Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
İdare Hukuku (THD)
Temel Hukuk Dizisi
Mart 2022 / 3. Baskı / 528 Syf.
Fiyatı: 385.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle

Diğer Baskılar
 Baskı Tarih Fiyatı İndirimli
 2. Eylül 2019 380.00 TL 45.00 TL (%88) Sepete Ekle
 1. Eylül 2018 35.00 TL 17.90 TL (%49) Sepete Ekle
   

Hukuk Fakülteleri, İİBF'ler, MYO'lardaki hukuk dersleri ve meslek sınavlarına yönelik, özel olarak hazırlanmış "Temel Hukuk Dizisi" kitapları sayesinde kısa zamanda ve pratik bir şekilde temel hukuk bilgisine sahip olabileceksiniz. Ders programları göz önünde bulundurularak hazırlanan Dizide, şematik ve öz anlatım, örnek soru-cevaplar ön planda tutularak öğrencinin dersi kolay kavraması amaçlanmıştır.

Dizinin "İdare Hukuku" ismiyle yayınlanan bu kitabında; İdari Etkinliklerin Hukuki Çerçevesi, Anayasa'da Öngörülen İdareye İlişkin Temel İlkeler ve Türk İdare Teşkilatı, İdari İşlemler ve İdari Sözleşmeler, Kamu Hizmeti, İdari Kolluk, İdarenin Sorumluluğu ve Kamu Malları konularına yer verilmiştir. Yeni baskıda kitaba "Kamu Personel Hukuku" isimli bölüm eklenerek, konu yönünden eksikliğin giderilmesi ve bütünlüğün sağlanması amaçlanmıştır.

Konu Başlıkları
İdari Etkinliklerin Hukuki Çerçevesi
Anayasa'da Öngörülen İdareye İlişkin Temel İlkeler ve Türk İdare Teşkilatı
İdari İşlemler ve İdari Sözleşmeler
Kamu Hizmeti
İdari Kolluk
İdarenin Sorumluluğu
Kamu Malları
Barkod: 9789750276002
Yayın Tarihi: Mart 2022
Baskı Sayısı:  3
Ebat: 13x19
Sayfa Sayısı: 528
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
İkinci Baskıya Önsöz  9
Üçüncü Baskıya Önsöz  11
Kısaltmalar  31
Birinci Bölüm
İDARİ ETKİNLİKLERİN HUKUKİ ÇERÇEVESİ
Birinci Kısım
DEVLET İDARESİ
I. DEVLETİN OLUŞUMU VE ÖZELLİKLERİ  33
A. Devletin Tanımı ve Unsurları  33
1. Devletin Tanımı  33
2. Devletin Unsurları  33
a. Ülke (=Kara, Toprak Parçası)  34
b. Nüfus (=Toplum veya Millet)  34
c. Egemenlik (=Hakimiyet) veya İktidar  35
II. İDARE HUKUKUNA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR, İDARE HUKUKUNUN ÖZELİKLERİ VE KAYNAKLARI  36
A. İdare Kavramının Tanımı ve İdarenin İşlevi  36
B. İdare Hukukunun Konusu, Tanımı Ölçütleri ve Özellikleri  37
C. İdarenin Diğer Devlet Organlarının İşlevlerinden Ayrılması  38
1. Yönetmek (=İdare Etmek) ve Yasama İşlevinin Farklılıkları  38
2. Yönetmek ve Yargılamak İşlevinin Farklılıkları  39
3. Yönetmek ve Hükümet Etmek İşlevinin Farklılıkları  41
D. Türkiye Cumhuriyeti Devlet İdaresinin Görevleri  43
1. Milli Güvenliğin Korunması  44
2. Kolluk Faaliyetlerinin Yürütülmesi/Düzeni Sağlamak  44
3. Kamu Hizmetlerinin Yürütülmesi  45
4. Özendirme ve Destekleme Faaliyeti  46
5. İç Düzen (=Özyönetim) Faaliyetleri  46
6. Planlama Faaliyetleri  47
E. İdare Hukukunun Özellikleri  47
1. İdare Hukuku Özerk ve Genç Bir Hukuk Dalıdır  48
2. İdare Hukuku Tedvin Edilmemiş (=Kodifiye Edilmemiş, Derlenmemiş) Bir Hukuk Dalıdır  48
3. İdare Hukuku İçtihadi (=Jurispürüdansiyel, Yargı Kararlarına Dayanan) Bir Hukuk Dalıdır  49
4. İdare Hukuku Eşitsizlik İlkesi Üzerine İnşa Edilmiştir  49
5. İdare Hukuku Millidir  49
6. İdare Hukuku Anayasa Hukukunun Somutlaşmış Halidir  50
7. İdare Hukuku Dinamik Bir Hukuk Dalıdır  50
8. İdare Hukuku Disiplinler Arası Bir Hukuktur  51
9. İdare Hukukunun Kurum ve Kurallarının Uygulanmasından Kaynaklanan Uyuşmazlıklar İlke Olarak İdari Yargıda Çözümlenir  51
İkinci Kısım
İDARENİN HUKUKA TÂBİ KILINMASI
I. KANUNİ İDARENİN KAYNAKLARI  52
A. Anayasa  53
B. Hukukun Evrensel İlkeleri  55
C. Milletlerarası Hukuk  55
D. Kanun ve Cumhurbaşkanı Kararnameleri  58
E. İdarenin Düzenleyici İşlemleri  66
1. Yönetmelik  68
2. Diğer Düzenleyici İşlemler  70
F. Yardımcı Kaynaklar  71
II. İDARE HUKUKUNUN TEMELİ OLARAK HUKUK DEVLETİ  72
A. Hukuk Devletinin Tarihsel Gelişim Seyri  72
1. Mülk Devlet Anlayışı  75
2. Polis Devleti ve Hazine Teorisi  76
B. Hukuk Devletine İlişkin Temel Açıklamalar  78
C. Hukuk Devletinin Gerekleri  82
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Güvence Altına Alınması  82
a. Genel Olarak  82
b. Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlanmasının Sınırı  84
ba. Sınırlama Kanun İle Yapılmalıdır  85
bb. Sınırlamalar Anayasa’nın İlgili Maddesinde Belirtilen Sebeplere Dayandırılmalıdır  85
bc. Sınırlandırma Ölçülülük İlkesine Uygun Olmalıdır  86
bd. Sınırlandırma Demokratik Toplum Düzeninin Gereklerine Uygun ve Temel Hak ve Hürriyetin Özüne Dokunmaması Gerekir  90
be. Sınırlama, Laik Cumhuriyet İlkesine Uygun Olmalıdır  91
2. Devlet Organlarının İşlemlerinin Yargısal Denetimi  91
3. Kazanılmış Haklara Saygılı Olma İlkesi  95
4. Kanunsuz Suç ve Ceza Olmaz İlkesi  96
5. Mahkemelerin Bağımsızlığı, Tarafsızlığı ve Yargıç Güvencesi  96
6. İdarenin Yargısal Denetimi  98
7. Kuvvetler (=Erkler, Güçler) Ayrılığı İlkesi  100
8. Kanunların Genelliği ve Soyutluğu  102
9. Kanun Önünde Eşitlik  103
10. İdarenin Kanuniliği ve Tarafsızlığı  106
11. İdarenin Sorumluluğu  107
İkinci Bölüm
ANAYASA’DA ÖNGÖRÜLEN İDAREYE İLİŞKİN
TEMEL İLKELER VE TÜRK İDARE TEŞKİLATI
Birinci Kısım TÜRK İDARİ TEŞKİLATININ ESASLARI  109
I. İDARENİN KANUNİLİĞİ VE İDARENİN BÜTÜNLÜĞÜ İLKELERİ  109
A. Hiyerarşi Kudreti ve Hiyerarşik Denetim  111
1. Genel Olarak  111
2. Hiyerarşi Yetkisinin Özellikleri  112
3. Hiyerarşi Yetkisinin Kapsamı  114
4. Hiyerarşi Yetkisinin Kullanılamayacağı Durumlar ve Kanunsuz Emir  116
5. Hiyerarşi Yetkisini Kullanacak Makamlar  118
B. İdari Vesayet  118
1. Genel Olarak  118
2. Vesayet Yetkisini Kullanabilecek Makamlar  120
3. İdari Vesayet Yetkilerinin Kapsamı  121
4. Vesayet Yetkisinin Hiyerarşik Yetki İle Karşılaştırılması  126
