Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Ahlak – Hukuk İlişkisi
Eylül 2024 / 3. Baskı / 357 Syf.
Fiyatı: 350.00 TL
Temin süresi 2-3 gündür.
 
Sepete Ekle
   

Bireyin, toplumun ve tüm insanlığın varlığı ve gelişmesi değerlere (özellikle ahlâki değerlere), onların gerçekleşmesine bağlıdır. Ahlâkın hukukla ilişkisi, hukukun adalet dolayısıyla temelde ortak bir değere sahip bulunduğu ahlâk karşısında tavrının ne olacağı sorunu da işte burada ortaya çıkmaktadır. Değerlerin içerikten yoksun bulunuşu ve aynı zamanda insanın bir eşya (bir nesne) olarak değil de, bir kişi (bir özne) olarak ele alınmasının ve hiç bir amaca sırf araç durumuna getirilmemesinin de ahlâki bir buyruk olduğu göz önünde bulundurulursa, hukukun insan kişiliğinin gelişmesine, onun kendi amaçlarını gerçekleştirmesine engel olmamasının zorunluluğu ve bu nedenle de hukukun sadece adalet değeri ile (düzenle) yetinmesinin, bireysel vicdanlara karışmamasının, yaratıcı bireyin hiç bir yandan baskıya uğramamasını sağlayacak önlemleri içermesinin gereği açıkça anlaşılmaktadır.

Konu Başlıkları
İnsan ve Değer Teorisi
Ahlâk ve Hukuk Teorisi
Hukuk ve Ahlâk İlişkisi
Barkod: 9786256338401
Yayın Tarihi: Eylül 2024
Baskı Sayısı:  3
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 357
Yayınevi: Platon Hukuk Yayınevi
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER  3
ÜÇÜNCÜ BASIM İÇİN SUNUŞ  15
ÖNSÖZ 19 KISALTMALAR  23
GİRİŞ: SORUNUN ORTAYA KONULUŞU VE ÖNEMİ  25
BİRİNCİ BÖLÜM: İNSAN VE DEĞER TEORİSİ  37
A. İNSANIN VARLIK YAPISI  37
I. GENEL OLARAK İNSAN SORUNU  37
II. İNSANIN VARLIK YAPISINA İLİŞKİN TEORİLER  42
1. YARADILIŞ TEORİSİ  42
2. “HOMO RATİONALİS” TEORİSİ  43
a) Sokrates’te İnsan  44
b) Platon'da İnsan  44
c) Stoacılar’da İnsan  45
3. “HOMO FABER” TEORİSİ  47
4. “PANROMANTİK” VE “HOMO NATÜRALİST” TEORİ  48
a) “Panromantik” Görüş  48
b) “Homo Naturalis” Görüşü  49
5. BU GÖRÜŞLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ  49
6. “TİNSEL VARLIK – GEİST” TEORİSİ (Scheler’in Görüşü)  49
a) Genel Olarak  49
b) İnsan Kavramının İki Anlamı  51
c) Ruhsal Hayatın Kademeleri  55
aa) Duyu–Tepisi veya İçtepi (İmpulsion)  55
bb) İçgüdü (İnsiyak = İnstinct)  55
cc) “Associatif Hafıza”  56
dd) Pratik Zeka (İntelligence)  56
d) Geist’ın Temellendirilmesi  57
aa) Hayatı Yadsıyan Olarak Geist  57
bb) Tin (Geist) ve İdeation  58
cc) Tin’in Yeni Metafiziği (Felsefi Antropoloji)  58
B. TİNSEL VARLIK OLARAK İNSAN  61
I. FELSEFE VE DEĞER TEORİSİ  61
1. Felsefe ve Değer  61
2. Değer Felsefesi (Axiologie)  64
a) Değerin Ortaya Konuluşu: Kant  64
b) Değerin Temellendirilmesi  66
aa) Brentano  66
bb) Meinong  69
cc) Husserl  69
3. Değerlerin Sıra Düzeni (Hiérarchie)  72
a) Scheler’in Değerler Teorisi  72
b) Scheler’de Değer Sıradüzeni Özellikleri  73
aa) Sürekli Olma  73
bb) Bölünmezlik  73
cc) Salt Olma  74
II. İNSAN VE DEĞER İLİŞKİSİ  75
1. Genel Olarak  75
2. Değerlerin Önemi  78
a) Değerlerin Bireysel Hayatta Önemi  78
b) Değerlerin Toplumsal Hayatta Önemi  82
3. Değer Yargıları  83
a) Genel Olarak  83
b) Değer Yargıları Teorileri  84
aa) Eleştiri Teorisi  84
bb) Psikolojik Teori  85
c) Değer Yargıları ve Değişkenlik Sorunu  86
d) Değer Yargılarının Değişkenlik Nedenleri  87
aa) Obje Ayrılığı  87
bb) Değer İmajının Aynı Olmayışı  87
cc) Ortam ve Kültür Olgularında Değişme  87
dd) Değer Yetisinin Aynı Oranda Gelişmemesi  88
