Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Türk İdari Yargılama Hukukunda
Usul Ekonomisi İlkesi
Mevcut Düzenlemeler ve Çözüm Önerileri
Şubat 2024 / 1. Baskı / 192 Syf.
Fiyatı: 355.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle
   

Anayasamıza göre "Herkes, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak suretiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile adil yargılanma hakkına sahiptir." (md. 36). Adil yargılanma hakkı makul süre içerisinde, bağımsız ve tarafsız mahkemeler tarafından hakkaniyete uygun bir şekilde yargılamaların yapılmasını ifade etmektedir. Adil yargılanma hakkını sağlamaya yönelik ilkelerden biri de usul ekonomisi ilkesidir. En genel haliyle usul ekonomisi ilkesi, yargılamaların mümkün olduğunca kısa sürede, taraflar açısından en az masraf oluşturacak şekilde ve en doğru şekilde sonuçlandırılması şeklinde tanımlanabilecektir.

Yargı mercilerinin iş yükü fazlalığı sebebiyle yargılamaların gerektiği gibi ve arzu edilen şekilde yapılamaması herkesçe malumdur. Usul ekonomisi ilkesinin sağlanmasıyla bu tarz sorunların ortadan kalkacağı, en azından azaltılabileceği açıktır. Avrupa Birliği tavsiye kararlarında da önemine binaen vurgulanan usul ekonomisi ilkesiyle yargının işlerlik kazanacağı açıktır. Hukuk Muhakemeleri Kanunu kapsamında uygulanan ilke, adil yargılanma ilkesinin bir gereği olarak idari yargılama hukukumuzda da uygulanmaktadır. İdari yargılama hukukumuzda usul ekonomisi ilkesini sağlamaya yönelik düzenlemeler olmakla birlikte, kurumun işlerlik kazanması için yeni düzenlemelerin de yapılması ihtiyacı söz konusudur.

Kitap; Türk idari yargılama hukukunda usul ekonomisi ilkesinin kapsam ve içeriği, ilkeyi sağlamaya yönelik düzenlemeler ve bu konudaki çözüm önerilerine yönelik bütüncül bir bakış açısı sağlamaya yöneliktir.

Konu Başlıkları
Genel Esasları İtibariyle İdari Yargılama Hukuku Bağlamında Usul Ekonomisi İlkesi
Türk İdari Yargılama Hukukunda Usul Ekonomisi İlkesini Sağlamaya Yönelik Düzenlemeler
Türk İdari Yargılama Hukuku Açısından Usul Ekonomisi İlkesini Gerçekleştirmeye Yönelik Çözüm Önerileri
Barkod: 9789750291180
Yayın Tarihi: Şubat 2024
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 192
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar  11
GİRİŞ  15
BİRİNCİ BÖLÜM
GENEL ESASLARI İTİBARİYLE İDARİ YARGILAMA HUKUKU BAĞLAMINDA USUL EKONOMİSİ İLKESİ
I. GENEL OLARAK  19
II. İDARİ YARGILAMA HUKUKUMUZA HÂKİM OLAN İLKELER / İDARİ YARGILAMA SİSTEMİMİZİN TEMEL ÖZELLİKLERİ  23
A. Genel Olarak  23
B. Anayasanın 125. Maddesinde Belirtilen İlkeler  24
C. Yazılılık  27
D. Basit ve Az Masraflı Olma  30
E. Savcılık Kurumunun Bulunmaması  30
F. Resen Araştırma İlkesi  31
G. Diğer İlkeler  34
III. USUL EKONOMİSİ İLKESİ  40
A. Kavramsal Olarak Usul Ekonomisi İlkesi  40
B. Usul Ekonomisi İlkesinin Genel Esasları Amaç – Kapsam ve Sınırlar  41
C. Usul Ekonomisi İlkesinin Unsurları  45
1. Genel Olarak  45
2. Basitlik  45
3. Hızlılık  47
4. Ucuzluk  51
