Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Marka Hukukunda Nispi Red Nedenleri ve Hükümsüzlük Davaları
– Fikri Mülkiyet Hukuku Monografileri –
Haziran 2023 / 1. Baskı / 208 Syf.
Fiyatı: 370.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle
   

Marka, işletmeler bakımından ticari hayatın vazgeçilmez bir unsurudur. Markalar, tüketici nezdinde hem sunulan mal veya hizmetin diğer mal veya hizmetlerden ayrılmasına yarar hem hangi işletmeye ait olduğunu gösterir. Günümüzde markalar ayrıca sunulan mal veya hizmetin kalitesine ilişkin bir izlenim bırakır ve markanın reklam gücünü oluşturur.

Ticari hayatın vazgeçilmez bir unsuru olarak marka hakkı, işletmeler tarafından münhasıran sahip olunmak ve haksız yararlanmaların önüne geçebilmek için korunmak istenir. Tescil kurumu, bu korumayı ulusal ve uluslararası düzeyde, kanunlar ve uluslararası sözleşmeler aracılığı ile sağlamaktadır. Ancak her tescil başvurusu kabul edilemez. Üstelik her tescil engeli de nitelik bakımından aynı ağırlıkta olmayacaktır.

6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu, bir markanın tesciline engel halleri, mutlak ve nispi tescil engelleri olarak ayırmıştır.

Kitapta mutlak ve nispi tescil engelleri arasında kanun tarafından öngörülen farklılıklar birinci bölümde ifade edilmiş, Sınai Mülkiyet Kanunu'nda nispi red nedenleri başlığı altında düzenlenen tescil engelleri genel hatlarıyla incelenmiş, bir çerçeve çizilmeye çalışılmıştır. Nispi red nedenleriyle ilgili güncel Yargıtay kararlarına konuların sonunda yer verilerek, okuyucunun istifade edebilmesi amaçlanmıştır. Nispi red nedenlerine dayanılarak açılacak hükümsüzlük davaları ise kitabın son bölümünde değerlendirilmiştir. Hükümsüzlük davalarının sonuçları marka hukukunda son derece önem arz etmekte ve kitapta daha geniş bir inceleme konusu oluşturmaktadır.

Konu Başlıkları
Ulusal ve Uluslararası Marka Tescili
Marka Tesciline İtiraz
Markalar Arasında İltibas
Markalar Arasında Karıştırılma İhtimali
Barkod: 9789750285431
Yayın Tarihi: Haziran 2023
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 208
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
Teşekkür  9
Kısaltmalar  15
GİRİŞ  17
BÖLÜM 1
MARKA KAVRAMI, MARKANIN UNSURLARI, FONKSİYONLARI,
MARKA MEVZUATI VE MARKA TESCİLİ
I. MARKANIN TANIMI  19
II. MARKA OLABİLECEK İŞARETLER  20
A. Kişi Adları  21
B. Sözcükler  23
C. Şekiller  24
D. Harfler  24
E. Sayılar  25
F. Sesler  25
G. Renkler  26
H. Marka Olabilecek Diğer İşaretler  27
1. Tatlar, Kokular  27
2. Hareketler  28
III. MARKANIN UNSURLARI  28
A. Markanın İşaret Olması  28
B. Markanın Ayırt Ediciliği  29
C. Markanın Açık ve Kesin Olarak Anlaşılabilir Olması  29
IV. MARKANIN FONKSİYONLARI  30
A. Ayırt Etme Fonksiyonu  30
B. Markanın Kaynağını Gösterme Fonksiyonu  31
C. Garanti Fonksiyonu  32
D. Reklam Fonksiyonu  32
V. ULUSAL VE ULUSLARARASI MARKA MEVZUATI  32
A. Ulusal Marka Mevzuatı  32
B. Uluslararası Mevzuat  33
VI. MARKA HUKUKUNDA TESCİL  35
A. Marka Hakkı  35
1. İlk Kullanım Sistemi  35
2. Tescil Sistemi  36
3. Karma Sistem  36
4. Türk Hukukunda Markanın Tescili  37
VII. MARKANIN TESCİLİNDE MUTLAK RED NEDENLERİ  40
A. Mutlak Red Nedenlerinde SMK ile Getirilen Yenilikler  41
B. Mutlak Red Nedenlerinin Özellikleri  43
C. Mutlak Red Nedenlerinin İstisnaları  45
