Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Davranış Bilimleri İçin
Bilimsel Araştırma Süreci
Araştırmaya Düşünsel Hazırlık – Araştırmalarda Merak Edilenler – Bilim ve Bilimsel Yöntem
Mart 2021 / 7. Baskı / 336 Syf.
Fiyatı: 305.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle

Diğer Baskılar
 Baskı Tarih Fiyatı İndirimli
 6. Haziran 2019 37.50 TL 19.90 TL (%47) Sepete Ekle
 5. Şubat 2017 37.00 TL 9.90 TL (%73) Sepete Ekle
 4. Mart 2013 27.50 TL 9.90 TL (%64) Sepete Ekle
 3. Eylül 2011 14.90 TL -      Sepete Ekle
 2. Ekim 2009 13.25 TL -      Sepete Ekle
 1. Ekim 2005 9.50 TL -      Sepete Ekle
   

Kitabın daha önceki baskılarında yer yer değinilmesine rağmen, bu baskıya bir başlangıç olarak Bilimin Felsefi Temelleri de eklendi. Bilimsel yöntem; araştırma sorularından başlayarak bilimsel çalışmaların yazılıp sunulmasına kadar durağan değil, dinamik bir süreç olarak ele alınmıştır. Bu süreçte, bilimsel çalışmanın kuramsal-kavramsal yanı ve bilimcinin bilişsel süreçleri ile yöntem, araştırma düzenekleri, verilerin toplanması, verilerin analizi bilimin diyalektik işleyişine uygun bir şekilde işlenmiştir.

2005 yılından bu yana her baskıda, okuyucudan gelen geribildirimlerle giderek zenginleşen kitap, 7. baskısında daha da zenginleştirilmiştir.

Konu Başlıkları
Bilimin Felsefi Temelleri
Bilim ve Bilimsel Yöntem: Özellikleri, Amaçları, Aşamaları, Sayıltıları
Farklılık ve İlişkiler, Nedensellik ve Koşulları
"Nitel"in Bilimsel Araştırmalardaki Yeri
Bilimsel Araştırma Düzenekleri
Örnekleme Teknikleri
Veri Toplama Yöntemleri, Teknikleri ve Araçları
Verilerin Analizi
Bilimsel Çalışmaların Yazılması, Yayınlanması ve Sunulması
Bilimsel Çalışmalarda Etik
Barkod: 9789750267680
Yayın Tarihi: Mart 2021
Baskı Sayısı:  7
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 336
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
7. BASKI İÇİN ÖNSÖZ  9
GİRİŞ  21
Sıfırıncı Bölüm
BİLİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
BİLİMİN FELSEFİ TEMELLERİ  31
Birinci Bölüm
BİLİM VE BİLİMSEL YÖNTEM
I. BİLİMSEL YAKLAŞIM  49
A. Bilgi, Bilgi Kaynakları ve Bilgiye Ulaşma Yolları  49
1. Bilgi Kaynakları  49
2. Bilgiye Ulaşma Yolları  52
B. Bilim Nedir?  53
1. Tanım  53
2. Bilimin Dayandığı Sayıltılar  54
3. Bilimin Ölçütleri  59
4. Bilimin Çalışma Amaçları  60
C. Bilim Alanlarının Sınıflandırılması  62
D. Bilimsel Yöntem  63
1. Bilimsel Yöntemin Kavramsal Yanı  65
a. Kuram  65
b. Kavramlar ve Kavramların Tanımlanması  66
c. İşevuruk Tanım (Operational Definition)  68
2. Bilimsel Yöntemin Görgül Yanı  69
İkinci Bölüm
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA MERAK EDİLENLER
I. İLİŞKİLER–FARKLAR VE NEDENSELLİK  71
A. Ölçümler ve Gruplar Arası Farklılıklar  73
B. Değişkenler Arasındaki İlişkiler  73
1. Karşılıklı İlişki  74
2. Nedensel İlişki  74
B. Olası Karıştırıcı Değişkenler (İkincil–Secondary– Tali Değişken)  80
1. Deneklerin Ardalanı (Proactive History)  80
2. Deney Sırasında İstenmeyen Etkilere Maruz Kalma (Retroactive History)  80
3. Olgunlaşma (Maturation)  80
4. Ölçülme (Measuring)  81
5. Denek Kaybı  81
6. Regresyon Etkisi  81
7. Ölçme Araç–Gereçlerinde Meydana Gelen Değişiklikler  82
8. Deneyci ve Denek Yanlılığı (Experimenter and Subject Bias)  82
9. Dış Ortamsal Karıştırıcılar  82
10. İç Ortamsal Karıştırıcılar  82
11. Karıştırıcı Değişkenlerin Ortak etkisi  82
