Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Python İle Yapay Zekaya Giriş
Kavramsal Çerçeve – Temeller – Kodlama
Ocak 2023 / 1. Baskı / 430 Syf.
Fiyatı: 470.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle
   

Kitap, uzun yıllar üniversitelerde "Yapay Zeka", "Bulanık Mantık ", "Yapay Sinir Ağları", "Zeki Optimizasyon" derslerini anlatan yazarların notlarından, ders anlatımı esnasında öğrencilerinden gelen sorulardan ve mesleki tecrübelerinden oluşmaktadır.

Yapay Zekâya Giriş kapsamında ele alınan kitap, Python programlama dilini baz almak suretiyle yapay zekâyla ilgili temel kavramlara, ilk akla gelen yapay zekâ algoritmalarına ve uygulamalara değinmektedir. Bu bağlamda kitap içeriği Yapay Zekâ temelleri, Makine Öğrenmesi, Akıllı Etmenler, Arama Algoritmaları, Rakip Arama Çözümleri, Bilgi Temsili ve Akıl Yürütme, Zeki Optimizasyon, Bulanık Mantık, Yapay Sinir Ağları ve Sinirsel Bulanık Denetim konuları üzerine kuruludur.

Kitabın anlatım dilinin yalın olması nedeniyle, kitaptan sadece üniversite öğrencileri değil konuyla ilgilenen her yaştan okuyucu da yararlanabilir.

Bu kitap, Yapay Zekaya ilişkin olarak düşünülen üç ciltlik bir serinin ilk kitabıdır. Serinin diğer kitapları olan; "Python ile Yapay Zekâ: Tüm Yönleriyle Makine Öğrenmesi" ve "Python ile Yapay Zekâ: Derin Öğrenme ve İleri Konular", yazarlar tarafından hazırlanmaktadır.

Konu Başlıkları
Python Programlama Dili
Yapay Zekâ Kavramı
Makine Öğrenmesi
Akıllı Etmenler
Arama ile Problem Çözme
Rakip Arama
Bilgi Temsili Ve Akıl Yürütme
Zeki Optimizasyon
Bulanık Mantık
Yapay Sinir Ağları
Sinirsel Bulanık Denetim
Barkod: 9789750282201
Yayın Tarihi: Ocak 2023
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 430
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
1. BÖLÜM
PYTHON PROGRAMLAMA DİLİ
1.1 GİRİŞ  19
1.2 PYTHON KÜTÜPHANELERİ  21
1.2.1. Veri Bilimleri Kütüphaneleri  22
1.2.1.1 Matplotlib  22
1.2.1.2 NumPy  22
1.2.1.3 Pandas  22
1.2.1.4 SciPy  23
1.2.1.5 SQLAlchemy  23
1.2.1.5 SymPy  23
1.2.1.6 Pillow  23
1.2.1.7 Seaborn  24
1.2.1.8 OpenCV Python  24
1.2.1.9 scikit–image  24
1.2.1.10 NLTK  24
1.2.2. Makine Öğrenmesi Kütüphaneleri  25
1.2.2.1 Scikit–learn  25
1.2.2.2 PyLearn2  25
1.2.2.3 NuPIC  25
1.2.2.4 Ramp  26
1.2.2.5 Bob  26
1.2.2.6 PyBrain  26
1.2.2.7 MILK  26
1.2.2.8 Pattern  27
1.2.3. Derin öğrenme kütüphaneleri  27
1.2.3.1 TensorFlow  27
1.2.3.2 Keras  28
1.2.3.3 PyTorch  28
1.2.3.4 Hebel  28
1.2.3.5 Chainer  28
1.2.3.5 Theano  29
1.2.3.5 Caffe2  29
1.3 ANACONDA  29
1.3.1. Anaconda Bireysel Sürümü  30
1.3.2 Anaconda Bireysel Sürümü Kurulumu  31
1.3.2 Spyder  38
2. BÖLÜM
YAPAY ZEKÂ KAVRAMI
2.1 AKIL VE ZEKÂ KAVRAMLARI  41
2.1.1 Akıl Kavramı  41
2.1.2 Zekâ Kavramı  41
2.1.2.1 Zekâ Türleri  42
