İÇİNDEKİLER
Önsöz 7 Kısaltmalar 13 Giriş I. TERİM 17 II. TANIM 20 III. BENZER KAVRAMLARLA İLİŞKİSİ 23 A. İltibas ve İktibas 23 B. Haksız Rekabet 25 Birinci Bölüm TÜRK HUKUKUNDAKİ TEMEL DÜZENLEMELER I. 556 SAYILI KANUN HÜKMÜNDEKİ KARARNAMEDEKİ DÜZENLEME ÇERÇEVESİNDE KARIŞTIRILMA TEHLİKESİ 29 A. Tescil Engeli Olması Açısından Karıştırma Tehlikesi 35 1. Mutlak Tescil Engeli Olması Açısından Karıştırma Tehlikesi 35 2. Nispi Tescil Engeli Olması Açısından Karıştırma Tehlikesi 36 B. Hükümsüzlük Sebebi Olarak Karıştırma Tehlikesi 40 C. Tecavüz Yönünden Karıştırma Tehlikesi 42 II. DİĞER DÜZENLEMELER 45 A. Türk Ticaret Kanunu’ndaki Konuya İlişkin Düzenleme 46 B. Borçlar Kanunu’ndaki Düzenleme 48 C. Medeni Kanun’daki Düzenleme 48 D. Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun’da Yer Alan Düzenleme 49 E. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’ndaki Düzenleme 54 F. Uluslararası Düzenlemeler 55 1. Dünya Ticaret Örgütü Anlaşmasının Eki Olan Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Anlaşması (TRIPS) 56 2. Nis Anlaşması 57 3. Direktif 63 İkinci Bölüm KARIŞTIRMA TEHLİKESİNİN TÜRLERİ, UNSURLARI VE TESPİTİNDEKİ KRİTERLER I. KARIŞTIRMA TEHLİKESİ TÜRLERİ 65 A. Doğrudan Karıştırma Tehlikesi 66 B. Dolaylı Karıştırma Tehlikesi 67 C. Geniş Anlamda Karıştırma Tehlikesi 67 II. MARKA TÜRLERİNE GÖRE KARIŞTIRMA TEHLİKESİ 69 A. Genel Olarak 69 B. Markanın Esas ve Yardımcı Unsurları 70 C. İşaretler 71 D. Sözcükler 75 E. Kişi Adları 75 F. Harfler Sayılar 76 G. Şekiller 76 H. Karma Markalar 76 I. Özel Marka Şekilleri 77 1. Ses ve Melodi 77 2. Koku 79 3. Tat 82 4. Renkler 82 5. Üç Boyutlu Şekiller 86 a. Betimleyici İşaretler 88 aa. Mal ve Hizmetin Niteliğini Gösteren İşaretler 90 bb. Coğrafi Kaynak Gösteren İşaretler 92 cc. Bir Meslek/Hizmet Grubuna Aidiyeti Gösteren İşaretler 93 b. Serbest İşaretler 94 III. KARIŞTIRMA TEHLİKESİNDE BENZERLİK UNSURU 96 A. Aynı İşaret veya Benzer İşaret 96 1. Aynı veya Ayırdedilemeyecek Kadar Benzer İşaret 100 2. Benzer İşaret 101 a. Ses Benzerliği 101 b. Şekil Benzerliği 103 c. Anlam Benzerliği 105 B. Aynı veya Benzer Mal veya Hizmet 106 1. Aynı veya Aynı Tür Mal veya Hizmet 106 2. Benzer Mal veya Hizmet 107 IV. TANINMIŞ MARKALARDA KARIŞTIRMA TEHLİKESİ 109 V. KARIŞTIRMA TEHLİKESİNİN MUHATABI OLAN TOPLUMSAL ÇEVRE 117 A. Genel Olarak 117 B. Hitap Ettiği Kitleye Göre Alıcı Grupları 117 1. Her Kesimden Alıcılar 121 2. Özel Bir veya Birkaç Alıcı Grubu 123 3. Uzmanlık Sahibi Alıcı Grubu 124 III. KARIŞTIRILMA TEHLİKESİNİN TESPİTİNDEKİ KRİTERLER 124 A. Genel Olarak 124 B. Ayırt Edilebilirlik Ölçütü 128 1. Markada Ayırt Edicilik 128 2. Kullanma ile Ayırt Edicilik Kazanan İşaretler 132 a. Kararnamedeki 7/son Maddesindeki Değişiklik Öncesindeki Durum 134 b. Kararnamenin 7/son Maddesindeki Değişiklik Sonrasındaki Durum 136 C. Karıştırmada Bütünlük Ölçütü 139 D. İşaretlerin Birbirini Çağrıştırması Ölçütü 141 E. Markalar Arasında Bağlantı Kurulması Tehlikesi 142 F. Karıştırılma Tehlikesinin Tespitinde Bilirkişi İncelemesi 143 1. Objektif Görüşün Hukuki Sürece Dahil Edilmesi 143 2. Hakimin Bizzat Karar Vermesi Hali 144 3. Bilirkişi İncelemesinin Gerekliliği 145 Üçüncü Bölüm MARKAYA TECAVÜZLE BAĞLANTILI OLARAK KARIŞTIRMA TEHLİKESİ YÖNÜNDEN İŞARETİN KULLANILMASI GEREKLİLİĞİ I. MARKA SAHİBİ TARAFINDAN İŞARETİN KULLANILMASI 147 II. İŞARETİN MÜTECAVİZ TARAFINDAN MARKA OLARAK KULLANILMASI ZORUNLULUĞU 149 A. Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Ticaret Ünvanı Olarak Kullanılması 149 B. Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından İşletme Adı Olarak Kullanılması 151 C. Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından İnternet Üzerinde Kullanılması 152 1. Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Alan Adı Olarak Kullanılması 153 a. Alan Adı Kavramı ve Niteliği 153 b. Alan Adının Tahsis ve Tescili 154 c. Alan Adı ile Marka arasındaki Karıştırılma Tehlikesinin Tespiti 156 aa. Alan Adı ile Marka Arasındaki Ayniyet/Benzerlik 157 bb. Aynı/ Benzer Mal veya Hizmet 158 cc. Göz önünde Bulundurulacak Alıcı Kitlesi 159 dd. Alan Adı Kullanımında Ortaya Çıkabilecek Sorunlar 159 2. Marka Sahibinin Web Sayfasına Link ve Frame Vermesi 160 3. Markanın Üçüncü Kişi Tarafından İnternet Teknolojisi Araçları ile Kullanımı 163 a. Markanın Meta Tag Olarak Kullanılması 163 b. Markanın Anahtar Sözcük Olarak Satışı 163 Sonuç 165 MARKALARIN KORUNMASI HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN 169 MARKALAR KANUNU TASARISI TASLAĞI 171 YARGITAY KARARLARI 217 Kaynakça 255 Kavramlar Dizini 263 |