İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
TEŞEKKÜR 7
İÇİNDEKİLER 9
KISALTMALAR CETVELİ 13
GİRİŞ 15
BİRİNCİ BÖLÜM
İCRACI OYUNCU SÖZLEŞMESİNİN TANIMI, ÖZELLİKLERİ, TARAFLARI, UNSURLARI, HUKUKİ NİTELİĞİ, ŞEKLİ VE BENZER SÖZLEŞMELERLE KARŞILAŞTIRILMASI
I. İCRACI OYUNCU SÖZLEŞMESİ TANIMI, ÖZELLİKLERİ VE TARAFLARI 17
A. Sözleşmenin tanımı 17
B. Sözleşmenin özellikleri 18
1. Rızai bir sözleşme olması 18
2. Sürekli borç ilişkisi doğuran bir sözleşme olması 19
3. Tam iki tarafa borç yükleyen bir sözleşme olması 20
4. İş görme sözleşmesi olması 21
5. Genel işlem koşulları içeren bir sözleşme olması 21
C. Sözleşmenin tarafları 29
1. İcracı oyuncu 32
a. Çeşitli hukukî metinlerde icracı oyuncu kavramı 33
(1) ILO 33
(2) İcracı sanatçılar, fonogram yapımcıları ve yayın
kuruluşlarının korunmasına dair Roma Sözleşmesi 35
(3) WIPO İcralar ve Fonogramlar Andlaşması ve TRIPS
Antlaşması 36
(4) Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ve Eser Sahibinin Haklarına
Komşu Haklar Yönetmeliği 38
(5) 5544 Sayılı Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu 39
b. İcracı oyuncunun özellikleri 40
(1) Gerçek kişi olmak 40
(2) Bir eseri icra etmek 41
(3) Sanatsal faaliyette bulunmak 43
(4) İcranın özgün olması 45
(5) İcranın üçüncü kişilere sunulması 47
2. Yapımcı 48
II. İCRACI OYUNCU SÖZLEŞMESİNİN UNSURLARI 51
A. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında icraya elverişli bir eserin
varlığı 52
B. İcracı oyuncunun icra faaliyeti 65
C. Bağlantılı haklar içerisinde yer alan malî hakların devri ya da kullanma
yetkisinin bırakılması 66
1. Genel olarak bağlantılı hak kavramı 66
2. Malî Hakların Devri ya da Kullanma Yetkisinin Bırakılması 68
D. Bedel 73
III. İCRACI OYUNCU SÖZLEŞMESİNİN HUKUKÎ NİTELİĞİ VE UYGULANACAK
HÜKÜMLER 74
A. Genel olarak 74
B. İsimsiz sözleşme kavramı ve hukuk sistemine getirdikleri 75
1. İsimsiz sözleşme çeşitleri ve uygulanacak hukuk kuralları 77
a. Kendine özgü yapısı olan sui generis sözleşmeler 77
b. Karma sözleşmeler 78
c. Bileşik sözleşmeler 81
C. İcracı oyuncu sözleşmesinin hukukî niteliğine ilişkin görüşler ve
görüşlerin değerlendirilmesi 82
1. Hizmet sözleşmesi olduğuna ilişkin görüş 83
2. Eser sözleşmesi olduğuna ilişkin görüş 84
3. Karma sözleşme olduğuna ilişkin görüş 86
4. Sui generis sözleşme olduğuna ilişkin görüş 87
5. Görüşlerin değerlendirilmesi 88
D. İcracı oyuncu sözleşmesine uygulanacak hükümler 95
E. İcracı oyuncu sözleşmesinin şekli 96
IV. İCRACI OYUNCU SÖZLEŞMESİNİN BENZER SÖZLEŞMELERLE
KARŞILAŞTIRILMASI 100
A. Hizmet sözleşmesi ile karşılaştırılması 100
B. Eser sözleşmesi ile karşılaştırılması 103
C. Vekâlet sözleşmesi ile karşılaştırılması 105
D. Malî hakların veya kullanım yetkisinin devri sözleşmesi ile
