İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
YAZAR BİLGİLERİ iii
ÖN SÖZ v
1. BÖLÜM
TEMEL KAVRAMLAR VE ÖĞRETİM İLKELERİ 1
Suat Kaya
Giriş 1
Eğitim ve İlgili Temel Kavramlar 1
Öğrenme 2
Öğretim 3
Eğitim Programı 4
Eğitim Programının Temel Ögeleri 6
Amaç, Hedef ve Kazanımlar 7
İçerik/Tema 9
Eğitim Durumları/Öğrenme Yaşantıları/Etkinlikler 10
Ölçme ve Değerlendirme/Sınama Durumları 10
Öğretim İlkeleri 10
Sonuç 15
Kaynakça 15
Değerlendirme Soruları 18
2. BÖLÜM
ÖĞRETİM KURAM, MODEL VE YAKLAŞIMLARI 23
Servet Kardeş
Giriş 23
Okulda Öğrenme Modeli 24
Tam Öğrenme Modeli 26
Etkili Öğretim Modeli 29
Öğretim Durumları Modeli 32
Temel Öğretim Modeli 35
Yapılandırmacılık 37
Çoklu Zekâ Kuramı 41
Sonuç 42
Kaynakça 44
Değerlendirme Soruları 46
3. BÖLÜM
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ 49
Adnan Taşgın
Giriş 49
Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi 51
Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisinin Üstünlükleri 54
Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisinin Sınırlılıkları 54
Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi 55
Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisinin Üstünlükleri 58
Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisinin Sınırlılıkları 58
Araştırma–İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi 59
Araştırma–İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisinin Üstünlükleri 61
Araştırma–İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisinin Sınırlılıkları 62
Öğretim Stratejilerinin Karşılaştırılması 62
Sonuç 63
Kaynakça 63
Değerlendirme Soruları 65
4. BÖLÜM
ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 69
Sevda Koç Akran
Giriş 69
Öğretimde Yöntem Seçimini Etkileyen Unsurlar 70
Öğretim Yöntemleri 73
Anlatım Yöntemi 73
Soru Cevap Yöntemi 77
Tartışma Yöntemi 81
Gösterip Yaptırma Yöntemi 89
Örnek Olay Yöntemi 91
Problem Çözme Yöntemi 97
Sonuç 100
Kaynakça 102
Değerlendirme Soruları 104
5. BÖLÜM
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ 107
Şefika Sümeyye Çam
Giriş 107
Aktif Öğretim Teknikleri 108
Soru–Cevap Tekniği 108
Beyin Fırtınası Tekniği 113
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği 117
İstasyon Tekniği 123
Konuşma Halkası Tekniği 127
Akvaryum Tekniği 131
Kartopu Tekniği 134
Altı Ayakkabılı Uygulama Tekniği 138
Metafor Tekniği (Analoji) 144
Eğitsel Oyunlar/ Oyunlaştırma Tekniği 148
Simülasyon (Benzetim) Tekniği 153
Drama Tekniği 155
Balık Kılçığı Tekniği 159
Argümantasyon Tekniği 163
Sınıf Dışı Öğretim Teknikleri 167
Gezi–Gözlem 167
Ödev 168
Görüşme 169
Sergi 171
Sonuç 172
Kaynakça 173
Değerlendirme Soruları 178
6. BÖLÜM
KAVRAM ÖĞRENME VE ÖĞRETİMİ 183
Mürşet Çakmak
Giriş 183
Kavram ve Kavram Özellikleri 184
Kavramların Sınıflandırılması 186
Kavram Geliştirme 187
Kavram Öğrenme 189
Kavram Yanılgıları 191
Kavram Öğretiminde Kullanılabilen Bazı Grafiksel Araçlar 193
Kavram Haritaları 194
Kavram Haritası Hazırlama 194
Kavram Haritası Çeşitleri 196
Kavram Haritalarının Yararları 198
Kavram Haritalarının Sınırlılıkları 198
Zihin Haritası 199
Zihin Haritası Hazırlama 199
Zihin Haritasının Yararları 201
Zihin Haritasının Sınırlılıkları 201
Balık Kılçığı Diyagramı 201
Balık Kılçığı Diyagramı Hazırlama 202
Balık Kılçığı Diyagramının Yararları 202
Balık Kılçığı Diyagramının Sınırlılıkları 203
Kavram Karikatürü 204
Kavram Karikatürü Hazırlama 204
