Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Türkiye'de Başkanlık (Cumhurbaşkanlığı) Sistemi
Ekim 2024 / 3. Baskı / 574 Syf.
Fiyatı: 520.00 TL
Temin süresi 2-3 gündür.
 
Sepete Ekle

Diğer Baskılar
 Baskı Tarih Fiyatı İndirimli
 2. Nisan 2021 338.00 TL -      Sepete Ekle
 1. Şubat 2020 50.00 TL -      Sepete Ekle
   

Türkiye'ye başkanlık sisteminin getirilmesine yönelik taleplerin tekrardan dillendirilmeye ve daha somut adımların atılmaya başlaması ile birlikte bu konuya ilgi ve alakamız daha da ziyadeleşti. Dahası, ülkemizdeki Latin Amerika ülkelerine yönelik yaygın kanaatlerin çok arkaik kaldığı, bu ülkelerin bir kısmında ABD ile yarışır düzeyde demokratik gelişmelerin meydana gelmiş olduğu, bu ilgi ve alaka döneminde en azından kendi zaviyemizden gün yüzüne çıktı.

Nitekim Latin Amerika hakkındaki yaygın ve arkakik düzeyde kalan bu algıları büyük ölçüde giderici yöndeki "ABD ve Latin Amerika Ülkelerinde Başkanlık Sistemi ve Uygulamaları" isimli kitabımız yakın geçmişte yayımlandı. Bu kitapta, esasen Latin Amerika ülkelerinin büyük ekseriyetinde uygulanan başkanlık sisteminin, bu ülkelerde yaşanan askeri darbelerin tek müsebbibi olmadığı, başta her bir ülkeye mahsus siyasî, sosyal, kültürel sebepler, harici müdahaleler vb. çok daha başka etkenlerin de bu darbeler üzerinde etkili olduğu gün yüzüne çıkarıldı.

Bütün bu fikrî yoğunlaşma neticesinde, Türkiye'de de başkanlık sisteminin başarılı olabileceği, hatta parlamenter sisteme kıyasla çok daha işler bir sistem olacağı kanaati bizde hâsıl oldu. Bu kanaatle birlikte, "Türkiye'de Başkanlık Sistemi" isimli kitabın yazılma serüveni de başlamış oldu. Umarım bu kitap, ülkemizde 2017 Anayasa değişikliği ile kabul edilen ve fiilen de uygulanmaya başlayan başkanlık sisteminin işleyişine olumlu yönde katkılar sağlar.

Üçüncü Baskıda bazı kısmi değişiklikler yapıldı. Özellikle ilk ve ikinci baskılarda gözden kaçan bazı eksiklikler tamamlandı, bazı güncel tashihatlar yapıldı.

Konu Başlıkları
Saf Başkanlık Sistemi, ABD ve Diğer Latin Amerika Ülkelerindeki Başkanlık Sistemlerinin Kendine Özgülükleri
Parlamenter Sistem Temelli Yaşanan Sorunlar ve Başkanlık Sistemi İhtiyacı
Türkiye'de Başkanlık Sistemi
Türkiye'deki Başkanlık Sistemine Yönelik Eleştiriler ve Değerlendirmeler
Barkod: 9786256147287
Yayın Tarihi: Ekim 2024
Baskı Sayısı:  3
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 574
Yayınevi: Adalet Yayınevi
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
ÜÇÜNCÜ BASININ ÖNSÖZÜ  5
İKİNCİ BASININ ÖNSÖZÜ  7
ÖNSÖZ  9
İÇİNDEKİLER  11
KISALTMALAR  21
GİRİŞ  23
BİRİNCİ BÖLÜM
SAF BAŞKANLIK SİSTEMİ, ABD VE DİĞER LATİN AMERİKA ÜLKELERİNDEKİ BAŞKANLIK SİSTEMLERİNİN KENDİNE ÖZGÜLÜKLERİ
A. SAF BAŞKANLIK SİSTEMİ  29
1. Başkanlık Sistemi Kavramı  29
2. Sert Kuvvetler Ayrılığı ve Başkanlık Sistemi  31
3. Saf Başkanlık Sistemi–Geniş Manada Başkanlık Sistemi Ayrışması  33
4. Saf Başkanlık Sisteminin Gereklerine İlişkin Farklı Görüşler  35
5. Saf Başkanlık Sisteminin Aslî ve Zorunlu Unsurları Şunlardır  39
a. Hem Başkan’ın hem de Yasama Meclisi’nin Halk Tarafından
Seçilmesi.  39
b. Yürütmenin Yasamanın Güvenine Dayanmaması  41
c. Yürütme Organının Tek Kişiden Oluşması  45
6. Saf Başkanlık Sistemlerinde Mevcut Olan Tâlî Nitelikteki Özellikler  47
a. Başkanın Yasama Organını Fesih Yetkisinin Mevcut Olmaması  47
b. Aynı Kişinin Hem Yasamada Hem de Yürütmede Görev
Alamaması  49
c. Yasama ve Yürütmenin Birbirlerinin Yetki Alanına Müdahale
Etmemeleri  49
B. ABD’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİNDE, SAF BAŞKANLIK SİSTEMİNİN ASLÎ YA
DA TÂLÎ BAZI ÖZELLİKLERDEN FARKLI OLAN BAZI KENDİNE ÖZGÜ
UYGULAMALAR  50
C. LATİN AMERİKA ÜLKELERİNDE TATBİK EDİLEN BAŞKANLIK
SİSTEMLERİNDE KENDİNE ÖZGÜLÜK ARZ EDEN BENZER VE FARKLI
UYGULAMALAR  58
1. Devletin Federal ya da Üniter Olması  58
2. Devlet Başkanı’nın Başkan ya da Cumhurbaşkanı Olarak İfade Edilmesi  60
3. Başbakanlık Kurumunun Mevcut Olması ya da Olmaması  61
4. Başkan Yardımcılığı  62
5. Devlet Başkanlarının Seçilme Usulleri, Süreleri ve Dönemleri  62
6. Üste Düzey Atamaların Yasamanın Onayına Tabi Olup Olmaması  65
