Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Tüm Yönleriyle
Kentsel Dönüşüm
Mart 2023 / 5. Baskı / 400 Syf.
Baskısı tükenmiştir.
 

Diğer Baskılar
 Baskı Tarih Fiyatı İndirimli
 4. Şubat 2022 405.00 TL 95.00 TL (%77) Sepete Ekle
 3. Ocak 2021 99.00 TL 69.90 TL (%29) Sepete Ekle
 2. Nisan 2018 500.00 TL 95.00 TL (%81) Sepete Ekle
 1. Mayıs 2017 54.50 TL 34.90 TL (%36) Sepete Ekle
   

Kitapta, kentsel dönüşüm sürecinin tüm aşamaları, pratik bilgiler ışığında detaylı olarak değerlendirilmiştir. Ülkemizde 610.000 riskli bağımsız bölümün yıkımı ve yenilenme süreci, 6306 sayılı yasa kapsamında yürütülmektedir. Kentsel Dönüşüm Yasası olarak adlandırılan bu düzenleme sadece, "25" maddeden ibarettir. Yasa, oldukça kısıtlı hükümler içerdiğinden, yasanın uygulanmasında ve yorumlanmasında hukukçulara büyük görevler düşmektedir. Geniş kitlelerin haklarını ilgilendiren ve mülkiyet hakkına doğrudan temas eden bu yasanın uygulanmasında sahadan gelen pratik bilgilerin önemi çok büyüktür. Bu sebeple, kitapta mevzuattan çok pratik bilgilere yer verilmiştir.

Ülkemizdeki milyonlarca insanın mülkiyet haklarını, barınma ve yaşam haklarını doğrudan ilgilendiren 6306 sayılı kanunda sıkça değişiklikler yapılmaktadır. Yasa değişikliklerinin uygulamaya ne şekilde yansıdığını da kitapta sizlere aktarmaya çalıştık.

Kitabın içeriğinde yer alan, Anayasa Mahkemesi'nin 2022 yılında verdiği karar, 6306 sayılı yasanın uygulanmasına yönelik devrim niteliğinde bir yüksek mahkeme kararıdır. Anayasa Mahkemesi'nin azınlıkta kalan maliklerin haklarının korunmasına olanak verdiği bu kararının ilk derece mahkemelerinde dikkate alınması gerektiği kuşkusuzdur. Bu konunun takip edilmesinde hukukçulara da büyük görevler düşmektedir.

Kitapta, kentsel dönüşüm yasasının iki ana başlığı olan "Riskli Yapı" ve "Riskli Alan" uygulamalarına yönelik detaylı açıklamalar mevcuttur. Okuyucularımıza kolaylık sağlamak adına, kentsel dönüşüm uygulamalarına ilişkin dilekçe örneklerine yer verilmiştir. Kentsel dönüşüm uygulamalarına ilişkin Harç Muafiyet rejimi de kitapta detaylı olarak açıklanmıştır.

İmar Barışı düzenlemesi, Yapı Kayıt Belgesi'nin hukuki niteliği ve geçerliliği konusunda da pratik ve sahada elde edilen yazarın tecrübe ve birikimleri okuyucularla paylaşılmıştır.

Konu Başlıkları
Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Yasal Dayanakları
Riskli Yapı ve Riskli Alan Kararlarına Karşı Hukuki Başvuru Yolları
İnşaat Sözleşmesi Düzenlenirken Dikkat Edilecek Hususlar
Riskli Yapı Kararına İlişkin Tüm Süreçler
Kentsel Dönüşüm Konusunda Güncel Yargıtay ve Danıştay İçtihatları
Örnek Dilekçeler ve İhtarnameler
Riskli Alan Uygulamalarına İlişkin Yasal Süreçler
Barkod: 9789750282898
Yayın Tarihi: Mart 2023
Baskı Sayısı:  5
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 400
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
5. Basıma Önsöz  7
Yazarın Özgeçmişi  9
I. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI HAKKINDA
GENEL AÇIKLAMALAR
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAVRAMI  19
2. TÜRKİYE’DE KENTLEŞME SÜRECİ  20
3. TÜRKİYE’DE KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ GELİŞİMİ  22
3.1. Gecekondu Kanunu Düzenlemeleri  22
3.2. Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi  25
3.3. Tarlabaşı (Beyoğlu) Kentsel Dönüşüm Projesi  25
3.4. Zağnos ve Tabakhane Vadileri Kentsel Dönüşüm Projesi  26
3.5. Zafer Meydanı Projesi (Bursa)  26
3.6. Kuştepe Kentsel Dönüşüm Projesi (İstanbul)  27
4. DÜNYADA KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI  27
