İÇİNDEKİLER
Önsöz 5 İkinci Baskıya Önsöz 7 BÖLÜM 1: KAMU YÖNETİMİ BİLİMİNİN GELİŞİMİ GİRİŞ 15 KAMU YÖNETİMİ BİLİMİNİN ORTAYA ÇIKIŞI 15 KAMU YÖNETİMİ BİLİMİNİN GELİŞİMİNDE KLASİK DÖNEM 17 KAMU YÖNETİMİ BİLİMİNİN GELİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL YAKLAŞIMLAR 18 KAMU YÖNETİMİ İNCELEMELERİNDE SİYASET-YÖNETİM AYRIMI YA DA BİRLİKTELİĞİ 19 KAMU YÖNETİMİ BİLİMİNİN GELİŞİMİNDE YENİ EĞİLİMLER: YENİ KAMU YÖNETİMİ VE YENİ KAMU HİZMETİ 21 TÜRKİYE’DE KAMU YÖNETİMİ BİLİMİNİN ORTAYA ÇIKIŞI VE GELİŞİMİ 23 BÖLÜM 2: DEVLET TEŞKİLATI VE YÖNETİMİ GİRİŞ 25 MODERNLEŞME SÜRECİ AÇISINDAN DEVLET 25 Geleneksel Devlet 26 Modernleşme ve Modern Devlet 27 Post-Modern Devlet 29 DEVLET-TOPLUM İLİŞKİLERİ BAĞLAMINDA DEVLET 30 Güçlü Devlet 30 Zayıf Devlet 30 ÖRGÜTLENME ŞEKLİNE GÖRE DEVLET 31 Merkezi Yönetime Sahip Devlet 31 Yerinden Yönetime Sahip Devlet 31 KAMU YÖNETİMİ AÇISINDAN MODERN DEVLETİN DEĞİŞEN ROLÜ 32 Minimal Liberal Devlet (1900-1930) 34 Müdahaleci Sosyal Devlet (1930-1980) 34 Düzenleyici Devlet (1980-2000) 36 Yönetişen Devlet (2000--2009) 37 Kısmi Müdahaleci Devlet (2009----) 38 DEVLETE TEORİK YAKLAŞIMLAR: DEVLET KİME HİZMET EDİYOR? 39 Çoğulcu Yaklaşım (Plüralizm) 39 Seçkinci (Elitist) Yaklaşım 42 Marksist Yaklaşım 44 TÜRK DEVLETİ VE ÖZELLİKLERİ 47 Türkiye’de Modernleşme ve Modern Devletin Ortaya Çıkışı 47 Türk Devlet Geleneği ve Türk Devletinin Özellikleri 48 SONUÇ 51 BÖLÜM 3: KAMU BÜROKRASİSİ GİRİŞ 53 YÖNETİME GELENEKSEL YAKLAŞIMLAR 54 Frederic Taylor - Bilimsel Yönetim Yaklaşımı 55 Max Weber - Bürokrasi Teorisi 56 Henry Fayol- Yönetim Süreci ve Yönetimin Fonksiyonları 58 Luther Gulick ve Lindall Urwick- Yönetim Teorisi 59 YÖNETİME DAVRANIŞSAL YAKLAŞIMLAR 60 Mary Parker Follett – Katılımcı Yönetim ve Yönetimde İşbirliği 60 Chester Barnard- Doğal ve Biçimsel Örgütler 61 Herbert Simon- İdari Davranış ve Karar Verme Süreci 61 Elton Mayo- İnsan İlişkileri 62 Örgütlerde Motivasyon (İsteklendirme) Yaklaşımları 63 YÖNETİME ÇAĞDAŞ (BÜTÜNSEL VE ÇOK BOYUTLU) YAKLAŞIMLAR- ÖRGÜT, ÇEVRE, İÇ VE DIŞ İŞLEYİŞ 64 Philip Selznick-Kooptasyon Mekanizması 65 Açık Sistem Yaklaşımları 65 Durumsallık Yaklaşımı (Contingency Theory) 68 YÖNETİME EKONOMİK YAKLAŞIMLAR 69 Kamu Tercihi Teorisi 69 Ekonomik Bürokrasi Teorisi (Economic Theory of Bureaucracy) 70 YÖNETİM YAKLAŞIMLARINDA YENİ GELİŞMELER: ÖRGÜTSEL KÜLTÜR YAKLAŞIMI, ÖRGÜTLER ARASI İLİŞKİLER, YENİ KAMU YÖNETİMİ, YÖNETİŞİM VE POST-MODERN DEĞİŞİMLER 72 TÜRK BÜROKRASİSİ 75 SONUÇ 80 BÖLÜM 4: KAMU YÖNETİMİ ÖRGÜTLENMESİ MERKEZİ YÖNETİM 83 Merkezi Yönetim Sisteminin Yararları-Sakıncaları 84 Yetki Genişliği 84 YERİNDEN YÖNETİM 85 YERELLEŞME 87 TÜRKİYE’DE KAMU YÖNETİMİ YAPISI 88 TÜRKİYE’NİN GÜNCEL SORUNLARI VE MERKEZİYETÇİLİĞE ALTERNATİF OLARAK YEREL YÖNETİMLERİN GÜÇLENDİRİLMESİ (YERELLEŞME) 91 Türkiye’de Terörle Mücadele ve Yerelleşme 92 Ekonomik Sorunlar ve Yerelleşme 93 Hizmetlerin Sunulmasında Gecikme ve Yerelleşme 94 BÖLÜM 5: KAMU POLİTİKASI GİRİŞ 97 KAMU POLİTİKASINDA TEMEL KAVRAMLAR VE KAMU POLİTİKASINDA KULLANILAN KAVRAMLARIN TANIMLANMASI 98 Politika (Policy) ve Kamu Politikası 98 Kamu Politikası Çalışmalarında Kullanılan Kavramlar 100 KAMU POLİTİKASI, KAMU YÖNETİMİ VE SİYASET (BİLİMİ) 102 KAMU POLİTİKASINDA MODELLER 106 Grup Modeli 108 Kurumsal Model 109 Elit (Seçkinler) Modeli 110 Süreç Modeli 111 Siyasi Sistem Modeli 112 KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN RESMİ, SİVİL VE ULUSLARARASI AKTÖRLER 112 Resmi Aktörler 113 Parlamento 113 Yargı Kurumları 114 Hükümet ve Kamu Bürokrasisi 114 Sivil (Gayr-i Resmi) Aktörler 115 Siyasi Partiler 116 Bireyler (Seçmenler-Vatandaşlar) 117 Baskı Grupları - Sivil Toplum Örgütleri 118 Medya 120 Uluslararası Aktörler 122 SONUÇ 122 BÖLÜM 6: KAMU YÖNETİMİNDE KARAR VERME RASYONEL YAKLAŞIM 125 ARTIRMACI (İLAVECİ) YAKLAŞIM (İNCREMENTALİSM) 126 KARMA MODELLER 128 Etzioni’nin Görüşleri 128 Dror’un Görüşleri 129 KARAR VERMEDE DEĞERLERİN ETKİLERİ 131 BÖLÜM 7: KAMU YÖNETİMİ, DEMOKRASİ VE HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ GİRİŞ 133 DEMOKRASİ VE HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ 133 KAMU YÖNETİMİ UYGULAMALARI, HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ VE DEMOKRASİ 136 Kamu Yönetimi Uygulamaları ve Demokrasi 136 Kamu Yönetimi Uygulamaları ve Hukukun Üstünlüğü 138 Demokrasi ve Hukukun Üstünlüğü Açısından Güvenlik Güçlerinin Uygulamaları 139 SONUÇ 140 BÖLÜM 8: KAMU YÖNETİMİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE STRATEJİK YÖNETİM GİRİŞ 141 STRATEJİK YÖNETİM ANLAYIŞININ GELİŞİMİ 142 Strateji 142 Yönetimde Stratejik Anlayışın Gelişimi 142 STRATEJİK YÖNETİMDE TEMEL KAVRAMLAR 146 Teşkilat Vizyonu 146 Teşkilat Misyonu 147 GZFT (SWOT) Analizi 148 STRATEJİK PLANLAMA MODELLERİ 148 STRATEJİK YÖNETİM VE STRATEJİK YÖNETİM PLANININ UYGULANMASI 151 STRATEJİK YÖNETİM YAKLAŞIMI AÇISINDAN KAMU SEKTÖRÜNDEKİ OLASI SORUNLAR 153 TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE STRATEJİK YÖNETİMİN ORTAYA ÇIKIŞI VE UYGULANABİLİRLİĞİ 154 SONUÇ 157 BÖLÜM 9: KAMU YÖNETİMİNDE PERFORMANS YÖNETİMİ GİRİŞ 159 PERFORMANS YÖNETİMİ NEDİR? 