Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Birleşmiş Milletler Örgütünün Uluslararası Yönetim Faaliyeti
Ekim 2023 / 1. Baskı / 479 Syf.
Fiyatı: 590.00 TL
Temin süresi 2-3 gündür.
 
Sepete Ekle
   

Bu çalışmanın amacı, belirli bir ülkede yönetim yetkilerini üstlenmek üzere Birleşmiş Milletler tarafından kurulan misyonların tarihsel perspektifiyle incelenmesidir. Çalışmanın nihaî hedefi söz konusu misyonların BM Andlaşmasındaki hukukî temellerinin belirlenmesi ve açıklanmasıdır. Bu amaçla, çalışma dört bölümden oluşmaktadır.

Konu Başlıkları
Uluslararası Yönetim Kavramı ve Benzer Kavramlarla Karşılaştırılması
Tarihsel Süreçte Uluslararası Yönetim Örnekleri
Kosova Örneği
Birleşmiş Milletler Örgütünün Uluslararası Yönetim Faaliyetinin Hukukî Temelleri
Barkod: 9786052645789
Yayın Tarihi: Ekim 2023
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 479
Yayınevi: Adalet Yayınevi
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ  5
İÇİNDEKİLER  9
KISALTMALAR  19
GİRİŞ  21
BİRİNCİ BÖLÜM
ULUSLARARASI YÖNETİM KAVRAMI VE BENZER KAVRAMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI
I. ULUSLARARASI YÖNETİM KAVRAMI VE BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖRGÜTÜ İLE İLİŞKİSİ  25
A. Uluslararasılaştırma Kavramı  25
1. Genel Olarak  25
2. Ülkesel Uluslararasılaştırma – İşlevsel Uluslararasılaştırma Ayrımı  28
3. Uluslararasılaştırmanın Tarihsel Süreç İçerisindeki Görünümü  29
a. Genel Olarak  29
b. Uluslararası Yönetimin Kökeni Olarak Çok Uluslu Yönetimler  32
(1) Çok Uluslu Yönetimlerin Özellikleri  32
(2) Çok Uluslu Yönetimlerin Bazı Örnekleri  33
(i) Krakov Serbest Şehrinin (Free City of Cracow) Yönetimi (1815 –
1846)  34
(ii) Uluslararası Tanca (Tangier) Bölgesinin Yönetimi (1923–1957)  37
B. Uluslararası Yönetim Kavramının Tanımlanması  41
1. Doktrindeki Tanımlar  41
2. Birleşmiş Milletler Örgütünün Faaliyeti Olarak Uluslararası Yönetimin
Tanımlanması  44
C. Birleşmiş Milletler Barışı Koruma Operasyonları Çerçevesinde Uluslararası Yönetim  48
1. BM Barışı Koruma Operasyonlarının Doğuşu  48
a. BM Andlaşmasında Öngörülen Kolektif Güvenlik Sisteminin Hayata
Geçirilememesi  48
b. Soğuk Savaşın Sona Ermesine Kadar Geleneksel Barışı Koruma
Operasyonları  54
(1) Geleneksel Barışı Koruma Operasyonlarının Ortaya Çıkışı  54
(2) Geleneksel Barışı Koruma Operasyonlarının Genel Özellikleri  56
2. Soğuk Savaş Sonrası Çok Boyutlu Barışı Koruma Operasyonları  59
a. Çok Boyutlu Operasyonların Ortaya Çıkma Nedenleri  59
b. Ortaya Çıkan Farklı Kavramlar  61
c. Çok Boyutlu Operasyonların Genel Özellikleri  63
d. Uluslararası Yönetim Misyonu Üstlenen Operasyonların Diğer Barışı
Koruma Operasyonlarından Farklı Yönleri  66
II. ULUSLARARASI YÖNETİM KAVRAMININ BENZER KAVRAMLARLA
KARŞILAŞTIRILMASI  72
A. Genel Olarak  72
B. Himaye Altında Devlet (Protectorate)  74
1. Kavram  74
2. Himaye İlişkisinin Özellikleri  75
3. Himaye Altındaki Devletler ile Uluslararası Yönetim Arasındaki Farklar  78
C. Bir Ülke Üzerinde Ortak Egemenlik (Condominium)  80
D. Milletler Cemiyeti Döneminde Manda Rejimi  83
1. Manda Rejimine Genel Bakış  83
a. Manda Rejiminin Kabul Edilmesi  83
(1) Genel Olarak  83
(2) Manda Rejimine Tâbi Olacak Ülkelerin Doğrudan Milletler Cemiyetinin Yönetimine Bırakılması Önerisi  85
b. Milletler Cemiyeti Misakında Öngörülen Manda Türleri  86
2. Manda Rejiminin Çeşitli Açılardan Değerlendirilmesi  89
a. Mandater Devletlerin Denetlenmesi  89
b. Manda Rejimine Tâbi Tutulan Ülkelerin Egemenliğinin Kime Ait
Olduğu Meselesi  93
E. Birleşmiş Milletler Döneminde Vesayet Sistemi  97
1. Vesayet Sisteminin Genel Özellikleri  97
a. Sistemin Kabul Edilmesi  97
b. Bir Ülkenin Vesayet Sistemine Tâbi Tutulması  101
(1) Vesayet Altına Konulabilecek Ülkeler ve Bu Ülkeleri Yönetimle
Görevlendirilen Makam  101
(2) Vesayet Sisteminin Amaçları ve Vesayet Andlaşmaları  104
c. Vesayet Sisteminde Denetim  106
(1) Vesayet Konseyi  106
(2) Vesayet Altındaki Ülkelerin Yönetiminin Denetlenmesi  108
2. Birleşmiş Milletler Örgütünün Uluslararası Yönetim Faaliyeti ve Vesayet Sistemi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi  109