4.1. Paris’in Dönüşümü  27
4.2. Trafalgar Meydanı (Londra) Dönüşüm Projesi  29
4.3. Hiroşima (Japonya) Kentsel Dönüşüm Projesi  29
4.4. Beyrut Tarihi Kent Merkezi Dönüşüm Projesi (Lübnan)  31
4.5. Rio Kenti Gecekondu Sağlıklaştırma Programı (Brezilya)  33
4.6. Dünyadaki ve Ülkemizdeki Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Karşılaştırılması  34
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN AMACI  35
5.1. Deprem Riskine Karşı Korunma  35
5.1.1. Deprem Yönetmeliği’nin İçeriği ve Kapsamı  36
5.1.2. Ülkemizdeki Binaların Afet Riskine Karşı Durumu  37
6. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASINA İLİŞKİN GENEL KAVRAMLAR  40
6.1. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Yapı Nedir?  40
6.2. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Alan Uygulaması  43
6.3. Ekonomik Açıdan İşlevini Kaybetmiş Alanların Canlandırılması, Kentin Tarihi ve Kültürel Değerlerinin Korunması, Sosyal Donatı Alanları Oluşturulması  44
6.4. Rezerv Yapı Alanı Uygulaması  46
6. Yenileme Alanı Nedir?  47
6.1. Yenileme Alanı Uygulamasının Amacı  50
6.1.1. Yeniden Canlandırma (Revitalization)  50
6.1.2. Eski Hale Getirme (Rehabilitation)  50
6.1.3. Yenileme (Renewal)  51
6.2. Yenileme Alanı Kararı Alınması Usulü ve Uygulaması  52
6.3. Yenileme Alanı Projesine Mülk Sahiplerinin Katılımı ve Yenileme Alanlarındaki Hazineye Ait Taşınmazların Durumu  53
6.4. Yenileme Alanı Uygulamalarında Ortaya Çıkan Sorunlar  54
II. Bölüm
TEMEL NİTELİKLİ DÜZENLEME OLARAK KABUL EDİLEN,
6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDAKİ KANUNUN
KAPSAMI VE UYGULAMA ALANI
Birinci Kısım
RİSKLİ YAPI TESPİT İŞLEMİ NASIL YAPILIR
1. 6306 SAYILI KENTSEL DÖNÜŞÜM YASASININ TEMEL MANTIĞI NEDİR?  57
2. RİSKLİ YAPI TESPİT ESASLARI  58
2.1. Riskli Yapı Başvurusunu Kimler Yapabilir?  59
2.2. Riskli Yapı Başvurusu Nereye Yapılır ve Tespit Masrafları Nasıl Karşılanır?  59
2.3. Riskli Yapı Tespiti Müracaatında İbraz Edilecek Belgeler Nelerdir?  60
2.4. Riskli Yapı Tespit Tekniği Nedir?  60
2.5. Gecekondu Niteliğindeki Yapılar ve İnşaat Ruhsatı Bulunmayan Binalarda Kentsel Dönüşüm Uygulaması Yapılabilir  61
2.6. Metruk ve Kullanılmayan Yapılar Riskli Bina Sınıfına Girmez  62
2.7. Riskli Yapı Tespit Başvurusu Yapılmadan Önce, Kat Maliklerinin Kendi Aralarında Bir Anlaşma Yapmasının Faydalı Olacağı Kanaatindeyiz  66
2.8. Riskli Yapı Şerhinin Tapu Kütüğüne İşlenmesi  67
2.9. Riskli Yapı Şerhi, Gayrimenkulün Devir veya Temlikine Engel Değildir  68
2.10. Riskli Yapı Tespitini Engelleyenlerin Cezai Sorumluluğu Var mıdır?  69
3. RİSKLİ YAPI KARARINA KARŞI İTİRAZ USULÜ  70
3.1. Riskli Yapı Tespit Raporuna İtirazın İncelenmesi  73
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI DAVA AÇILMASI  74
5. YIKIM VE TAHLİYE İŞLEMLERİ  77
5.1. Yıkım İçin Öngörülen Kanuni Süreler  77
5.2. Riskli Yapıda Yıkım Kararı Verme Yetkisi Kime Aittir?  78
5.3. Yıkım Masraflarını Kim Öder  83
6. YIKIM İŞLEMİNİ DURDURABİLECEK KANUN YOLLARI VAR MIDIR?  84
6.1. Riskli Yapının Güçlendirilmesi Yıkım İşlemini Durdurur  84
6.2. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları  89
6.2.1. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları Bina Yıkılmadan Önce Açılmalıdır  92
6.2.2. Arsa Payı Düzeltilmesi Davalarının Yıkım Kararına Etkisi  92
7. RİSKLİ YAPIDA BULUNAN KİRACILARIN MAĞDURİYETİ NASIL GİDERİLECEKTİR?  94
İkinci Kısım
RİSKLİ YAPI KARARININ KESİNLEŞMESİ SONRASINDA
YAPILACAK İŞLEMLER
1. RİSKLİ YAPININ NE ŞEKİLDE DEĞERLENDİRİLECEĞİ KONUSUNDA MALİKLERLE YAPILACAK TOPLANTININ ZAMANI  99
