İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
SUNUŞ 13
ÖNSÖZ 15
İÇİNDEKİLER 19
1. GİRİŞ 27
2. ŞİDDET, ŞİDDETE DAİR KAVRAMLAR VE
OLGULAR 39
2.1. Şiddet 39
2.2. Şiddete Uğrama Tehlikesi 41
2.3. Ev İçi Şiddet 42
2.4. Aile İçi Şiddet 44
2.5. Toplumsal Cinsiyete Dayalı Şiddet 48
2.6. Kadına Yönelik Şiddet 49
2.7. Tanıdık Şiddeti ve Tanıdık Mekân 56
2.8. Fiziksel Güç ve Şiddet 59
2.9. Fiziksel Şiddet 61
2.10. Cinsel Şiddet 62
2.11. Psikolojik Şiddet 63
2.12. Ekonomik Şiddet 65
2.13. Tek Taraflı Israrlı Takip ve Mağduru 66
2.14. Kadınlara Karşı Ayrımcılık 68
2.15. Toplumsal Cinsiyet Kalıp Yargıları 69
2.16. Şiddet Mağduru 70
2.17. Şiddet Uygulayan 71
2.18. Yoksulluk ve Şiddet 71
3. ATAERKİL YAPI, İDEOLOJİLER, YÖNETİM
SİSTEMLERİ VE DİN 72
4. ATAERKİL YAPI, PANDORA VE KADIN 84
5. ANAERKİL TOPLUM VAR MIDIR? 85
6. MASALLAR BİLE ATAERKİL YAPIYA HİZMET
ETMEKTEDİR 87
7. KADIN ERKEK İLİŞKİSİNDE EFENDİ–KÖLE
DİYALEKTİĞİNİN İZLERİ 89
8. KADIN BEDENİ NİÇİN KONTROL ALTINA ALINDI 93
9. GEÇMİŞTEN BUGÜNE KADINLIĞIN
YAPILANDIRILMIŞ İMGESİ 94
10. ERİL DİL İLE KADINLARA KURULAN ATAERKİL
BASKI VE ÇARESİ 95
11. KADINA YÖNELİK ŞİDDET VE ÖĞRENİLMİŞ
ÇARESİZLİK 97
12. KADININ İNSAN HAKLARI ÇERÇEVESİNDE
DEVLETİN POZİTİF YÜKÜMLÜLÜĞÜ 101
13. YASALARIN AHLAKÇI KOLLAYICILIĞI 103
14. KADINA YÖNELİK ŞİDDET VE MEDYA 117
15. FİLMMOR’UN NAMUS FİLMİNİN ELEŞTİREL
ERKEKLİK PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ 123
16. KADINLARIN RUHSAL SORUNLARI VE NEDENLERİ 126
16.1. Genel Açıklama 126
16.2. Kadın Ruh Sağlığı Sorunları ve Nedenleri 127
16.2.1. Eğitim Düzeyi 127
16.2.2. Aile Yapısı 127
16.2.3. Geleneksel Toplumsal Cinsiyet Rollerinin
Dayatması 128
16.2.4. Damgalanma Kaygısı 129
16.2.5. Kadına Yönelik Şiddet 130
16.2.6. Menopoz 130
16.2.7. Yoksulluk ve Yoksulluğun Kadınlaşması 132
16.2.8. Çok Eşlilik 132
16.2.9. Kadın Sünneti 133
16.2.10. Gebelik ve Doğum Deneyimi 134
16.2.11. Küreselleşme 135
16.2.12. Göç 136
16.2.13. Kadın Sığınma Evlerindeki
Olumsuzluklar 136
16.3. Sonuç 138
17. “TÜRKİYE'DE KADINA YÖNELİK ŞİDDET” İSİMLİ
KİTABIN İNCELENMESİ 139
17.1. Araştırmadaki Ön kabuller 139
17.2. Kitabın Ana Savı 140
17.3. Kitabın Kullandığı Yöntem 141
17.4. Kitabın Benimsediği Kuramsal (Teorik)
Yaklaşım 143
17.5. Kitabın/Araştırmanın Elde Ettiği Bulgular 144
17.5.1. Kadınların Büyük Çoğunluğuna Göre
Haklı Görülebilecek Şiddet Yoktur 144
17.5.2. Koca Şiddeti İle İktidar İlişkileri Arasında
Bağlantı Vardır 144
17.5.3. Kadınlar, Kadın–Erkek İlişkilerinde
Eşitlik Gözetilsin İstemektedirler 145
17.5.4. Kadınlar Üzerinde Yoğun Bir Koca
Denetimi Vardır 145
17.5.5. Fiziksel Koca Şiddeti 145
17.5.6. Koca Şiddeti Mağduru Kadınlar
Mücadelede Yalnızdır 146
17.5.7. Boşanmış veya Ayrılmış Kadınlarda Koca
Şiddeti Daha Fazla 146
17.5.8. Yakın Çevrelerinin Desteğinden Mahrum
Kalan Kadınların Şiddet Mağduriyeti
Daha Fazla 146
17.5.9. Eğitim Düzeyi Arttıkça Fiziksel Şiddet
Görme Oranı Azalıyor 147
17.5.10. Fiziksel Şiddetle Gelir Arasında Ters
Orantı Söz Konusudur 147
17.5.11. Fiziksel Şiddetin En Az Yaşandığı
Yerleşim Birimleri İlçeler, En Çok
Yaşandığı Yerler İse Şehirlerdir 147
17.5.12. Kocaların Eşlerini Cinsel İlişkiye
Zorladıkları Tespit Edilmiştir 148
17.5.13. Kocaların Eşlerine Ekonomik Şiddet
Uyguladığı Tespit Edilmiştir 148
17.5.14. Hayatın Bütünlüğü İçinde Koca Şiddeti
Bir Kısırdöngü Olarak Görünmektedir 149
17.5.15. Kadınlar, Koca Şiddetine Karşı Mücadele
Etme Konusunda Donanımlı Değildirler 149