ee) Objenin Karmaşık Oluşu  88
ff) Değer Yargılarının Formüle Dönüştürülme Güçlüğü  88
4. Değerin Unsurları  89
a) Gerçek Veri  89
b) Aşkın Obje  89
c) Süje  90
5. Değerin Nitelikleri  91
a) Değer Yaşantısı  91
b) Değer Özelliği  91
c) Değer Yönü  92
6. Değer Türleri  93
a) İçerik Yönünden Değerler  93
aa) İçkin Değerler (Les Valeurs İmmenantes)  93
bb) Aşkın Değerler (Les Valeurs Transcendantes)  93
cc) Normatif Değerler  94
b) Sıradüzeni (Hiérearchie) Bakımından Değerler  94
c) Hazzı ve Arzu Edilmeyi Ölçü lan Değer Ayrımı  94
d) “Tanımlanamaz” Olarak Değer ve Moore’un Eleştirisi  95
aa) Moore’un Değer Anlayışı  95
bb) Moore'un Eleştrisi  96
7. Değer Türlerinin Eleştirisi ve Değer Objektifliğinin Temellendirilmesi  97
a) Değer Türlerinin Genel Eleştirisi  97
b) Katkılarına Göre Değer Ayrımının Eleştirisi  99
c) Değer Objektifliğine Karşıt İki Görüşün Eleştirisi  100
aa) Değer Rölativizminin Eleştirisi  100
bb) Pozitivizmin Eleştirisi  101
d) Değer Objektifliğinin Temellendirilmesi  101
aa) Fenomenolojik Temellendirme  101
bb) Ontolojik Temellendirme  102
cc) Kültür Felsefesiyle İlgili Temellendirme  103
8. Değerlerin Sıradüzeni (Hiérarchie)  103
a) Değerler Düzeni Kutuplu Bir Yapıya Sahiptir  104
b) Değerler Düzeni Kademeli Yapıdadır  104
III. EYLEM, ÖZGÜRLÜK VE DEĞER İLİŞKİSİ  105
1. EYLEM VE DEĞER İLİŞKİSİ  105
a) Genel Olarak Eylem  105
b) Eylem ve Değer  106
c) Eylemin Aşamaları  107
aa) Amaç Kavramı  107
bb) Tutum Alma  107
cc) Karar  108
dd) Uygulama  108
d) Eylem ve Hukukî Değerlendirme 108 2. Özgürlük ve Değer İlişkisi  108
a) Genel Olarak Özgürlük  108
aa) Epikuros’ta Özgürlük Anlayışı  109
bb) Cournot’da Özgürlük Anlayışı  110
cc) Spinoza'da Özgürlük Anlayışı  110
dd) Schelling’de Özgürlük Anlayışı  110
b) Etik Değer Olarak Özgürlük  110
c) Özgürlük Çeşitleri  111
aa) Dış Özgürlük  112
bb) İç Özgürlük  113
3. İrade Özgürlüğü  113
4. İrade Özgürlüğünün Gelişimi  114
a) İrade Özgürlüğünün Teorik Tartışılması  116
aa) Aristoteles  116
bb) Stoacılar  117
cc) Hobbes  117
dd) Kant ve Yeni–Kantçılar  118
aaa) Kant'ta İrade Özgürlüğü  118
bbb) Windelband’ta İrade Özgürlüğü  120
ccc) Hartmann’da İrade Özgürlüğü  121
b) İrade Özgürlüğünün İlke Bakımından Tartışılması  121
aa) Determinizm  121
bb) Endeterminizm  125
5. İrade Özgürlüğünün Değerlendirilmesi  126
a) Genel Felsefe Açısından  126
b) Hukuk Felsefesi Açısından  128
İKİNCİ BÖLÜM: AHLÂK VE HUKUK TEORİSİ  133
A. AHLAK TEORİSİ  133
I. AHLAK KAVRAMI  133
1. Genel Olarak Ahlâk  133
2. Genel Felsefe Alanı İçinde Ahlâk  138
3. Ahlâk Olgusu  144
4. Ahlâk Yasaları  146
5. Ahlâk ve İnsan Hareketi  148
6. Ahlâkî Değer  151
a) Genel Olarak  151
b) Ahlâki Değerin Yapısı  152
c) Ahlâkî Değerin İki Yönü  153
aa) Soyut Zaman Bakımından  153
bb) Somut Tarihi Zaman ya da Süre (durée) Bakımından  153
d) Ahlâkî Hareketlerde Değerin Özellikleri  153
II. DÜNYA GÖRÜŞÜ AÇISINDAN AHLÂK  156
1. Dilthey’ın Dünya Görüşü Ayrımı  156
a) Naturalist–Materyalist Dünya Görüşleri  157
b) Objektif–İdealist Dünya Görüşleri  157
c) Sübjektif–İdealist Dünya Görüşleri  157
2. Dilthey’in Ahlâk Sınıflaması  158
3. Ahlâk Teorileri Ayrımı  158
III. AŞKIN AHLÂK TEORİLERİ  159
1. Genel Olarak  159
2. Platonun Ahlâkı  160
3. Aristoteles Ahlâkı  163
4. Stoacı Ahlâk  165
5. Genel Eleştiri  167
IV. NATURALİST AHLÂKLAR  169
1. Genel Olarak  169
2. Epikuros Ahlâkı  172