2. TOPLANTI ÖNCESİNDE DEĞERLEME RAPORU ALINMASI ŞARTI KALDIRILMIŞTIR  99
2.1. Riskli Yapının Değeri Nasıl Tespit Edilecektir?  100
3. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI  101
3.1. Çoğunluk Karar Toplantısı Herhangi Bir Usule Tabi Değildir  102
3.2. Toplantının Yapılması ve Toplantıda Alınacak Kararlar  103
3.3. Üçte İki Çoğunluk Kararının Azınlıkta Kalan Hissedarlara Noter Vasıtasıyla Bildirilmesi  105
3.4. Üçte İki Çoğunluk Sağlanamaması Halinde Yapılacak İşlem  106
4. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARINA KARŞI HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI  107
4.1. Çoğunluk Tarafından İmzalanan Sözleşmenin İptali Davası  117
4.2. Anayasa Mahkemesi’nin Üçte İki Çoğunluk Kararının İçerik Yönünden Mahkemelerce Denetime Tabi Tutulması Gerektiğin İlişkin Kararı  126
5. AÇIK ARTTIRMA YOLUYLA SATIŞ İŞLEMİ  133
5.1. Açık Arttırma Yoluyla Satış İşlemi Sonucunda, Tapu Kaydında Görünen, “İhtiyati Tedbir” ve “İrtifak Haklarının” Akıbeti Ne Olacaktır?  142
5.2. Açık Arttırma ve Satış İşlemlerine Karşı Açılacak Davalar  144
5.3. Satış İşleminin İdare Mahkemesi Tarafından İptal Edilmesi Halinde Mülkiyet Hakkı Eski Hak Sahibine Nasıl İade Edilecektir:  145
6. KİRA YARDIMI BAŞVURUSU VE GEREKLİ BELGELER  147
7. MÜTEAHHİT BELİRLENİRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR  149
8. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİ DÜZENLENİRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR  150
8.1. İnşaat Sözleşmesinin Hukuki Niteliği  150
8.2. İnşaat Sözleşmesinde Yer Alması Gereken Hususlar  151
8.2.1. Sözleşme Mutlak Surette Noterde Yapılmalıdır  151
8.2.2. Mümkünse, Asıl Sözleşme İmzalanmadan Önce, Binanın Avan Projesi Belediyeden Tasdik Ettirilmelidir  152
8.2.3. İnşaat Ruhsatının Alınma Süresi Açıkça Belirtilmelidir  152
8.2.4. İnşaat Süresinin Niteliği ve Mücbir Sebep Kavramı Tanımlanmalıdır  153
8.2.5. İnşa Edilecek Dairelerin Net veya Brüt M2’leri Açıkça Yazılmalıdır  154
8.2.6. Teknik Şartname ve Bağımsız Bölümler Listesi Sözleşmeye Eklenmelidir  156
8.2.7. Teminat ve Cezai Şart  156
8.2.8. Müteahhidin Hak Edeceği Dairelerin Kademeli Olarak Teslimi  158
8.2.9. Sözleşme Bedeli, İmar Artışının Paylaşımı ve Kira Yardımı  158
8.2.10. Yönetim Planı ve Arsa Paylarının Düzenlenmesi  159
8.2.11. Sözleşmenin Feshi ile İlgili Düzenlemeler  160
9. SÖZLEŞMENİN MAHKEME TARAFINDAN FESHİ HALİNDE ORTAYA ÇIKACAK HUKUKİ SONUÇLAR  162
10. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİNİN İDARE TARAFINDAN FESHİ  165
III. Bölüm
RİSKLİ ALAN İLAN EDİLEN BÖLGELERE İLİŞKİN
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
1. 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU KAPSAMINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM  173
1.1. Kentsel Dönüşüm Alanı (Riskli Alan) İlanında Yetkili İdare  177
1.2. Belediye Kanunu Kapsamında Riskli Alan İlanı Usulü  180
1.3. Belediye Kanunu’nun 73. Maddesi Kapsamında Büyükşehir Belediyelerine Tanınan İmar Yetkileri  182
1.4. Bakanlar Kurulu Tarafından Alınan Riskli Alan Kararlarının İptali Davaları  185
1.5. Bakanlar Kurulu’nun Aldığı Riskli Alan Kararına Karşı Dava Açma Süresi  187
1.6. Acele Kamulaştırma Kararları ve Uygulaması  188
1.7. Kentsel Dönüşüm Uygulamalarında Acele Kamulaştırma  189
1.8. Acele Kamulaştırma Kararlarının İptaline İlişkin Danıştay İçtihatları  191
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA 2018 VE 2019 YILINDA YAPILAN YASA VE YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ  207