5. Vesayet Yetkisinin Kullanılma Yöntemleri  127
II. KAMU TÜZELKİŞİLİĞİ  131
A. Genel Anlamda Tüzel Kişilik ve Özel Hukuk – Kamu Hukuku Tüzel Kişiliği  131
B. Kamu Hukuku Tüzel Kişilikleri İle Özel Hukuk Tüzel Kişiliklerinin Birbirlerinden Farkları  132
III. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATINA HÂKİM OLAN ANAYASA İLKELERİ  135
A. Merkezden Yönetim İlkesi  137
1. Tanımı ve Özellikleri  137
2. Merkezden Yönetim Yöntemleri  140
a. Merkeziyetçilik  141
b. Yetki Genişliği (=Âdem–i Temerküz, Tevsi–i Mezuniyet)  141
3. Merkezden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları  142
B. Yerinden Yönetim (=Âdemi Merkeziyetçilik)  144
1. Özellikleri  148
2. Yerinden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları  149
İkinci Kısım
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – MERKEZİ İDARE
I. GENEL OLARAK  152
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN BAŞKENT TEŞKİLATI  153
A. Cumhurbaşkanı  153
B. Başkanlık Sisteminin Türkiye Uygulaması: Türk Tipi Cumhurbaşkanlık Sisteminde Cumhurbaşkanı  154
1. Cumhurbaşkanının Seçimi ve Cumhurbaşkanına Vekâlet  161
2. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri  165
a. Yasama İle İlgili Görev ve Yetkileri  166
b. Yürütme İle İlgili Görev ve Yetkileri  167
c. Yargı İle İlgili Görev ve Yetkileri  170
3. Cumhurbaşkanlığı Sisteminde Yürütme Organının Siyasi ve Cezai Sorumluluğu  171
C. Cumhurbaşkanı Yardımcılıkları  174
D. Cumhurbaşkanı Özel Kalem Müdürlüğü  177
E. Cumhurbaşkanı Başdanışmanı ve Danışmanı  178
F. İdari İşler Başkanlığı  178
G. Cumhurbaşkanlığı Ofisleri  179
H. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları  183
I. Bakanlıklar  185
J. Bakan Yardımcıları  194
K. Cumhurbaşkanlığına Bağlı Kurum ve Kuruluşlar  196
1. Devlet Denetleme Kurulu  197
2. Milli Güvenlik Kurulu  203
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN TAŞRA TEŞKİLATI  207
A. İl İdaresi  209
1. Vali  209
2. İl İdare Şube Başkanları (=İl Müdürlükleri)  213
3. İl İdare Kurulu  214
B. İlçe Yönetimi  214
1. Kaymakam  215
2. İlçe İdare Şube Başkanları  218
3. İlçe İdare Kurulu  219
Üçüncü Kısım
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – YERİNDEN YÖNETİM İDARELERİ
I. GENEL AÇIKLAMALAR  220
II. İDARİ YERİNDEN YÖNETİM  221
A. Genel Olarak  221
B. İdari Yerinden Yönetim Türleri  222
1. Coğrafi Yerinden Yönetim  222
2. Türleri  225
a. İl Özel İdaresi  225
b. Belediyeler ve Büyükşehir Belediyeleri  227
c. Köyler  231
C. Fonksiyonel Yerinden Yönetim (=Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları)  232
Üçüncü Bölüm
İDARİ İŞLEMLER VE İDARİ SÖZLEŞMELER
Birinci Kısım
İDARİ İŞLEMLER
I. TANIM  235
II. İDARİ İŞLEMİN ÖZELLİKLERİ  238
A. Kural Olarak İdari Makamlar Tarafından Kamu Gücüne Dayanılarak Yapılır  238
B. Tek Yanlı İrade Açıklamasıdır  238
C. İcrailik (=Etkili Karar Olma) Niteliğini Taşır ve Re’sen İcra Edilebilir  239
D. Hukuka Uygunluk Karinesinden Yararlanır ve Yargısal Denetime Tabidir  242
III. İDARİ İŞLEMİN UNSURLARI  243
A. Yetki Unsuru  243
1. Yetki Çeşitleri  245
a. Kişi Yönünden Yetki  245
aa. Fiili Memur Teorisi  245
ab. Vekâlet  246
ac. Yetki ve İmza Devri  247
b. Konu Yönünden Yetki  251
c. Yer Yönünden Yetki  253
d. Zaman Yönünden Yetki  253
2. Yetki Unsurunda Sakatlık Halleri  254
a. Fonksiyon (=Görev) Gaspı  254
b. Yetki Gaspı  256
c. Yetki Tecavüzü (=Aşımı)  257
B. Şekil (=Biçim, Usul ve Prosedür) Unsuru  258
C. Sebep (=Neden) Unsuru  264
D. Konu Unsuru  266
E. Amaç (=Maksat) Unsuru  268
F. İdarenin Bağlı ve Takdir Yetkisi ve İdari İşlemin Unsurları  269
IV. İDARİ İŞLEMİN ÇEŞİTLERİ  276
A. Organik Açıdan İdari İşlemler  276
1. Yasama Organının İdari İşlemleri  276
2. Yargı Organının İdari İşlemleri  277
3. Yürütme Organının (=İdarenin) İdari İşlemleri  277
B. Maddi (=Yapısı) Bakımdan Ayrım  278
1. Düzenleyici İşlemler (=Genel İşlemler, Kural İşlemler, Genel Düzenleyici İşlemler)  278
2. Bireysel (=Birel) İşlemler  279
a. Şart İşlemler (=Şart Tasarruflar, Koşul İşlemler, Durum İşlemler)  279
b. Öznel İşlem  279
3. Karma İşlemler  280
4. Birden Çok İlgiliye Yönelik Bireysel İşlemler  280
a. Genel İdari Kararlar  280
b. Otomatik İşlemler  281
C. İrade Açıklayanların Sayısı Bakımından Ayrım  281
1. Basit İradeli İşlemler  281
2. Kurul (=Kolektif, Toplu İşlem) İşlemler  281
3. Birleşme İşlemler  281
4. Zincir İşlemler  282
D. Açıklanan İradenin Şekline Göre Ayrım  282
1. Açık (=Sarih) İşlemler  282
2. Zımni (=Örtülü) İşlemler  282
V. İDARİ İŞLEMLERİN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ  284
VI. İDARİ İŞLEMLERİN SONA ERMESİ  285
A. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesi Dışında Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler  285
1. Hukuki Nedenler  285
2. Fiili Nedenler  286
3. İdari İşlemin Kendiliğinden Sona Ermesi  286
B. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesine Bağlı Olarak Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler  287
1. Geri Alma  287
2. Kaldırma (=İlga)  289
3. Değiştirme  291
4. Düzeltme  291
İkinci Kısım
İDARİ SÖZLEŞMELER
I. TANIMI VE ÖLÇÜTLERİ  292
II. İDARİ SÖZLEŞMELERİN TÜRLERİ  294
A. İdari Sözleşmelerin Klasik Tipleri  295
1. Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmeleri  295
2. İltizam Sözleşmeleri  295
3. Kamu İstikraz (=Kamu Borçlanma) Sözleşmeleri  296
4. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerinin İşletilmesine İlişkin Sözleşmeler  296
5. Orman İşletme Sözleşmeleri  297
6. İdari Hizmet Sözleşmeleri  297
B. İdari Sözleşmelerin Yeni Türleri  298
C. İsimsiz İdari Sözleşmeler (=Atipik İdari Sözleşmeler)  299
III. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ  299
