2.7. Şeffaflık ve Gözetim  158
3.2.8. Katılım ve Erişilebilirlik  159
3.3. Kamu Yönetiminin Dijital İnteraktif Platformu: Yapay Zeka, Blockchain vb. Gelişen Teknolojilerden Yararlanmak  160
3.3.1. Vatandaş Etkileşimleri için Doğal Dil İşleme  160
3.3.2. İşlem İzleme için Bilgisayarlı Görme  161
3.3.3. Konuşmaya Dayalı Yapay Zeka Asistanları ve Sohbet Robotları  162
3.3.4. Görüntü, Video ve Konuşma ile Multimedya İş Akışları  163
3.3.5. Bozulmaya Karşı Korumalı Kayıtlar için Dağınık Defterler  164
3.3.6. Otomatik Uygulama için Akıllı Sözleşmeler  165
3.3.7. Kamu Yönetimini Geliştirmek İçin Algoritmik Karar Verme  165
3.3.8. Vatandaş Biyometrik Kimlik Doğrulaması  166
3.3.9. Nesnelerin interneti Sensör Verilerinden Gerçek Zamanlı Genel Uyarı  167
3.3.10. Kamu Hizmeti Robotiğinin Riskleri Azaltma Etkisi  168
3.3.11. Toplu Taşıma ve Teslimat için Otonom Mobilite Pilotları  169
3.3.12. Kamu İstişareleri için Artırılmış Gerçeklik Simülasyonları  170
3.3.13. Açık Hükümet Verilerinin Dijital Platformlara Entegrasyonu  171
3.3.14. Kamu Varlıklarını Takip Etmek İçin Nesnelerin İnterneti  172
3.3.15. Yönetişim için Yapay Zeka Etik Danışma Konseyleri  172
3.3.16. Otomatik Kararları Açıklamak için Algoritmik Şeffaflık  173
3.3.17. Politika Etkilerini Öngörmeye Yönelik Senaryolar ve Tahminler  174
3.3.18. Gelişen Teknolojileri Güvenle Denemek için Test Ortamları  175
3.3.19. Katılım ve Destek için Yardımcı Robotik  176
3.3.20. Gelişmiş Erişilebilirlik için Beyin–Bilgisayar Arayüzleri  177
3.3.21. Kanıta Dayalı Politika için Nesnelerin İnterneti ve Uydu
Verilerinin Birleştirilmesi  177
3.3.22. Çevresel İzleme için Drone Araştırmaları  178
3.3.23. Protez ve Dayanıklı Altyapı için 3D Baskı  179
3.3.24. Sınırlı Eğitim Veri Kümelerini Genişletmek İçin Sentetik Veriler  179
3.3.25. Güvenli Veri Paylaşımı için Dağınık Defterler  180
3.3.26. Yerelleştirilmiş Dijital Hizmetler için Uç Bilgi İşlem  180
3.3.27. Sesli Kullanıcı Arayüzleri ve Çok Dilli Chatbotlar  181
3.3.28. Etiği Yazılıma Yerleştirmek için Yapay Zeka Araçları  182
3.3.29. İnsan–Makine Hibrit Karar Verme  182
3.3.30. Kamu Çıkarına Yönelik İşbirlikçi Teknoloji Tasarımı  183
3.4. Kamu Yönetimi için Dijital İnteraktif Platform: Eski Sistemlerle
Entegrasyon ve Uygulama Yöntemleri  184
3.4.1. Test ve İyileştirme için Aşamalı Modüler Kullanıma Sunma  185
3.4.2. İş Akışlarını Optimize Etmek İçin Süreç Analizi  186
3.4.3. Test için Geçici Sunucularda Çoğaltma  186
3.4.4. Sistemler Arası API Entegrasyonu  187
3.4.5. Entegrasyonu Kolaylaştıracak Ara Yazılım Araçları  188
3.4.6. Veri Standardizasyonu ve Temizleme  189
3.4.7. Sistem Yönetiminde Yönetici Eğitimi  189
3.4.8. Kesinti Süresini En Aza İndirmek İçin Planlı Değişiklik Aralıkları  190
3.4.9. Departman Personeli Tarafından Kullanıcı Testi  191
3.4.10. Seçilmiş Sistemlerle Aşamalı Entegrasyon  191
3.4.11. Geçiş Sırasında Paralel İşlemler  192
3.4.12. Taşınabilirlik için Konteynerleştirme Uygulamaları  192
3.4.13. Geçiş Sırasında Talep Üzerine Teknik Yardım  193
3.4.14. Fonksiyonlar Arası Entegrasyon Ekipleri  193
3.4.15. Kurs Ortasında İyileştirmeye İzin Veren Kademeli Uygulama  194
3.4.16. Eski Sistemlerin Eşzamanlı Modernizasyonu  195
3.4.17. Hizmet Odaklı Mimari Kullanan Gevşek Bağlı Arayüzler  195
3.4.18. Güvenilirlik ve Ölçeklenebilirlik için Bulut Altyapısından
Yararlanma  196
3.4.19. Acil Durum Yönetimi için Geri Dönüş Yetenekleri  196
3.4.20. Arızalardan Sonra Kararlı Yapılandırmaları Geri Yüklemek için Geri Alma  197
3.4.21. Uygulama Sonrası Sistem Sağlığının Sürekli Takibi  197
3.4.22. Acil Durum Kurtarma için Güçlü Mekanizmalar  198
3.4.23. Lansman Öncesi Simüle Edilen En Yüksek Yüklerde Stres Testi  199
3.4.24. Kritik İşlevselliğin Sürdürülmesine Yönelik Kademeli Acil Durum Planları  199
3.4.25. Uygulama Sonrası Tehditlere Karşı Siber Güvenlik Farkındalığı  200
3.4.26. Günlük Veri Yedekleme, Felaket Kurtarma ve Yük Devretme
Sunucuları  201
3.4.27. Altyapı Modernizasyonu Maliyet ve Risklerin Dengelenmesi  201
3.4.28. Uygulama Sonrası Sürekli İyileştirmelerin Kurumsallaşması  202
3.4.29. Bütçe ve Program Aşımlar, Gecikmeler ve Karmaşıklığın
Değerlendirilmesi  203
3.4.30. Değişim Yönetimi Paydaşları Dönüşüme Hazırlamak  203
3.5. Kamu Yönetimi İçin Dijital İnteraktif Platform: Değişim Yönetimi ve Kapasite Geliştirme Stratejileri  204
3.5.1. Etkilenen Personele Yönelik İletişim Planları ve Eğitim
Programları  205
3.5.2. Değişimin Faydalarını Vurgulayan Liderlik Vizyonu ve
Motivasyonu  205
3.5.3. Akran Öğrenimi için Merkezi Olmayan Uygulama Toplulukları  206
3.5.4. Eğitim İhtiyaç Analizi ve Beceri Eksikliği Değerlendirmesi  206
3.5.5. Etkililik Konusunda Sürekli Geri Bildirim Veren Aşamalı Eğitim  207
3.5.6. Puan ve Benimsenmeye Yönelik Tanınma Gibi Oyunlaştırma
Yöntemleri  207
3.5.6. Eski ve Yeni Sistemlerde Çapraz Beceri Geliştirmeye Yönelik İş Rotasyonları  208
3.5.7. Bakım ve Yeniliği Dengeleyen Karma Ekipler  208
3.5.8. Geçiş Sırasında Yardımlar ve Yedeklemeler Gibi Geçici Çözümler  209
3.5.9. Geçiş Odağı için Geçici İş Yükünün Azaltılması  209
3.5.10. Geçiş Yeteneği Geliştirme için Dış Uzmanlar  210
3.5.11. Sürdürülebilir Gelişim için Eğiticilerin Eğitimi Programları  210
3.5.12. Psikolojik Danışmanlık ve Destek Hizmetleri  211
3.5.13. Benimsemeyi Teşvik Etmek ve Sorunları Çözmek için Ekipler
İçinde Değişim Temsilcileri  211
3.5.14. Tasarım Atölyeleri Gibi Personelin Birlikte Oluşturma Katılımı  212
3.5.15. Personel Fikirlerinden Yeniliklerin Test Edilmesi ve Seçilmesi  212
3.5.16. İşe Yerleştirme Yardımı Gibi Geçiş Destek Programları  212
3.5.17. Uygulama Başarısını Kutlamak ve Katkıyı Takdir Etmek  213