C. Denetimleme (Controlling) Teknikleri  83
1. Ortamdan Uzaklaştırma (Elimination)  83
2. İstatistiksel Tekniklerden Yararlanma  84
a. Seçkisizleştirme (Randomization)  84
b. Kovaryans Analizi  84
c. Tabaka ve Küme Örnekleme  84
3. Dengeleme–Sabitleme–Eşitleme  84
a. Gruplar Oluşturulurken  85
b. İşlem Yapılırken  86
4. Karıştırıcı Değişkeni Yeni Bir Bağımsız Değişken Yapma  86
5. Körlemesine (Blind) Teknik  87
a. Tek Yönlü  87
b. Çift Yönlü  87
6. Denetim Grubu Kullanma  87
7. Sanal Uygulama (Placebo) Grubu Kullanma  87
Üçüncü Bölüm
BİLİMSEL ARAŞTIRMA
I. BİLİMSEL ARAŞTIRMALARIN SINIFLANDIRILMASI  90
II. BİLİMSEL ARAŞTIRMANIN AŞAMALARI  92
A. Araştırma Problemi  92
B. Araştırma Denenceleri ve/veya Soruları  96
C. Araştırma Yöntemi ve Araştırma Düzeneği Oluşturma  98
D. Kimler (Neler) Üzerinde Veri Toplanacağını Belirleme  98
E. Veri Toplama Yöntem, Teknikleri ile Araçlarını Belirleme ve Veri Toplama  99
F. Verileri Çözümleme  99
G. Yorum ve Genelleme Yapma  99
H. Araştırmanın Raporlaştırılması, Sunulması ve/veya Yayınlanması  99
III. DEĞİŞKENLER  100
A. Araştırmada Yer Alan Değişkenler  102
1. Bağımlı Değişkenler  102
2. Bağımsız Değişkenler  102
B. Ölçme ve İstatistikte Yer Alan Değişkenler  104
1. Sınıflama Düzeyinde Ölçme ve Değişkenler  104
2. Sıralama (“Sort” Değil, “Ordinal”) Düzeyinde Ölçme ve Değişkenler  105
3. Eşit Aralıklı Düzeyde Ölçme ve Değişkenler  106
4. Oranlı Düzeyde Ölçme ve Değişkenler  107
Dördüncü Bölüm
“NİTEL”İN BİLİMSEL ARAŞTIRMADAKİ YERİ
1. “Nitel” İsimlendirmesi Doğru Görünmemektedir  110
2. Bugün Artık Geçerliği Kalmamış Arkaik Görüşleri ve Doğru Olmayan “Bilgileri” Bilime Atfederek Bir Temel Yaratma Çabası Görülmektedir  113
3. Bilimsel Yöntemde Kullanılan Terimler Olduğu Gibi Alınıp Farklı Anlamlarda Kullanılarak veya Bilimsel Yönteme İlişkin Yanlış–Eksik Bilgiler Verilerek Kafa Karıştırılmaya Çalışılmaktadır  120
4. “Nitel” Yöntem–Düzenek (Design) Sorunu…  122
5. “Güvenirlik–Geçerlik”… Aslında “Bilimsellik” Sorunu…  126
6. “Ölçme ile Pek Çok Kişi Hakkında Karar Veriliyor, Nitelciler Daha Az Kişiyle Görüştükleri İçin Daha Ayrıntılı Açıklama Yapıyorlar” Safsatası…  127
Beşinci Bölüm
ARAŞTIRMA DÜZENEKLERİ
I. DENEYSEL ARAŞTIRMA DÜZENEKLERİ  132
A. Deneysel Düzenekler  133
1. Klasik Deney Düzeneği  134
2. Yalnız Sontestli– Denetim Gruplu Deney Düzeneği  135
3. Dörtlü Solomon Deney Düzeneği  135
4. Çok Faktörlü Deney Düzenekleri  136
II. ‘İLİŞKİSEL’ (‘KORELASYONEL’) ARAŞTIRMA DÜZENEKLERİ  140
A. Tek Grup Öntest–Sontestli Düzenek  141
B. Karşılaştırma Gruplu Düzenekler  142
1. Yalnız Son Testli Karşılaştırma Gruplu Düzenek  142
2. Öntest– Son Testli Karşılaştırma Gruplu Düzenek  142
C. Farklı Grupların Bir Bağımlı Değişken Açısından Karşılaştırılması  143
D. Tek Grubun Birden Çok Değişkenler Arası İlişkisinin İncelenmesi  143
E. Zaman Dizisi Düzenekleri  143
1. Tek Grup Zaman Dizisi Düzeneği  143
2. Karşılaştırma Gruplu Zaman Dizisi Düzeneği  145
III. BETİMSEL ÇALIŞMALAR  145
IV. ÖZEL DURUM ARAŞTIRMA TÜRLERİ  147
A. Tek Denekli Araştırmalar  147
1. Vaka–Olgu Çalışması  147
2. Temel Çalışmalara Yönelik Tek Denekli Araştırmalar  147
B. Geriye Dönük Çalışmalar (Retrospective Studies)  147
1. Arşiv ve Fiziksel İzler Çalışmaları  147
2. Gözden Geçirme Çalışmaları  148
a. Metaanalitik Çalışmalar (İstatistiksel Bakış)  148
b. Derleme (Alanyazın Tarama) Çalışmaları (Kuramsal Bakış)  148
C. Benzetim (simulation) Çalışmaları  148
D. Gelişimsel Araştırmalar  149
1. Enlemesine (Cross–Sectional) Kesitsel Çalışmalar  149
2. Boylamasına (Longitutinal) Çalışmalar  149
3. Ardışık (Sequential) Çalışmalar  150
Altıncı Bölüm
ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ
I. ÖRNEKLEM OLUŞTURMA YOLLARI  155
A. Olasılığa Göre Sınıflama  156
1. Olasılığı Bilinen Örnekleme  157
a. Basit Seçkisiz Örnekleme (Simple Random Sampling)  157
b. Sistematik Örnekleme (Systematic Sampling)  158
c. Tabakalı Örnekleme (Stratified Sampling)  158
d. Küme Örnekleme (Cluster Sampling)  159
2. Olasılığı Bilinmeyen Örnekleme  160
a. Kolaylıkla Bulunabileni Örnekleme (Convenience Sampling)  161
b. Amaçlı Örnekleme (Purposive Sampling)  161
c. Kota Örnekleme (Quota Sampling)  161
d. Dilim Örnekleme (Chunk Sampling)  162
e. Rastlantısal (Gelişigüzel) Örnekleme (Accidental Sampling)  162
f. Kartopu Örnekleme (Snowball Sampling)  163
g. Karar Örnekleme (Judgement Sampling)  163
B. Evrenin Benzeşikliğine (Homojenliğine) Göre Sınıflama  163
C. Örnekleme Aşamasına Göre Sınıflama  164
II. ÖRNEKLEMDEKİ BİRİM SAYISINI BELİRLEME  164
A. Veriler Sürekli ve Ortalamalar İncelenecekse  166
1. Evrendeki Birey Sayısı (N) Bilinmiyorsa  166
2. Evrendeki Birey Sayısı (N) Biliniyorsa  166
B. Veriler Süreksiz ve Görünüş Sıklığı İncelenecekse  167
1. Evrendeki Birey Sayısı (N) Bilinmiyorsa  167
2. Evrendeki Birey Sayısı (N) Biliniyorsa  167
Yedinci Bölüm
VERİLERİN TOPLANMASI
I. BAZI TEMEL KAVRAMLAR  171
II. VERİ TOPLAMA YOLLARI  175
A. Gözlem  176
1. Ortamın Değişimlenmesine Göre  177
a. Doğal Gözlem  177
b. Denetimli Gözlem  177
2. Araştırmacının Katılımına Göre  177
a. Katılımlı Gözlem  177
b. Katılımsız Gözlem  177
3. Gözlemin Süresine Göre  177
B. Görüşme (Mülakat–Interview)  179
1. Görüşmenin Yapısı Bakımından  179
a. Yapılandırılmamış Görüşme  179
b. Yapılandırılmış Görüşme  179
c. Yarı Yapılandırılmış Görüşme  180
2. İletişim ve Kayıt Biçimi Bakımından  181
a. Sözel Görüşme  181
b. Yazılı Görüşme  181
3. Görüşme Yapılacak Birey Sayısı Açısından  181
a. Bireysel Görüşme  181
b. Grup Görüşmesi  182
C. Müdahalesiz Veri Toplama Yöntemleri  183
1. Arşivler  183
2. Fiziksel İzler  184
3. Çeşitli Kayıt Belgeleri  184
4. İnternetteki Arama Motorları ve Web Sayfaları  184
D. Özel Gereçler  184
E. Kağıt–Kalem Türü Araçlar  184
Sekizinci Bölüm
KAĞIT–KALEME DAYANAN VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
I. PSİKOLOJİK ÖLÇME ARAÇLARI  188
A. Tanım ve Sınıflama  188
B. Psikolojik Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler  193
1. Güvenirlik  193
a. Birden Çok Uygulamaya Dayanan Yöntemler  194
aa. Eşdeğer Formlar Yöntemi  194
ab. Test–Tekrar Test Yöntemi  194
b. Tek Uygulamaya Dayanan Yöntemler  194
ba. Yarıya Bölme Yöntemleri  194
bb. Madde Kovaryanslarına Dayanan Yöntemler  194
2. Geçerlik  195
a. Ölçme Geçerliği  195
aa. Kapsam Geçerliği  195
ab. Ölçüt–Bağıntılı (Ölçütle İlişkili) Geçerlik  196
ac. Yapı Geçerliği  197
b. Karar Geçerliği  197
ba. Sınıflama Geçerliği  197
bb. Sıralama Geçerliği  198
II. SORMACA (ANKET)  199
Dokuzuncu Bölüm
VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
I. VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİNİ BELİRLEYEN KOŞULLAR  208
II. VERİLERİ ÖZETLEME VE ANLAMLILAŞTIRMA  211
