Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Fakülteden Adliyeye
Yargının Yeniden Yapılandırılması
Ocak 2025 / 2. Baskı / 408 Syf.
Fiyatı: 725.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle

Diğer Baskılar
 Baskı Tarih Fiyatı İndirimli
 1. Ocak 2021 720.00 TL 385.00 TL (%47) Sepete Ekle
   

Ülkemizdeki hakim, savcı ve avukatlar pratisyen olarak yetiştirilmektedir. Mahkemelerde görev alan pratisyen hakimler, savcılar ve avukatlarla yapılan yargılamalardan ideal anlamda adaletin gerçekleşmesini beklemek beyhudedir. Tüm bu sorunların temelinde hakim, savcı ve avukatların yetersiz olduğu değil, yargı sistemimizin topyekun adaletin tecellisinde bekleneni karşılamaya engel yapısal sorunlarının olduğu sonucu çıkarılmalıdır.

Türkiye dünyada söz sahibi olan güçlü bir devlet olmak istiyorsa, uluslararası arenada tekelleşmiş güç odakları karşısında alternatif olma hedefi varsa, küresel ölçekte vatandaşlarının ve haksızlığa uğrayanların hamisi olma amacını taşıyorsa, Türk hukukçularının ulusal ve uluslararası düzeyde etkili ve itibarlı birer adalet temsilcisi olmaları şarttır.

Uluslararası platformda saygıdeğer ve söz sahibi ülke olmak; askeri, siyasi, diplomatik ve iktisadi etmenlerin yanında, hatta onların da ötesinde etkin hukukçulara ve muteber hukuk kurumlarına sahip olmayı gerektirir. Ülkemizin yurt dışındaki sivil gücünü yansıtan yerel veya uluslararası şirketler, gönüllü kuruluşlar ve iş insanlarının yanında bir Türk vatandaşı, dünyanın herhangi bir yerinde yasal haklarını koruyan ve gözeten önemli ülkelerde yerleşik uluslararası Türk hukuk bürolarının ve hukukçularının güvencesini de yanında hissederse, işte o zaman Türkiye'nin büyük devlet olduğu ve gelişmiş ülkeler kategorisinde yer aldığı söylenebilecektir.

Bu kitap, yerelden küresel düzeye bu anlayışın alt yapısına ilişkin özgün düşünceler ve önerileri barındırmaktadır.

Konu Başlıkları
Hukuk Eğitimini Yeniden Tasarlamak
Hukuk Mesleklerinin Yeniden Yapılandırılması
Yüksek Yargı Kurullarının Yapılandırılması
Türkiye'de Barolar ve Barolar Birliğinin Örgütlenme Modeli ve Yeniden Yapılandırılması
Adalet Bakanlığı'nın Yeniden Yapılandırılması
Türkiye'de Mevcut Yargı Sistemi
Barkod: 9789750298448
Yayın Tarihi: Ocak 2025
Baskı Sayısı:  2
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 408
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Yazar Hakkında  7
İkinci Baskıya Önsöz  9
Takdim  11
GİRİŞ
1. ADALETE KAVRAMSAL BİR GİRİŞ  27
1.1. Antik Dünyada Adalet Düşüncesi  29
1.2. Orta Çağ Hristiyan Dünyasında Adalet Düşüncesi  30
1.3. İslam Dünyasında Adalet Düşüncesi  31
1.4. Türk Tarihinde Adalet Düşüncesi ve Kurumsal Tezahürleri  35
2. ADLİ TEŞKİLATLARIN TARİHİNE KISA BİR BAKIŞ  36
2.1. Antik Yunan’da Adli Teşkilat  37
2.2. Roma’da Adli Teşkilat  38
2.3. Osmanlı Devleti’nde Adli Teşkilat  39
2.4. Cumhuriyetin İlk Dönemlerinde Adli Teşkilat  42
3. ADLİ TEŞKİLATIMIZIN TEMEL SORUNLARI  43
TÜRK YARGI SİSTEMİNİN ÖZET TARİHİ AKIŞI  52
Birinci Bölüm
HUKUK EĞİTİMİNİ YENİDEN TASARLAMAK
1. GİRİŞ  57
2. TARİHTE HUKUK VE HUKUK EĞİTİMİ  60
2.1. Batı Medeniyeti Tarihinde Hukuk Eğitimi  60
2.1.1. Antik Yunan  61
2.1.2. Roma Devleti  63
2.1.3. Orta Çağda Kilise “Kanon” Hukuku  68
2.2. Türk Tarihinde Hukuk ve Hukuk Eğitimi  73
2.2.1. Genel Olarak  73
2.2.2. Hun Devleti  75
2.2.3. Göktürk Devleti  76
2.2.4. Uygur Devleti  78
2.2.5. Selçuklu Devleti  79
2.2.5.1. Hukuk Sistemi  79
2.2.5.2. Selçuklu Eğitim Geleneğinin Merkezi Olarak Medreseler  81
2.2.6. Osmanlı Devleti  85
2.2.6.1. Genel Olarak  85
2.2.6.2. Klasik Dönemde Hukuk Eğitimi: Osmanlı Medreseleri  86
2.2.6.3. Tanzimat Döneminde Hukuk ve Eğitim  91
a. Mekteb–i Hukuk–ı Sultani  91
b. Mekteb–i Hukuk–ı Şahane  93
2.3. Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Yıllarında Hukuk Öğretimi  96