3.5.18. Performansa Bağlı Ücret Gibi Finansal Uyum Teşvikleri  213
3.5.19. Gerekli Yetkinliklerin İşe Alınmasına Yönelik Yeni Yetenek
Girişimleri  214
3.5.20. Uzmanlaşmış Değişim Yönetimi Birimleri  214
3.5.21. Çalışanlarla Sürekli Çok Kanallı Geri Bildirim Döngüleri  215
3.5.22. Teknoloji Kullanımında Tabandan Yeniliğin Teşvik Edilmesi  215
3.5.23. Değişim Yönetimi Araştırmalarını Örgütsel Psikoloji, Tasarım ve Ötesine Entegre Etmek  216
3.5.24. Gelişen Teknolojilere Sürekli Uyum için Kurumsallaşma
Mekanizmaları  216
3.5.25. Erken Faydaları Göstermeye Yönelik Hızlı Kazanan Prototip
Girişimleri  217
3.5.26. Sürekli Uzmanlık için Bilgi Transferi Lisanslaması  217
3.5.27. Dış Deneyimden Yararlanan Kamu–Özel Ortaklıkları  218
3.5.28. Kamu Görevlileri İçin Tasarım Odaklı Düşünme Gibi
Disiplinlerarası Beceri Geliştirme  218
Üçüncü Bölümün Sonuç ve Önerileri  219
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ÖZBEKİSTAN’DA YAPAY ZEKAYA DAYALI DİJİTAL İNTERAKTİF KAMU YÖNETİMİ PLATFORMUNUN GELİŞTİRİLMESİ KONSEPTİ
4.1. Hazırlık Durumunun ve Zorlukların Değerlendirilmesi  221
4.1.1. Özbekistan’da E–Yönetişimin Mevcut Durumu  221
4.1.2. İlgili Hükümet Politikaları ve Kurumsal Kapasite  223
4.1.3. Dijital Altyapı ve Kamu Erişimi  224
4.1.4. İşgücü Dijital Becerileri  226
4.1.5. Tipik Kullanıcı İhtiyaçları ve Sorunlu Noktalar  226
4.1.6. Bütçe ve Mali Kısıtlamalar  228
4.1.7. Siber Güvenlik ve Kamuoyu Güveni  228
4.1.8. Yasal ve Düzenleyici Çerçeveler  229
4.1.9. Kültürel ve Sosyal Faktörler  230
4.1.10. Sonuç olarak  231
4.2. Özbekistan’da Dijital İnteraktif Kamu Yönetimi Platformu: Yapay
Zekaya Dayalı Önerilen Bir Konsept  231
4.2.1. Vizyon, Hedefler, İlkeler ve Öncelikler  232
4.2.2. Önerilen Mimari, Yetenekler ve Beklenen Faydalar  233
4.2.3. Yasal, Düzenleyici ve Kamu Politikası Çerçeveleri  234
4.2.4. Değişim Yönetimi Yol Haritası ve Aşamalı Kullanıma Sunma  236
4.2.5. Bütçe Planlama ve Finansman Modelleri  237
4.2.6. Kurumsal Roller, Koordinasyon ve Sorumluluk Mekanizmaları  238
4.2.7. Dijital Katılım ve Eşitlik Girişimleri  238
4.2.8. Gizliliğin Korunması, Etik ve Güvenlik Önlemleri  239
4.2.9. Birlikte Çalışabilirlik Standartları ve Mimari İlkeleri  241
4.2.10. Entegre ve Modüler Platform Dağıtım Modelleri  242
4.2.11. Kullanıcı Geri Bildirim Mekanizmaları ve Demokratik Sorumluluk  243
4.2.12. Sorumlu Yeni Teknoloji Entegrasyonu İlkeleri  244
4.2.13. Kontrollü Deneylere Yönelik Pilot Projeler  245
4.2.14. Etki Değerlendirmeleri, Denetimler ve Risk Yönetimi  245
4.2.15. Çevik Gelişim ve Sürekli İyileştirmeler  247
4.2.16. Eski Sistem Entegrasyon Yaklaşımı  247
4.2.17. Dijital Platform için Bulut ve Şirket İçi Altyapı  248
4.2.18. Hesap Verebilirliği Desteklemeye Yönelik Şeffaflık Hükümleri  249
4.2.19. Sürdürülebilirlik Modelleri ve Uzun Vadeli Platform Yönetimi  250
4.2.20. Elektronik İşlemlerin, Kimliklerin ve Kayıtların Yasal
Geçerliliğinin Tanınması  250
4.2.21. Politikaları, Süreçleri ve Mevzuatı Vatandaşlarla Birlikte
Oluşturmak  251
4.2.22. Belirli Otomatik Kararlarda İnsan Takdirinin Korunması  252
4.2.23. Kitlesel Kaynak Kullanımı Yoluyla Yerel İnovasyonun Teşvik
Edilmesi  253
4.2.24. Açık Hükümet Veri Entegrasyonu Yoluyla Girişimcilik Fırsatları  253
4.2.25. Halk Eğitimi ve İşgücü Eğitimi  254
4.2.26. Değişim Yönetimi, İletişim ve Paydaş Katılımı  255
4.2.27. Etik Kurullar, Algoritmik Denetimler ve Yapay Zeka Gözetim
Mekanizmaları  255
4.2.28. Bürokratik ve Kurumsal Direnci Aşmak İçin Değişim Yönetimi  256
4.2.29. Mevcut ve Gelecekteki Dijitalleşmeye Uygun Hizmet Tipolojisi  257
4.2.30. Temel Dijital Kamu Altyapı Platformlarına Öncelik Verme  258
4.2.31. Sonuç olarak  258
4.3. Platformun Test Edilmesi ve İyileştirilmesine Yönelik Projeler  259
4.3.1. Bilgi Portalları Gibi Daha Düşük Riskli Uygulamalarla Başlamak  259
4.3.2. Sınırlı Bölgeleri Kapsayan Coğrafi Pilotlar  259
4.3.3. Minimum Karmaşıklıkla Düşük Öncelikli Vatandaş Hizmetleri  260
4.3.4. Lisans Başvuruları Gibi Dijitalleştirilmesi En Kolay Kağıt İşlemleri  260
4.3.5. Teknoloji Meraklısı Gençler Gibi Benimsenmeye En Açık
Kullanıcı Segmenti  261
4.3.6. Tam Uygulamaya Kadar Ölçeklenebilirlik Sırasında Tasarım
İyileştirmeleri  262
4.3.7. Benimseme, Kullanım Kalıpları ve Demografiye İlişkin Veri
Analizi  262
4.3.8. Geri Alma Gerektiren Arızaların Belirlenmesi İçin Sürekli Risk
İzleme  263
4.3.9. Hataları En Aza İndirmek İçin Test Sonrası Artımlı Özellik Ekleme  263
4.3.10. Geçiş Sırasında Paralel Yeni Dijital ve Eski Manuel Süreç
Çalışmaları  264
4.3.11. Arka Uç İş Akışı Otomasyonunu Entegre Etmeden Önce Ön Uç Arayüzlerle Başlamak  264
4.3.12. Pilot Ölçek, Amaç ve Sınırlamalara İlişkin Şeffaf Kamusal İletişim  265
4.3.13. Üçüncü Taraf Yeniliklerine Olanak Sağlayacak Veri Paylaşımı  265
4.3.14. Pilot Kullanımına Yardımcı Olacak Katılım Destek Mekanizmaları  266
4.3.15. Altyapının Lansman Öncesi Yük Testi  266
4.3.16. Güvenlik Açığı Taraması Gibi Sürekli Güvenlik Test
Mekanizmaları  267
4.3.17. Sınırlı Kapsamlı Pilot İşlemlerin Hukuki Geçerliliğinin
Doğrulanması  267
4.3.18. Pilotların Teknik Sorunlarla veya Halkın Tepkisiyle Karşılaşması Durumunda Sorun Çözüm Protokolleri  268
4.3.19. Pilot Bütçenin İstenilen Ölçek ve Süreye Uygunluğu  268
4.3.20. Paydaş Katılımlı Pilot Gözetim Komiteleri  269
4.3.21. Bağımsız Uzmanlar Tarafından Pilot Uygulama Sonrası Etki
Değerlendirmeleri  269
4.3.22. Tedavi ve Kontrol Gruplu Kontrollü Deney Tasarımları  270
4.3.23. Devletin Dijitalleşme Pilot Uygulamalarına Yönelik Uluslararası Lider Uygulamaların İncelenmesi  270
4.3.24. Pilot Sistemlerde Zorluk Çeken Kullanıcılara Yönelik Değişim Yönetimi Desteği  271