IV. USUL EKONOMİSİ İLKESİNİN YASAL DAYANAĞI  52
A. Anayasal Bağlamda Usul Ekonomisi İlkesi  52
B. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Bağlamında Usul Ekonomisi İlkesi  54
C. Avrupa Birliği Tavsiye Kararlarında Usul Ekonomisi İlkesi  55
1. Genel Olarak  55
2. SATURN Projesi  56
3. Mahkemelerdeki Aşırı İş Yükünü Önleyici – Azaltıcı Tedbirlere İlişkin 12 Sayılı Tavsiye Karar  57
4. Hâkimlerin Bağımsızlığı, Etkinliği ve Rolü Hakkında Üye Devletlere Yönelik 12 Sayılı Tavsiye Karar  58
5. Adaletin İşleyişini Geliştirici Hukuk Yargılama Usulü İlkeleri Hakkında 5 Sayılı Tavsiye Karar  59
6. Adalete Başvuruyu Kolaylaştırıcı Tedbirler Hakkında 7 Sayılı Tavsiye Karar  60
D. Medeni Usul Hukukunda Usul Ekonomisi İlkesi  63
E. İdari Yargılama Hukukumuz Açısından Usul Ekonomisi İlkesi  65
İKİNCİ BÖLÜM
TÜRK İDARİ YARGILAMA HUKUKUNDA USUL EKONOMİSİ İLKESİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK DÜZENLEMELER
I. GENEL OLARAK  71
II. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNUNUN 5. MADDESİ  71
A. Genel Olarak  71
B. Birden Fazla İşleme Karşı Tek Dilekçe ile Dava Açılabilmesi  73
1. Genel Kural  73
2. Şartları  74
3. Sonuçları  76
C. Birden Fazla Şahsın Tek Dilekçe ile Dava Açabilmesi  77
1. Genel Kural  77
2. Şartları  77
3. Sonuçları  78
III. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNUMUZUN 12. MADDESİ  79
IV. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNUMUZUN 13. MADDESİ  81
V. DAVALARIN BİRLEŞTİRİLMESİ  82
A. Bağlantılı Dava Kavramı  82
B. Davaların Birleştirilmesi Konusunda Yetkili Mercii  82
C. Verilecek Kararlar  82
1. Mahkemelerin Yapacağı Değerlendirme  82
2. Bağlantının Bulunduğu Kararı  83
3. Bağlantının Bulunmadığı Kararı  84
D. Bağlantının Mahkemelerce Kabul Edilmemesi Durumu  85
E. Bağlantılı Dava – Usul Ekonomisi İlkesi İlişkisi  85
VI. DAVAYA MÜDAHALE / DAVANIN İHBARI  88
A. Genel Olarak  88
B. Davanın İhbarı  88
C. Davaya Müdahale  90
VII. HUSUMET  91
VIII. İDARİ MERCİ TECAVÜZÜ  92
IX. DAVADAN FERAGAT  93
X. DAVANIN KABULÜ  96
XI. DERDESTLİK  97
XII. SON YILLARDA GETİRİLEN DÜZENLEMELER  99
A. Yargılama Usulüne İlişkin Değişiklikler  99
1. Genel Olarak  99
2. İvedi Yargılama Usulü  100
3. Merkezi ve Ortak Sınavlara İlişkin Durum  104
B. İstinaf Kanun Yolunun Getirilmesi  107
XIII. SULH YOLUNUN GETİRİLMESİ  110
A. Genel Olarak  110
B. 659 Sayılı KHK Kapsamında Sulh Kurumu  113
C. Usul Ekonomisi İlkesi Bağlamında Sulh  116
XIV. HEDEF SÜRE UYGULAMASI  117
XV. ELEKTRONİK TEBLİGAT UYGULAMASI  118
XVI. DİĞER DURUMLAR  120
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TÜRK İDARİ YARGILAMA HUKUKU AÇISINDAN USUL EKONOMİSİ İLKESİNİ GERÇEKLEŞTİRMEYE YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
I. GENEL OLARAK  123
II. TOPLULUK DAVASI  124
A. Genel Olarak  124
B. Menfaat İhlali Bağlamında Topluluk Davası  126
C. Topluluk Davası Usul Ekonomisi İlkesi İlişkisi  129
III. GRUP DAVA  130
A. Genel Olarak  130
B. Kanun Tasarısında Grup Dava Düzenlemesi  131