Kavram Karikatürünün Faydaları 206
Kavram Karikatürünün Sınırlılıkları 206
Kavram Bulmacaları 207
Kavram Bulmacaları Hazırlama 208
Kavram Bulmacalarının Yararları 210
Kavram Bulmacalarının Sınırlılıkları 210
Kavram Ağı 210
Kavram Ağı Hazırlama 210
Kavram Ağının Yararları 212
Kavram Ağının Sınırlılıkları 212
Anlam Çözümleme Tablosu 212
Anlam Çözümleme Tablosu Hazırlama 213
Anlam Çözümleme Tablosunun Yararları 214
Anlam Çözümleme Tablosunun Sınırlılıkları 214
V–Diyagramı 214
V– Diyagramı Hazırlama 215
V–Diyagramının Yararları 216
V–Diyagramının Sınırlılıkları 217
Sonuç 217
Kaynakça 218
Değerlendirme Soruları 226
7. BÖLÜM
ÖĞRENME STİLLERİ 231
Halil İbrahim Özok – Naciye Aynas
Giriş 231
Öğrenme Stili 231
Öğrenme Stillerinin Öğretme–Öğrenme Sürecindeki Rolü 233
Öğrenme Stillerinin Sınıflandırılması 235
Dunn ve Dunn’ın Öğrenme Stilleri Modeli 235
Grasha ve Reichman Öğrenme Stilleri Sınıflaması 237
Kolb’un Öğrenme Stilleri Modeli 238
Reinert’in Öğrenme Stilleri Sınıflaması 239
Jung’un Öğrenme Tipleri Kuramı 240
Gregorc’un Öğrenme Stilleri Sınıflaması 242
Honey ve Mumford’ın Öğrenme Tercihleri Modeli 243
Sonuç 244
Kaynakça 246
Değerlendirme Soruları 249
8. BÖLÜM
ÖĞRENME STRATEJİLERİ 253
Ömer Yılmaz
Giriş 253
Öğrenme 253
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler 254
Üstbiliş Kavramı ve Özellikleri 255
Üstbilişsel Beceri ve Stratejiler 256
Üstbilişin Öğretimi 257
Öğrenme Stratejileri 258
Öğrenme Stratejilerinin Sınıflandırılması 260
Öğrenme Stratejilerinin Öğretimi 268
Sonuç 269
Kaynakça 270
Değerlendirme Soruları 275
9. BÖLÜM
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİ 279
Serdar Yeşil
Giriş 279
Düşünme Nedir? 280
Eleştirel Düşünme 281
Eleştirel Düşünen Bireylerin Özellikleri 283
Eleştirel Düşünmenin Önündeki Engeller 285
Eleştirel Düşünme Becerisinin Öğretimi 286
Yaratıcı Düşünme 287
Yaratıcı Düşünmenin Aşamaları 289
Yaratıcı Bireylerin Özellikleri 290
Yaratıcı Düşünmenin Önündeki Engeller 291
Yaratıcı Düşünme Becerisinin Öğretimi 293
Yansıtıcı Düşünme 294
Yansıtıcı Düşünen Bireylerin Özellikleri 295
Yansıtıcı Düşünme Becerisinin Öğretimi 297
Üstbilişsel (Metabilişsel) Düşünme 298
Üstbilişsel Düşünme Becerisine Sahip Bireylerin Özellikleri 299
Üstbilişsel Düşünme Becerisinin Öğretimi 300
Analitik Düşünme 302
Yakınsak ve Iraksak Düşünme 303
Yanal (Lateral) Düşünme 304
Çıkarsama 306
Sonuç 306
Kaynakça 308
Değerlendirme Soruları 312
10. BÖLÜM
EĞİTİMDE GÜNCEL YAKLAŞIM VE MODELLER 317
Duygu İleritürk
Giriş 317
Kapsayıcı Eğitim 317
Kapsayıcı Eğitim Programı 320
Öğretmenler ve Öğrenme Ortamı 321
Farklılaştırılmış Öğretim 322
Farklılaştırılmış Öğretimin Planlanması ve Uygulanması 323
Ters Yüz Edilmiş Öğrenme (Flipped Learning) 326
Harmanlanmış Öğrenme 327
Çok Kültürlü Eğitim 330
Yaşam Boyu Öğrenme 333
Sonuç 334
Kaynakça 337
Değerlendirme Soruları 339
11. BÖLÜM
ÖĞRETİMDE ÖĞRETMEN NİTELİKLERİ VE YETERLİKLERİ 343
Halil İbrahim Kaya – Muhammet Muhsin Umurbek
Giriş 343
Öğretmen Yetiştirmenin Dünü 343
Günümüzde Öğretmen Yetiştirme Programı 345
Öğretim Hizmetinin Niteliği 348
İpucu 348
Pekiştirme 349
Aktif Katılım 350
Dönüt ve Düzeltme 351
Öğretmenlik Mesleğinin Nitelikleri ve Profesyonellik 353
Öğretimde Öğretmen Rolleri 356
Pedagojik Roller 357
Yönetimsel Roller 358
Sosyal Roller 358
Teknik Roller 358
Öğretme–Öğrenme Süreci ve Öğretmen Yeterlikleri 359
Sonuç 364
Kaynakça 365
Değerlendirme Soruları 369 |