a. Vesayet Sistemi Çerçevesinde Yönetim ile BM’nin Uluslararası
Yönetim Faaliyetinin Birbirinden Farkı  109
b. Vesayet Sisteminin BM’nin Uluslararası Yönetim Faaliyetinde Bir
Model Olarak Değerlendirilebileceği Görüşü  112
F. Askerî İşgal  116
1. İşgal Rejimini Düzenleyen Kurallar  116
a. Genel Olarak  116
b. İşgalci Gücün Yetkileri ve Bu Yetkilerin Sınırları  120
(1) Yasama Yetkisi  120
(2) İşgal Rejiminde Kurumsal Yapıda Değişiklikler Bakımından Durum  123
2. Uluslararası Yönetim ve İşgal Arasındaki Farklar  126
a. Uluslararası İnsancıl Hukukun BM Barışı Koruma Operasyonlarına
Uygulanabilirliği  126
b. İşgal Rejimini Düzenleyen Kuralların BM Uluslararası Yönetim
Misyonlarına Uygulanabilirliği  129
İKİNCİ BÖLÜM
TARİHSEL SÜREÇTE ULUSLARARASI YÖNETİM ÖRNEKLERİ
I. ULUSLARARASI YÖNETİMİN İLK ÖRNEKLERİ 133
A. Milletler Cemiyeti Dönemindeki Örnekler 133
1. Saar Bölgesinin (Saar Territory) Yönetimi (1920–1935) 133
a. Saar Bölgesinin Milletler Cemiyeti Yönetimine Bırakılması Süreci 133
b. Versay Andlaşmasıyla Düzenlenen Uluslararası Rejim 134
(1) Uluslararası Yönetim Komisyonunun Oluşumu 134
(2) Uluslararası Yönetim Komisyonunun Yetkileri 135
(3) Milletler Cemiyeti Konseyinin Denetimi 138
c. Saar Bölgesindeki Milletler Cemiyeti Yönetiminin Değerlendirilmesi 139
2. Danzig Serbest Şehrinin (The Free City of Danzig) Yönetimi (1920–1939) 141
a. Danzig’in “Serbest Şehir” Olarak Belirlenmesi 141
b. Danzig Serbest Şehrinin Statüsünü Düzenleyen Belgeler 142
(1) Versay Andlaşması 142
(2) Danzig Anayasası 143
(3) Danzig ile Polonya Arasındaki Özel Hukukî İlişkiyi Düzenleyen Paris
Andlaşması 145
c. Milletler Cemiyetinin Danzig Serbest Şehrine İlişkin Yetki ve
Sorumlulukları 146
(1) Milletler Cemiyetinin Danzig ile Polonya Arasındaki Uyuşmazlıkları
Çözme İşlevi 147
(2) Milletler Cemiyetinin Koruma İşlevi 148
d. Değerlendirme 149
B. Birleşmiş Milletler Döneminde Uygulamaya Geçirilemeyen Uluslararasılaştırma Önerileri 150
1. Genel Olarak 150
2. Trieste Serbest Bölgesi’nin (The Free Territory of Trieste) Daimî Statüsü 151
a. Trieste Bölgesinin Uluslararasılaştırılmasının Kabulü 151
b. Trieste Serbest Bölgesinin Daimî Statüsüyle Öngörülen Rejim 152
(1) Genel Olarak 152
(2) BM Güvenlik Konseyi Tarafından Atanması Öngörülen Yöneticinin
(Governor) Yetkileri 153
(3) BM Güvenlik Konseyi İçin Öngörülen Yetki ve Sorumluluklar 155
c. Değerlendirme 156
3. Kudüs’ün Uluslararasılaştırılması Önerisi 157
a. Önerinin Kabulü 157
b. Vesayet Konseyi Tarafından Kudüs İçin Hazırlanan Statü Taslağı 159
(1) Genel Olarak 159
(2) Yöneticinin (Governor) Görev ve Yetkileri 160
(3) Kutsal Mekânların Korunmasına ve Farklı Dinî Gruplar Arasında Eşitliğin Sağlanmasına İlişkin Hükümler 162
c. Değerlendirme 162
II. BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖRGÜTÜ TARAFINDAN GİRİŞİLEN ULUSLARARASI YÖNETİM FAALİYETİ ÖRNEKLERİ 164
A. Soğuk Savaş Dönemindeki Örnekler 164
1. Genel Olarak 164
2. Kongo’daki Birleşmiş Milletler Operasyonu (The United Nations Operation in the Congo /ONUC) (1960–1964) 165
a. ONUC’un Kurulması 165
b. Kongo’daki Duruma Bağlı Olarak ONUC’un Kendine Has Özellikleri 168
c. ONUC’un Yönetime İlişkin Faaliyetleri 170
d. Değerlendirme 173
3. Birleşmiş Milletler Batı Yeni Gine Geçici Yönetim Makamı (the United Nations Temporary Executive Authority in West Irian / UNTEA)(1962–1963) 175
a. UNTEA’nın Kuruluş Süreci 175
b. UNTEA’nın Birinci Aşamada Üstlendiği Rol 178
c. İkinci Aşama: Yönetimin Endonezya’ya Devri ve Self–Determination
Uygulaması 180
d. Değerlendirme 182
4. Güney Batı Afrika (Namibya) Örneği (1967–1990) 183
a. Güney Batı Afrika’nın Tarihsel Geçmişi 183
b. BM Namibya Konseyinin (the UN Council for Namibia/South West
Africa) Kurulması ve Konseyin Görev ve Yetkileri 185
(1) Genel Olarak 185
(2) BM Namibya Konseyinin De Jure Kullandığı Yetkiler 187
c. BM Geçiş Yardım Grubu (United Nations Transition Assistance Group/
UNTAG) 189
d. Değerlendirme 191
B. Soğuk Savaşın Sona Ermesinden Sonra Kurulan Uluslararası Yönetim Misyonları 192