C. Pilot Karar Uygulaması  134
D. Grup Dava Uygulamaları  139
E. Usul Ekonomisi İlkesi Yönünden Grup Dava Uygulaması  140
IV. MÜSTEKAR İÇTİHAT  144
A. Kavramsal Olarak  144
B. Usul Ekonomisi İlkesinin Sağlanması Açısından Müstekar İçtihat  145
V. YARGILAMA SÜRELERİNİN AZALTILMASINA İLİŞKİN DÜZENLEME YAPILMASI  146
VI. İDARİ YARGIDA İHTİSASLAŞMANIN SAĞLANMASI  148
VII. TEK HAKİMLE BAKILACAK DAVA KAPSAMININ GENİŞLETİLMESİ  149
VIII. MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ – İDARİ USUL KANUNUNUN ÇIKARILMASI  150
IX. DANIŞTAY DAİRE SAYISININ ARTIRILMASI  152
X. İDARİ UYUŞMAZLIKLARIN İDARİ YARGI DIŞINDA UZMAN KİŞİ YA DA KURULLARCA ÇÖZÜLMESİ  153
XI. DANIŞTAYDAN UYGUN GÖRÜŞ ALINARAK HAREKET EDİLMESİ – YARGISAL GÖRÜŞ  155
XII. ALTERNATİF ÇÖZÜM YOLLARININ DENENMESİ  156
A. Genel Olarak Alternatif Çözüm Yolları Kavramı  156
B. İdarenin Taraf Olduğu Uyuşmazlık Açısından Uygulanabilecek Alternatif Çözüm Yolları  158
C. Usul Ekonomisi İlkesi Açısından İdare Hukukunda Alternatif Çözüm Yolları  159
XIII. DİĞER ÖNERİLER  161
Sonuç  171
Kaynakça  175
Kavram Dizini  191
 







 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar  11
GİRİŞ  15
BİRİNCİ BÖLÜM
GENEL ESASLARI İTİBARİYLE İDARİ YARGILAMA HUKUKU BAĞLAMINDA USUL EKONOMİSİ İLKESİ
I. GENEL OLARAK  19
II. İDARİ YARGILAMA HUKUKUMUZA HÂKİM OLAN İLKELER / İDARİ YARGILAMA SİSTEMİMİZİN TEMEL ÖZELLİKLERİ  23
A. Genel Olarak  23
B. Anayasanın 125. Maddesinde Belirtilen İlkeler  24
C. Yazılılık  27
D. Basit ve Az Masraflı Olma  30
E. Savcılık Kurumunun Bulunmaması  30
F. Resen Araştırma İlkesi  31
G. Diğer İlkeler  34
III. USUL EKONOMİSİ İLKESİ  40
A. Kavramsal Olarak Usul Ekonomisi İlkesi  40
B. Usul Ekonomisi İlkesinin Genel Esasları Amaç – Kapsam ve Sınırlar  41
C. Usul Ekonomisi İlkesinin Unsurları  45
1. Genel Olarak  45
2. Basitlik  45
3. Hızlılık  47
4. Ucuzluk  51
IV. USUL EKONOMİSİ İLKESİNİN YASAL DAYANAĞI  52
A. Anayasal Bağlamda Usul Ekonomisi İlkesi  52
B. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Bağlamında Usul Ekonomisi İlkesi  54
C. Avrupa Birliği Tavsiye Kararlarında Usul Ekonomisi İlkesi  55
1. Genel Olarak  55
2. SATURN Projesi  56
3. Mahkemelerdeki Aşırı İş Yükünü Önleyici – Azaltıcı Tedbirlere İlişkin 12 Sayılı Tavsiye Karar  57
4. Hâkimlerin Bağımsızlığı, Etkinliği ve Rolü Hakkında Üye Devletlere Yönelik 12 Sayılı Tavsiye Karar  58
5. Adaletin İşleyişini Geliştirici Hukuk Yargılama Usulü İlkeleri Hakkında 5 Sayılı Tavsiye Karar  59
6. Adalete Başvuruyu Kolaylaştırıcı Tedbirler Hakkında 7 Sayılı Tavsiye Karar  60
D. Medeni Usul Hukukunda Usul Ekonomisi İlkesi  63
E. İdari Yargılama Hukukumuz Açısından Usul Ekonomisi İlkesi  65
İKİNCİ BÖLÜM
TÜRK İDARİ YARGILAMA HUKUKUNDA USUL EKONOMİSİ İLKESİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK DÜZENLEMELER
I. GENEL OLARAK  71
II. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNUNUN 5. MADDESİ  71
A. Genel Olarak  71
B. Birden Fazla İşleme Karşı Tek Dilekçe ile Dava Açılabilmesi  73
1. Genel Kural  73