2.2.1.2 Zekânın Bileşenleri  44
2.2 YAPAY ZEKÂ TEMEL KAVRAMI?  47
2.3 YAPAY ZEKÂ KAVRAMINI OLUŞTURAN ETMENLER  50
2.4 YAPAY ZEKÂNIN TARİHSEL GELİŞİMİ  51
2.5 YAPAY ZEKÂNIN ALT ALANLARI  55
2.5.1 Makine öğrenmesi ve örüntü tanıma  55
2.5.1.1 Örüntü Tanıma  55
2.5.1.2 Derin Öğrenme  56
2.5.2 Mantık tabanlı yapay zekâ  57
2.5.2.1 Deneyimden öğrenmek  57
2.5.3 Arama  57
2.5.4 Bilgi temsili  58
2.5.5 Planlama  58
2.5.6 Sezgisel  58
2.5.7 Genetik programlama  59
2.5.8 Sürü Zekâsı  59
2.5.9 Sibernetik  60
2.6 YAPAY ZEKÂ UYGULAMALARI  60
2.6.1 Bilgisayarla Görme  62
2.6.2 Doğal Dil İşleme  62
2.6.2.1 Konuşma Tanıma  63
2.6.2.2 El yazısı tanıma  63
2.6.4 Uzman Sistemler  63
2.6.5 Bilgisayar Oyunları  64
2.6.6 Robotik  65
2.6.7 Durum tahmini  66
2.6.8 Veri Madenciliği ya da Bilgi Çıkarma  66
2.7 YAPAY ZEKÂDA ÇÖZÜM YAKLAŞIMLARI  67
2.8 İŞLETMELERDE YAPAY ZEK  68
2.9 YAPAY ZEKÂ ETİĞİ VE GELECEĞİN İŞLETMELERİ  69
2.9.1. Geleceğin İşletmelerinde Yapay Zekâ Etiği  70
2.9.2. Uygulanabilir Çözümler  71
2.10 YAPAY ZEKÂNIN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI  72
2.10.1 Yapay Zekânın Avantajları  73
2.10.2 Yapay Zekânın Dezavantajları  75
3. BÖLÜM
MAKİNE ÖĞRENMESİ
3.1. MAKİNE ÖĞRENMESİ KAVRAMI  79
3.2 MAKİNE ÖĞRENMESİNİN TEMELLERİ  81
3.2.1 Makine Öğrenmesinde Görevler  84
3.2.2 Makine Öğrenmesinde Deneyim  85
3.2.3 Makine Öğrenmesinde Performans  86
3.3 MAKİNE ÖĞRENMESİ TÜRLERİ  87
3.3.1 Denetimli Öğrenme  89
3.3.2 Denetimsiz Öğrenme  91
3.3.3 Yarı Denetimli Öğrenme  93
3.3.4 Pekiştirmeli Öğrenme  93
3.3.5 Toplu Öğrenme  94
3.3.6 Çevrimiçi öğrenme  95
3.3.7 Örnek Tabanlı Öğrenme  95
3.3.8 Model Tabanlı Öğrenme  96
3.4 MAKİNE ÖĞRENMESİ SÜREÇ ADIMLARI  96
3.4.1 Problemin Belirlenmesi  96
3.4.2 Veri Toplama  97
3.4.3 Veri Hazırlama ve Analiz Etme  97
3.4.4 Model Seçimi  98
3.4.5 Modelin Eğitimi  99
3.4.6 Model Değerlendirme  99
3.4.7 Tahmin ya da Çıkarım  100
3.5 MODEL DEĞERLENDİRME VE SINIFLANDIRMA PERFORMANS ÖLÇÜLERİ  101
3.5.1. Karışıklık Matrisi  104
3.5.2 Doğruluk (Accuracy)  106
3.5.3. Duyarlılık (Hassasiyet) ya da hatırlama (SensitivityRecall)  107
3.5.4. Özgüllük (Specificity)  108
3.5.5. Kesinlik (Precision)  109
3.5.6 F1 Puanı (F1 Score ya da F measure)  109
3.5.7 ROC Eğrisi ve AUC değeri  114
3.5.7.1 ROC Eğrisi  114
3.5.7.1 AUC değeri  115
3.6 BİLİŞSEL MODELLEME  117
4. BÖLÜM
AKILLI ETMENLER
4.1 GİRİŞ  121
4.2 ETMENLERİN ÖZELLİKLERİ  123
4.3 ETMEN TÜRLERİ  124
4.3.1 Tepkili Etmenler  125
4.3.1.1 Model Tabanlı Etmenler  125
4.3.1.2 Hedefe Dayalı Etmenler  126
4.3.1.3 Fayda Tabanlı Etmenler  128
4.3.2 Ara Yüz Etmenleri  129
4.3.3 Mobil Etmenler  129
4.3.4 Bilgi Toplama Etmenleri  130
4.3.5 Çok Etmenli Sistemler  130
4.3.6 İşbirlikçi Etmen Sistemleri  131
