İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 5
Kısaltmalar Listesi 13
Giriş 15
Birinci Bölüm
KONUYA İLİŞKİN TEMEL BİLGİLER
I. ELEKTRONİK TİCARET 17
A. Elektronik ticaret kavramı ve tanımı 17
1. Genel Olarak 17
2. Elektronik Ticaretin Geniş Anlamı Hakkında Yapılan Tanımlar 18
3. Elektronik Ticaretin Dar Anlamı Hakkında Yapılan Tanımlar 19
4. Elektronik Ticarete İlişkin Hukuki Düzenlemeler ve Diğer Hukuk Sistemlerinde Yer Alan Tanımlar 21
5. Ara Değerlendirme 22
B. Elektronik ticaretin kapsamı 25
II. MARKA 26
A. Marka Kavramı ve Tanımı 26
B. Markanın Hukuki Niteliği 27
C. Markanın Süresi 29
D. Marka Olabilecek İşaretlerin Özellikleri 30
1. Genel Olarak 30
2. İşaret ve Sicilde Gösterilebilir Olma 30
3. Ayırt Edicilik 31
E. Markanın Fonksiyonları 32
F. Marka Hakkının Kazanılması 34
İkinci Bölüm
SINAİ MÜLKİYET KANUNU’NA GÖRE ELEKTRONİK TİCARET KAPSAMINDA MARKA HAKKININ KORUNMASI VE MARKAYA TECAVÜZ HALLERİ
I. SMK’DA MARKANIN KORUNMASI HAKKINDA ÖNGÖRÜLEN SİSTEM 35
A. SMK’nın Sağladığı Koruma Açısından Marka Hakkının Tescili 35
B. SMK’nın Sağladığı Korumadan Yararlanacak Kişiler 37
C. SMK’nın sağladığı korumanın coğrafi sınırı 37
1. Genel Olarak 37
2. Rüçhan Hakkının Korumanın Coğrafi Sınırına Etkisi 38
3. Marka Hakkının İhlaline İlişkin Yabancı Bir Ülkede Verilen Kararın Korumanın Coğrafi Sınırına Etkisi 39
4. Menşe Ülke Kavramının Korumanın Coğrafi Sınırına Etkisi 41
5. Ticari Vekil ya da Temsilcinin Yabancı Ülkedeki Marka Sahibine Ait Markayı Tescil Ettirmesi 42
D. SMK’nın Sağladığı Korumanın Markanın Tescil Edildiği Mal veya Hizmetler İçin Geçerli Olması 44
1. Genel Olarak 44
2. Tescilli Marka ile Aynı Olan İşaretin Tescil Kapsamındaki Mal veya Hizmetler İçin Tescil Edilememesi 45
3. Tescilli Marka ile Karıştırılma İhtimali Yaratan İşaretin Tescil Kapsamındaki Mal veya Hizmetlerle Benzer Mal veya Hizmetler İçin Tescil Edilememesi 46
4. Tanınmış Markalara İlişkin Durum 48
II. ELEKTRONİK TİCARET KAPSAMINDA MARKA HAKKINA TECAVÜZ 50
A. Genel Olarak 50
B. Elektronik Ticaret Kapsamında Marka Hakkına Tecavüzün Söz Konusu Olabilmesi İçin Ortak Koşullar 50
1. Marka olarak kullanım 50
2. Elektronik Ortamda Çevrimiçi Kullanım 52
3. Ticaret Alanında veya Ekonomik Anlamda Kullanım 54
4. Marka Sahibinden İzinsiz Kullanım 58
C. SMK’nın 7’nci maddesine aykırılık halleri 61
1. Tescilli Marka ile Aynı Olan Herhangi Bir İşaretin Tescil Kapsamına Giren Mal veya Hizmetlerde Kullanılması (SMK m. 7/2–a) 61
a. Genel Olarak 61
b. Elektronik Ticaret Açısından Değerlendirilmesi 62
2. Tescilli Markanın Aynı veya Benzerinin Karıştırılma İhtimali Oluşturulacak Şekilde Kullanılması (SMK m. 7/2–b) 62