4.3.25. Pilot Yeniliklere Katılan Departman Personeline Yönelik
Teşvikler  271
4.3.26. Personelin Teknoloji Algısı Üzerindeki Etkileri İzlemek İçin
Organizasyon Kültürünün İncelenmesi  272
4.3.27. Pilot Süre, Ölçeklendirme ve Kullanıma Sunma Planlarını
Sonuçlara Göre Revize Etme Esnekliğinin Korunması  272
4.3.28. Pilot Raporların, Verilerin, Öğrenimlerin ve Sonraki Adımların
Kamuyla Paylaşılmasına Yönelik İletişim Planı  273
4.3.29. Sürekli Teknoloji Testi için Periyodik Pilot Projelerin
Kurumsallaştırılması  273
4.3.30. Sonuç olarak  273
4.4. Değişimi Yönetmek ve Özbekistan’da Kamu Yönetimi için Yapay Zekaya Dayalı Dijital İnteraktif Platform Geliştirme Stratejisinin İletişimi  274
4.4.1. Dijital Devlet Vizyonu ve Liderliği  274
4.4.2. İşgücünün Eğitimi ve Becerilerinin Artırılması  276
4.4.3. Süreç Yeniden Yapılanması ve Kullanıcı Odaklı Tasarım  277
4.4.4. Organizasyon Kültürü Değişimi  278
4.4.5. İletişim, Paydaş ve Vatandaş Katılımı  278
4.4.6. Aşamalı ve Pilot Uygulamalar  279
4.4.7. Uygulama Sonrası İncelemeler ve Uyarlamalar  280
4.4.8. İnovasyon Laboratuvarları, Ortaklıklar ve Yetenek Yetiştirme  281
4.4.9. Teşvik, Tanınma ve Değişim Ağları  282
4.4.10. Çok Paydaşlı İşbirliği ve Katılımcı Yönetişim  283
4.4.11. Sorumlu Yapay Zeka Uygulamalarının Kurumsallaştırılması  284
4.4.12. Sonuç olarak  285
4.5. Özbekistan’da Kamu Yönetimine Yönelik Yapay Zeka Tabanlı Dijital İnteraktif Platform Geliştirilmesine Yönelik Mevzuat ve Düzenleyici Değişiklik Önerileri  285
4.5.1. Veri Koruma, Gizlilik ve Siber Güvenlik Yasaları  286
4.5.2. Elektronik İşlemler Kanunları  287
4.5.3. İdari Yük Azaltma Reformları  287
4.5.4. Bulut Bilişim Düzenlemeleri  288
4.5.5. Birlikte Çalışabilirlik ve Açık Standartlar  289
4.5.6. Yasal Erişim Protokolleri  290
4.5.7. Dijital Erişilebilirlik Standartları  291
4.5.8. İnternet Erişim Hakkı  291
4.5.9. Şeffaflık ve Açıklama Kanunları  292
4.5.10. Açık Veri Politikaları  293
4.5.11. Rekabet Politikası Reformları  294
4.5.12. Yeni Teknolojilerin Mevzuatı  294
4.5.13. Fikri Mülkiyet Rejimleri  295
4.5.14. Kamu İhale Reformları  296
4.5.15. Sorumluluk Rejimleri  297
4.5.16. Katılımcı Politika Yapımı  297
4.5.17. Sektör Düzenleyicilerinin Güçlendirilmesi  298
4.5.18. Kamu Yönetimi Reformu  299
4.5.19. Yasama veya Uzman Organlar  300
4.5.20. Otomatik Sistemlere İlişkin İdare Hukuku  300
4.5.21. Teknolojiye Özel Düzenlemeler  301
4.5.22. Uluslararası Veri Yönetişim Rejimleri  302
4.5.23. Kamu Maliyesi Kuralları  303
4.5.24. Kamusal Değerlere Önem Vermek  304
4.5.25. Tüketicilerin Korunması  305
4.5.26. Ceza Adaleti Reformları  306
4.5.27. Otomatik Kararların Açıklanması Hakkı  307
4.5.28. Sektörel Kanunlarda Değişiklik Yapılması  308
4.5.29. Mevzuat İncelemeleri  308
4.5.30. Sonuç olarak  309
Dördüncü Bölümün Sonuç ve Önerileri  310
BEŞİNCİ BÖLÜM
ÖZBEKİSTAN CUMHURİYETİ “DEVLET YÖNETİŞİMİNİN DİJİTAL İNTERAKTİF PLATFORMU HAKKINDA KANUN” TASLAĞININ KAVRAMI, İLKELERİ VE YAPISI
5.1. Temel Tanımlar ve Koşullar  313
5.1.1. Kişiselleştirme ve Özelleştirme  313
5.1.2. Hizmet Sunum Modelleri  314
5.1.3. Hayat Hizmetleri  315
5.1.4. Kapsayıcı Dijital Altyapı  316
5.1.5. Kamu İhaleleri ve Ortaklıklar  317
5.1.6. Açık Devlet Verileri  318
5.1.7. Mevzuat Esasları  319
5.1.8. İdari ve Yargı Reformları  320
5.1.9. Birlikte Çalışabilirlik Standartları  320
5.1.10. Artımlı Geçiş Planları  321
5.1.11. Kamu İstişareleri  322
5.1.12. Geçici Hükümler  323
5.1.13. Düzeltme Mekanizmaları  324
5.1.14. Gelişen Teknolojilerin Stratejik ve Etik Kullanımı  325
5.1.15. Teknoloji Sürdürülebilirliğinin Sağlanması  325
5.1.16. Ulusal Güvenlik ve Kanun Uygulama Korumaları  326
5.1.17. Çok Paydaşlı Modeller  327
5.1.18. Benchmarking Süreci  328
5.1.19. Uluslararası işbirliği  328
5.1.20. Risk Yönetim Sistemleri  329
5.1.21. Uyumluluk Altyapıları  330
5.1.22. Uluslararası İşbirliği  331
5.1.23. Kapasite Geliştirme  331
5.1.24. Akıllı Şehir Mimarileri  332
5.1.25. Kırsal Kalkınma Platformları  333
5.1.26. Ulusal Kapasite Desteği  334
5.1.27. Değişim Yönetimi  334
5.1.28. Uluslararası İşbirliği  335
5.1.29. Küresel Olarak Karşılaştırmalı, Yerel Olarak Bağlamlandırılmış  336
5.2. Paydaşların Hakları Görev ve Sorumlulukları  337
5.2.1 Dijital Yönetişim Platformunda Paydaşların Hak, Görev ve
Sorumlulukları  337
5.2.2. Vatandaşların Erişim ve Katılım Hakları  337
5.2.4. Kamu–Özel Ortaklıklarında Hak ve Görevler  338
5.2.5. Erişim Haklarını Makul Sınırlarla Dengelemek  339
5.2.6. Platform Geliştiricisinin Güvenlik, Güvenilirlik ve Erişilebilirlik
Görevleri  339
5.2.7. Kamu Veri Yönetişiminde Denetleyici Sorumluluğu  339
5.2.8. Uyuşmazlık Çözümü İlkeleri  340
5.2.9. Algoritmik Sorumluluk ve Şeffaflık  340
5.2.10. İnsan Gözetimi ve Takdir Hakkı  340
5.2.11. Organizasyonel Kontroller ve Korumalar  341
5.2.12. Kamu Görevlilerinin Temel Hak ve İlkeleri  341
5.2.13. Gönüllü Evlat Edinmeye İlişkin Makul Kısıtlamalar  342
5.2.14. Kamu–Özel Sorumluluk Paylaşımında Orantılılık  342
5.2.15. Platformda Geçerli Anayasal Hak ve Görevler  343
5.2.16. Üçüncü Tarafın Dahil Edilmesine İlişkin Kriterler  343
5.2.17. Standart Kullanıcı Sözleşmeleri  343
5.2.18. Mali Kontrol, Denetim ve Bütçeleme  344
5.2.19. Yasal Soruşturma, Gözetim veya Erişim Reddi Gerekçeleri  344
5.2.20. Denetlenebilirlik için Kod Şeffaflığı  345
5.2.21. Hizmet Kalitesi ve Altyapı Standartları  345
5.2.22. Yasaklanmış Eylemler  346
5.2.23. Yaşamı Etkileyen Algoritmik Kararlarda İnsan Gözetiminin
Korunması  346
5.2.24. Verimlilikten ziyade Kamu Değerine Önem Vermek  347
5.2.25. Deneysel Tasarım İlkeleri  347
5.2.26. Anayasal ve Yasal Temeller  347
5.2.27. Sonuç olarak  348
