İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 7
Teşekkür 9
Kısaltmalar 15
GİRİŞ 17
BÖLÜM 1
MARKA KAVRAMI, MARKANIN UNSURLARI, FONKSİYONLARI,
MARKA MEVZUATI VE MARKA TESCİLİ
I. MARKANIN TANIMI 19
II. MARKA OLABİLECEK İŞARETLER 20
A. Kişi Adları 21
B. Sözcükler 23
C. Şekiller 24
D. Harfler 24
E. Sayılar 25
F. Sesler 25
G. Renkler 26
H. Marka Olabilecek Diğer İşaretler 27
1. Tatlar, Kokular 27
2. Hareketler 28
III. MARKANIN UNSURLARI 28
A. Markanın İşaret Olması 28
B. Markanın Ayırt Ediciliği 29
C. Markanın Açık ve Kesin Olarak Anlaşılabilir Olması 29
IV. MARKANIN FONKSİYONLARI 30
A. Ayırt Etme Fonksiyonu 30
B. Markanın Kaynağını Gösterme Fonksiyonu 31
C. Garanti Fonksiyonu 32
D. Reklam Fonksiyonu 32
V. ULUSAL VE ULUSLARARASI MARKA MEVZUATI 32
A. Ulusal Marka Mevzuatı 32
B. Uluslararası Mevzuat 33
VI. MARKA HUKUKUNDA TESCİL 35
A. Marka Hakkı 35
1. İlk Kullanım Sistemi 35
2. Tescil Sistemi 36
3. Karma Sistem 36
4. Türk Hukukunda Markanın Tescili 37
VII. MARKANIN TESCİLİNDE MUTLAK RED NEDENLERİ 40
A. Mutlak Red Nedenlerinde SMK ile Getirilen Yenilikler 41
B. Mutlak Red Nedenlerinin Özellikleri 43
C. Mutlak Red Nedenlerinin İstisnaları 45
1. Kullanım Yolu ile Ayırt Edicilik Kazanma 46
2. Muvafakatname Düzenlenmesi 47
D. Mutlak Red Nedenler ile Nispi Red Nedenleri Arasındaki Farklar 48
E. Mutlak Red Nedenleri ile Nispi Red Nedenleri Arasında Benzer Hükümler 50
BÖLÜM 2
MARKA HUKUKUNDA NİSPİ RED NEDENLERİ
I. GENEL OLARAK 55
II. SMK’DA DÜZENLENEN NİSPİ RED NEDENLERİ 58
A. Markanın ve Kapsadığı Mal veya Hizmetlerin Aynılığı ya da Benzerliği 58
1. Markalar Arasında Aynılık ya da Benzerlik 60
a. Markalar Arasındaki Aynılık– İktibas 61
b. Markalar Arasında Benzerlik– İltibas 65
c. Tüketici Algısında İşaretin Bütün Olarak Bıraktığı İzlenim 67
d. Markaların Ayırt Ediciliği 68
e. Markaların Hedeflediği Tüketici Grubu 68
f. İltibas İncelemesinde Dikkate Alınabilecek Diğer Kriterler 69
2. Markaların Kapsadığı Mal veya Hizmetlerde Aynılık veya Benzerlik 72
3. Karıştırılma İhtimali 75
4. Halk Tarafından Karıştırılma İhtimali 76
Örnek Yargıtay Kararları 81
B. Ticari Vekil veya Temsilcinin Markanın Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kendi Adına Tescil Etmek İçin Başvuru Yapması 88
Örnek Yargıtay Kararları 94
C. Başvurudan Önce Tescilsiz Bir Marka veya Ticaret Sırasında Kullanılan Bir Başka İşaret İçin Hak Elde Edilmesi 97
Örnek Yargıtay Kararları 102
D. Paris Sözleşmesi Bağlamında Tanınmış Markalar ile Aynı veya Benzer Nitelikte Marka Başvurusu Yapılması 106
1. Paris Sözleşmesi Hükümlerinden Faydalanacak Bir Gerçek ya da Tüzel Kişiliğin Var Olması 109
2. Tanınmış Markanın Aynı ve Benzer Mallara İlişkin Korunması 110
3. Tanınmış Bir Markanın Var Olması 111