2.4. Tarihte Hukuk Eğitimi Üzerine Değerlendirme  98
3. BAZI ÜLKELERDE HUKUK EĞİTİMİ  101
3.1. Almanya  101
3.2. Fransa  104
3.3. İngiltere  108
3.4. İtalya  110
3.5. ABD  112
3.6. İsviçre  115
3.7. Avusturya  117
3.8. Rusya  119
3.9. Brezilya  119
3.10. Pakistan  120
3.11. Çin  121
3.12. Japonya  122
3.13. Mısır  123
3.14. Suudi Arabistan  124
3.15. İran  125
3.16. Portekiz  125
3.17. Yunanistan  125
3.18. Belçika  126
3.19. Danimarka  127
3.20. İspanya  127
4. ÜLKEMİZDEKİ HUKUK EĞİTİMİNE YÖNELİK ÖNERİLERİMİZ  128
4.1. Yeni Bir Hukuk Eğitim Sistemine Duyulan İhtiyaç  128
4.2. Hukuk Eğitiminin Temel Dinamikleri  131
4.2.1. Hukuk Eğitiminde Metot Değişikliği: Takrir ve Karar Yöntemleri  132
4.2.1.1. Hukuk Eğitiminde Zihniyet ve Metot Değişikliği İhtiyacı  132
4.2.1.2. Takrir ve Karar Metotları  133
4.2.1.3. Hukuk Eğitiminde Karar Metodunun Olumlu Yönleri  134
4.2.1.4. Hukuk Eğitiminde Karar Metodunun Olumsuz Yönleri  136
4.2.1.5. Sonuç ve Önerimiz: Karma Metot  138
4.2.2. Bologna Sistemi Çerçevesinde Standardize Edilmiş Eğitim  139
4.2.2.1. Bologna Sistemi  139
4.2.2.2. Bologna Sisteminde Hukuk Eğitimi  140
4.3. Hukuk Fakültelerinin Öğrenci Kabul Sistemi  142
4.3.1. Hukuk Eğitimi Öncesi Herhangi Bir Lisans Programından Mezun Olma Şartı  142
4.3.2. Hukuk Fakültelerine Girişte Özel Sınav  144
4.4. Fakülte, Akademisyen ve Öğrenci Sayısı  145
4.4.1. Hukuk Fakültelerinin Sayısı  145
4.4.2. Akademisyen Sayısı  146
4.4.3. Dersliklerdeki Öğrenci Mevcudu  147
4.5. Hukuk Eğitiminin Süresi ve Müfredatı  147
4.5.1. Teorik ve Pratik Eğitimi Kapsayan Beş Yıllık Program  147
4.5.2. Ders Türleri  148
4.5.3. Teorik Eğitimde Yıllara Göre Okutulacak Dersler  150
4.5.4. Hukuk Fakültesi Müfredatında Yeni İçerik Önerileri  151
4.5.4.1. Zorunlu Kurslar  152
a. Ders Çalışma ve Ödev Yapma Teknikleri  152
b. Araştırma Yöntemleri ve Kütüphane Kullanımı  152
c. Bilişim Teknolojileri ve On Parmak Klavye Yazımı  152
d. Diksiyon, İletişim ve Beden Dili  153
e. Meslek Hukuku  153
f. Bilişim–UYAP Teknolojileri  153
4.5.4.2. Zorunlu Seminerler  154
a. Mevzuat ve İçtihat Araştırma Yöntemleri  154
b. Kompozisyon  154
c. Sözleşme Okuma ve Yazma Becerileri  154
d. İddianame, Mahkeme Kararı, Dava Dilekçesi Yazma Teknikleri  155
e. Müzakere Teknikleri  155
f. Sorgu Teknikleri  156
g. İhtilafları Önleme ve Yargı Öncesi Çözüm Yöntemleri  157
4.5.4.3. Seçimlik Seminerler  157
a. Senaryo Yazımı  157
b. Bilimsel Araştırma ve Yazma  158
c. Yönetim ve Organizasyon  158
d. Temel Muhasebe  159
e. Resmi Yazışma Usulleri  159
f. Sosyal Sorumluluk Projeleri  159
4.5.5. Hukuk Fakültesine Devam Zorunluluğu  160
4.6. Lisans Eğitimi Sonrası “Ulusal Hukuk Sınavı”  160
4.7. Hukuk Meslekleri Stajı  161
4.7.1. Tüm Meslekler İçin Ortak ve Denetlenebilir Staj  161
4.7.2. Zorunlu Vaka Analizi Dersleri  163
4.7.2.1. Genel olarak  163
4.7.2.2. Özel Hukuk Vaka Analizi  166
4.7.2.3. Ceza Hukuku Vaka Analizi  168
4.7.2.4. Bireysel Başvuru Vaka Analizi  169
4.7.3. Fiili Meslek Stajı  169
4.7.4. Stajyerlerin Özlük Hakları  171
İkinci Bölüm
HUKUK MESLEKLERİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1. GİRİŞ  175
2. HAKİMLİK  176
2.1. Osmanlı’da Kadılık  177
2.1.1. Genel Olarak  177
2.1.2. Kadı Olma Koşulları  178
2.1.3. Kadıların Görev Süresi  179
2.1.4. Zaman–ı İnfisal  180
2.1.5. Kadıların Görev Bölgesi  180
2.1.6. Kadıların Gelirleri  181
2.2. Bazı Ülkelerde Hakimlik Mesleği  181
2.2.1. Almanya  181
2.2.2. Fransa  182
2.2.3. İtalya  184
2.2.4. İspanya  185
2.2.5. Amerika Birleşik Devletleri  185
2.2.6. İngiltere  187
2.2.7. Avusturya  188
2.2.8. Belçika  190
2.2.9. Hollanda  191
2.2.10. Japonya  192
2.2.11. Suudi Arabistan  193
2.2.12. Çin  195
2.2.13. Hırvatistan  196