5.3. Veri Güvenliği Gizlilik ve Etik Korumalar  348
5.3.1. Sorumlu Veri Kullanımı İçin Güçlü Korumaların Önemi  348
5.3.2. Anonimleştirme, Toplama ve Şifreleme  349
5.3.3. Yapay Zeka Sistemleri için Etik İnceleme Kurulları  350
5.3.4. İstismarcı Mikro Hedeflemeye Karşı Korumalar  350
5.3.5. Aydınlatılmış Onam Gereksinimleri  351
5.3.6. Veri Saklama Sınırları  351
5.3.7. Yapay Zeka Eğitim Verilerinde Şeffaflık  352
5.3.8. Kişisel Verilere Erişim, Düzeltme ve Silme Hakları  352
5.3.9. Hassas Verilere İlişkin Kısıtlamalar  353
5.3.10. Veri Güvenliği Gereksinimleri  353
5.3.11. Veri İhlallerini Önleme ve Raporlama  354
5.3.12. Gizlilik Etki Değerlendirmeleri  354
5.3.13. Savunmasız Gruplara Yönelik Korumalar  355
5.3.14. Kullanıcı Güveni İçin Şeffaflık  355
5.3.15. Kaynak Kodu Şeffaflığı  356
5.3.16. Algoritmik Önyargı Değerlendirmesi  356
5.3.17. Yüksek Riskli Yapay Zekanın İnsan Gözetimi  357
5.3.18. Veri Kalitesi Standartları  357
5.3.20. Şeffaflık İçin Açık Kaynak Yazılım  359
5.3.21. Üçüncü Taraf Yapay Zeka Güvenlik İncelemeleri  359
5.3.22. Etik Yapay Zeka Tasarım İlkeleri  360
5.3.23. Kullanıcı Verilerinin Pazarlamasına İlişkin Kısıtlamalar  360
5.3.24. Teknik Erişim Kontrolleri ve Faaliyet Denetimleri  361
5.3.25. Devlet Veri Taleplerine İlişkin Şeffaflık Raporları  361
5.3.26. Kamu Denetiminin Etkinleştirilmesi  362
5.3.27. Dağıtım Öncesi Hedefleri, Kullanım Durumlarını ve Metrikleri
Tanımlama  362
5.3.28. Kritik Yapay Zeka için Minimum Performans Standartları  363
5.3.29. Kamu Sektörü Yapay Zeka Operatörleri İçin Mesleki Etik  363
5.4. Sorumluluk ve Şikayet Giderme Mekanizmaları  364
5.4.1. Sağlam Şikayet ve Çözüm Mekanizmalarına Olan İhtiyaç  364
5.4.2. Uzmanlaşmış Şikayet Portalları ve Ombudsmanlar  364
5.4.3. Düzeltme Mekanizmalarında Adil Olma İlkeleri  364
5.4.4. Şeffaflık Eksikliği Durumunda Sorumluluk  365
5.4.5. Tazmin Edilebilir Zararlar  365
5.4.6. İyi Niyetli Şikayetlere İlişkin Yasal Tedbirler  366
5.4.7. Alternatif Uyuşmazlık Çözümü Düzenlemeleri  366
5.4.8. Tatmin Edici Olmayan Çözüme Karşı İtiraz Hakkı  367
5.4.9. Şikayetlerin Ele Alınması İçin Zamanındalık Standartları  367
5.4.10. Erişilebilir ve Görünür Şikayet Portalları  367
5.4.11. Hizmet Kesintilerine İlişkin Tazminat Politikası  368
5.4.12. Toplu Dava ve Grup Davası Şikayetlerinin Etkinleştirilmesi  368
5.4.13. Geleneksel Sorumluluk Modellerinin Uygulanabilirliği  369
5.4.14. Algoritmik Sorumluluk için Açıklama Gereksinimleri  369
5.4.15. Algoritmik Kararlara İtiraz ve İtiraz Hakkı  370
5.4.16. Tartışmalı Algoritmik Kararlarda İnsan Gözetimi  370
5.4.17. Çoklu Aktörler için Yeni Sorumluluk Modelleri  370
5.4.18. Ortaklar için Risk Yönetimi Hükümleri  371
5.4.19. Devlette Orantılılık ve Üçüncü Tarafın Sorumluluğu  371
5.4.20. Geliştirici Sorumluluğunun Ölçütü Olarak Eğitim Standartları  372
5.4.21. Platform Kötüye Kullanımları için Özel Soruşturma Birimleri  372
5.4.22. Ciddi Olmayan Şikayetlere Karşı Tedbirler  372
5.4.23. Şikayet Kalıplarına İlişkin Kamu Raporlaması  373
5.4.24. Düzeltme Sistemi Etkinliğinin İç Denetimi  373
5.4.25. Güvenilirlik Standartları ve Cezaları  374
5.4.26. Kullanıcı Geri Bildirimleriyle Bilgilendirilmiş Duyarlı Yeniden
Tasarım  374
5.4.27. Kapsamlı Durum Gözetiminde Yasal Süreç Sınırları  374
5.4.28. Elektronik İşlemlerin Sınır Ötesi Tanınması  375
5.4.29. Dijital Haklar ve Görevlerin Anayasal Temeli  375
5.5. Dijital Kamu Yönetimine İlişkin Kurumsal Çerçeve ve Prosedürler  376
5.5.1. Koordineli Kurumsal Mimariye Olan İhtiyaç  376
5.5.2. Dijital Hizmetlere İlişkin Ulusal Düzenleme Kurumu  377
5.5.3. Devlet Kurumlarındaki Baş Dijital Yetkililer  377
5.5.4. Merkezi Teknoloji Altyapısı  377
5.5.5. Merkezi Dijital Geliştirme Birimleri  378
5.5.6. Bölümler Arası Koordinasyon Mekanizmaları  378
5.5.7. Mevzuat ve Politikaya Yön Veren Uzman Komiteler  379
5.5.8. Kamu Görevlilerinin Dürüstlük Yükümlülükleri  379
5.5.9. Uzmanlaşmış Gözetim Kuruluşları  380
5.5.10. Önemli Kararlara İlişkin Şeffaf Prosedürler  380
5.5.11. Dış Danışma Konseyleri  380
5.5.12. İstişari Politika Oluşturma  381
5.5.13. Aşamalı Kullanıma Sunma Prosedürleri  381
5.5.14. Bütünleşik Strateji, Bütçeler ve Yol Haritaları  382
5.5.15. İşgücünün Sürekli Yeniden Eğitimi  382
5.5.16. Etki Değerlendirme Çerçeveleri  382
5.5.17. Ortaklık Yönetişimi  383
5.5.18. Özel Çözüm Kurumları  383
5.5.19. Kontrollü Deney Ortamları  383
5.5.20. Modüler Mimari Yönetişim  384
5.5.21. Üretim Sistemleri İçin Erişim Kontrolleri  384
5.5.22. Şeffaflık Standartları  385
5.5.23. Açık Standartlar ve Birlikte Çalışabilirlik  385
5.5.24. İç Bilgi Yönetim Sistemleri  385
5.5.25. Yasal Gözetim ve Erişim Sınırlaması  386
5.5.26. Dış Bağımsız Denetimler  386
5.5.27. Finansal Yönetim Prosedürleri  387
5.5.28. Uyarlanabilir Politika Oluşturma Süreçleri  387
5.5.29. Kriz Yönetimi Protokolleri  387
5.5.30. Standart çalışma prosedürleri  388
5.5.31. Mevzuat Etki Değerlendirmeleri  388
5.6. Kapasite Geliştirme ve Farkındalık Programı  389
5.7. Yol Haritasının Yürütülmesi ve Bütçe Tahsisi  396
5.8. İzleme Değerlendirme ve Güncelleme Mekanizmaları  405
5.9. Mevcut Kanunlarda Değişiklik Teklifi  411
5.10. 1– 4 Arası Bölümler ile Sinerji Analizi  421
Beşinci Bölümün Sonuç ve Önerileri  425
Sonuç  431
KAYNAKLAR  435
UYGULAMA 1
Özbekistan Cumhuriyeti’nin “Devlet Yönetişiminin Dijital İnteraktif Platformu
Hakkında Kanun” Teklif Taslağının Yapısı  483
Uygulama 2
Özbekistan Cumhuriyeti’nin “Devlet Yönetişiminin Dijital İnteraktif Platformu
Hakkında Kanun” Teklifi Taslağı  491
YAZARLAR HAKKINDA  531
 


Bekir Parlak ...
Kasım 2024
450.00 TL
Sepete Ekle
Mümin Güngör
Ekim 2024
395.00 TL
Sepete Ekle
Mehmet Akif Özer ...