2.1. Yasayla Getirilen En Önemli ve Radikal Değişiklik, Müteahhit Sicili Oluşturulması, Tamamlama Sigortası ve İnşaat İşi İçin Teminat Verilmesi Düzenlemesidir  211
2.2. 04.07.2019 Tarihli Yasa Değişikliği  212
2.3. Maketten Gayrimenkul Satışına Son  214
2.4. Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesinin Bakanlık Tarafından Feshi Düzenlemesi  215
2.5. Yıkılacak Derecedeki Riskli Alanlarla İlgili Düzenleme  217
3. 19.10.2019 VE 21.06.2019 TARİHLİ YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ  218
4. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DAHA ÖNCEKİ DEĞİŞİKLİKLER  220
IV. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA YAŞANAN
HUKUKİ SORUNLARIN MÜLKİYET HAKKI VE
EVRENSEL HUKUK PRENSİPLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜLEBİLMESİ İÇİN ÖNERİLERİMİZ
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA TARAFLARIN HAKLARINI KORUYUCU DÜZENLEMELER İÇEREN, TİP SÖZLEŞME ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR  227
2. ARSA SAHİPLERİ TÜKETİCİ KANUNU KAPSAMINDA TÜKETİCİ OLARAK KABUL EDİLMELİDİR  230
3. 6306 SAYILI YASA KAPSAMINDA İMZALANAN TÜM SÖZLEŞMELERDE BİNA TAMAMLAMA SİGORTASI YAPTIRILMASI ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR  230
4. ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI BAKANLIK KOMİSERİ GÖZETİMİNDE YAPILMALIDIR  231
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE KATILIM BANKACILIĞI MODELİ  231
6. SONUÇ  233
V. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINA İLİŞKİN
DİLEKÇE ÖRNEKLERİ
1. RİSKLİ YAPI TESPİT MÜRACAATI DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  235
2. ÇOĞUNLUK KARARI BİLDİRİM İHTARI  236
3. AZINLIK HİSSESİNİN SATIŞI İÇİN MÜRACAAT DİLEKÇESİ  238
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI İTİRAZ DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  239
5. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNUN İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  241
6. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ)  244
7. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (SULH HUKUK MAHKEMESİ)  247
8. ARSA PAYININ DÜZENLENMESİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  250
VI. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ VERGİSEL BOYUTU
GİRİŞ  251
1. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE VERGİ MÜKELLEFLERİ KİMLERDİR  251
1.1. 6306 Sayılı Kanun Gereğince, Kentsel Dönüşüme İlişkin Sağlanan Vergisel Muafiyetler  252
1.2. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Konut Teslimlerinin KDV Açısından Değerlendirilmesi  254
1.3. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Kira Yardımlarının Vergisel Açıdan Değerlendirilmesi  255
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASI NEDENİYLE, BİNADA YENİ OLUŞAN ARTI DEĞERLERİN PAYLAŞILMASININ VERGİSEL AÇIDAN DEĞERLENDİRİLMESİ (DEĞER ARTIŞ KAZANCI VERGİSİ)  256
3. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN BİNALARA İLİŞKİN GETİRİLEN VERGİSEL AVANTAJLAR  258
3.1. Hangi Vergiler Muafiyet Kapsamındadır  258
3.2. Katma Değer Vergisi Avantajı  259
3.3. Harçlar Kanunundan Kaynaklanan Avantajlar  260
3.4. Damga Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler  262
3.5. Veraset ve İntikal Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler  262
3.6. Diğer Kanunlardan Kaynaklanan Teşvikler  262
4. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE EMLAK VERGİSİ  263
5. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN İNŞAATLARDA KDV  264
6. SONUÇ  265
7. HARÇ VE VERGİ MUAFİYETLERİNİN KAPSAMINA İLİŞKİN BAKANLIK RESMİ YAZILARI  267