IV. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN KANUNİ DÜZENLEMELER  301
A. 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Kapsamı  301
B. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun Kapsamı  301
C. Kamu İhale Kanunu'nun Temel İlkeleri  303
1. Saydamlık (=Şeffaflık)  303
2. Rekabet  303
3. Eşitlik  303
4. Güvenirlik  303
5. Kamuoyu Denetimi  303
6. İhtiyaçların Uygun Şartlarla ve Zamanında Karşılanması  304
7. Kaynakların Verimli Kullanılması  304
D. İhale Usulleri  304
1. 2686 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Öngördüğü Usuller  304
a. Kapalı İhale Usulü  304
b. Açık Arttırma ve Eksiltme Usulü  305
c. Pazarlık Usulü  305
d. Yarışma Usulü  305
2. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun Öngördüğü İhale Usulleri  305
a. Açık İhale Usulü  305
b. Belli İstekliler Arasında İhale Usulü  305
c. Pazarlık Usulü  306
d. Doğrudan Temin Usulü  306
e. Tasarım Yarışmaları  306
E. 4734 Sayılı Kanun’un Öngördüğü İhale Süreci  306
F. İdari Sözleşmelerin Biçimi ve Bölümleri  308
1. Şartname  309
2. Anlaşma  309
G. Kamu İhale Uyuşmazlıklarının Çözümü  309
1. İdari Çözüm  310
a. İdareye Şikâyet  310
b. Kamu İhale Kurumu’na İtirazen Şikâyet  310
2. Yargısal Çözüm  310
Dördüncü Bölüm
KAMU HİZMETİ
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI  311
II. KAMU HİZMETİNE EGEMEN OLAN TEMEL İLKELER  315
A. Süreklilik (=Kesintisizlik, Devamlılık, İnkıtaya Uğramama) ve Düzenlilik  315
B. Değişkenlik (=Uyarlama)  316
C. Nesnellik (=Tarafsızlık) ve Eşitlik  317
D. Kamu Hizmetlerinin Bedelsizliği (=Meccaniliği, Karşılıksız Olması)  319
III. KAMU HİZMETLERİNİN KURULMASI, DÜZENLENMESİ, KALDIRILMASI  321
A. Kamu Hizmetlerinin Düzenlenmesi  322
B. Kamu Hizmetlerinin Kaldırılması  322
VI. KAMU HİZMETİNİN TÜRLERİ  323
A. Tekelli – Tekelsiz Kamu Hizmetleri  323
B. Yürütüldükleri Alana Göre  324
C. Bireylerin Yararlanma Biçimlerine Göre  324
D. Konularına Göre Kamu Hizmeti Türleri  324
1. İdari Kamu Hizmetleri  324
2. İktisadi Kamu Hizmetleri  325
3. Sosyal Kamu Hizmetleri  325
4. Bilimsel, Teknik ve Kültürel Kamu Hizmetleri  326
V. KAMU HİZMETLERİNİN GÖRÜLME USULLERİ  326
A. Emanet Usulü  326
B. Müşterek Emanet Usulü  327
C. Ruhsat Usulü  328
D. İltizam Usulü  329
E. İmtiyaz Usulü  329
1. İmtiyaz Sözleşmesinde İdarenin Yetkileri ve Yükümlülükleri  330
2. İmtiyaz Sahibinin Hakları, Ayrıcalıkları Yükümlülükleri  332
3. Kamu Hizmet İmtiyaz Sözleşmelerinin Sona Ermesi  334
Beşinci Bölüm
İDARİ KOLLUK
I. TANIM  337
II. İDARİ KOLLUĞUN AMACI VE İDARİ KOLLUK TÜRLERİ  340
A. İdari Kolluğun Amacı: Kamu Düzeni Kavramı ve Unsurları  340
1. Güvenlik  343
2. Dirlik ve Esenlik  344
3. Genel Sağlık  345
4. Genel Ahlâkın Korunması  346
B. İdari Kolluk – Adli Kolluk Ayırımı  347
C. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk  353
1. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımı  353
2. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımının Sonuçları ve Kolluk Yetkilerinin Çatışması ve Yarışması  356
III. KOLLUK MAKAMLARI, İŞLEMLERİ VE USULLERİ  359
A. Kolluk Makamları  359
B. Kolluk İşlemleri  360
C. Kolluk Yetkilerinin Kullanma Usulleri  361
1. İzin Usulü  361
2. Bildirim Usulü  362
3. Serbesti Usulü  363
IV. KOLLUK YETKİSİNİN SINIRLARI VE KOLLUK YETKİLERİNİN GENİŞLEMESİ  364
A. Kolluk Yetkisinin Sınırları  364
B. Kolluk Yetkilerinin Genişlemesi: Olağanüstü Hal Rejimi  366
Altıncı Bölüm
İDARENİN SORUMLULUĞU
I. GENEL OLARAK  369
II. İDARENİN SORUMLULUĞUN ŞARTLARI  375
A. İdari Davranış  375
B. Zarar  376
1. Zarar, Gerçek ve Kesin Olmalıdır  382
2. Zarar Özel Olmalıdır  383
3. Zarar, Meşru Bir Menfaat ya da Hakka Yönelik Olmalıdır  383
4. Zarar, Maddi Ya Da Manevi Nitelikte Olabilir  383
5. Zarar, Parayla Takdir Edilebilen Bir Zarar Olmalıdır  384
6. Zarar, Anormal Olmalıdır  387
C. Nedensellik Bağı (=İlliyet Bağı, İlliyet Rabıtası)  388
III. SORUMLULUĞUN KALKMASI VEYA AZALMASI  389
A. Zorlayıcı Nedenler (=Mücbir Sebep, Force Majeur)  389
B. Beklenmeyen Durumlar (=Kaza, Cas Fortuit)  390
C. Zarar Görenin Kusuru  390
D. Üçüncü Kişinin Kusuru  393
IV. HİZMET KUSURU  394
A. Hizmet Kusurunun Özellikleri  401
1. Hizmet Kusuru, Nesnel (=Objektif Niteliği Haiz) ve Anonimdir  401
2. Hizmet Kusuru, Genel ve Asli Sorumluluk Türüdür  402
3. Hizmet Kusuru, Olaylara Göre Değişen, Esnek Bir Kavramdır  402
B. Hizmet Kusuru Sayılan Haller  403
1. Hizmetin Kötü İşlemesi  403
2. Hizmetin Geç İşlemesi  405
3. Hizmetin Hiç İşlememesi  406
C. Hizmet Kusuru– Kişisel Kusur Ayrımı  407
V. İDARENİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU  413
A. Risk İlkesi (=Muhataralı Faaliyet, Tehlike Sorumluluğu, Hasar Kuramı)  416
1. Mesleki Risklerden Doğan Sorumluluk  418
a. Daimî Kamu Görevlilerinin Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk  420
b. Geçici Olarak Kamu Görevlerine Katılanların Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk  420
2. Sosyal Risk İlkesi  421
B. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi  425
C. Bayındırlık Hizmetlerine Katılanların Özel Durumuna Göre Sorumluluk  426
D. Hukuka Uygun İdari İşlemlerden Dolayı Sorumluluk  427
Yedinci Bölüm
KAMU MALLARI
Birinci Kısım
KAMU MALLARININ HUKUKİ REJİMİ
I. KAMU MALLARININ TANIMI  429
II. KAMU MALLARININ SINIFLANDIRILMASI  432
A. Kullanma Açısından (=Tahsis Amaçlarına Göre) Kamu Malları  432
1. Sahipsiz Mallar  432
2. Orta Mallar (=Menfaati Umuma Ait Mallar/Umumun İstifadesine Arz Edilmiş Mallar)  433
3. Hizmet Malları  433
B. Kökenleri Açısından (=Oluş Tarzlarına Göre) Kamu Malları  433
1. Tabii (=Doğal) Kamu Malları  433
2. Suni (=Yapay) Kamu Malları  434
C. Kamu Malı Niteliğini Kazanmaları Açısından Kamu Malları  435