4. Karıştırılma İhtimaline Sebep Olacak Şekilde Örneği Ya Da Taklitlerinin Yapılması 111
Örnek Yargıtay Kararları 113
E. Tescil Edilmiş veya Tescil Başvurusu Daha Önce Yapılmış Türkiye’de Tanınmış Markalar ile Aynı veya Benzer Markaların Tescil Başvurusu Yapması 120
1. WIPO Ortak Tavsiye Kararı Kriterleri 122
a. Toplumun İlgili Kesiminde Markanın Bilinme veya Tanınma Derecesi 123
b. Markanın Kullanıldığı Süre, Kapsam ve Coğrafi Alan 125
c. Markanın Promosyon Faaliyetlerinin Süresi, Kapsamı ve Coğrafi Alanı 125
d. Markanın Tescillerinin veya Tescil Başvurularının Süresi ve Coğrafi Alanı 126
e. Marka Haklarının Başarı ile Uygulandığını Gösterir Kayıtlar 126
f. Markaya Atfedilen Değer 127
2. Doktrinde İleri Sürülen Kriterler 127
Örnek Yargıtay Kararları 130
F. Tescil Başvurusu Yapılan Markanın Başkasına Ait Kişi İsmini, Ticaret Unvanını, Fotoğrafını, Telif Hakkını veya Herhangi Bir Fikri Mülkiyet Hakkını İçermesi 137
G. Ortak Markanın veya Garanti Markasının Yenilenmeme Sebebiyle Koruma Süresinin Sona Ermesinden İtibaren Üç Yıl İçinde Marka Başvurusu Yapılması 139
H. Tescilli Markanın Yenilenmeme Sebebiyle Koruma Süresinin Sona Ermesinden İtibaren İki Yıl İçinde Marka Başvurusu Yapılması 141
İ. Kötü Niyetle Yapılan Başvurular 142
Örnek Yargıtay Kararları 146
III. SESSİZ KALMA YOLUYLA HAK KAYBI 150
Örnek Yargıtay Kararları 158
BÖLÜM 3
NİSPİ RED NEDENLERİNDEN BİRİNİN VARLIĞI HALİNDE
AÇILACAK HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARI
I. GENEL OLARAK 163
II. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASI ÖNCESİNDE İTİRAZ AŞAMASI 165
A. Resmi Marka Bülteninde Yayıma İtiraz 166
B. Başvuruya İlişkin Kurum Kararlarına İtiraz 166
III. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASI İLE İPTAL DAVASI ARASINDAKİ FARKLAR 167
IV. MUTLAK VE NİSPİ RED NEDENLERİ DIŞINDA HÜKÜMSÜZLÜK HALLERİ 168
A. Markanın Haklı Bir Sebep Olmaksızın Kullanılmaması 169
B. Markanın Yaygın Bir Ad Haline Gelmesi 170
C. Markanın Halkı Yanıltıcı Nitelik Taşıması 171
D. Markanın Teknik Yönetmeliğe Aykırılığı 172
V. HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARININ NİTELİĞİ 172
VI. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASINDA TARAFLAR 173
A. Davacılar 173
B. Davalılar 176
VII. GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME 177
VIII. HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARINDA DAVA AÇMA SÜRESİ 178
IX. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASINDA İLERİ SÜRÜLEBİLECEK TALEPLER 179
X. KISMİ HÜKÜMSÜZLÜK 180
XI. HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARININ KÖTÜ NİYETLE AÇILMASI 181
XII. HÜKÜMSÜZLÜK KARARININ SONUÇLARI 181
Sonuç ve Öneriler 189
Kaynakça 197
Kavram Dizini 207 |