1. Genel Olarak 192
2. Kamboçya’da Görev Yapan BM Geçiş Yönetimi (The United Nations Transitional Authority in Cambodia/UNTAC) (1992–1993) 195
a. Kamboçya’daki Sorunun Tarihsel Geçmişi ve 1991 Paris Andlaşması 195
b. UNTAC’ın Kurulması ve Faaliyetleri 199
(1) Genel Olarak BM Güvenlik Konseyinin UNTAC’ı Kuran Kararı  199
(2) UNTAC’ın Görevleri, Yetkileri ve Uygulama  201
(i) Genel Olarak  201
(ii) UNTAC’ın Sivil Yönetim ve Seçimlere İlişkin İşlevleri  202
(iii) UNTAC’ın Askerî Alandaki ve İnsan Haklarına İlişkin İşlevleri  204
c. Değerlendirme  206
3. Somali’deki Birleşmiş Milletler Operasyonu II (United Nations Operation in Somalia II / UNOSOM II) (1993–1995) 208
a. UNOSOM II’nin Kurulmasından Önce Somali’de Yaşananlar 208
b. UNOSOM II’nin Kurulması ve Faaliyetleri 211
(1) Genel Olarak 211
(2) Uygulamada UNOSOM II ve Yönetime İlişkin Faaliyetleri 213
c. Değerlendirme 214
4. Birleşmiş Milletler Doğu Slavonya Geçiş Yönetimi (United Nations Transitional Administration for Eastern Slavonia, Baranja and Western Sirmium/UNTAES) (1996–1998) 215
a. UNTAES’in Kuruluş Süreci 215
b. UNTAES’in Görev ve Yetkileri 219
(1) UNTAES’e Verilen Görevler 219
(2) UNTAES’in Yetkileri 221
(i) “Geçici Yönetici”ye Verilen Yasama ve Yürütme Yetkileri 221
(ii) Uygulama Komiteleri 223
c. Değerlendirme 224
5. Doğu Timor’da Birleşmiş Milletler Geçiş Yönetimi (United Nations Transitional Administration in East Timor/UNTAET) (1999–2002) 226
a. Doğu Timor’un Tarihsel Geçmişi 226
(1) UNTAET’in Kurulmasına Kadar Olan Dönem 226
(2) Doğu Timor’un Bağımsızlık Kararı ve UNTAET’in Kurulması 230
b. UNTAET’in Görev ve Yetkileri 232
(1) Görev Tanımı 232
(2) Yetkileri 233
c. UNTAET’in Yapısı ve Yerel Kurumların Yönetime Katılması 235
(1) Genel Olarak 235
(2) Birinci Aşama 237
(i) Ulusal Danışma Konseyinin Karar Alma Sürecine Katkısı 237
(ii) Diğer Gelişmeler 238
(3) İkinci Aşama: Ulusal Konsey ve Geçiş Yönetimi Kabinesi 239
(4) Üçüncü Aşama: Kurucu Meclisin ve Bakanlar Kurulunun Kurulması 241
(5) UNTAET Döneminde Doğu Timor’daki Yargı Düzeni 243
d. UNTAET’in Görevinin Sona Ermesi ve Sonrasında Doğu Timor’daki
Gelişmeler 246
6. Afganistan’la Ortaya Çıkan Sınırlı Müdahale Yaklaşımı  248
a. Genel Olarak  248
b. 5 Aralık 2001 Tarihli Bonn Andlaşmasıyla Öngörülen Yapı  250
c. Sınırlı Müdahale Yaklaşımı ve Birleşmiş Milletler Afganistan Yardım
Misyonu (The United Nations Assistance Mission in Afghanistan/
UNAMA)  251
III. UYGULAMALAR ÇERÇEVESİNDE ULUSLARARASI YÖNETİMLERİN SINIFLANDIRILMASI  256
A. Kuruluş Amaçları Bakımından Sınıflandırma  256
1. Genel Olarak  256
2. Ülkesel Uyuşmazlıkların Çözümlenmesi  258
3. Görev Yapılan Ülkenin Sömürge Durumundan Kurtulmasının Sağlanması  261
4. Barış İnşası Misyonları Bağlamında Yönetim Kurumlarının (Yeniden)
Yapılandırılması  262
B. Üstlenilen Yönetim Yetkisinin Kapsamı Bakımından Sınıflandırma  267
1. Genel Olarak  267
2. Münhasır Yönetim Misyonları – Birlikte Yönetim Misyonları  270
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KOSOVA ÖRNEĞİ
I. KOSOVA’NIN GEÇİRDİĞİ TARİHSEL SÜREÇ VE YUGOSLAVYA FEDERAL CUMHURİYETİ’NDEKİ STATÜSÜ  273
A. Prizren Birliğine (1878) Kadar Olan Süreç  273
B. Balkan Savaşlarından NATO’nun Yugoslavya Bombardımanına Kadar Geçen Süreç (1912–1999)  276
1. Kosova’nın Sırbistan Yönetiminde Kalması ve 1974 Tarihli Yugoslav Anayasası Çerçevesinde Statüsü  276
2. Kosova’nın Özerkliğine Son Verilmesi ve Sonrasında Yaşanan Gelişmeler  278
a. Kosovalı Arnavutların “Gölge Devlet” Yapılanması ve Kosova Kurtuluş
Ordusunun Devreye Girmesi  278
b. Miloseviç Yönetiminin Giriştiği Harekât Sonrasında Uluslararası
Toplumun Müdahalesi  285
(1) BM Güvenlik Konseyinin 1160 (1998), 1199 (1998) ve 1203 (1998) Sayılı Kararları  285
(2) Rambouillet Görüşmeleri ve Sonrasında NATO’nun Müdahalesi  290
II. BM GÜVENLİK KONSEYİNİN 1244 (1999) SAYILI KARARI VE KOSOVA’DA ULUSLARARASI YÖNETİM  297
A. BM Güvenlik Konseyinin 1244 (1999) Sayılı Kararı  297
1. Genel Olarak Kararın İçeriği ve Amaçları  297
2. Kosova’da Uluslararası Güvenlik Birimi (KFOR)  299
