Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Yazınsal Okuma Süreçleri
Yazınbilim – Göstergebilim – Anlatıbilim Teknikleri
Mart 2021 / 5. Baskı / 600 Syf.
Fiyatı: 520.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle

Diğer Baskılar
 Baskı Tarih Fiyatı İndirimli
 4. Ekim 2011 41.50 TL 19.90 TL (%52) Sepete Ekle
 3. Ekim 2007 21.50 TL -      Sepete Ekle
 2. Ocak 2003 14.90 TL -      Sepete Ekle
 1. Ocak 2000 11.90 TL -      Sepete Ekle
   

Tamamen yenilenmiş ve güncellenmiş 5. Baskısını yapan kitabımızın amacı günümüz öncesi ve günümüz yapıtlarını yazarlarından bağımsız olarak nesnel bir biçimde okumak, incelemek, çözümlemek için son yıllarda sıklıkla kullanılan yazınsal ve dilsel kuramları tanıtmak, araçlar sunmaktır. Bu nedenle kitabın kaynakçası zenginleştirilmiş, çok sayıda örnek okuma ve çözümleme verilmiştir. Bu örneklerden de anlaşılacağı gibi kısacık bir paragrafı bile çok değişik açılardan incelemek olasıdır. Görüleceği gibi kitabın bir amacı da yazınsal eleştiri yapmak isteyenlere temel dilsel ve sanatsal araçlar sunmak, onları aşırı ve tutarsız yorumlar konusunda bilgilendirmektir.

Kitap özellikle yazın kuramları konusunda bilimsel çalışma, yazınsal çözümleme yapan yeniliklere açık araştırmacılara ve öğrencilere yöneliktir.

Konu Başlıkları
Yazınbilim ve Yazınsal Türler
Yanmetin
Gerçeklik, Kurmaca ve Anlatı
Kurgusal Anlatının Sözleri
Anlatının Yapısal Çözümlemesine İlişkin Temel İlkelerin Belirlenmesi
Anlatı Kahramanları, Zaman ve Uzam
Anlatısal Örnekçeler Aracılığıyla Anlatı Çözümlemesi
Metinlerarası İlişkiler
Anlatım Teknikleri Yinelemeler, Erken Anlatım, Metalepse
Barkod: 9789750266843
Yayın Tarihi: Mart 2021
Baskı Sayısı:  5
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 600
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
İkinci Baskıya Önsöz  7
Üçüncü Baskıya Önsöz  9
Beşinci Baskıya Önsöz  11
GİRİŞ  23
BİRİNCİ BÖLÜM
YAZINBİLİM VE YAZINSAL TÜRLER
1. GİRİŞ  29
1.1. YAZINBİLİM: MİMESİS VE DİEGESİS BAĞLAMINDA PLATON, ARİSTO VE HORACE  29
1.2. İLK ÇAĞLARDAN GÜNÜMÜZE YAZINBİLİM VE SÖZBİLİM  31
1.3. YAZIN NEDİR?  36
1.4. TARİH İÇİNDE YAZINSAL TÜRLER  38
İKİNCİ BÖLÜM
YANMETİN
2. GİRİŞ  51
2.1. YANMETİN ÖGELERİ  51
2.1. ÇEVREMETİN, ÇEVREKİTAP  55
2.2.1. ÇEVREMETİN  55
2.2.2. ÇEVREKİTAP  55
2.3. YANMETNİN ÖZELLİKLERİ  59
2.4. YANMETNİN BAŞLICA ÖGELERİ  60
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
FARKLI SÖYLEMLER YA DA METİN TÜRLERİ
3. GİRİŞ  71
3.1. BETİMSEL METİN  73
3.1.1. Kısa Bir Tarihçe  73
3.1.2. Betimleyici  77
3.1.3. Betimleme Edimi/ Anlatı Edimi  79
3.1.4. Betimleme Eğilimleri  80
3.1.4.1. Yatay Betimleme  80
3.1.4.2. Düşey Betimleme  82
3.1.5. Anlatı Metni ve Betimleme  83
3.1.6. Betimlemenin Özellikleri  83
3.1.6.1. Sınır Koyucu ve Belirleyici Bir Dizge  83
3.1.6.2. Betimlemenin Sözcüklerle ve Sözdizimle Düzenlenişi  84
3.1.6.3. Nicelik  84
3.1.6.4. Bilgi Birikimi.  84
3.1.6.5. Tutarlılık  86
3.1.6.6. Kipselleştirme  86
3.1.7. Genel işlevler  87
3.1.7.1. Betimlemenin Metindeki Yeri  88
3.1.7.2. Üstdil İçeren Betimleme Dizgeleri  88
3.1.7.3. Yeniden Yazma Dizgeleri: Bir Müzik Parçasının, Bir Resmin Yeniden Betimlenmesinin Yer Aldığı Metinler  90
3.1.8. Betimleme Dizgesi  91
3.1.8.1. Daha Önceki Olay ya da Betimlemeleri Özetlemek  91
3.1.8.2. Kahramanların Birleşmelerini, Ayrılmalarını Sunmak  92
3.1.8.3. Betimleme  92
3.1.9. Betimleyicinin Bakışı  92
