İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 5
Tablo ve Şekiller Listesi 13
Bölüm 1
KULLANICI DENEYİMİ TASARIMI (UX)
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMI NE ANLAMA GELİYOR? 15
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMININ DETAYLARI NELER? 15
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMININ KAPSAMI NEDİR? 16
UX’İN 5 KATMANI 17
UX’in Birinci Katmanı – Strateji 17
Kullanıcı Deneyimi Araştırmaları 18
Shadowing (Gölgeleme) 19
Shadowing (Gölgeleme) Metodu Nasıl Uygulanır? 21
Ön Çalışma 21
Katılımcıların Belirlenmesi 21
Gözlem Protokolünün Hazırlanması 22
Görüşmelerin İcra Edilmesi 22
Shadowing Çalışmasına Dair Vaka Örneği 23
Kullanılabilirlik Araştırması 24
Kullanılabilirlik Araştırması Nasıl Uygulanır? 27
Ön Çalışma & Araştırma Planı Oluşturma 27
Gözlem Protokolünün Hazırlanması 28
Katılımcıları Belirleme 29
Testin Yürütülmesi 29
Verilerin Analizi 30
Değişikliklerin Uygulanması 31
Tekrar Test Etme 32
Sezgisel Analiz (Usability Heuristics) 33
Sezgisel Analiz İlkeleri (Heuristics Checklist) 33
Sistem Durumunun Görünürlüğü 33
Sistem ve Gerçek Dünya Arasında Uyum 34
Kullanıcı Kontrolü ve Özgürlüğü 34
Tutarlılık ve Standartlar 34
Hata Önleme 35
Hatırlamaktan Ziyade Tanıma 35
Kullanım Esnekliği ve Verimliliği 36
Estetik ve Minimalist Tasarım 36
Kullanıcıların Hataları Tanımasına, Teşhis Etmesine ve Hatalardan Kurtulmasına Yardımcı Olun 38
Diğer Araştırma Metodları 39
Card Sorting 39
A/B ya da Multi Variant Testleri 40
Isı Haritaları ve Davranış Analizi 41
Kullanıcı Anketleri 42
Tüm Bu Araştırmaları Yapmazsanız Ne Olur? 43
UX’in İkinci Katmanı – Kapsam (Scope) 45
Kapsam Katmanı Nedir? 45
Kapsam Katmanın İçeriğine Örnek 45
MVP (Most Viable Product) Belirlenmesi 46
Kapsam Katmanına Dair Örnek Vaka 47
UX’in Üçüncü Katmanı – Yapı (Structure) 49
Yapı Katmanı 49
Yapı Katmanının Çıktıları 49
Bilgi Mimarisi 49
Etkileşim Tasarımı 50
Navigasyon Tasarımı 50
Yapı Katmanı Çalışması Yapılmazsa Ne Olur? 50
UX’in Dördüncü Katmanı – İskelet (Skeleton) 51
İskelet Katmanı Nedir? 51
Tel Çerçeve (Wireframe) Çalışması 52
Yüksek Çözünürlüklü Wireframe’ler 52
Düşük Çözünürlüklü Wireframe 52
Hikaye Tahtaları (Storyboard) 54
UX’in Beşinci Katmanı – Yüzey (Surface) 55
Nitelikli Kullanıcı Arayüzü (UI) Tasarımı Nasıl Olmalı? 56
Basitlik 56
Kullanıcı ile Ortak Dil Kullanmak 56
Her Tasarım Elementi Kolaylıkla Görülebilmeli ve Erişilebilmeli 57
Kullanıcılara Yardım Alabilecekleri Alanlar Yaratılmalı 57
Renk ve Parlaklık Kullanımına Dikkat Edilmeli 58
Arayüz Tasarımı Tipleri 59
Görev Odaklı Tasarım (Task Oriented Design) 59
Tarihçesi 59
Görev Odaklı Tasarımın Prensipleri 60
Başarılı Görev Odaklı Tasarım Örneği 60
İçerik Odaklı Tasarım (Content Oriented Design) 64
Tarihçesi 64
İçerik Odaklı Tasarım Prensipleri 64
Başarılı İçerik Odaklı Tasarım Örneği 65
Karma Tasarım Tipi İhtiyacı 66
Tasarım Yaklaşımları 67
Minimalist Tasarım 68
Tarihçesi 68
Düz Tasarım (Flat Design) 74
Skeuomorphic Tasarım 76
Tarihçesi 77
Tasarım Yaklaşımlarına Dair 79
Birinci Bölümün Sonu 79
Bölüm 2
