Yerel yönetimlerin temel yetki ve sorumlulukları anayasa ya da kanun ile belirlenir. Bu kuruluşlar kanun tarafından belirlenen sınırlar içerisinde, yetki alanlarının dışında bırakılmış olmayan veya başka herhangi bir makamın görevlendirilmemiş olduğu tüm konularda faaliyette bulunmak açısından tam takdir hakkına sahip olmalıdırlar. Burada kamu sorumluluklarının genellikle ve tercihan vatandaşa en yakın olan makamlar tarafından kullanılması da esas olmalıdır. Ulusal ekonomik politika çerçevesinde, yerel yönetimlere kendi yetkileri dâhilinde serbestçe kullanabilecekleri yeterli mali kaynaklar sağlanmalıdır. Yerel yönetimlerin mali kaynaklan anayasa ve kanunla belirlenen sorumluluklarla orantılı olmalıdır. Yerel yönetimler; mali kaynaklarının en azından bir bölümünün oranlarını kendilerinin kanunun koyduğu sınırlar dâhilinde belirleyebilecekleri yerel vergi ve harçlardan sağlayabilmelidirler.
Yerel yönetimlere sağlanan kaynakların dayandığı mali sistemler, görevin yürütülmesi için gereken harcamalardaki gerçek artışların mümkün olduğunca izlenebilmesine olanak tanımaya yetecek ölçüde çeşitlilik arz etmeli ve esneklik taşımalıdır. Mali bakımdan daha zayıf olan yerel yönetimlerin korunması, potansiyel mali kaynakların ve karşılanması gereken mali yükün eşitsiz dağılımının etkilerini ortadan kaldırmaya yönelik mali eşitleme yöntemlerinin veya buna eş önlemlerin alınmasını gerektirir. Bu yöntemler ve önlemler yerel yönetimlerin kendi sorumluluk alanlarında kullanabilecekleri takdir hakkını azaltmamalıdır. (Tanıtım Bültenin’den)
Konu Başlıkları
Yerel Yönetimler Maliyesi
Yerel Yönetimlerde Görev ve Gelir Bölüşümü
Büyükşehir Belediye Yönetiminde Mali Yapı
İl Özel İdare Yönetiminde Mali Yapı
Belediyelerde Mali Yapı
Köy Yönetiminde Mali Yapı
Yerel Yönetim Birliklerinde Mali Yapı
Küreselleşme, Yeni Kamu Yönetimi ve Yerel Yönetimler
Performans Yönetimi ve Yerel Yönetimler
Yeni Kamu Hizmeti, Ekonomik Faaliyetler ve Sosyal Belediyecilik