7. Yürütmenin Kanun Gücünde Olan ya da Olmayan Düzenleme Yapma
Yetkisi  66
8. Kabinenin Kolejyal Yapılı Olması ya da Olmaması  68
9. Karşı İmza Kuralının Mevcut Olup Olmaması  69
10. Bütçe Önerisinde Bulunulması  70
11. Devlet Başkanının Partili Olması ya da Olmaması  71
12. Yasama Meclisi’nin Tek ya da İki Meclisli Olması  72
13. Başkan Yardımcısının Yasama Meclisi’ne Başkanlık Etmesi ya da
Etmemesi  73
14. Yürütmenin Kanun Önerisinde Bulunma Yetkisinin Olması ya da
Olmaması  73
15. Yürütmenin Bazı Kereler Yasama Faaliyetlerine Katılması ya da
Katılmaması  75
16. Başkan Yardımcısı ve Bakanların Siyasî Sorumlulukları  77
17. İmpeachment Kapsamında Sorumluluk  80
18. Fesih ve Azil Yetkisinin Mevcut Olup Olmaması  81
19. Devlet Başkanının Veto Yetkisi  85
20. Devlet Başkanı’nın Yurt Dışına Çıkışlarının Yasamanın İznine Tabi
Olması  85
21. Yürütmenin Yetkilerinin Düzenlenme Şekli  86
D. BAŞKANLIK SİSTEMLERİNDEKİ KENDİNE ÖZGÜLÜKLERE İLİŞKİN
DEĞERLENDİRMELER  87
E. LATİN AMERİKA ÜLKELERİNDE DEMOKRATİKLEŞME VE HÜRRİYET
STANDARDI  87
İKİNCİ BÖLÜM
PARLAMENTER SİSTEM TEMELLİ YAŞANAN SORUNLAR VE BAŞKANLIK SİSTEMİ İHTİYACI
A. KOALİSYON TEMELLİ SORUNLAR SEBEBİYLE BAŞKANLIK SİSTEMİ
İHTİYACI  91
1. Genel Olarak Koalisyon Hükümetleri  91
2. Parlamenter Sistemlerin Bir diğer Sorunlu Alanı da Azınlık
Hükümetleridir  103
3. Koalisyon Temelli Yaşanan Bazı Sorunlar  107
a. Koalisyonların Kuruluşu Esnasında Yaşanan Sorunlar  107
b. Nispî Temsil Seçim Sistemi ile Bütünlük İçerisinde Koalisyonların
Kurulmasında Aşırı Partilerin Dayatmalarına Mahkûmiyetin
Ortaya Çıkması  110
c. Hükümet Programlarında Bütünlük ve Disiplinin Sağlanamaması  112
d. Koalisyonların Siyasî İstikrarsızlığa ve Etkin Olmayan Yönetime
Sebep Olması  113
e. İstikrarlı ve Uzun Vadeli Hükümet Politikalarının
Uygulanamaması  116
f. Bütçe Disiplininin Kaybolması, Harcamalarda Ölçüsüzlüğün
Artması  118
g. Koalisyon İçi İhtilaflar Sebebiyle Hükümetin Sürekli Yıkılma
Tehlikesi ile Karşı Karşıya Kalması  118
h. Etkin Siyasi Kararların Zamanında Alınamaması  119
ı. Cumhurbaşkanı–Başbakan–Koalisyon Ortakları Temelli Çatışmalar  121
i. Hükümetin Başarısızlığı Durumunda Siyasî Sorumlunun
Bulunamaması  121
j. Kanunların Çıkarılmasında Yaşanabilen Sorunlar  122
k. Benzer Durumların Başkanlık Rejimlerinde Yaşanmaması  122
B. TÜRKİYE’DE YAŞANAN KOALİSYONLARIN ORTAYA ÇIKARDIĞI SORUNLAR  123
C. TÜRKİYE’DEKİ UYGULAMALARIN PARLAMENTER SİSTEMİN SEMBOLİK
YETKİLİ CUMHURBAŞKANI İLKESİ İLE UYUMLULUĞU SORUNU VE İKİ
BAŞLI YÜRÜTME  131
1. Genel Olarak Parlamenter Sistemin Gerekleri  131
2. İki Başlı Yürütme: İcraî Yetkilerle Mücehhez ve Siyasî Etkinliği Olan
Başbakan ve Bakanlar Kurulu ve Sembolik Yetkili Cumhurbaşkanı  133
3. Türkiye’deki Uygulamaların Parlamenter Rejimin “Sembolik Yetkili
Cumhurbaşkanı” İlkesi ile Uyumluluğu Sorunu  149
4. 1924 Anayasası Dönemi  149
a. Mustafa Kemal’in Cumhurbaşkanlığı Dönemi  154
b. İsmet İnönü’nün Cumhurbaşkanlığı Dönemi  165
c. DP İktidarı ve Celal Bayar’ın Cumhurbaşkanlığı Dönemi  168
5. 1961 Anayasası Dönemi  170
6. 1982 Anayasası Dönemi Uygulamaları  176
a. Cumhurbaşkanı Kenan Evren Dönemi  182
b. Turgut Özal Dönemi  183
c. Süleyman Demirel Dönemi  191
d. Ahmet Necdet Sezer Dönemi  194
e. Abdullah Gül ve Recep Tayyip Erdoğan Dönemleri  199
7. Türkiye’de Yaşanan İki Başlılıkla Alakalı Genel Değerlendirme  200
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TÜRKİYE’DE BAŞKANLIK SİSTEMİ
A. TÜRKİYE’DE BAŞKANLIK SİSTEMİ YÖNÜNDEKİ TALEPLERİN ORTAYA
ÇIKMASI  207
B. 1982 ANAYASASI’NIN İLK METNİNDE HÜKÜMET SİSTEMİ  215
C. TÜRKİYE’DE HÜKÜMET SİSTEMİ DEĞİŞİKLİĞİ SAĞLAYAN 2017 ANAYASA
DEĞİŞİKLİĞİ  215
D. DEVLETİN TEMEL YAPISI VE BAZI ÖZELLİKLERİ  217
1. Devletin Üniter Yapısı  217
2. Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Demokratik Niteliği  217
3. Türkiye’deki Yeni Sistemin Başkanlık ya da Cumhurbaşkanlığı Sistemi
Oluşu  218
E. 1982 ANAYASASINDA DEVLETİN TEMEL ORGANLARI  225
F. YÜRÜTME FONKSİYONU VE ORGANI  226
G. CUMHURBAŞKANI’NIN SEÇİLMESİ  228
1. Cumhurbaşkanlığı Seçilme Yeterliği ve Aday Olma Süreci  229