1. Özel Mülkiyete Konu Olamayacak Nitelikteki Kamu Malları  435
2. Geleneksel Kamu Malları  435
3. Özgüleme (=Tahsis) Yöntemiyle Oluşan Kamu Malları  435
D. Taşınıp Taşınamadıklarına Göre Kamu Mallar  435
1. Taşınmaz Kamu Malları  436
2. Taşınır Kamu Malları  436
E. Maddi İçeriklerine Göre Kamu Malları  436
1. Kara Kamu Malları  436
2. Deniz / Su Kamu Malları  436
3. Hava Kamu Malları  436
III. KAMU MALLARININ ÖZELLİKLERİ  437
A. Özel Mülkiyete ve Bu Kapsamdaki Tasarruflara Konu Olmazlar  437
B. Kamu Malları Kamulaştırılamazlar  438
C. Kamu Malları Haczedilemezler  438
D. Kamu Malları Özel Mallara Nazaran Daha Ayrıcalıklı Bir Korumaya Tabidirler  439
IV. KAMU MALLARINDAN YARARLANMANIN HUKUKİ REJİMİ  439
A. Kamu Hizmetlerine Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı  440
B. Kamunun Doğrudan Kullanımına Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı  440
1. Genel (=Kolektif) Yararlanma  440
a. Serbestlik İlkesi  441
b. Eşitlik İlkesi  441
c. Yararlanmanın Karşılıksız Olması (=Bedelsizlik veya Meccanilik) İlkesi  442
2. Özel (=Bireysel) Yararlanma  442
a. İzine Bağlılık İlkesi  443
b. Ücretlilik (=Bedel) İlkesi  443
c. Yararlanmanın Geçici Olması İlkesi  444
İkinci Kısım
İDAREYE MAL VEYA HAK KAZANDIRAN YÖNTEMLER
I. GENEL OLARAK  445
II. KAMULAŞTIRMA İŞLEMİNİN BENZER KURUMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI  445
A. Devletleştirme (=Millileştirme)  445
B. İstimval (=Rekizisyon)  446
1. Genel Olarak  446
2. Özellikleri  447
C. Geçici İşgal  448
D. Zoralım (=Müsadere)  448
III. KAMULAŞTIRMA (=İSTİMLÂK)  449
A. Genel Olarak  449
B. Kamulaştırma İşleminin Unsurları Bakımından Analizi  450
C. Kamulaştırmanın Aşamaları  456
D. Mal Sahibinin Geri Alma Hakkı ve İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi  460
E. Özel Kamulaştırma Usuller  465
1. Trampa yoluyla Kamulaştırma  465
2. Acele Kamulaştırma  466
3. Kamulaştırmasız El Atma  468
a. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma  468
b. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma (=Fiili Yol, Dolayısıyla Kamulaştırmaya ve Kamulaştırmasız El Atma)  469
Sekizinci Bölüm
KAMU PERSONEL HUKUKU:
KAMU GÖREVLİLERİ VE MEMURLAR
I. KAMU GÖREVLİLERİNİN TANIMI  471
II. KAMU GÖREVLİSİ TÜRLERİ  473
A. Memurlar  473
1. Genel Olarak  473
2. Memur Tanımlamalarında Kullanılan Ölçütler  474
a. Genel İdare Esaslarına Tâbi Kamu Hizmeti Ölçütü  474
b. Kamu Hizmetinin Gerektirdiği Asli ve Sürekli Görevleri Yürütme Ölçütü  475
c. İstihdam Edilen Yer Ölçütü  475
d. Atama İşlemi Ölçütü  475
e. Kadro Ölçütü  476
f. Aylık Tahsisi Ölçütü  477
B. Diğer Kamu Görevlileri  477
1. Sözleşmeliler  478
2. Geçici Görevliler  478
3. İşçiler  479
C. Memurluk Sınıfları ve Kadroları  479
1. Sınıflandırma İlkesi  479
a. Sınıflandırmanın Türleri  480
aa. Kadro Sınıflandırması  480
bb. Rütbe Sınıflandırması  481
b. Sınıflandırmanın Yarar ve Sakıncaları  481
2. Kariyer İlkesi  482
3. Liyakat İlkesi  483
D. Memurluğa Giriş  484
1. Serbestlik İlkesi  485
2. Eşitlik İlkesi  485
3. Görevin Gerektirdiği Niteliklerden Başka Nitelik Aranmaması İlkesi  485
E. Memur Olma Şartları  486
1. Genel Şartlar  486
a. Yaş  486
b. Vatandaşlık  487
c. Öğrenim Şartı  487
d. Sağlık  487
e. Taksirli Suçlardan Mahkûmiyet  488
f. Askerlik  488
g. Kamu Haklarından Mahrum Bulunmamak  488
2. Özel Şartlar  489
F. Memuriyete Atama İşlemleri  489
1. Adaylığa Kabul Edilme ve Adayların Yetiştirilmesi  489
2. Memurluğa Atama  490
3. Atamalarda Görev Yerine Hareket ve İşe Başlama Süresi  491
G. Memurluğun Sona Ermesi  492
1. Çekilme (=İstifa)  492
2. Çekilmiş (=Müstafi) Sayılma  492
3. Memurluktan Çıkarma (=İhraç, Atılma)  493
4. Emeklilik  494
H. Memurların Görevden Uzaklaştırılması  494
1. Memurları Görevden Uzaklaştırmaya Yetkili Makamlar  494
2. Görevden Uzaklaştırılan Memurların Statüsü ve Kısıntılar  495
3. Memurların Görevden Uzaklaştırılması Tedbirinin Ortadan Kalkması ve İtiraz  495
III. MEMURLARIN TABİ OLDUĞU YÜKÜMLÜLÜKLER VE YASAKLAR  496
A. Memurların Yükümlülükleri (=Müspet Ödevleri)  496
1. Anayasa ve Kanunlara Saygılı Olma (=Sadakat)  496
2. Tarafsızlık ve Devlete Bağlılık  496
3. Amir Durumda Olan Devlet Memurlarının Görev ve Sorumlulukları  496
4. Davranışlarında Özel Bir İtina Gösterme ve İşbirliği  497
5. Mal Bildiriminde Bulunma  497
6. Basına Bilgi veya Demeç Verme  497
7. Giyimlerinde İtinalı Olma (=Uyumlu Giyinme)  497
8. Mesai Saatleri İçerisinde İşbaşında Bulunma  498
9. Resmî Belge, Araç ve Gereçlerin Yetki Verilen Mahaller Dışına Çıkarılmaması ve İadesi  498
B. Memurlara Yasak Olan Davranışlar (=Memurların Menfi Ödevleri)  498
1. Toplu Eylem ve Hareketlerde Bulunma (=Birlikte Çekilme) ve Grev Yasağı  498
2. Ticaret ve Diğer Kazanç Getirici Faaliyetlerde Bulunma ve İkinci Bir Görev Alma Yasağı  499
3. Hediye Alma, Menfaat Sağlama Yasağı  499
4. Denetimindeki Teşebbüsten Menfaat Sağlama Yasağı  499
5. Gizli Bilgileri Açıklama Yasağı  499
6. Diğer Yasaklar  499
C. Memurların Hakları  500
1. Güvenlik, Hizmet ve Çalışma Hakkı (= Uygulamayı İsteme Hakkı)  500
2. Müracaat, Şikâyet ve Dava Açma Hakkı  500
3. İzin Hakkı  501
4. Sendikal Haklar  501
5. Aylık, Yolluk ve Emekli Maaşı Hakkı  501
6. Diğer Sosyal Haklar  501
7. Çekilme  501
8. Kovuşturma ve Yargılama, İsnat ve İftiralara Karşı Koruma Hakkı  501
D. Memurların Hukuki Sorumluluğu  502
IV. MEMURLARIN DİSİPLİN REJİMİ  502
A. Disiplin Rejiminin İlkeleri  502
1. Kanunilik İlkesi  503
2. Ölçülülük İlkesi  503
3. Savunma Hakkının Dokunulmazlığı İlkesi  503
4. Aynı Fiil ve Hâle Birden Fazla Ceza Verilememesi İlkesi  503
5. Geçmişe Yürümezlik İlkesi  503
6. Lehte Olan Hükmün Uygulanması İlkesi  503