Ağustos 2024
1000.00 TL
Sepete Ekle
Hasan Akgedik
Mayıs 2024
600.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
TEŞEKKÜR  5
ÖNSÖZ  7
İÇİNDEKİLER  9
KISALTMALAR LİSTESİ  25
KAVRAMLAR  27
GİRİŞ  35
I. Araştırmanın Önemi  35
II. Araştırmanın Amaç ve Hedefleri  35
III. Araştırmanın Boşluğu  36
IV. Sonraki Araştırmalar İçin Fırsatlar  38
V. Araştırmanın Metodolojisi  39
A. Veri Toplama ve Sentez  39
B. Karşılaştırmalı ve Tümevarımsal Yaklaşım  40
C. Tahmine Dayalı Analiz  41
D. Literatür Araştırması  41
BİRİNCİ BÖLÜM
DİJİTAL YÖNETİŞİMDE SİBER GÜVENLİK TEHDİTLERİ
VE VERİ GİZLİLİĞİ KAYGILARI
1.1. Siber Güvenlik Tehditleri ve Veri Gizliliği Endişeleri  43
1.2. Gelişmekte Olan Ülkelerde Dijital Uçurumlar ve Teknolojiye Erişim Eşitsizliği  50
1.3. Değişime Direnç ve Dijital Beceri Boşlukları  58
1.4. Yapay Zeka Sistemlerinin Yönetişimdeki Yasal ve Etik Sonuçları  65
1.5. Dijital Yönetişimde Sınırlı Kamu Gözetimi ve Vatandaşların Katılımı  74
Birinci Bölümün Sonuç ve Önerileri  82
İKİNCİ BÖLÜM
DİJİTAL DEVLET YÖNETİŞİMİNİN KLASİK/MODERN VE BEKLENEN TEORİK YÖNLERİ  85
2.1. E–Devlet Teorileri ve Modelleri  85
2.1.1. Klasik Bürokrasi ve Yönetim Teorileri  86
2.1.2. Yeni Kamu Yönetimi Teorileri  87
2.1.3. Modernizasyon Teorileri: Teknoloji, Gelişme ve Yayılma  89
2.1.4. Aşama Modelleri: Doğrusal İlerlemeler ve Sınırlar  90
2.1.5. Kurumsalcı Teoriler: Yol Bağımlılıkları ve Rutinler  91
2.1.6. Eleştirel Perspektifler: Güç, Katılım ve Kontrol  92
2.1.7. Çağdaş Perspektifler: Katılım, Yenilik ve Kamu Değeri  93
2.1.8. Disiplinlerarası Perspektifler  94
2.1.9. Küresel Yayılım ve Karşılaştırmalı Değerlendirmeler  95
2.1.10. Devam Eden Öncelikler ve Yörüngeler  97
2.2. Dijital Çağ Yönetişiminin İlkeleri: Temeller, Bağlamlar ve Gelişen
Sınırlar  98
2.3. Blockchain, Yapay Zeka, Büyük Veri Analitiği gibi Gelişen Teknolojiler  105
2.4. Kamu Sektörünün Dijital Dönüşümüne Yaklaşımlar  116
2.5. E–Yönetişim Sistemlerine Yönelik Tasarım ve Değerlendirme
Metodolojileri  132
İkinci Bölümün Sonuç ve Öneriler i  140
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KAMU YÖNETİMİNİN DİJİTAL ETKİLEŞİMLİ PLATFORMUNA İLİŞKİN TEORİLER
3.1. Temel İlke ve Hedefler  143
3.1.1. Evrensel Erişim ve Katılım  143
3.1.2. Hak Temelli Yaklaşım  144
3.1.3. Katılım, Ortak Tasarım ve Kullanıcı Kontrolü  145
3.1.4. Şeffaflık ve Açıklanabilirlik  146
3.1.5. Güvenlik, Gizlilik ve Gözetim Kaygıları  147
3.1.6. Kamusal Değerler ve Etik  147
3.1.7. Politika, Yasal Çerçeveler ve Kurumsal Gözetim  148
3.1.8. Sürdürülebilirlik, Dayanıklılık ve Başvuru  149
3.1.9. Teknolojik Kapasite ve Entegrasyon  150
3.1.10. Katılımın ve Birlikte Yönetişimin Kurumsallaştırılması  150
3.2. Önerilen Yapı ve Özellikleri  151
3.2.1. Birlikte Çalışabilir Mimari  152
3.2.2. Çekirdek Yapı Taşları  153
3.2.3. Etkileşimli ve Konuşmaya Dayalı Arayüzler  155
3.2.4. Akıllı Otomasyon  156
3.2.5. Uygulamalı Yapay Zeka  156
3.2.6. Güvenlik ve İzleme  158
3.2.7. Şeffaflık ve Gözetim  158
3.2.8. Katılım ve Erişilebilirlik  159
3.3. Kamu Yönetiminin Dijital İnteraktif Platformu: Yapay Zeka, Blockchain vb. Gelişen Teknolojilerden Yararlanmak  160
3.3.1. Vatandaş Etkileşimleri için Doğal Dil İşleme  160
3.3.2. İşlem İzleme için Bilgisayarlı Görme  161
3.3.3. Konuşmaya Dayalı Yapay Zeka Asistanları ve Sohbet Robotları  162
3.3.4. Görüntü, Video ve Konuşma ile Multimedya İş Akışları  163
3.3.5. Bozulmaya Karşı Korumalı Kayıtlar için Dağınık Defterler  164
3.3.6. Otomatik Uygulama için Akıllı Sözleşmeler  165
3.3.7. Kamu Yönetimini Geliştirmek İçin Algoritmik Karar Verme  165
3.3.8. Vatandaş Biyometrik Kimlik Doğrulaması  166
3.3.9. Nesnelerin interneti Sensör Verilerinden Gerçek Zamanlı Genel Uyarı  167
3.3.10. Kamu Hizmeti Robotiğinin Riskleri Azaltma Etkisi  168
3.3.11. Toplu Taşıma ve Teslimat için Otonom Mobilite Pilotları  169
3.3.12. Kamu İstişareleri için Artırılmış Gerçeklik Simülasyonları  170
3.3.13. Açık Hükümet Verilerinin Dijital Platformlara Entegrasyonu  171
3.3.14. Kamu Varlıklarını Takip Etmek İçin Nesnelerin İnterneti  172
3.3.15. Yönetişim için Yapay Zeka Etik Danışma Konseyleri  172
3.3.16. Otomatik Kararları Açıklamak için Algoritmik Şeffaflık  173
3.3.17. Politika Etkilerini Öngörmeye Yönelik Senaryolar ve Tahminler  174
3.3.18. Gelişen Teknolojileri Güvenle Denemek için Test Ortamları  175
3.3.19. Katılım ve Destek için Yardımcı Robotik  176
3.3.20. Gelişmiş Erişilebilirlik için Beyin–Bilgisayar Arayüzleri  177
3.3.21. Kanıta Dayalı Politika için Nesnelerin İnterneti ve Uydu
Verilerinin Birleştirilmesi  177
3.3.22. Çevresel İzleme için Drone Araştırmaları  178
3.3.23. Protez ve Dayanıklı Altyapı için 3D Baskı  179
3.3.24. Sınırlı Eğitim Veri Kümelerini Genişletmek İçin Sentetik Veriler  179
3.3.25. Güvenli Veri Paylaşımı için Dağınık Defterler  180
3.3.26. Yerelleştirilmiş Dijital Hizmetler için Uç Bilgi İşlem  180
3.3.27. Sesli Kullanıcı Arayüzleri ve Çok Dilli Chatbotlar  181
3.3.28. Etiği Yazılıma Yerleştirmek için Yapay Zeka Araçları  182
3.3.29. İnsan–Makine Hibrit Karar Verme  182
3.3.30. Kamu Çıkarına Yönelik İşbirlikçi Teknoloji Tasarımı  183
3.4. Kamu Yönetimi için Dijital İnteraktif Platform: Eski Sistemlerle
Entegrasyon ve Uygulama Yöntemleri  184
3.4.1. Test ve İyileştirme için Aşamalı Modüler Kullanıma Sunma  185
3.4.2. İş Akışlarını Optimize Etmek İçin Süreç Analizi  186
3.4.3. Test için Geçici Sunucularda Çoğaltma  186
3.4.4. Sistemler Arası API Entegrasyonu  187
3.4.5. Entegrasyonu Kolaylaştıracak Ara Yazılım Araçları  188
3.4.6. Veri Standardizasyonu ve Temizleme  189
3.4.7. Sistem Yönetiminde Yönetici Eğitimi  189
3.4.8. Kesinti Süresini En Aza İndirmek İçin Planlı Değişiklik Aralıkları  190
3.4.9. Departman Personeli Tarafından Kullanıcı Testi  191
3.4.10. Seçilmiş Sistemlerle Aşamalı Entegrasyon  191
3.4.11. Geçiş Sırasında Paralel İşlemler  192
3.4.12. Taşınabilirlik için Konteynerleştirme Uygulamaları  192
3.4.13. Geçiş Sırasında Talep Üzerine Teknik Yardım  193
3.4.14. Fonksiyonlar Arası Entegrasyon Ekipleri  193
3.4.15. Kurs Ortasında İyileştirmeye İzin Veren Kademeli Uygulama  194
3.4.16. Eski Sistemlerin Eşzamanlı Modernizasyonu  195
3.4.17. Hizmet Odaklı Mimari Kullanan Gevşek Bağlı Arayüzler  195
3.4.18. Güvenilirlik ve Ölçeklenebilirlik için Bulut Altyapısından
Yararlanma  196
3.4.19. Acil Durum Yönetimi için Geri Dönüş Yetenekleri  196
