Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Danıştay Kararları Işığında
Üstün Kamu Yararı Kavramı
Ekim 2022 / 1. Baskı / 510 Syf.
Fiyatı: 725.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle
   

Üstün kamu yararı, yarışan yararlar arasında tercih edilen kamu yararıdır. Bu tercih, üstün kamu yararı ilkesi ışığında yapılır.

Üstün kamu yararı ilkesi, yarışan yararlar arasında tercih yapmak durumunda kalındığında, üstün kamu yararını bulmayı sağlayan ve Danıştay tarafından keşfedilen içtihadî bir ilkedir.

Danıştay, yarışan yararların söz konusu olduğu davalarda ilk dönemlerde teknik bir terim kullanmaksızın karşılaştırmalar yaparak kararlar vermiştir. Ancak bu denetim şeklinin sıklaşmasıyla birlikte artık bazı yöntem ve kriterler birçok davada kullanılmış ve nihayet teknik terim olarak üstün kamu yararı ilkesi yerleşmiştir. Denilebilir ki içtihat yoluyla türetilen bu ilke, karşılaştırmalı hukukta benzer kurumlar bulunmakla birlikte, bazı farklılıkları itibariyle Türk idari yargısının keşfidir.
Üstün kamu yararı ilkesiyle tercih edilen kamu yararının üstünlüğü arızidir ve bu üstünlük/öncelik bir sabite değildir. Yani şartlar başka olduğunda, diğer yarar da üstün kamu yararı olarak tercih edilebilir. Nihayet üstün kamu yararı; "a priori" bir kabul değil, "a posteriori" bir veridir.

Kitapta; öncelikle üstün kamu yararının temelini oluşturan kamu yararı kavramının ne olduğu ve kategorilendirilmesi konusu irdelenmiştir. Sonrasında Danıştay kararlarında üstün kamu yararına nasıl yer verildiği ve kamu yararları arasından üstün kamu yararı belirlenirken hangi kriterlerin kullandığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bundan sonra üstün kamu yararı kavramının hukuki niteliği ve özellikleri bakımından bir çerçeve oluşturulmaya çalışılmıştır. Nihayet üstün kamu yararına dair bu tespitlerden sonra bazı teorik tartışmalarla birlikte, kamu yararının belirlenmesi, bu belirleme yapılırken takdir yetkisinin kime ait olduğu ve kapsamı, idari hâkimin yargısal denetim sırasındaki hareketi ve üstün kamu yararının benzer kavram ve kurumlardan (özellikle ölçülülük ilkesi) farkına değinilmiştir.

Konu Başlıkları
Kamu Yararı ve Üstün Kamu Yararı Kavramları
Danıştay'ın Üstün Kamu Yararı Kavramını Kullanımı
Üstün Kamu Yararının Belirlenmesinde Yöntem, Kullanılan Kriterler ve Özellikler
Türk İdari Yargısının Keşfi Olarak Üstün Kamu Yararı İlkesi ve Bu İlkenin Benzer İlkelerden Farkı
Barkod: 9789750281389
Yayın Tarihi: Ekim 2022
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 510
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar Listesi  13
Giriş  17
Birinci Bölüm
KAMU YARARI VE ÜSTÜN KAMU YARARI KAVRAMLARI
I. KAMU YARARI  25
A. Genel Olarak  25