III. VERİLERİN TEMEL İKİ İSTATİSTİKSEL ÖLÇÜSÜ  212
A. Benzerlik Ölçüleri (Merkezi Eğilim/Yığılım–Vasat Ölçüleri)  212
1. Tepedeğer (Mod)  212
2. Ortanca (Median)  212
3. Aritmetik Ortalama  212
B. Farklılık Ölçüleri (Değişim/Dağılım Ölçüleri)  213
1. Ranj (Range)  213
2. Çeyrek Sapma (Semi Interquartile Range)  213
3. Standart Sapma (Standart Deviation) ve Varyans  213
IV. SAYBAĞ (KORELASYON)  215
V. REGRESYON  217
VI. ÖRNEKLEMDEN EVRENE GENELLEYEBİLME (VARDAMLI İSTATİSTİK): DENENCE TESTİ  218
VII. BAZI İSTATİSTİKSEL TESTLER  220
VIII. TESTİN GÜCÜ VE ETKİ BÜYÜKLÜĞÜ  227
Onuncu Bölüm
BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN YAZIMI,
YAYINLANMASI VE SUNULMASI
I. BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN YAZILMASI  234
A. Görgül Bir Araştırma Makalesinin Yapısı  238
1. Başlık ve Başlıklama  238
2. Ana Bölüm ve Alt Bölümler  238
a. Giriş  238
b. Yöntem  239
c. Bulgular (Results)  240
d. Tartışma ve Yorum  241
e. Sonuç ve Öneriler  242
f. Kaynaklar (veya Kaynakça)  242
g. Ekler  243
B. Araştırma Önerisi Yazımı  243
C. Derleme (Gözden Geçirme) Yazıları  244
D. Ölçek Geliştirme Çalışmalarının Yazımı (Bir Yazım Önerisi)  244
E. Temel Çalışmaların Yazımı  245
II. BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN YAYINLANMASI  249
III. BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN SUNULMASI  251
A. Bilimsel Kongreler  251
1. Sözel Bildiriler  251
2. Poster Bildiriler  251
3. İşlik Çalışmaları (Workshops)  251
4. Panel  251
5. Davetli Konuşma (Konferans)  252
B. Sempozyum  252
C. Kollokyum  252
D. Bienal  252
E. Seminer  252
Onbirinci Bölüm
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
TÜRK PSİKOLOGLAR DERNEĞİ ETİK YÖNETMELİĞİ PSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME VE ARAŞTIRMA İLE İLGİLİ ETİK İLKELER  263
A. Psikolojik Değerlendirmeler ile İlgili Etik Kurallar  263
1. Değerlendirmenin Temelleri  263
2. Değerlendirmelerin Kullanımı  263
3. Danışanın Bilgilendirilmiş Onamının Alınması  263
4. Test Verilerinin Sunulması  264
5. Test Hazırlamak  264
6. Değerlendirme Sonuçlarının Yorumlanması  264
7. Niteliksiz/Yetkisiz Kişiler Tarafından Değerlendirme  264
8. Geçerliliğini Yitirmiş Testler ve Test Sonuçları  264
9. Test Puanlaması ve Yorumlama Hizmetleri  265
10. Değerlendirme Sonuçlarının Açıklanması  265
11. Test Güvenliğini Koruma  265
12. Eğitim Amaçlı Değerlendirmelerin Paylaşımı  265
13. Testlerin Uygunsuz Kullanımı  265
B. Araştırma ve Yayınlama ile İlgili Etik Kurallar  265
1. Kurumsal Onay  265
2. Araştırmalarda Bilgilendirilmiş Onam Almak  265
3. Film Çekimleri ve Kayıtlar İçin İzin Almak  266
4. Danışan, Öğrenci ya da Alt konumdaki Katılımcılar  266
5. Bilgilendirilmiş Onamın Gerekmediği Durumlar  266
6. Araştırma Katılımcılarını Teşvik Etmek  266
7. Araştırmada Yanıltma  266
8. Çalışmalar Hakkında Katılanları Bilgilendirmek  267
9. Araştırmadaki Hayvanların Kullanım ve Bakımı  267
10. Sonuçları Rapor Etme  268
11. Kaynak Hırsızlığı  268
12. Yayın Hakkı  268
13. Aynı Verilerden Birden Fazla Yayın Yapmak  268
14. Verilerin Paylaşımı  268
15. Yayınları Değerlendirenler  268
EK: 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu  269
Kaynaklar  317
Sözlükçe  323
Kavramlar Dizini  331
 


İbrahim Ethem Gürbüz
Temmuz 2024
215.00 TL
Sepete Ekle
Daimi Koçak
Ocak 2025
240.00 TL
Sepete Ekle
Enver Bozkurt ...