TASARIM ODAKLI İŞ YAPAN ŞİRKETLER
APPLE’IN KULLANICI DENEYİMİ HİKAYESİ 81
1997 Dünya Yazılım Geliştiricileri Konferansı 81
iPod’un Doğuşu 84
iPhone’un Doğuşu 87
İlk iPhone’un Arayüz Tasarımı 94
Apple’ın Ürün Tasarımı Vizyonu 97
GOOGLE’IN TEKNOLOJİ ŞİRKETİNDEN TASARIM ODAKLI BİR ŞİRKETE DÖNÜŞMESİ 99
Google’ın Kuruluşu 99
Google Tasarım Odaklı Bir Şirket Olmaya Başlıyor 102
Google’ın Tasarım Metodolojisi: HEART 103
Happiness 104
Engagement 104
Adoption 105
Retention 105
Task Success (Başarılı Görev) 105
Google Maps 107
Google Maps’in Tarihçesi 107
Google Maps Tasarım Stratejisi 109
Odaklanma, Sezgisel Kullanım, Gerçek Dünyaya Uyum 112
1. Odaklanma 112
2. Sezgisel Kullanım 113
3. Gerçek Dünyaya Uyum 113
Gmail’ın Tasarım Başarısı 115
Gmail Nasıl Doğdu? 116
Gmail’ın İlk Tasarımı 118
Gmail’ın Tasarım Prensipleri 119
Görev Odaklı Olma 119
Sadelik 120
Tutarlılık 121
Tasarımın Google’ın Ticari Başarısına Etkisi 121
Bölüm 3
KULLANICI DENEYİMİ (UX) ÖLÇÜMÜ & TAKİBİ
KULLANICI DENEYİMİ YATIRIMININ GERİ DÖNÜŞÜNÜ ÖLÇÜMLEMEK 125
Tasarım Ölçüm Protokolü 126
Kullanıcı Deneyimi Metrikleri 130
Behavioral 131
Attitudinal 133
Deive 135
Engagement 137
Diagnostic 139
Tasarım Ölçüm ve Takip Süreci 141
Ölçüm ve Optimizasyon Sürecine Neden İhtiyaç Duyarız? 141
Sonuç 143
Kaynakça 145
Kavram Dizini 147
Tablo ve Şekiller Listesi
Tablo 1: Kullanılabilirlik ve Shadowing Farkları 26
Şekil 1: Yüksek Çözünürlüklü Wireframe 52
Şekil 2: Düşük Çözünürlüklü Wireframe 53
Şekil 3: Google 2024 61
Şekil 4: Google 1998 62
Şekil 5: Google 1999 62
Şekil 6: Google 2000 63
Şekil 7: Google 2001 63
Şekil 8: Medium arayüzü 65
Şekil 9: Dieter Rams’un tasarladığı Braun marka radyo 69
Şekil 10: Dieter Rams tarafından tasarlanan Braun T3 Radyo ve Apple iPod 69
Şekil 11: iMac 1998 71
Şekil 12: iPod 2001 71
Şekil 13: iPhone 2007 72
Şekil 14: Apple web sitesi 2001 72
Şekil 15: Apple web sitesi 2007 73
Şekil 16: Apple web sitesi 2016 73
Şekil 17: Spotify Mobil Uygulama 2024 75
Şekil 18: Spotify Masaüstü Uygulama 2024 76
Şekil 19: Xerox Parc Alto 77
Şekil 20: Xerox Parc Alto Arayüzü 78
Şekil 21: Apple 2003 Skeuomorphic Tasarımı 78
Şekil 22: Apple iPod’un ilk prototipi 2001 86
Şekil 23: Apple iPod 2001 87
Şekil 24: Motorole ROKR E1 89
Şekil 25: Apple iPhone ilk prototipi 90
Şekil 26: Apple Newton 1993 91
Şekil 27: iPhone 2G 2007 93
Şekil 28: iOS 6 Skeuomporhic Arayüz Tasarımı 95
Şekil 29: iOS 6 ve iOS 7 tasarım yaklaşımı farkı 96
Şekil 30: Apple Hesap Makinesi uygulamasının tasarım yolculuğu 97
Şekil 31: Kaynak: macrotrends.net 98
Şekil 32: Google 1998 100
Şekil 33: Yahoo 1997 101
Şekil 34: Altavista 1999 101
Şekil 36: Google Maps 2005 109
Şekil 37: Google Maps 2005 111
Şekil 38: Google Maps 2005 – Google Maps 2021 111
Şekil 39: Google Maps 2023 114
Şekil 40: 31 Mart 2004, Gmail lansmanı öncesi 115
Şekil 41: Nisan 2004 ilk Gmail arayüzü 118
Şekil 42: Gmail 2024 120
Şekil 43: 2000 yılından itibaren Google hisse değerleri
Kaynak: macrotrends.net 122
Şekil 44: Kullanıcı kayıt formu örneği 127
Şekil 45: E–Ticaret Sitesi örnek tasarımı 128 |