İÇİNDEKİLER
Önsöz 7 Kısaltmalar 15 Giriş 17 Birinci Bölüm GENEL OLARAK SPONSORLUK SÖZLEŞMESİ I. TERMİNOLOJİ 19 II. SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN TANIMI VE GELİŞİMİ 20 A. Sponsorluk Sözleşmesinin Tanımı 20 B. Sponsorluk Sözleşmesinin Gelişimi 22 III. SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN AMACI VE ÖNEMİ 24 A. Sponsorluk Sözleşmesinin Amacı 24 1. Sponsor Açısından 24 2. Desteklenen Açısından: 29 B. Sponsorluk Sözleşmesinin Önemi 30 IV. SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN BENZER KURUMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI 32 A. Genel Olarak İletişim Araçları 32 1. Reklâm 32 2. Satış Geliştirme (Promosyonlu Satış) 35 3. Halkla İlişkiler 35 4. Ürün Sergilemesi 37 B. İletişim Araçlarının Sponsorluk ile Olan İlişkisi 39 1. Reklâm ve Sponsorluk 39 2. Satış Geliştirme (Promosyonlu Satış) ve Sponsorluk 41 3. Halkla İlişkiler ve Sponsorluk 41 4. Ürün Sergilemesi ve Sponsorluk 42 C. Yeni Bir İletişim Aracı Olarak Sponsorluğun Özellikleri 45 V. SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN TÜRLERİ 47 A. Sponsor Bakımından Sponsorluk Sözleşmesinin Türleri 47 1. Sponsorun Niteliği Bakımından Sponsorluk Türleri 47 a. Ürün Sponsorluğu 47 b. Kurumsal Sponsorluk 48 2. Sponsorun Sayısı Bakımında Sponsorluk Türleri 48 a. Tek Sponsorluk 48 b. Birlikte Sponsorluk (Co-sponsoring) 49 3. Sponsorun Edimi Bakımından Sponsorluk Türleri 50 a. Finansal (Mali) Sponsorluk 50 b. Teçhizat Sponsorluğu (Aynî Sponsorluk) 50 c. Hizmet Sponsorluğu 50 B. Desteklenen Bakımından Sponsorluk Türleri 51 1. Kişi Sponsorluğu 51 2. Proje Sponsorluğu 52 C. Desteklenen Faaliyetin Konusuna Göre Sponsorluk Türleri 53 1. Spor Sponsorluğu 53 2. Sanat Sponsorluğu (Kültür Sponsorluğu) 54 3. Sosyal Faaliyetlerin Sponsorluğu 55 4. Bilimsel Faaliyetlerin Sponsorluğu 56 İkinci Bölüm SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN HUKUKİ YAPISI I. SÖZLEŞMENİN HUKUKİ NİTELİĞİ 59 A. Benzer Sözleşmelerle Karşılaştırılması 59 1. Satım, Trampa ve Sponsorluk 59 2. Bağışlama ve Sponsorluk 60 3. Adi Kira ve Sponsorluk 61 4. Hasılat Kirası ve Sponsorluk 62 5. Vekâlet Sözleşmesi ve Sponsorluk 63 6. İstisna Sözleşmesi ve Sponsorluk 66 7. Hizmet Sözleşmesi ve Sponsorluk 69 8. Adi Şirket Sözleşmesi ve Sponsorluk 69 9. Lisans Sözleşmesi ve Sponsorluk 71 B. Hukuki Nitelendirme 72 II. SÖZLEŞMENİN YAPISI 76 A. Sözleşmenin Esaslı Unsurları 76 B. Sözleşmenin Diğer Özellikleri 78 1. Sponsorluk Tam İki Tarafa Borç Yükleyen, İvazlı ve Sürekli Borç İlişkisi Kuran Bir Sözleşmedir 78 2. Üçüncü Kişiyi Koruyucu Etkili Sözleşme Olarak Sponsorluk Sözleşmesi 81 III. SÖZLEŞMENİN KURULUŞU 83 