7. Şüpheden Sanık Yararlanır İlkesi  504
8. Bir Derece Hafif Ceza Verilmesi Yetkisi  504
9. Aleyhte Düzeltme Yasağı  504
B. 657 Sayılı DMK’ya Göre Disiplin Cezaları  504
1. Uyarma  504
2. Kınama  504
3. Aylıktan kesme  505
4. Kademe İlerlemesinin Durdurulması  505
5. Devlet Memurluğundan Çıkarılma  505
C. Disiplin Cezasını Vermeye Yetkili Merciler  505
D. Disiplin Soruşturması Süreci ve Usulü  505
V. 4483 SAYILI MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUNA GÖRE CEZA SORUŞTURMASI  506
A. Ön İnceleme  507
B. Soruşturma  508
C. Kovuşturma (=Yargılama)  508
Yararlanılan ve Başvurulabilecek Temel Kaynaklar  509
Kavramlar Dizini  519
 


Necmi Acun
Ekim 2024
225.00 TL
Sepete Ekle
Ender Ethem Atay
Ekim 2024
390.00 TL
Sepete Ekle
Fatma Süzgün Şahin Ünver
Ekim 2024
130.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
İkinci Baskıya Önsöz  9
Üçüncü Baskıya Önsöz  11
Kısaltmalar  31
Birinci Bölüm
İDARİ ETKİNLİKLERİN HUKUKİ ÇERÇEVESİ
Birinci Kısım
DEVLET İDARESİ
I. DEVLETİN OLUŞUMU VE ÖZELLİKLERİ  33
A. Devletin Tanımı ve Unsurları  33
1. Devletin Tanımı  33
2. Devletin Unsurları  33
a. Ülke (=Kara, Toprak Parçası)  34
b. Nüfus (=Toplum veya Millet)  34
c. Egemenlik (=Hakimiyet) veya İktidar  35
II. İDARE HUKUKUNA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR, İDARE HUKUKUNUN ÖZELİKLERİ VE KAYNAKLARI  36
A. İdare Kavramının Tanımı ve İdarenin İşlevi  36
B. İdare Hukukunun Konusu, Tanımı Ölçütleri ve Özellikleri  37
C. İdarenin Diğer Devlet Organlarının İşlevlerinden Ayrılması  38
1. Yönetmek (=İdare Etmek) ve Yasama İşlevinin Farklılıkları  38
2. Yönetmek ve Yargılamak İşlevinin Farklılıkları  39
3. Yönetmek ve Hükümet Etmek İşlevinin Farklılıkları  41
D. Türkiye Cumhuriyeti Devlet İdaresinin Görevleri  43
1. Milli Güvenliğin Korunması  44
2. Kolluk Faaliyetlerinin Yürütülmesi/Düzeni Sağlamak  44
3. Kamu Hizmetlerinin Yürütülmesi  45
4. Özendirme ve Destekleme Faaliyeti  46
5. İç Düzen (=Özyönetim) Faaliyetleri  46
6. Planlama Faaliyetleri  47
E. İdare Hukukunun Özellikleri  47
1. İdare Hukuku Özerk ve Genç Bir Hukuk Dalıdır  48
2. İdare Hukuku Tedvin Edilmemiş (=Kodifiye Edilmemiş, Derlenmemiş) Bir Hukuk Dalıdır  48
3. İdare Hukuku İçtihadi (=Jurispürüdansiyel, Yargı Kararlarına Dayanan) Bir Hukuk Dalıdır  49
4. İdare Hukuku Eşitsizlik İlkesi Üzerine İnşa Edilmiştir  49
5. İdare Hukuku Millidir  49
6. İdare Hukuku Anayasa Hukukunun Somutlaşmış Halidir  50
7. İdare Hukuku Dinamik Bir Hukuk Dalıdır  50
8. İdare Hukuku Disiplinler Arası Bir Hukuktur  51
9. İdare Hukukunun Kurum ve Kurallarının Uygulanmasından Kaynaklanan Uyuşmazlıklar İlke Olarak İdari Yargıda Çözümlenir  51
İkinci Kısım
İDARENİN HUKUKA TÂBİ KILINMASI
I. KANUNİ İDARENİN KAYNAKLARI  52
A. Anayasa  53
B. Hukukun Evrensel İlkeleri  55
C. Milletlerarası Hukuk  55
D. Kanun ve Cumhurbaşkanı Kararnameleri  58
E. İdarenin Düzenleyici İşlemleri  66
1. Yönetmelik  68
2. Diğer Düzenleyici İşlemler  70
F. Yardımcı Kaynaklar  71
II. İDARE HUKUKUNUN TEMELİ OLARAK HUKUK DEVLETİ  72
A. Hukuk Devletinin Tarihsel Gelişim Seyri  72
1. Mülk Devlet Anlayışı  75
2. Polis Devleti ve Hazine Teorisi  76
B. Hukuk Devletine İlişkin Temel Açıklamalar  78
C. Hukuk Devletinin Gerekleri  82
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Güvence Altına Alınması  82
a. Genel Olarak  82
b. Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlanmasının Sınırı  84
ba. Sınırlama Kanun İle Yapılmalıdır  85
bb. Sınırlamalar Anayasa’nın İlgili Maddesinde Belirtilen Sebeplere Dayandırılmalıdır  85
bc. Sınırlandırma Ölçülülük İlkesine Uygun Olmalıdır  86
bd. Sınırlandırma Demokratik Toplum Düzeninin Gereklerine Uygun ve Temel Hak ve Hürriyetin Özüne Dokunmaması Gerekir  90
be. Sınırlama, Laik Cumhuriyet İlkesine Uygun Olmalıdır  91
2. Devlet Organlarının İşlemlerinin Yargısal Denetimi  91
3. Kazanılmış Haklara Saygılı Olma İlkesi  95
4. Kanunsuz Suç ve Ceza Olmaz İlkesi  96
5. Mahkemelerin Bağımsızlığı, Tarafsızlığı ve Yargıç Güvencesi  96
6. İdarenin Yargısal Denetimi  98
7. Kuvvetler (=Erkler, Güçler) Ayrılığı İlkesi  100
8. Kanunların Genelliği ve Soyutluğu  102
9. Kanun Önünde Eşitlik  103
10. İdarenin Kanuniliği ve Tarafsızlığı  106
11. İdarenin Sorumluluğu  107
İkinci Bölüm
ANAYASA’DA ÖNGÖRÜLEN İDAREYE İLİŞKİN
TEMEL İLKELER VE TÜRK İDARE TEŞKİLATI
Birinci Kısım TÜRK İDARİ TEŞKİLATININ ESASLARI  109
I. İDARENİN KANUNİLİĞİ VE İDARENİN BÜTÜNLÜĞÜ İLKELERİ  109
A. Hiyerarşi Kudreti ve Hiyerarşik Denetim  111
1. Genel Olarak  111
2. Hiyerarşi Yetkisinin Özellikleri  112
3. Hiyerarşi Yetkisinin Kapsamı  114
4. Hiyerarşi Yetkisinin Kullanılamayacağı Durumlar ve Kanunsuz Emir  116
5. Hiyerarşi Yetkisini Kullanacak Makamlar  118
B. İdari Vesayet  118
1. Genel Olarak  118
2. Vesayet Yetkisini Kullanabilecek Makamlar  120
3. İdari Vesayet Yetkilerinin Kapsamı  121
4. Vesayet Yetkisinin Hiyerarşik Yetki İle Karşılaştırılması  126
5. Vesayet Yetkisinin Kullanılma Yöntemleri  127
II. KAMU TÜZELKİŞİLİĞİ  131
A. Genel Anlamda Tüzel Kişilik ve Özel Hukuk – Kamu Hukuku Tüzel Kişiliği  131
B. Kamu Hukuku Tüzel Kişilikleri İle Özel Hukuk Tüzel Kişiliklerinin Birbirlerinden Farkları  132
III. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATINA HÂKİM OLAN ANAYASA İLKELERİ  135
A. Merkezden Yönetim İlkesi  137
1. Tanımı ve Özellikleri  137
2. Merkezden Yönetim Yöntemleri  140
a. Merkeziyetçilik  141
b. Yetki Genişliği (=Âdem–i Temerküz, Tevsi–i Mezuniyet)  141
3. Merkezden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları  142
B. Yerinden Yönetim (=Âdemi Merkeziyetçilik)  144
1. Özellikleri  148
2. Yerinden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları  149