3.1.9.1. Bakmak  92
3.1.9.2. Söylemek  92
3.1.10. Betimleyicinin Bakışı ve Devinimi  92
3.1.10.1. Betimlenen Nesne de Betimleyici de Devinimsiz  94
3.1.10.2. Betimleyici Devinimsiz, Betimlenen Nesne Devinimli  94
3.1.10.3. Betimlenen Nesne Devinimsiz, Betimleyici Devinimli  94
3.1.10.4. Betimlenen Nesne de Betimleyici de Devinimli  94
3.1.11. Özel Bir Durum Olarak İçe Bakış  95
3.1.12. Betimlemenin İşlevleri  96
3.1.12.1. Estetik ya da Süsleme İşlevi  96
3.1.12.2. Öğretcilik İşlevi  96
3.1.12.3. Erteleyicilik İşlevi  97
3.1.12.4. Mimetik İşlev  97
3.1.12.5. Simgesel İşlev  98
3.1.12.6. Estetik ya da Şiirsel İşlev  99
3.2. ANLATISAL METİN  99
3.2.1. Anlatının Evreleri  99
3.3. AÇIKLAYICI METİN  104
3.4. GERÇEKLENDİRMELİ METİN  105
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
GERÇEKLİK VE KURMACA
4. GERÇEKLİK VE KURMACA  111
4.1. ROMAN NEDİR?  111
4.2. ÖYKÜLEME  115
4.3. GÖNDERGE  117
4.3.1. Kişileştirme  117
4.3.2. Zamansallaştırma  118
4.3.3. Uzamsallaştırma  118
4.4. GERÇEKLİK İZLENİMİ  120
4.5. BİR ANLATI NASIL DÜZENLENİR?  124
4.5.1. Kurmaca  124
4.5.2. Kurmacadan Öykülemeye Nasıl Geçilir?  124
4.5.2.1. Çizgisel Anlatı  125
4.5.2.2. Eksiltili Çizgisel Anlatı  126
4.5.2.4. Geriye Dönüşlü Çizgisel Olmayan Anlatı  127
4.5.3. Kurgusal Bir Anlatıya Nasıl Başlanır? Kurgusal Bir Anlatı Nasıl Bitirilir?  129
4.5.3.1 Bir Anlatıya Nasıl Başlanır  130
4.5.4. Başlangıç Durumunun İşlevleri  137
4.5.4.1. Metnin Devam İzlencesini Hazırlar  137
4.5.4.2. Okurun Dikkatini Metne Çeker  138
4.5.4.3. Başlangıç Kurmaca Bir Dünya Yaratabilir  139
4.5.5. Başlangıç Biçimleri  139
4.5.5.1. Durağan Başlangıç  139
4.5.5.2. İlerleyen Başlangıç  140
4.5.5.3. Devingen Başlangıç  141
4.5.5.4. Geciktirici Başlangıç  145
4.5.5.5. Özgün Başlangıç  146
4.5.6. Başlangıç ve Uzam – Zaman – Kişi  147
4.5.6.1. Uzam Kavramı  147
4.5.6.2. Zaman Kavramı  148
4.5.6.3. Kişilerin (Kahramanların) Sahneye Konulması  149
4.5.7. Anlatının Sona Erdirilmesi  150
4.5.7.1. Bitiş Türleri  152
4.5.7.1.1. Başlangıç Durumuna Dönüş  152
4.5.7.1.2. Mutlu Son  152
4.5.7.1.3. Umutsuz Acıklı Son  153
4.5.7.1.4. Acıklı Ama Umutlu Son  154
4.5.7.1.5. Düşündürücü son  154
4.5.8. Kurgusal Anlatıyı Başlatma ve Bitirme Durumlarının Karşılaştırılması  154
BEŞİNCİ BÖLÜM
ANLATI
5. ÇÖZÜMLEME DÜZEYLERİNİN AYIRTEDİLMESİ: KURMACA/ÖYKÜLEME/METİNLEŞTİRME  163
5.1. ANLATI NEDİR?  166
5.2. ANLATININ GENEL YAPISI  169
5.2.1. Anlam Ekseni  169
5.2.2. Dönüşüm (d)  171
5.3. METNİN BÖLÜMLENMESİ: OLUNTULAR (EPİZOTLAR) VE DİZİMLER (SEKANSLAR)  172
5.3.1. Oluntular  172
5.3.1.1. Aşamalı Dönüşümler  172
5.3.1.2. Birbirini İzleyen Dönüşümler  174
5.3.1.3. Bağımsız Dönüşümler  176
5.4. DİZİMLER  176
5.5. ANLATI VE ÖYKÜLEME  177
5.6. ZAMANIN DÜZENLENMESİ  180
5.7. KİM KONUŞUYOR? KİM GÖRÜYOR?  182
5.8. ANLATIDA ANLATICININ YERİ  184
5.8.1. Anlatıda üçüncü kişi adılıyla kim konuşur?  184
5.8.2. Birinci Kişi Adıllı Bir Anlatıda Kim Konuşur?  185
5.8.3. Bir Betimlemede Kim görür? Kim Betimler?  187
ALTINCI BÖLÜM
KURGUSAL ANLATININ SÖZLERİ
6. GİRİŞ  191
6.1. METİN ve METİN–DIŞI AYRIMI  191
6.2. SÖZCE VE SÖZCELEME  191
6.2.1. Sözceleme Durumu  193
6.2.2. Sözce ve Tümce  195
6.2.3. Sözceleme Öznesi  196
6.3. Kurgusal Anlatıda Sözler  199
6.3.1. Karşılıklı Konuşma (Diyaolog)  200
6.3.2. İç Monolog (İç Konuşma)  202
6.3.2.1. İç Konuşmadan (Monologtan) İç Karşılıklı Konuşmaya (Diyaloğa)  204