2.2.14. Macaristan  196
2.2.15. Rusya  198
2.3. Ülkemizde Hakimlik  199
2.4. Hakimlik Mesleği İçin Önerilerimiz  201
2.4.1. Ülkenin Hakim Alımı Planlı Olmalı  201
2.4.2. Hakim Olma Şartları  203
2.4.2.1. Hakimlerin Hukuk Fakültesinden Mezun Olma Şartı Olmalı  203
2.4.2.2. Hakimliğe Kabulde Yazılı Sınav Uygulaması Kaldırılmalı  204
2.4.2.3. Mülakatın Hakimliğe Kabulde Etkisi  205
2.4.2.4. Hakimler Olgun Olmalı  205
2.4.3. Hakimler Uzmanlaşmalı  206
2.4.4. Hakimlerin Görev Yeri Teminatı Olmalı  207
2.4.5. Hakimlik Kademeleri  208
2.4.5.1. Birinci Kademe Hakimlik  210
a. İntibak Süreci  210
b. Atanma Süreci  210
c. Tekamül Süreci  211
2.4.5.2. Uzman Hakimlik  215
2.4.5.3. Kıdemli Hakimlik  216
2.4.5.4. Yüksek Hakimlik  216
2.4.5.5. Kıdemli Yüksek Hakimlik  217
3. SAVCILIK  218
3.1. Osmanlı’da Savcılık  219
3.2. Bazı Ülkelerde Savcılık Mesleği  222
3.2.1. Almanya  222
3.2.2. Fransa  222
3.2.3. İngiltere  223
3.2.4. Amerika Birleşik Devletleri  224
3.2.5. İspanya  226
3.2.6. Hırvatistan  226
3.2.7. Hollanda  227
3.2.8. İtalya  228
3.2.9. Rusya  229
3.2.10. Suudi Arabistan  229
3.3. Ülkemizde Savcılık  229
3.4. Savcılık Mesleği İçin Önerilerimiz  231
3.4.1. Yargı Yetkisini Kullanan Savcıların Bağımsızlığı Anayasal Güvenceye Alınmalı  231
3.4.2. Hakim ve Savcı Birlikteliğine Son Verilmeli  233
3.4.3. Adli Kolluk Doğrudan Savcılara Bağlı Olmalı  234
3.4.4. Savcılar Uzmanlaşmalı  236
3.4.5. Savcıların Görev Yeri Teminatı Olmalı  237
3.4.6. Soruşturma–Kovuşturma Savcılığı Ayrımı Kaldırılmalı  238
3.4.7. Savcılık Kademeleri  239
3.4.7.1. Birinci Kademe Savcılık  239
a. İntibak Süreci  239
b. Atanma Süreci  240
c. Tekamül Süreci  241
3.4.7.2. Uzman Savcılık  241
3.4.7.3. Kıdemli Savcılık  242
3.4.7.4. Yüksek Savcılık  242
3.4.7.5. Kıdemli Yüksek Savcılık  243
4. AVUKATLIK  243
4.1. Osmanlı’da Avukatlık  244
4.2. Bazı Ülkelerde Avukatlık Mesleği  246
4.2.1. Almanya  246
4.2.2. Fransa  247
4.2.3. Amerika Birleşik Devletleri  248
4.2.4. İngiltere  248
4.2.5. Rusya  249
4.2.6. Avusturya  250
4.2.7. Belçika  251
4.2.8. Çek Cumhuriyeti  251
4.2.9. Danimarka  251
4.2.10. Finlandiya  251
4.2.11. İspanya  252
4.2.12. İsveç  252
4.2.13. İtalya  253
4.2.14. Portekiz  253
4.2.15. Yunanistan  253
4.2.16. Suudi Arabistan  254
4.2.17. İran  255
4.2.18. Çin  255
4.3. Ülkemizde Avukatlık  255
4.4. Avukatlık Mesleği İçin Önerilerimiz  257
4.4.1. Avukatlık Staj Evresi  258
4.4.2. Avukatlıkta Uzmanlaşma  260
4.4.2.1. Uzmanlaşmanın Kurumsallaştırılması İhtiyacı  260
4.4.2.2. Avukatlıkta Uzmanlaşma Yeterlilik Şartları  261
a. Mahkemelerin Görev Alanlarına Giren Konularda Eğitim Almış Olmak  262
b. Belli Bir Kıdeme Sahip Olmak  263
4.4.3. Avukatlık Kademeleri  264
4.4.3.1. Birinci Kademe Avukat  264
4.4.3.2. Uzman Avukat  265
4.4.3.3. Kıdemli Avukat  266
4.4.3.4. Üstat Avukat  266
4.4.3.5. Kıdemli Üstat Avukat  266
4.4.4. Ülkemizde Avukatlık Mesleğinin Sorunları  267
4.4.4.1. Avukatlık Mesleğinin Vergisel Sorunları  267
a. Gelir Vergisi Dilimi  268
b. KDV Sorunu  268
c. Damga Vergisi  270
4.4.4.2. Avukat Ortaklıklarının Yeniden Yapılandırılması  270
5. ADLİYE YARDIMCI UZMAN PERSONELLERİ  272
5.1. Genel Olarak  272
5.2. Hakim ve Savcı Yardımcılığı Eleştirisi  273
5.3. Adli Katiplik  276
5.3.1. Genel Olarak  277
5.3.2. Adli Katibin Görevleri  279
5.3.3. Adli Katip Olma Şartları  279
5.3.4. Adli Katiplik Kademeleri  280
5.3.4.1. Adli Katip  280
5.3.4.2. Uzman Adli Katip  280
5.3.4.3. Kıdemli Adli Katip  280
5.4. Adli Kolluk  281
5.4.1. Adli Kolluk Teşkilatı Adalet Bakanlığı Bünyesinde Kurulmalı  281
5.4.2. Adli Kolluğun Görevleri  283
5.4.3. Adli Kolluk Görevlileri Hukuk ve Adli Bilimler Alanında Eğitilmeli  283
5.4.4. Adli Kolluk Uzmanlaşması Savcıların Uzmanlaşmasına Paralel Olmalı  284
5.4.5. Adli Kolluk Kademeleri  284