VII. Bölüm
İMAR BARIŞI DÜZENLEMESİ VE YAPI KAYIT BELGESİ
1. YAPI KAYIT BELGESİ NEDİR?  275
2. ORMAN ARAZİLERİNDEKİ YAPILAR YAPI KAYIT BELGESİ ALABİLİR Mİ?  277
3. YAPI KAYIT BELGESİNİN İPTALİ DAVASI  280
4. YAPI KAYIT BELGESİ ALINAN BİNALARLA İLGİLİ, ADLİ MAHKEMELERCE VERİLEN HAPİS, ADLİ PARA CEZASI VE MÜSADERE KARARLARI KALDIRILABİLİR Mİ?  290
5. KONUYA İLİŞKİN YARGITAY CEZA DAİRESİ İÇTİHATLARI  292
Yapı Kayıt Belgesi Alındıktan Sonra Verilen Cezanın Düşürülmesi Konusundaki Yargıtay İçtihadı  295
VIII. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM MEVZUATI
1. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI’NIN YAYINLADIĞI KENTSEL DÖNÜŞÜM GENELGELERİ  305
2. 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN  316
3. 6306 SAYILI KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ(1)  341
3. İMAR KANUNU (YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLEMESİ)  370
4. DEPREM BÖLGELERİNDE YAPILACAK BİNALAR HAKKINDA ESASLAR  381
5. RİSKLİ YAPILARIN TESPİT EDİLMESİNE İLİŞKİN ESASLAR  382
6. YENİLEME ALANI KANUNU  384
7. YENİLEME ALANI KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ  387
8. İSTANBUL DEPREM RİSK HARİTALARI  396
Kaynakça  398
Kavramlar Dizini  399
 


Gün Yazıcı
Mart 2018
410.00 TL
İndirimli: 145.00 TL (%65)
Sepete Ekle
Muhittin Abacıoğlu ...
Temmuz 2017
820.00 TL
İndirimli: 95.00 TL (%88)
Sepete Ekle
Yeşim Beyazkılıç
Haziran 2017
330.00 TL
İndirimli: 80.00 TL (%76)
Sepete Ekle
Mehpare Çaptuğ
Eylül 2016
390.00 TL
İndirimli: 195.00 TL (%50)
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
5. Basıma Önsöz  7
Yazarın Özgeçmişi  9
I. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI HAKKINDA
GENEL AÇIKLAMALAR
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAVRAMI  19
2. TÜRKİYE’DE KENTLEŞME SÜRECİ  20
3. TÜRKİYE’DE KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ GELİŞİMİ  22
3.1. Gecekondu Kanunu Düzenlemeleri  22
3.2. Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi  25
3.3. Tarlabaşı (Beyoğlu) Kentsel Dönüşüm Projesi  25
3.4. Zağnos ve Tabakhane Vadileri Kentsel Dönüşüm Projesi  26
3.5. Zafer Meydanı Projesi (Bursa)  26
3.6. Kuştepe Kentsel Dönüşüm Projesi (İstanbul)  27
4. DÜNYADA KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI  27
4.1. Paris’in Dönüşümü  27
4.2. Trafalgar Meydanı (Londra) Dönüşüm Projesi  29
4.3. Hiroşima (Japonya) Kentsel Dönüşüm Projesi  29
4.4. Beyrut Tarihi Kent Merkezi Dönüşüm Projesi (Lübnan)  31
4.5. Rio Kenti Gecekondu Sağlıklaştırma Programı (Brezilya)  33
4.6. Dünyadaki ve Ülkemizdeki Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Karşılaştırılması  34
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN AMACI  35
5.1. Deprem Riskine Karşı Korunma  35
5.1.1. Deprem Yönetmeliği’nin İçeriği ve Kapsamı  36
5.1.2. Ülkemizdeki Binaların Afet Riskine Karşı Durumu  37
6. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASINA İLİŞKİN GENEL KAVRAMLAR  40
6.1. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Yapı Nedir?  40
6.2. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Alan Uygulaması  43
6.3. Ekonomik Açıdan İşlevini Kaybetmiş Alanların Canlandırılması, Kentin Tarihi ve Kültürel Değerlerinin Korunması, Sosyal Donatı Alanları Oluşturulması  44
6.4. Rezerv Yapı Alanı Uygulaması  46
6. Yenileme Alanı Nedir?  47
6.1. Yenileme Alanı Uygulamasının Amacı  50
6.1.1. Yeniden Canlandırma (Revitalization)  50
6.1.2. Eski Hale Getirme (Rehabilitation)  50
6.1.3. Yenileme (Renewal)  51
6.2. Yenileme Alanı Kararı Alınması Usulü ve Uygulaması  52