6.4. Kurgusal Anlatıda Sözler Aktarılınca  206
6.4.1. Dolaysız Aktarılan Söylem (DzAS)  206
6.4.2. Dolaylı Aktarılan Söylem (DAS)  208
6.4.3. Dolaylı Serbest Aktarılan Söylem (DSAS)  210
6.4.4. Sözlerin Anlatısallaştırılması  212
6.4.5. Aktarılan İç Monolog (İç Konuşma)  213
6.4.6. İç Söylem  217
6.4.7. Aktarılan İç Söylemden Aktarılan İç Monoloğa  220
YEDİNCİ BÖLÜM
ANLATININ YAPISAL ÇÖZÜMLEMESİNE İLİŞKİN
TEMEL İLKELERİN BELİRLENMESİ
7. GİRİŞ  225
7.1. METİN VE METİN–DIŞI AYRIMI  225
7.2. KURMACA VE GÖNDERGE  225
7.2.1. Dil İçi Gönderge / Dil Dışı Gerçek Gönderge  227
7.2.2. Gerçek Olmayan Göndergeler  227
7.3. YAZAR VE ANLATICI  229
7.3.1. Yazar ile Anlatıcının Örtüşmesi  231
7.3.2. Yazar ile Anlatıcının Birbirine Karışması  233
7.3.3. Yazar ile Anlatıcının Farklılaşması  234
7.4. DİNLEYİCİ VE KURGUSAL OKUR  236
7.5. ANLATICI TİPLERİ  241
7.6. ODAKLAYIM TİPLERİ  242
7.6.1. Sıfır Odaklayım ya da Sınırsız Bakış Açısı  242
7.6.2. Dış Odaklayım  244
7.6.3. İç Odaklayım ya da Sınırlı Bakış Açısı  245
7.7. ANLATICI TİPLERİ  249
7.7.1. Dışöyküsel Anlatıcı  249
7.7.1.1. Gizemli Dışöyküsel Anlatıcı  249
7.7.1.2. Anlatıcı–Gözlemci  250
7.7.2. İçöyküsel Anlatıcı  251
7.7.2.1. İkinci Derecede Bir Kahraman  251
7.7.2.2. Benöyküsel Anlatıcı: Başkahraman  253
7.7.3. Değişik Bakış Açılarından  257
7.7.3.1. Bayan Oreille (K1) Açısından: (Y # A = K1)  257
7.7.3.2. Bay Oreille (K2) Açısından: (Y ≠ A = K2)  257
7.7.3.3. İş Arkadaşları (K3) Açısından: (Y ≠ A = K3)  258
SEKİZİNCİ BÖLÜM
ANLATIBİLİM VE GÖSTERGEBİLİM V. PROPP’UN
MASAL ÇÖZÜMLEMESİ
8. GİRİŞ  263
8.1. V. PROPP ÖRNEĞİ  265
8.1.1. İŞLEVLERİN SIRASI  268
8.2. ÇÖZÜMLEME  277
DOKUZUNCU BÖLÜM
ÜRETİCİ SÜREÇ VE ANLATI KAHRAMANLARI
9. ÜRETİCİ SÜREÇ VE ANLATI KAHRAMANLARI  283
9.1. GİRİŞ: ÜRETİCİ SÜREÇ  283
9.1.1 ANLATISAL YAPILAR  284
9.1.1.1 Anlatısal yapılar: DİZİMSEL BİLEŞKE  284
9.1.1.2. Derin Yapı  284
9.1.1.2.1. Temel Sözdizim  284
9.1.1.2.2. Temel Anlam  285
9.1.2. Yüzeysel Yapı  287
9.1.2.1. Anlatısal Sözdizim  287
9.1.2.2. Anlatısal Anlam  287
9.2. METİN/SÖYLEM  288
9.2.1 SÖYLEMSEL YAPILAR  288
9.2.1.1 Sözdizimsel Söylem  288
9.2.1.1.1. Oyunculaşma  288
9.2.1.1.2. Zamansallaşma  289
9.2.1.1.3. Uzamsallaştırma  289
9.3. SÖYLEMSEL ANLAM  290
9.4. ANLATI KAHRAMANLARI  291
9.4.1. Tip/Kahraman  293
9.4.1.2. Kahramanın Özellikleri  296
9.4.1.2.1. Ad  297
9.4.1.2.2. Ad ve Anlatı Başlığı  301
9.4.1.2.3. Başka Bir Yazarın ya da Kahramanın İzlerini Taşıyan Kahramanlar  302
9.4.1.2.4. Yaş  303
9.4.1.2.5. Kahramanın Fiziksel Özellikleri  306
9.4.1.2.6. Kahramanın Dili  307
9.4.1.2.7. Beceriye İlişkin Özellikler  308
9.4.1.2.8. Kahramanlar ve Göndergesel Kişiler  309
9.5. Kahramanın Tanımlanması  310
9.5.1. Süreç İçinde Tanımlama  310
9.5.2. Süreç İçinde Yineleme  311
9.5.3. Dolaysız Tanımlama  311
9.5.4. Dolaylı Tanımlama  312
9.6. Kahramanların Sunumu  312
9.7. Kahraman Konusunda Bilgi Veren Öğeler  315
9.8. Anlatıcının Kahramanın İşlerine Karışması  316
9.9. Kahramanın Betimlenme Amaçları  317
9.10. Kahramanın Eylemleri ve İşlevleri  318
9.11. Karşıt Kahraman  321
9.12. Kahramanlar Dizgesi  321
ONUNCU BÖLÜM
ZAMAN
10. GİRİŞ  327
10.1. FİZİKSEL ZAMAN  327
10.2. SÜREDİZİMSEL ZAMAN  328
10.2.1. Değişmezlik Koşulu  328
10.2.2. Yönlendirme Koşulu  328
10.2.3. Ölçümleme Koşulu  328
10.3. DİLSEL ZAMAN  328
10.4. KURMACA ZAMANI / ÖYKÜLEME ZAMANI  329
