İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Yedinci Basıya Sunuş 7
Birinci Basıya Sunuş 9
Birinci Basıya Önsöz 11
Kısaltmalar 27
BİRİNCİ BÖLÜM
HUKUK
BİRİNCİ KISIM
KARŞILAŞTIRMALI HUKUK
I. Ayrım
MAKALE ÇEVİRİLERİ
SANAT ÖZGÜRLÜĞÜ VE SANATIN TEŞVİKİNE İLİŞKİN ON TEZ
Prof. Dr. iur. Felix UHLMANN Arş. Gör. Dr. lic. iur., Prof. Dr., Cristina BOGNUDA
(Çev.: Prof. Dr. Dr. h.c. Yener ÜNVER)
I. Sanat Özgürlüğü, Düşünce Özgürlüğünün Bir Uzantısı Değildir 35
II. Sanat ve Hukuk Düzeni Arasındaki Çatışkı, Aceleyle Hukuki Düzen Lehine Hükme Bağlanamaz 37
III. Sanat Sıkça Mantık Dışıdır ve Bu Nedenle Hukuksal Söylemde Dezavantajdır 40
IV. Sanat, Sanatçı Tarafından Yapılmış Taslak Değildir 40
V. Sanat Özgürlüğünün Temel Çatışması Kişiliğin Korunması Alanında Ortaya Çıkmaktadır 41
VI. Devlet Kurumları Dahi Sanat Özgürlüğünün Taşıyıcıları Olabilirler 43
VII. Devlet Sanatı Sulama İbriği ile Teşvik Etmemeli, Bilakis Ortaya Açık Öncelikler Koymalıdır 44
VIII. Sanatı Teşvik Etmek Söz Konusu Olduğunda, Kanton Tarafsızdır, Ancak Kör Değildir 46
IX. Devletin Kültür Alanına Katılımı, Bağımsız Kurumlar Aracılığıyla Gerçekleştirilmelidir 46
X. Hukuk Devleti Uyarınca Teşvik Kararlarının, Gerekçelendirilmesi Zorunludur 49
XI. Sonuç 51
GERÇEKLİK VE DENEYİMLER EŞLİĞİNDE SIRBİSTAN CUMHURİYETİ’NDE
BALE SANATINA DAİR DÜZENLEMELER
Olivera DAMNJANOVIC – (Çev: Dr. Öğr. Üyesi Salim IŞIK)
I. Bale Dansının Tarihçesi 53
I. Sırbistan’da Balenin Tarihçesi 55
II. Bale Türleri 56
A. Klasik Bale 56
B. Modern Bale 56
III. Dansçıların Özellikleri 56
IV. Bale Sanatçılarının Eğitimi 57
V. Bale Sanatçılarının Kazandıkları Ünvanlar 59
VI. Yasal Düzenlemelerde Bale 59
VII. Sonuç 62
Kaynakça 64
SANATIN ONURU – MUTLAK BİR TEMEL HAKKIN KORUMA ALANI VE
SINIRLARINA DAİR MÜLAHAZALAR
Prof. Dr. Claus DIERKSMEIER (Çev.: Ar. Gör. Kerem ÖZ)
I. Sanat Hürriyetine İlişkin İçtihadın Tarihsel Seyri 67
1. Prusya Devletleri Genel Kanunu’nda Sanat Hürriyeti 68
2. Weimar Anayasası’nda Sanat Hürriyeti 69
3. Üçüncü İmparatorluk Döneminde Sanat Hürriyeti 69
4. Federal Almanya Cumhuriyeti Anayasası’nda Sanat Hürriyeti 70
II. “Mephisto” Davasının Dogmatik–Felsefî Boyutları 72
1. Safahat 72
2. Reform Girişimleri 75
III. Örnek Olay: Alman Bayrağı 77
IV. Onuru Esas Alan Sanat Hürriyeti 78
1. Koruma Alanı veya Sınırlama? 78
2. Temel Hak Kaynağı Olarak İnsan Onuru 80
II. Ayrım
MAHKEME KARARLARI ÇEVİRİLERİ
ESKİ SEVGİLİNİN ÖZEL FOTOĞRAF VEYA GÖRÜNTÜLERİNİN İLİŞKİ SONA ERDİKTEN SONRA BAŞKALARININ ERİŞİMİNE SUNULMASI KİŞİLİK HAKLARINI İHLAL EDER 83
Çev.: Prof. Dr. Dr. h.c. Yener ÜNVER
DÜNYA FİKRİ MÜLKİYET ÖRGÜTÜ (WIPO) TAHKİM VE ARABULUCULUK MERKEZİ İDARİ HEYET KARARI CEM YILMAZ V. ULUSLARARASI ROMA KULÜBÜ Dava No. D2000–1541 95
