İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Teşekkür 7
Önsöz 9
Yazarın Önsözü 11
Kısaltmalar 17
Giriş 19
I. KONUNUN ÖNEMİ VE SORUNUN ORTAYA KONULMASI 19
II. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI 21
III. TERMİNOLOJİ 21
IV. ARAŞTIRMA PLANI 22
Birinci Bölüm
TÜKETİCİYE YÖNELİK TİCARİ UYGULAMA TİCARİ UYGULAMADA HUKUKA AYKIRILIK VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMA
I. GENEL OLARAK 23
II. TÜKETİCİYE YÖNELİK TİCARİ UYGULAMA 27
A. Tanım 27
B. Unsurları 28
1. Ticari Uygulama 28
2. Ticari Uygulamanın Girişimciden Tüketiciye Yöneltilmesi 30
III. TİCARİ UYGULAMADA HUKUKA AYKIRILIK 31
IV. HAKSIZ TİCARİ UYGULAMA 34
A. Tanım 34
B. Unsurları 34
1. Girişimcinin Mesleki Özene Aykırı Davranması 34
2. Ortalama Tüketicinin Ekonomik Davranışının Önemli Ölçüde Bozulabilmesi 37
C. Hukuki Niteliği 42
İkinci Bölüm
ALDATICI VE SALDIRGAN TİCARİ UYGULAMALAR
I. ALDATICI TİCARİ UYGULAMALAR 45
A. Aldatıcı Eylem 45
B. Aldatıcı İhmal 49
1. Tanım 49
2. Aldatıcı İhmalde Özellik Gösteren Durumlar 51
a. Gizli Pazarlama/Ticari Amacı Belirtmede İhmal 51
b. Önemli Bilginin “Karmaşık” Şekilde Sunulması 54
c. Kullanılan İletişim Mecrasının Özellikleri ve Sınırları 54
d. Ücretsiz Denemeler ve Abonelik Tuzakları 57
C. Tüketiciye Yönelik Aldatıcı Eylemlere Konu Olan Hususlar 59
1. Genel Olarak 59
a. Bir mal ya da hizmetin varlığı ve mahiyeti 59
b. Tedarik 60
c. Fayda 63
d. Risk 65
e. İçerik 67
f. Aksesuar 67
g. Satış Sonrası Hizmetler 68
h. Üretim Yöntemi 68
ı. Üretim tarihi 69
i. İfa 69
j. Amaca Uygunluk 73
k. Miktar 74
l. Teknik özellikler 76
m. Menşe 77
n. Kullanımdan Beklenenler 78
o. Test ve Kontrol Sonuçları 79
p. Çevreye Olan Etkiler 80
r. Diğer Önemli Özellikler 81
2. Ticari Uygulama Süreci 81
3. Fiyat ve Hesaplama Yöntemleri 86
4. Tüketicinin Sahip Olduğu Yasal Haklar veya Karşılaşabileceği Riskler 88
5. Servis Yedek Parça Değiştirme veya Tamir Hizmetleri 88
6. Girişimcilerin Sahip Olduğu Nitelikler 89
7. Rakiplere Ait Ticari İsim veya Simgeler 93
8. Mesleki Davranış Kuralları 95
D. Her Durumda Haksız Kabul Edilen Aldatıcı Ticari Uygulamalar 96
1. Kuruluşlara Üyelik Konusunda Gerçeğe Aykırı Beyanda Bulunmak 97
2. İzne Tabi Ticari İşaretleri İzinsiz Kullanmak 98
3. Bir Davranış Kuralının Onaylandığını Öne Sürmek 99
4. Ticari Uygulamaların veya Bir Mal ya da Hizmetin Onaylandığını İleri Sürmek 99
5. Yemleyici Pazarlama 101
6. Göstermelik Satışı Uygulamaları 103
7. Kısıtlı Süreli Tekliflerde Bulunmak 104
8. Yasak Mal veya Hizmetlerin Yasal Olduğunu Belirtmek 105
9. Tüketicinin Yasal Haklarını İmtiyazmış Gibi Göstermek 107
10. Tehlikenin Varlığı Konusunda Aldatmak 107