10.4.1. Öyküleme Zamanı  331
10.4.1.1. Artsüremsel Öyküleme  333
10.4.1.2. Önsüremsel Öykülenme  335
10.4.1.3. Eşsüremsel Öyküleme  336
10.4.1.4. Katılımsal Öyküleme  337
10.5. SIRA  339
10.6. SÜRE: ANLATININ RİTMİ  344
10.6.1. Duraklama  344
10.6.2. Sahne  345
10.6.3. Özetleme  346
10.6.4. Eksilti  347
10.7. SIKLIK  349
10.7.1. Tekil anlatı  349
10.7.2. Yinelemeli Anlatı  349
10.7.3. Çok kez Yinelemeli Anlatı  349
10.8. SÜRE  352
ON BİRİNCİ BÖLÜM
UZAM
11. GİRİŞ  369
11.1. UZAMIN SÖZCÜKLERİ  370
11.2. UZAM TÜRLERİ  370
11.2.1. Açık Uzam / Kapalı Uzam  370
11.2.2. Kapsayan Uzam / Kapsanan Uzam  371
11.3. DİĞER UZAM TÜRLERİ  372
11.3.1. Gerçek Uzam / Kurmaca Uzam  373
11.3.2. Burası / Başka bir yer  380
11.4. UZAMIN YENİDENSUNUMU  381
11.5. UZAMIN İŞLEVİ  382
11.5.1. Uzam: Engelleyici Eyleyen  385
11.5.2. Uzam: Gönderici Eyleyen  385
11.5.3. Uzam: Yardımcı Eyleyen  385
ON İKİNCİ BÖLÜM
ANLATISAL ÖRNEKÇELER ARACILIĞIYLA ANLATI ÇÖZÜMLEMESİ
12. GİRİŞ  393
12.1. A. –J. GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİ  393
12.1.1. Özne ile Nesne Arasındaki İlişki: İsteyim Ekseni  396
12.1.1.1. Bağlaşımsal Durum Sözcesi  397
12.1.1.2. Ayrışımsal Durum Sözcesi  398
12.1.2. Karşı Özne  399
12.1.2.1. İki Özne (Ö1 ve Ö2) Aynı Nesne (N1=N2)  399
12.1.2.2. İki Öznenin (Ö1 ve Ö2) Karşılıklı Olarak Birbirlerini Nesne Gibi Kabul Etmesi  400
12.1.2.3. Nesneleş(tir)me  402
12.1.4. Eyleyenler Bağlamında Özne Tipleri  406
12.1.4.1. Özne Nesne İlişkisi  407
12.1.4.2. Özneyi Tanımlayan Terimler  407
12.1.4.3. Eyleyenler İçinde Özne Tipleri  408
12.2. GÖNDERİCİ İLE ALICI ARASINDAKİ İLİŞKİ: İLETİŞİM EKSENİ  418
12.3. YARDIMCI İLE ENGELLEYİCİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: GÜÇ–İKTİDAR EKSENİ  422
ON ÜÇÜNÇÜ BÖLÜM
İŞLEVSEL ÖRNEKÇE: ANLATININ SÖZDİZİMSEL YAPISI
13. GİRİŞ  441
13.1. ANLATININ SÖZDİZİMİ: BEŞLİ ŞEMA  441
13.2. ANLATININ SÖZDİZİMİ: DÖRTLÜ ŞEMA  445
13.2.1. Aşama: Sözleşme ya da Eyletim  445
13.2.2. Aşama: Edinç  446
13.2.3. Aşama: Edim  447
13.2.4. Aşama: Tanınma ve Yaptırım  447
ON DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
GÖSTERGEBİLİMSEL DÖRTGEN
14. GİRİŞ  471
14.1. MANTIKSAL–ANLAMSAL DÜZEY  473
14.1.1. Dizisel Bakış Açısı: İlişkiler  473
ON BEŞİNCİ BÖLÜM
METİNLERARASI İLİŞKİLER
15. GİRİŞ  503
15.1. Metinlerarası İlişkilerin Biçimleri  511
15.1.1. Alıntı ya da Metin Aktarımı  512
15.1.2. Gönderme Yapılan Yapıtlardan Alıntılar  512
15.1.3. Çok Bilinen Metinlere Yapılan Açık Göndermeler  515
15.1.4. Gönderme Yapılan Yazarların ya da Yapıtların Biçimine Öykünmek.  516
15.1.5. Bir Söylemin Yeniden Yazımı  517
ON ALTINCI BÖLÜM
ANLATIM TEKNİKLERİ: YİNELEMELER, ERKEN ANLATIM, METALEPSE
16. GİRİŞ  535
16.1. GİRİŞ: YİNELEMELER  535
16.1.1. Yineleme Türleri  536
16.1.2. Yinelemenin Özellikleri  537
16.1.3. Kahramanların Oluşturulması  538
16.1.4. Kahraman Tipleri  540
16.2. GİRİŞ: ERKEN ANLATIM  541
16.2.1. Kahramanların Bakış Açısı  549
16.3. GİRİŞ: METALEPS  557
16.3.1. Metaleps ve Türleri  561
16.3.1.1. Yazar Metalepsi  561
16.3.1.2. Anlatısal Metaleps  565
16.3.2. Marie–Laure Ryan’a Göre Metaleps  568
16.3.3. A. Belle ve J. Alber’e Göre Metaleps  570
16.3.4. Okur Metalepsi  571
SON SÖZ  577
Kaynakça  579
Terimler Dizini  593
Yazarlar Dizini  597
 


Murat Kalelioğlu
Eylül 2024
180.00 TL
Sepete Ekle
Feyzi Ersoy
Şubat 2024
240.00 TL
Sepete Ekle
Zeynel Kıran ...