Çev.: Ar. Gör. Göktürk ÖCAL
FEDERAL ANAYASA MAHKEMESİ KARARI 09.07.2008 tarih–1 BvR 519/08 101
Çev.: Ar. Gör. Şölen ÇAKIROĞLU 101
WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION (WIPO) DÜNYA FİKRİ MÜLKİYET ÖRGÜTÜ (DFMÖ) DFMÖ TAHKİM VE ARABULUCULUK MERKEZİ İDARİ JÜRİ KARARI Julian Barnes V– Old Barn Studios Limited Dava Numarası: D 2001–0121 115
Çev.: Av. Didem COŞKUN
WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION (WIPO) DÜNYA FİKRİ MÜLKİYET ÖRGÜTÜ WIPO TAHKİM VE ARABULUCULUK MERKEZİ İDARİ HAKEM KARARI Louis De Bernieres V– Old Barn Studios Limited Dava No. 2001–0122 131
Çev.: Av. İpek ŞAHİNKAYA
WIPO TAHKİM VE ARABULUCULUK MERKEZİ İDARİ PANEL KARARI Geert Hofstede v. Sigma Two Dava No. D2003–0646 147
Çev.: Av. Sinan UYSAL 147
LONDRA YÜKSEK MAHKEMESİ QUEEN'S BENCH BÖLÜMÜ 155
Çev.: Av. Sinan UYSAL 155
ALMAN FEDERAL ANAYASA MAHKEMESİ’NİN KARİKATÜR VE SANAT ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN BİREYSEL BAŞVURU KARARI (03 Haziran 1987 – 1 BvR 313/85) 169
Çev.: Av. Mert TANRIVERDİ 169
İKİNCİ KISIM
TÜRK HUKUKU
SANAT ÖZGÜRLÜĞÜ
Prof. Dr. Korkut KANADOĞLU
I. Giriş 181
II. Koruma Alanı 181
III. Sanat Özgürlüğünün Sınırları 187
IV. Devletin Tarafsızlığı İlkesi 196
V. Sanat Özgürlüğüne Müdahale Örnekleri 198
1. Yasama Organı 199
2. Yürütme Organı 202
3. Yargı Organı 203
VI. Sonuç 205
Kaynakça 207
SANATÇILARIN İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKUNDAKİ KONUMU
Prof. Dr. Ercan AKYİĞİT
I. Genel Olarak Sanat ve Sanatçı Kavramları ve Kimi Ayırımlar 209
1. Giriş 209
2. Sanat ve Sanatçı Kavramları 210
3. Bazı Ayırımlar 213
II. Genel Olarak Sanatçıların Çalışma İlişkileri 214
III. İş Hukuku Bakımından Sanatçıların Hukuki Durumu 216
1. Bireysel İş Hukuku Bakımından 217
2. Bireysel İş İlişkisine Hangi İş Yasasının Uygulanacağı 224
3. İş Sözleşmesi ve Yapılması Bakımından 227
a. İş Bulma /Sanatçı Bulma Faaliyeti Bakımından 227
b. İş Sözleşmesinin Yapılması ve Türleri Bakımından 229
aa. Ehliyet ve Çalışma Yaşı Bakımından 230
bb. İş Sözleşmesinin Türleri Bakımından 233
4. İş İlişkisinin Hükümleri ve Sona Ermesi ile Sonuçları Bakımından 243
5. Sanatçının Çalışırken Yaptığı Sanat Buluşları Bakımından 245
6. Toplu İş Hukuku Bakımından 247
IV. Sanatçıların Sosyal Güvenliği 250
1. Genel Olarak Sosyal Güvenlik İhtiyacı 250
2. Ülkemizde Resmi Sosyal Güvenlik Kurumu ve Sosyal Güvenlik 251
3. Sanatçıların Sosyal Güvenliği 252
V. Sonuç 256
Kaynakça 259
MÜZİK ESERLERİNDE VE İCRASINDA CAYMA HAKKI
Prof. Dr. Mustafa TOPALOĞLU
I. Müzik Eserleri Üzerindeki Haklar ve İcracı Sanatçıların Hakları 261
1. Müzik Eserleri 261