İkinci Kısım
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – MERKEZİ İDARE
I. GENEL OLARAK  152
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN BAŞKENT TEŞKİLATI  153
A. Cumhurbaşkanı  153
B. Başkanlık Sisteminin Türkiye Uygulaması: Türk Tipi Cumhurbaşkanlık Sisteminde Cumhurbaşkanı  154
1. Cumhurbaşkanının Seçimi ve Cumhurbaşkanına Vekâlet  161
2. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri  165
a. Yasama İle İlgili Görev ve Yetkileri  166
b. Yürütme İle İlgili Görev ve Yetkileri  167
c. Yargı İle İlgili Görev ve Yetkileri  170
3. Cumhurbaşkanlığı Sisteminde Yürütme Organının Siyasi ve Cezai Sorumluluğu  171
C. Cumhurbaşkanı Yardımcılıkları  174
D. Cumhurbaşkanı Özel Kalem Müdürlüğü  177
E. Cumhurbaşkanı Başdanışmanı ve Danışmanı  178
F. İdari İşler Başkanlığı  178
G. Cumhurbaşkanlığı Ofisleri  179
H. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları  183
I. Bakanlıklar  185
J. Bakan Yardımcıları  194
K. Cumhurbaşkanlığına Bağlı Kurum ve Kuruluşlar  196
1. Devlet Denetleme Kurulu  197
2. Milli Güvenlik Kurulu  203
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN TAŞRA TEŞKİLATI  207
A. İl İdaresi  209
1. Vali  209
2. İl İdare Şube Başkanları (=İl Müdürlükleri)  213
3. İl İdare Kurulu  214
B. İlçe Yönetimi  214
1. Kaymakam  215
2. İlçe İdare Şube Başkanları  218
3. İlçe İdare Kurulu  219
Üçüncü Kısım
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – YERİNDEN YÖNETİM İDARELERİ
I. GENEL AÇIKLAMALAR  220
II. İDARİ YERİNDEN YÖNETİM  221
A. Genel Olarak  221
B. İdari Yerinden Yönetim Türleri  222
1. Coğrafi Yerinden Yönetim  222
2. Türleri  225
a. İl Özel İdaresi  225
b. Belediyeler ve Büyükşehir Belediyeleri  227
c. Köyler  231
C. Fonksiyonel Yerinden Yönetim (=Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları)  232
Üçüncü Bölüm
İDARİ İŞLEMLER VE İDARİ SÖZLEŞMELER
Birinci Kısım
İDARİ İŞLEMLER
I. TANIM  235
II. İDARİ İŞLEMİN ÖZELLİKLERİ  238
A. Kural Olarak İdari Makamlar Tarafından Kamu Gücüne Dayanılarak Yapılır  238
B. Tek Yanlı İrade Açıklamasıdır  238
C. İcrailik (=Etkili Karar Olma) Niteliğini Taşır ve Re’sen İcra Edilebilir  239
D. Hukuka Uygunluk Karinesinden Yararlanır ve Yargısal Denetime Tabidir  242
III. İDARİ İŞLEMİN UNSURLARI  243
A. Yetki Unsuru  243
1. Yetki Çeşitleri  245
a. Kişi Yönünden Yetki  245
aa. Fiili Memur Teorisi  245
ab. Vekâlet  246
ac. Yetki ve İmza Devri  247
b. Konu Yönünden Yetki  251
c. Yer Yönünden Yetki  253
d. Zaman Yönünden Yetki  253
2. Yetki Unsurunda Sakatlık Halleri  254
a. Fonksiyon (=Görev) Gaspı  254
b. Yetki Gaspı  256
c. Yetki Tecavüzü (=Aşımı)  257
B. Şekil (=Biçim, Usul ve Prosedür) Unsuru  258
C. Sebep (=Neden) Unsuru  264
D. Konu Unsuru  266
E. Amaç (=Maksat) Unsuru  268
F. İdarenin Bağlı ve Takdir Yetkisi ve İdari İşlemin Unsurları  269
IV. İDARİ İŞLEMİN ÇEŞİTLERİ  276
A. Organik Açıdan İdari İşlemler  276
1. Yasama Organının İdari İşlemleri  276
2. Yargı Organının İdari İşlemleri  277
3. Yürütme Organının (=İdarenin) İdari İşlemleri  277
B. Maddi (=Yapısı) Bakımdan Ayrım  278
1. Düzenleyici İşlemler (=Genel İşlemler, Kural İşlemler, Genel Düzenleyici İşlemler)  278
2. Bireysel (=Birel) İşlemler  279
a. Şart İşlemler (=Şart Tasarruflar, Koşul İşlemler, Durum İşlemler)  279
b. Öznel İşlem  279
3. Karma İşlemler  280
4. Birden Çok İlgiliye Yönelik Bireysel İşlemler  280
a. Genel İdari Kararlar  280
b. Otomatik İşlemler  281
C. İrade Açıklayanların Sayısı Bakımından Ayrım  281
1. Basit İradeli İşlemler  281
2. Kurul (=Kolektif, Toplu İşlem) İşlemler  281
3. Birleşme İşlemler  281
4. Zincir İşlemler  282
D. Açıklanan İradenin Şekline Göre Ayrım  282
1. Açık (=Sarih) İşlemler  282
2. Zımni (=Örtülü) İşlemler  282
V. İDARİ İŞLEMLERİN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ  284
VI. İDARİ İŞLEMLERİN SONA ERMESİ  285
A. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesi Dışında Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler  285
1. Hukuki Nedenler  285
2. Fiili Nedenler  286
3. İdari İşlemin Kendiliğinden Sona Ermesi  286
B. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesine Bağlı Olarak Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler  287
1. Geri Alma  287
2. Kaldırma (=İlga)  289
3. Değiştirme  291
4. Düzeltme  291
İkinci Kısım
İDARİ SÖZLEŞMELER
I. TANIMI VE ÖLÇÜTLERİ  292
II. İDARİ SÖZLEŞMELERİN TÜRLERİ  294
A. İdari Sözleşmelerin Klasik Tipleri  295
1. Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmeleri  295
2. İltizam Sözleşmeleri  295
3. Kamu İstikraz (=Kamu Borçlanma) Sözleşmeleri  296
4. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerinin İşletilmesine İlişkin Sözleşmeler  296
5. Orman İşletme Sözleşmeleri  297
6. İdari Hizmet Sözleşmeleri  297
B. İdari Sözleşmelerin Yeni Türleri  298
C. İsimsiz İdari Sözleşmeler (=Atipik İdari Sözleşmeler)  299
III. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ  299
IV. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN KANUNİ DÜZENLEMELER  301
A. 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Kapsamı  301
B. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun Kapsamı  301
C. Kamu İhale Kanunu'nun Temel İlkeleri  303
1. Saydamlık (=Şeffaflık)  303
2. Rekabet  303
3. Eşitlik  303
4. Güvenirlik  303
5. Kamuoyu Denetimi  303
6. İhtiyaçların Uygun Şartlarla ve Zamanında Karşılanması  304
7. Kaynakların Verimli Kullanılması  304
D. İhale Usulleri  304
1. 2686 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Öngördüğü Usuller  304
a. Kapalı İhale Usulü  304
b. Açık Arttırma ve Eksiltme Usulü  305
c. Pazarlık Usulü  305
d. Yarışma Usulü  305
2. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun Öngördüğü İhale Usulleri  305
a. Açık İhale Usulü  305
b. Belli İstekliler Arasında İhale Usulü  305
c. Pazarlık Usulü  306
d. Doğrudan Temin Usulü  306
e. Tasarım Yarışmaları  306
E. 4734 Sayılı Kanun’un Öngördüğü İhale Süreci  306
F. İdari Sözleşmelerin Biçimi ve Bölümleri  308
1. Şartname  309
2. Anlaşma  309
G. Kamu İhale Uyuşmazlıklarının Çözümü  309
1. İdari Çözüm  310
a. İdareye Şikâyet  310
b. Kamu İhale Kurumu’na İtirazen Şikâyet  310
2. Yargısal Çözüm  310
Dördüncü Bölüm
KAMU HİZMETİ
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI  311
II. KAMU HİZMETİNE EGEMEN OLAN TEMEL İLKELER  315
A. Süreklilik (=Kesintisizlik, Devamlılık, İnkıtaya Uğramama) ve Düzenlilik  315
B. Değişkenlik (=Uyarlama)  316
C. Nesnellik (=Tarafsızlık) ve Eşitlik  317
D. Kamu Hizmetlerinin Bedelsizliği (=Meccaniliği, Karşılıksız Olması)  319
III. KAMU HİZMETLERİNİN KURULMASI, DÜZENLENMESİ, KALDIRILMASI  321
A. Kamu Hizmetlerinin Düzenlenmesi  322
B. Kamu Hizmetlerinin Kaldırılması  322
VI. KAMU HİZMETİNİN TÜRLERİ  323
A. Tekelli – Tekelsiz Kamu Hizmetleri  323
B. Yürütüldükleri Alana Göre  324
C. Bireylerin Yararlanma Biçimlerine Göre  324
D. Konularına Göre Kamu Hizmeti Türleri  324
1. İdari Kamu Hizmetleri  324
2. İktisadi Kamu Hizmetleri  325
3. Sosyal Kamu Hizmetleri  325
4. Bilimsel, Teknik ve Kültürel Kamu Hizmetleri  326
V. KAMU HİZMETLERİNİN GÖRÜLME USULLERİ  326
A. Emanet Usulü  326
B. Müşterek Emanet Usulü  327
C. Ruhsat Usulü  328
D. İltizam Usulü  329
E. İmtiyaz Usulü  329
1. İmtiyaz Sözleşmesinde İdarenin Yetkileri ve Yükümlülükleri  330
2. İmtiyaz Sahibinin Hakları, Ayrıcalıkları Yükümlülükleri  332
3. Kamu Hizmet İmtiyaz Sözleşmelerinin Sona Ermesi  334
Beşinci Bölüm
İDARİ KOLLUK
I. TANIM  337
II. İDARİ KOLLUĞUN AMACI VE İDARİ KOLLUK TÜRLERİ  340
A. İdari Kolluğun Amacı: Kamu Düzeni Kavramı ve Unsurları  340
1. Güvenlik  343
2. Dirlik ve Esenlik  344
3. Genel Sağlık  345
4. Genel Ahlâkın Korunması  346
B. İdari Kolluk – Adli Kolluk Ayırımı  347
C. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk  353
1. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımı  353
2. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımının Sonuçları ve Kolluk Yetkilerinin Çatışması ve Yarışması  356
III. KOLLUK MAKAMLARI, İŞLEMLERİ VE USULLERİ  359
A. Kolluk Makamları  359
B. Kolluk İşlemleri  360
C. Kolluk Yetkilerinin Kullanma Usulleri  361
1. İzin Usulü  361
2. Bildirim Usulü  362
3. Serbesti Usulü  363
IV. KOLLUK YETKİSİNİN SINIRLARI VE KOLLUK YETKİLERİNİN GENİŞLEMESİ  364
A. Kolluk Yetkisinin Sınırları  364
B. Kolluk Yetkilerinin Genişlemesi: Olağanüstü Hal Rejimi  366
Altıncı Bölüm
İDARENİN SORUMLULUĞU
I. GENEL OLARAK  369
II. İDARENİN SORUMLULUĞUN ŞARTLARI  375
A. İdari Davranış  375
B. Zarar  376
1. Zarar, Gerçek ve Kesin Olmalıdır  382
2. Zarar Özel Olmalıdır  383
3. Zarar, Meşru Bir Menfaat ya da Hakka Yönelik Olmalıdır  383
4. Zarar, Maddi Ya Da Manevi Nitelikte Olabilir  383
5. Zarar, Parayla Takdir Edilebilen Bir Zarar Olmalıdır  384
6. Zarar, Anormal Olmalıdır  387
C. Nedensellik Bağı (=İlliyet Bağı, İlliyet Rabıtası)  388
III. SORUMLULUĞUN KALKMASI VEYA AZALMASI  389
A. Zorlayıcı Nedenler (=Mücbir Sebep, Force Majeur)  389
B. Beklenmeyen Durumlar (=Kaza, Cas Fortuit)  390
C. Zarar Görenin Kusuru  390
D. Üçüncü Kişinin Kusuru  393
IV. HİZMET KUSURU  394
A. Hizmet Kusurunun Özellikleri  401
1. Hizmet Kusuru, Nesnel (=Objektif Niteliği Haiz) ve Anonimdir  401
2. Hizmet Kusuru, Genel ve Asli Sorumluluk Türüdür  402
3. Hizmet Kusuru, Olaylara Göre Değişen, Esnek Bir Kavramdır  402
B. Hizmet Kusuru Sayılan Haller  403
1. Hizmetin Kötü İşlemesi  403
2. Hizmetin Geç İşlemesi  405
3. Hizmetin Hiç İşlememesi  406
C. Hizmet Kusuru– Kişisel Kusur Ayrımı  407
V. İDARENİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU  413
A. Risk İlkesi (=Muhataralı Faaliyet, Tehlike Sorumluluğu, Hasar Kuramı)  416
1. Mesleki Risklerden Doğan Sorumluluk  418
a. Daimî Kamu Görevlilerinin Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk  420
b. Geçici Olarak Kamu Görevlerine Katılanların Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk  420
2. Sosyal Risk İlkesi  421
B. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi  425
C. Bayındırlık Hizmetlerine Katılanların Özel Durumuna Göre Sorumluluk  426
D. Hukuka Uygun İdari İşlemlerden Dolayı Sorumluluk  427
Yedinci Bölüm
KAMU MALLARI
Birinci Kısım
KAMU MALLARININ HUKUKİ REJİMİ
I. KAMU MALLARININ TANIMI  429
II. KAMU MALLARININ SINIFLANDIRILMASI  432
A. Kullanma Açısından (=Tahsis Amaçlarına Göre) Kamu Malları  432
1. Sahipsiz Mallar  432
2. Orta Mallar (=Menfaati Umuma Ait Mallar/Umumun İstifadesine Arz Edilmiş Mallar)  433
3. Hizmet Malları  433
B. Kökenleri Açısından (=Oluş Tarzlarına Göre) Kamu Malları  433
1. Tabii (=Doğal) Kamu Malları  433
2. Suni (=Yapay) Kamu Malları  434
C. Kamu Malı Niteliğini Kazanmaları Açısından Kamu Malları  435
1. Özel Mülkiyete Konu Olamayacak Nitelikteki Kamu Malları  435
2. Geleneksel Kamu Malları  435
3. Özgüleme (=Tahsis) Yöntemiyle Oluşan Kamu Malları  435
D. Taşınıp Taşınamadıklarına Göre Kamu Mallar  435
1. Taşınmaz Kamu Malları  436
2. Taşınır Kamu Malları  436
E. Maddi İçeriklerine Göre Kamu Malları  436
1. Kara Kamu Malları  436
2. Deniz / Su Kamu Malları  436
3. Hava Kamu Malları  436
III. KAMU MALLARININ ÖZELLİKLERİ  437
A. Özel Mülkiyete ve Bu Kapsamdaki Tasarruflara Konu Olmazlar  437
B. Kamu Malları Kamulaştırılamazlar  438
C. Kamu Malları Haczedilemezler  438
D. Kamu Malları Özel Mallara Nazaran Daha Ayrıcalıklı Bir Korumaya Tabidirler  439
IV. KAMU MALLARINDAN YARARLANMANIN HUKUKİ REJİMİ  439