Kasım 2024
300.00 TL
Sepete Ekle
Hasan Tutar
Ekim 2024
400.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
7. BASKI İÇİN ÖNSÖZ  9
GİRİŞ  21
Sıfırıncı Bölüm
BİLİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
BİLİMİN FELSEFİ TEMELLERİ  31
Birinci Bölüm
BİLİM VE BİLİMSEL YÖNTEM
I. BİLİMSEL YAKLAŞIM  49
A. Bilgi, Bilgi Kaynakları ve Bilgiye Ulaşma Yolları  49
1. Bilgi Kaynakları  49
2. Bilgiye Ulaşma Yolları  52
B. Bilim Nedir?  53
1. Tanım  53
2. Bilimin Dayandığı Sayıltılar  54
3. Bilimin Ölçütleri  59
4. Bilimin Çalışma Amaçları  60
C. Bilim Alanlarının Sınıflandırılması  62
D. Bilimsel Yöntem  63
1. Bilimsel Yöntemin Kavramsal Yanı  65
a. Kuram  65
b. Kavramlar ve Kavramların Tanımlanması  66
c. İşevuruk Tanım (Operational Definition)  68
2. Bilimsel Yöntemin Görgül Yanı  69
İkinci Bölüm
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA MERAK EDİLENLER
I. İLİŞKİLER–FARKLAR VE NEDENSELLİK  71
A. Ölçümler ve Gruplar Arası Farklılıklar  73
B. Değişkenler Arasındaki İlişkiler  73
1. Karşılıklı İlişki  74
2. Nedensel İlişki  74
B. Olası Karıştırıcı Değişkenler (İkincil–Secondary– Tali Değişken)  80
1. Deneklerin Ardalanı (Proactive History)  80
2. Deney Sırasında İstenmeyen Etkilere Maruz Kalma (Retroactive History)  80
3. Olgunlaşma (Maturation)  80
4. Ölçülme (Measuring)  81
5. Denek Kaybı  81
6. Regresyon Etkisi  81
7. Ölçme Araç–Gereçlerinde Meydana Gelen Değişiklikler  82
8. Deneyci ve Denek Yanlılığı (Experimenter and Subject Bias)  82
9. Dış Ortamsal Karıştırıcılar  82
10. İç Ortamsal Karıştırıcılar  82
11. Karıştırıcı Değişkenlerin Ortak etkisi  82
C. Denetimleme (Controlling) Teknikleri  83
1. Ortamdan Uzaklaştırma (Elimination)  83
2. İstatistiksel Tekniklerden Yararlanma  84
a. Seçkisizleştirme (Randomization)  84
b. Kovaryans Analizi  84
c. Tabaka ve Küme Örnekleme  84
3. Dengeleme–Sabitleme–Eşitleme  84
a. Gruplar Oluşturulurken  85
b. İşlem Yapılırken  86
4. Karıştırıcı Değişkeni Yeni Bir Bağımsız Değişken Yapma  86
5. Körlemesine (Blind) Teknik  87
a. Tek Yönlü  87
b. Çift Yönlü  87
6. Denetim Grubu Kullanma  87
7. Sanal Uygulama (Placebo) Grubu Kullanma  87
Üçüncü Bölüm
BİLİMSEL ARAŞTIRMA
I. BİLİMSEL ARAŞTIRMALARIN SINIFLANDIRILMASI  90
II. BİLİMSEL ARAŞTIRMANIN AŞAMALARI  92
A. Araştırma Problemi  92
B. Araştırma Denenceleri ve/veya Soruları  96
C. Araştırma Yöntemi ve Araştırma Düzeneği Oluşturma  98
D. Kimler (Neler) Üzerinde Veri Toplanacağını Belirleme  98
E. Veri Toplama Yöntem, Teknikleri ile Araçlarını Belirleme ve Veri Toplama  99
F. Verileri Çözümleme  99
G. Yorum ve Genelleme Yapma  99
H. Araştırmanın Raporlaştırılması, Sunulması ve/veya Yayınlanması  99
III. DEĞİŞKENLER  100
A. Araştırmada Yer Alan Değişkenler  102
1. Bağımlı Değişkenler  102
2. Bağımsız Değişkenler  102
B. Ölçme ve İstatistikte Yer Alan Değişkenler  104
1. Sınıflama Düzeyinde Ölçme ve Değişkenler  104