3. Faydacı Ahlâk (Utilitarisme)  173
a) Hutcheson’un Görüşü  173
b) Bentham ve J.S. Mill’in Görüşleri  173
4. “Bilimsel Ahlâk”1ar  176
a) Biyoloji ve Psikolojiyi Temel Alanlar  176
aa) Metchnikof’un Görüşü  176
bb) Freud’un Görüşü  176
cc) Nietzsche'nin Görüşü  177
b) Sosyolojiyi Temel Alanlar  178
aa) Levy–Bruhl’ün Görüşü  178
bb) Durkheim’in Görüşü  178
c) Çeşitli Bilimleri Temel Alanlar  179
5. Genel Eleştiri  179
V. EYLEMCİ VEYA FORMEL AHLÂK TEORİSİ  180
1. Genel Olarak  180
2. Kant Ahlâkı  182
a) Genel Olarak Kant Felsefesi  182
b) Kant’ın Ahlâk'ında Temel Kavramlar  186
aa) İyi İsteme (veya İstenç)  186
bb) Ödev  189
cc) Ahlak Yasası (Kategorik Emperatif)  191
i) Otonomi İlkesi  192
ii) Evrensellik İlkesi (Üniversalite İlkesi)  194
iii) İnsan Kişiliğine Saygı İlkesi  195
dd) Özgürlük  195
c) Genel Eleştiri  198
VI. PERSONALİST DEĞER AHLÂKΠ 201
1. Genel Olarak  201
2. Max Scheler'in Değer Ahlâkı  201
a) Scheler’in Felsefesi  201
aa) Bilgi  201
aaa) Kişinin Oluşu Ereği  202
bbb) Kurtuluş ya da Erme Bilgisi  202
ccc) Pozitif Bilimlerin Bilgisi  202
bb) Kişi  202
b) Scheler’in Ahlâk Felsefesi  202
aa) Normal Olmak  204
bb) Ergin Olma  204
cc) Kendisi ve Bedeni Üzerinde Egemen Olmak  204
dd) Sorumluluk  205
3. Hartmann’da Değer Ahlâkı  205
a) Hartmann’ın Varlık Felsefesi  205
aa) Varhk Biçimleri  205
bb) Varoluş ve Öz  205
cc) Varlık Kipleri (Modus)  206
dd) Varlık Katmanları  206
b) Hartmarın’ın Değer Ahlâkı  208
VII. GENEL DEĞERLENDİRME  209
B. HUKUK TEORİSİ  213
I. HUKUK KAVRAMI  213
1. Genel Olarak Hukuk  213
a) Hukukun Ortaya Konuluşu  213
aa) Nesnel Görüş  213
bb) Öznel Görüş  214
cc) İdealist Görüş  215
b) Hukuk Kavramı ve Hukuk İdesi İlişkisi  216
aa) Hukuk Kavramı  216
bb) Hukuk Kavramının A prioriliği  217
cc) Hukuk İdesi  218
dd) Hukuk İdesinin Tartışılması  219
aaa) Bireyci Görüş  220
bbb) Çoğulcu Görüş (Pluralist)  220
ee) Hukuk İdesinin İncelenmesi Yöntemi  221
aaa) Tümevarım (İnduction)  221
bbb) Tümdengelim (Deduction)  221
2. Hukukun Tanımı  222
a) Tanım Güçlüğü  222
b) Hukukun Mahiyeti  224
c) Hukuk Normu  227
aa) Normun Unsurları  228
aaa) Maddi Unsur (İçerik)  228
bbb) Tinsel Unsur (Değer)  228
bb) Normu Açıklayan Görüşler: Hukukî ve Normativist Pozitivizm  229
aaa) Normda Form  230
bbb) Form–Öz İlişkisi ve Yanılgın Görüşler  231
ccc) Eleştirisi  233
ddd) Hukukî Realizm Akımının Yanılgısı  233
eee) Eleştirisi  236
d) Hukukun Kaynağı  237
aa) Jhering’in Mücadele Teorisinin Yetersizliği  238
bb) Duguit’nin Toplumsal Dayanışma Teorisinin Yetersizliği  240
3) Hukukun Amacı  243
a) Genel Olarak Adalet  248
b) Adaletin İçeriği  249
II. HUKUKUN NİTELİK VE FONKSİYONLARI  255
1. Genel Olarak  255
2. Hukukun Fonksiyonları  257
a) Düzen  258
aa) Toplumsal Düzen  258
bb) Hukuk Düzeni  260
cc) Hukuk Düzeni ve Zorlayıcılık  264
dd) Hukuk Düzeni ve Biçimcilik (Formalisme)  266
ee) Hukuk Düzeninin Gerçekleştirdikleri  267
aaa) Hukuk Düzeni Güvenliği Gerçekleştirir  267
bbb) Hukuk Düzeni Barışı Gerçekleştirir  269
ccc) Hukuk Düzeni Eşitliği Gerçekleştirir  269
ddd) Hukuk Düzeni Özgürlüğü Gerçekleştirir  270
b) Hukukun Karşıladığı İhtiyaçlar  271
aa) Biyolojik ve Psikolojik İhtiyaçlar  272
bb) Ekonomik İhtiyaçlar  272
cc) Toplumdaki Güç İlişkileri  273
dd) Toplumda Yaşayan Örf ve Adetler  273
c) Hukuk ve Adalet  274
aa) Genel Olarak  274
bb) Adalet Türleri  276
aaa) Denkleştirici Adalet (Justitia Commutativa)  276