a. Genel Olarak 62
b. Elektronik Ticaret Açısından Değerlendirilmesi 64
aa. Tecavüzün Gerçekleşme Şekli 64
bb. Karıştırılma ihtimali yaratan benzerliğin tespiti 65
aaa. Benzerlik ile Ayniyet Kavramlarının Farkı 65
bbb. İşaretler Arasındaki Benzerlik 67
ccc. Mal veya Hizmet Sınıflarındaki Benzerlik 69
3. Tanınmış Markaya Tecavüz (SMK m. 7/2–c) 70
a. Genel Olarak 70
b. Elektronik Ticaret Açısından Değerlendirilmesi 71
aa. Genel Olarak 71
bb. Paris Sözleşmesi’nin Kapsamındaki Tanınmış Markaların SMK’nın Tecavüze İlişkin Korumadan Yararlanıp Yaralanmayacağı 71
cc. Türkiye’de Ulaşılan Tanınmışlık Düzeyi Kavramı 73
dd. Tanınmışlığın Tespiti 74
ee. Tecavüz Halinin Gerçekleşme Şekli 77
aaa. Kanuni Düzenleme 77
bbb. Haksız Yararlanma 77
ccc. Ayırt Edici Karakterine Zarar Verme 79
ddd. İtibarına Zarar Verme 79
4. SMK m. 7/2 Uyarınca Yasaklanabilecek Fiiller (SMK m. 7/3) 80
a. Genel Olarak 80
b. İşaretin Mal veya Ambalaj Üzerinde Kullanılması 82
c. İşareti Taşıyan Malların Piyasaya Sürülmesi, Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması veya İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması ya da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi 84
aa. Genel Olarak 84
bb. Piyasaya Sürülmesi 84
cc. Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi 85
dd. Piyasaya Sürülme Amacıyla Stoklanması 86
d. İşareti Taşıyan Malın İthal ya da İhraç Edilmesi 86
aa. İthalat ve İhracat 86
bb. Transit Mallara İlişkin Durum 87
cc. Elektronik İhracat ve İthalat 88
e. İşaretin Teşebbüsün İş Evrakı ve Reklamlarında Kullanılması 89
aa. Genel Olarak 89
bb. İş Evrakında Tecavüz Teşkil Eden İşaretin Kullanılması 90
cc. Reklamlarda Tecavüz Teşkil Eden İşaretin Kullanılması 90
dd. Ticari Elektronik İletilerin Durumu 92
f. İhlal Eden Kullanımın İnternette Gerçekleşmesi 92
aa. Genel Olarak 92
bb. Kullanımın Bir Hak veya Meşru Bağlantıya Dayanmaması 93
aaa. Kullanımın Bir Hakka Dayanması 93
bbb. Kullanımın Bir Meşru Bağlantıya Dayanması 94
cc. Kullanımın Ticari Bir Etki Yaratması 94
dd. İnternet Alan Adında Tecavüz Teşkil Eden Kullanım 95
aaa. Genel Olarak 95
bbb. Üst Seviye Alan Adları 96
ccc. İkinci Seviye Alan Adları 97
ddd. Üçüncü Seviye Alan Adları 97
eee. Ara Değerlendirme 97
fff. Alan Adının Alınabilmesi İçin Ayırt Edici Nitelik Taşımasının Zorunlu Olmamasının Marka Açısından Değerlendirilmesi 98
ggg. Alan Adının Ticari Etki Yaratacak Şekilde Kullanılması 99
hhh. Tescilli Marka ile Aynı Olan Bir İşareti Tescil Kapsamındaki Mal veya Hizmetler İçin Alan Adı Olarak Kullanma 100