A. Genel Olarak 83 B. Sözleşmenin Şekli 83 C. Sözleşmenin Tarafları 84 1. Sponsor 84 2. Desteklenen 87 D. Sözleşmenin Kurulmasında Sponsorluk Aracılarının ve Medyanın Görevi 88 1. Sponsorluk Aracıları 88 2. Medya 91 IV. MEDENİ KANUN md. 23 İLE RADYO VE TELEVİZYON MEVZUATI BAKIMINDAN SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN SINIRLARI 93 A. MK md. 23’den Kaynaklanan Sınırlamalar 93 B. Radyo ve Televizyon Mevzuatı Bakımından Getirilmiş Sınırlamalar 99 Üçüncü Bölüm SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNDE TARAFLARIN BORÇLARI I. SÖZLEŞMENİN MÜZAKERELERİ SIRASINDA TARAFLARIN BORÇLARI 109 II. SÖZLEŞME SÜRESİNCE TARAFLARIN BORÇLARI 110 A. Sponsorun Borçları 111 1. Aslî Edim Borçları 111 2. Sponsorun Yan Borçları 115 a. Sır Saklama Borcu 116 b. Haber Verme Borcu 117 c. Bilgi Verme Borcu 117 d. Sözleşmenin Amacına Uygun Davranma Borcu 117 e. Destekleneni Koruma ve Gözetme Borcu 119 1. Aslî Edim Borçları 119 a. Teşvik Aldığı Faaliyeti İcra Borcu 119 b. Sponsorun Tanıtımını Yapma Borcu 119 2. Desteklenenin Yan Borçları 127 a. Sır Saklama Borcu 127 b. Sözleşmenin Amacına Uygun Davranma Borcu 127 c. Sponsorun Talimatlarına Uygun Davranma Borcu 128 d. Sponsorun Verdiği Malzemeleri Özenle Kullanma Borcu 128 e. Haber Verme Borcu 129 Dördüncü Bölüm BORCA AYKIRILIK HALLERİ I. SPONSORUN BORCUNA AYKIRI DAVRANMASI 131 A. Sponsorun Borçlu Temerrüdüne Düşmesi 131 1. Sponsorun Aynî Edim Borcunda Temerrüde Düşmesi 131 2. Sponsorun Para Borcunda Temerrüde Düşmesi 135 3. Sponsorun Hizmet Edimi Borcunda Temerrüde Düşmesi 135 B. Sponsorun Kötü İfası 136 1. Sponsorun Zapta Karşı Sorumluluğu 136 2. Sponsorun Ayıba Karşı Sorumluluğu 137 3. Sponsorun Diğer Kötü İfa Hallerinden Sorumluluğu 141 C. Sponsorun Sorumlu Olduğu İfa İmkânsızlığı 141 II. DESTEKLENENİN BORCA AYKIRILIĞI 146 A. Genel Olarak 146 B. Desteklenenin Borçlu Temerrüdüne Düşmesi 147 C. Desteklenenin Kötü İfası 149 D. Desteklenenin Sorumlu Olduğu İfa İmkânsızlığı 157 III. SPONSOR İLE DESTEKLENEN ARASINDA YAPILAN SORUMSUZLUK ANLAŞMALARI 158 Beşinci Bölüm SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİ I. SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN KENDİLİĞİNDEN SONA ERME SEBEPLERİ 163 B. Taraflardan Birinin Ölümü, Fiil Ehliyetini Kaybetmesi, İflası 165 C. Sözleşmenin İmkânsızlık Sebebiyle Sona Ermesi 167 II. SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN HUKUKİ İŞLEMLE SONA ERMESİ 168 A. Tarafların Anlaşması ile Sona Ermesi 168 B. Kararlaştırılmış Olan Feshi İhbar Hakkının Kullanılması ile Sözleşmenin Sona Erdirilmesi 168 C. Olağanüstü Fesih Sebebi Olarak Haklı Sebeple Fesih İmkânı 170 Yararlanılan Kaynaklar 175 |