a. İnternet ve Müzik Eserleri 262
b. Müzik Eserleri Üzerindeki Haklar ve Türleri 264
aa. Manevi Haklar 264
aaa. Eseri Kamuya Sunma Hakkı 264
bbb. Eser Sahibinin Adını Belirtme Hakkı 265
ccc. Eserde Değişiklik Yapılmasını Yasaklama Hakkı 266
bb. Mali Haklar 266
aaa. İşleme Hakkı 266
bbb. Çoğaltma Hakkı 267
ccc. Yayma Hakkı 268
ddd. Temsil Hakkı 268
eee. Umuma İletim Hakkı 269
2. İcracı Sanatçıların Hakları 270
a. İcracı Sanatçılar 270
b. İcracı Sanatçının Hakları 271
aa. İcracı Sanatçıların Manevi Hakları 272
bb. İcracı Sanatçının Mali Hakları 272
3. Eser ve İcralar Üzerindeki Hakların Devri 272
a. Mali Haklar Üzerinde Yapılan Devir Sözleşmelerinin Niteliği 272
b. Devir Sözleşmelerinde Yazılı Şekil Şartları 274
4. Devir Süresinin Dolması ve Eser/İcranın Hak Sahibine Geri Dönmesi 276
5. Cayma 277
a. Cayma Hakkının Amaç ve Kapsamı 277
b. Caymanın Hakkının Kullanılma Şartları 279
aa. Mali Bir Hak veya Kullanma Hakkının Hiç ya da Gereği Gibi Kullanılmaması 279
bb. Eser Sahibi ve İcracı Sanatçının Menfaatinin Esaslı İhlali 280
cc. Mehil Verilmesi 281
dd. Noterden İhbar Gönderilmesi ve Caymanın Tamamlanması 282
c. Caymaya İtiraz 282
d. Cayma Hakkını Kullanmanın Sonuçları 284
e. Cayma Hakkını Kullanabilecek Kişiler 285
f. Caymadan Vazgeçme ve Sınırlama 286
Kaynakça 288
SANAT TAHKİM MAHKEMESİ
(CAfA–Court of Arbitration for Art)
Prof. Dr. Nuray EKŞİ
I. Genel Olarak Sanat Eserleri ve Kültür Varlıklarına İlişkin Uyuşmazlıkları Doğuran Olaylar ve Bu Uyuşmazlıkların Çözüm Yolları 291
1. Sanat Eserleri ve Kültür Varlıklarına İlişkin Uyuşmazlıkları Doğuran Olaylar 291
2. Sanat Eserleri ve Kültür Varlıklarına İlişkin Uyuşmazlıkların Çözüm Yolları 295
3. Sanat Eserleri ve Kültürel Varlıklara İlişkin Uyuşmazlıkların Çözüm Yollarına İlişkin Hükümler İçeren Milletlerarası Andlaşmalar 306
4. Sanat Eserleri ve Kültürel Varlıklara İlişkin Uyuşmazlıklara İlişkin Kurumsal Tahkim 308
II. Sanat Tahkim Mahkemesi (CAfA–Court of Arbitration for Art) 311
1. CAfA’nın Kuruluşu ve Amaçları 311
2. CAfA’nin İhtiyari Kurumsal Tahkim Mahkemesi Niteliği 312
3. CAfA Tahkimine İlişkin Genel Esaslar 313
4. Tahkim Başvurusunun, Dilekçelerin ve Yazışmaların Elektronik Ortamda Gönderilmesi 313
5. CAfA Tahkim Yargılama Lisanı 313
6. CAfA Tahkim Yargılamasının Gizliliği 314
7. CAfA Tahkim Yargılamasının Başlatılması ve Hakemlerin Atanması 315
a. CAfA Tahkim Yargılamasının Başlatılması 315
b. Tahkim Anlaşmasına İlişkin İtirazlar 316
c. Tahkim Anlaşması ve Bu Anlaşmanın Esas Sözleşmeden Bağımsızlığı 316
d. Hakemlerde Aranan Nitelikler, Hakemlerin Seçimi, Sayısı ve Reddi 317
8. CAfA Tahkim Yargılama Usulü 318
9. Hakem Heyetince Geçici ve Koruyucu Tedbir Kararı Verilmesi 320