bbb) Dağıtıcı Adalet (Justitia Distributiva)  277 c
cc) Hakkaniyet ve Sosyal Adalet  278
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: HUKUK VE AHLÂK İLİŞKİSİ  281
A. HUKUK VE AHLÂKIN BİRLİĞİ  281
I. HUKUK FELSEFESİNİN TARTIŞMALI BİR SORUNU OLARAK KONUNUN BİRLİĞİ  281
1. Genel Olarak  281
2. Konunun Birliği Hakkında Üç Yaklaşım  282
a) Hukuk İdesi ve Ahlâka Uygunluk Yaklaşımı  282
b) Ahlâka, İnsanlık ve Adalet İlkesine Aykırılık Yaklaşımı  282
c) “Minimum Etkinlik”e Sahip Normlar Sistemi Yaklaşımı  282
3. Hukuk ve Ahlâk Birliğinin Teorik Temeli  283
a) Boistel'in Görüşü  283
aa) Ahlâkî Ödev  283
aaa) Adalet Ödevi  284
bbb) Dar Anlamda Ahlâkî Ödev  284
bb) Objektif Hukukun Esası  284
cc) Ahlak İlkesi Olarak İnsan Kişiliğinin Dokunulmazlığı (Masuniyet)  284
b) Renard’m Görüşü  285
aa) “İlerleyici Muhtevalı” Hukuk  285
bb) Adalet ve Toplumsal Ahlâk  285
cc) Hukukun Temeli: “Ortak İyi”  286
c) Leibniz’in Görüşü  286
aa) Ahlâk Anlayışı  286
bb) Hukuk Anlayışı  287
cc) Hareket Normları Olarak Ahlâk, Hukuk ve Adalet  287
d) J. Dabin’in Görüşü  288
4) Ethik İlkesi Olarak “İyi” Düşüncesi  290
a) Sübjektif Değer Olarak “İyi”  290
b) Objektif Değer Olarak “İyi”  291
c) İki Değer Düzeni Arasındaki İlişki  292
aa) Hukuk ve Ahlâk Arasında Konu ve Muhteva Birliği Olabilir  294
bb) Ahlâkın Gerçekleşmesinde Hukukun Önemi Vardır  294
cc) Ahlâk, Hukuka Uygun Davranışı Destekleyebilir  294
5. İki Değer Düzeniyle Örf ve Adet İlişkisi  295
a) İki Değer Düzeniyle Örf ve Adet Arasındaki Birlik Olduğu Görüşü  295
aa) Yapı Birliği Bakımından  295
bb) Normların Birbirlerini Tamamlaması Bakımından  296
cc) İç Niyet Etkeni Bakımından  297
dd) Kaynakların Birliği Bakımından  298
b) İki Değer Düzeniyle Örf Ayrımı Görüşü  298
II. HUKUK VE AHLÂKIN BİRLİĞİ TARTIŞMASINDA VARILAN SONUÇLAR  300
1. Hukuk ve Ahlâk Etik Değer Düzenine Aittirler  300
2. Hukuk ve Ahlâk Süjeye İlişkindirler  300
3. Hukuk ve Ahlâk Özgür İradeye Yöneliktirler  301
4. Hukukta Zorlayıcılık, Ahlâkta Vicdanın Buyruğu Söz Konusudur  301
5. Meşruluk ve Zorunluluk Bakımından Ahlâk ve Hukuk Birliği Tartışılabilir  302
6. Hukuk ve Ahlâk Aynı Değeri İçerirler  302
7. Hukuk ve Ahlâkın Uygulanma Birliği Söz Konusu Olabilir  303  
B. HUKUK VE AHLAK AYRIMI  303
I. HUKUK İLE AHLÂKIN AYRIMI ZORUNLULUĞU  303
1. Genel Olarak  303
2. Hukuk ve Ahlâk Ayrımının Teorik Temeli  305
a) Paduvalı Marsilio: Pozitif Hukuk Ayrımına Doğru  306
b) C. Thomasius: Ahlâk ve Hukuk Ayrımının Sezilişi  307
aa) İç Hareket–Dış Hareket Ayrımı  307
bb) Ahlâk – Hukuk (ve Siyaset) Ayrımı  308
aaa) Yükümlülük Bakımından  309
bbb) Kapsam Bakımından  309
ccc) Eylemin İç ve Dış Ayrımı Bakamından  309
ddd) Etik Anlamda “İyi” Bakımından  310
c) I. Kant: Ahlâk ve Hukukun Kesin Ayrımı  310
aa) Ahlâk ve Hukuk Ayrımının Ölçüsü Olarak “Ödev” Kavramı  310
bb) Hukukun Zorlayıcı!ığı ve Ahlâkın Özgürlüğü Karşılaması  311
aaa) Özgürlük ve Âhlâk  311
bbb) Özgürlük ve Hukuk  312
ccc) Kazanılmış Hak ve Pozitif Hukuk  312
ddd) Hukuk, Devlet ve Özgürlük  312
cc) Kant’ın Ahlâk ve Hukuk Ayrımı Bakımından Değerlendirilmesi  313
aaa) Özgürlüğün Gerçekleştiricisi Olarak Hukuk  313
bbb) “Olması Gereken Hukuk” ve Doğal Hukuk İlişkisi  313
ccc) Ahlâkın Otonom, Hukukun Heteronom Oluşu  313
II. AHLAK VE HUKUK AYRIMININ PRATİK GEÇERLİLİĞİ  314
1. Genel Olarak  314
2. Ayrım Ölçüleri  314