B. Kosova’da BM Geçici Yönetim Misyonu (UNMIK) (1999– )  302
1. UNMIK’in Görev Tanımı, Oluşumu ve Yetkileri  302
a. Görev Tanımı  302
b. Oluşumu ve Yetkileri  303
c. UNMIK Döneminde Kosova’da Kurulan Hukuk Düzeninin Özellikleri  307
(1) UNMIK Düzenlemelerinin Hukukî Niteliği  307
(2) UNMIK Düzenlemelerinin İkili Karakteri  310
d. Kosova’nın Dış İlişkilerinin Yürütülmesi  312
2. Özyönetim Geçici Kurumlarının Kurulması ve Yetki Devri  315
a. Genel Olarak  315
b. Yönetime İlişkin Kararlara Yerel Katılımın Sağlandığı Geçiş Aşaması
(Ocak 2000–Kasım 2001)  316
c. Kosova’da Seçimler ve Özyönetim Geçici Kurumlarının Bazı Yetkileri
Devralması (Kasım 2001 ve sonrası)  321
3. Nihaî Statü Süreci (2005–2007) ve UNMIK’in Durumu  324
a. Kosova’nın Nihaî Statüsünün Belirlenmesine İlişkin Müzakere Süreci  324
b. Kosova’nın Statüsünün Çözümü Önerisi ve Çözüm Çabaları  327
c. 17 Şubat 2008 Tarihli Bağımsızlık İlanı Sonrası UNMIK’in Durumu  329
C. Uygulamada UNMIK  331
1. Sivil Yönetim Alanında Yeniden Yapılandırma Faaliyeti  331
a. Temel Sivil Yönetim Alanındaki İşlevleri  331
b. Ekonomi Alanında Yeniden Yapılandırma İşlevi  333
(1) Genel Olarak  333
(2) UNMIK’in Ekonomi Alanındaki Yeniden Yapılandırma Faaliyeti  335
c. Asayişin Sağlanması İşlevi  340
(1) Genel Olarak  340
(2) Kosova’da Kamu Düzeninin ve Kolluk Kuvvetlerinin Yeniden Tesisi  341
d. Acil Yardım, Mültecilerin ve Yerlerinden Edilmiş Kişilerin Geri Dönüşü
Alanındaki İşlevleri  347
(1) Genel Olarak  347
(2) Kosova’da Durum  348
2. Hukukun Üstünlüğü ve Adalet Alanındaki Yeniden Yapılandırma Faaliyeti 350
a. Yargı Sisteminin Yeniden Oluşturulması 350
(1) Genel Olarak 350
(2) Uygulanacak Hukuk Meselesi 352
(3) Olağanüstü Yargı Sistemi Ve Uluslararasılaştırılmış Mahkemeler 356
b. Kosova’da İnsan Hakları 363
(1) UNMIK’in Uluslararası İnsan Hakları Standartlarıyla Bağlı Olup Olmadığı Meselesi 363
(2) Kosova’da İşlenen İnsan Hakları İhlalleri Konusunda Başvurulabilecek Ulusal ve Uluslararası Mekanizmalar 367
(i) UNMIK ve KFOR’un Ayrıcalık ve Bağışıklıkları Karşısında Kosova
Mahkemelerinin Yargı Yetkisi 367
(ii) Yargı Dışı Mekanizmalar 370
(iii) Uluslararası Mekanizmaların Etkisizliği 372
3. UNMIK’in Yeniden Yapılandırma Faaliyetleri Hakkında Değerlendirme 377
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM 381
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖRGÜTÜNÜN ULUSLARARASI YÖNETİM FAALİYETİNİN HUKUKÎ TEMELLERİ 381
I. BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖRGÜTÜNÜN BİR ÜLKEYİ/BÖLGEYİ YÖNETME YETKİSİNİN
VARLIĞI SORUNU 381
A. BM Andlaşmasının Hazırlık Çalışmalarında Durum 381
B. Uluslararası Yönetim Faaliyetinin BMÖ’nün Bazı İlkeleri Bakımından Değerlendirilmesi
ve Uygulamanın İncelenmesi 382
1. Uluslararası Yönetim Faaliyetinin Egemen Eşitlik ve Ulusal Yetki Alanına Müdahale
Yasağı İlkeleri Bakımından Değerlendirilmesi 382
2. Uygulama 387
II. BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ANDLAŞMASINDAKİ HUKUKÎ DAYANAKLAR 389
A. Genel Olarak 389
B. Zımnî Yetkiler Kuramı ve Teamülî Yetkiler Görüşü 391
1. BM Andlaşması Hükümleri ve Zımnî Yetkiler Kuramı 391
C. Güvenlik Konseyinin Yetkileri Bakımından Konunun Değerlendirilmesi 398
1. Genel Olarak 398
2. BM Andlaşmasının VII. Bölümü Çerçevesinde 400
a. Genel Olarak BM Andlaşmasının VII. Bölümünün Uygulanabileceği
Durumlar 400
b. BM Andlaşması m. 40 Bakımından 406
c. BM Andlaşması m. 41 Bakımından 408
d. Uluslararası Yönetim Misyonlarının Askerî Bileşenlerinin Dayanağı
Bakımından BM Andlaşması m. 42 ve 48 413
e. BM Andlaşması m. 24 ve/veya m. 39 Bakımından 414
3. BM Andlaşmasının VI. Bölümü Çerçevesinde 416
D. Genel Kurulun Yetkileri Bakımından Konunun Değerlendirilmesi 419
1. Genel Olarak  419
2. Barış İçin Birlik Kararı Çerçevesinde  423
E. BM Genel Sekreterinin Etkinliği Bakımından Konunun Değerlendirilmesi 427
III. MİSYONUN FAALİYETTE BULUNACAĞI ÜLKE DEVLETİNİN RIZASI 430
A. Rızanın Gerekli Olup Olmadığı Hususundaki Görüşler  430
B. Kişi, Konu ve Zaman Bakımından Rıza  437
SONUÇ  441
KAYNAKÇA  449
 


Eda Ayaydın ...