5.4.5.1. Adli Kolluk  284
5.4.5.2. Uzman Adli Kolluk  284
5.4.5.3. Kıdemli Adli Kolluk  284
5.4.6. Adli Kolluk Görevlileri Yargı Yetkisinin Kullanımı Açısından Doğrudan Savcıya Bağlı Olmalı  285
5.4.7. Her Savcının Emrine Yeteri Kadar Adli Kolluk Görevlisi Verilmeli  286
5.4.8. Adli Kolluk Görevlilerinin Genel Kolluk Görevlilerine Soruşturma Konularında Emir ve Talimat Verme Yetkisi Olmalı  286
5.4.9. Adli Kolluk Görevlilerine Adli Görevleri Dışında İş ve Görev Verilmemeli  286
Üçüncü Bölüm
YÜKSEK YARGI KURULLARININ YAPILANDIRILMASI
1. YÜKSEK YARGI KURULLARININ ÖNEMİ  287
2. YÜKSEK YARGI KURULU MODELLERİ  288
3. DÜNYADA YÜKSEK YARGI KURULLARI  289
3.1. Fransa  289
3.2. İngiltere  290
3.3. İtalya  291
3.4. İspanya  291
4. TÜRKİYE’DE YÜKSEK YARGI KURULLARI  292
4.1. Cumhuriyetin İlk Yıllarındaki Durum  292
4.2. 1961 Anayasasında Yüksek Yargı Kurulları  293
4.3. 1982 Anayasasında Yüksek Yargı Kurulu  295
5. YÜKSEK YARGI KURULLARININ OLUŞUMUNA İLİŞKİN ÖNERİMİZ  299
5.1. Yüksek Yargı Kurulu Üyelerinin Dağılımında Dengeli ve Geniş Tabanlı Temsil Sağlamalı  300
5.2. Yüksek Yargı Kurulu Üyeliği Bir Kariyer Basamağı Olmamalı  301
5.3. Adaylar Yargı ile İlişkili Kurumlarca Belirlenmeli, Meclis ve Cumhurbaşkanın Tarafından Seçilmeli  301
5.4. Yüksek Yargı Kurulu Üye Sayısı Mevcut Hakim ve Savcı Sayısına Orantılı Olmalı  302
5.5. Yüksek Yargı Kurullarının Görev Süresi Çok Kısa ya da Çok Uzun Olmamalı  303
5.6. Yüksek Yargı Kurulu Üyeleri Tekrar Seçilememeli  303
5.7. Yüksek Yargı Kurulunda Yürütme Organının Temsilcisi Bulunmamalı  303
5.8. Yüksek Yargı Kurulunun Kararlarına Karşı İtiraz ve Yargı Yolu Açık Olmalı  304
5.9. Hakimler Kurulu ve Savcılar Kurulu Şeklinde Ayrı Kurullar Oluşturulmalı  304
5.9.1. Hakimler Kurulunun Oluşumu  304
5.9.2. Savcılar Kurulunun Oluşumu  306
Dördüncü Bölüm
TÜRKİYE’DE BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİNİN ÖRGÜTLENME MODELİ VE YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1. GİRİŞ  311
2. BAROLARIN TARİHÇESİ  312
3. BAZI ÜLKELERDE BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİ  316
3.1. Almanya  316
3.2. Fransa  317
3.3. İngiltere  318
3.4. ABD  320
4. TÜRKİYE’DE BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİ  321
4.1. Barolar  321
4.1.1. Genel Kurul ve Görevleri  322
4.1.2. Yönetim Kurulunun Oluşumu  323
4.2. Türkiye Barolar Birliği  323
4.2.1. Barolar Birliği Genel Kurulunun Oluşumu  323
4.2.2. Barolar Birliğinin Görevleri  324
5. BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİNİN ÖRGÜTLENME MODELİNE İLİŞKİN ÖNERİLERİMİZ  325
5.1. Barolar  327
5.1.1. Baro Meclisi ile Yönetim Kurulunun Oluşumu  327
5.1.2. Baro Meclisinin Görevleri  336
5.2. Barolar Birliği  338
5.2.1. Barolar Birliği Meclisinin Oluşumu  338
5.2.2. Barolar Birliği Meclisinin Görevleri  339
5.3. Diğer Meslek Örgütlerinin Yapılanması  339
6. ULUSLARARASI TÜRK BAROSU  340
Beşinci Bölüm
ADALET BAKANLIĞI’NIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1. YARGI SİSTEMİMİZDE ADALET BAKANLIĞININ ROLÜ  343
2. ADALET BAKANLIĞININ KURUMSAL TARİHÇESİ  346
3. ADALET BAKANLIĞININ GÖREVLERİ  348
4. MEVZUAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN YENİDEN YAPILANDIRILMASI  351
4.1. Mevzuat Genel Müdürlüğünün Görevleri  351
4.2. Yeniden Yapılandırılmaya Duyulan İhtiyaç  353
4.3. Mevzuat Genel Müdürlüğünün Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Önerilerimiz  356
5. TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI  361
5.1. Akademinin Kurumsal Kimliği ve Misyonu  361
5.2. Adalet Akademisinin Görevleri  362
5.3. Tüm Hukuk Uygulayıcılarının Eğitimi İçin Ortak Çatı Kurum  363
5.4. Uzmanlaşma Eğitimleri ve Sertifikasyon  364
6. ADALET ŞURASI KURUMU  364
6.1. Şura Kavramı  365
6.2. Amaç  370