1. Kullanım Yolu ile Ayırt Edicilik Kazanma  46
2. Muvafakatname Düzenlenmesi  47
D. Mutlak Red Nedenler ile Nispi Red Nedenleri Arasındaki Farklar  48
E. Mutlak Red Nedenleri ile Nispi Red Nedenleri Arasında Benzer Hükümler  50
BÖLÜM 2
MARKA HUKUKUNDA NİSPİ RED NEDENLERİ
I. GENEL OLARAK  55
II. SMK’DA DÜZENLENEN NİSPİ RED NEDENLERİ  58
A. Markanın ve Kapsadığı Mal veya Hizmetlerin Aynılığı ya da Benzerliği  58
1. Markalar Arasında Aynılık ya da Benzerlik  60
a. Markalar Arasındaki Aynılık– İktibas  61
b. Markalar Arasında Benzerlik– İltibas  65
c. Tüketici Algısında İşaretin Bütün Olarak Bıraktığı İzlenim  67
d. Markaların Ayırt Ediciliği  68
e. Markaların Hedeflediği Tüketici Grubu  68
f. İltibas İncelemesinde Dikkate Alınabilecek Diğer Kriterler  69
2. Markaların Kapsadığı Mal veya Hizmetlerde Aynılık veya Benzerlik  72
3. Karıştırılma İhtimali  75
4. Halk Tarafından Karıştırılma İhtimali  76
Örnek Yargıtay Kararları  81
B. Ticari Vekil veya Temsilcinin Markanın Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kendi Adına Tescil Etmek İçin Başvuru Yapması  88
Örnek Yargıtay Kararları  94
C. Başvurudan Önce Tescilsiz Bir Marka veya Ticaret Sırasında Kullanılan Bir Başka İşaret İçin Hak Elde Edilmesi  97
Örnek Yargıtay Kararları  102
D. Paris Sözleşmesi Bağlamında Tanınmış Markalar ile Aynı veya Benzer Nitelikte Marka Başvurusu Yapılması  106
1. Paris Sözleşmesi Hükümlerinden Faydalanacak Bir Gerçek ya da Tüzel Kişiliğin Var Olması  109
2. Tanınmış Markanın Aynı ve Benzer Mallara İlişkin Korunması  110
3. Tanınmış Bir Markanın Var Olması  111
4. Karıştırılma İhtimaline Sebep Olacak Şekilde Örneği Ya Da Taklitlerinin Yapılması  111
Örnek Yargıtay Kararları  113
E. Tescil Edilmiş veya Tescil Başvurusu Daha Önce Yapılmış Türkiye’de Tanınmış Markalar ile Aynı veya Benzer Markaların Tescil Başvurusu Yapması  120
1. WIPO Ortak Tavsiye Kararı Kriterleri  122
a. Toplumun İlgili Kesiminde Markanın Bilinme veya Tanınma Derecesi  123
b. Markanın Kullanıldığı Süre, Kapsam ve Coğrafi Alan  125
c. Markanın Promosyon Faaliyetlerinin Süresi, Kapsamı ve Coğrafi Alanı  125
d. Markanın Tescillerinin veya Tescil Başvurularının Süresi ve Coğrafi Alanı  126
e. Marka Haklarının Başarı ile Uygulandığını Gösterir Kayıtlar  126
f. Markaya Atfedilen Değer  127
2. Doktrinde İleri Sürülen Kriterler  127
Örnek Yargıtay Kararları  130
F. Tescil Başvurusu Yapılan Markanın Başkasına Ait Kişi İsmini, Ticaret Unvanını, Fotoğrafını, Telif Hakkını veya Herhangi Bir Fikri Mülkiyet Hakkını İçermesi  137
G. Ortak Markanın veya Garanti Markasının Yenilenmeme Sebebiyle Koruma Süresinin Sona Ermesinden İtibaren Üç Yıl İçinde Marka Başvurusu Yapılması  139
H. Tescilli Markanın Yenilenmeme Sebebiyle Koruma Süresinin Sona Ermesinden İtibaren İki Yıl İçinde Marka Başvurusu Yapılması  141
İ. Kötü Niyetle Yapılan Başvurular  142
Örnek Yargıtay Kararları  146
III. SESSİZ KALMA YOLUYLA HAK KAYBI  150
Örnek Yargıtay Kararları  158
BÖLÜM 3
NİSPİ RED NEDENLERİNDEN BİRİNİN VARLIĞI HALİNDE
AÇILACAK HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARI
I. GENEL OLARAK  163
II. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASI ÖNCESİNDE İTİRAZ AŞAMASI  165
A. Resmi Marka Bülteninde Yayıma İtiraz  166
B. Başvuruya İlişkin Kurum Kararlarına İtiraz  166
III. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASI İLE İPTAL DAVASI ARASINDAKİ FARKLAR  167
IV. MUTLAK VE NİSPİ RED NEDENLERİ DIŞINDA HÜKÜMSÜZLÜK HALLERİ  168
A. Markanın Haklı Bir Sebep Olmaksızın Kullanılmaması  169
B. Markanın Yaygın Bir Ad Haline Gelmesi  170
C. Markanın Halkı Yanıltıcı Nitelik Taşıması  171
D. Markanın Teknik Yönetmeliğe Aykırılığı  172
V. HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARININ NİTELİĞİ  172
VI. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASINDA TARAFLAR  173
A. Davacılar  173
B. Davalılar  176
VII. GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME  177
VIII. HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARINDA DAVA AÇMA SÜRESİ  178
IX. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASINDA İLERİ SÜRÜLEBİLECEK TALEPLER  179
X. KISMİ HÜKÜMSÜZLÜK  180
XI. HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARININ KÖTÜ NİYETLE AÇILMASI  181
XII. HÜKÜMSÜZLÜK KARARININ SONUÇLARI  181
Sonuç ve Öneriler  189
Kaynakça  197
Kavram Dizini  207
 







 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
Teşekkür  9
Kısaltmalar  15
GİRİŞ  17
BÖLÜM 1
MARKA KAVRAMI, MARKANIN UNSURLARI, FONKSİYONLARI,
MARKA MEVZUATI VE MARKA TESCİLİ
I. MARKANIN TANIMI  19
II. MARKA OLABİLECEK İŞARETLER  20
A. Kişi Adları  21
B. Sözcükler  23
C. Şekiller  24
D. Harfler  24
E. Sayılar  25
F. Sesler  25
G. Renkler  26
H. Marka Olabilecek Diğer İşaretler  27
1. Tatlar, Kokular  27
2. Hareketler  28
III. MARKANIN UNSURLARI  28
A. Markanın İşaret Olması  28
B. Markanın Ayırt Ediciliği  29
C. Markanın Açık ve Kesin Olarak Anlaşılabilir Olması  29
IV. MARKANIN FONKSİYONLARI  30
A. Ayırt Etme Fonksiyonu  30
B. Markanın Kaynağını Gösterme Fonksiyonu  31
C. Garanti Fonksiyonu  32
D. Reklam Fonksiyonu  32
V. ULUSAL VE ULUSLARARASI MARKA MEVZUATI  32
A. Ulusal Marka Mevzuatı  32
B. Uluslararası Mevzuat  33
VI. MARKA HUKUKUNDA TESCİL  35
A. Marka Hakkı  35
1. İlk Kullanım Sistemi  35
2. Tescil Sistemi  36
3. Karma Sistem  36
4. Türk Hukukunda Markanın Tescili  37
VII. MARKANIN TESCİLİNDE MUTLAK RED NEDENLERİ  40
A. Mutlak Red Nedenlerinde SMK ile Getirilen Yenilikler  41
B. Mutlak Red Nedenlerinin Özellikleri  43
C. Mutlak Red Nedenlerinin İstisnaları  45
1. Kullanım Yolu ile Ayırt Edicilik Kazanma  46
2. Muvafakatname Düzenlenmesi  47
D. Mutlak Red Nedenler ile Nispi Red Nedenleri Arasındaki Farklar  48
E. Mutlak Red Nedenleri ile Nispi Red Nedenleri Arasında Benzer Hükümler  50
BÖLÜM 2
MARKA HUKUKUNDA NİSPİ RED NEDENLERİ
I. GENEL OLARAK  55
II. SMK’DA DÜZENLENEN NİSPİ RED NEDENLERİ  58
A. Markanın ve Kapsadığı Mal veya Hizmetlerin Aynılığı ya da Benzerliği  58
1. Markalar Arasında Aynılık ya da Benzerlik  60
a. Markalar Arasındaki Aynılık– İktibas  61
b. Markalar Arasında Benzerlik– İltibas  65
c. Tüketici Algısında İşaretin Bütün Olarak Bıraktığı İzlenim  67
d. Markaların Ayırt Ediciliği  68
e. Markaların Hedeflediği Tüketici Grubu  68
f. İltibas İncelemesinde Dikkate Alınabilecek Diğer Kriterler  69
2. Markaların Kapsadığı Mal veya Hizmetlerde Aynılık veya Benzerlik  72
3. Karıştırılma İhtimali  75
4. Halk Tarafından Karıştırılma İhtimali  76
Örnek Yargıtay Kararları  81
B. Ticari Vekil veya Temsilcinin Markanın Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kendi Adına Tescil Etmek İçin Başvuru Yapması  88
