İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 7
Teşekkürler 9
Tablolar ve Şekiller Listesi 15
Kısaltmalar 17
GİRİŞ 19
BİRİNCİ BÖLÜM
HUKUK EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİ TARİHİ
1.1. Antik Yunan ve Roma’da Hukuk Eğitimi ve Öğretimi 23
1.1.1. Antik Yunan’da Hukuk Eğitimi ve Öğretimi 23
1.1.2. Roma Cumhuriyeti ve İmparatorluğu’nda Hukuk Eğitimi ve Öğretimi 24
1.2. Osmanlı İmparatorluğu’nda Hukuk Eğitimi ve Öğretimi 30
1.2.1. Osmanlı İmparatorluğu’nda Tanzimat Dönemi’ne Kadar Hukuk Eğitimi ve Öğretimi 30
a. Hukuk Eğitimi ve Öğretimi 30
b. Adli Teşkilatlanma 34
1.2.2. Batılılaşma (Tanzimat) Dönemi’nden Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluşuna Kadar Hukuk Eğitimi ve Öğretimi 37
a. Hukuk ve Eğitim Alanındaki Reformlar 37
b. Mekteb–i Maârif–i Adliye 47
c. Divan–ı Ahkâm–ı Adliyye Kavânîn ve Nizamât Dershanesi 48
d. Muallimhâne–i Nüvvâb (Mekteb–i Nüvvâb – Medresetü’l–Kuzât) 50
e. Darülfünun 55
f. Mekteb–i Hukuk–ı Sultani ve Darülfünunu Sultani 57
g. Hukuk Mektebi (Mekteb–i Hukuk–ı Şâhâne) 60
h. Konya Hukuk Mektebi 69
1.3. Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluşundan Sonra Hukuk Eğitimi ve Öğretimi 71
1.3.1. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesinin Kuruluşu 72
1.3.2. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesinin Kuruluşu 77
İKİNCİ BÖLÜM
HUKUK EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK
ARZ, TALEP VE REKABET ORTAMI
2.1. Hukuk Eğitimi ve Öğretimine Lisans Seviyesindeki Talebin Sebepleri 83
2.1.1. Hukuk Fakültelerinin Popülerliği 83
2.1.2. Sosyo–Ekonomik Sebepler 85
2.1.3. Kariyer Seçenekleri ve Hukukçuluğun İtibarı 87
2.1.4. Öğrenci Afları 90
2.1.5. Dikey Geçiş Uygulaması 91
2.1.6. Sonuç 92
2.2. Lisans Seviyesinde Hukuk Eğitimi ve Öğretimine Yönelik Rekabet Ortamı 97
2.2.1. Rekabet Ortamı 97
2.2.2. Başarı Sırasına Göre Sınırlama 124
2.2.3. Sonuç 135
2.3. Hukuk Eğitimi ve Öğretiminin Lisans Seviyesindeki Arzı 137
2.3.1. Siyasi Amaçlarla Yeni Hukuk Fakülteleri Kurulması 137
2.3.2. Ekonomik Amaçlarla Yeni Hukuk Fakülteleri Kurulması 143
2.3.2. Yeni Kurulan Hukuk Fakülteleri ve Sorunları 146
2.3.3. Hukuk Fakültelerinin Artan Kontenjanı 159
2.4. Hukuk Eğitimi ve Öğretimine Lisansüstü Seviyede Talep 164
2.4.1. Hukuk Alanında Lisansüstü Programlara Başvuru Koşulları 164
a. Yüksek Lisans Programlarına Başvuru Koşulları 164
b. Doktora Programlarına Başvuru Koşulları 166
c. ALES Sınavı 167
2.4.2. Hukuk Eğitimine Lisansüstü Seviyede Talep ve Sebepleri 169
2.5. Hukuk Eğitimi ve Öğretiminin Lisansüstü Seviyesindeki Arzı 174
2.5.1. Yeni Bir Lisansüstü Eğitim Programı Açılmasının Koşulları 174
2.5.2. Hukuk Alanında Lisansüstü Eğitimin Sorunları 179
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
HUKUK EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN
GÜNCEL SORUNLARI
3.1. Merkezi Sınavlar, İlk ve Ortaöğretimin Sorunları 185
3.1.1. Hukuk Fakültesine Kayıt Olabilmek için Girilen Merkezi Sınavlar 185
3.1.2. Hukukun Dil ve Matematikle İlişkisi 189
a. Hukukun Dil ile İlişkisi 189
b. Hukukun Matematik ile İlişkisi 191
3.1.3. İlk ve Ortaöğretimin Sorunları 192
3.2. Hukuk Fakültelerindeki Öğretim Görevlisi Sayısı 195
3.2.1. YÖK’ün Hatalı Politikaları 195
3.2.2. Araştırma Görevlilerinin Önemi 199
3.2.3. Tecrübeli Öğretim Üyesi Eksikliği 201
3.2.4. Öğretim Üyesi Başına Düşen Öğrenci Sayısı 205
a. Hukukçu Olmayan Hukuk Fakültesi Öğretim Üyeleri 208
b. Değişen Koşullar 210
3.2.5. Günümüzdeki Tablo ve Sonuç 214
3.3. Hukuk Eğitim ve Öğretiminde Yabancı Dil ve Önemi 220
3.4. Takrir Yöntemi 229
3.5. Hukuk Eğitim ve Öğretiminde Kullanılan Ders Kitapları 234
3.6. Hukuk Alanındaki Akademik Çalışmaların Nitelik ve Niceliği 238
3.7. Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme 243
3.8. Hukuk Felsefesi, Sosyolojisi ve Tarihinin Önemi ve Hukuk Eğitim Öğretimindeki Rolü 251
3.8.1. Hukuk Sosyolojisinin Önemi 252
3.8.2. Hukuk Tarihinin Önemi 253
3.8.3. Hukuk Felsefesinin Önemi 257
3.9. Öğretim Görevlilerinin Öğrenciye Yaklaşımı 261
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
HUKUK EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK ÖRNEK MODELLER
4.1. Probleme Dayalı Öğrenim Modeli 270
4.2. Hukuk Kliniği 279
4.2.1. Lisans Aşamasında Staj 287
4.2.2. Gölge Hâkim–Savcı Projesi 290
4.2.3. Sanal Mahkemeler 290
4.3. Hukuk ve Sinema Dersi 293
4.4. Temsili Rol Oynama Yöntemi 299
Kaynakça 303
Kavram Dizini 329 |