Mart 2024
210.00 TL
Sepete Ekle
Tarık Oğuzlu ...
Şubat 2024
360.00 TL
Sepete Ekle
Selin Türkeş Kılıç ...
Ocak 2024
230.00 TL
Sepete Ekle
Ufuk Can Keküllüoğlu
Aralık 2023
150.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ  5
İÇİNDEKİLER  9
KISALTMALAR  19
GİRİŞ  21
BİRİNCİ BÖLÜM
ULUSLARARASI YÖNETİM KAVRAMI VE BENZER KAVRAMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI
I. ULUSLARARASI YÖNETİM KAVRAMI VE BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖRGÜTÜ İLE İLİŞKİSİ  25
A. Uluslararasılaştırma Kavramı  25
1. Genel Olarak  25
2. Ülkesel Uluslararasılaştırma – İşlevsel Uluslararasılaştırma Ayrımı  28
3. Uluslararasılaştırmanın Tarihsel Süreç İçerisindeki Görünümü  29
a. Genel Olarak  29
b. Uluslararası Yönetimin Kökeni Olarak Çok Uluslu Yönetimler  32
(1) Çok Uluslu Yönetimlerin Özellikleri  32
(2) Çok Uluslu Yönetimlerin Bazı Örnekleri  33
(i) Krakov Serbest Şehrinin (Free City of Cracow) Yönetimi (1815 –
1846)  34
(ii) Uluslararası Tanca (Tangier) Bölgesinin Yönetimi (1923–1957)  37
B. Uluslararası Yönetim Kavramının Tanımlanması  41
1. Doktrindeki Tanımlar  41
2. Birleşmiş Milletler Örgütünün Faaliyeti Olarak Uluslararası Yönetimin
Tanımlanması  44
C. Birleşmiş Milletler Barışı Koruma Operasyonları Çerçevesinde Uluslararası Yönetim  48
1. BM Barışı Koruma Operasyonlarının Doğuşu  48
a. BM Andlaşmasında Öngörülen Kolektif Güvenlik Sisteminin Hayata
Geçirilememesi  48
b. Soğuk Savaşın Sona Ermesine Kadar Geleneksel Barışı Koruma
Operasyonları  54
(1) Geleneksel Barışı Koruma Operasyonlarının Ortaya Çıkışı  54
(2) Geleneksel Barışı Koruma Operasyonlarının Genel Özellikleri  56
2. Soğuk Savaş Sonrası Çok Boyutlu Barışı Koruma Operasyonları  59
a. Çok Boyutlu Operasyonların Ortaya Çıkma Nedenleri  59
b. Ortaya Çıkan Farklı Kavramlar  61
c. Çok Boyutlu Operasyonların Genel Özellikleri  63
d. Uluslararası Yönetim Misyonu Üstlenen Operasyonların Diğer Barışı
Koruma Operasyonlarından Farklı Yönleri  66
II. ULUSLARARASI YÖNETİM KAVRAMININ BENZER KAVRAMLARLA
KARŞILAŞTIRILMASI  72
A. Genel Olarak  72
B. Himaye Altında Devlet (Protectorate)  74
1. Kavram  74
2. Himaye İlişkisinin Özellikleri  75
3. Himaye Altındaki Devletler ile Uluslararası Yönetim Arasındaki Farklar  78
C. Bir Ülke Üzerinde Ortak Egemenlik (Condominium)  80
D. Milletler Cemiyeti Döneminde Manda Rejimi  83
1. Manda Rejimine Genel Bakış  83
a. Manda Rejiminin Kabul Edilmesi  83
(1) Genel Olarak  83
(2) Manda Rejimine Tâbi Olacak Ülkelerin Doğrudan Milletler Cemiyetinin Yönetimine Bırakılması Önerisi  85
b. Milletler Cemiyeti Misakında Öngörülen Manda Türleri  86
2. Manda Rejiminin Çeşitli Açılardan Değerlendirilmesi  89
a. Mandater Devletlerin Denetlenmesi  89
b. Manda Rejimine Tâbi Tutulan Ülkelerin Egemenliğinin Kime Ait
Olduğu Meselesi  93
E. Birleşmiş Milletler Döneminde Vesayet Sistemi  97
1. Vesayet Sisteminin Genel Özellikleri  97
a. Sistemin Kabul Edilmesi  97
b. Bir Ülkenin Vesayet Sistemine Tâbi Tutulması  101
(1) Vesayet Altına Konulabilecek Ülkeler ve Bu Ülkeleri Yönetimle
Görevlendirilen Makam  101
(2) Vesayet Sisteminin Amaçları ve Vesayet Andlaşmaları  104
c. Vesayet Sisteminde Denetim  106
(1) Vesayet Konseyi  106
(2) Vesayet Altındaki Ülkelerin Yönetiminin Denetlenmesi  108
2. Birleşmiş Milletler Örgütünün Uluslararası Yönetim Faaliyeti ve Vesayet Sistemi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi  109
a. Vesayet Sistemi Çerçevesinde Yönetim ile BM’nin Uluslararası
Yönetim Faaliyetinin Birbirinden Farkı  109
b. Vesayet Sisteminin BM’nin Uluslararası Yönetim Faaliyetinde Bir
Model Olarak Değerlendirilebileceği Görüşü  112
F. Askerî İşgal  116
1. İşgal Rejimini Düzenleyen Kurallar  116
a. Genel Olarak  116
b. İşgalci Gücün Yetkileri ve Bu Yetkilerin Sınırları  120
(1) Yasama Yetkisi  120
(2) İşgal Rejiminde Kurumsal Yapıda Değişiklikler Bakımından Durum  123