B. Kavram  34
C. Kamu Yararı Kavramının Tarihsel Gelişimi  37
1. Batı Düşüncesinde Kamu Yararı  39
2. Türk ve İslam Düşüncesinde Kamu Yararı  42
D. Tanım  52
E. Kamu Yararının Özel Kategorileri  62
1. Farklı İfade Şekilleri  62
2. Özel Kategoriler  68
3. Kamu Yararının Özel Kategorileri Olarak Toplum Yararı ve Birey Yararı  71
a. Toplum Yararı  73
b. Birey Yararı  77
4. Değerlendirme  83
F. Kamu Yararı Kavramının Sınıflandırılmasına İlişkin Yaklaşımlar  87
II. ÜSTÜN KAMU YARARI  89
A. Denge Olarak Kamu Yararı, Tercih Olarak Üstün Kamu Yararı  89
B. Üstün Kamu Yararı Tercihi Gereği  93
C. Üstün Kamu Yararı Kavramının Doğuşu/İçtihatlarda Yer Bulması  98
D. Kavram  102
1. Danıştay Kararlarında Üstün Kamu Yararı için Kullanılan İfadeler  102
2. Üstün Kamu Yararı Nedir? İlke mi, Görüş mü, Kriter mi?  106
a. Genel Olarak İlke  106
b. Üstün Kamu Yararı ilkesi  108
E. Tanım  112
1. Kural Olarak Daha Geniş ya da Uzun Vadeli Yararlar “Üstün Kamu Yararı”dır  114
2. Yarışan/Çatışan Kamu Yararları Arasında Tercih Edilen Yarardır  115
a. Yararlar Yarışması veya Çatışması  116
b. Yarışan Yararlar Arasından Tercih/Seçim  118
F. Ontolojik Temel: Kamu Yararı Bulunması  119
G. Doktrinde Üstün Kamu Yararı  123
H. 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu’nda, Anayasa Mahkemesi Kararlarında ve Karşılaştırmalı Hukukta Üstün Kamu Yararı  128
1. Türk Medeni Kanunu’nda Üstün Kamusal Yarar  129
2. Anayasa Mahkemesi Kararlarında Üstün Kamu Yararı  130
3. Karşılaştırmalı Hukukta Üstün Kamu Yararı  134
İkinci Bölüm
ÜSTÜN KAMU YARARINA İLİŞKİN DANIŞTAY KARARLARI
I. GİRİŞ VE YÖNTEM  139
II. İDARENİN FAALİYETLERİNE İLİŞKİN KARARLAR  148
A. İdari Faaliyetin Konusu Olarak Kamu Hizmeti ve Aracı Olarak Kamu Malları  148
1. Kamu Hizmeti  148
2. Kamu Malları  153
B. Sağlık Hizmetlerine Dair Kararlar  156
1. Devlet Tarafından Sunulan Sağlık Hizmetleri Kararları  159
2. Özel Kuruluşlar, Özel Üniversiteler veya Vakıflar Tarafından Sunulan Sağlık Hizmeti Kararları  162
C. Eğitim Hizmetlerine Dair Kararlar  168
1. İlköğretim ve Ortaöğretim Binaları ve Alanları  168
2. Üniversite Alanı Kararları  171
D. Ulaşım Hizmetlerine Dair Kararlar  177
E. Sağlıklı Şehirleşme ve Çevre Hizmetlerine Dair Kararlar  183
1. Şehirleşme ve Yeşil Alan Hizmetleri  183
2. Otopark Hizmetleri  186
3. Elektrik Hizmetleri  188
4. Su Arıtma Tesisi ve Katı Atık Depolama Hizmetleri  188
F. Kamu Kullanımına Yönelik Diğer Alan ve Yapılara Dair Kararlar (Adliye, Dini Tesis, Spor Tesisi, Plaj)  191
G. Tarım ve Köye Yönelik Hizmetlere Dair Kararlar  194
H. Kamu Teşebbüsleri ve Kamu Yatırımlarına Dair Kararlar  195
III. MİLLİ GÜVENLİK VE KAMU DÜZENİNE İLİŞKİN KARARLAR  196
A. Muhtelif Yasal Düzenleme ve Kararlar  197