a) Hukuk Dışa, Ahlâk İçe Yöneliktir  314
b) Hukuka Uygunluk (Legalité), Ahlâka Uygunluk (Moralité) Ayrımı  319
c) Hukukun Heteronom, Ahlâkın Otonom Oluşu Ayrımı  321
aa) Yürürlük Kaynaklan Bakımından  321
aaa) Şeklî Yürürlük  321
bbb) Fiilî Yürürlük  322
ccc) Kuram Bakımından Yürürlük  323
bb) Sorumluluk Bakımından  326
d) Yaptırım Bakımından Ayrım  327
aa) Hukukun İki Taraflı, Ahlâkın Tek Taraflı Oluşu  327
bb) Hukukun Talep Hakkı Vermesi, Ahlâkın Vermemesi  328
cc) Hukukun Zorlayıcı, Ahlâkın Konvonsiyonel Oluşu  328
e) Diğer Ayrımlar  331
SONUÇ 333 KAYNAKÇA  337
 


Burçin Aydoğdu
Ocak 2025
420.00 TL
Sepete Ekle
Sururi Aktaş
Ekim 2024
185.00 TL
Sepete Ekle
Robert Alexy
Ekim 2024
169.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER  3
ÜÇÜNCÜ BASIM İÇİN SUNUŞ  15
ÖNSÖZ 19 KISALTMALAR  23
GİRİŞ: SORUNUN ORTAYA KONULUŞU VE ÖNEMİ  25
BİRİNCİ BÖLÜM: İNSAN VE DEĞER TEORİSİ  37
A. İNSANIN VARLIK YAPISI  37
I. GENEL OLARAK İNSAN SORUNU  37
II. İNSANIN VARLIK YAPISINA İLİŞKİN TEORİLER  42
1. YARADILIŞ TEORİSİ  42
2. “HOMO RATİONALİS” TEORİSİ  43
a) Sokrates’te İnsan  44
b) Platon'da İnsan  44
c) Stoacılar’da İnsan  45
3. “HOMO FABER” TEORİSİ  47
4. “PANROMANTİK” VE “HOMO NATÜRALİST” TEORİ  48
a) “Panromantik” Görüş  48
b) “Homo Naturalis” Görüşü  49
5. BU GÖRÜŞLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ  49
6. “TİNSEL VARLIK – GEİST” TEORİSİ (Scheler’in Görüşü)  49
a) Genel Olarak  49
b) İnsan Kavramının İki Anlamı  51
c) Ruhsal Hayatın Kademeleri  55
aa) Duyu–Tepisi veya İçtepi (İmpulsion)  55
bb) İçgüdü (İnsiyak = İnstinct)  55
cc) “Associatif Hafıza”  56
dd) Pratik Zeka (İntelligence)  56
d) Geist’ın Temellendirilmesi  57
aa) Hayatı Yadsıyan Olarak Geist  57
bb) Tin (Geist) ve İdeation  58
cc) Tin’in Yeni Metafiziği (Felsefi Antropoloji)  58
B. TİNSEL VARLIK OLARAK İNSAN  61
I. FELSEFE VE DEĞER TEORİSİ  61
1. Felsefe ve Değer  61
2. Değer Felsefesi (Axiologie)  64
a) Değerin Ortaya Konuluşu: Kant  64
b) Değerin Temellendirilmesi  66
aa) Brentano  66
bb) Meinong  69
cc) Husserl  69
3. Değerlerin Sıra Düzeni (Hiérarchie)  72
a) Scheler’in Değerler Teorisi  72
b) Scheler’de Değer Sıradüzeni Özellikleri  73
aa) Sürekli Olma  73
bb) Bölünmezlik  73
cc) Salt Olma  74
II. İNSAN VE DEĞER İLİŞKİSİ  75
1. Genel Olarak  75
2. Değerlerin Önemi  78
a) Değerlerin Bireysel Hayatta Önemi  78
b) Değerlerin Toplumsal Hayatta Önemi  82
3. Değer Yargıları  83
a) Genel Olarak  83
b) Değer Yargıları Teorileri  84
aa) Eleştiri Teorisi  84
bb) Psikolojik Teori  85
c) Değer Yargıları ve Değişkenlik Sorunu  86
d) Değer Yargılarının Değişkenlik Nedenleri  87
aa) Obje Ayrılığı  87
bb) Değer İmajının Aynı Olmayışı  87
cc) Ortam ve Kültür Olgularında Değişme  87
dd) Değer Yetisinin Aynı Oranda Gelişmemesi  88
ee) Objenin Karmaşık Oluşu  88
ff) Değer Yargılarının Formüle Dönüştürülme Güçlüğü  88
4. Değerin Unsurları  89
a) Gerçek Veri  89
b) Aşkın Obje  89
c) Süje  90
5. Değerin Nitelikleri  91
a) Değer Yaşantısı  91
b) Değer Özelliği  91
c) Değer Yönü  92
6. Değer Türleri  93
a) İçerik Yönünden Değerler  93
aa) İçkin Değerler (Les Valeurs İmmenantes)  93
bb) Aşkın Değerler (Les Valeurs Transcendantes)  93
cc) Normatif Değerler  94
b) Sıradüzeni (Hiérearchie) Bakımından Değerler  94
c) Hazzı ve Arzu Edilmeyi Ölçü lan Değer Ayrımı  94
d) “Tanımlanamaz” Olarak Değer ve Moore’un Eleştirisi  95
aa) Moore’un Değer Anlayışı  95