ııı. Tescilli Marka ile Karıştırılma İhtimali Yaratan Bir İşaretin Alan Adı Olarak Kullanılması 101
iii. Tanınmış Bir Markaya Tecavüz Teşkil Edecek İşaretin Alan Adı Olarak Kullanılması 102
ee. Yönlendirici Kod ile Tecavüz Teşkil Eden Kullanım 102
ff. Anahtar Sözcükte Tecavüz Teşkil Eden Kullanım 104
g. İşaretin Ticaret Unvanı ya da İşletme Adı Olarak Kullanılması 106
h. İşaretin Hukuka Uygun Olmayan Şekilde Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması 108
D. SMK’nın 29’uncu Maddesine Aykırılık Halleri 110
1. Markayı Aynısını veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kullanmak Suretiyle Taklit Etmek (SMK m. 29/1–b) 110
2. Markanın Taklit Edildiğini Bildiği veya Bilmesi Gerektiği Hâlde Tecavüz Yoluyla Kullanılan Markayı Taşıyan Ürünleri Ticaret Alanında Kullanmak (SMK m. 29/1–c) 113
3. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları İzinsiz Genişletmek veya Bu Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek (SMK m. 29/1–ç) 114
Üçüncü Bölüm
ELEKTRONİK TİCARET SIRASINDA GERÇEKLEŞEN MARKAYA TECAVÜZ HALLERİNDE İLERİ SÜRÜLEBİLECEK SAVUNMALAR, İNTERNET AKTÖRLERİNİN SORUMLULUĞU VE AÇILABİLECEK HUKUK DAVALARI
I. İLERİ SÜRÜLEBİLECEK SAVUNMALAR 117
A. Marka Hakkının Tükendiğine İlişkin Savunma 117
B. Dürüst Kullanıma İlişkin Savunma 120
C. Gerçek Hak Sahipliği ve Eskiye Dayalı Kullanım 121
D. Sessiz Kalma Yolu ile Hak Kaybı 122
E. Markanın kullanılmaması 124
II. İNTERNETTE YAPILAN MARKA TECAVÜZLERİNDE SORUMLULUK 124
A. Hak veya Meşru Bağlantı Olması 124
B. Sorumluluk 126
1. Erişim Sağlayıcıların Sorumluluğu 126
2. Yer Sağlayıcıların Sorumluluğu 127
a. Genel Olarak 127
b. Çevrimiçi Pazar Yerlerinin Sorumluluğu 127
3. İçerik Sağlayıcıların Sorumluluğu 131
III. ELEKTRONİK TİCARET KAPSAMINDA GERÇEKLEŞEN TECAVÜZ HALLERİNE KARŞI AÇILABİLECEK HUKUK DAVALARI 133
A. Tecavüzün Tespiti Davası 133
B. Tecavüzün Durdurulması ve Önlenmesi Davası 135
C. Tecavüzün Kaldırılması Davası 137
D. Tazminat Davaları 139
1. Genel Olarak 139
2. Maddi Tazminat Davası 139
3. Manevi tazminat davası 142
4. İtibar Tazminatı 144
E. Kendilerine Karşı Dava Açılamayacak Kişiler 145
F. Zamanaşımı 145
G. Görevli ve Yetkili Mahkemeler 146
H. Dava Şartı Arabuluculuk 147
IV. ELEKTRONİK TİCARET KAPSAMINDA GERÇEKLEŞEN TECAVÜZ HALLERİNDE HAK SAHİBİNİN BULUNABİLECEĞİ DİĞER ÖNEMLİ TALEPLER 148
A. Delil Tespiti 148
B. İhtiyati Tedbir 149
C. El Koyma 151
D. Hükmün İlanı ve İlgililere Tebliği 152
V. MARKA HAKKININ ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM MEKANİZMALARI KAPSAMINDA İHLALİ 152
Sonuç 155
Kaynakça 163
Kavram Dizini 171 |