B. Acele Kamulaştırma Davalarında Üstün Kamu Yararı İfadeleri  200
IV. ÇEVRE, ORMAN, KIYI, MERA, TOPRAK İLE KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARINA İLİŞKİN KARARLAR  203
A. Çevre, Denge ve Mekanizm  203
B. Çevre ve Ormanlara Dair Kararlar  207
1. Genel Olarak  207
2. Çevre ve Kent Yaşamına Yönelik İhtiyaçlara Dair Kararlar  214
3. Çevre ve Madenciliğe Dair Kararlar  216
4. Çevre ve Golf Sahası Kararları  217
5. Çevre ve Hes Kararları  220
6. Ara Değerlendirme  224
C. Kültür ve Tabiat Varlıklarına Dair Kararlar  225
1. Tabiat Varlıkları  228
2. Kültür Varlıkları  230
D. Kıyılar ve Toprağın Korunmasına Dair Kararlar  232
1. Kıyılara İlişkin Kararlar  233
2. Toprağın Korunmasına İlişkin Kararlar  235
E. Mera, Yaylak ve Kışlaklara Dair Kararlar  237
V. MADENLERE İLİŞKİN KARARLAR  238
VI. ENERJİ VE TURİZM FAALİYETLERİNE İLİŞKİN KARARLAR  247
VII. EKONOMİK KAMU YARARINA İLİŞKİN KARARLAR  251
A. Ekonomik Yol ve Yöntemlerin Birbiriyle Yarışması  255
B. Ekonomik Kamu Yararı ve Diğer Yararlar Arasında Yarışma  259
VIII. İDARENİN PERSONELİNE DAİR KARARLAR  264
IX. BİREY YARARININ KORUNMASINA İLİŞKİN KARARLAR  267
A. Genel Olarak  267
B. Mülkiyet Hakkına Dair Kararlar  272
C. Kişilik Haklarının Korunmasına Dair Kararlar  274
D. Eğitim Hakkına Dair Kararlar  277
E. Çalışma Özgürlüğüne Dair Kararlar  278
X. HUKUKUN GENEL İLKELERİNE İLİŞKİN KARARLAR  280
A. Genel Olarak  280
B. Yargı Bağımsızlığı ve Adil Yargılanma İlkesine (Mahkemeye Erişim Hürriyeti) Dair Kararlar  282
C. Hukuki Güvenlik İlkesine Dair Kararlar  284
1. Haklı Beklenti Kararları  287
a. Düzenleyici İşlemlerde Haklı Beklenti  288
b. Atama İşlemlerinde Haklı Beklenti  289
2. Kazanılmış Hak Kararları  291
a. Düzenleyici ve Birel İşlemlerde  292
b. Kıyılar ve İmar Hukuku’nda Kazanılmış Hak  295
XI. YARGILAMA USULÜNE DAİR KARARLAR  302
A. Sürelere İlişkin Kararlar  302
B. Davadan Feragate İlişkin Kararlar  304
C. Ehliyete İlişkin Bir Karar  306
Üçüncü Bölüm
DANIŞTAY KARARLARI ÇERÇEVESİNDE
ÜSTÜN KAMU YARARININ TESPİT YÖNTEMİ VE ÖZELLİKLERİ
I. ÜSTÜN KAMU YARARININ BELİRLENMESİNDE YÖNTEM  309
A. Üstün Kamu Yararı Belirlenirken Kullanılan Yöntem: Karşılaştırma  309
1. Karşılaştırmanın Kapsamı  311
2. Karşılaştırmada Teknik Destek: Bilirkişi Görüşü  315
3. Karşılaştırma Sonucu Tercih ve İkame  319
B. Karşılaştırma Yapılabilmesi İçin Ön Şartlar  322
1. Üstün Kamu Yararının Yasayla Belirlenmemiş Olması  323
2. İki veya Daha Fazla Kamu Yararı Bulunması  326
3. Bu Yararların Karşı Karşıya Gelmesi  329
C. Karşılaştırma Yapılmaksızın Üstün Kabul Edilen Yararlar  331
1. Yurt Savunması ve Olağanüstü Durumlarda Kamu Düzeninin Sağlanması  333
2. Yaşamsal Nitelikli İhtiyaçlar  334
3. Sağlık Hizmetleri  336