6.3. Yenileme Alanı Projesine Mülk Sahiplerinin Katılımı ve Yenileme Alanlarındaki Hazineye Ait Taşınmazların Durumu  53
6.4. Yenileme Alanı Uygulamalarında Ortaya Çıkan Sorunlar  54
II. Bölüm
TEMEL NİTELİKLİ DÜZENLEME OLARAK KABUL EDİLEN,
6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDAKİ KANUNUN
KAPSAMI VE UYGULAMA ALANI
Birinci Kısım
RİSKLİ YAPI TESPİT İŞLEMİ NASIL YAPILIR
1. 6306 SAYILI KENTSEL DÖNÜŞÜM YASASININ TEMEL MANTIĞI NEDİR?  57
2. RİSKLİ YAPI TESPİT ESASLARI  58
2.1. Riskli Yapı Başvurusunu Kimler Yapabilir?  59
2.2. Riskli Yapı Başvurusu Nereye Yapılır ve Tespit Masrafları Nasıl Karşılanır?  59
2.3. Riskli Yapı Tespiti Müracaatında İbraz Edilecek Belgeler Nelerdir?  60
2.4. Riskli Yapı Tespit Tekniği Nedir?  60
2.5. Gecekondu Niteliğindeki Yapılar ve İnşaat Ruhsatı Bulunmayan Binalarda Kentsel Dönüşüm Uygulaması Yapılabilir  61
2.6. Metruk ve Kullanılmayan Yapılar Riskli Bina Sınıfına Girmez  62
2.7. Riskli Yapı Tespit Başvurusu Yapılmadan Önce, Kat Maliklerinin Kendi Aralarında Bir Anlaşma Yapmasının Faydalı Olacağı Kanaatindeyiz  66
2.8. Riskli Yapı Şerhinin Tapu Kütüğüne İşlenmesi  67
2.9. Riskli Yapı Şerhi, Gayrimenkulün Devir veya Temlikine Engel Değildir  68
2.10. Riskli Yapı Tespitini Engelleyenlerin Cezai Sorumluluğu Var mıdır?  69
3. RİSKLİ YAPI KARARINA KARŞI İTİRAZ USULÜ  70
3.1. Riskli Yapı Tespit Raporuna İtirazın İncelenmesi  73
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI DAVA AÇILMASI  74
5. YIKIM VE TAHLİYE İŞLEMLERİ  77
5.1. Yıkım İçin Öngörülen Kanuni Süreler  77
5.2. Riskli Yapıda Yıkım Kararı Verme Yetkisi Kime Aittir?  78
5.3. Yıkım Masraflarını Kim Öder  83
6. YIKIM İŞLEMİNİ DURDURABİLECEK KANUN YOLLARI VAR MIDIR?  84
6.1. Riskli Yapının Güçlendirilmesi Yıkım İşlemini Durdurur  84
6.2. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları  89
6.2.1. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları Bina Yıkılmadan Önce Açılmalıdır  92
6.2.2. Arsa Payı Düzeltilmesi Davalarının Yıkım Kararına Etkisi  92
7. RİSKLİ YAPIDA BULUNAN KİRACILARIN MAĞDURİYETİ NASIL GİDERİLECEKTİR?  94
İkinci Kısım
RİSKLİ YAPI KARARININ KESİNLEŞMESİ SONRASINDA
YAPILACAK İŞLEMLER
1. RİSKLİ YAPININ NE ŞEKİLDE DEĞERLENDİRİLECEĞİ KONUSUNDA MALİKLERLE YAPILACAK TOPLANTININ ZAMANI  99
2. TOPLANTI ÖNCESİNDE DEĞERLEME RAPORU ALINMASI ŞARTI KALDIRILMIŞTIR  99
2.1. Riskli Yapının Değeri Nasıl Tespit Edilecektir?  100
3. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI  101
3.1. Çoğunluk Karar Toplantısı Herhangi Bir Usule Tabi Değildir  102
3.2. Toplantının Yapılması ve Toplantıda Alınacak Kararlar  103
3.3. Üçte İki Çoğunluk Kararının Azınlıkta Kalan Hissedarlara Noter Vasıtasıyla Bildirilmesi  105
3.4. Üçte İki Çoğunluk Sağlanamaması Halinde Yapılacak İşlem  106
4. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARINA KARŞI HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI  107
4.1. Çoğunluk Tarafından İmzalanan Sözleşmenin İptali Davası  117
4.2. Anayasa Mahkemesi’nin Üçte İki Çoğunluk Kararının İçerik Yönünden Mahkemelerce Denetime Tabi Tutulması Gerektiğin İlişkin Kararı  126
5. AÇIK ARTTIRMA YOLUYLA SATIŞ İŞLEMİ  133
5.1. Açık Arttırma Yoluyla Satış İşlemi Sonucunda, Tapu Kaydında Görünen, “İhtiyati Tedbir” ve “İrtifak Haklarının” Akıbeti Ne Olacaktır?  142
5.2. Açık Arttırma ve Satış İşlemlerine Karşı Açılacak Davalar  144
5.3. Satış İşleminin İdare Mahkemesi Tarafından İptal Edilmesi Halinde Mülkiyet Hakkı Eski Hak Sahibine Nasıl İade Edilecektir:  145
6. KİRA YARDIMI BAŞVURUSU VE GEREKLİ BELGELER  147