2. Cumhurbaşkanının Seçilmesi Süreci  229
3. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinin Yapıldığı Haller  232
a. Cumhurbaşkanı’nın Normal Görev Süresinin Dolması  232
b. Seçimlerin TBMM Tarafından Yenilenmesi Kararının Alınması  232
c. Seçimlerin Cumhurbaşkanı Tarafından Yenilenmesi Kararının
Alınması  232
d. Cumhurbaşkanlığı Makamının Herhangi bir Sebeple Daimî Olarak
Boşalması  233
4. Cumhurbaşkanı’nın Görevini Sona Erdiren Haller  233
5. Cumhurbaşkanlığına Vekâlet  234
6. Cumhurbaşkanı’nın Görev ve Yetkileri  235
a. Cumhurbaşkanı’nın Sahip Olduğu Genel Yürütme Yetkisi ve
Görevi  236
b. Cumhurbaşkanı’nın Temsil, Anayasanın Tatbik Edilmesini, Devlet
Organlarının Düzenli ve Uyumlu Çalışmasını Temin Etme Yetki ve
Görevleri  236
7. Cumhurbaşkanı’nın Yasama Faaliyetlerine Yönelik Dolaylı Etkilemeleri  240
H. CUMHURBAŞKANI YARDIMCILIĞI VE BAKANLARIN ATANMASI, İŞLEVLERİ  243
1. Cumhurbaşkanı Yardımcıları  243
2. Bakanlıkların Kurulması ve Bakanların Atanması  246
3. Yürütme Yetkisinin Bakanlarla Birlikte Yerine Getirilmesi  248
İ. ÜST DÜZEY KAMU GÖREVLİLERİNİN ATANMASI  251
J. CUMHURBAŞKANI, CUMHURBAŞKANI YARDIMCILARI VE BAKANLARIN
SORUMLULUKLARI  252
1. Cumhurbaşkanı’nın Siyasî Sorumlulukları  252
2. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Siyasî Sorumluluğu  255
3. Cumhurbaşkanının Cezaî Sorumluluğu.  256
4. Cumhurbaşkanı’nın Hukukî Sorumluluğu  263
5. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Cezaî Sorumlulukları  267
6. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Hukukî Sorumlulukları.  271
K. CUMHURBAŞKANININ TARAFSIZLIĞI MESELESİ  272
L. YÜRÜTMENİN İŞLEM VE FİİLLERİ  279
1. Cumhurbaşkanı’nın İşlemlerinde “Karşı İmza” Kuralının Mevcut
Olmaması  279
2. Cumhurbaşkanı’nın Bireysel İşlemleri ve Düzenleyici İşlemleri  279
M. YÜRÜTMENİN DÜZENLEYİCİ İŞLEMLERİ  280
1. Yasama Yetkisinin Aslîliği, Yürütme Yetkisinin Türev Oluşu ve
İstisnaları  280
2. Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (CBK)  285
a. Olağan Dönem KHK’lar ve Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri (CBK)  286
b. Olağan Dönem CBK’ları  288
c. Anayasa’nın 104/17. Fıkrası Kapsamında CBK’lar  289
d. Yasama İşlemleri ile CBK’ların Etkisizleştirilmesi  297
e. Anayasa’da CBK ile Düzenleneceği Açıkça Belirtilen Alanlar  298
f. Yürütme Lehine Mahfuz Düzenleme Alanı Kavramı  301
g. Mahfuz Düzenleme Alanına İlişkin Doktrindeki Tartışmalar.  303
h. Anayasa’da Açıkça CBK ile Düzenleneceği Belirtilen Dört Konuda
Çıkarılacak CBK’lara İlişkin Mahfuz Düzenleme Alanı Nitelemesine
İlişkin Kanaatimiz  309
ı. Olağan Dönem CBK’larının Normlar Hiyerarşisindeki Yeri  316
j. Anayasa’da Hem Kanunla Hem de CBK ile Düzenleneceği
Belirtilen Durumlar  322
k. Olağan Dönem CBK’ların Yargısal Denetimi  322
l. OHAL Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri.  323
3. Yönetmelikler  328
4. Yürütme Organının Diğer Düzenleyici İşlemleri: Adsız İşlemler  329
5. Cumhurbaşkanlığının Uygulama ve Bireysel Kararları.  330
N. YASAMA ORGANI VE FONKSİYONU  331
1. Yasama Yetkisi  331
2. TBMM Üye Sayısı, Yasama Yılı ve Seçim Dönemi  331
3. Milletvekillerinin Seçimi  332
a. Seçim Sistemi  332
b. Seçim İttifakı  333
c. Milletvekili Seçilme Yeterliği  334
d. Seçmen Olabilmenin Anayasal Şartları Şunlardır  336
4. TBMM Seçimleri Aşağıdaki Hallerde Yapılır  336
a TBMM’nin Seçim Döneminin Sona Ermesi  336
b. Seçimlerin Yenilenmesi  336
c. TBMM’de Erken Seçim Kararı Alınması  337
d. TBMM Seçimlerinin Cumhurbaşkanınca Yenilenmesi  337
e. Genel Seçimlere Bir Yıl ya da Daha Az Bir Sürenin Kaldığı
Dönemde Cumhurbaşkanlığı Makamının Daimî Olarak Boşalmış
Olması  338
5. Seçimlerin Ertelenmesi  338
6. TBMM’nin Toplanması ve Tatili  338
7. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı  339
O. YASAMA FONKSİYONU, TBMM’NİN GÖREV VE YETKİLERİ  340
1. Yasama Yetkisi ve Kapsamı  340
2. Yasama Yetkisinin Özellikleri  340
a. Yasama Yetkisinin Genelliği  340
b. Yasama Yetkisinin Aslîliği (İlk–elliği)  342
c. Yasama Yetkisinin Devredilmezliği  344
Ö. YASAMA İŞLEMLERİ  345
1. Parlamento Kararları ve Kanunları Koymak, Kaldırmak ve Değiştirmek  345