10. Tahkim Yargılamasına Katılma ve Tahkim Yargılamasının İhbarı 321
11. Hakemlerce Esasa Uygulanacak Hukuk 321
12. CAfA Hakem Kararı 322
a. CAfA Hakem Kararı Türleri, Hakem Kararının Şekli, İçeriği ve Tebliği 322
b. CAfA Hakem Kararına Karşı Başvuru Yolları 323
aa. Hakem Kararının Düzeltilmesi ve Ek Karar Talebi 323
bb. Hakem Kararının İptali İçin Dava Açılması 324
13. CAfA Tahkim Yargılama Giderleri 324
14. CAfA Hakem Kararlarının Hollanda Dışında Tanınması ve Tenfizi 324
15. CAfA Arabuluculuk Kuralları 325
III. Sonuç 327
Kaynakça 328
5846 SAYILI KANUN KAPSAMINDA FOTOĞRAFİK ÜRÜNLERİN
ESER VASFINA İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME
Doç. Dr. Sinan BAYINDIR
I. Giriş 333
II. Mukayeseli Hukukta Fotoğrafik Eser Kavramı 334
III. 5846 Sayılı Kanun’da Eser Kavramı 335
1. Eserin Tanımı 335
a. Hususiyet Şartı (Sübjektif Şart) 335
b. Eser Kategorilerinden Birine Dahil Olma Şartı (Objektif Şart) 336
2. Eser Sahipliği 337
IV. Fotoğrafik Ürünlerin FSEK’te Düzenlenişi 338
1. Fotoğraf Ürününün Eser Niteliği ve Eser Sahipliği 338
a. Fotoğraf Kavramı 338
b. Benzer Kavramlarından Farkı 338
c. Fotoğraflar Açısından Eser Sahipliği 340
2. Eser Niteliğindeki Fotoğrafların Korunması 341
a. İlim ve Edebiyat Eseri Mahiyetindeki Fotoğraflar 341
b. Güzel Sanat Eseri Mahiyetindeki Fotoğraflar 342
c. İşlenme Eser Olarak Fotoğrafik Ürünler 346
3. Eser Niteliğine Bakılmaksızın Fotoğrafların Korunması 347
a. Kişilik Hakları Çerçevesinde Koruma 347
b. Haksız Rekabet Hükümleri Çerçevesinde Koruma 349
V. Sonuç 350
Kaynakça 352
SINAİ MÜLKİYET KANUNU HÜKÜMLERİ ÇERÇEVESİNDE
MODA TASARIMLARININ MARKA OLARAK TESCİLİ
Dr. Öğr. Üyesi Işık ÖZER
I. Giriş 355
II. Moda Tasarımı Kavramı ve Tasarım Olarak Tescili 358
1. Genel Olarak Tasarım ve Moda Tasarımı Kavramları 358
2. Moda Tasarımlarının Tasarım Olarak Tescili 360
III. Moda Tasarımlarının Marka Olarak Tescili Sorunu 362
1. Moda Tasarımlarının Marka Olarak Tescil Edilmeye Uygunluğu 362
2. Moda Tasarımlarının Marka Korumasından Yararlanabilmesi (Kümülatif Koruma İlkesi) 364
IV. Moda Tasarımlarının Marka Olarak Tescili Şartları 366
1. Ayırt Etme Unsuru 367
2. Açık ve Kesin Olarak Sicilde Gösterilebilme Unsuru 369
V. Sınai Mülkiyet Kanunu Kapsamında Moda Tasarımları 370
1. Renk ve Renk Kombinasyonları 371
a. Renk ve Renk Kombinasyonlarının Marka Olarak Tescili 371
b. Marka Olarak Tescil Edilmiş Örnek Renk ve Renk Kombinasyonları 373
2. İki ve Üç Boyutlu Şekiller 375
a. İki ve Üç Boyutlu Şekillerin Marka Olarak Tescili 375
b. Marka Olarak Tescil Edilmiş Örnek İki ve Üç Boyutlu Şekiller 376
VI. Mutlak ve Nispi Tescil Engelleri 378