4.3.7 Öğrenme Etmenleri  131
4.3.8 Robot Etmenler  132
4.4 ORTAMLARIN DOĞASI  133
4.4.1 Görev Ortamlarının Özellikleri  136
4.5 ETMENLER VE ORTAMLAR  138
4.5.1 Etmen Sistemleri  140
4.5.2 Etmenlerin İşlevi  141
4.5.3 Etmen Programları  144
4.5.3.1 Tablo tabanlı etmen  145
4.5.3.2 Basit Tepki Etmeni  146
4.5.3.3 Model Tabanlı Tepki Etmeni  147
5. BÖLÜM
ARAMA İLE PROBLEM ÇÖZME
5.1 GİRİŞ  155
5.2 GENEL PROBLEM ÇÖZME  155
5.2.1 Problemin Tanımlanması  156
5.2.2 Problem Uzayı  157
5.2.3 Problem Çözme  157
5.2.4 Durumlar  157
5.2.5 Problemin çözümü  158
5.2.6 Problemin Tanımlanması  158
5.3 Arama  159
5.3.1 Arama Algoritmaları  160
5.3.2 Arama Algoritmalarının Özellikleri  162
5.4 BİLGİSİZ ARAMA ALGORİTMALARI  162
5.4.1 Derinlemesine Arama  162
5.4.2 Derinlemesine Sınırlı Arama  165
5.4.3 Yinelemeli Derinlemesine Arama  168
5.4.4 Enlemesine Arama  170
5.4.5 Maliyet Öncelikli Arama  172
5.4.6 Çift Yönlü Arama  175
5.4.7 Bilgisiz Arama Algoritmalarının Karşılaştırılması  178
5.5 BİLGİLİ ARAMA ALGORİTMALARI  179
5.5.1 En İyiyi Arama  179
5.5.2 A Arama  181
5.5.3 AO* Arama  185
5.5.4 Araç–Sonuç Analizi  188
5.5.5 Tepe Tırmanma  189
5.5.5.1 Tepe Tırmanmanın Durum–uzay Şeması  190
5.5.5.1 Tepe Tırmanmanın Türleri  191
5.5.5.1.1. Basit Tepe Tırmanışı  191
5.5.5.1.2. En Dik–Yükseliş Tepesi Tırmanma  192
5.5.5.1.3. Rastgele Tepe Tırmanma  193
5.5.6 Oluştur ve Test Et  196
5.6 BİLGİSİZ VE BİLGİLİ ARAMA ALGORİTMALARININ KARŞILAŞTIRILMASI  197
6. BÖLÜM
RAKİP ARAMA
6.1 GİRİŞ  199
6.2 OYUN OYNAMA ARAMASININ ÖĞELERİ  201
6.3 OYUN AĞACI  201
6.3 RAKİP ARAMA TÜRLERİ  204
6.3.1 Minimax Algoritması  204
6.3.1.1 Minimax Algoritmasının Çalışması:  205
6.3.1 2 Python'da Minimax Uygulaması  208
6.3.2 Alfa–Beta Budama Algoritması  209
6.3.2.1 Alfa–Beta Algoritmasının Çalışması:  210
6.3.2.2 Alfa–Beta budamada Sıralamayı Taşıma  213
6.3.2.3 Alfa–Beta budamada Sıralamayı Taşıma  213
7. BÖLÜM
BİLGİ TEMSİLİ VE AKIL YÜRÜTME
7.1 GİRİŞ  221
7.1.1 Bilgi Kavramı  221
7.1.1.1 Bilginin Türleri  222
7.1.2 Bilgi Temsili Kavramı  224
7.1.2.1 Yapay Zekada Bilgi Temsili Döngüsü  225
7.1.2.3 Bilgi Temsilinin Gereksinimleri  226
7.1.2.4 Bilgi Temsilindeki Sorunlar  228
7.1.3 Akıl Yürütme Kavramı  229
7.2 NEDEN BİLGİ TEMSİLİ VE AKIL YÜRÜTME?  230
7.2.1 Bilgi Tabanlı Sistemler  231
7.2.2 Neden bilgi temsili?  233
7.2.3 Neden akıl yürütme?  234
7.3 MANTIĞIN ROLÜ  236
7.4 YAPAY ZEKÂDA BİLGİ TEMSİLİ TEKNİKLERİ  237
7.4.1 Mantıksal Temsil  237
7.4.2 Anlamsal Ağ Temsili  238
7.4.3 Çerçeve Temsili  240
7.4.4 Üretim Kuralları Temsili  240
7.4.5 Yapay Zekada Bilgi Temsili Yaklaşımları  242
7.5 BİLGİ TABANLI ETMENLER  242
7.5.1 Genel Bilgi Tabanlı Etmen  243
7.5.2 Bilgiye Dayalı Etmen Seviyeleri  246
7.5.3 Bilgi Tabanlı Etmen Oluşturmak Yaklaşımları  247
