Türkiye sağlık sistemi ortamında özellikle 2003 yılından bu yana uygulanmaya çalışılan Sağlıkta Dönüşüm Programı (SDP) (Sağlık Bakanlığı 2003) kapsamında tüketicilerin/hastaların rollerinin güçlendirilmesine yönelik çeşitli politika girişimlerinde bulunulmaktadır. Nitekim SDP'nin dokuz temel ilkesinden ikisi olan "insan merkezlilik" ve "katılımcılık" ilkeleri tüketicilerin güçlendirilmesi ile yakından ilişkili olan ilkelerdir. Bu ilkeler doğrultusunda şu ana kadar reform programı kapsamında ortaya konulan hasta haklarına yönelik girişimler ve hastaların sağlık kuruluşunu ve hekimini seçme özgürlüğüne yönelik ortaya konulan uygulamalar ve 663 sayılı KHK kapsamında Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü'nün (SGGM) kurulmuş olması bu kapsamdaki temel gelişmeler olarak belirtilebilir.
Bu analizde son dönemlerde tüketici yanlılığı, tüketicilerin güçlendirilmesi ve sağlığın geliştirilmesi bağlamlarında ön plana çıkan bir kavram olan sağlık okuryazarlığı konusunda Türkiye'nin resimdeki yerini netleştirmek amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde izleyen başlıklarda ilk olarak
tüketici yanlılığı, hastaların güçlendirilmesi, sağlığın geliştirilmesi ve sağlık okuryazarlığı ilişkisi üzerinde kısaca durulmaktadır. Daha sonra sağlık okuryazarlığı ile ilgili Türkiye'deki gelişim süreci ve durum tespiti yapılmaktadır. Akabinde ise Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırmasına (TR-SOYA) kısaca yer verilmektedir. Son başlıkta ise sonuç ve önerilere yer verilmektedir.
Konu Başlıkları
| Tüketici Yanlılığı, Hastaların Güçlendirilmesi, Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Okuryazarlığı |
| Sağlık Okuryazarlığı: Türkiye Resmin Neresinde? |
| Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması |
| Sonuç ve Öneriler: Ne Yapmalı? |