bb) Moore'un Eleştrisi  96
7. Değer Türlerinin Eleştirisi ve Değer Objektifliğinin Temellendirilmesi  97
a) Değer Türlerinin Genel Eleştirisi  97
b) Katkılarına Göre Değer Ayrımının Eleştirisi  99
c) Değer Objektifliğine Karşıt İki Görüşün Eleştirisi  100
aa) Değer Rölativizminin Eleştirisi  100
bb) Pozitivizmin Eleştirisi  101
d) Değer Objektifliğinin Temellendirilmesi  101
aa) Fenomenolojik Temellendirme  101
bb) Ontolojik Temellendirme  102
cc) Kültür Felsefesiyle İlgili Temellendirme  103
8. Değerlerin Sıradüzeni (Hiérarchie)  103
a) Değerler Düzeni Kutuplu Bir Yapıya Sahiptir  104
b) Değerler Düzeni Kademeli Yapıdadır  104
III. EYLEM, ÖZGÜRLÜK VE DEĞER İLİŞKİSİ  105
1. EYLEM VE DEĞER İLİŞKİSİ  105
a) Genel Olarak Eylem  105
b) Eylem ve Değer  106
c) Eylemin Aşamaları  107
aa) Amaç Kavramı  107
bb) Tutum Alma  107
cc) Karar  108
dd) Uygulama  108
d) Eylem ve Hukukî Değerlendirme 108 2. Özgürlük ve Değer İlişkisi  108
a) Genel Olarak Özgürlük  108
aa) Epikuros’ta Özgürlük Anlayışı  109
bb) Cournot’da Özgürlük Anlayışı  110
cc) Spinoza'da Özgürlük Anlayışı  110
dd) Schelling’de Özgürlük Anlayışı  110
b) Etik Değer Olarak Özgürlük  110
c) Özgürlük Çeşitleri  111
aa) Dış Özgürlük  112
bb) İç Özgürlük  113
3. İrade Özgürlüğü  113
4. İrade Özgürlüğünün Gelişimi  114
a) İrade Özgürlüğünün Teorik Tartışılması  116
aa) Aristoteles  116
bb) Stoacılar  117
cc) Hobbes  117
dd) Kant ve Yeni–Kantçılar  118
aaa) Kant'ta İrade Özgürlüğü  118
bbb) Windelband’ta İrade Özgürlüğü  120
ccc) Hartmann’da İrade Özgürlüğü  121
b) İrade Özgürlüğünün İlke Bakımından Tartışılması  121
aa) Determinizm  121
bb) Endeterminizm  125
5. İrade Özgürlüğünün Değerlendirilmesi  126
a) Genel Felsefe Açısından  126
b) Hukuk Felsefesi Açısından  128
İKİNCİ BÖLÜM: AHLÂK VE HUKUK TEORİSİ  133
A. AHLAK TEORİSİ  133
I. AHLAK KAVRAMI  133
1. Genel Olarak Ahlâk  133
2. Genel Felsefe Alanı İçinde Ahlâk  138
3. Ahlâk Olgusu  144
4. Ahlâk Yasaları  146
5. Ahlâk ve İnsan Hareketi  148
6. Ahlâkî Değer  151
a) Genel Olarak  151
b) Ahlâki Değerin Yapısı  152
c) Ahlâkî Değerin İki Yönü  153
aa) Soyut Zaman Bakımından  153
bb) Somut Tarihi Zaman ya da Süre (durée) Bakımından  153
d) Ahlâkî Hareketlerde Değerin Özellikleri  153
II. DÜNYA GÖRÜŞÜ AÇISINDAN AHLÂK  156
1. Dilthey’ın Dünya Görüşü Ayrımı  156
a) Naturalist–Materyalist Dünya Görüşleri  157
b) Objektif–İdealist Dünya Görüşleri  157
c) Sübjektif–İdealist Dünya Görüşleri  157
2. Dilthey’in Ahlâk Sınıflaması  158
3. Ahlâk Teorileri Ayrımı  158
III. AŞKIN AHLÂK TEORİLERİ  159
1. Genel Olarak  159
2. Platonun Ahlâkı  160
3. Aristoteles Ahlâkı  163
4. Stoacı Ahlâk  165
5. Genel Eleştiri  167
IV. NATURALİST AHLÂKLAR  169
1. Genel Olarak  169
2. Epikuros Ahlâkı  172
3. Faydacı Ahlâk (Utilitarisme)  173
a) Hutcheson’un Görüşü  173
b) Bentham ve J.S. Mill’in Görüşleri  173
4. “Bilimsel Ahlâk”1ar  176
a) Biyoloji ve Psikolojiyi Temel Alanlar  176
aa) Metchnikof’un Görüşü  176
bb) Freud’un Görüşü  176
cc) Nietzsche'nin Görüşü  177
b) Sosyolojiyi Temel Alanlar  178
aa) Levy–Bruhl’ün Görüşü  178
bb) Durkheim’in Görüşü  178
c) Çeşitli Bilimleri Temel Alanlar  179
5. Genel Eleştiri  179
V. EYLEMCİ VEYA FORMEL AHLÂK TEORİSİ  180
1. Genel Olarak  180
2. Kant Ahlâkı  182
a) Genel Olarak Kant Felsefesi  182
b) Kant’ın Ahlâk'ında Temel Kavramlar  186
aa) İyi İsteme (veya İstenç)  186
bb) Ödev  189