Eylül 2023
530.00 TL
Sepete Ekle
Kemal Gözler
Temmuz 2023
820.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
İkinci Baskıya Önsöz  7
Üçüncü Baskıya Önsöz  9
Beşinci Baskıya Önsöz  11
GİRİŞ  23
BİRİNCİ BÖLÜM
YAZINBİLİM VE YAZINSAL TÜRLER
1. GİRİŞ  29
1.1. YAZINBİLİM: MİMESİS VE DİEGESİS BAĞLAMINDA PLATON, ARİSTO VE HORACE  29
1.2. İLK ÇAĞLARDAN GÜNÜMÜZE YAZINBİLİM VE SÖZBİLİM  31
1.3. YAZIN NEDİR?  36
1.4. TARİH İÇİNDE YAZINSAL TÜRLER  38
İKİNCİ BÖLÜM
YANMETİN
2. GİRİŞ  51
2.1. YANMETİN ÖGELERİ  51
2.1. ÇEVREMETİN, ÇEVREKİTAP  55
2.2.1. ÇEVREMETİN  55
2.2.2. ÇEVREKİTAP  55
2.3. YANMETNİN ÖZELLİKLERİ  59
2.4. YANMETNİN BAŞLICA ÖGELERİ  60
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
FARKLI SÖYLEMLER YA DA METİN TÜRLERİ
3. GİRİŞ  71
3.1. BETİMSEL METİN  73
3.1.1. Kısa Bir Tarihçe  73
3.1.2. Betimleyici  77
3.1.3. Betimleme Edimi/ Anlatı Edimi  79
3.1.4. Betimleme Eğilimleri  80
3.1.4.1. Yatay Betimleme  80
3.1.4.2. Düşey Betimleme  82
3.1.5. Anlatı Metni ve Betimleme  83
3.1.6. Betimlemenin Özellikleri  83
3.1.6.1. Sınır Koyucu ve Belirleyici Bir Dizge  83
3.1.6.2. Betimlemenin Sözcüklerle ve Sözdizimle Düzenlenişi  84
3.1.6.3. Nicelik  84
3.1.6.4. Bilgi Birikimi.  84
3.1.6.5. Tutarlılık  86
3.1.6.6. Kipselleştirme  86
3.1.7. Genel işlevler  87
3.1.7.1. Betimlemenin Metindeki Yeri  88
3.1.7.2. Üstdil İçeren Betimleme Dizgeleri  88
3.1.7.3. Yeniden Yazma Dizgeleri: Bir Müzik Parçasının, Bir Resmin Yeniden Betimlenmesinin Yer Aldığı Metinler  90
3.1.8. Betimleme Dizgesi  91
3.1.8.1. Daha Önceki Olay ya da Betimlemeleri Özetlemek  91
3.1.8.2. Kahramanların Birleşmelerini, Ayrılmalarını Sunmak  92
3.1.8.3. Betimleme  92
3.1.9. Betimleyicinin Bakışı  92
3.1.9.1. Bakmak  92
3.1.9.2. Söylemek  92
3.1.10. Betimleyicinin Bakışı ve Devinimi  92
3.1.10.1. Betimlenen Nesne de Betimleyici de Devinimsiz  94
3.1.10.2. Betimleyici Devinimsiz, Betimlenen Nesne Devinimli  94
3.1.10.3. Betimlenen Nesne Devinimsiz, Betimleyici Devinimli  94
3.1.10.4. Betimlenen Nesne de Betimleyici de Devinimli  94
3.1.11. Özel Bir Durum Olarak İçe Bakış  95
3.1.12. Betimlemenin İşlevleri  96
3.1.12.1. Estetik ya da Süsleme İşlevi  96
3.1.12.2. Öğretcilik İşlevi  96
3.1.12.3. Erteleyicilik İşlevi  97
3.1.12.4. Mimetik İşlev  97
3.1.12.5. Simgesel İşlev  98
3.1.12.6. Estetik ya da Şiirsel İşlev  99
3.2. ANLATISAL METİN  99
3.2.1. Anlatının Evreleri  99
3.3. AÇIKLAYICI METİN  104
3.4. GERÇEKLENDİRMELİ METİN  105
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
GERÇEKLİK VE KURMACA
4. GERÇEKLİK VE KURMACA  111
4.1. ROMAN NEDİR?  111
4.2. ÖYKÜLEME  115
4.3. GÖNDERGE  117
4.3.1. Kişileştirme  117
4.3.2. Zamansallaştırma  118
4.3.3. Uzamsallaştırma  118
4.4. GERÇEKLİK İZLENİMİ  120
4.5. BİR ANLATI NASIL DÜZENLENİR?  124
4.5.1. Kurmaca  124
4.5.2. Kurmacadan Öykülemeye Nasıl Geçilir?  124
4.5.2.1. Çizgisel Anlatı  125
4.5.2.2. Eksiltili Çizgisel Anlatı  126
4.5.2.4. Geriye Dönüşlü Çizgisel Olmayan Anlatı  127