2. Kanunların Veto Edilmesi ya da Yayımlanması  347
P. BİLGİ EDİNME VE YÜRÜTMEYİ DENETLEME  350
1. Yazılı Soru  351
2. Genel Görüşme  352
3. Meclis Araştırması  353
R. ÇIKARILMASI ÖZEL USULLERE BAĞLANMIŞ BAZI YASAMA İŞLEMLERİ  354
1. Bütçe ve Kesin Hesap Kanununun Önerilmesi ve Kabulü  354
a. Bütçe Kanununun Önerilmesi ve Kabulü  354
b. Kesin Hesap Kanunu:  356
2. Milletlerarası Antlaşmaların Onaylanmasını Uygun Bulmak  357
3. Genel ve Özel Af İlanına Karar Vermek  359
4. Savaş İlanı ve TSK’lerinin Kullanılmasına İzin Vermek  359
5. Anayasaya Göre TBMM’nin Diğer Bazı Görev ve Yetkileri Şunlardır  360
S. YARGI ORGANI VE FONKSİYONU  361
1. Hukuk Devleti  361
2. Yargı Bağımsızlığı  363
3. Yargının Tarafsızlığı  366
4. Hâkim Teminatı  370
Ş. YARGI KOLLARI (DÜZENİ) VE YÜKSEK MAHKEMELER  371
1. Yargı Yetkisi ve Yargı Kolları  371
a. Adlî Yargı, Bölge Adliye Mahkemeleri ve Yargıtay  372
b. İdarî Yargı, Bölge İdare Mahkemeleri ve Danıştay  374
c. Askerî Yargı  378
2. Uyuşmazlık Mahkemesi  378
3. Sayıştay  379
4. Seçim Yargısı ve Yüksek Seçim Kurulu (YSK)  380
5. Anayasa Mahkemesi (AYM)  381
6. Hâkimler ve Savcılar Kurulu (HSK)  386
T. TÜRKİYE’DE VE ABD’DE BAŞKANLIK SİSTEMİNDE DENGELER VE FRENLER MEKANİZMASI  389
U. TÜRKİYE’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİ DE DÂHİL GENEL YÖNETİM
SİSTEMİNİN ABD’DEKİ SİSTEMDEN FARKLILIK ARZ EDEN YÖNLERİ.  400
Ü. TÜRKİYE’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİ DE DÂHİL GENEL YÖNETİM SİSTEMİ
İLE ABD’DEKİ SİSTEMİN BENZEŞEN YÖNLERİ  408
V. 2017 ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ İLE ABD BAŞKANLIK SİSTEMİNE İLİŞKİN BİR
DEĞERLENDİRME  409
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
TÜRKİYE’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİNE YÖNELİK ELEŞTİRİLER VE DEĞERLENDİRMELER
A. BAZI ELEŞTİRİLEN KONULARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELER  411
1. Cumhurbaşkanının Ülkeyi Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri ile
Yöneteceği Yönündeki Eleştiriler.  411
2. Cumhurbaşkanının ve Kabinenin Hiçbir Siyasî Sorumluluğunun
Mevcut Olmadığı ev Cezaî Sorumluluğunun da İhtimal Dışı Kıldığı
Yönündeki Eleştiriler  420
3. Seçimlerin Birlikte Yapılması: Bölünmüş Hükümetler Döneminde
Sistem Kilitlenecek, Cumhurbaşkanı ile Meclis Uyumu Kuvvetler
Ayrılığını Bitirecek  424
4. Seçimlerin Yenilenmesi  437
5. Yargı Bağımsızlığı ve Tarafsızlığının Ortadan Kalkacağı Yönündeki
Eleştiriler  451
a. HSK’ya İlişkin Eleştiriler Konusunda Değerlendirmeler  457
b. AYM Hakkında Yapılan Eleştirilere İlişkin Değerlendirmeler  469
c. Yargı Temelli Sorunların Daha Başka Köklü Temelleri  476
6. Sahici Manada Kuvvetler Ayrılığının Sağlanamayacağı Yönündeki
Eleştiriler  481
7. Hükümet Sistemleri Kuvvetler Ayrılığı İlişkisi  482
8. Cumhurbaşkanının Partili Olabilmesi ve Tarafsızlığı Meselesi  487
a. Demokratik Rejimlerde Devlet Başkanı’nın Partilerle İlişkisi ve
Tarafsızlığı  489
b. Türkiye’de Geçmiş Yıllarda Cumhurbaşkanı ile Partiler Arasındaki
İlişkiler  495
c. 2017 Anayasa Değişikliği ile Partili Cumhurbaşkanı Yolunun
Açılmış Olması  498
d. Partili Cumhurbaşkanlığını Lüzumlu Kılan Gereklilikler  499
e. Milletvekillerini ve TBMM’yi Güçlendirici Yönde Öneriler  501
9. Üniter Yapı Yerine Federal Yapının Getirileceği  503
10. Türkiye’de Başkanlık Sisteminin, Diktatörlük veya Otoriterizme
Dönüşmesi  505
11. Cumhurbaşkanı Tarafından Yapılan Atamaların TBMM’nin Onayına
Tabi Olmaması  512
12. Yeni Sistemde Bütçe Kanununa İlişkin Hükümlere Yönelik Eleştiriler  518
a. Başkanlık Sisteminin Uygulandığı Bazı Ülkelerdeki Uygulamalar  519
b. 2017 Değişikliği ile Getirilen Düzenleme Hakkında
Değerlendirmeler  523
B. 2017 ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ İLE BENİMSENEN HÜKÜMET SİSTEMİNİN
BAŞKANLIK YA DA BİR BAŞKA HÜKÜMET SİSTEMİ OLDUĞUNA DAİR
DEĞERLENDİRMELER  527
C. BAŞKANLIK, BAŞKANCI YA DA DELEGASYONCU (DELEGATİF) BAŞKANLIK
SİSTEMİ  528
D. TÜRKİYE’DEKİ HÜKÜMET SİSTEMİNE DAİR DEĞERLENDİRMELER  531
SONUÇ  537
KAYNAKÇA  543
 


Serap Yazıcı
Şubat 2017
180.00 TL
Sepete Ekle
Mehmet Akad ...