7. MÜTEAHHİT BELİRLENİRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR  149
8. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİ DÜZENLENİRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR  150
8.1. İnşaat Sözleşmesinin Hukuki Niteliği  150
8.2. İnşaat Sözleşmesinde Yer Alması Gereken Hususlar  151
8.2.1. Sözleşme Mutlak Surette Noterde Yapılmalıdır  151
8.2.2. Mümkünse, Asıl Sözleşme İmzalanmadan Önce, Binanın Avan Projesi Belediyeden Tasdik Ettirilmelidir  152
8.2.3. İnşaat Ruhsatının Alınma Süresi Açıkça Belirtilmelidir  152
8.2.4. İnşaat Süresinin Niteliği ve Mücbir Sebep Kavramı Tanımlanmalıdır  153
8.2.5. İnşa Edilecek Dairelerin Net veya Brüt M2’leri Açıkça Yazılmalıdır  154
8.2.6. Teknik Şartname ve Bağımsız Bölümler Listesi Sözleşmeye Eklenmelidir  156
8.2.7. Teminat ve Cezai Şart  156
8.2.8. Müteahhidin Hak Edeceği Dairelerin Kademeli Olarak Teslimi  158
8.2.9. Sözleşme Bedeli, İmar Artışının Paylaşımı ve Kira Yardımı  158
8.2.10. Yönetim Planı ve Arsa Paylarının Düzenlenmesi  159
8.2.11. Sözleşmenin Feshi ile İlgili Düzenlemeler  160
9. SÖZLEŞMENİN MAHKEME TARAFINDAN FESHİ HALİNDE ORTAYA ÇIKACAK HUKUKİ SONUÇLAR  162
10. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİNİN İDARE TARAFINDAN FESHİ  165
III. Bölüm
RİSKLİ ALAN İLAN EDİLEN BÖLGELERE İLİŞKİN
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
1. 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU KAPSAMINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM  173
1.1. Kentsel Dönüşüm Alanı (Riskli Alan) İlanında Yetkili İdare  177
1.2. Belediye Kanunu Kapsamında Riskli Alan İlanı Usulü  180
1.3. Belediye Kanunu’nun 73. Maddesi Kapsamında Büyükşehir Belediyelerine Tanınan İmar Yetkileri  182
1.4. Bakanlar Kurulu Tarafından Alınan Riskli Alan Kararlarının İptali Davaları  185
1.5. Bakanlar Kurulu’nun Aldığı Riskli Alan Kararına Karşı Dava Açma Süresi  187
1.6. Acele Kamulaştırma Kararları ve Uygulaması  188
1.7. Kentsel Dönüşüm Uygulamalarında Acele Kamulaştırma  189
1.8. Acele Kamulaştırma Kararlarının İptaline İlişkin Danıştay İçtihatları  191
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA 2018 VE 2019 YILINDA YAPILAN YASA VE YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ  207
2.1. Yasayla Getirilen En Önemli ve Radikal Değişiklik, Müteahhit Sicili Oluşturulması, Tamamlama Sigortası ve İnşaat İşi İçin Teminat Verilmesi Düzenlemesidir  211
2.2. 04.07.2019 Tarihli Yasa Değişikliği  212
2.3. Maketten Gayrimenkul Satışına Son  214
2.4. Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesinin Bakanlık Tarafından Feshi Düzenlemesi  215
2.5. Yıkılacak Derecedeki Riskli Alanlarla İlgili Düzenleme  217
3. 19.10.2019 VE 21.06.2019 TARİHLİ YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ  218
4. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DAHA ÖNCEKİ DEĞİŞİKLİKLER  220
IV. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA YAŞANAN
HUKUKİ SORUNLARIN MÜLKİYET HAKKI VE
EVRENSEL HUKUK PRENSİPLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜLEBİLMESİ İÇİN ÖNERİLERİMİZ
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA TARAFLARIN HAKLARINI KORUYUCU DÜZENLEMELER İÇEREN, TİP SÖZLEŞME ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR  227
2. ARSA SAHİPLERİ TÜKETİCİ KANUNU KAPSAMINDA TÜKETİCİ OLARAK KABUL EDİLMELİDİR  230
3. 6306 SAYILI YASA KAPSAMINDA İMZALANAN TÜM SÖZLEŞMELERDE BİNA TAMAMLAMA SİGORTASI YAPTIRILMASI ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR  230
4. ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI BAKANLIK KOMİSERİ GÖZETİMİNDE YAPILMALIDIR  231
