İÇİNDEKİLER
Önsöz 7 1. Bölüm PAZARLAMANIN TEMEL KAVRAMLARI 1.1. Pazarlama Anlayışları 19 1.2. Pazarlamanın Tanımı 21 1.3. Pazarlamanın İşlevleri 22 1.4. Pazarlamanın Yönetim Süreci 23 1.5. Pazarlamanın Önemi 24 1.6. Özet 26 1.7. Sorular 27 2. Bölüm PAZARLAMANIN İŞLEVLERİ VE PAZARLAMA SİSTEMLERİ 2.1. Pazarlama Sisteminin ve Pazarlama Yönetiminin İşlevleri 30 2.1.1. Pazarlama Sisteminin İşlevleri 30 2.1.2. Pazarlama Yönetiminin Temel İşlevleri 32 2.1.3. Pazarlama Sistemleri 34 2.1.4. Pazarlamayı Etkileyen İşletme Dışı Etmenler 35 2.1.4.1. Makro Çevre Etmenleri 36 2.1.4.2. Mikro Çevre Etmenleri 40 2.1.5. Pazarlamayı Etkileyen İşletme İçi Etmenler 41 2.1.5.1. Pazarlama Dışındaki Etmenler 42 2.1.5.2. Pazarlama İçindeki Etmenler 43 2.2. Özet 43 2.3. Sorular 44 3. Bölüm PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ VE PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI 3.1. Pazarlama Bilgi Sistemi 47 3.2. Pazarlama Araştırması 51 3.3. Pazarlama Araştırmasının Kullanıldığı Yerler 55 3.4. Pazarlama Araştırması ve Bilgi Sistemi 56 3.5. Pazarlama Araştırmasının Örgüt İçindeki Yeri 56 3.6. Pazarlama Araştırması Sürecinin Aşamaları 57 3.6.1. Birinci Aşama: Araştırma Probleminin Tanımlanması 58 3.6.2. İkinci Aşama: Araştırma Modelinin Belirlenmesi 59 3.6.3. Üçüncü Aşama: Verilerin ve Veri Toplama Yöntemlerinin Belirlenmesi 63 3.6.4. Dördüncü Aşama: Örneklemenin Yapılması ve Verilerin Toplanması 68 3.6.5. Beşinci Aşama: Verilerin Çözümlenmesi ve Yorumu 74 3.6.6. Altıncı Aşama: Araştırma Raporunun Yazılması 75 3.7. Özet 75 3.8. Sorular 76 4. Bölüm HEDEF PAZAR 4.1. Pazar Bölümleme ve Hedef Pazarın Belirlenmesi 80 4.1.1. Tüketici Pazarının Bölümlemesi 81 4.1.2. İşletme Pazarının Bölümlemesi 84 4.1.3. Pazarın Tek ve Çok Etmene Göre Bölümlemesi 85 4.2. Hedef Pazar Stratejileri 85 4.2.1. Farklılaştırılmamış Pazarlama Stratejisi 86 4.2.2. Farklılaştırılmış Pazarlama Stratejisi 87 4.2.3. Yoğun Pazarlama Stratejisi 88 4.3. Pazar Konumlama Stratejisi 89 4.4. Pazar Konumlama Çeşitleri 90 4.5. Hedef Pazar Konumlama Haritasının Oluşturulması 91 4.6. Özet 94 4.7. Sorular 96 5. Bölüm TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI 5.1. Tüketici Davranışları 97 5.1.1. Tüketici Satın Alma Karar Süreci 98 5.1.2. Tüketici Satın Alma Karar Tipleri 102 5.1.3. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Etmenler 103 5.1.3.1. Kültürel Etmenler 103 5.1.3.2. Toplumsal Etmenler 106 5.1.3.3. Kişilik Etmenleri 108 5.1.3.4. Psikolojik Etmenler 109 5.2. İşletme Satın Alma Davranışları 111 5.2.1. İşletme Pazarının Taleple İlgili Özellikleri 112 5.2.2. İşletme Satın Alma Karar tipleri 113 5.3. Özet 114 5.4. Sorular 114 6. Bölüm ÜRÜN VE HİZMET 6.1. Ürün ve Ürün Özellikleri 115 6.2. Ürünlerin Sınıflandırılması 117 6.2.1. Dayanıklılığa Göre Sınıflandırma 117 6.2.2. Ürünlerin Hedef Pazara Göre Sınıflandırılması 118 6.2.2.1. Tüketim Ürünleri 118 6.2.2.2. Üretim Ürünleri 120 6.2.2.3. Örgütler Kişiler Yerler ve Düşünceler 122 6.3. Hizmet 123 6.4. Ürün Yaşam Sürecinin Aşamaları 125 6.4.1. Sunuş Aşaması 126 6.4.2. Büyüme Aşaması 127 6.4.3. Olgunluk Aşaması 128 6.4.4. Gerileme Aşaması 129 6.5. Özet 129 6.6. Sorular 130 7. Bölüm ÜRÜN KARARLARI 7.1. Ürün Kararları 133 7.1.1. Ürün