1. Moda Tasarımlarını İlgilendiren Mutlak Tescil Engelleri 379
2. Moda Tasarımlarını İlgilendiren Nispi Tescil Engelleri 381
VII. Sonuç 383
Kaynakça 385
KANLI KOMEDYA ‘CALIGULA’NIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
Dr. Öğr. Üyesi İpek Sevda SÖĞÜT
I. Giriş 387
II. İktidar Bozar Mutlak İktidar Mutlaka Bozar 389
III. Caligula’nın İktidarına Giden Süreç 392
IV. Demokrasinin İçinde De Bir Zalim Oturur: Caligula’nın İktidarı 396
V. Sonuç 399
Kaynakça 403
FİKİR VE SANAT ESERLERİ HUKUKU KAPSAMINDA RESİM VE HEYKELLER ÜZERİNDE ESER SAHİPLİĞİ VE BU ESERLERDEN DOĞAN HAKLARIN KAPSAMI
Dr. Öğr. Üyesi Kadir BAŞ
I. Giriş 405
II. Resim ve Heykellerin Eser Niteliği 407
1. Fikri Bir Çabanın Ürünü Olma 408
2. Bir Forma Bürünme 409
3. Hususiyet 411
III. Resim ve Heykeller Üzerinde Hak Sahipliği 412
IV. Eserden Doğan Haklar 415
1. Manevi Haklar 415
a. Kamuya Sunma ve Eser Üzerinde Adının Belirtilmesini İsteme Hakkı 416
b. Eserin Değiştirilmesini ve Yok Edilmesini Önleme Hakkı 417
c. Eserin Aslına Ulaşma ve Sergileme Hakkı 418
2. Mali Haklar 420
a. İşleme Hakkı 420
b. Çoğaltma Hakkı 422
c. Temsil Hakkı 422
3. Pay ve Takip (Yeniden Satış) Hakkı 423
4. Cayma Hakkı 427
V. Eser Sahibinin Haklarının Sınırları 428
1. Kamu Düzenine İlişkin Sınırlamalar 428
2. Eğitim ve Öğretim Amacıyla Sınırlamalar 429
3. Bilim Amaçlı Kullanım Serbestisi 430
4. Haber Amaçlı Kullanım Serbestisi 430
5. Şahsi Amaçlı Kullanım 431
6. Kopya ve Sergileme Serbestisi 431
VI. Sonuç 432
Kaynakça 433
MODA TASARIMLARININ SINAİ MÜLKİYET KANUNU
TASARIM HÜKÜMLERİNE GÖRE TESCİLİ
Dr. Öğr. Üyesi Sami KOCABIYIK
I. Giriş 435
II. Moda Tasarımları 436
1. Genel Olarak 436
2. Moda Tasarımlarının Unsurları 437
a. Değişim 438
b. Yenilik 438
c. Pazarlama 438
III. Moda Tasarımlarının Sınai Mülkiyet Kanunu’na Göre Tescil Şartları 438
1. Genel Olarak 438
2. Yenilik 440
3. Ayırtedicilik 444
IV. Moda Tasarımlarının Tescil Aşamaları 445
1. Başvuru, İnceleme ve Tescil 445
2. Tescil Aşamasında Moda Tasarımlarının Yayımının Ertelenmesi 447
3. İtiraz ve İnceleme 448
4. Koruma Süresi 449
V. Sonuç 450
Kaynakça 453
PATENT LİSANS SÖZLEŞMELERİ
Dr. Öğr. Üyesi Deniz TOPÇU
I. Giriş 455
II. Patent Hakkı ve Sözleşme Dışı Lisans 456
III. Patent Lisans Sözleşmesinin Tanımı, Türleri ve Kurulması 458
IV. Patent Lisans Sözleşmesinin Unsurları 460
V. Patent Lisans Sözleşmesinin Tarafları 462
VI. Patent Lisans Sözleşmelerinin Geçerliliği 463
VII. Patent Lisans Sözleşmesinin Hükümleri 468
1. Lisans Verenin Borçları 468
a. Yararlanmayı Sağlama 468
b. Yararlanmanın Sözleşme Süresince Devamını Sağlama 468
c. Lisans Verenin Ayıba Karşı Tekeffül ve Garanti Yükümlülüğü 470
d. Lisans Hakkı Üzerindeki Tasarruf Kısıtlamalarına Uyma 472