2. Sıralama (“Sort” Değil, “Ordinal”) Düzeyinde Ölçme ve Değişkenler  105
3. Eşit Aralıklı Düzeyde Ölçme ve Değişkenler  106
4. Oranlı Düzeyde Ölçme ve Değişkenler  107
Dördüncü Bölüm
“NİTEL”İN BİLİMSEL ARAŞTIRMADAKİ YERİ
1. “Nitel” İsimlendirmesi Doğru Görünmemektedir  110
2. Bugün Artık Geçerliği Kalmamış Arkaik Görüşleri ve Doğru Olmayan “Bilgileri” Bilime Atfederek Bir Temel Yaratma Çabası Görülmektedir  113
3. Bilimsel Yöntemde Kullanılan Terimler Olduğu Gibi Alınıp Farklı Anlamlarda Kullanılarak veya Bilimsel Yönteme İlişkin Yanlış–Eksik Bilgiler Verilerek Kafa Karıştırılmaya Çalışılmaktadır  120
4. “Nitel” Yöntem–Düzenek (Design) Sorunu…  122
5. “Güvenirlik–Geçerlik”… Aslında “Bilimsellik” Sorunu…  126
6. “Ölçme ile Pek Çok Kişi Hakkında Karar Veriliyor, Nitelciler Daha Az Kişiyle Görüştükleri İçin Daha Ayrıntılı Açıklama Yapıyorlar” Safsatası…  127
Beşinci Bölüm
ARAŞTIRMA DÜZENEKLERİ
I. DENEYSEL ARAŞTIRMA DÜZENEKLERİ  132
A. Deneysel Düzenekler  133
1. Klasik Deney Düzeneği  134
2. Yalnız Sontestli– Denetim Gruplu Deney Düzeneği  135
3. Dörtlü Solomon Deney Düzeneği  135
4. Çok Faktörlü Deney Düzenekleri  136
II. ‘İLİŞKİSEL’ (‘KORELASYONEL’) ARAŞTIRMA DÜZENEKLERİ  140
A. Tek Grup Öntest–Sontestli Düzenek  141
B. Karşılaştırma Gruplu Düzenekler  142
1. Yalnız Son Testli Karşılaştırma Gruplu Düzenek  142
2. Öntest– Son Testli Karşılaştırma Gruplu Düzenek  142
C. Farklı Grupların Bir Bağımlı Değişken Açısından Karşılaştırılması  143
D. Tek Grubun Birden Çok Değişkenler Arası İlişkisinin İncelenmesi  143
E. Zaman Dizisi Düzenekleri  143
1. Tek Grup Zaman Dizisi Düzeneği  143
2. Karşılaştırma Gruplu Zaman Dizisi Düzeneği  145
III. BETİMSEL ÇALIŞMALAR  145
IV. ÖZEL DURUM ARAŞTIRMA TÜRLERİ  147
A. Tek Denekli Araştırmalar  147
1. Vaka–Olgu Çalışması  147
2. Temel Çalışmalara Yönelik Tek Denekli Araştırmalar  147
B. Geriye Dönük Çalışmalar (Retrospective Studies)  147
1. Arşiv ve Fiziksel İzler Çalışmaları  147
2. Gözden Geçirme Çalışmaları  148
a. Metaanalitik Çalışmalar (İstatistiksel Bakış)  148
b. Derleme (Alanyazın Tarama) Çalışmaları (Kuramsal Bakış)  148
C. Benzetim (simulation) Çalışmaları  148
D. Gelişimsel Araştırmalar  149
1. Enlemesine (Cross–Sectional) Kesitsel Çalışmalar  149
2. Boylamasına (Longitutinal) Çalışmalar  149
3. Ardışık (Sequential) Çalışmalar  150
Altıncı Bölüm
ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ
I. ÖRNEKLEM OLUŞTURMA YOLLARI  155
A. Olasılığa Göre Sınıflama  156
1. Olasılığı Bilinen Örnekleme  157
a. Basit Seçkisiz Örnekleme (Simple Random Sampling)  157
b. Sistematik Örnekleme (Systematic Sampling)  158
c. Tabakalı Örnekleme (Stratified Sampling)  158
d. Küme Örnekleme (Cluster Sampling)  159
2. Olasılığı Bilinmeyen Örnekleme  160
a. Kolaylıkla Bulunabileni Örnekleme (Convenience Sampling)  161
b. Amaçlı Örnekleme (Purposive Sampling)  161
c. Kota Örnekleme (Quota Sampling)  161