4.5.3. Kurgusal Bir Anlatıya Nasıl Başlanır? Kurgusal Bir Anlatı Nasıl Bitirilir?  129
4.5.3.1 Bir Anlatıya Nasıl Başlanır  130
4.5.4. Başlangıç Durumunun İşlevleri  137
4.5.4.1. Metnin Devam İzlencesini Hazırlar  137
4.5.4.2. Okurun Dikkatini Metne Çeker  138
4.5.4.3. Başlangıç Kurmaca Bir Dünya Yaratabilir  139
4.5.5. Başlangıç Biçimleri  139
4.5.5.1. Durağan Başlangıç  139
4.5.5.2. İlerleyen Başlangıç  140
4.5.5.3. Devingen Başlangıç  141
4.5.5.4. Geciktirici Başlangıç  145
4.5.5.5. Özgün Başlangıç  146
4.5.6. Başlangıç ve Uzam – Zaman – Kişi  147
4.5.6.1. Uzam Kavramı  147
4.5.6.2. Zaman Kavramı  148
4.5.6.3. Kişilerin (Kahramanların) Sahneye Konulması  149
4.5.7. Anlatının Sona Erdirilmesi  150
4.5.7.1. Bitiş Türleri  152
4.5.7.1.1. Başlangıç Durumuna Dönüş  152
4.5.7.1.2. Mutlu Son  152
4.5.7.1.3. Umutsuz Acıklı Son  153
4.5.7.1.4. Acıklı Ama Umutlu Son  154
4.5.7.1.5. Düşündürücü son  154
4.5.8. Kurgusal Anlatıyı Başlatma ve Bitirme Durumlarının Karşılaştırılması  154
BEŞİNCİ BÖLÜM
ANLATI
5. ÇÖZÜMLEME DÜZEYLERİNİN AYIRTEDİLMESİ: KURMACA/ÖYKÜLEME/METİNLEŞTİRME  163
5.1. ANLATI NEDİR?  166
5.2. ANLATININ GENEL YAPISI  169
5.2.1. Anlam Ekseni  169
5.2.2. Dönüşüm (d)  171
5.3. METNİN BÖLÜMLENMESİ: OLUNTULAR (EPİZOTLAR) VE DİZİMLER (SEKANSLAR)  172
5.3.1. Oluntular  172
5.3.1.1. Aşamalı Dönüşümler  172
5.3.1.2. Birbirini İzleyen Dönüşümler  174
5.3.1.3. Bağımsız Dönüşümler  176
5.4. DİZİMLER  176
5.5. ANLATI VE ÖYKÜLEME  177
5.6. ZAMANIN DÜZENLENMESİ  180
5.7. KİM KONUŞUYOR? KİM GÖRÜYOR?  182
5.8. ANLATIDA ANLATICININ YERİ  184
5.8.1. Anlatıda üçüncü kişi adılıyla kim konuşur?  184
5.8.2. Birinci Kişi Adıllı Bir Anlatıda Kim Konuşur?  185
5.8.3. Bir Betimlemede Kim görür? Kim Betimler?  187
ALTINCI BÖLÜM
KURGUSAL ANLATININ SÖZLERİ
6. GİRİŞ  191
6.1. METİN ve METİN–DIŞI AYRIMI  191
6.2. SÖZCE VE SÖZCELEME  191
6.2.1. Sözceleme Durumu  193
6.2.2. Sözce ve Tümce  195
6.2.3. Sözceleme Öznesi  196
6.3. Kurgusal Anlatıda Sözler  199
6.3.1. Karşılıklı Konuşma (Diyaolog)  200
6.3.2. İç Monolog (İç Konuşma)  202
6.3.2.1. İç Konuşmadan (Monologtan) İç Karşılıklı Konuşmaya (Diyaloğa)  204
6.4. Kurgusal Anlatıda Sözler Aktarılınca  206
6.4.1. Dolaysız Aktarılan Söylem (DzAS)  206
6.4.2. Dolaylı Aktarılan Söylem (DAS)  208
6.4.3. Dolaylı Serbest Aktarılan Söylem (DSAS)  210
6.4.4. Sözlerin Anlatısallaştırılması  212
6.4.5. Aktarılan İç Monolog (İç Konuşma)  213
6.4.6. İç Söylem  217
6.4.7. Aktarılan İç Söylemden Aktarılan İç Monoloğa  220
YEDİNCİ BÖLÜM
ANLATININ YAPISAL ÇÖZÜMLEMESİNE İLİŞKİN
TEMEL İLKELERİN BELİRLENMESİ
7. GİRİŞ  225
7.1. METİN VE METİN–DIŞI AYRIMI  225
7.2. KURMACA VE GÖNDERGE  225
7.2.1. Dil İçi Gönderge / Dil Dışı Gerçek Gönderge  227
7.2.2. Gerçek Olmayan Göndergeler  227
7.3. YAZAR VE ANLATICI  229
7.3.1. Yazar ile Anlatıcının Örtüşmesi  231
7.3.2. Yazar ile Anlatıcının Birbirine Karışması  233
7.3.3. Yazar ile Anlatıcının Farklılaşması  234