4. Eğitim ve Gençliğin Korunması  337
5. Ulaştırma Hizmetleri  338
6. Kültür ve Tabiat Varlıkları  339
7. Madenler  339
II. KARŞILAŞTIRMADA BELİRLEYİCİ HUSUS: İHTİYAÇ  340
A. Genel Olarak İhtiyaç  340
B. Danıştay Kararlarında İhtiyacın İfadesi ve İfade Biçimleri  343
C. İhtiyacın Önceliğini/Üstünlüğünü Belirleyen Ölçütler  348
1. Zorunluluk veya Gereklilik  351
2. Alternatif Yol/Yöntem/Alan Değerlendirmesi  356
3. Aciliyet  361
4. Daha Fazla Yarar  363
5. Zarar Durumu  365
a. Zarar Verme veya Vermeme  367
b. Zararın Azlığı veya Çokluğu  369
c. Zararın Telafisi, Geçiciliği veya Zarardan Rücu İhtimali  371
d. Zararın Şüpheli ve Dolaylı Olması (Tehdit veya Risk Düzeyi)  373
e. Yararın Kendi İç Maliyetleri  376
III. ÜSTÜN KAMU YARARI İLKESİNİN ÖZELLİKLERİ  377
A. Herhalde Bir Tercih İçermesi  378
B. Göreli/Arızi Sonuçlar Vermesi  378
C. Dinamik Bir Denetim İçermesi  379
D. Anayasaya Uygun Yorum Yapılmasına ve İhmal Müessesesinin Uygulanmasına Gerekçe Olması  381
1. Düzenleyici İşlemlerin İhmali  384
2. Yasa Hükümlerinin İhmali  386
Dördüncü Bölüm
KAMU YARARLARI HİYERARŞİSİ, ÜSTÜN KAMU YARARININ TERCİHİ,
TAKDİRİ VE BENZER İLKELERDEN FARKI
I. KAMU YARARLARININ HİYERARŞİK KATEGORİLENDİRMESİ  395
A. Mutlak/Zorunlu En Üstün Kamu Yararı Var mıdır?  396
B. Kamu Yararlarının Dikey Sıradüzeni  402
II. NORMLAR HİYERARŞİSİ VE ÜSTÜN KAMU YARARI  405
A. Anayasaüstü Değerler Yaklaşımı  407
B. Normlar Hiyerarşisi  409
C. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Normlar Hiyerarşisindeki Yeri ve Danıştayı Bağlayıcılığı  410
D. Danıştayın Normlar Hiyerarşisini Aşması: İhmal ve Anayasaya Uygun Yorum Yöntemleri  413
III. KAMU YARARI VE ÜSTÜN KAMU YARARININ BELİRLENMESİNDE YETKİ SORUNU  420
A. Yargı Organlarının Belirleyiciliği  424
B. Belirlemede Demokrasinin Doğurduğu Problemler  428
IV. KAMU YARARI VE ÜSTÜN KAMU YARARI TERCİHİNDE TAKDİR YETKİSİ  434
A. Genel Olarak Takdir Yetkisi  435
B. Üstün Kamu Yararı Tercihinde Takdir Yetkisinin Kapsamı  440
C. Üstün Kamu Yararı Tercihinde İdari Hâkim  443
1. Üstün Kamu Yararı İçtihadında Hâkimin Faaliyeti  444
2. İdari Hâkimin Takdiri  450
V. ÜSTÜN KAMU YARARI İLKESİNİN BENZER İLKE VE KAVRAMLARLA İLİŞKİSİ  458
A. Tartım İlkesi  459
B. Ölçülülük İlkesi  460
1. Ölçülülük, Üstün Kamu Yararı/Bilanço İçtihadının Neresindedir?  463
a. Fransız Danıştayının Bilanço İçtihadı ve Ölçülülük  464
b. Üstün Kamu Yararı ve Ölçülülük İlkelerinin Farkı  468
C. Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi  473
D. Pratik Uyuşum İlkesi  476
Sonuç  477
Kaynaklar  481
 


Oğuz Sancakdar ...
Ekim 2024
750.00 TL
İndirimli: 637.50 TL (%15)
Sepete Ekle
Oğuz Sancakdar ...
Ekim 2024
260.00 TL
İndirimli: 221.00 TL (%15)
Sepete Ekle
Bahtiyar Akyılmaz ...