Eylül 2024
770.00 TL
Sepete Ekle
Ergun Özsunay ...
Ağustos 2024
470.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
ÜÇÜNCÜ BASININ ÖNSÖZÜ  5
İKİNCİ BASININ ÖNSÖZÜ  7
ÖNSÖZ  9
İÇİNDEKİLER  11
KISALTMALAR  21
GİRİŞ  23
BİRİNCİ BÖLÜM
SAF BAŞKANLIK SİSTEMİ, ABD VE DİĞER LATİN AMERİKA ÜLKELERİNDEKİ BAŞKANLIK SİSTEMLERİNİN KENDİNE ÖZGÜLÜKLERİ
A. SAF BAŞKANLIK SİSTEMİ  29
1. Başkanlık Sistemi Kavramı  29
2. Sert Kuvvetler Ayrılığı ve Başkanlık Sistemi  31
3. Saf Başkanlık Sistemi–Geniş Manada Başkanlık Sistemi Ayrışması  33
4. Saf Başkanlık Sisteminin Gereklerine İlişkin Farklı Görüşler  35
5. Saf Başkanlık Sisteminin Aslî ve Zorunlu Unsurları Şunlardır  39
a. Hem Başkan’ın hem de Yasama Meclisi’nin Halk Tarafından
Seçilmesi.  39
b. Yürütmenin Yasamanın Güvenine Dayanmaması  41
c. Yürütme Organının Tek Kişiden Oluşması  45
6. Saf Başkanlık Sistemlerinde Mevcut Olan Tâlî Nitelikteki Özellikler  47
a. Başkanın Yasama Organını Fesih Yetkisinin Mevcut Olmaması  47
b. Aynı Kişinin Hem Yasamada Hem de Yürütmede Görev
Alamaması  49
c. Yasama ve Yürütmenin Birbirlerinin Yetki Alanına Müdahale
Etmemeleri  49
B. ABD’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİNDE, SAF BAŞKANLIK SİSTEMİNİN ASLÎ YA
DA TÂLÎ BAZI ÖZELLİKLERDEN FARKLI OLAN BAZI KENDİNE ÖZGÜ
UYGULAMALAR  50
C. LATİN AMERİKA ÜLKELERİNDE TATBİK EDİLEN BAŞKANLIK
SİSTEMLERİNDE KENDİNE ÖZGÜLÜK ARZ EDEN BENZER VE FARKLI
UYGULAMALAR  58
1. Devletin Federal ya da Üniter Olması  58
2. Devlet Başkanı’nın Başkan ya da Cumhurbaşkanı Olarak İfade Edilmesi  60
3. Başbakanlık Kurumunun Mevcut Olması ya da Olmaması  61
4. Başkan Yardımcılığı  62
5. Devlet Başkanlarının Seçilme Usulleri, Süreleri ve Dönemleri  62
6. Üste Düzey Atamaların Yasamanın Onayına Tabi Olup Olmaması  65
7. Yürütmenin Kanun Gücünde Olan ya da Olmayan Düzenleme Yapma
Yetkisi  66
8. Kabinenin Kolejyal Yapılı Olması ya da Olmaması  68
9. Karşı İmza Kuralının Mevcut Olup Olmaması  69
10. Bütçe Önerisinde Bulunulması  70
11. Devlet Başkanının Partili Olması ya da Olmaması  71
12. Yasama Meclisi’nin Tek ya da İki Meclisli Olması  72
13. Başkan Yardımcısının Yasama Meclisi’ne Başkanlık Etmesi ya da
Etmemesi  73
14. Yürütmenin Kanun Önerisinde Bulunma Yetkisinin Olması ya da
Olmaması  73
15. Yürütmenin Bazı Kereler Yasama Faaliyetlerine Katılması ya da
Katılmaması  75
16. Başkan Yardımcısı ve Bakanların Siyasî Sorumlulukları  77
17. İmpeachment Kapsamında Sorumluluk  80
18. Fesih ve Azil Yetkisinin Mevcut Olup Olmaması  81
19. Devlet Başkanının Veto Yetkisi  85
20. Devlet Başkanı’nın Yurt Dışına Çıkışlarının Yasamanın İznine Tabi
Olması  85
21. Yürütmenin Yetkilerinin Düzenlenme Şekli  86
D. BAŞKANLIK SİSTEMLERİNDEKİ KENDİNE ÖZGÜLÜKLERE İLİŞKİN
DEĞERLENDİRMELER  87
E. LATİN AMERİKA ÜLKELERİNDE DEMOKRATİKLEŞME VE HÜRRİYET
STANDARDI  87
İKİNCİ BÖLÜM
PARLAMENTER SİSTEM TEMELLİ YAŞANAN SORUNLAR VE BAŞKANLIK SİSTEMİ İHTİYACI
A. KOALİSYON TEMELLİ SORUNLAR SEBEBİYLE BAŞKANLIK SİSTEMİ
İHTİYACI  91
1. Genel Olarak Koalisyon Hükümetleri  91
2. Parlamenter Sistemlerin Bir diğer Sorunlu Alanı da Azınlık
Hükümetleridir  103
3. Koalisyon Temelli Yaşanan Bazı Sorunlar  107
a. Koalisyonların Kuruluşu Esnasında Yaşanan Sorunlar  107
b. Nispî Temsil Seçim Sistemi ile Bütünlük İçerisinde Koalisyonların
Kurulmasında Aşırı Partilerin Dayatmalarına Mahkûmiyetin
Ortaya Çıkması  110
c. Hükümet Programlarında Bütünlük ve Disiplinin Sağlanamaması  112
d. Koalisyonların Siyasî İstikrarsızlığa ve Etkin Olmayan Yönetime
Sebep Olması  113