7.4. DİNLEYİCİ VE KURGUSAL OKUR  236
7.5. ANLATICI TİPLERİ  241
7.6. ODAKLAYIM TİPLERİ  242
7.6.1. Sıfır Odaklayım ya da Sınırsız Bakış Açısı  242
7.6.2. Dış Odaklayım  244
7.6.3. İç Odaklayım ya da Sınırlı Bakış Açısı  245
7.7. ANLATICI TİPLERİ  249
7.7.1. Dışöyküsel Anlatıcı  249
7.7.1.1. Gizemli Dışöyküsel Anlatıcı  249
7.7.1.2. Anlatıcı–Gözlemci  250
7.7.2. İçöyküsel Anlatıcı  251
7.7.2.1. İkinci Derecede Bir Kahraman  251
7.7.2.2. Benöyküsel Anlatıcı: Başkahraman  253
7.7.3. Değişik Bakış Açılarından  257
7.7.3.1. Bayan Oreille (K1) Açısından: (Y # A = K1)  257
7.7.3.2. Bay Oreille (K2) Açısından: (Y ≠ A = K2)  257
7.7.3.3. İş Arkadaşları (K3) Açısından: (Y ≠ A = K3)  258
SEKİZİNCİ BÖLÜM
ANLATIBİLİM VE GÖSTERGEBİLİM V. PROPP’UN
MASAL ÇÖZÜMLEMESİ
8. GİRİŞ  263
8.1. V. PROPP ÖRNEĞİ  265
8.1.1. İŞLEVLERİN SIRASI  268
8.2. ÇÖZÜMLEME  277
DOKUZUNCU BÖLÜM
ÜRETİCİ SÜREÇ VE ANLATI KAHRAMANLARI
9. ÜRETİCİ SÜREÇ VE ANLATI KAHRAMANLARI  283
9.1. GİRİŞ: ÜRETİCİ SÜREÇ  283
9.1.1 ANLATISAL YAPILAR  284
9.1.1.1 Anlatısal yapılar: DİZİMSEL BİLEŞKE  284
9.1.1.2. Derin Yapı  284
9.1.1.2.1. Temel Sözdizim  284
9.1.1.2.2. Temel Anlam  285
9.1.2. Yüzeysel Yapı  287
9.1.2.1. Anlatısal Sözdizim  287
9.1.2.2. Anlatısal Anlam  287
9.2. METİN/SÖYLEM  288
9.2.1 SÖYLEMSEL YAPILAR  288
9.2.1.1 Sözdizimsel Söylem  288
9.2.1.1.1. Oyunculaşma  288
9.2.1.1.2. Zamansallaşma  289
9.2.1.1.3. Uzamsallaştırma  289
9.3. SÖYLEMSEL ANLAM  290
9.4. ANLATI KAHRAMANLARI  291
9.4.1. Tip/Kahraman  293
9.4.1.2. Kahramanın Özellikleri  296
9.4.1.2.1. Ad  297
9.4.1.2.2. Ad ve Anlatı Başlığı  301
9.4.1.2.3. Başka Bir Yazarın ya da Kahramanın İzlerini Taşıyan Kahramanlar  302
9.4.1.2.4. Yaş  303
9.4.1.2.5. Kahramanın Fiziksel Özellikleri  306
9.4.1.2.6. Kahramanın Dili  307
9.4.1.2.7. Beceriye İlişkin Özellikler  308
9.4.1.2.8. Kahramanlar ve Göndergesel Kişiler  309
9.5. Kahramanın Tanımlanması  310
9.5.1. Süreç İçinde Tanımlama  310
9.5.2. Süreç İçinde Yineleme  311
9.5.3. Dolaysız Tanımlama  311
9.5.4. Dolaylı Tanımlama  312
9.6. Kahramanların Sunumu  312
9.7. Kahraman Konusunda Bilgi Veren Öğeler  315
9.8. Anlatıcının Kahramanın İşlerine Karışması  316
9.9. Kahramanın Betimlenme Amaçları  317
9.10. Kahramanın Eylemleri ve İşlevleri  318
9.11. Karşıt Kahraman  321
9.12. Kahramanlar Dizgesi  321
ONUNCU BÖLÜM
ZAMAN
10. GİRİŞ  327
10.1. FİZİKSEL ZAMAN  327
10.2. SÜREDİZİMSEL ZAMAN  328
10.2.1. Değişmezlik Koşulu  328
10.2.2. Yönlendirme Koşulu  328
10.2.3. Ölçümleme Koşulu  328
10.3. DİLSEL ZAMAN  328
10.4. KURMACA ZAMANI / ÖYKÜLEME ZAMANI  329
10.4.1. Öyküleme Zamanı  331
10.4.1.1. Artsüremsel Öyküleme  333
10.4.1.2. Önsüremsel Öykülenme  335
10.4.1.3. Eşsüremsel Öyküleme  336
10.4.1.4. Katılımsal Öyküleme  337
10.5. SIRA  339
10.6. SÜRE: ANLATININ RİTMİ  344
10.6.1. Duraklama  344
10.6.2. Sahne  345
10.6.3. Özetleme  346
10.6.4. Eksilti  347
10.7. SIKLIK  349
10.7.1. Tekil anlatı  349
10.7.2. Yinelemeli Anlatı  349