8. BÖLÜM
ZEKİ OPTİMİZASYON
8.1 ZEKİ OPTİMİZASYON VE ARAMA ALGORİTMALARI  249
8.2 ZEKİ OPTİMİZASYON TÜRLERİ  250
8.3 GENETİK ALGORİTMALAR  251
8.4 GENETİK ALGORİTMALARIN BİLEŞENLERİ  253
8.4.1 Genotip  253
8.4.2 Popülasyon  253
8.4.3 Uygunluk işlevi  254
8.4.4 Seçim  254
8.4.5 Genetik Değişim  255
8.4.6 Mutasyon  255
8.5 GENETİK ALGORİTMALAR TEORİSİ  256
8.6 GELENEKSEL ALGORİTMALARDAN FARKLILIKLARI  258
8.7 GENETİK ALGORİTMALARIN AVANTAJLARI  259
8.8 GENETİK ALGORİTMALARIN SINIRLAMALARI  260
8.9 GENETİK ALGORİTMALARIN EN ÇOK KULLANILDIĞI YERLER  261
8.10 GENETİK ALGORİTMALAR KULLANARAK PROBLEM ÇÖZME  262
8.10.1 Genetik Algoritmalarla Tahmin  263
8.10.2 DEAP Çerçevesi  267
8.10.3 OneMax Probleminin Genetik Algoritmalarla Çözümü  267
8.10.4 Sembol Regresyon Problemini Çözme  270
8.10.5 Katsayı hesaplatma  273
8.10.6 N–Queens problemini çözme  275
8.10.7 Genetik Algoritma ile Özellik Seçimi  284
8.10.7.1 Parkinson veri seti ile seçim  284
8.10.7.2 Göğüs kanseri veri seti  290
8.10.7.3 PCOS veri seti  292
8.10.7.4 Iris veri seti  294
8.10.8 Modellerde Öne Çıkan Parametrelerin seçimi  295
8.11 PARÇACIK SÜRÜ OPTİMİZASYONU  298
8.12 KARINCA KOLONİ OPTİMİZASYONU  301
9. BÖLÜM
BULANIK MANTIK
9.1 GİRİŞ  307
9.2 BULANIK KÜME TEORİSİ  308
9.2.1 Bulanık küme işlemleri  313
9.3 BULANIK MANTIK DENETLEYİCİNİN GENEL YAPISI  315
9.3.1 Bulanıklaştırma Birimi  316
9.3.2 Bilgi Tabanı  316
9.3.3 Karar Verme Birimi  316
9.3.4 Durulama Birimi  316
9.4 Bulanık Denetim Kurallarının Oluşturulması  317
9.5 Karar Verme Mantığı  318
9.6 Çıkarım Motoru  319
9.7 Bulanık Çıkarım Yöntemleri  320
9.7.1 Birinci Tip Bulanık Çıkarım  320
9.7.2 İkinci Tip Bulanık Çıkarım  321
9.7.3 Üçüncü Tip Bulanık Çıkarım  322
9.7.4 Dördüncü Tip Bulanık Çıkarım  323
9.8 DURULAMA YÖNTEMLERİ  324
9.8.1 Max Kriteri Yöntemi  324
9.8.2 Maksimumların Ortalaması Yöntemi  324
9.8.3 Ağırlık Merkezi Yöntemi  325
9.9 DARALAN ÜYELİK FONKSİYONLU BULANIK MANTIK DENETLEYİCİ  325
9.9.1 Daralan Aralıklı Üyelik Fonksiyonları ile Bulanık Mantık Denetleyici Tasarımı  326
9.10 BULANIK MANTIK ÇIKARIM SİSTEMİ TASARIMI  329
9.11. BULANIK MANTIK UYGULAMALARI  330
9.11.1 Bulanık Küme İşlemleri Python Örneği  330
9.11.2 Öğrenciler İçin Spor Seçim Problemi  332
9.11.3 Arkadaşlık Teklif Etme Problemi  336
9.11.4 Bulanık C–Ortalamalar Kümeleme  340
9.11.5 Bulanık Mantık Denetleyici  348
9.12 BULANIK MANTIĞIN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI  352
9.12.1 Avantajları  352
9.12.2 Dezavantajları  353
10. BÖLÜM
YAPAY SİNİR AĞLARI
10.1 GİRİŞ  355
10.2 YAPAY SİNİR AĞLARININ TEMELLERİ  355
10.2 YAPAY SİNİR AĞLARI MİMARİLERİ  359
10.2.1 Uyarlamalı Ağlar  361
10.2.2 İleri Beslemeli Ağlar İçin Geriye Yayılan Öğrenme  363