2. Şartları  74
3. Sonuçları  76
C. Birden Fazla Şahsın Tek Dilekçe ile Dava Açabilmesi  77
1. Genel Kural  77
2. Şartları  77
3. Sonuçları  78
III. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNUMUZUN 12. MADDESİ  79
IV. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNUMUZUN 13. MADDESİ  81
V. DAVALARIN BİRLEŞTİRİLMESİ  82
A. Bağlantılı Dava Kavramı  82
B. Davaların Birleştirilmesi Konusunda Yetkili Mercii  82
C. Verilecek Kararlar  82
1. Mahkemelerin Yapacağı Değerlendirme  82
2. Bağlantının Bulunduğu Kararı  83
3. Bağlantının Bulunmadığı Kararı  84
D. Bağlantının Mahkemelerce Kabul Edilmemesi Durumu  85
E. Bağlantılı Dava – Usul Ekonomisi İlkesi İlişkisi  85
VI. DAVAYA MÜDAHALE / DAVANIN İHBARI  88
A. Genel Olarak  88
B. Davanın İhbarı  88
C. Davaya Müdahale  90
VII. HUSUMET  91
VIII. İDARİ MERCİ TECAVÜZÜ  92
IX. DAVADAN FERAGAT  93
X. DAVANIN KABULÜ  96
XI. DERDESTLİK  97
XII. SON YILLARDA GETİRİLEN DÜZENLEMELER  99
A. Yargılama Usulüne İlişkin Değişiklikler  99
1. Genel Olarak  99
2. İvedi Yargılama Usulü  100
3. Merkezi ve Ortak Sınavlara İlişkin Durum  104
B. İstinaf Kanun Yolunun Getirilmesi  107
XIII. SULH YOLUNUN GETİRİLMESİ  110
A. Genel Olarak  110
B. 659 Sayılı KHK Kapsamında Sulh Kurumu  113
C. Usul Ekonomisi İlkesi Bağlamında Sulh  116
XIV. HEDEF SÜRE UYGULAMASI  117
XV. ELEKTRONİK TEBLİGAT UYGULAMASI  118
XVI. DİĞER DURUMLAR  120
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TÜRK İDARİ YARGILAMA HUKUKU AÇISINDAN USUL EKONOMİSİ İLKESİNİ GERÇEKLEŞTİRMEYE YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
I. GENEL OLARAK  123
II. TOPLULUK DAVASI  124
A. Genel Olarak  124
B. Menfaat İhlali Bağlamında Topluluk Davası  126
C. Topluluk Davası Usul Ekonomisi İlkesi İlişkisi  129
III. GRUP DAVA  130
A. Genel Olarak  130
B. Kanun Tasarısında Grup Dava Düzenlemesi  131
C. Pilot Karar Uygulaması  134
D. Grup Dava Uygulamaları  139
E. Usul Ekonomisi İlkesi Yönünden Grup Dava Uygulaması  140
IV. MÜSTEKAR İÇTİHAT  144
A. Kavramsal Olarak  144
B. Usul Ekonomisi İlkesinin Sağlanması Açısından Müstekar İçtihat  145
V. YARGILAMA SÜRELERİNİN AZALTILMASINA İLİŞKİN DÜZENLEME YAPILMASI  146
VI. İDARİ YARGIDA İHTİSASLAŞMANIN SAĞLANMASI  148
VII. TEK HAKİMLE BAKILACAK DAVA KAPSAMININ GENİŞLETİLMESİ  149
VIII. MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ – İDARİ USUL KANUNUNUN ÇIKARILMASI  150
IX. DANIŞTAY DAİRE SAYISININ ARTIRILMASI  152
X. İDARİ UYUŞMAZLIKLARIN İDARİ YARGI DIŞINDA UZMAN KİŞİ YA DA KURULLARCA ÇÖZÜLMESİ  153
XI. DANIŞTAYDAN UYGUN GÖRÜŞ ALINARAK HAREKET EDİLMESİ – YARGISAL GÖRÜŞ  155
XII. ALTERNATİF ÇÖZÜM YOLLARININ DENENMESİ  156
A. Genel Olarak Alternatif Çözüm Yolları Kavramı  156
B. İdarenin Taraf Olduğu Uyuşmazlık Açısından Uygulanabilecek Alternatif Çözüm Yolları  158
C. Usul Ekonomisi İlkesi Açısından İdare Hukukunda Alternatif Çözüm Yolları  159
XIII. DİĞER ÖNERİLER  161
Sonuç  171
Kaynakça  175
Kavram Dizini  191
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024