2. Lisans Alanın Borçları 472
a. Lisans Bedelini (Royalty) Ödeme 472
b. Lisans Konusunu Sözleşmeye Uygun Kullanma 474
c. Bedelin Nisbi Olarak Belirlendiği Lisans Sözleşmelerinde Hesap Verme 475
3. Tarafların Borca Aykırı Davranışlarının Sonuçları 476
VIII. Patent Lisans Sözleşmesinin Sona Ermesi 477
IX. Sonuç 478
Kaynakça 479
GELİR VERGİSİ KANUNU’NDA YER ALAN TELİF KAZANÇLARI İSTİSNASINDA
7194 SAYILI KANUN’LA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLERİN
(VERGİLENDİRME İLKELERİ AÇISINDAN) DEĞERLENDİRİLMESİ
Doç. Dr. Cenker GÖKER – Dr. Öğr. Üyesi Hamdi Deniz Ege GÖKTUNA
I. Giriş 481
II. Telif Kazançları İstisnasının Kapsamı 482
III. 7194 Sayılı Kanun ile Telif Kazançları İstisnası Sisteminde Yapılan Değişiklikler 483
IV. 7194 Sayılı Kanun ile Yapılan Değişikliklerin Anayasal Vergilendirme İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi 486
V. Sonuç 491
Kaynakça 493
BU TABLOYU SİZ Mİ YAPTINIZ?
Dr. Öğr. Üyesi H.Nilüfer Uğur DALAY
I. Giriş 495
II. Savaşı Anlamak 496
1. Neden Savaş? 496
2. Savaş Kavramı ve Uluslararası İnsalcıl Hukuk 498
3. Savaşın Toplumsal Etkileri 500
4. Savaş ve Barış Zamanında Şiddet 501
III. İspanya İç Savaşı ve Yansımaları 502
1. İspanya İç Savaşı 502
2. İç Savaş Sonrasında Topluma Yansıyanlar 504
3. İç Savaşının ve Sonrasının İspanyol Edebiyatına ve Romana Etkisi 506
IV. Savaşın Yarattığı Tablo: HİÇ. Carmen Laforet’nin Hiç (Nada) Romanından Savaşa Bakmak 508
V. Sonuç 511
Kaynakça 512
SANAT ESERLERİNİN SİGORTALANMASINDA
TAKSELİ (MUTABAKATLI) SİGORTA
Öğr. Gör. Ferhat YILDIRIM
I. Giriş 515
II. Genel Olarak Sigorta Kavramı ve Sınıflandırılması 516
III. Genel Olarak Sanat (Fine Arts) Sigortası 519
IV. Sanat Eserleri Sigortasının (Fine Arts Insurance) Sigorta Türleri İçerisinde Konumlandırılması 523
V. Sanat Eserleri Sigortasında Takseli (Mutabakatlı) Sigorta 524
1. Genel Olarak Takseli (Mutabakatlı) Sigorta 524
a. Takseli (Mutabakatlı) Sigortanın Türk Ticaret Kanunu (TTK)’nda Düzenlenişi 526
b. Takseli (Mutabakatlı) Sigortanın Avusturya Sigorta Sözleşmesi Kanunu (VersVG)’nda Düzenlenişi 529
2. Eser Sigortalarında Mutabakatlı (Takseli) Sigorta 532
VI. Sonuç 533
Kaynakça 535
SANAT ESERİ OLAN FOTOĞRAFLAR ÜZERİNDEKİ HAKLAR
İstanbul BAM. C. Savcısı M. Sıddık ÇİNKO
I. Fotoğraf ve Hukuk Düzeni 537
II. Hukuksal Açıdan Fotoğrafın Sanat Eseri Olması İçin Koşullar 538
III. Sanat Eseri Olan Fotoğraflar Üzerindeki Haklar 542
1. Manevi Haklar 542
a. Umuma Arz Etme Hakkı 543
b. Adın Belirtilmesi Hakkı 545
c. Fotoğraf Bütünlüğünün Korunmasını İsteme Hakkı 546
d. Fotoğraf ile İlişkisinin Kesilmemesi (Eserin Aslına Ulaşma) Hakkı 547