17.5.16. Kadınlar, Koca Şiddetine Karşı
Mücadelede Kurum ve Kuruluşları
Yetersiz Bulmuşlardır 149
18. “BİTİRGEN” İSİMLİ ROMAN İZDÜŞÜMÜNDE
ÇOCUKLARIN TOPLUMSAL CİNSİYET KİMLİĞİ
EDİNMESİYLE İLGİLİ YAŞADIĞI SORUNLAR 150
18.1. Genel Açıklama 150
18.2. Bitirgen Kimdir? 150
18.3. Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Üzerine Kısa
Değerlendirme 153
18.4. Bitirgen’in Diğer İnsanlarla Olan İlişkisinde
Ortaya Çıkan Cinsiyetçi Durumlar ve Sorunları 157
18.4.1. Bitigen'in Ağabeyi İle Olan İlişkisinde 157
18.4.2. Babası İle Olan İlişkisinde 158
18.4.3. Annesi İle Olan İlişkisinde 159
18.4.4. Bitirgen’in Ablası ve Onun Nişanlısı/Eşi
İle Olan İlişkisinde 160
18.4.5. Bitigen'in Öğretmeni Fırat İle Olan
İlişkisinde 161
18.4.6. Komşuları Müjgân İle Olan İlişkisinde 162
18.4.7. Komşuları Bülent İle Olan İlişkisinde 162
18.5. Sonuç ve Öneriler 163
19. ÖNEMLİ HUKUKİ METİNLERE BAKIŞ 165
19.1. İstanbul Sözleşmesi (Kadına Yönelik Şiddet ve
Ev İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla
Mücadeleye Dair Avrupa Konseyi Sözleşmesi) 165
19.2. CEDAW 188
19.3. 4320 Sayılı Ailenin Korunması Hakkında Yasa 188
19.4. 6284 Sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı
Şiddetin Önlenmesine Dair Yasa 192
19.5. Türk Ceza Yasası Kapsamında Kadını Koruyucu
Hükümler 202
20. TARİHTEN İKİ ÖNCÜ KADIN ÖRNEĞİ 206
20.1. Nurbanu Sultan 206
20.1.1. Genel Açıklama 206
20.1.2. Harem, Padişah Eşleri ve Valide Sultanlık 207
20.1.3. Nurbanu Sultan’ın Osmanlı Sarayına
Sunulması 209
20.1.4. Osmanlı Sarayına Kendisini Kabul
Ettirmesi ve Faaliyetleri 210
20.1.5. Ölümü ve Defni 212
20.1.6. Sonuç ve Değerlendirme 213
20.2. Rahibe Teresa 215
20.2.1. Genel Açıklama 215
20.2.2. Bir İdeale Küçük Yaştan İtibaren Kendini
Adamak 216
20.2.3. İlk Çağrı: “Tanrı’ya ve İnsanlara Hizmet” 217
20.2.4. Hayali Uğruna Cesur Adımlar Atmak 218
20.2.5. İkinci Çağrı: “Yoksullara Yardım Etmek” 218
20.2.6. Başarının Simgesi 219
20.2.7. Örnek Teşkil Etmek 220
20.2.8. Azimle Çalışmak 221
20.2.9. Sonuç ve Değerlendirme 224
21. TÜKETİM VE TÜKETİM TOPLUMU 224
21.1. Neo–liberalizm ve Türkiye'deki Dönüşüm
Süreci 238
21.2. Sonuç 243
22. TOPLUMSAL CİNSİYET İZDÜŞÜMÜNDE
REKLAMLARDA KADIN TEMSİLİNDEKİ
SORUNLAR 246
22.1. Genel Açıklama 246
22.2. Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet 251
22.3. Reklamlar ve Anlamları 253
22.4. Kadının Medyada Sorunsal Olarak İfade Edilen
Temsil Biçimleri 258
22.5. Örnek Reklam Filmlerindeki Kadın
Temsilindeki Sorunun Toplumsal Cinsiyet
Bağlamında Analizi 262
22.5.1. Toyota’nın Cinsiyetçi “Made For Man”
Reklam Filmi Analizi 263
22.5.1.1. Genel betimleme 263
22.5.1.2. Anlatı yapısı ve
anlamlandırma 263
22.5.2. Fairy Bulaşık Deterjanı Reklam Filmi
Analizi 265
22.5.2.1. Genel betimleme 265
22.5.2.2. Anlatı yapısı ve
anlamlandırma 266
22.5.3. Signal, Erkeklere Özel Diş Macunu–Yeni
White Now Men Serisi Reklam Filmi Analizi 267
22.5.3.1. Genel betimleme 267
22.5.3.2. Anlatı yapısı ve
anlamlandırma 269
22.5.4. Bizim Mutfak Ezogelin Yıldızlar Reklam
Filmi Analizi 271
22.5.4.1. Genel betimleme 271
22.5.4.2. Anlatı yapısı ve
anlamlandırma 272
22.5.5. Doğadan Yeşilçay’ın “Kadınlar Ne İster?”
Temalı Reklam Filmi Analizi 274
22.5.5.1. Genel betimleme 274
22.5.5.2. Anlatı yapısı ve
anlamlandırma 275
22.5.6. Artemis Halı’nın Reklam Filmi Analizi 277
22.5.6.1. Genel betimleme 277
22.5.6.2. Anlatı yapısı ve
anlamlandırma 277
22.6. Sonuç ve Öneriler 279
23. SON SÖZ YERİNE 283
24. KAYNAKÇA 291 |