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE KATILIM BANKACILIĞI MODELİ  231
6. SONUÇ  233
V. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINA İLİŞKİN
DİLEKÇE ÖRNEKLERİ
1. RİSKLİ YAPI TESPİT MÜRACAATI DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  235
2. ÇOĞUNLUK KARARI BİLDİRİM İHTARI  236
3. AZINLIK HİSSESİNİN SATIŞI İÇİN MÜRACAAT DİLEKÇESİ  238
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI İTİRAZ DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  239
5. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNUN İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  241
6. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ)  244
7. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (SULH HUKUK MAHKEMESİ)  247
8. ARSA PAYININ DÜZENLENMESİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  250
VI. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ VERGİSEL BOYUTU
GİRİŞ  251
1. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE VERGİ MÜKELLEFLERİ KİMLERDİR  251
1.1. 6306 Sayılı Kanun Gereğince, Kentsel Dönüşüme İlişkin Sağlanan Vergisel Muafiyetler  252
1.2. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Konut Teslimlerinin KDV Açısından Değerlendirilmesi  254
1.3. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Kira Yardımlarının Vergisel Açıdan Değerlendirilmesi  255
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASI NEDENİYLE, BİNADA YENİ OLUŞAN ARTI DEĞERLERİN PAYLAŞILMASININ VERGİSEL AÇIDAN DEĞERLENDİRİLMESİ (DEĞER ARTIŞ KAZANCI VERGİSİ)  256
3. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN BİNALARA İLİŞKİN GETİRİLEN VERGİSEL AVANTAJLAR  258
3.1. Hangi Vergiler Muafiyet Kapsamındadır  258
3.2. Katma Değer Vergisi Avantajı  259
3.3. Harçlar Kanunundan Kaynaklanan Avantajlar  260
3.4. Damga Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler  262
3.5. Veraset ve İntikal Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler  262
3.6. Diğer Kanunlardan Kaynaklanan Teşvikler  262
4. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE EMLAK VERGİSİ  263
5. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN İNŞAATLARDA KDV  264
6. SONUÇ  265
7. HARÇ VE VERGİ MUAFİYETLERİNİN KAPSAMINA İLİŞKİN BAKANLIK RESMİ YAZILARI  267
VII. Bölüm
İMAR BARIŞI DÜZENLEMESİ VE YAPI KAYIT BELGESİ
1. YAPI KAYIT BELGESİ NEDİR?  275
2. ORMAN ARAZİLERİNDEKİ YAPILAR YAPI KAYIT BELGESİ ALABİLİR Mİ?  277
3. YAPI KAYIT BELGESİNİN İPTALİ DAVASI  280
4. YAPI KAYIT BELGESİ ALINAN BİNALARLA İLGİLİ, ADLİ MAHKEMELERCE VERİLEN HAPİS, ADLİ PARA CEZASI VE MÜSADERE KARARLARI KALDIRILABİLİR Mİ?  290
5. KONUYA İLİŞKİN YARGITAY CEZA DAİRESİ İÇTİHATLARI  292
Yapı Kayıt Belgesi Alındıktan Sonra Verilen Cezanın Düşürülmesi Konusundaki Yargıtay İçtihadı  295
VIII. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM MEVZUATI
1. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI’NIN YAYINLADIĞI KENTSEL DÖNÜŞÜM GENELGELERİ  305
2. 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN  316
3. 6306 SAYILI KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ(1)  341
3. İMAR KANUNU (YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLEMESİ)  370
4. DEPREM BÖLGELERİNDE YAPILACAK BİNALAR HAKKINDA ESASLAR  381
5. RİSKLİ YAPILARIN TESPİT EDİLMESİNE İLİŞKİN ESASLAR  382
6. YENİLEME ALANI KANUNU  384
7. YENİLEME ALANI KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ  387
8. İSTANBUL DEPREM RİSK HARİTALARI  396
Kaynakça  398
Kavramlar Dizini  399
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024