karşılaştırılması 107
E. Film yapım sözleşmesi ile karşılaştırılması 108
F. Sinema yapımları alanındaki sözleşmeler ile karşılaştırılması 110
1. Yönetmen ile yapılan sözleşmeyle karşılaştırılması 111
2. Senaryo ve diyalog hazırlanmasına ilişkin sözleşmeyle
karşılaştırılması 113
3. Özgün müzik bestecisi ile yapılan sözleşmeyle karşılaştırılması 114
İKİNCİ BÖLÜM
İCRACI OYUNCU SÖZLEŞMESİNDE TARAFLARIN BORÇLARI
I. İCRACI OYUNCUNUN BORÇLARI 117
A. Oyunculuk faaliyetinin icra edilmesi borcu 117
B. Oyunculuk faaliyetinin şahsen ifa edilmesi borcu 118
C. Sözleşmeye ve talimatlara uygun hareket etme borcu 120
D. Sadakat ve özen yükümlülüğüne uygun davranma borcu 122
1. Sadakat yükümlülüğü 123
2. Özen yükümlülüğü 125
3. Sadakat ve özen yükümlülüğü kapsamında icracı oyunculara
getirilen kısıtlamaların değerlendirilmesi 128
E. Oyunculuk faaliyetinin icrasından doğan malî hakların veya kullanma
yetkisinin devri borcu 131
1. Malî hak kavramı ve özellikleri 131
2. Malî hakların türleri 134
a. Tespit hakkı 134
b. Çoğaltma hakkı 137
c. Yayma hakkı 139
d. Temsil hakkı 141
e. Kamuya iletim hakkı 143
3. Malî hakların devri 146
4. Malî hakları kullanma yetkisinin devri (ruhsat/lisans) 148
F. Malî hakların ve tasarruf yetkisinin varlığını tekeffül borcu 149
II. YAPIMCININ BORÇLARI 151
A. Ücretin ödenmesi borcu 151
1. Genel olarak 151
2. Ücretin belirlenmesi ve türleri 153
3. Ödeme zamanı 156
4. Ödeme yeri 157
5. Zamanaşımı 157
B. İcracı oyuncunun manevî haklarını gözetme borcu 158
1. Genel olarak manevî hak kavramı ve özellikleri 158
2. Manevî hakların türleri 161
a. İcra sahibi olarak tanıtılmayı talep hakkı 161
b. İcrasının itibarını zedeleyecek şekilde değiştirilmesi ve
bozulmasını yasaklama hakkı 163
c. İcradan doğan hakların sanatçı kişiliğine zarar verecek şekilde
kullanılmasını yasaklama hakkı 165
C. Devralınan veya kullanım yetkisi devralınan malî hakların kullanım
borcu 165
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İCRACI OYUNCU SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİ
I. GENEL OLARAK 167
II. SÖZLEŞMENİN İKALE YOLUYLA SONA ERMESİ 167
III. SÖZLEŞMENİN İPTAL EDİLMESİ 168
IV. SÖZLEŞMEDE KARARLAŞTIRILAN BOZUCU ŞARTIN GERÇEKLEŞMESİ 170
V. SONRAKİ KUSURSUZ İMKÂNSIZLIK SEBEBİYLE SONA ERMESİ 171
VI. SÖZLEŞMENİN KARARLAŞTIRILAN SÜRENİN DOLMASI VEYA KORUMA
SÜRESİNİN DOLMASI SEBEBİYLE SONA ERMESİ 174
VII. KİŞİLİĞİN SONA ERMESİ SEBEBİYLE SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ 175
VIII. FSEK m. 50/3’e GÖRE SÖZLEŞMENİN BORÇ ÖDEMEKTEN ACİZ VEYA İFLAS
SEBEBİYLE SONA ERMESİ 177
IX. FSEK m. 58 HÜKMÜ KAPSAMINDA SÖZLEŞMENİN CAYMA HAKKININ
KULLANILMASI YOLUYLA SONA ERMESİ 178
X. SÖZLEŞMENİN OLAĞANÜSTÜ FESİH YOLUYLA SONA ERMESİ 180
SONUÇ 183
KAYNAKLAR 185 |