159 NİÇİN PERFORMANS ÖLÇÜLMESİ VE YÖNETİMİ? 160 Kamusal Sorumluluk 161 Vatandaşların (Halkın) Beklentileri 161 Sonuçlara Odaklanmış Yönetim Anlayışı 162 ÖRGÜTSEL PERFORMANS YÖNETİMİ SÜRECİ 162 Örgütsel Performans Standartlarının Belirlenmesi 164 İş Analizi 165 İş Tanımı 165 İş Gerekleri 165 İş Etüdü, Hareket Etüdü, İş Ölçümü 165 İş Tasarımı 166 İş Standartları ve Birim Performans Standartları 166 Örgütsel Performansın Ölçülmesi 166 Örgütsel Performansın Değerlendirilmesi, Geri Besleme ve Düzeltmeler (İyileştirme) 169 BİREYSEL PERFORMANS SÜRECİ 170 PERFORMANS YÖNETİMİ AÇISINDAN TÜRKİYE’DE DURUM 172 PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİNDE YÖNETİM KÜLTÜRÜNÜN ROLÜ 173 SONUÇ 175 BÖLÜM 10: KAMU YÖNETİMİNİN BAŞARISIZLIK ANALİZİ GİRİŞ 177 TÜRKİYE’DE KAMU YÖNETİMİ BAŞARISIZLIĞININ NEDENLERİ 177 Gelişmiş Ülkelerdeki Kamu Yönetimi Başarısızlığı Teorilerine Kısa Bir Bakış 177 Türkiye’nin Siyasi Yapısı ve Kamu Yönetimi Başarısızlığına Etkileri 182 Devlet-Toplum İlişkisi 183 Siyasi İstikrarsızlık 184 Parti Politikası ve Parti İçi Yönetim 187 Atanmış- Seçilmiş Bürokrasi Ayrışması (Çatışması) 189 Türk Yönetim Yapısı ve Kamu Yönetimi Başarısızlığına Etkileri 190 Türk İdari Bürokrasisinin Halka Karşı Sorumluluğu ve Hesaba Çekilebilirliği 192 Ekonomik Kalkınmanın ve Sorunların Kamu Yönetimi Başarısızlığına Etkileri 193 SONUÇ 196 BÖLÜM 11: KAMU HİZMETLERİNİN SUNULMASINDA KAMUSAL AKTÖRLERE ALTERNATİF ARAYIŞLAR GİRİŞ 197 SOSYAL DEVLET ANLAYIŞI 198 HİZMETLERİN ÜRETİLMESİNDE VE SUNULMASINDA ÇOĞULCULUK YAKLAŞIMI 200 Kamu Kesimi 201 Gönüllü Kesim 202 Özel Kesim 203 Sivil Kesim (Aile, Komşuluk Ve Arkadaşlık Gibi Sosyal Kurumlar) 204 DEVLETİN ÜSTLENDİĞİ ROLÜ TOPLUMA YAYMANIN BAZI YÖNTEMLERİ: YERELLEŞME VE HALKIN KATILIMI 205 SONUÇ 207 BÖLÜM 12: KAMU YÖNETİMİNDE VERİMLİLİK VE ETKİLİLİK GİRİŞ 209 VERİMLİLİĞİN TANIMI, UNSURLARI VE ÖNEMİ 209 VERİMLİLİĞE EKONOMİK TEORİ AÇISINDAN YAKLAŞIM 212 VERİMLİLİK AYRIMLARI 214 Ekonomik Verimlilik- Teknik Verimlilik 215 Faaliyet Verimliliği ve Uyum Verimliliği 215 Verimlilik ve Etkililik 215 TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE VERİMLİLİK VE ETKİLİLİK 216 Verimlilik Genel Müdürlüğü (Eski Milli Prodüktivite Merkezi (MPM)) 216 Türk Kamu Yönetiminde Verimlilik ve Etkililik 218 SONUÇ 220 BÖLÜM 13: KAMU YÖNETİMİNDE İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ GİRİŞ 221 İYİ İNSAN İYİ VATANDAŞ MIDIR? 221 SONUÇ 225 Kaynaklar 229 Kavram Dizini 245 |