6.3. Görevleri  371
6.4. Şuranın Teşekkülü ve Organları  373
6.5. Çalışma Usul ve Esasları  374
TÜRKİYE’DE MEVCUT YARGI SİSTEMİ
GİRİŞ  377
1. ADALET BAKANLIĞI  377
A. Görev ve Yetkileri  377
B. Teşkilat Yapısı  379
C. Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu  380
D. Adli Tıp Kurumu  381
E. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu  381
F. Kişisel Verileri Koruma Kurumu  381
G. Türkiye Adalet Akademisi  382
2. HAKİM VE SAVCILAR KURULU  383
3. ADLİ YARGI  384
A. Yargıtay  384
B. Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı  385
C. Bölge Adliye Mahkemeleri  385
D. İlk Derece Mahkemeleri  385
I. Genel Görevli Ceza Hakimlikleri ve Ceza Mahkemeleri  385
II. Ceza İhtisas Mahkemeleri  386
III. Genel Görevli Hukuk Mahkemeleri  387
IV. Hukuk İhtisas Mahkemeleri  388
4. İDARİ YARGI  389
A. Danıştay  389
B. Bölge İdare Mahkemeleri  390
C. İlk Derece Mahkemeleri  390
5. ANAYASA MAHKEMESİ  390
6. UYUŞMAZLIK MAHKEMESİ  393
7. YÜKSEK SEÇİM KURULU  394
8. SAYIŞTAY  394
Kaynakça  395
Kavramlar Dizini  407
 


Mehmet Arslan
Ocak 2025
300.00 TL
Sepete Ekle
Mehpare Çaptuğ Dilek
Ocak 2025
360.00 TL
Sepete Ekle
Sevda Cansu Sünel
Ocak 2025
570.00 TL
Sepete Ekle
Sema Babayiğit
Ocak 2025
265.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Yazar Hakkında  7
İkinci Baskıya Önsöz  9
Takdim  11
GİRİŞ
1. ADALETE KAVRAMSAL BİR GİRİŞ  27
1.1. Antik Dünyada Adalet Düşüncesi  29
1.2. Orta Çağ Hristiyan Dünyasında Adalet Düşüncesi  30
1.3. İslam Dünyasında Adalet Düşüncesi  31
1.4. Türk Tarihinde Adalet Düşüncesi ve Kurumsal Tezahürleri  35
2. ADLİ TEŞKİLATLARIN TARİHİNE KISA BİR BAKIŞ  36
2.1. Antik Yunan’da Adli Teşkilat  37
2.2. Roma’da Adli Teşkilat  38
2.3. Osmanlı Devleti’nde Adli Teşkilat  39
2.4. Cumhuriyetin İlk Dönemlerinde Adli Teşkilat  42
3. ADLİ TEŞKİLATIMIZIN TEMEL SORUNLARI  43
TÜRK YARGI SİSTEMİNİN ÖZET TARİHİ AKIŞI  52
Birinci Bölüm
HUKUK EĞİTİMİNİ YENİDEN TASARLAMAK
1. GİRİŞ  57
2. TARİHTE HUKUK VE HUKUK EĞİTİMİ  60
2.1. Batı Medeniyeti Tarihinde Hukuk Eğitimi  60
2.1.1. Antik Yunan  61
2.1.2. Roma Devleti  63
2.1.3. Orta Çağda Kilise “Kanon” Hukuku  68
2.2. Türk Tarihinde Hukuk ve Hukuk Eğitimi  73
2.2.1. Genel Olarak  73
2.2.2. Hun Devleti  75
2.2.3. Göktürk Devleti  76
2.2.4. Uygur Devleti  78
2.2.5. Selçuklu Devleti  79
2.2.5.1. Hukuk Sistemi  79
2.2.5.2. Selçuklu Eğitim Geleneğinin Merkezi Olarak Medreseler  81
2.2.6. Osmanlı Devleti  85
2.2.6.1. Genel Olarak  85
2.2.6.2. Klasik Dönemde Hukuk Eğitimi: Osmanlı Medreseleri  86
2.2.6.3. Tanzimat Döneminde Hukuk ve Eğitim  91
a. Mekteb–i Hukuk–ı Sultani  91
b. Mekteb–i Hukuk–ı Şahane  93
2.3. Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Yıllarında Hukuk Öğretimi  96
2.4. Tarihte Hukuk Eğitimi Üzerine Değerlendirme  98
3. BAZI ÜLKELERDE HUKUK EĞİTİMİ  101
3.1. Almanya  101
3.2. Fransa  104
3.3. İngiltere  108
3.4. İtalya  110
3.5. ABD  112
3.6. İsviçre  115
3.7. Avusturya  117
3.8. Rusya  119
3.9. Brezilya  119
3.10. Pakistan  120
3.11. Çin  121
3.12. Japonya  122
3.13. Mısır  123
3.14. Suudi Arabistan  124
3.15. İran  125
3.16. Portekiz  125
3.17. Yunanistan  125
3.18. Belçika  126
3.19. Danimarka  127
3.20. İspanya  127
4. ÜLKEMİZDEKİ HUKUK EĞİTİMİNE YÖNELİK ÖNERİLERİMİZ  128
4.1. Yeni Bir Hukuk Eğitim Sistemine Duyulan İhtiyaç  128
4.2. Hukuk Eğitiminin Temel Dinamikleri  131
4.2.1. Hukuk Eğitiminde Metot Değişikliği: Takrir ve Karar Yöntemleri  132
4.2.1.1. Hukuk Eğitiminde Zihniyet ve Metot Değişikliği İhtiyacı  132
4.2.1.2. Takrir ve Karar Metotları  133
4.2.1.3. Hukuk Eğitiminde Karar Metodunun Olumlu Yönleri  134
4.2.1.4. Hukuk Eğitiminde Karar Metodunun Olumsuz Yönleri  136
4.2.1.5. Sonuç ve Önerimiz: Karma Metot  138
4.2.2. Bologna Sistemi Çerçevesinde Standardize Edilmiş Eğitim  139