Eylül 2024
695.00 TL
İndirimli: 590.75 TL (%15)
Sepete Ekle
M. Ali Aydın
Eylül 2024
300.00 TL
İndirimli: 270.00 TL (%10)
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar Listesi  13
Giriş  17
Birinci Bölüm
KAMU YARARI VE ÜSTÜN KAMU YARARI KAVRAMLARI
I. KAMU YARARI  25
A. Genel Olarak  25
B. Kavram  34
C. Kamu Yararı Kavramının Tarihsel Gelişimi  37
1. Batı Düşüncesinde Kamu Yararı  39
2. Türk ve İslam Düşüncesinde Kamu Yararı  42
D. Tanım  52
E. Kamu Yararının Özel Kategorileri  62
1. Farklı İfade Şekilleri  62
2. Özel Kategoriler  68
3. Kamu Yararının Özel Kategorileri Olarak Toplum Yararı ve Birey Yararı  71
a. Toplum Yararı  73
b. Birey Yararı  77
4. Değerlendirme  83
F. Kamu Yararı Kavramının Sınıflandırılmasına İlişkin Yaklaşımlar  87
II. ÜSTÜN KAMU YARARI  89
A. Denge Olarak Kamu Yararı, Tercih Olarak Üstün Kamu Yararı  89
B. Üstün Kamu Yararı Tercihi Gereği  93
C. Üstün Kamu Yararı Kavramının Doğuşu/İçtihatlarda Yer Bulması  98
D. Kavram  102
1. Danıştay Kararlarında Üstün Kamu Yararı için Kullanılan İfadeler  102
2. Üstün Kamu Yararı Nedir? İlke mi, Görüş mü, Kriter mi?  106
a. Genel Olarak İlke  106
b. Üstün Kamu Yararı ilkesi  108
E. Tanım  112
1. Kural Olarak Daha Geniş ya da Uzun Vadeli Yararlar “Üstün Kamu Yararı”dır  114
2. Yarışan/Çatışan Kamu Yararları Arasında Tercih Edilen Yarardır  115
a. Yararlar Yarışması veya Çatışması  116
b. Yarışan Yararlar Arasından Tercih/Seçim  118
F. Ontolojik Temel: Kamu Yararı Bulunması  119
G. Doktrinde Üstün Kamu Yararı  123
H. 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu’nda, Anayasa Mahkemesi Kararlarında ve Karşılaştırmalı Hukukta Üstün Kamu Yararı  128
1. Türk Medeni Kanunu’nda Üstün Kamusal Yarar  129
2. Anayasa Mahkemesi Kararlarında Üstün Kamu Yararı  130
3. Karşılaştırmalı Hukukta Üstün Kamu Yararı  134
İkinci Bölüm
ÜSTÜN KAMU YARARINA İLİŞKİN DANIŞTAY KARARLARI
I. GİRİŞ VE YÖNTEM  139
II. İDARENİN FAALİYETLERİNE İLİŞKİN KARARLAR  148
A. İdari Faaliyetin Konusu Olarak Kamu Hizmeti ve Aracı Olarak Kamu Malları  148
1. Kamu Hizmeti  148
2. Kamu Malları  153
B. Sağlık Hizmetlerine Dair Kararlar  156
1. Devlet Tarafından Sunulan Sağlık Hizmetleri Kararları  159
2. Özel Kuruluşlar, Özel Üniversiteler veya Vakıflar Tarafından Sunulan Sağlık Hizmeti Kararları  162
C. Eğitim Hizmetlerine Dair Kararlar  168
1. İlköğretim ve Ortaöğretim Binaları ve Alanları  168
2. Üniversite Alanı Kararları  171
D. Ulaşım Hizmetlerine Dair Kararlar  177
E. Sağlıklı Şehirleşme ve Çevre Hizmetlerine Dair Kararlar  183
1. Şehirleşme ve Yeşil Alan Hizmetleri  183
2. Otopark Hizmetleri  186
3. Elektrik Hizmetleri  188
4. Su Arıtma Tesisi ve Katı Atık Depolama Hizmetleri  188
F. Kamu Kullanımına Yönelik Diğer Alan ve Yapılara Dair Kararlar (Adliye, Dini Tesis, Spor Tesisi, Plaj)  191