e. İstikrarlı ve Uzun Vadeli Hükümet Politikalarının
Uygulanamaması  116
f. Bütçe Disiplininin Kaybolması, Harcamalarda Ölçüsüzlüğün
Artması  118
g. Koalisyon İçi İhtilaflar Sebebiyle Hükümetin Sürekli Yıkılma
Tehlikesi ile Karşı Karşıya Kalması  118
h. Etkin Siyasi Kararların Zamanında Alınamaması  119
ı. Cumhurbaşkanı–Başbakan–Koalisyon Ortakları Temelli Çatışmalar  121
i. Hükümetin Başarısızlığı Durumunda Siyasî Sorumlunun
Bulunamaması  121
j. Kanunların Çıkarılmasında Yaşanabilen Sorunlar  122
k. Benzer Durumların Başkanlık Rejimlerinde Yaşanmaması  122
B. TÜRKİYE’DE YAŞANAN KOALİSYONLARIN ORTAYA ÇIKARDIĞI SORUNLAR  123
C. TÜRKİYE’DEKİ UYGULAMALARIN PARLAMENTER SİSTEMİN SEMBOLİK
YETKİLİ CUMHURBAŞKANI İLKESİ İLE UYUMLULUĞU SORUNU VE İKİ
BAŞLI YÜRÜTME  131
1. Genel Olarak Parlamenter Sistemin Gerekleri  131
2. İki Başlı Yürütme: İcraî Yetkilerle Mücehhez ve Siyasî Etkinliği Olan
Başbakan ve Bakanlar Kurulu ve Sembolik Yetkili Cumhurbaşkanı  133
3. Türkiye’deki Uygulamaların Parlamenter Rejimin “Sembolik Yetkili
Cumhurbaşkanı” İlkesi ile Uyumluluğu Sorunu  149
4. 1924 Anayasası Dönemi  149
a. Mustafa Kemal’in Cumhurbaşkanlığı Dönemi  154
b. İsmet İnönü’nün Cumhurbaşkanlığı Dönemi  165
c. DP İktidarı ve Celal Bayar’ın Cumhurbaşkanlığı Dönemi  168
5. 1961 Anayasası Dönemi  170
6. 1982 Anayasası Dönemi Uygulamaları  176
a. Cumhurbaşkanı Kenan Evren Dönemi  182
b. Turgut Özal Dönemi  183
c. Süleyman Demirel Dönemi  191
d. Ahmet Necdet Sezer Dönemi  194
e. Abdullah Gül ve Recep Tayyip Erdoğan Dönemleri  199
7. Türkiye’de Yaşanan İki Başlılıkla Alakalı Genel Değerlendirme  200
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TÜRKİYE’DE BAŞKANLIK SİSTEMİ
A. TÜRKİYE’DE BAŞKANLIK SİSTEMİ YÖNÜNDEKİ TALEPLERİN ORTAYA
ÇIKMASI  207
B. 1982 ANAYASASI’NIN İLK METNİNDE HÜKÜMET SİSTEMİ  215
C. TÜRKİYE’DE HÜKÜMET SİSTEMİ DEĞİŞİKLİĞİ SAĞLAYAN 2017 ANAYASA
DEĞİŞİKLİĞİ  215
D. DEVLETİN TEMEL YAPISI VE BAZI ÖZELLİKLERİ  217
1. Devletin Üniter Yapısı  217
2. Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Demokratik Niteliği  217
3. Türkiye’deki Yeni Sistemin Başkanlık ya da Cumhurbaşkanlığı Sistemi
Oluşu  218
E. 1982 ANAYASASINDA DEVLETİN TEMEL ORGANLARI  225
F. YÜRÜTME FONKSİYONU VE ORGANI  226
G. CUMHURBAŞKANI’NIN SEÇİLMESİ  228
1. Cumhurbaşkanlığı Seçilme Yeterliği ve Aday Olma Süreci  229
2. Cumhurbaşkanının Seçilmesi Süreci  229
3. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinin Yapıldığı Haller  232
a. Cumhurbaşkanı’nın Normal Görev Süresinin Dolması  232
b. Seçimlerin TBMM Tarafından Yenilenmesi Kararının Alınması  232
c. Seçimlerin Cumhurbaşkanı Tarafından Yenilenmesi Kararının
Alınması  232
d. Cumhurbaşkanlığı Makamının Herhangi bir Sebeple Daimî Olarak
Boşalması  233
4. Cumhurbaşkanı’nın Görevini Sona Erdiren Haller  233
5. Cumhurbaşkanlığına Vekâlet  234
6. Cumhurbaşkanı’nın Görev ve Yetkileri  235
a. Cumhurbaşkanı’nın Sahip Olduğu Genel Yürütme Yetkisi ve
Görevi  236
b. Cumhurbaşkanı’nın Temsil, Anayasanın Tatbik Edilmesini, Devlet
Organlarının Düzenli ve Uyumlu Çalışmasını Temin Etme Yetki ve
Görevleri  236
7. Cumhurbaşkanı’nın Yasama Faaliyetlerine Yönelik Dolaylı Etkilemeleri  240
H. CUMHURBAŞKANI YARDIMCILIĞI VE BAKANLARIN ATANMASI, İŞLEVLERİ  243
1. Cumhurbaşkanı Yardımcıları  243
2. Bakanlıkların Kurulması ve Bakanların Atanması  246
3. Yürütme Yetkisinin Bakanlarla Birlikte Yerine Getirilmesi  248
İ. ÜST DÜZEY KAMU GÖREVLİLERİNİN ATANMASI  251
J. CUMHURBAŞKANI, CUMHURBAŞKANI YARDIMCILARI VE BAKANLARIN