cc) Ahlak Yasası (Kategorik Emperatif)  191
i) Otonomi İlkesi  192
ii) Evrensellik İlkesi (Üniversalite İlkesi)  194
iii) İnsan Kişiliğine Saygı İlkesi  195
dd) Özgürlük  195
c) Genel Eleştiri  198
VI. PERSONALİST DEĞER AHLÂKΠ 201
1. Genel Olarak  201
2. Max Scheler'in Değer Ahlâkı  201
a) Scheler’in Felsefesi  201
aa) Bilgi  201
aaa) Kişinin Oluşu Ereği  202
bbb) Kurtuluş ya da Erme Bilgisi  202
ccc) Pozitif Bilimlerin Bilgisi  202
bb) Kişi  202
b) Scheler’in Ahlâk Felsefesi  202
aa) Normal Olmak  204
bb) Ergin Olma  204
cc) Kendisi ve Bedeni Üzerinde Egemen Olmak  204
dd) Sorumluluk  205
3. Hartmann’da Değer Ahlâkı  205
a) Hartmann’ın Varlık Felsefesi  205
aa) Varhk Biçimleri  205
bb) Varoluş ve Öz  205
cc) Varlık Kipleri (Modus)  206
dd) Varlık Katmanları  206
b) Hartmarın’ın Değer Ahlâkı  208
VII. GENEL DEĞERLENDİRME  209
B. HUKUK TEORİSİ  213
I. HUKUK KAVRAMI  213
1. Genel Olarak Hukuk  213
a) Hukukun Ortaya Konuluşu  213
aa) Nesnel Görüş  213
bb) Öznel Görüş  214
cc) İdealist Görüş  215
b) Hukuk Kavramı ve Hukuk İdesi İlişkisi  216
aa) Hukuk Kavramı  216
bb) Hukuk Kavramının A prioriliği  217
cc) Hukuk İdesi  218
dd) Hukuk İdesinin Tartışılması  219
aaa) Bireyci Görüş  220
bbb) Çoğulcu Görüş (Pluralist)  220
ee) Hukuk İdesinin İncelenmesi Yöntemi  221
aaa) Tümevarım (İnduction)  221
bbb) Tümdengelim (Deduction)  221
2. Hukukun Tanımı  222
a) Tanım Güçlüğü  222
b) Hukukun Mahiyeti  224
c) Hukuk Normu  227
aa) Normun Unsurları  228
aaa) Maddi Unsur (İçerik)  228
bbb) Tinsel Unsur (Değer)  228
bb) Normu Açıklayan Görüşler: Hukukî ve Normativist Pozitivizm  229
aaa) Normda Form  230
bbb) Form–Öz İlişkisi ve Yanılgın Görüşler  231
ccc) Eleştirisi  233
ddd) Hukukî Realizm Akımının Yanılgısı  233
eee) Eleştirisi  236
d) Hukukun Kaynağı  237
aa) Jhering’in Mücadele Teorisinin Yetersizliği  238
bb) Duguit’nin Toplumsal Dayanışma Teorisinin Yetersizliği  240
3) Hukukun Amacı  243
a) Genel Olarak Adalet  248
b) Adaletin İçeriği  249
II. HUKUKUN NİTELİK VE FONKSİYONLARI  255
1. Genel Olarak  255
2. Hukukun Fonksiyonları  257
a) Düzen  258
aa) Toplumsal Düzen  258
bb) Hukuk Düzeni  260
cc) Hukuk Düzeni ve Zorlayıcılık  264
dd) Hukuk Düzeni ve Biçimcilik (Formalisme)  266
ee) Hukuk Düzeninin Gerçekleştirdikleri  267
aaa) Hukuk Düzeni Güvenliği Gerçekleştirir  267
bbb) Hukuk Düzeni Barışı Gerçekleştirir  269
ccc) Hukuk Düzeni Eşitliği Gerçekleştirir  269
ddd) Hukuk Düzeni Özgürlüğü Gerçekleştirir  270
b) Hukukun Karşıladığı İhtiyaçlar  271
aa) Biyolojik ve Psikolojik İhtiyaçlar  272
bb) Ekonomik İhtiyaçlar  272
cc) Toplumdaki Güç İlişkileri  273
dd) Toplumda Yaşayan Örf ve Adetler  273
c) Hukuk ve Adalet  274
aa) Genel Olarak  274
bb) Adalet Türleri  276
aaa) Denkleştirici Adalet (Justitia Commutativa)  276
bbb) Dağıtıcı Adalet (Justitia Distributiva)  277 c
cc) Hakkaniyet ve Sosyal Adalet  278
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: HUKUK VE AHLÂK İLİŞKİSİ  281
A. HUKUK VE AHLÂKIN BİRLİĞİ  281
I. HUKUK FELSEFESİNİN TARTIŞMALI BİR SORUNU OLARAK KONUNUN BİRLİĞİ  281
1. Genel Olarak  281
2. Konunun Birliği Hakkında Üç Yaklaşım  282
a) Hukuk İdesi ve Ahlâka Uygunluk Yaklaşımı  282
b) Ahlâka, İnsanlık ve Adalet İlkesine Aykırılık Yaklaşımı  282
c) “Minimum Etkinlik”e Sahip Normlar Sistemi Yaklaşımı  282
3. Hukuk ve Ahlâk Birliğinin Teorik Temeli  283
a) Boistel'in Görüşü  283