d. Dilim Örnekleme (Chunk Sampling)  162
e. Rastlantısal (Gelişigüzel) Örnekleme (Accidental Sampling)  162
f. Kartopu Örnekleme (Snowball Sampling)  163
g. Karar Örnekleme (Judgement Sampling)  163
B. Evrenin Benzeşikliğine (Homojenliğine) Göre Sınıflama  163
C. Örnekleme Aşamasına Göre Sınıflama  164
II. ÖRNEKLEMDEKİ BİRİM SAYISINI BELİRLEME  164
A. Veriler Sürekli ve Ortalamalar İncelenecekse  166
1. Evrendeki Birey Sayısı (N) Bilinmiyorsa  166
2. Evrendeki Birey Sayısı (N) Biliniyorsa  166
B. Veriler Süreksiz ve Görünüş Sıklığı İncelenecekse  167
1. Evrendeki Birey Sayısı (N) Bilinmiyorsa  167
2. Evrendeki Birey Sayısı (N) Biliniyorsa  167
Yedinci Bölüm
VERİLERİN TOPLANMASI
I. BAZI TEMEL KAVRAMLAR  171
II. VERİ TOPLAMA YOLLARI  175
A. Gözlem  176
1. Ortamın Değişimlenmesine Göre  177
a. Doğal Gözlem  177
b. Denetimli Gözlem  177
2. Araştırmacının Katılımına Göre  177
a. Katılımlı Gözlem  177
b. Katılımsız Gözlem  177
3. Gözlemin Süresine Göre  177
B. Görüşme (Mülakat–Interview)  179
1. Görüşmenin Yapısı Bakımından  179
a. Yapılandırılmamış Görüşme  179
b. Yapılandırılmış Görüşme  179
c. Yarı Yapılandırılmış Görüşme  180
2. İletişim ve Kayıt Biçimi Bakımından  181
a. Sözel Görüşme  181
b. Yazılı Görüşme  181
3. Görüşme Yapılacak Birey Sayısı Açısından  181
a. Bireysel Görüşme  181
b. Grup Görüşmesi  182
C. Müdahalesiz Veri Toplama Yöntemleri  183
1. Arşivler  183
2. Fiziksel İzler  184
3. Çeşitli Kayıt Belgeleri  184
4. İnternetteki Arama Motorları ve Web Sayfaları  184
D. Özel Gereçler  184
E. Kağıt–Kalem Türü Araçlar  184
Sekizinci Bölüm
KAĞIT–KALEME DAYANAN VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
I. PSİKOLOJİK ÖLÇME ARAÇLARI  188
A. Tanım ve Sınıflama  188
B. Psikolojik Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler  193
1. Güvenirlik  193
a. Birden Çok Uygulamaya Dayanan Yöntemler  194
aa. Eşdeğer Formlar Yöntemi  194
ab. Test–Tekrar Test Yöntemi  194
b. Tek Uygulamaya Dayanan Yöntemler  194
ba. Yarıya Bölme Yöntemleri  194
bb. Madde Kovaryanslarına Dayanan Yöntemler  194
2. Geçerlik  195
a. Ölçme Geçerliği  195
aa. Kapsam Geçerliği  195
ab. Ölçüt–Bağıntılı (Ölçütle İlişkili) Geçerlik  196
ac. Yapı Geçerliği  197
b. Karar Geçerliği  197
ba. Sınıflama Geçerliği  197
bb. Sıralama Geçerliği  198
II. SORMACA (ANKET)  199
Dokuzuncu Bölüm
VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
I. VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİNİ BELİRLEYEN KOŞULLAR  208
II. VERİLERİ ÖZETLEME VE ANLAMLILAŞTIRMA  211
III. VERİLERİN TEMEL İKİ İSTATİSTİKSEL ÖLÇÜSÜ  212
A. Benzerlik Ölçüleri (Merkezi Eğilim/Yığılım–Vasat Ölçüleri)  212
1. Tepedeğer (Mod)  212
2. Ortanca (Median)  212
3. Aritmetik Ortalama  212
B. Farklılık Ölçüleri (Değişim/Dağılım Ölçüleri)  213
1. Ranj (Range)  213
2. Çeyrek Sapma (Semi Interquartile Range)  213
3. Standart Sapma (Standart Deviation) ve Varyans  213
IV. SAYBAĞ (KORELASYON)  215