Özellikleriyle ilgili Kararlar 133 7.1.2. Markayla İlgili Kararlar 133 7.1.2.1. Markanın Özellikleri 134 7.1.2.2. Markanın Yararları 134 7.1.3. Ambalajlamayla İlgili Kararlar 136 7.1.4. Etiketle İlgili Kararlar 136 7.1.5. Ürün Bileşimiyle İlgili Kararlar 136 7.1.6. Ürün Bileşiminin Değiştirilme Nedenleri 138 7.1.7. Ürün Bileşimindeki Değişikliklerle İlgili Kararlar 139 7.1.7.1. Ürün Bileşiminin Genişliğini Arttırmak 140 7.1.7.2. Ürün Dizisini Uzatmak 140 7.1.7.3. Ürün Dizisini Doldurmak 140 7.1.7.4. Ürün Dizisini Modernleştirmek 141 7.1.7.5. Üründe Değişiklik Yapmak 141 7.1.7.6. Yeni Ürün Geliştirmek 141 7.2. Yeni Ürün Çeşitleri 141 7.3. Ürünü Bileşimden Çıkarmak 143 7.4. Özet 144 7.5. Sorular 145 8. Bölüm FİYAT VE FİYATLANDIRMA 8.1. Fiyat 147 8.2. Fiyatlamayı Etkileyen Temel Etmenler 148 8.2.1. İşletmenin Amaçları 149 8.2.2. Maliyetler 150 8.2.3. Dağıtım Kanalı 150 8.2.4. Ürünün Niteliği 150 8.2.5. Sektörün Yapısı 151 8.2.6. Arz ve Talep 152 8.2.7. Tüketici Davranışları 153 8.2.8. Yasal Düzenlemeler 153 8.3. Fiyatlamayı Etkileyen Çıkar Grupları 153 8.3.1. Aracı Kuruluşlar 154 8.3.2. Rakipler 154 8.3.3. Üretim Etmenleri Sahipleri 154 8.3.4. Hükümet 154 8.3.5. İşletmenin Diğer Bölümlerinin Yöneticileri 154 8.4. Fiyatlandırma Sürecinin Aşamaları 155 8.4.1. Talep Tahmininin Yapılması 155 8.4.1.2. Talep Esnekliği 156 8.4.2. Rakiplerin Durumunun İncelenmesi 159 8.4.3. Pazar Payının Belirlenmesi 159 8.5. Özet 160 8.6. Sorular 161 9. Bölüm FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ YÖNTEMLERİ TAKTİKLERİ POLİTİKALARI 9.1. Fiyat Stratejilerinin Belirlenmesi 163 9.2. Ürün Dağıtım ve Tutundurma Politikaları 164 9.3. Fiyatın Belirlenmesi 165 9.3.1. Maliyete Dayalı Fiyatlama 165 9.3.2. Arz ve Talep Arasındaki Dengeye Göre Fiyatlama 169 9.3.3. Marjinal Maliyet ile Marjinal Gelire Göre Fiyatlama 173 9.3.4. Talebe Göre Fiyatlama 175 9.3.5. Rekabete Göre Fiyatlama 175 9.4. Fiyatlandırma Taktikleri 176 9.4.1. İndirimli Fiyatlama 176 9.4.2. Coğrafi Fiyatlandırma 177 9.5. Fiyatlama Politikaları 178 9.5.1. Psikolojik Fiyatlama Politikaları 178 9.5.2. Tutundurucu Fiyatlama Politikaları 179 9.5.3. Farklılaştırılmış Fiyatlama Politikaları 180 9.6. Özet 181 9.7. Sorular 183 10. Bölüm DAĞITIM VE DAĞITIM KANALLARI 10.1. Dağıtım 185 10.2. Dağıtım Kanallarının Sınıflandırılması 186 10.2.1. Kanal Üyelerinin Kendi Aralarındaki İlişkiye Göre Sınıflandırma 186 11.2.2. Kanalların Yönetim Biçimlerine Göre Sınıflandırma 187 10.2.3. Kanal Üyelerinin Kendi Aralarında Bütünleşmesine Göre Sınıflandırma 188 10.2.4. Dağıtım Kanalını Belirleme İlkeleri 189 10.2.5. Dağıtım Kanalları 190 10.2.5.1. Tüketim Ürünleri İçin Dağıtım Kanalları 190 10.2.5.2. Üretim Ürünleri İçin Dağıtım Kanalları 191 10.2.6. Dağıtım Kanalının Seçimindeki Ölçütler 191 10.2.7. Dağıtım Kanalını Seçim Aşamaları 192 10.2.7.1. Kanal Uzunluğunun Belirlenmesi 192 10.2.7.2. Aracı Türlerinin Belirlenmesi 193 10.2.7.3. Aracı Sayısının Belirlenmesi 193 10.2.7.4. Kanal Sayısının Belirlenmesi 194 10.2.7.5. Aracıların Seçimi 194 10.2.8. Dağıtım Kanalını Etkileyen Etmenler 195 10.2.8.1. Pazarla İlgili Etmenler 195 10.2.8.2. Ürünle İlgili Etmenler 195 10.2.8.3. Aracılarla İlgili Etmenler 196 10.2.8.4. İşletmeyle İlgili Etmenler 196 