SORUMLULUKLARI  252
1. Cumhurbaşkanı’nın Siyasî Sorumlulukları  252
2. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Siyasî Sorumluluğu  255
3. Cumhurbaşkanının Cezaî Sorumluluğu.  256
4. Cumhurbaşkanı’nın Hukukî Sorumluluğu  263
5. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Cezaî Sorumlulukları  267
6. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Hukukî Sorumlulukları.  271
K. CUMHURBAŞKANININ TARAFSIZLIĞI MESELESİ  272
L. YÜRÜTMENİN İŞLEM VE FİİLLERİ  279
1. Cumhurbaşkanı’nın İşlemlerinde “Karşı İmza” Kuralının Mevcut
Olmaması  279
2. Cumhurbaşkanı’nın Bireysel İşlemleri ve Düzenleyici İşlemleri  279
M. YÜRÜTMENİN DÜZENLEYİCİ İŞLEMLERİ  280
1. Yasama Yetkisinin Aslîliği, Yürütme Yetkisinin Türev Oluşu ve
İstisnaları  280
2. Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (CBK)  285
a. Olağan Dönem KHK’lar ve Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri (CBK)  286
b. Olağan Dönem CBK’ları  288
c. Anayasa’nın 104/17. Fıkrası Kapsamında CBK’lar  289
d. Yasama İşlemleri ile CBK’ların Etkisizleştirilmesi  297
e. Anayasa’da CBK ile Düzenleneceği Açıkça Belirtilen Alanlar  298
f. Yürütme Lehine Mahfuz Düzenleme Alanı Kavramı  301
g. Mahfuz Düzenleme Alanına İlişkin Doktrindeki Tartışmalar.  303
h. Anayasa’da Açıkça CBK ile Düzenleneceği Belirtilen Dört Konuda
Çıkarılacak CBK’lara İlişkin Mahfuz Düzenleme Alanı Nitelemesine
İlişkin Kanaatimiz  309
ı. Olağan Dönem CBK’larının Normlar Hiyerarşisindeki Yeri  316
j. Anayasa’da Hem Kanunla Hem de CBK ile Düzenleneceği
Belirtilen Durumlar  322
k. Olağan Dönem CBK’ların Yargısal Denetimi  322
l. OHAL Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri.  323
3. Yönetmelikler  328
4. Yürütme Organının Diğer Düzenleyici İşlemleri: Adsız İşlemler  329
5. Cumhurbaşkanlığının Uygulama ve Bireysel Kararları.  330
N. YASAMA ORGANI VE FONKSİYONU  331
1. Yasama Yetkisi  331
2. TBMM Üye Sayısı, Yasama Yılı ve Seçim Dönemi  331
3. Milletvekillerinin Seçimi  332
a. Seçim Sistemi  332
b. Seçim İttifakı  333
c. Milletvekili Seçilme Yeterliği  334
d. Seçmen Olabilmenin Anayasal Şartları Şunlardır  336
4. TBMM Seçimleri Aşağıdaki Hallerde Yapılır  336
a TBMM’nin Seçim Döneminin Sona Ermesi  336
b. Seçimlerin Yenilenmesi  336
c. TBMM’de Erken Seçim Kararı Alınması  337
d. TBMM Seçimlerinin Cumhurbaşkanınca Yenilenmesi  337
e. Genel Seçimlere Bir Yıl ya da Daha Az Bir Sürenin Kaldığı
Dönemde Cumhurbaşkanlığı Makamının Daimî Olarak Boşalmış
Olması  338
5. Seçimlerin Ertelenmesi  338
6. TBMM’nin Toplanması ve Tatili  338
7. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı  339
O. YASAMA FONKSİYONU, TBMM’NİN GÖREV VE YETKİLERİ  340
1. Yasama Yetkisi ve Kapsamı  340
2. Yasama Yetkisinin Özellikleri  340
a. Yasama Yetkisinin Genelliği  340
b. Yasama Yetkisinin Aslîliği (İlk–elliği)  342
c. Yasama Yetkisinin Devredilmezliği  344
Ö. YASAMA İŞLEMLERİ  345
1. Parlamento Kararları ve Kanunları Koymak, Kaldırmak ve Değiştirmek  345
2. Kanunların Veto Edilmesi ya da Yayımlanması  347
P. BİLGİ EDİNME VE YÜRÜTMEYİ DENETLEME  350
1. Yazılı Soru  351
2. Genel Görüşme  352
3. Meclis Araştırması  353
R. ÇIKARILMASI ÖZEL USULLERE BAĞLANMIŞ BAZI YASAMA İŞLEMLERİ  354
1. Bütçe ve Kesin Hesap Kanununun Önerilmesi ve Kabulü  354
a. Bütçe Kanununun Önerilmesi ve Kabulü  354
b. Kesin Hesap Kanunu:  356
2. Milletlerarası Antlaşmaların Onaylanmasını Uygun Bulmak  357
3. Genel ve Özel Af İlanına Karar Vermek  359
4. Savaş İlanı ve TSK’lerinin Kullanılmasına İzin Vermek  359