4.2.2.1. Bologna Sistemi  139
4.2.2.2. Bologna Sisteminde Hukuk Eğitimi  140
4.3. Hukuk Fakültelerinin Öğrenci Kabul Sistemi  142
4.3.1. Hukuk Eğitimi Öncesi Herhangi Bir Lisans Programından Mezun Olma Şartı  142
4.3.2. Hukuk Fakültelerine Girişte Özel Sınav  144
4.4. Fakülte, Akademisyen ve Öğrenci Sayısı  145
4.4.1. Hukuk Fakültelerinin Sayısı  145
4.4.2. Akademisyen Sayısı  146
4.4.3. Dersliklerdeki Öğrenci Mevcudu  147
4.5. Hukuk Eğitiminin Süresi ve Müfredatı  147
4.5.1. Teorik ve Pratik Eğitimi Kapsayan Beş Yıllık Program  147
4.5.2. Ders Türleri  148
4.5.3. Teorik Eğitimde Yıllara Göre Okutulacak Dersler  150
4.5.4. Hukuk Fakültesi Müfredatında Yeni İçerik Önerileri  151
4.5.4.1. Zorunlu Kurslar  152
a. Ders Çalışma ve Ödev Yapma Teknikleri  152
b. Araştırma Yöntemleri ve Kütüphane Kullanımı  152
c. Bilişim Teknolojileri ve On Parmak Klavye Yazımı  152
d. Diksiyon, İletişim ve Beden Dili  153
e. Meslek Hukuku  153
f. Bilişim–UYAP Teknolojileri  153
4.5.4.2. Zorunlu Seminerler  154
a. Mevzuat ve İçtihat Araştırma Yöntemleri  154
b. Kompozisyon  154
c. Sözleşme Okuma ve Yazma Becerileri  154
d. İddianame, Mahkeme Kararı, Dava Dilekçesi Yazma Teknikleri  155
e. Müzakere Teknikleri  155
f. Sorgu Teknikleri  156
g. İhtilafları Önleme ve Yargı Öncesi Çözüm Yöntemleri  157
4.5.4.3. Seçimlik Seminerler  157
a. Senaryo Yazımı  157
b. Bilimsel Araştırma ve Yazma  158
c. Yönetim ve Organizasyon  158
d. Temel Muhasebe  159
e. Resmi Yazışma Usulleri  159
f. Sosyal Sorumluluk Projeleri  159
4.5.5. Hukuk Fakültesine Devam Zorunluluğu  160
4.6. Lisans Eğitimi Sonrası “Ulusal Hukuk Sınavı”  160
4.7. Hukuk Meslekleri Stajı  161
4.7.1. Tüm Meslekler İçin Ortak ve Denetlenebilir Staj  161
4.7.2. Zorunlu Vaka Analizi Dersleri  163
4.7.2.1. Genel olarak  163
4.7.2.2. Özel Hukuk Vaka Analizi  166
4.7.2.3. Ceza Hukuku Vaka Analizi  168
4.7.2.4. Bireysel Başvuru Vaka Analizi  169
4.7.3. Fiili Meslek Stajı  169
4.7.4. Stajyerlerin Özlük Hakları  171
İkinci Bölüm
HUKUK MESLEKLERİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1. GİRİŞ  175
2. HAKİMLİK  176
2.1. Osmanlı’da Kadılık  177
2.1.1. Genel Olarak  177
2.1.2. Kadı Olma Koşulları  178
2.1.3. Kadıların Görev Süresi  179
2.1.4. Zaman–ı İnfisal  180
2.1.5. Kadıların Görev Bölgesi  180
2.1.6. Kadıların Gelirleri  181
2.2. Bazı Ülkelerde Hakimlik Mesleği  181
2.2.1. Almanya  181
2.2.2. Fransa  182
2.2.3. İtalya  184
2.2.4. İspanya  185
2.2.5. Amerika Birleşik Devletleri  185
2.2.6. İngiltere  187
2.2.7. Avusturya  188
2.2.8. Belçika  190
2.2.9. Hollanda  191
2.2.10. Japonya  192
2.2.11. Suudi Arabistan  193
2.2.12. Çin  195
2.2.13. Hırvatistan  196
2.2.14. Macaristan  196
2.2.15. Rusya  198
2.3. Ülkemizde Hakimlik  199
2.4. Hakimlik Mesleği İçin Önerilerimiz  201
2.4.1. Ülkenin Hakim Alımı Planlı Olmalı  201
2.4.2. Hakim Olma Şartları  203
2.4.2.1. Hakimlerin Hukuk Fakültesinden Mezun Olma Şartı Olmalı  203
2.4.2.2. Hakimliğe Kabulde Yazılı Sınav Uygulaması Kaldırılmalı  204
2.4.2.3. Mülakatın Hakimliğe Kabulde Etkisi  205
2.4.2.4. Hakimler Olgun Olmalı  205
2.4.3. Hakimler Uzmanlaşmalı  206
2.4.4. Hakimlerin Görev Yeri Teminatı Olmalı  207
2.4.5. Hakimlik Kademeleri  208
2.4.5.1. Birinci Kademe Hakimlik  210
a. İntibak Süreci  210
b. Atanma Süreci  210
c. Tekamül Süreci  211
2.4.5.2. Uzman Hakimlik  215
2.4.5.3. Kıdemli Hakimlik  216
2.4.5.4. Yüksek Hakimlik  216
2.4.5.5. Kıdemli Yüksek Hakimlik  217
3. SAVCILIK  218
3.1. Osmanlı’da Savcılık  219
3.2. Bazı Ülkelerde Savcılık Mesleği  222
3.2.1. Almanya  222
3.2.2. Fransa  222
3.2.3. İngiltere  223
3.2.4. Amerika Birleşik Devletleri  224
3.2.5. İspanya  226
3.2.6. Hırvatistan  226
3.2.7. Hollanda  227
3.2.8. İtalya  228
3.2.9. Rusya  229
3.2.10. Suudi Arabistan  229