G. Tarım ve Köye Yönelik Hizmetlere Dair Kararlar  194
H. Kamu Teşebbüsleri ve Kamu Yatırımlarına Dair Kararlar  195
III. MİLLİ GÜVENLİK VE KAMU DÜZENİNE İLİŞKİN KARARLAR  196
A. Muhtelif Yasal Düzenleme ve Kararlar  197
B. Acele Kamulaştırma Davalarında Üstün Kamu Yararı İfadeleri  200
IV. ÇEVRE, ORMAN, KIYI, MERA, TOPRAK İLE KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARINA İLİŞKİN KARARLAR  203
A. Çevre, Denge ve Mekanizm  203
B. Çevre ve Ormanlara Dair Kararlar  207
1. Genel Olarak  207
2. Çevre ve Kent Yaşamına Yönelik İhtiyaçlara Dair Kararlar  214
3. Çevre ve Madenciliğe Dair Kararlar  216
4. Çevre ve Golf Sahası Kararları  217
5. Çevre ve Hes Kararları  220
6. Ara Değerlendirme  224
C. Kültür ve Tabiat Varlıklarına Dair Kararlar  225
1. Tabiat Varlıkları  228
2. Kültür Varlıkları  230
D. Kıyılar ve Toprağın Korunmasına Dair Kararlar  232
1. Kıyılara İlişkin Kararlar  233
2. Toprağın Korunmasına İlişkin Kararlar  235
E. Mera, Yaylak ve Kışlaklara Dair Kararlar  237
V. MADENLERE İLİŞKİN KARARLAR  238
VI. ENERJİ VE TURİZM FAALİYETLERİNE İLİŞKİN KARARLAR  247
VII. EKONOMİK KAMU YARARINA İLİŞKİN KARARLAR  251
A. Ekonomik Yol ve Yöntemlerin Birbiriyle Yarışması  255
B. Ekonomik Kamu Yararı ve Diğer Yararlar Arasında Yarışma  259
VIII. İDARENİN PERSONELİNE DAİR KARARLAR  264
IX. BİREY YARARININ KORUNMASINA İLİŞKİN KARARLAR  267
A. Genel Olarak  267
B. Mülkiyet Hakkına Dair Kararlar  272
C. Kişilik Haklarının Korunmasına Dair Kararlar  274
D. Eğitim Hakkına Dair Kararlar  277
E. Çalışma Özgürlüğüne Dair Kararlar  278
X. HUKUKUN GENEL İLKELERİNE İLİŞKİN KARARLAR  280
A. Genel Olarak  280
B. Yargı Bağımsızlığı ve Adil Yargılanma İlkesine (Mahkemeye Erişim Hürriyeti) Dair Kararlar  282
C. Hukuki Güvenlik İlkesine Dair Kararlar  284
1. Haklı Beklenti Kararları  287
a. Düzenleyici İşlemlerde Haklı Beklenti  288
b. Atama İşlemlerinde Haklı Beklenti  289
2. Kazanılmış Hak Kararları  291
a. Düzenleyici ve Birel İşlemlerde  292
b. Kıyılar ve İmar Hukuku’nda Kazanılmış Hak  295
XI. YARGILAMA USULÜNE DAİR KARARLAR  302
A. Sürelere İlişkin Kararlar  302
B. Davadan Feragate İlişkin Kararlar  304
C. Ehliyete İlişkin Bir Karar  306
Üçüncü Bölüm
DANIŞTAY KARARLARI ÇERÇEVESİNDE
ÜSTÜN KAMU YARARININ TESPİT YÖNTEMİ VE ÖZELLİKLERİ
I. ÜSTÜN KAMU YARARININ BELİRLENMESİNDE YÖNTEM  309
A. Üstün Kamu Yararı Belirlenirken Kullanılan Yöntem: Karşılaştırma  309
1. Karşılaştırmanın Kapsamı  311
2. Karşılaştırmada Teknik Destek: Bilirkişi Görüşü  315
3. Karşılaştırma Sonucu Tercih ve İkame  319
B. Karşılaştırma Yapılabilmesi İçin Ön Şartlar  322
1. Üstün Kamu Yararının Yasayla Belirlenmemiş Olması  323
2. İki veya Daha Fazla Kamu Yararı Bulunması  326
3. Bu Yararların Karşı Karşıya Gelmesi  329