3.4.20. Arızalardan Sonra Kararlı Yapılandırmaları Geri Yüklemek için Geri Alma  197
3.4.21. Uygulama Sonrası Sistem Sağlığının Sürekli Takibi  197
3.4.22. Acil Durum Kurtarma için Güçlü Mekanizmalar  198
3.4.23. Lansman Öncesi Simüle Edilen En Yüksek Yüklerde Stres Testi  199
3.4.24. Kritik İşlevselliğin Sürdürülmesine Yönelik Kademeli Acil Durum Planları  199
3.4.25. Uygulama Sonrası Tehditlere Karşı Siber Güvenlik Farkındalığı  200
3.4.26. Günlük Veri Yedekleme, Felaket Kurtarma ve Yük Devretme
Sunucuları  201
3.4.27. Altyapı Modernizasyonu Maliyet ve Risklerin Dengelenmesi  201
3.4.28. Uygulama Sonrası Sürekli İyileştirmelerin Kurumsallaşması  202
3.4.29. Bütçe ve Program Aşımlar, Gecikmeler ve Karmaşıklığın
Değerlendirilmesi  203
3.4.30. Değişim Yönetimi Paydaşları Dönüşüme Hazırlamak  203
3.5. Kamu Yönetimi İçin Dijital İnteraktif Platform: Değişim Yönetimi ve Kapasite Geliştirme Stratejileri  204
3.5.1. Etkilenen Personele Yönelik İletişim Planları ve Eğitim
Programları  205
3.5.2. Değişimin Faydalarını Vurgulayan Liderlik Vizyonu ve
Motivasyonu  205
3.5.3. Akran Öğrenimi için Merkezi Olmayan Uygulama Toplulukları  206
3.5.4. Eğitim İhtiyaç Analizi ve Beceri Eksikliği Değerlendirmesi  206
3.5.5. Etkililik Konusunda Sürekli Geri Bildirim Veren Aşamalı Eğitim  207
3.5.6. Puan ve Benimsenmeye Yönelik Tanınma Gibi Oyunlaştırma
Yöntemleri  207
3.5.6. Eski ve Yeni Sistemlerde Çapraz Beceri Geliştirmeye Yönelik İş Rotasyonları  208
3.5.7. Bakım ve Yeniliği Dengeleyen Karma Ekipler  208
3.5.8. Geçiş Sırasında Yardımlar ve Yedeklemeler Gibi Geçici Çözümler  209
3.5.9. Geçiş Odağı için Geçici İş Yükünün Azaltılması  209
3.5.10. Geçiş Yeteneği Geliştirme için Dış Uzmanlar  210
3.5.11. Sürdürülebilir Gelişim için Eğiticilerin Eğitimi Programları  210
3.5.12. Psikolojik Danışmanlık ve Destek Hizmetleri  211
3.5.13. Benimsemeyi Teşvik Etmek ve Sorunları Çözmek için Ekipler
İçinde Değişim Temsilcileri  211
3.5.14. Tasarım Atölyeleri Gibi Personelin Birlikte Oluşturma Katılımı  212
3.5.15. Personel Fikirlerinden Yeniliklerin Test Edilmesi ve Seçilmesi  212
3.5.16. İşe Yerleştirme Yardımı Gibi Geçiş Destek Programları  212
3.5.17. Uygulama Başarısını Kutlamak ve Katkıyı Takdir Etmek  213
3.5.18. Performansa Bağlı Ücret Gibi Finansal Uyum Teşvikleri  213
3.5.19. Gerekli Yetkinliklerin İşe Alınmasına Yönelik Yeni Yetenek
Girişimleri  214
3.5.20. Uzmanlaşmış Değişim Yönetimi Birimleri  214
3.5.21. Çalışanlarla Sürekli Çok Kanallı Geri Bildirim Döngüleri  215
3.5.22. Teknoloji Kullanımında Tabandan Yeniliğin Teşvik Edilmesi  215
3.5.23. Değişim Yönetimi Araştırmalarını Örgütsel Psikoloji, Tasarım ve Ötesine Entegre Etmek  216
3.5.24. Gelişen Teknolojilere Sürekli Uyum için Kurumsallaşma
Mekanizmaları  216
3.5.25. Erken Faydaları Göstermeye Yönelik Hızlı Kazanan Prototip
Girişimleri  217
3.5.26. Sürekli Uzmanlık için Bilgi Transferi Lisanslaması  217
3.5.27. Dış Deneyimden Yararlanan Kamu–Özel Ortaklıkları  218
3.5.28. Kamu Görevlileri İçin Tasarım Odaklı Düşünme Gibi
Disiplinlerarası Beceri Geliştirme  218
Üçüncü Bölümün Sonuç ve Önerileri  219
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ÖZBEKİSTAN’DA YAPAY ZEKAYA DAYALI DİJİTAL İNTERAKTİF KAMU YÖNETİMİ PLATFORMUNUN GELİŞTİRİLMESİ KONSEPTİ
4.1. Hazırlık Durumunun ve Zorlukların Değerlendirilmesi  221
4.1.1. Özbekistan’da E–Yönetişimin Mevcut Durumu  221
4.1.2. İlgili Hükümet Politikaları ve Kurumsal Kapasite  223
4.1.3. Dijital Altyapı ve Kamu Erişimi  224
4.1.4. İşgücü Dijital Becerileri  226
4.1.5. Tipik Kullanıcı İhtiyaçları ve Sorunlu Noktalar  226
4.1.6. Bütçe ve Mali Kısıtlamalar  228
4.1.7. Siber Güvenlik ve Kamuoyu Güveni  228
4.1.8. Yasal ve Düzenleyici Çerçeveler  229
4.1.9. Kültürel ve Sosyal Faktörler  230
4.1.10. Sonuç olarak  231
4.2. Özbekistan’da Dijital İnteraktif Kamu Yönetimi Platformu: Yapay
Zekaya Dayalı Önerilen Bir Konsept  231
4.2.1. Vizyon, Hedefler, İlkeler ve Öncelikler  232
4.2.2. Önerilen Mimari, Yetenekler ve Beklenen Faydalar  233
4.2.3. Yasal, Düzenleyici ve Kamu Politikası Çerçeveleri  234
4.2.4. Değişim Yönetimi Yol Haritası ve Aşamalı Kullanıma Sunma  236
4.2.5. Bütçe Planlama ve Finansman Modelleri  237
4.2.6. Kurumsal Roller, Koordinasyon ve Sorumluluk Mekanizmaları  238
4.2.7. Dijital Katılım ve Eşitlik Girişimleri  238
4.2.8. Gizliliğin Korunması, Etik ve Güvenlik Önlemleri  239
4.2.9. Birlikte Çalışabilirlik Standartları ve Mimari İlkeleri  241
4.2.10. Entegre ve Modüler Platform Dağıtım Modelleri  242
4.2.11. Kullanıcı Geri Bildirim Mekanizmaları ve Demokratik Sorumluluk  243
4.2.12. Sorumlu Yeni Teknoloji Entegrasyonu İlkeleri  244
4.2.13. Kontrollü Deneylere Yönelik Pilot Projeler  245
4.2.14. Etki Değerlendirmeleri, Denetimler ve Risk Yönetimi  245
4.2.15. Çevik Gelişim ve Sürekli İyileştirmeler  247
4.2.16. Eski Sistem Entegrasyon Yaklaşımı  247
4.2.17. Dijital Platform için Bulut ve Şirket İçi Altyapı  248
4.2.18. Hesap Verebilirliği Desteklemeye Yönelik Şeffaflık Hükümleri  249
4.2.19. Sürdürülebilirlik Modelleri ve Uzun Vadeli Platform Yönetimi  250
4.2.20. Elektronik İşlemlerin, Kimliklerin ve Kayıtların Yasal
Geçerliliğinin Tanınması  250
4.2.21. Politikaları, Süreçleri ve Mevzuatı Vatandaşlarla Birlikte
Oluşturmak  251
4.2.22. Belirli Otomatik Kararlarda İnsan Takdirinin Korunması  252
4.2.23. Kitlesel Kaynak Kullanımı Yoluyla Yerel İnovasyonun Teşvik
Edilmesi  253
4.2.24. Açık Hükümet Veri Entegrasyonu Yoluyla Girişimcilik Fırsatları  253
4.2.25. Halk Eğitimi ve İşgücü Eğitimi  254
4.2.26. Değişim Yönetimi, İletişim ve Paydaş Katılımı  255
4.2.27. Etik Kurullar, Algoritmik Denetimler ve Yapay Zeka Gözetim
Mekanizmaları  255
4.2.28. Bürokratik ve Kurumsal Direnci Aşmak İçin Değişim Yönetimi  256
4.2.29. Mevcut ve Gelecekteki Dijitalleşmeye Uygun Hizmet Tipolojisi  257
4.2.30. Temel Dijital Kamu Altyapı Platformlarına Öncelik Verme  258
4.2.31. Sonuç olarak  258
4.3. Platformun Test Edilmesi ve İyileştirilmesine Yönelik Projeler  259
4.3.1. Bilgi Portalları Gibi Daha Düşük Riskli Uygulamalarla Başlamak  259
4.3.2. Sınırlı Bölgeleri Kapsayan Coğrafi Pilotlar  259
4.3.3. Minimum Karmaşıklıkla Düşük Öncelikli Vatandaş Hizmetleri  260
4.3.4. Lisans Başvuruları Gibi Dijitalleştirilmesi En Kolay Kağıt İşlemleri  260
4.3.5. Teknoloji Meraklısı Gençler Gibi Benimsenmeye En Açık
Kullanıcı Segmenti  261
4.3.6. Tam Uygulamaya Kadar Ölçeklenebilirlik Sırasında Tasarım