11. Ticareti Bırakmak, İşyerini Taşımak veya Faaliyet Konusunu Değiştirmek Konusunda Gerçeğe Aykırı Beyanda Bulunmak 108
12. Şans Oyunlarında Kazandırma İddiasında Bulunmak 109
13. Mevzuata Aykırı Sağlık Beyanında Bulunmak 109
14. Mal veya Hizmetin Piyasa Koşulları Hakkında Yanlış Bilgilendirmek 113
15. Yarışma veya Ödül Söz Konusu Olmaksızın Vaatte Bulunmak 114
16. Aslında Bulunmadığı Halde Ücretsiz Mal veya Hizmet Sunulacağını Taahhüt Etmek 114
17. Girişimcinin Kendisini veya Temsilcisini Tüketici Olarak Göstererek Beyanlarda Bulunması 115
18. Teknik Servis İmkanlarının Türkiye Dışındaki Ülkelerde De Olduğuna İlişkin Yanlış İzlenim Oluşturmak 116
19. Fahiş Zam 116
20. Nicel Ölçülerde Değişiklik Yapılmasına Karşın Bilgilendirme Yapılmaması 118
II. SALDIRGAN TİCARİ UYGULAMALAR 118
A. Tanım 118
B. Ticari Uygulamada Saldırganlık Değerlendirilirken Dikkate Alınacak Hususlar 121
1. Ticari Uygulamanın Zamanı, Yeri, Mahiyeti ve Sürekliliği 121
2. Tehdit ya da Hakaret İçeren Davranışlar 123
3. Doğal Afet veya Benzeri Olguların Kötüye Kullanılıp Kullanılmadığı 124
4. Sözleşmeyi Sona Erdirme İsteğine Karşın Ağır veya Orantısız Sözleşme Dışı Engelin Bulunup Bulunmadığı 126
5. Hukuka Aykırı Bir Eylemde Bulunulacağı Tehdidinin Olup Olmadığı 126
C. Her Durumda Haksız Kabul Edilen Saldırgan Ticari Uygulamalar 127
1. Tüketicinin İşyerinden Ayrılamayacağı İzlenimini Oluşturmak 127
2. İkazlara Karşın Tüketicinin Evine Ziyaretler Yapmaya Devam Etmek 127
3. Hukuki Haklarını Kullanmaktan Caydırmaya Çalışmak 127
4. İş Yerinin ya da Geçiminin Tehlikeye Gireceğini Belirterek İknaya Çalışmak 129
5. Tüketiciye Ödül Kazandığı İzlenimi Oluşturarak Ödeme Yapmasını İstemek 129
Üçüncü Bölüm
TKHK ÇERÇEVESİNDE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARA KARŞI TÜKETİCİLERİN KORUNMASI
I. TÜKETİCİNİN HUKUKİ YÖNDEN KORUNMASI 133
A. İrade Bozuklukları Yönünden Tüketicinin Korunması 133
B. Ayıplı Mallara Karşı Tüketicinin Korunması 136
1. Tüketicinin Seçimlik Hakları 139
a. Dönme 140
b. Bedelden İndirim İsteme 141
c. Ücretsiz Onarım İsteme 142
d. Satılanın Ayıpsız Benzeriyle Değiştirilmesini İsteme 143
2. Tazminat 144
C. Ayıplı Hizmetlere Karşı Tüketicinin Korunması 144
1. Tüketicinin Seçimlik Hakları 144
a. Hizmetin Yeniden Görülmesi 144
b. Hizmet Sonucunda Ortaya Çıkan Eserin Ücretsiz Onarımını İsteme 145
c. Ayıp Oranında Bedelde İndirim İsteme 146
d. Dönme veya Fesih 146
2. Tazminat 146
II. TÜKETİCİNİN İDARİ YÖNDEN KORUNMASI 147
A. Tedbiren Durdurma 147
B. Durdurma Cezası 148
C. Aynı Yöntemle Düzeltme 148
D. İdari Para Cezası 149
Sonuç 151
Kaynakça 157
Kavram Dizini 171 |