e. Fotoğraftan Zarar Görmeme (Fotoğrafçının Kişilik Haklarının Korunmasını İsteme) Hakkı 548
2. Mali Haklar 549
a. İşleme Hakkı 550
b. Çoğaltma Hakkı 551
c. Yayma Hakkı 552
d. Temsil Hakkı 553
e. Kitle İletişim Araçlarıyla Umuma İletim Hakkı 553
f. Eserden Maddi Menfaat Sağlamaya Devam Etme (Bedellerinden Pay Verilmesi) Hakkı 554
IV. Sonuç 555
Kaynakça 557
FSEK KAPSAMINDAKİ MESLEK BİRLİKLERİNİN
HUKUKİ STATÜSÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME
Ar. Gör. Muhammed Kiomers GANBARİ
I. Giriş 559
II. Meslek Birlikleri ve Mevzuattaki Düzenleme Şekli 560
1. Meslek Birlikleri ve İşlevi 560
2. Türkiye’deki Tarihi Gelişim 561
3. Mevzuattaki Düzenleme Şekli 563
III. Uyuşmazlık Mahkemesi Kararı 565
IV. Meslek Birliklerinin Hukuki Statüsünün Değerlendirilmesi 567
1. Genel Olarak 567
2. Değerlendirmeler 569
V. Sonuç 571
Kaynakça 572
ESER SAHİBİNİN ÖLÜMÜ SONRASINDA
MANEVİ HAKLARIN KULLANILMASI VE KORUNMASI
Dr. Ozan Ali YILDIZ
I. Giriş 573
II. Eser Sahibinin Yakınları 574
III. Manevi Haklar 576
1. Genel Olarak 576
2. Manevi Hakların Tabakalara Ayrılması 578
IV. Manevi Hakların Dış Tabakasına Yönelik Düzenleme 580
V. Manevi Hakların İç Tabakasına Yönelik Düzenleme 582
VI. Sonuç 584
Kaynakça 586
İKİNCİ BÖLÜM
SANAT
1960–70’Lİ YILLARDA SSCB’Ğİ SANATINDA NONKOMFORMİST HAREKETLER
Doç. Dr. Terlan MEHDİYEVA AZİZZADE
Özet 591
I. Giriş 591
II. Yoğun Gelişim:1950 593
III. Yumuşama Yılları 594
IV. 60’lar ve Non–Komformist Sanatçılar 597
V. Yeni Realizm 598
VI. Manej 1962 600
VII. 1965–70’lı Yıllarda Sosyokültürel Ortam 602
Kaynakça 612
KÜLTÜR MERKEZLERİ: YASA, YÖNETMELİK VE UYGULAMALAR
Doç. Dr. Murat ŞAHİN
I. Giriş 613
1. Kültür Merkezi Kültürü 613
2. Kültür Merkezlerinin Yasal ve Kavramsal Çerçevesi 616
3. İstanbul ve Kültür Merkezleri 619
II. Sonuç 621
Kaynakça 623
FİKRİ BİR HAK OLARAK YARATICI ÜRETİMİN KORUNMASI
TEKSTİL TASARIMI VE TELİF SORUNU
Öğr. Gör. Aylin AKARVARDAR
Kaynakça 632
DİJİTAL ÇAĞDA MİMARİ TASARIMA İLİŞKİN FİKRİ HAKLARIN KORUNMASI
Doç. Dr. Sevil YAZICI
I. Giriş 633
II. Mimari Tasarım Kavramı ve Süreci 635
III. Mimari Tasarımda Fikri Haklar: Mimari Proje ve Mimarlık Eseri 636
IV. Teknolojinin Mimari Tasarım Sürecine Etkileri 638
V. Sonuç 640
Kaynakça 642
HUKUK VE SİNEMA
Meriç RENKVER
I. Giriş 643
1. Hukukun Sanata Yansıması 643
2. Hukukun Edebiyata Yansıması 644
II. Hukuk ve Sinema İlişkisi 645
1. İlk Örnekler 645
2. Toplumsal Arka Plan 645
III. Tür Sineması Kavramı 647
1. Hukuk Filmi 647
2. Mahkeme Filmi 647
3. Örnekler 648
IV. Sinemamızda Hukuk ve Mahkeme 649
V. Hukuk–Sinema İlişkisinin Boyutları 650
1. Genel Bakış 650
2. Sinema ve Sansür 650
VI. Hukuk Filmlerinin İşlevi 651
VII. Sonuç 653
Kavramlar Dizini 655 |