İyileştirmeleri  262
4.3.7. Benimseme, Kullanım Kalıpları ve Demografiye İlişkin Veri
Analizi  262
4.3.8. Geri Alma Gerektiren Arızaların Belirlenmesi İçin Sürekli Risk
İzleme  263
4.3.9. Hataları En Aza İndirmek İçin Test Sonrası Artımlı Özellik Ekleme  263
4.3.10. Geçiş Sırasında Paralel Yeni Dijital ve Eski Manuel Süreç
Çalışmaları  264
4.3.11. Arka Uç İş Akışı Otomasyonunu Entegre Etmeden Önce Ön Uç Arayüzlerle Başlamak  264
4.3.12. Pilot Ölçek, Amaç ve Sınırlamalara İlişkin Şeffaf Kamusal İletişim  265
4.3.13. Üçüncü Taraf Yeniliklerine Olanak Sağlayacak Veri Paylaşımı  265
4.3.14. Pilot Kullanımına Yardımcı Olacak Katılım Destek Mekanizmaları  266
4.3.15. Altyapının Lansman Öncesi Yük Testi  266
4.3.16. Güvenlik Açığı Taraması Gibi Sürekli Güvenlik Test
Mekanizmaları  267
4.3.17. Sınırlı Kapsamlı Pilot İşlemlerin Hukuki Geçerliliğinin
Doğrulanması  267
4.3.18. Pilotların Teknik Sorunlarla veya Halkın Tepkisiyle Karşılaşması Durumunda Sorun Çözüm Protokolleri  268
4.3.19. Pilot Bütçenin İstenilen Ölçek ve Süreye Uygunluğu  268
4.3.20. Paydaş Katılımlı Pilot Gözetim Komiteleri  269
4.3.21. Bağımsız Uzmanlar Tarafından Pilot Uygulama Sonrası Etki
Değerlendirmeleri  269
4.3.22. Tedavi ve Kontrol Gruplu Kontrollü Deney Tasarımları  270
4.3.23. Devletin Dijitalleşme Pilot Uygulamalarına Yönelik Uluslararası Lider Uygulamaların İncelenmesi  270
4.3.24. Pilot Sistemlerde Zorluk Çeken Kullanıcılara Yönelik Değişim Yönetimi Desteği  271
4.3.25. Pilot Yeniliklere Katılan Departman Personeline Yönelik
Teşvikler  271
4.3.26. Personelin Teknoloji Algısı Üzerindeki Etkileri İzlemek İçin
Organizasyon Kültürünün İncelenmesi  272
4.3.27. Pilot Süre, Ölçeklendirme ve Kullanıma Sunma Planlarını
Sonuçlara Göre Revize Etme Esnekliğinin Korunması  272
4.3.28. Pilot Raporların, Verilerin, Öğrenimlerin ve Sonraki Adımların
Kamuyla Paylaşılmasına Yönelik İletişim Planı  273
4.3.29. Sürekli Teknoloji Testi için Periyodik Pilot Projelerin
Kurumsallaştırılması  273
4.3.30. Sonuç olarak  273
4.4. Değişimi Yönetmek ve Özbekistan’da Kamu Yönetimi için Yapay Zekaya Dayalı Dijital İnteraktif Platform Geliştirme Stratejisinin İletişimi  274
4.4.1. Dijital Devlet Vizyonu ve Liderliği  274
4.4.2. İşgücünün Eğitimi ve Becerilerinin Artırılması  276
4.4.3. Süreç Yeniden Yapılanması ve Kullanıcı Odaklı Tasarım  277
4.4.4. Organizasyon Kültürü Değişimi  278
4.4.5. İletişim, Paydaş ve Vatandaş Katılımı  278
4.4.6. Aşamalı ve Pilot Uygulamalar  279
4.4.7. Uygulama Sonrası İncelemeler ve Uyarlamalar  280
4.4.8. İnovasyon Laboratuvarları, Ortaklıklar ve Yetenek Yetiştirme  281
4.4.9. Teşvik, Tanınma ve Değişim Ağları  282
4.4.10. Çok Paydaşlı İşbirliği ve Katılımcı Yönetişim  283
4.4.11. Sorumlu Yapay Zeka Uygulamalarının Kurumsallaştırılması  284
4.4.12. Sonuç olarak  285
4.5. Özbekistan’da Kamu Yönetimine Yönelik Yapay Zeka Tabanlı Dijital İnteraktif Platform Geliştirilmesine Yönelik Mevzuat ve Düzenleyici Değişiklik Önerileri  285
4.5.1. Veri Koruma, Gizlilik ve Siber Güvenlik Yasaları  286
4.5.2. Elektronik İşlemler Kanunları  287
4.5.3. İdari Yük Azaltma Reformları  287
4.5.4. Bulut Bilişim Düzenlemeleri  288
4.5.5. Birlikte Çalışabilirlik ve Açık Standartlar  289
4.5.6. Yasal Erişim Protokolleri  290
4.5.7. Dijital Erişilebilirlik Standartları  291
4.5.8. İnternet Erişim Hakkı  291
4.5.9. Şeffaflık ve Açıklama Kanunları  292
4.5.10. Açık Veri Politikaları  293
4.5.11. Rekabet Politikası Reformları  294
4.5.12. Yeni Teknolojilerin Mevzuatı  294
4.5.13. Fikri Mülkiyet Rejimleri  295
4.5.14. Kamu İhale Reformları  296
4.5.15. Sorumluluk Rejimleri  297
4.5.16. Katılımcı Politika Yapımı  297
4.5.17. Sektör Düzenleyicilerinin Güçlendirilmesi  298
4.5.18. Kamu Yönetimi Reformu  299
4.5.19. Yasama veya Uzman Organlar  300
4.5.20. Otomatik Sistemlere İlişkin İdare Hukuku  300
4.5.21. Teknolojiye Özel Düzenlemeler  301
4.5.22. Uluslararası Veri Yönetişim Rejimleri  302
4.5.23. Kamu Maliyesi Kuralları  303
4.5.24. Kamusal Değerlere Önem Vermek  304
4.5.25. Tüketicilerin Korunması  305
4.5.26. Ceza Adaleti Reformları  306
4.5.27. Otomatik Kararların Açıklanması Hakkı  307
4.5.28. Sektörel Kanunlarda Değişiklik Yapılması  308
4.5.29. Mevzuat İncelemeleri  308
4.5.30. Sonuç olarak  309
Dördüncü Bölümün Sonuç ve Önerileri  310
BEŞİNCİ BÖLÜM
ÖZBEKİSTAN CUMHURİYETİ “DEVLET YÖNETİŞİMİNİN DİJİTAL İNTERAKTİF PLATFORMU HAKKINDA KANUN” TASLAĞININ KAVRAMI, İLKELERİ VE YAPISI
5.1. Temel Tanımlar ve Koşullar  313
5.1.1. Kişiselleştirme ve Özelleştirme  313
5.1.2. Hizmet Sunum Modelleri  314
5.1.3. Hayat Hizmetleri  315
5.1.4. Kapsayıcı Dijital Altyapı  316
5.1.5. Kamu İhaleleri ve Ortaklıklar  317
5.1.6. Açık Devlet Verileri  318
5.1.7. Mevzuat Esasları  319
5.1.8. İdari ve Yargı Reformları  320
5.1.9. Birlikte Çalışabilirlik Standartları  320
5.1.10. Artımlı Geçiş Planları  321
5.1.11. Kamu İstişareleri  322
5.1.12. Geçici Hükümler  323
5.1.13. Düzeltme Mekanizmaları  324
5.1.14. Gelişen Teknolojilerin Stratejik ve Etik Kullanımı  325
5.1.15. Teknoloji Sürdürülebilirliğinin Sağlanması  325
5.1.16. Ulusal Güvenlik ve Kanun Uygulama Korumaları  326
5.1.17. Çok Paydaşlı Modeller  327
5.1.18. Benchmarking Süreci  328
5.1.19. Uluslararası işbirliği  328
5.1.20. Risk Yönetim Sistemleri  329
5.1.21. Uyumluluk Altyapıları  330
5.1.22. Uluslararası İşbirliği  331
5.1.23. Kapasite Geliştirme  331
5.1.24. Akıllı Şehir Mimarileri  332
5.1.25. Kırsal Kalkınma Platformları  333
5.1.26. Ulusal Kapasite Desteği  334
5.1.27. Değişim Yönetimi  334
5.1.28. Uluslararası İşbirliği  335
5.1.29. Küresel Olarak Karşılaştırmalı, Yerel Olarak Bağlamlandırılmış  336
5.2. Paydaşların Hakları Görev ve Sorumlulukları  337
5.2.1 Dijital Yönetişim Platformunda Paydaşların Hak, Görev ve
Sorumlulukları  337
5.2.2. Vatandaşların Erişim ve Katılım Hakları  337
5.2.4. Kamu–Özel Ortaklıklarında Hak ve Görevler  338
5.2.5. Erişim Haklarını Makul Sınırlarla Dengelemek  339
5.2.6. Platform Geliştiricisinin Güvenlik, Güvenilirlik ve Erişilebilirlik
Görevleri  339
5.2.7. Kamu Veri Yönetişiminde Denetleyici Sorumluluğu  339
5.2.8. Uyuşmazlık Çözümü İlkeleri  340
5.2.9. Algoritmik Sorumluluk ve Şeffaflık  340
5.2.10. İnsan Gözetimi ve Takdir Hakkı  340
5.2.11. Organizasyonel Kontroller ve Korumalar  341
5.2.12. Kamu Görevlilerinin Temel Hak ve İlkeleri  341
5.2.13. Gönüllü Evlat Edinmeye İlişkin Makul Kısıtlamalar  342