10.2.3 Eş Zamanlı İşletilen Ağlar  365
10.2.4 Zaman İçerisinden Geriye Yayılma  366
10.2.5 Gerçek Zaman Tekrarlanan Öğrenme  366
10.2.6 Karma Öğrenme Kuralı  367
10.2.7 Çevrim Dışı Öğrenme  367
10.2.8 Çevrim İçi Öğrenme  368
10.3 YAPAY SİNİR AĞLARI UYGULAMALARI  369
10.3.1 Çok Katmanlı YSA Örneği  369
10.3.2 Çok Katmanlı YSA Kısaltılmış Örneği  375
10.3.3 Scikit–Learn Kitaplığı ile Çok Katmanlı YSA Örneği  376
10.3.4. MLPClassifier ile YSA Sınıflandırıcı Örneği  377
10.3.5. MLPRegressor ile YSA Regresyon Örneği  381
10.3.6 YSA ile Sınıflandırma Örneği  384
11. BÖLÜM
SİNİRSEL BULANIK DENETİM
11.1 GİRİŞ  391
11.2 SİNİRSEL BULANIK DENETLEYİCİLERİN YAPISI  392
11.3. UYARLANABİLİR SİNİRSEL–BULANIK ÇIKARIM SİSTEMİ UYGULAMASI  395
Kaynakça  421
 


Olcay Taner Yıldız
Eylül 2024
200.00 TL
Sepete Ekle
Lütfi Koray Yitmen
Temmuz 2024
230.00 TL
Sepete Ekle
Nureddin Gökbey İnaç
Temmuz 2024
150.00 TL
Sepete Ekle
Aydın Erden
Mart 2024
240.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
1. BÖLÜM
PYTHON PROGRAMLAMA DİLİ
1.1 GİRİŞ  19
1.2 PYTHON KÜTÜPHANELERİ  21
1.2.1. Veri Bilimleri Kütüphaneleri  22
1.2.1.1 Matplotlib  22
1.2.1.2 NumPy  22
1.2.1.3 Pandas  22
1.2.1.4 SciPy  23
1.2.1.5 SQLAlchemy  23
1.2.1.5 SymPy  23
1.2.1.6 Pillow  23
1.2.1.7 Seaborn  24
1.2.1.8 OpenCV Python  24
1.2.1.9 scikit–image  24
1.2.1.10 NLTK  24
1.2.2. Makine Öğrenmesi Kütüphaneleri  25
1.2.2.1 Scikit–learn  25
1.2.2.2 PyLearn2  25
1.2.2.3 NuPIC  25
1.2.2.4 Ramp  26
1.2.2.5 Bob  26
1.2.2.6 PyBrain  26
1.2.2.7 MILK  26
1.2.2.8 Pattern  27
1.2.3. Derin öğrenme kütüphaneleri  27
1.2.3.1 TensorFlow  27
1.2.3.2 Keras  28
1.2.3.3 PyTorch  28
1.2.3.4 Hebel  28
1.2.3.5 Chainer  28
1.2.3.5 Theano  29
1.2.3.5 Caffe2  29
1.3 ANACONDA  29
1.3.1. Anaconda Bireysel Sürümü  30
1.3.2 Anaconda Bireysel Sürümü Kurulumu  31
1.3.2 Spyder  38
2. BÖLÜM
YAPAY ZEKÂ KAVRAMI
2.1 AKIL VE ZEKÂ KAVRAMLARI  41
2.1.1 Akıl Kavramı  41
2.1.2 Zekâ Kavramı  41
2.1.2.1 Zekâ Türleri  42
2.2.1.2 Zekânın Bileşenleri  44
2.2 YAPAY ZEKÂ TEMEL KAVRAMI?  47
2.3 YAPAY ZEKÂ KAVRAMINI OLUŞTURAN ETMENLER  50
2.4 YAPAY ZEKÂNIN TARİHSEL GELİŞİMİ  51
2.5 YAPAY ZEKÂNIN ALT ALANLARI  55
2.5.1 Makine öğrenmesi ve örüntü tanıma  55
2.5.1.1 Örüntü Tanıma  55
2.5.1.2 Derin Öğrenme  56
2.5.2 Mantık tabanlı yapay zekâ  57
2.5.2.1 Deneyimden öğrenmek  57
2.5.3 Arama  57
2.5.4 Bilgi temsili  58
2.5.5 Planlama  58
2.5.6 Sezgisel  58
2.5.7 Genetik programlama  59
2.5.8 Sürü Zekâsı  59
2.5.9 Sibernetik  60
2.6 YAPAY ZEKÂ UYGULAMALARI  60
2.6.1 Bilgisayarla Görme  62
2.6.2 Doğal Dil İşleme  62
2.6.2.1 Konuşma Tanıma  63
2.6.2.2 El yazısı tanıma  63
2.6.4 Uzman Sistemler  63
2.6.5 Bilgisayar Oyunları  64
2.6.6 Robotik  65
2.6.7 Durum tahmini  66
2.6.8 Veri Madenciliği ya da Bilgi Çıkarma  66