2. Uluslararası Yönetim ve İşgal Arasındaki Farklar  126
a. Uluslararası İnsancıl Hukukun BM Barışı Koruma Operasyonlarına
Uygulanabilirliği  126
b. İşgal Rejimini Düzenleyen Kuralların BM Uluslararası Yönetim
Misyonlarına Uygulanabilirliği  129
İKİNCİ BÖLÜM
TARİHSEL SÜREÇTE ULUSLARARASI YÖNETİM ÖRNEKLERİ
I. ULUSLARARASI YÖNETİMİN İLK ÖRNEKLERİ 133
A. Milletler Cemiyeti Dönemindeki Örnekler 133
1. Saar Bölgesinin (Saar Territory) Yönetimi (1920–1935) 133
a. Saar Bölgesinin Milletler Cemiyeti Yönetimine Bırakılması Süreci 133
b. Versay Andlaşmasıyla Düzenlenen Uluslararası Rejim 134
(1) Uluslararası Yönetim Komisyonunun Oluşumu 134
(2) Uluslararası Yönetim Komisyonunun Yetkileri 135
(3) Milletler Cemiyeti Konseyinin Denetimi 138
c. Saar Bölgesindeki Milletler Cemiyeti Yönetiminin Değerlendirilmesi 139
2. Danzig Serbest Şehrinin (The Free City of Danzig) Yönetimi (1920–1939) 141
a. Danzig’in “Serbest Şehir” Olarak Belirlenmesi 141
b. Danzig Serbest Şehrinin Statüsünü Düzenleyen Belgeler 142
(1) Versay Andlaşması 142
(2) Danzig Anayasası 143
(3) Danzig ile Polonya Arasındaki Özel Hukukî İlişkiyi Düzenleyen Paris
Andlaşması 145
c. Milletler Cemiyetinin Danzig Serbest Şehrine İlişkin Yetki ve
Sorumlulukları 146
(1) Milletler Cemiyetinin Danzig ile Polonya Arasındaki Uyuşmazlıkları
Çözme İşlevi 147
(2) Milletler Cemiyetinin Koruma İşlevi 148
d. Değerlendirme 149
B. Birleşmiş Milletler Döneminde Uygulamaya Geçirilemeyen Uluslararasılaştırma Önerileri 150
1. Genel Olarak 150
2. Trieste Serbest Bölgesi’nin (The Free Territory of Trieste) Daimî Statüsü 151
a. Trieste Bölgesinin Uluslararasılaştırılmasının Kabulü 151
b. Trieste Serbest Bölgesinin Daimî Statüsüyle Öngörülen Rejim 152
(1) Genel Olarak 152
(2) BM Güvenlik Konseyi Tarafından Atanması Öngörülen Yöneticinin
(Governor) Yetkileri 153
(3) BM Güvenlik Konseyi İçin Öngörülen Yetki ve Sorumluluklar 155
c. Değerlendirme 156
3. Kudüs’ün Uluslararasılaştırılması Önerisi 157
a. Önerinin Kabulü 157
b. Vesayet Konseyi Tarafından Kudüs İçin Hazırlanan Statü Taslağı 159
(1) Genel Olarak 159
(2) Yöneticinin (Governor) Görev ve Yetkileri 160
(3) Kutsal Mekânların Korunmasına ve Farklı Dinî Gruplar Arasında Eşitliğin Sağlanmasına İlişkin Hükümler 162
c. Değerlendirme 162
II. BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖRGÜTÜ TARAFINDAN GİRİŞİLEN ULUSLARARASI YÖNETİM FAALİYETİ ÖRNEKLERİ 164
A. Soğuk Savaş Dönemindeki Örnekler 164
1. Genel Olarak 164
2. Kongo’daki Birleşmiş Milletler Operasyonu (The United Nations Operation in the Congo /ONUC) (1960–1964) 165
a. ONUC’un Kurulması 165
b. Kongo’daki Duruma Bağlı Olarak ONUC’un Kendine Has Özellikleri 168
c. ONUC’un Yönetime İlişkin Faaliyetleri 170
d. Değerlendirme 173
3. Birleşmiş Milletler Batı Yeni Gine Geçici Yönetim Makamı (the United Nations Temporary Executive Authority in West Irian / UNTEA)(1962–1963) 175
a. UNTEA’nın Kuruluş Süreci 175
b. UNTEA’nın Birinci Aşamada Üstlendiği Rol 178
c. İkinci Aşama: Yönetimin Endonezya’ya Devri ve Self–Determination
Uygulaması 180
d. Değerlendirme 182
4. Güney Batı Afrika (Namibya) Örneği (1967–1990) 183
a. Güney Batı Afrika’nın Tarihsel Geçmişi 183
b. BM Namibya Konseyinin (the UN Council for Namibia/South West
Africa) Kurulması ve Konseyin Görev ve Yetkileri 185
(1) Genel Olarak 185
(2) BM Namibya Konseyinin De Jure Kullandığı Yetkiler 187
c. BM Geçiş Yardım Grubu (United Nations Transition Assistance Group/
UNTAG) 189
d. Değerlendirme 191
B. Soğuk Savaşın Sona Ermesinden Sonra Kurulan Uluslararası Yönetim Misyonları 192
1. Genel Olarak 192
2. Kamboçya’da Görev Yapan BM Geçiş Yönetimi (The United Nations Transitional Authority in Cambodia/UNTAC) (1992–1993) 195
a. Kamboçya’daki Sorunun Tarihsel Geçmişi ve 1991 Paris Andlaşması 195
b. UNTAC’ın Kurulması ve Faaliyetleri 199
(1) Genel Olarak BM Güvenlik Konseyinin UNTAC’ı Kuran Kararı  199
(2) UNTAC’ın Görevleri, Yetkileri ve Uygulama  201