Örnek Yargıtay Kararları  94
C. Başvurudan Önce Tescilsiz Bir Marka veya Ticaret Sırasında Kullanılan Bir Başka İşaret İçin Hak Elde Edilmesi  97
Örnek Yargıtay Kararları  102
D. Paris Sözleşmesi Bağlamında Tanınmış Markalar ile Aynı veya Benzer Nitelikte Marka Başvurusu Yapılması  106
1. Paris Sözleşmesi Hükümlerinden Faydalanacak Bir Gerçek ya da Tüzel Kişiliğin Var Olması  109
2. Tanınmış Markanın Aynı ve Benzer Mallara İlişkin Korunması  110
3. Tanınmış Bir Markanın Var Olması  111
4. Karıştırılma İhtimaline Sebep Olacak Şekilde Örneği Ya Da Taklitlerinin Yapılması  111
Örnek Yargıtay Kararları  113
E. Tescil Edilmiş veya Tescil Başvurusu Daha Önce Yapılmış Türkiye’de Tanınmış Markalar ile Aynı veya Benzer Markaların Tescil Başvurusu Yapması  120
1. WIPO Ortak Tavsiye Kararı Kriterleri  122
a. Toplumun İlgili Kesiminde Markanın Bilinme veya Tanınma Derecesi  123
b. Markanın Kullanıldığı Süre, Kapsam ve Coğrafi Alan  125
c. Markanın Promosyon Faaliyetlerinin Süresi, Kapsamı ve Coğrafi Alanı  125
d. Markanın Tescillerinin veya Tescil Başvurularının Süresi ve Coğrafi Alanı  126
e. Marka Haklarının Başarı ile Uygulandığını Gösterir Kayıtlar  126
f. Markaya Atfedilen Değer  127
2. Doktrinde İleri Sürülen Kriterler  127
Örnek Yargıtay Kararları  130
F. Tescil Başvurusu Yapılan Markanın Başkasına Ait Kişi İsmini, Ticaret Unvanını, Fotoğrafını, Telif Hakkını veya Herhangi Bir Fikri Mülkiyet Hakkını İçermesi  137
G. Ortak Markanın veya Garanti Markasının Yenilenmeme Sebebiyle Koruma Süresinin Sona Ermesinden İtibaren Üç Yıl İçinde Marka Başvurusu Yapılması  139
H. Tescilli Markanın Yenilenmeme Sebebiyle Koruma Süresinin Sona Ermesinden İtibaren İki Yıl İçinde Marka Başvurusu Yapılması  141
İ. Kötü Niyetle Yapılan Başvurular  142
Örnek Yargıtay Kararları  146
III. SESSİZ KALMA YOLUYLA HAK KAYBI  150
Örnek Yargıtay Kararları  158
BÖLÜM 3
NİSPİ RED NEDENLERİNDEN BİRİNİN VARLIĞI HALİNDE
AÇILACAK HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARI
I. GENEL OLARAK  163
II. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASI ÖNCESİNDE İTİRAZ AŞAMASI  165
A. Resmi Marka Bülteninde Yayıma İtiraz  166
B. Başvuruya İlişkin Kurum Kararlarına İtiraz  166
III. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASI İLE İPTAL DAVASI ARASINDAKİ FARKLAR  167
IV. MUTLAK VE NİSPİ RED NEDENLERİ DIŞINDA HÜKÜMSÜZLÜK HALLERİ  168
A. Markanın Haklı Bir Sebep Olmaksızın Kullanılmaması  169
B. Markanın Yaygın Bir Ad Haline Gelmesi  170
C. Markanın Halkı Yanıltıcı Nitelik Taşıması  171
D. Markanın Teknik Yönetmeliğe Aykırılığı  172
V. HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARININ NİTELİĞİ  172
VI. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASINDA TARAFLAR  173
A. Davacılar  173
B. Davalılar  176
VII. GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME  177
VIII. HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARINDA DAVA AÇMA SÜRESİ  178
IX. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASINDA İLERİ SÜRÜLEBİLECEK TALEPLER  179
X. KISMİ HÜKÜMSÜZLÜK  180
XI. HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARININ KÖTÜ NİYETLE AÇILMASI  181
XII. HÜKÜMSÜZLÜK KARARININ SONUÇLARI  181
Sonuç ve Öneriler  189
Kaynakça  197
Kavram Dizini  207
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024