V. REGRESYON  217
VI. ÖRNEKLEMDEN EVRENE GENELLEYEBİLME (VARDAMLI İSTATİSTİK): DENENCE TESTİ  218
VII. BAZI İSTATİSTİKSEL TESTLER  220
VIII. TESTİN GÜCÜ VE ETKİ BÜYÜKLÜĞÜ  227
Onuncu Bölüm
BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN YAZIMI,
YAYINLANMASI VE SUNULMASI
I. BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN YAZILMASI  234
A. Görgül Bir Araştırma Makalesinin Yapısı  238
1. Başlık ve Başlıklama  238
2. Ana Bölüm ve Alt Bölümler  238
a. Giriş  238
b. Yöntem  239
c. Bulgular (Results)  240
d. Tartışma ve Yorum  241
e. Sonuç ve Öneriler  242
f. Kaynaklar (veya Kaynakça)  242
g. Ekler  243
B. Araştırma Önerisi Yazımı  243
C. Derleme (Gözden Geçirme) Yazıları  244
D. Ölçek Geliştirme Çalışmalarının Yazımı (Bir Yazım Önerisi)  244
E. Temel Çalışmaların Yazımı  245
II. BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN YAYINLANMASI  249
III. BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN SUNULMASI  251
A. Bilimsel Kongreler  251
1. Sözel Bildiriler  251
2. Poster Bildiriler  251
3. İşlik Çalışmaları (Workshops)  251
4. Panel  251
5. Davetli Konuşma (Konferans)  252
B. Sempozyum  252
C. Kollokyum  252
D. Bienal  252
E. Seminer  252
Onbirinci Bölüm
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
TÜRK PSİKOLOGLAR DERNEĞİ ETİK YÖNETMELİĞİ PSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME VE ARAŞTIRMA İLE İLGİLİ ETİK İLKELER  263
A. Psikolojik Değerlendirmeler ile İlgili Etik Kurallar  263
1. Değerlendirmenin Temelleri  263
2. Değerlendirmelerin Kullanımı  263
3. Danışanın Bilgilendirilmiş Onamının Alınması  263
4. Test Verilerinin Sunulması  264
5. Test Hazırlamak  264
6. Değerlendirme Sonuçlarının Yorumlanması  264
7. Niteliksiz/Yetkisiz Kişiler Tarafından Değerlendirme  264
8. Geçerliliğini Yitirmiş Testler ve Test Sonuçları  264
9. Test Puanlaması ve Yorumlama Hizmetleri  265
10. Değerlendirme Sonuçlarının Açıklanması  265
11. Test Güvenliğini Koruma  265
12. Eğitim Amaçlı Değerlendirmelerin Paylaşımı  265
13. Testlerin Uygunsuz Kullanımı  265
B. Araştırma ve Yayınlama ile İlgili Etik Kurallar  265
1. Kurumsal Onay  265
2. Araştırmalarda Bilgilendirilmiş Onam Almak  265
3. Film Çekimleri ve Kayıtlar İçin İzin Almak  266
4. Danışan, Öğrenci ya da Alt konumdaki Katılımcılar  266
5. Bilgilendirilmiş Onamın Gerekmediği Durumlar  266
6. Araştırma Katılımcılarını Teşvik Etmek  266
7. Araştırmada Yanıltma  266
8. Çalışmalar Hakkında Katılanları Bilgilendirmek  267
9. Araştırmadaki Hayvanların Kullanım ve Bakımı  267
10. Sonuçları Rapor Etme  268
11. Kaynak Hırsızlığı  268
12. Yayın Hakkı  268
13. Aynı Verilerden Birden Fazla Yayın Yapmak  268
14. Verilerin Paylaşımı  268
15. Yayınları Değerlendirenler  268
EK: 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu  269
Kaynaklar  317
Sözlükçe  323
Kavramlar Dizini  331
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024