(i) Genel Olarak  201
(ii) UNTAC’ın Sivil Yönetim ve Seçimlere İlişkin İşlevleri  202
(iii) UNTAC’ın Askerî Alandaki ve İnsan Haklarına İlişkin İşlevleri  204
c. Değerlendirme  206
3. Somali’deki Birleşmiş Milletler Operasyonu II (United Nations Operation in Somalia II / UNOSOM II) (1993–1995) 208
a. UNOSOM II’nin Kurulmasından Önce Somali’de Yaşananlar 208
b. UNOSOM II’nin Kurulması ve Faaliyetleri 211
(1) Genel Olarak 211
(2) Uygulamada UNOSOM II ve Yönetime İlişkin Faaliyetleri 213
c. Değerlendirme 214
4. Birleşmiş Milletler Doğu Slavonya Geçiş Yönetimi (United Nations Transitional Administration for Eastern Slavonia, Baranja and Western Sirmium/UNTAES) (1996–1998) 215
a. UNTAES’in Kuruluş Süreci 215
b. UNTAES’in Görev ve Yetkileri 219
(1) UNTAES’e Verilen Görevler 219
(2) UNTAES’in Yetkileri 221
(i) “Geçici Yönetici”ye Verilen Yasama ve Yürütme Yetkileri 221
(ii) Uygulama Komiteleri 223
c. Değerlendirme 224
5. Doğu Timor’da Birleşmiş Milletler Geçiş Yönetimi (United Nations Transitional Administration in East Timor/UNTAET) (1999–2002) 226
a. Doğu Timor’un Tarihsel Geçmişi 226
(1) UNTAET’in Kurulmasına Kadar Olan Dönem 226
(2) Doğu Timor’un Bağımsızlık Kararı ve UNTAET’in Kurulması 230
b. UNTAET’in Görev ve Yetkileri 232
(1) Görev Tanımı 232
(2) Yetkileri 233
c. UNTAET’in Yapısı ve Yerel Kurumların Yönetime Katılması 235
(1) Genel Olarak 235
(2) Birinci Aşama 237
(i) Ulusal Danışma Konseyinin Karar Alma Sürecine Katkısı 237
(ii) Diğer Gelişmeler 238
(3) İkinci Aşama: Ulusal Konsey ve Geçiş Yönetimi Kabinesi 239
(4) Üçüncü Aşama: Kurucu Meclisin ve Bakanlar Kurulunun Kurulması 241
(5) UNTAET Döneminde Doğu Timor’daki Yargı Düzeni 243
d. UNTAET’in Görevinin Sona Ermesi ve Sonrasında Doğu Timor’daki
Gelişmeler 246
6. Afganistan’la Ortaya Çıkan Sınırlı Müdahale Yaklaşımı  248
a. Genel Olarak  248
b. 5 Aralık 2001 Tarihli Bonn Andlaşmasıyla Öngörülen Yapı  250
c. Sınırlı Müdahale Yaklaşımı ve Birleşmiş Milletler Afganistan Yardım
Misyonu (The United Nations Assistance Mission in Afghanistan/
UNAMA)  251
III. UYGULAMALAR ÇERÇEVESİNDE ULUSLARARASI YÖNETİMLERİN SINIFLANDIRILMASI  256
A. Kuruluş Amaçları Bakımından Sınıflandırma  256
1. Genel Olarak  256
2. Ülkesel Uyuşmazlıkların Çözümlenmesi  258
3. Görev Yapılan Ülkenin Sömürge Durumundan Kurtulmasının Sağlanması  261
4. Barış İnşası Misyonları Bağlamında Yönetim Kurumlarının (Yeniden)
Yapılandırılması  262
B. Üstlenilen Yönetim Yetkisinin Kapsamı Bakımından Sınıflandırma  267
1. Genel Olarak  267
2. Münhasır Yönetim Misyonları – Birlikte Yönetim Misyonları  270
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KOSOVA ÖRNEĞİ
I. KOSOVA’NIN GEÇİRDİĞİ TARİHSEL SÜREÇ VE YUGOSLAVYA FEDERAL CUMHURİYETİ’NDEKİ STATÜSÜ  273
A. Prizren Birliğine (1878) Kadar Olan Süreç  273
B. Balkan Savaşlarından NATO’nun Yugoslavya Bombardımanına Kadar Geçen Süreç (1912–1999)  276
1. Kosova’nın Sırbistan Yönetiminde Kalması ve 1974 Tarihli Yugoslav Anayasası Çerçevesinde Statüsü  276
2. Kosova’nın Özerkliğine Son Verilmesi ve Sonrasında Yaşanan Gelişmeler  278
a. Kosovalı Arnavutların “Gölge Devlet” Yapılanması ve Kosova Kurtuluş
Ordusunun Devreye Girmesi  278
b. Miloseviç Yönetiminin Giriştiği Harekât Sonrasında Uluslararası
Toplumun Müdahalesi  285
(1) BM Güvenlik Konseyinin 1160 (1998), 1199 (1998) ve 1203 (1998) Sayılı Kararları  285
(2) Rambouillet Görüşmeleri ve Sonrasında NATO’nun Müdahalesi  290
II. BM GÜVENLİK KONSEYİNİN 1244 (1999) SAYILI KARARI VE KOSOVA’DA ULUSLARARASI YÖNETİM  297
A. BM Güvenlik Konseyinin 1244 (1999) Sayılı Kararı  297
1. Genel Olarak Kararın İçeriği ve Amaçları  297
2. Kosova’da Uluslararası Güvenlik Birimi (KFOR)  299
B. Kosova’da BM Geçici Yönetim Misyonu (UNMIK) (1999– )  302
1. UNMIK’in Görev Tanımı, Oluşumu ve Yetkileri  302
a. Görev Tanımı  302
b. Oluşumu ve Yetkileri  303