C. Karşılaştırma Yapılmaksızın Üstün Kabul Edilen Yararlar  331
1. Yurt Savunması ve Olağanüstü Durumlarda Kamu Düzeninin Sağlanması  333
2. Yaşamsal Nitelikli İhtiyaçlar  334
3. Sağlık Hizmetleri  336
4. Eğitim ve Gençliğin Korunması  337
5. Ulaştırma Hizmetleri  338
6. Kültür ve Tabiat Varlıkları  339
7. Madenler  339
II. KARŞILAŞTIRMADA BELİRLEYİCİ HUSUS: İHTİYAÇ  340
A. Genel Olarak İhtiyaç  340
B. Danıştay Kararlarında İhtiyacın İfadesi ve İfade Biçimleri  343
C. İhtiyacın Önceliğini/Üstünlüğünü Belirleyen Ölçütler  348
1. Zorunluluk veya Gereklilik  351
2. Alternatif Yol/Yöntem/Alan Değerlendirmesi  356
3. Aciliyet  361
4. Daha Fazla Yarar  363
5. Zarar Durumu  365
a. Zarar Verme veya Vermeme  367
b. Zararın Azlığı veya Çokluğu  369
c. Zararın Telafisi, Geçiciliği veya Zarardan Rücu İhtimali  371
d. Zararın Şüpheli ve Dolaylı Olması (Tehdit veya Risk Düzeyi)  373
e. Yararın Kendi İç Maliyetleri  376
III. ÜSTÜN KAMU YARARI İLKESİNİN ÖZELLİKLERİ  377
A. Herhalde Bir Tercih İçermesi  378
B. Göreli/Arızi Sonuçlar Vermesi  378
C. Dinamik Bir Denetim İçermesi  379
D. Anayasaya Uygun Yorum Yapılmasına ve İhmal Müessesesinin Uygulanmasına Gerekçe Olması  381
1. Düzenleyici İşlemlerin İhmali  384
2. Yasa Hükümlerinin İhmali  386
Dördüncü Bölüm
KAMU YARARLARI HİYERARŞİSİ, ÜSTÜN KAMU YARARININ TERCİHİ,
TAKDİRİ VE BENZER İLKELERDEN FARKI
I. KAMU YARARLARININ HİYERARŞİK KATEGORİLENDİRMESİ  395
A. Mutlak/Zorunlu En Üstün Kamu Yararı Var mıdır?  396
B. Kamu Yararlarının Dikey Sıradüzeni  402
II. NORMLAR HİYERARŞİSİ VE ÜSTÜN KAMU YARARI  405
A. Anayasaüstü Değerler Yaklaşımı  407
B. Normlar Hiyerarşisi  409
C. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Normlar Hiyerarşisindeki Yeri ve Danıştayı Bağlayıcılığı  410
D. Danıştayın Normlar Hiyerarşisini Aşması: İhmal ve Anayasaya Uygun Yorum Yöntemleri  413
III. KAMU YARARI VE ÜSTÜN KAMU YARARININ BELİRLENMESİNDE YETKİ SORUNU  420
A. Yargı Organlarının Belirleyiciliği  424
B. Belirlemede Demokrasinin Doğurduğu Problemler  428
IV. KAMU YARARI VE ÜSTÜN KAMU YARARI TERCİHİNDE TAKDİR YETKİSİ  434
A. Genel Olarak Takdir Yetkisi  435
B. Üstün Kamu Yararı Tercihinde Takdir Yetkisinin Kapsamı  440
C. Üstün Kamu Yararı Tercihinde İdari Hâkim  443
1. Üstün Kamu Yararı İçtihadında Hâkimin Faaliyeti  444
2. İdari Hâkimin Takdiri  450
V. ÜSTÜN KAMU YARARI İLKESİNİN BENZER İLKE VE KAVRAMLARLA İLİŞKİSİ  458
A. Tartım İlkesi  459
B. Ölçülülük İlkesi  460
1. Ölçülülük, Üstün Kamu Yararı/Bilanço İçtihadının Neresindedir?  463
a. Fransız Danıştayının Bilanço İçtihadı ve Ölçülülük  464
b. Üstün Kamu Yararı ve Ölçülülük İlkelerinin Farkı  468
C. Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi  473
D. Pratik Uyuşum İlkesi  476
Sonuç  477
Kaynaklar  481
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024