5.2.14. Kamu–Özel Sorumluluk Paylaşımında Orantılılık  342
5.2.15. Platformda Geçerli Anayasal Hak ve Görevler  343
5.2.16. Üçüncü Tarafın Dahil Edilmesine İlişkin Kriterler  343
5.2.17. Standart Kullanıcı Sözleşmeleri  343
5.2.18. Mali Kontrol, Denetim ve Bütçeleme  344
5.2.19. Yasal Soruşturma, Gözetim veya Erişim Reddi Gerekçeleri  344
5.2.20. Denetlenebilirlik için Kod Şeffaflığı  345
5.2.21. Hizmet Kalitesi ve Altyapı Standartları  345
5.2.22. Yasaklanmış Eylemler  346
5.2.23. Yaşamı Etkileyen Algoritmik Kararlarda İnsan Gözetiminin
Korunması  346
5.2.24. Verimlilikten ziyade Kamu Değerine Önem Vermek  347
5.2.25. Deneysel Tasarım İlkeleri  347
5.2.26. Anayasal ve Yasal Temeller  347
5.2.27. Sonuç olarak  348
5.3. Veri Güvenliği Gizlilik ve Etik Korumalar  348
5.3.1. Sorumlu Veri Kullanımı İçin Güçlü Korumaların Önemi  348
5.3.2. Anonimleştirme, Toplama ve Şifreleme  349
5.3.3. Yapay Zeka Sistemleri için Etik İnceleme Kurulları  350
5.3.4. İstismarcı Mikro Hedeflemeye Karşı Korumalar  350
5.3.5. Aydınlatılmış Onam Gereksinimleri  351
5.3.6. Veri Saklama Sınırları  351
5.3.7. Yapay Zeka Eğitim Verilerinde Şeffaflık  352
5.3.8. Kişisel Verilere Erişim, Düzeltme ve Silme Hakları  352
5.3.9. Hassas Verilere İlişkin Kısıtlamalar  353
5.3.10. Veri Güvenliği Gereksinimleri  353
5.3.11. Veri İhlallerini Önleme ve Raporlama  354
5.3.12. Gizlilik Etki Değerlendirmeleri  354
5.3.13. Savunmasız Gruplara Yönelik Korumalar  355
5.3.14. Kullanıcı Güveni İçin Şeffaflık  355
5.3.15. Kaynak Kodu Şeffaflığı  356
5.3.16. Algoritmik Önyargı Değerlendirmesi  356
5.3.17. Yüksek Riskli Yapay Zekanın İnsan Gözetimi  357
5.3.18. Veri Kalitesi Standartları  357
5.3.20. Şeffaflık İçin Açık Kaynak Yazılım  359
5.3.21. Üçüncü Taraf Yapay Zeka Güvenlik İncelemeleri  359
5.3.22. Etik Yapay Zeka Tasarım İlkeleri  360
5.3.23. Kullanıcı Verilerinin Pazarlamasına İlişkin Kısıtlamalar  360
5.3.24. Teknik Erişim Kontrolleri ve Faaliyet Denetimleri  361
5.3.25. Devlet Veri Taleplerine İlişkin Şeffaflık Raporları  361
5.3.26. Kamu Denetiminin Etkinleştirilmesi  362
5.3.27. Dağıtım Öncesi Hedefleri, Kullanım Durumlarını ve Metrikleri
Tanımlama  362
5.3.28. Kritik Yapay Zeka için Minimum Performans Standartları  363
5.3.29. Kamu Sektörü Yapay Zeka Operatörleri İçin Mesleki Etik  363
5.4. Sorumluluk ve Şikayet Giderme Mekanizmaları  364
5.4.1. Sağlam Şikayet ve Çözüm Mekanizmalarına Olan İhtiyaç  364
5.4.2. Uzmanlaşmış Şikayet Portalları ve Ombudsmanlar  364
5.4.3. Düzeltme Mekanizmalarında Adil Olma İlkeleri  364
5.4.4. Şeffaflık Eksikliği Durumunda Sorumluluk  365
5.4.5. Tazmin Edilebilir Zararlar  365
5.4.6. İyi Niyetli Şikayetlere İlişkin Yasal Tedbirler  366
5.4.7. Alternatif Uyuşmazlık Çözümü Düzenlemeleri  366
5.4.8. Tatmin Edici Olmayan Çözüme Karşı İtiraz Hakkı  367
5.4.9. Şikayetlerin Ele Alınması İçin Zamanındalık Standartları  367
5.4.10. Erişilebilir ve Görünür Şikayet Portalları  367
5.4.11. Hizmet Kesintilerine İlişkin Tazminat Politikası  368
5.4.12. Toplu Dava ve Grup Davası Şikayetlerinin Etkinleştirilmesi  368
5.4.13. Geleneksel Sorumluluk Modellerinin Uygulanabilirliği  369
5.4.14. Algoritmik Sorumluluk için Açıklama Gereksinimleri  369
5.4.15. Algoritmik Kararlara İtiraz ve İtiraz Hakkı  370
5.4.16. Tartışmalı Algoritmik Kararlarda İnsan Gözetimi  370
5.4.17. Çoklu Aktörler için Yeni Sorumluluk Modelleri  370
5.4.18. Ortaklar için Risk Yönetimi Hükümleri  371
5.4.19. Devlette Orantılılık ve Üçüncü Tarafın Sorumluluğu  371
5.4.20. Geliştirici Sorumluluğunun Ölçütü Olarak Eğitim Standartları  372
5.4.21. Platform Kötüye Kullanımları için Özel Soruşturma Birimleri  372
5.4.22. Ciddi Olmayan Şikayetlere Karşı Tedbirler  372
5.4.23. Şikayet Kalıplarına İlişkin Kamu Raporlaması  373
5.4.24. Düzeltme Sistemi Etkinliğinin İç Denetimi  373
5.4.25. Güvenilirlik Standartları ve Cezaları  374
5.4.26. Kullanıcı Geri Bildirimleriyle Bilgilendirilmiş Duyarlı Yeniden
Tasarım  374
5.4.27. Kapsamlı Durum Gözetiminde Yasal Süreç Sınırları  374
5.4.28. Elektronik İşlemlerin Sınır Ötesi Tanınması  375
5.4.29. Dijital Haklar ve Görevlerin Anayasal Temeli  375
5.5. Dijital Kamu Yönetimine İlişkin Kurumsal Çerçeve ve Prosedürler  376
5.5.1. Koordineli Kurumsal Mimariye Olan İhtiyaç  376
5.5.2. Dijital Hizmetlere İlişkin Ulusal Düzenleme Kurumu  377
5.5.3. Devlet Kurumlarındaki Baş Dijital Yetkililer  377
5.5.4. Merkezi Teknoloji Altyapısı  377
5.5.5. Merkezi Dijital Geliştirme Birimleri  378
5.5.6. Bölümler Arası Koordinasyon Mekanizmaları  378
5.5.7. Mevzuat ve Politikaya Yön Veren Uzman Komiteler  379
5.5.8. Kamu Görevlilerinin Dürüstlük Yükümlülükleri  379
5.5.9. Uzmanlaşmış Gözetim Kuruluşları  380
5.5.10. Önemli Kararlara İlişkin Şeffaf Prosedürler  380
5.5.11. Dış Danışma Konseyleri  380
5.5.12. İstişari Politika Oluşturma  381
5.5.13. Aşamalı Kullanıma Sunma Prosedürleri  381
5.5.14. Bütünleşik Strateji, Bütçeler ve Yol Haritaları  382
5.5.15. İşgücünün Sürekli Yeniden Eğitimi  382
5.5.16. Etki Değerlendirme Çerçeveleri  382
5.5.17. Ortaklık Yönetişimi  383
5.5.18. Özel Çözüm Kurumları  383
5.5.19. Kontrollü Deney Ortamları  383
5.5.20. Modüler Mimari Yönetişim  384
5.5.21. Üretim Sistemleri İçin Erişim Kontrolleri  384
5.5.22. Şeffaflık Standartları  385
5.5.23. Açık Standartlar ve Birlikte Çalışabilirlik  385
5.5.24. İç Bilgi Yönetim Sistemleri  385
5.5.25. Yasal Gözetim ve Erişim Sınırlaması  386
5.5.26. Dış Bağımsız Denetimler  386
5.5.27. Finansal Yönetim Prosedürleri  387
5.5.28. Uyarlanabilir Politika Oluşturma Süreçleri  387
5.5.29. Kriz Yönetimi Protokolleri  387
5.5.30. Standart çalışma prosedürleri  388
5.5.31. Mevzuat Etki Değerlendirmeleri  388
5.6. Kapasite Geliştirme ve Farkındalık Programı  389
5.7. Yol Haritasının Yürütülmesi ve Bütçe Tahsisi  396
5.8. İzleme Değerlendirme ve Güncelleme Mekanizmaları  405
5.9. Mevcut Kanunlarda Değişiklik Teklifi  411
5.10. 1– 4 Arası Bölümler ile Sinerji Analizi  421
Beşinci Bölümün Sonuç ve Önerileri  425
Sonuç  431
KAYNAKLAR  435
UYGULAMA 1
Özbekistan Cumhuriyeti’nin “Devlet Yönetişiminin Dijital İnteraktif Platformu
Hakkında Kanun” Teklif Taslağının Yapısı  483
Uygulama 2
Özbekistan Cumhuriyeti’nin “Devlet Yönetişiminin Dijital İnteraktif Platformu
Hakkında Kanun” Teklifi Taslağı  491
YAZARLAR HAKKINDA  531
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024