c. UNMIK Döneminde Kosova’da Kurulan Hukuk Düzeninin Özellikleri  307
(1) UNMIK Düzenlemelerinin Hukukî Niteliği  307
(2) UNMIK Düzenlemelerinin İkili Karakteri  310
d. Kosova’nın Dış İlişkilerinin Yürütülmesi  312
2. Özyönetim Geçici Kurumlarının Kurulması ve Yetki Devri  315
a. Genel Olarak  315
b. Yönetime İlişkin Kararlara Yerel Katılımın Sağlandığı Geçiş Aşaması
(Ocak 2000–Kasım 2001)  316
c. Kosova’da Seçimler ve Özyönetim Geçici Kurumlarının Bazı Yetkileri
Devralması (Kasım 2001 ve sonrası)  321
3. Nihaî Statü Süreci (2005–2007) ve UNMIK’in Durumu  324
a. Kosova’nın Nihaî Statüsünün Belirlenmesine İlişkin Müzakere Süreci  324
b. Kosova’nın Statüsünün Çözümü Önerisi ve Çözüm Çabaları  327
c. 17 Şubat 2008 Tarihli Bağımsızlık İlanı Sonrası UNMIK’in Durumu  329
C. Uygulamada UNMIK  331
1. Sivil Yönetim Alanında Yeniden Yapılandırma Faaliyeti  331
a. Temel Sivil Yönetim Alanındaki İşlevleri  331
b. Ekonomi Alanında Yeniden Yapılandırma İşlevi  333
(1) Genel Olarak  333
(2) UNMIK’in Ekonomi Alanındaki Yeniden Yapılandırma Faaliyeti  335
c. Asayişin Sağlanması İşlevi  340
(1) Genel Olarak  340
(2) Kosova’da Kamu Düzeninin ve Kolluk Kuvvetlerinin Yeniden Tesisi  341
d. Acil Yardım, Mültecilerin ve Yerlerinden Edilmiş Kişilerin Geri Dönüşü
Alanındaki İşlevleri  347
(1) Genel Olarak  347
(2) Kosova’da Durum  348
2. Hukukun Üstünlüğü ve Adalet Alanındaki Yeniden Yapılandırma Faaliyeti 350
a. Yargı Sisteminin Yeniden Oluşturulması 350
(1) Genel Olarak 350
(2) Uygulanacak Hukuk Meselesi 352
(3) Olağanüstü Yargı Sistemi Ve Uluslararasılaştırılmış Mahkemeler 356
b. Kosova’da İnsan Hakları 363
(1) UNMIK’in Uluslararası İnsan Hakları Standartlarıyla Bağlı Olup Olmadığı Meselesi 363
(2) Kosova’da İşlenen İnsan Hakları İhlalleri Konusunda Başvurulabilecek Ulusal ve Uluslararası Mekanizmalar 367
(i) UNMIK ve KFOR’un Ayrıcalık ve Bağışıklıkları Karşısında Kosova
Mahkemelerinin Yargı Yetkisi 367
(ii) Yargı Dışı Mekanizmalar 370
(iii) Uluslararası Mekanizmaların Etkisizliği 372
3. UNMIK’in Yeniden Yapılandırma Faaliyetleri Hakkında Değerlendirme 377
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM 381
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖRGÜTÜNÜN ULUSLARARASI YÖNETİM FAALİYETİNİN HUKUKÎ TEMELLERİ 381
I. BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖRGÜTÜNÜN BİR ÜLKEYİ/BÖLGEYİ YÖNETME YETKİSİNİN
VARLIĞI SORUNU 381
A. BM Andlaşmasının Hazırlık Çalışmalarında Durum 381
B. Uluslararası Yönetim Faaliyetinin BMÖ’nün Bazı İlkeleri Bakımından Değerlendirilmesi
ve Uygulamanın İncelenmesi 382
1. Uluslararası Yönetim Faaliyetinin Egemen Eşitlik ve Ulusal Yetki Alanına Müdahale
Yasağı İlkeleri Bakımından Değerlendirilmesi 382
2. Uygulama 387
II. BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ANDLAŞMASINDAKİ HUKUKÎ DAYANAKLAR 389
A. Genel Olarak 389
B. Zımnî Yetkiler Kuramı ve Teamülî Yetkiler Görüşü 391
1. BM Andlaşması Hükümleri ve Zımnî Yetkiler Kuramı 391
C. Güvenlik Konseyinin Yetkileri Bakımından Konunun Değerlendirilmesi 398
1. Genel Olarak 398
2. BM Andlaşmasının VII. Bölümü Çerçevesinde 400
a. Genel Olarak BM Andlaşmasının VII. Bölümünün Uygulanabileceği
Durumlar 400
b. BM Andlaşması m. 40 Bakımından 406
c. BM Andlaşması m. 41 Bakımından 408
d. Uluslararası Yönetim Misyonlarının Askerî Bileşenlerinin Dayanağı
Bakımından BM Andlaşması m. 42 ve 48 413
e. BM Andlaşması m. 24 ve/veya m. 39 Bakımından 414
3. BM Andlaşmasının VI. Bölümü Çerçevesinde 416
D. Genel Kurulun Yetkileri Bakımından Konunun Değerlendirilmesi 419
1. Genel Olarak  419
2. Barış İçin Birlik Kararı Çerçevesinde  423
E. BM Genel Sekreterinin Etkinliği Bakımından Konunun Değerlendirilmesi 427
III. MİSYONUN FAALİYETTE BULUNACAĞI ÜLKE DEVLETİNİN RIZASI 430
A. Rızanın Gerekli Olup Olmadığı Hususundaki Görüşler  430
B. Kişi, Konu ve Zaman Bakımından Rıza  437
SONUÇ  441
KAYNAKÇA  449
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024