10.7.3. Çok kez Yinelemeli Anlatı  349
10.8. SÜRE  352
ON BİRİNCİ BÖLÜM
UZAM
11. GİRİŞ  369
11.1. UZAMIN SÖZCÜKLERİ  370
11.2. UZAM TÜRLERİ  370
11.2.1. Açık Uzam / Kapalı Uzam  370
11.2.2. Kapsayan Uzam / Kapsanan Uzam  371
11.3. DİĞER UZAM TÜRLERİ  372
11.3.1. Gerçek Uzam / Kurmaca Uzam  373
11.3.2. Burası / Başka bir yer  380
11.4. UZAMIN YENİDENSUNUMU  381
11.5. UZAMIN İŞLEVİ  382
11.5.1. Uzam: Engelleyici Eyleyen  385
11.5.2. Uzam: Gönderici Eyleyen  385
11.5.3. Uzam: Yardımcı Eyleyen  385
ON İKİNCİ BÖLÜM
ANLATISAL ÖRNEKÇELER ARACILIĞIYLA ANLATI ÇÖZÜMLEMESİ
12. GİRİŞ  393
12.1. A. –J. GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİ  393
12.1.1. Özne ile Nesne Arasındaki İlişki: İsteyim Ekseni  396
12.1.1.1. Bağlaşımsal Durum Sözcesi  397
12.1.1.2. Ayrışımsal Durum Sözcesi  398
12.1.2. Karşı Özne  399
12.1.2.1. İki Özne (Ö1 ve Ö2) Aynı Nesne (N1=N2)  399
12.1.2.2. İki Öznenin (Ö1 ve Ö2) Karşılıklı Olarak Birbirlerini Nesne Gibi Kabul Etmesi  400
12.1.2.3. Nesneleş(tir)me  402
12.1.4. Eyleyenler Bağlamında Özne Tipleri  406
12.1.4.1. Özne Nesne İlişkisi  407
12.1.4.2. Özneyi Tanımlayan Terimler  407
12.1.4.3. Eyleyenler İçinde Özne Tipleri  408
12.2. GÖNDERİCİ İLE ALICI ARASINDAKİ İLİŞKİ: İLETİŞİM EKSENİ  418
12.3. YARDIMCI İLE ENGELLEYİCİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: GÜÇ–İKTİDAR EKSENİ  422
ON ÜÇÜNÇÜ BÖLÜM
İŞLEVSEL ÖRNEKÇE: ANLATININ SÖZDİZİMSEL YAPISI
13. GİRİŞ  441
13.1. ANLATININ SÖZDİZİMİ: BEŞLİ ŞEMA  441
13.2. ANLATININ SÖZDİZİMİ: DÖRTLÜ ŞEMA  445
13.2.1. Aşama: Sözleşme ya da Eyletim  445
13.2.2. Aşama: Edinç  446
13.2.3. Aşama: Edim  447
13.2.4. Aşama: Tanınma ve Yaptırım  447
ON DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
GÖSTERGEBİLİMSEL DÖRTGEN
14. GİRİŞ  471
14.1. MANTIKSAL–ANLAMSAL DÜZEY  473
14.1.1. Dizisel Bakış Açısı: İlişkiler  473
ON BEŞİNCİ BÖLÜM
METİNLERARASI İLİŞKİLER
15. GİRİŞ  503
15.1. Metinlerarası İlişkilerin Biçimleri  511
15.1.1. Alıntı ya da Metin Aktarımı  512
15.1.2. Gönderme Yapılan Yapıtlardan Alıntılar  512
15.1.3. Çok Bilinen Metinlere Yapılan Açık Göndermeler  515
15.1.4. Gönderme Yapılan Yazarların ya da Yapıtların Biçimine Öykünmek.  516
15.1.5. Bir Söylemin Yeniden Yazımı  517
ON ALTINCI BÖLÜM
ANLATIM TEKNİKLERİ: YİNELEMELER, ERKEN ANLATIM, METALEPSE
16. GİRİŞ  535
16.1. GİRİŞ: YİNELEMELER  535
16.1.1. Yineleme Türleri  536
16.1.2. Yinelemenin Özellikleri  537
16.1.3. Kahramanların Oluşturulması  538
16.1.4. Kahraman Tipleri  540
16.2. GİRİŞ: ERKEN ANLATIM  541
16.2.1. Kahramanların Bakış Açısı  549
16.3. GİRİŞ: METALEPS  557
16.3.1. Metaleps ve Türleri  561
16.3.1.1. Yazar Metalepsi  561
16.3.1.2. Anlatısal Metaleps  565
16.3.2. Marie–Laure Ryan’a Göre Metaleps  568
16.3.3. A. Belle ve J. Alber’e Göre Metaleps  570
16.3.4. Okur Metalepsi  571
SON SÖZ  577
Kaynakça  579
Terimler Dizini  593
Yazarlar Dizini  597
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024