2.7 YAPAY ZEKÂDA ÇÖZÜM YAKLAŞIMLARI  67
2.8 İŞLETMELERDE YAPAY ZEK  68
2.9 YAPAY ZEKÂ ETİĞİ VE GELECEĞİN İŞLETMELERİ  69
2.9.1. Geleceğin İşletmelerinde Yapay Zekâ Etiği  70
2.9.2. Uygulanabilir Çözümler  71
2.10 YAPAY ZEKÂNIN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI  72
2.10.1 Yapay Zekânın Avantajları  73
2.10.2 Yapay Zekânın Dezavantajları  75
3. BÖLÜM
MAKİNE ÖĞRENMESİ
3.1. MAKİNE ÖĞRENMESİ KAVRAMI  79
3.2 MAKİNE ÖĞRENMESİNİN TEMELLERİ  81
3.2.1 Makine Öğrenmesinde Görevler  84
3.2.2 Makine Öğrenmesinde Deneyim  85
3.2.3 Makine Öğrenmesinde Performans  86
3.3 MAKİNE ÖĞRENMESİ TÜRLERİ  87
3.3.1 Denetimli Öğrenme  89
3.3.2 Denetimsiz Öğrenme  91
3.3.3 Yarı Denetimli Öğrenme  93
3.3.4 Pekiştirmeli Öğrenme  93
3.3.5 Toplu Öğrenme  94
3.3.6 Çevrimiçi öğrenme  95
3.3.7 Örnek Tabanlı Öğrenme  95
3.3.8 Model Tabanlı Öğrenme  96
3.4 MAKİNE ÖĞRENMESİ SÜREÇ ADIMLARI  96
3.4.1 Problemin Belirlenmesi  96
3.4.2 Veri Toplama  97
3.4.3 Veri Hazırlama ve Analiz Etme  97
3.4.4 Model Seçimi  98
3.4.5 Modelin Eğitimi  99
3.4.6 Model Değerlendirme  99
3.4.7 Tahmin ya da Çıkarım  100
3.5 MODEL DEĞERLENDİRME VE SINIFLANDIRMA PERFORMANS ÖLÇÜLERİ  101
3.5.1. Karışıklık Matrisi  104
3.5.2 Doğruluk (Accuracy)  106
3.5.3. Duyarlılık (Hassasiyet) ya da hatırlama (SensitivityRecall)  107
3.5.4. Özgüllük (Specificity)  108
3.5.5. Kesinlik (Precision)  109
3.5.6 F1 Puanı (F1 Score ya da F measure)  109
3.5.7 ROC Eğrisi ve AUC değeri  114
3.5.7.1 ROC Eğrisi  114
3.5.7.1 AUC değeri  115
3.6 BİLİŞSEL MODELLEME  117
4. BÖLÜM
AKILLI ETMENLER
4.1 GİRİŞ  121
4.2 ETMENLERİN ÖZELLİKLERİ  123
4.3 ETMEN TÜRLERİ  124
4.3.1 Tepkili Etmenler  125
4.3.1.1 Model Tabanlı Etmenler  125
4.3.1.2 Hedefe Dayalı Etmenler  126
4.3.1.3 Fayda Tabanlı Etmenler  128
4.3.2 Ara Yüz Etmenleri  129
4.3.3 Mobil Etmenler  129
4.3.4 Bilgi Toplama Etmenleri  130
4.3.5 Çok Etmenli Sistemler  130
4.3.6 İşbirlikçi Etmen Sistemleri  131
4.3.7 Öğrenme Etmenleri  131
4.3.8 Robot Etmenler  132
4.4 ORTAMLARIN DOĞASI  133
4.4.1 Görev Ortamlarının Özellikleri  136
4.5 ETMENLER VE ORTAMLAR  138
4.5.1 Etmen Sistemleri  140
4.5.2 Etmenlerin İşlevi  141
4.5.3 Etmen Programları  144
4.5.3.1 Tablo tabanlı etmen  145
4.5.3.2 Basit Tepki Etmeni  146
4.5.3.3 Model Tabanlı Tepki Etmeni  147
5. BÖLÜM
ARAMA İLE PROBLEM ÇÖZME
5.1 GİRİŞ  155
5.2 GENEL PROBLEM ÇÖZME  155
5.2.1 Problemin Tanımlanması  156
5.2.2 Problem Uzayı  157
5.2.3 Problem Çözme  157
5.2.4 Durumlar  157
5.2.5 Problemin çözümü  158
5.2.6 Problemin Tanımlanması  158
5.3 Arama  159
5.3.1 Arama Algoritmaları  160
5.3.2 Arama Algoritmalarının Özellikleri  162
5.4 BİLGİSİZ ARAMA ALGORİTMALARI  162
5.4.1 Derinlemesine Arama  162
5.4.2 Derinlemesine Sınırlı Arama  165