10.3. Özet 196 10.4. Sorular 198 11. Bölüm DAĞITIM KANALLARINDA YER ALAN KURUMLAR FİZİKSEL DAĞITIM 11.1. Dağıtım Kanalında Yer Alan Kurumlar 199 11.1.1. Üretici 199 11.1.2. Toptancı 200 11.1.3. Perakendeci 204 11.2. Fiziksel Dağıtım 207 11.2.1. Fiziksel Dağıtım İşlevleri 207 11.2.2. Fiziksel Dağıtım Sisteminin Kurulması 208 11.3. Özet 209 11.4. Sorular 212 12. Bölüm TUTUNDURMA BİLEŞİMİ 12.1. Pazarlama Bileşimi Olarak Tutundurma 214 12.2. Tutundurma ve İletişim Sistemi 215 12.3. İletişim Sisteminin Aşamaları 216 12.3.1. Hedef Kitlenin Belirlenmesi 216 12.3.2. İletişim Araçlarının Belirlenmesi 216 12.3.3. Mesajın Oluşturulması 217 12.3.4. Medyanın Seçilmesi 218 12.3.5. Mesaj Kaynağının Belirlenmesi 218 12.3.6. Geri Bildirimin Alınması 218 12.4. Tutundurma Kararlarının Alınması 218 12.4.1. Tutundurma Bütçesinin Belirlenmesi 218 12.4.2. Tutundurma Bileşiminin Belirlenmesi 220 12.4.2.1. Tutundurma Bütçesi ve Tutundurma Maliyetleri 220 12.4.2.2. Pazarın Özellikleri 221 12.4.2.3. Ürünün Özellikleri 222 12.4.2.4. Ürünün Yaşam Sürecindeki Dönemi 222 12.4.3. Tutundurma Bileşimi Stratejileri 223 12.5. Tutundurma Bileşimi Araçları ve Politikaları 224 12.5.1. Reklam 224 12.5.1.1. Reklamın Amaçları 224 12.5.1.2. Reklam Çeşitleri 225 12.5.1.3. Reklam Etkinliklerinin Örgütlenmesi 227 12.5.1.4. Reklam Plânının Yapılması 229 12.5.1.5. Reklam Aracının Seçilmesi 230 12.5.1.6. Reklam Etkisinin Ölçülmesi 231 12.6. Kişisel Satış 232 12.6.1. Satışçıların Görevleri 233 12.6.2. Satış Görevlerini Yerine Getirmenin Aşamaları 234 12.6.3. Satışçıların Seçimi 235 12.6.4. Satışçıların Eğitimi 236 12.6.5. Satışçıların Denetlenmesi ve Değerlemesi 238 12.7. Satış Geliştirme 238 12.8. Halkla İlişkiler 239 12.9. Özet 240 12.10. Sorular 244 13. Bölüm ULUSLARARASI PAZARLAMA 13.1. Uluslararası Pazarlama Kavramı ve İşletmeler 248 13.1.1. Sadece İç Pazarda Etkinlik Gösteren İşletmeler 248 13.1.2. Dış Pazarlarda Geçici Olarak Etkinlik Gösteren İşletmeler 249 13.1.3. Sürekli Olarak Dış Pazarda Etkinlik Gösteren İşletmeler 249 13.1.4. Dünya Çapında Etkinlik Gösteren İşletmeler 249 13.2. Uluslararası Pazarlamayı Etkileyen etmenler 249 13.3. Uluslararası Pazarların Belirlenmesi 251 13.4. Uluslararası Pazarlara giriş Yöntemleri 251 13.4.1. İhracat 251 13.4.2. Ortaklaşa Girişimler 252 13.4.3. Doğrudan Yatırım 252 13.4.4. Çok Uluslu İşletmeler 253 13.5. Uluslararası Ürün Politikaları 253 13.5.1. Farklılaştırılmamış ve Farklılaştırılmış Ürün Politikası 255 13.5.2. Beş Farklı Ürün ve Reklam Politikası 256 13.6. Ulusal ve Uluslararası Ürün Bileşimi 257 13.7. Uluslararası Fiyatlama Yöntemleri ve Stratejileri 258 13.7.1. Uluslararası Fiyatlama Yöntemleri 258 13.7.2. Uluslararası Pazar Stratejileri 259 13.7.3. Uluslararası Fiyat Farklılaştırma Politikaları 260 13.8. Doğrudan ve Dolaylı İhracat 262 13.9. Uluslararası Pazarlamada Dağıtım Kanalları 262 13.10. Uluslararası Pazarlamada Fiziksel Dağıtım 263 13.10.1. Fiziksel Dağıtım Kuruluşları 263 13.10.2. Uluslararası Pazarlamada Teslim Şekilleri 264 13.11. Uluslararası Pazarlamada Tutundurma 265 13.11.1. Reklam 265 13.11.2. Kişisel Satış 266 13.11.3. Satış Geliştirme 267 13.11.4. Halkla İlişkiler 267 13.12. Özet 268 13.13. Sorular 271 Yararlanılan Kaynaklar 273 |