5. Anayasaya Göre TBMM’nin Diğer Bazı Görev ve Yetkileri Şunlardır  360
S. YARGI ORGANI VE FONKSİYONU  361
1. Hukuk Devleti  361
2. Yargı Bağımsızlığı  363
3. Yargının Tarafsızlığı  366
4. Hâkim Teminatı  370
Ş. YARGI KOLLARI (DÜZENİ) VE YÜKSEK MAHKEMELER  371
1. Yargı Yetkisi ve Yargı Kolları  371
a. Adlî Yargı, Bölge Adliye Mahkemeleri ve Yargıtay  372
b. İdarî Yargı, Bölge İdare Mahkemeleri ve Danıştay  374
c. Askerî Yargı  378
2. Uyuşmazlık Mahkemesi  378
3. Sayıştay  379
4. Seçim Yargısı ve Yüksek Seçim Kurulu (YSK)  380
5. Anayasa Mahkemesi (AYM)  381
6. Hâkimler ve Savcılar Kurulu (HSK)  386
T. TÜRKİYE’DE VE ABD’DE BAŞKANLIK SİSTEMİNDE DENGELER VE FRENLER MEKANİZMASI  389
U. TÜRKİYE’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİ DE DÂHİL GENEL YÖNETİM
SİSTEMİNİN ABD’DEKİ SİSTEMDEN FARKLILIK ARZ EDEN YÖNLERİ.  400
Ü. TÜRKİYE’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİ DE DÂHİL GENEL YÖNETİM SİSTEMİ
İLE ABD’DEKİ SİSTEMİN BENZEŞEN YÖNLERİ  408
V. 2017 ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ İLE ABD BAŞKANLIK SİSTEMİNE İLİŞKİN BİR
DEĞERLENDİRME  409
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
TÜRKİYE’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİNE YÖNELİK ELEŞTİRİLER VE DEĞERLENDİRMELER
A. BAZI ELEŞTİRİLEN KONULARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELER  411
1. Cumhurbaşkanının Ülkeyi Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri ile
Yöneteceği Yönündeki Eleştiriler.  411
2. Cumhurbaşkanının ve Kabinenin Hiçbir Siyasî Sorumluluğunun
Mevcut Olmadığı ev Cezaî Sorumluluğunun da İhtimal Dışı Kıldığı
Yönündeki Eleştiriler  420
3. Seçimlerin Birlikte Yapılması: Bölünmüş Hükümetler Döneminde
Sistem Kilitlenecek, Cumhurbaşkanı ile Meclis Uyumu Kuvvetler
Ayrılığını Bitirecek  424
4. Seçimlerin Yenilenmesi  437
5. Yargı Bağımsızlığı ve Tarafsızlığının Ortadan Kalkacağı Yönündeki
Eleştiriler  451
a. HSK’ya İlişkin Eleştiriler Konusunda Değerlendirmeler  457
b. AYM Hakkında Yapılan Eleştirilere İlişkin Değerlendirmeler  469
c. Yargı Temelli Sorunların Daha Başka Köklü Temelleri  476
6. Sahici Manada Kuvvetler Ayrılığının Sağlanamayacağı Yönündeki
Eleştiriler  481
7. Hükümet Sistemleri Kuvvetler Ayrılığı İlişkisi  482
8. Cumhurbaşkanının Partili Olabilmesi ve Tarafsızlığı Meselesi  487
a. Demokratik Rejimlerde Devlet Başkanı’nın Partilerle İlişkisi ve
Tarafsızlığı  489
b. Türkiye’de Geçmiş Yıllarda Cumhurbaşkanı ile Partiler Arasındaki
İlişkiler  495
c. 2017 Anayasa Değişikliği ile Partili Cumhurbaşkanı Yolunun
Açılmış Olması  498
d. Partili Cumhurbaşkanlığını Lüzumlu Kılan Gereklilikler  499
e. Milletvekillerini ve TBMM’yi Güçlendirici Yönde Öneriler  501
9. Üniter Yapı Yerine Federal Yapının Getirileceği  503
10. Türkiye’de Başkanlık Sisteminin, Diktatörlük veya Otoriterizme
Dönüşmesi  505
11. Cumhurbaşkanı Tarafından Yapılan Atamaların TBMM’nin Onayına
Tabi Olmaması  512
12. Yeni Sistemde Bütçe Kanununa İlişkin Hükümlere Yönelik Eleştiriler  518
a. Başkanlık Sisteminin Uygulandığı Bazı Ülkelerdeki Uygulamalar  519
b. 2017 Değişikliği ile Getirilen Düzenleme Hakkında
Değerlendirmeler  523
B. 2017 ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ İLE BENİMSENEN HÜKÜMET SİSTEMİNİN
BAŞKANLIK YA DA BİR BAŞKA HÜKÜMET SİSTEMİ OLDUĞUNA DAİR
DEĞERLENDİRMELER  527
C. BAŞKANLIK, BAŞKANCI YA DA DELEGASYONCU (DELEGATİF) BAŞKANLIK
SİSTEMİ  528
D. TÜRKİYE’DEKİ HÜKÜMET SİSTEMİNE DAİR DEĞERLENDİRMELER  531
SONUÇ  537
KAYNAKÇA  543
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024