5.4.3 Yinelemeli Derinlemesine Arama  168
5.4.4 Enlemesine Arama  170
5.4.5 Maliyet Öncelikli Arama  172
5.4.6 Çift Yönlü Arama  175
5.4.7 Bilgisiz Arama Algoritmalarının Karşılaştırılması  178
5.5 BİLGİLİ ARAMA ALGORİTMALARI  179
5.5.1 En İyiyi Arama  179
5.5.2 A Arama  181
5.5.3 AO* Arama  185
5.5.4 Araç–Sonuç Analizi  188
5.5.5 Tepe Tırmanma  189
5.5.5.1 Tepe Tırmanmanın Durum–uzay Şeması  190
5.5.5.1 Tepe Tırmanmanın Türleri  191
5.5.5.1.1. Basit Tepe Tırmanışı  191
5.5.5.1.2. En Dik–Yükseliş Tepesi Tırmanma  192
5.5.5.1.3. Rastgele Tepe Tırmanma  193
5.5.6 Oluştur ve Test Et  196
5.6 BİLGİSİZ VE BİLGİLİ ARAMA ALGORİTMALARININ KARŞILAŞTIRILMASI  197
6. BÖLÜM
RAKİP ARAMA
6.1 GİRİŞ  199
6.2 OYUN OYNAMA ARAMASININ ÖĞELERİ  201
6.3 OYUN AĞACI  201
6.3 RAKİP ARAMA TÜRLERİ  204
6.3.1 Minimax Algoritması  204
6.3.1.1 Minimax Algoritmasının Çalışması:  205
6.3.1 2 Python'da Minimax Uygulaması  208
6.3.2 Alfa–Beta Budama Algoritması  209
6.3.2.1 Alfa–Beta Algoritmasının Çalışması:  210
6.3.2.2 Alfa–Beta budamada Sıralamayı Taşıma  213
6.3.2.3 Alfa–Beta budamada Sıralamayı Taşıma  213
7. BÖLÜM
BİLGİ TEMSİLİ VE AKIL YÜRÜTME
7.1 GİRİŞ  221
7.1.1 Bilgi Kavramı  221
7.1.1.1 Bilginin Türleri  222
7.1.2 Bilgi Temsili Kavramı  224
7.1.2.1 Yapay Zekada Bilgi Temsili Döngüsü  225
7.1.2.3 Bilgi Temsilinin Gereksinimleri  226
7.1.2.4 Bilgi Temsilindeki Sorunlar  228
7.1.3 Akıl Yürütme Kavramı  229
7.2 NEDEN BİLGİ TEMSİLİ VE AKIL YÜRÜTME?  230
7.2.1 Bilgi Tabanlı Sistemler  231
7.2.2 Neden bilgi temsili?  233
7.2.3 Neden akıl yürütme?  234
7.3 MANTIĞIN ROLÜ  236
7.4 YAPAY ZEKÂDA BİLGİ TEMSİLİ TEKNİKLERİ  237
7.4.1 Mantıksal Temsil  237
7.4.2 Anlamsal Ağ Temsili  238
7.4.3 Çerçeve Temsili  240
7.4.4 Üretim Kuralları Temsili  240
7.4.5 Yapay Zekada Bilgi Temsili Yaklaşımları  242
7.5 BİLGİ TABANLI ETMENLER  242
7.5.1 Genel Bilgi Tabanlı Etmen  243
7.5.2 Bilgiye Dayalı Etmen Seviyeleri  246
7.5.3 Bilgi Tabanlı Etmen Oluşturmak Yaklaşımları  247
8. BÖLÜM
ZEKİ OPTİMİZASYON
8.1 ZEKİ OPTİMİZASYON VE ARAMA ALGORİTMALARI  249
8.2 ZEKİ OPTİMİZASYON TÜRLERİ  250
8.3 GENETİK ALGORİTMALAR  251
8.4 GENETİK ALGORİTMALARIN BİLEŞENLERİ  253
8.4.1 Genotip  253
8.4.2 Popülasyon  253
8.4.3 Uygunluk işlevi  254
8.4.4 Seçim  254
8.4.5 Genetik Değişim  255
8.4.6 Mutasyon  255
8.5 GENETİK ALGORİTMALAR TEORİSİ  256
8.6 GELENEKSEL ALGORİTMALARDAN FARKLILIKLARI  258
8.7 GENETİK ALGORİTMALARIN AVANTAJLARI  259
8.8 GENETİK ALGORİTMALARIN SINIRLAMALARI  260
8.9 GENETİK ALGORİTMALARIN EN ÇOK KULLANILDIĞI YERLER  261
8.10 GENETİK ALGORİTMALAR KULLANARAK PROBLEM ÇÖZME  262
8.10.1 Genetik Algoritmalarla Tahmin  263
8.10.2 DEAP Çerçevesi  267
8.10.3 OneMax Probleminin Genetik Algoritmalarla Çözümü  267
8.10.4 Sembol Regresyon Problemini Çözme  270