aa) Ahlâkî Ödev  283
aaa) Adalet Ödevi  284
bbb) Dar Anlamda Ahlâkî Ödev  284
bb) Objektif Hukukun Esası  284
cc) Ahlak İlkesi Olarak İnsan Kişiliğinin Dokunulmazlığı (Masuniyet)  284
b) Renard’m Görüşü  285
aa) “İlerleyici Muhtevalı” Hukuk  285
bb) Adalet ve Toplumsal Ahlâk  285
cc) Hukukun Temeli: “Ortak İyi”  286
c) Leibniz’in Görüşü  286
aa) Ahlâk Anlayışı  286
bb) Hukuk Anlayışı  287
cc) Hareket Normları Olarak Ahlâk, Hukuk ve Adalet  287
d) J. Dabin’in Görüşü  288
4) Ethik İlkesi Olarak “İyi” Düşüncesi  290
a) Sübjektif Değer Olarak “İyi”  290
b) Objektif Değer Olarak “İyi”  291
c) İki Değer Düzeni Arasındaki İlişki  292
aa) Hukuk ve Ahlâk Arasında Konu ve Muhteva Birliği Olabilir  294
bb) Ahlâkın Gerçekleşmesinde Hukukun Önemi Vardır  294
cc) Ahlâk, Hukuka Uygun Davranışı Destekleyebilir  294
5. İki Değer Düzeniyle Örf ve Adet İlişkisi  295
a) İki Değer Düzeniyle Örf ve Adet Arasındaki Birlik Olduğu Görüşü  295
aa) Yapı Birliği Bakımından  295
bb) Normların Birbirlerini Tamamlaması Bakımından  296
cc) İç Niyet Etkeni Bakımından  297
dd) Kaynakların Birliği Bakımından  298
b) İki Değer Düzeniyle Örf Ayrımı Görüşü  298
II. HUKUK VE AHLÂKIN BİRLİĞİ TARTIŞMASINDA VARILAN SONUÇLAR  300
1. Hukuk ve Ahlâk Etik Değer Düzenine Aittirler  300
2. Hukuk ve Ahlâk Süjeye İlişkindirler  300
3. Hukuk ve Ahlâk Özgür İradeye Yöneliktirler  301
4. Hukukta Zorlayıcılık, Ahlâkta Vicdanın Buyruğu Söz Konusudur  301
5. Meşruluk ve Zorunluluk Bakımından Ahlâk ve Hukuk Birliği Tartışılabilir  302
6. Hukuk ve Ahlâk Aynı Değeri İçerirler  302
7. Hukuk ve Ahlâkın Uygulanma Birliği Söz Konusu Olabilir  303  
B. HUKUK VE AHLAK AYRIMI  303
I. HUKUK İLE AHLÂKIN AYRIMI ZORUNLULUĞU  303
1. Genel Olarak  303
2. Hukuk ve Ahlâk Ayrımının Teorik Temeli  305
a) Paduvalı Marsilio: Pozitif Hukuk Ayrımına Doğru  306
b) C. Thomasius: Ahlâk ve Hukuk Ayrımının Sezilişi  307
aa) İç Hareket–Dış Hareket Ayrımı  307
bb) Ahlâk – Hukuk (ve Siyaset) Ayrımı  308
aaa) Yükümlülük Bakımından  309
bbb) Kapsam Bakımından  309
ccc) Eylemin İç ve Dış Ayrımı Bakamından  309
ddd) Etik Anlamda “İyi” Bakımından  310
c) I. Kant: Ahlâk ve Hukukun Kesin Ayrımı  310
aa) Ahlâk ve Hukuk Ayrımının Ölçüsü Olarak “Ödev” Kavramı  310
bb) Hukukun Zorlayıcı!ığı ve Ahlâkın Özgürlüğü Karşılaması  311
aaa) Özgürlük ve Âhlâk  311
bbb) Özgürlük ve Hukuk  312
ccc) Kazanılmış Hak ve Pozitif Hukuk  312
ddd) Hukuk, Devlet ve Özgürlük  312
cc) Kant’ın Ahlâk ve Hukuk Ayrımı Bakımından Değerlendirilmesi  313
aaa) Özgürlüğün Gerçekleştiricisi Olarak Hukuk  313
bbb) “Olması Gereken Hukuk” ve Doğal Hukuk İlişkisi  313
ccc) Ahlâkın Otonom, Hukukun Heteronom Oluşu  313
II. AHLAK VE HUKUK AYRIMININ PRATİK GEÇERLİLİĞİ  314
1. Genel Olarak  314
2. Ayrım Ölçüleri  314
a) Hukuk Dışa, Ahlâk İçe Yöneliktir  314
b) Hukuka Uygunluk (Legalité), Ahlâka Uygunluk (Moralité) Ayrımı  319
c) Hukukun Heteronom, Ahlâkın Otonom Oluşu Ayrımı  321
aa) Yürürlük Kaynaklan Bakımından  321
aaa) Şeklî Yürürlük  321
bbb) Fiilî Yürürlük  322
ccc) Kuram Bakımından Yürürlük  323
bb) Sorumluluk Bakımından  326
d) Yaptırım Bakımından Ayrım  327
aa) Hukukun İki Taraflı, Ahlâkın Tek Taraflı Oluşu  327
bb) Hukukun Talep Hakkı Vermesi, Ahlâkın Vermemesi  328
cc) Hukukun Zorlayıcı, Ahlâkın Konvonsiyonel Oluşu  328
e) Diğer Ayrımlar  331
SONUÇ 333 KAYNAKÇA  337
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024