3.3. Ülkemizde Savcılık  229
3.4. Savcılık Mesleği İçin Önerilerimiz  231
3.4.1. Yargı Yetkisini Kullanan Savcıların Bağımsızlığı Anayasal Güvenceye Alınmalı  231
3.4.2. Hakim ve Savcı Birlikteliğine Son Verilmeli  233
3.4.3. Adli Kolluk Doğrudan Savcılara Bağlı Olmalı  234
3.4.4. Savcılar Uzmanlaşmalı  236
3.4.5. Savcıların Görev Yeri Teminatı Olmalı  237
3.4.6. Soruşturma–Kovuşturma Savcılığı Ayrımı Kaldırılmalı  238
3.4.7. Savcılık Kademeleri  239
3.4.7.1. Birinci Kademe Savcılık  239
a. İntibak Süreci  239
b. Atanma Süreci  240
c. Tekamül Süreci  241
3.4.7.2. Uzman Savcılık  241
3.4.7.3. Kıdemli Savcılık  242
3.4.7.4. Yüksek Savcılık  242
3.4.7.5. Kıdemli Yüksek Savcılık  243
4. AVUKATLIK  243
4.1. Osmanlı’da Avukatlık  244
4.2. Bazı Ülkelerde Avukatlık Mesleği  246
4.2.1. Almanya  246
4.2.2. Fransa  247
4.2.3. Amerika Birleşik Devletleri  248
4.2.4. İngiltere  248
4.2.5. Rusya  249
4.2.6. Avusturya  250
4.2.7. Belçika  251
4.2.8. Çek Cumhuriyeti  251
4.2.9. Danimarka  251
4.2.10. Finlandiya  251
4.2.11. İspanya  252
4.2.12. İsveç  252
4.2.13. İtalya  253
4.2.14. Portekiz  253
4.2.15. Yunanistan  253
4.2.16. Suudi Arabistan  254
4.2.17. İran  255
4.2.18. Çin  255
4.3. Ülkemizde Avukatlık  255
4.4. Avukatlık Mesleği İçin Önerilerimiz  257
4.4.1. Avukatlık Staj Evresi  258
4.4.2. Avukatlıkta Uzmanlaşma  260
4.4.2.1. Uzmanlaşmanın Kurumsallaştırılması İhtiyacı  260
4.4.2.2. Avukatlıkta Uzmanlaşma Yeterlilik Şartları  261
a. Mahkemelerin Görev Alanlarına Giren Konularda Eğitim Almış Olmak  262
b. Belli Bir Kıdeme Sahip Olmak  263
4.4.3. Avukatlık Kademeleri  264
4.4.3.1. Birinci Kademe Avukat  264
4.4.3.2. Uzman Avukat  265
4.4.3.3. Kıdemli Avukat  266
4.4.3.4. Üstat Avukat  266
4.4.3.5. Kıdemli Üstat Avukat  266
4.4.4. Ülkemizde Avukatlık Mesleğinin Sorunları  267
4.4.4.1. Avukatlık Mesleğinin Vergisel Sorunları  267
a. Gelir Vergisi Dilimi  268
b. KDV Sorunu  268
c. Damga Vergisi  270
4.4.4.2. Avukat Ortaklıklarının Yeniden Yapılandırılması  270
5. ADLİYE YARDIMCI UZMAN PERSONELLERİ  272
5.1. Genel Olarak  272
5.2. Hakim ve Savcı Yardımcılığı Eleştirisi  273
5.3. Adli Katiplik  276
5.3.1. Genel Olarak  277
5.3.2. Adli Katibin Görevleri  279
5.3.3. Adli Katip Olma Şartları  279
5.3.4. Adli Katiplik Kademeleri  280
5.3.4.1. Adli Katip  280
5.3.4.2. Uzman Adli Katip  280
5.3.4.3. Kıdemli Adli Katip  280
5.4. Adli Kolluk  281
5.4.1. Adli Kolluk Teşkilatı Adalet Bakanlığı Bünyesinde Kurulmalı  281
5.4.2. Adli Kolluğun Görevleri  283
5.4.3. Adli Kolluk Görevlileri Hukuk ve Adli Bilimler Alanında Eğitilmeli  283
5.4.4. Adli Kolluk Uzmanlaşması Savcıların Uzmanlaşmasına Paralel Olmalı  284
5.4.5. Adli Kolluk Kademeleri  284
5.4.5.1. Adli Kolluk  284
5.4.5.2. Uzman Adli Kolluk  284
5.4.5.3. Kıdemli Adli Kolluk  284
5.4.6. Adli Kolluk Görevlileri Yargı Yetkisinin Kullanımı Açısından Doğrudan Savcıya Bağlı Olmalı  285
5.4.7. Her Savcının Emrine Yeteri Kadar Adli Kolluk Görevlisi Verilmeli  286
5.4.8. Adli Kolluk Görevlilerinin Genel Kolluk Görevlilerine Soruşturma Konularında Emir ve Talimat Verme Yetkisi Olmalı  286
5.4.9. Adli Kolluk Görevlilerine Adli Görevleri Dışında İş ve Görev Verilmemeli  286
Üçüncü Bölüm
YÜKSEK YARGI KURULLARININ YAPILANDIRILMASI
1. YÜKSEK YARGI KURULLARININ ÖNEMİ  287
2. YÜKSEK YARGI KURULU MODELLERİ  288
3. DÜNYADA YÜKSEK YARGI KURULLARI  289
3.1. Fransa  289
3.2. İngiltere  290
3.3. İtalya  291
3.4. İspanya  291
4. TÜRKİYE’DE YÜKSEK YARGI KURULLARI  292
4.1. Cumhuriyetin İlk Yıllarındaki Durum  292
4.2. 1961 Anayasasında Yüksek Yargı Kurulları  293
4.3. 1982 Anayasasında Yüksek Yargı Kurulu  295
5. YÜKSEK YARGI KURULLARININ OLUŞUMUNA İLİŞKİN ÖNERİMİZ  299
5.1. Yüksek Yargı Kurulu Üyelerinin Dağılımında Dengeli ve Geniş Tabanlı Temsil Sağlamalı  300