8.10.5 Katsayı hesaplatma  273
8.10.6 N–Queens problemini çözme  275
8.10.7 Genetik Algoritma ile Özellik Seçimi  284
8.10.7.1 Parkinson veri seti ile seçim  284
8.10.7.2 Göğüs kanseri veri seti  290
8.10.7.3 PCOS veri seti  292
8.10.7.4 Iris veri seti  294
8.10.8 Modellerde Öne Çıkan Parametrelerin seçimi  295
8.11 PARÇACIK SÜRÜ OPTİMİZASYONU  298
8.12 KARINCA KOLONİ OPTİMİZASYONU  301
9. BÖLÜM
BULANIK MANTIK
9.1 GİRİŞ  307
9.2 BULANIK KÜME TEORİSİ  308
9.2.1 Bulanık küme işlemleri  313
9.3 BULANIK MANTIK DENETLEYİCİNİN GENEL YAPISI  315
9.3.1 Bulanıklaştırma Birimi  316
9.3.2 Bilgi Tabanı  316
9.3.3 Karar Verme Birimi  316
9.3.4 Durulama Birimi  316
9.4 Bulanık Denetim Kurallarının Oluşturulması  317
9.5 Karar Verme Mantığı  318
9.6 Çıkarım Motoru  319
9.7 Bulanık Çıkarım Yöntemleri  320
9.7.1 Birinci Tip Bulanık Çıkarım  320
9.7.2 İkinci Tip Bulanık Çıkarım  321
9.7.3 Üçüncü Tip Bulanık Çıkarım  322
9.7.4 Dördüncü Tip Bulanık Çıkarım  323
9.8 DURULAMA YÖNTEMLERİ  324
9.8.1 Max Kriteri Yöntemi  324
9.8.2 Maksimumların Ortalaması Yöntemi  324
9.8.3 Ağırlık Merkezi Yöntemi  325
9.9 DARALAN ÜYELİK FONKSİYONLU BULANIK MANTIK DENETLEYİCİ  325
9.9.1 Daralan Aralıklı Üyelik Fonksiyonları ile Bulanık Mantık Denetleyici Tasarımı  326
9.10 BULANIK MANTIK ÇIKARIM SİSTEMİ TASARIMI  329
9.11. BULANIK MANTIK UYGULAMALARI  330
9.11.1 Bulanık Küme İşlemleri Python Örneği  330
9.11.2 Öğrenciler İçin Spor Seçim Problemi  332
9.11.3 Arkadaşlık Teklif Etme Problemi  336
9.11.4 Bulanık C–Ortalamalar Kümeleme  340
9.11.5 Bulanık Mantık Denetleyici  348
9.12 BULANIK MANTIĞIN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI  352
9.12.1 Avantajları  352
9.12.2 Dezavantajları  353
10. BÖLÜM
YAPAY SİNİR AĞLARI
10.1 GİRİŞ  355
10.2 YAPAY SİNİR AĞLARININ TEMELLERİ  355
10.2 YAPAY SİNİR AĞLARI MİMARİLERİ  359
10.2.1 Uyarlamalı Ağlar  361
10.2.2 İleri Beslemeli Ağlar İçin Geriye Yayılan Öğrenme  363
10.2.3 Eş Zamanlı İşletilen Ağlar  365
10.2.4 Zaman İçerisinden Geriye Yayılma  366
10.2.5 Gerçek Zaman Tekrarlanan Öğrenme  366
10.2.6 Karma Öğrenme Kuralı  367
10.2.7 Çevrim Dışı Öğrenme  367
10.2.8 Çevrim İçi Öğrenme  368
10.3 YAPAY SİNİR AĞLARI UYGULAMALARI  369
10.3.1 Çok Katmanlı YSA Örneği  369
10.3.2 Çok Katmanlı YSA Kısaltılmış Örneği  375
10.3.3 Scikit–Learn Kitaplığı ile Çok Katmanlı YSA Örneği  376
10.3.4. MLPClassifier ile YSA Sınıflandırıcı Örneği  377
10.3.5. MLPRegressor ile YSA Regresyon Örneği  381
10.3.6 YSA ile Sınıflandırma Örneği  384
11. BÖLÜM
SİNİRSEL BULANIK DENETİM
11.1 GİRİŞ  391
11.2 SİNİRSEL BULANIK DENETLEYİCİLERİN YAPISI  392
11.3. UYARLANABİLİR SİNİRSEL–BULANIK ÇIKARIM SİSTEMİ UYGULAMASI  395
Kaynakça  421
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024