A. Kamu Hizmetlerine Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı  440
B. Kamunun Doğrudan Kullanımına Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı  440
1. Genel (=Kolektif) Yararlanma  440
a. Serbestlik İlkesi  441
b. Eşitlik İlkesi  441
c. Yararlanmanın Karşılıksız Olması (=Bedelsizlik veya Meccanilik) İlkesi  442
2. Özel (=Bireysel) Yararlanma  442
a. İzine Bağlılık İlkesi  443
b. Ücretlilik (=Bedel) İlkesi  443
c. Yararlanmanın Geçici Olması İlkesi  444
İkinci Kısım
İDAREYE MAL VEYA HAK KAZANDIRAN YÖNTEMLER
I. GENEL OLARAK  445
II. KAMULAŞTIRMA İŞLEMİNİN BENZER KURUMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI  445
A. Devletleştirme (=Millileştirme)  445
B. İstimval (=Rekizisyon)  446
1. Genel Olarak  446
2. Özellikleri  447
C. Geçici İşgal  448
D. Zoralım (=Müsadere)  448
III. KAMULAŞTIRMA (=İSTİMLÂK)  449
A. Genel Olarak  449
B. Kamulaştırma İşleminin Unsurları Bakımından Analizi  450
C. Kamulaştırmanın Aşamaları  456
D. Mal Sahibinin Geri Alma Hakkı ve İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi  460
E. Özel Kamulaştırma Usuller  465
1. Trampa yoluyla Kamulaştırma  465
2. Acele Kamulaştırma  466
3. Kamulaştırmasız El Atma  468
a. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma  468
b. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma (=Fiili Yol, Dolayısıyla Kamulaştırmaya ve Kamulaştırmasız El Atma)  469
Sekizinci Bölüm
KAMU PERSONEL HUKUKU:
KAMU GÖREVLİLERİ VE MEMURLAR
I. KAMU GÖREVLİLERİNİN TANIMI  471
II. KAMU GÖREVLİSİ TÜRLERİ  473
A. Memurlar  473
1. Genel Olarak  473
2. Memur Tanımlamalarında Kullanılan Ölçütler  474
a. Genel İdare Esaslarına Tâbi Kamu Hizmeti Ölçütü  474
b. Kamu Hizmetinin Gerektirdiği Asli ve Sürekli Görevleri Yürütme Ölçütü  475
c. İstihdam Edilen Yer Ölçütü  475
d. Atama İşlemi Ölçütü  475
e. Kadro Ölçütü  476
f. Aylık Tahsisi Ölçütü  477
B. Diğer Kamu Görevlileri  477
1. Sözleşmeliler  478
2. Geçici Görevliler  478
3. İşçiler  479
C. Memurluk Sınıfları ve Kadroları  479
1. Sınıflandırma İlkesi  479
a. Sınıflandırmanın Türleri  480
aa. Kadro Sınıflandırması  480
bb. Rütbe Sınıflandırması  481
b. Sınıflandırmanın Yarar ve Sakıncaları  481
2. Kariyer İlkesi  482
3. Liyakat İlkesi  483
D. Memurluğa Giriş  484
1. Serbestlik İlkesi  485
2. Eşitlik İlkesi  485
3. Görevin Gerektirdiği Niteliklerden Başka Nitelik Aranmaması İlkesi  485
E. Memur Olma Şartları  486
1. Genel Şartlar  486
a. Yaş  486
b. Vatandaşlık  487
c. Öğrenim Şartı  487
d. Sağlık  487
e. Taksirli Suçlardan Mahkûmiyet  488
f. Askerlik  488
g. Kamu Haklarından Mahrum Bulunmamak  488
2. Özel Şartlar  489
F. Memuriyete Atama İşlemleri  489
1. Adaylığa Kabul Edilme ve Adayların Yetiştirilmesi  489
2. Memurluğa Atama  490
3. Atamalarda Görev Yerine Hareket ve İşe Başlama Süresi  491
G. Memurluğun Sona Ermesi  492
1. Çekilme (=İstifa)  492
2. Çekilmiş (=Müstafi) Sayılma  492
3. Memurluktan Çıkarma (=İhraç, Atılma)  493
4. Emeklilik  494
H. Memurların Görevden Uzaklaştırılması  494
1. Memurları Görevden Uzaklaştırmaya Yetkili Makamlar  494
2. Görevden Uzaklaştırılan Memurların Statüsü ve Kısıntılar  495
3. Memurların Görevden Uzaklaştırılması Tedbirinin Ortadan Kalkması ve İtiraz  495
III. MEMURLARIN TABİ OLDUĞU YÜKÜMLÜLÜKLER VE YASAKLAR  496
A. Memurların Yükümlülükleri (=Müspet Ödevleri)  496
1. Anayasa ve Kanunlara Saygılı Olma (=Sadakat)  496
2. Tarafsızlık ve Devlete Bağlılık  496
3. Amir Durumda Olan Devlet Memurlarının Görev ve Sorumlulukları  496
4. Davranışlarında Özel Bir İtina Gösterme ve İşbirliği  497
5. Mal Bildiriminde Bulunma  497
6. Basına Bilgi veya Demeç Verme  497
7. Giyimlerinde İtinalı Olma (=Uyumlu Giyinme)  497
8. Mesai Saatleri İçerisinde İşbaşında Bulunma  498
9. Resmî Belge, Araç ve Gereçlerin Yetki Verilen Mahaller Dışına Çıkarılmaması ve İadesi  498
B. Memurlara Yasak Olan Davranışlar (=Memurların Menfi Ödevleri)  498
1. Toplu Eylem ve Hareketlerde Bulunma (=Birlikte Çekilme) ve Grev Yasağı  498
2. Ticaret ve Diğer Kazanç Getirici Faaliyetlerde Bulunma ve İkinci Bir Görev Alma Yasağı  499
3. Hediye Alma, Menfaat Sağlama Yasağı  499
4. Denetimindeki Teşebbüsten Menfaat Sağlama Yasağı  499
5. Gizli Bilgileri Açıklama Yasağı  499
6. Diğer Yasaklar  499
C. Memurların Hakları  500
1. Güvenlik, Hizmet ve Çalışma Hakkı (= Uygulamayı İsteme Hakkı)  500
2. Müracaat, Şikâyet ve Dava Açma Hakkı  500
3. İzin Hakkı  501
4. Sendikal Haklar  501
5. Aylık, Yolluk ve Emekli Maaşı Hakkı  501
6. Diğer Sosyal Haklar  501
7. Çekilme  501
8. Kovuşturma ve Yargılama, İsnat ve İftiralara Karşı Koruma Hakkı  501
D. Memurların Hukuki Sorumluluğu  502
IV. MEMURLARIN DİSİPLİN REJİMİ  502
A. Disiplin Rejiminin İlkeleri  502
1. Kanunilik İlkesi  503
2. Ölçülülük İlkesi  503
3. Savunma Hakkının Dokunulmazlığı İlkesi  503
4. Aynı Fiil ve Hâle Birden Fazla Ceza Verilememesi İlkesi  503
5. Geçmişe Yürümezlik İlkesi  503
6. Lehte Olan Hükmün Uygulanması İlkesi  503
7. Şüpheden Sanık Yararlanır İlkesi  504
8. Bir Derece Hafif Ceza Verilmesi Yetkisi  504
9. Aleyhte Düzeltme Yasağı  504
B. 657 Sayılı DMK’ya Göre Disiplin Cezaları  504
1. Uyarma  504
2. Kınama  504
3. Aylıktan kesme  505
4. Kademe İlerlemesinin Durdurulması  505
5. Devlet Memurluğundan Çıkarılma  505
C. Disiplin Cezasını Vermeye Yetkili Merciler  505
D. Disiplin Soruşturması Süreci ve Usulü  505
V. 4483 SAYILI MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUNA GÖRE CEZA SORUŞTURMASI  506
A. Ön İnceleme  507
B. Soruşturma  508
C. Kovuşturma (=Yargılama)  508
Yararlanılan ve Başvurulabilecek Temel Kaynaklar  509
Kavramlar Dizini  519
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024