5.2. Yüksek Yargı Kurulu Üyeliği Bir Kariyer Basamağı Olmamalı  301
5.3. Adaylar Yargı ile İlişkili Kurumlarca Belirlenmeli, Meclis ve Cumhurbaşkanın Tarafından Seçilmeli  301
5.4. Yüksek Yargı Kurulu Üye Sayısı Mevcut Hakim ve Savcı Sayısına Orantılı Olmalı  302
5.5. Yüksek Yargı Kurullarının Görev Süresi Çok Kısa ya da Çok Uzun Olmamalı  303
5.6. Yüksek Yargı Kurulu Üyeleri Tekrar Seçilememeli  303
5.7. Yüksek Yargı Kurulunda Yürütme Organının Temsilcisi Bulunmamalı  303
5.8. Yüksek Yargı Kurulunun Kararlarına Karşı İtiraz ve Yargı Yolu Açık Olmalı  304
5.9. Hakimler Kurulu ve Savcılar Kurulu Şeklinde Ayrı Kurullar Oluşturulmalı  304
5.9.1. Hakimler Kurulunun Oluşumu  304
5.9.2. Savcılar Kurulunun Oluşumu  306
Dördüncü Bölüm
TÜRKİYE’DE BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİNİN ÖRGÜTLENME MODELİ VE YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1. GİRİŞ  311
2. BAROLARIN TARİHÇESİ  312
3. BAZI ÜLKELERDE BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİ  316
3.1. Almanya  316
3.2. Fransa  317
3.3. İngiltere  318
3.4. ABD  320
4. TÜRKİYE’DE BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİ  321
4.1. Barolar  321
4.1.1. Genel Kurul ve Görevleri  322
4.1.2. Yönetim Kurulunun Oluşumu  323
4.2. Türkiye Barolar Birliği  323
4.2.1. Barolar Birliği Genel Kurulunun Oluşumu  323
4.2.2. Barolar Birliğinin Görevleri  324
5. BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİNİN ÖRGÜTLENME MODELİNE İLİŞKİN ÖNERİLERİMİZ  325
5.1. Barolar  327
5.1.1. Baro Meclisi ile Yönetim Kurulunun Oluşumu  327
5.1.2. Baro Meclisinin Görevleri  336
5.2. Barolar Birliği  338
5.2.1. Barolar Birliği Meclisinin Oluşumu  338
5.2.2. Barolar Birliği Meclisinin Görevleri  339
5.3. Diğer Meslek Örgütlerinin Yapılanması  339
6. ULUSLARARASI TÜRK BAROSU  340
Beşinci Bölüm
ADALET BAKANLIĞI’NIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1. YARGI SİSTEMİMİZDE ADALET BAKANLIĞININ ROLÜ  343
2. ADALET BAKANLIĞININ KURUMSAL TARİHÇESİ  346
3. ADALET BAKANLIĞININ GÖREVLERİ  348
4. MEVZUAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN YENİDEN YAPILANDIRILMASI  351
4.1. Mevzuat Genel Müdürlüğünün Görevleri  351
4.2. Yeniden Yapılandırılmaya Duyulan İhtiyaç  353
4.3. Mevzuat Genel Müdürlüğünün Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Önerilerimiz  356
5. TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI  361
5.1. Akademinin Kurumsal Kimliği ve Misyonu  361
5.2. Adalet Akademisinin Görevleri  362
5.3. Tüm Hukuk Uygulayıcılarının Eğitimi İçin Ortak Çatı Kurum  363
5.4. Uzmanlaşma Eğitimleri ve Sertifikasyon  364
6. ADALET ŞURASI KURUMU  364
6.1. Şura Kavramı  365
6.2. Amaç  370
6.3. Görevleri  371
6.4. Şuranın Teşekkülü ve Organları  373
6.5. Çalışma Usul ve Esasları  374
TÜRKİYE’DE MEVCUT YARGI SİSTEMİ
GİRİŞ  377
1. ADALET BAKANLIĞI  377
A. Görev ve Yetkileri  377
B. Teşkilat Yapısı  379
C. Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu  380
D. Adli Tıp Kurumu  381
E. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu  381
F. Kişisel Verileri Koruma Kurumu  381
G. Türkiye Adalet Akademisi  382
2. HAKİM VE SAVCILAR KURULU  383
3. ADLİ YARGI  384
A. Yargıtay  384
B. Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı  385
C. Bölge Adliye Mahkemeleri  385
D. İlk Derece Mahkemeleri  385
I. Genel Görevli Ceza Hakimlikleri ve Ceza Mahkemeleri  385
II. Ceza İhtisas Mahkemeleri  386
III. Genel Görevli Hukuk Mahkemeleri  387
IV. Hukuk İhtisas Mahkemeleri  388
4. İDARİ YARGI  389
A. Danıştay  389
B. Bölge İdare Mahkemeleri  390
C. İlk Derece Mahkemeleri  390
5. ANAYASA MAHKEMESİ  390
6. UYUŞMAZLIK MAHKEMESİ  393
7. YÜKSEK SEÇİM KURULU  394
8. SAYIŞTAY  394
Kaynakça  395
Kavramlar Dizini  407
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2025