İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 5
Kısaltmalar 13
Giriş 15
Birinci Bölüm
ESER KAVRAMI ÇERÇEVESİNDE
SİNEMA VE MÜZİK
I. GENEL OLARAK SİNEMA VE MÜZİK 17
II. SİNEMA VE MÜZİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ 18
A. Sinemanın Tarihsel Gelişimi 18
B. Müziğin Tarihsel Gelişimi 20
C. Sinemada Müzik Kullanımının Tarihsel Gelişimi 22
D. Sinemada Müzik Kullanımının İzleyiciler Üzerindeki Etkisi 26
III. GENEL OLARAK ESER KAVRAMI 28
A. Hususiyet Şartı (Subjektif Şart) 31
B. FSEK’te Düzenlenen Eser Türlerine Dahil Olma Şartı (Objektif Şart veya Şekli Şart) 32
IV. SİNEMA ESERLERİ 33
A. Genel Olarak Sinema Eseri Kavramı 33
B. Sinema Eserinin Unsurları 34
1. Yapısal Unsurlar 35
2. Teknik Unsurlar 35
C. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Sinema Eseri Tanımları 36
1. Edebiyat ve Sanat Eserlerinin Korunmasına İlişkin Bern Sözleşmesi 36
2. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Anlaşması (TRIPS) 37
3. WIPO Fikir ve Sanat Eserleri Sözleşmesi (WCT) 37
4. İcracı Sanatçıların, Fonogram Yapımcılarının ve Yayın Kuruluşlarının Korunmasına Dair Roma Sözleşmesi 37
D. Sinema Eseri Olarak Kabul Edilme Şartları 38
E. Sinema Eseri – İşleme Eser Tartışması 42
F. Sinema Eseri Türleri 45
G. Sinema Eseri Niteliği Tartışmalı Yaratımlar 46
1. Televizyon Dizileri 48
2. Reklam Filmleri 49
3. Canlı Yayınlar 51
4. Formata Dayalı Televizyon Programları 52
5. Video Klipler (Müzik Videoları) – Sinema Eseri Olma Açısından Değerlendirme 55
6. Multimedya Eserler 56
7. Dijital Mecralarda Yayınlanan Film ve Diziler ile Sosyal Medya Paylaşımları 57
V. MÜZİK ESERLERİ 58
A. Genel Olarak Müzik Eseri Kavramı 58
B. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Müzik Eseri Tanımları 59
C. Müzik Eseri Olmanın Şartları 59
D. Müzik Eserlerine İlişkin Öğretide Tartışmalı Konular 61
1. Müzik Eserinde Melodinin Hukuki Mahiyeti 61
2. Elektronik veya Dijital Teknoloji ile Üretilen Müzik 62
3. Folklorik Müzik Eserleri (Anonim Eserler) 63
4. İnternette Müzik Sunumu 65
a. Müzik Eserlerinin MP3 Formatına Dönüştürülerek Paylaşımı 66
b. Müzik Eserlerinin Web Sayfalarında ve/veya Dijital Platformlar Aracılığı ile Sunumu 69
5. Güfte ve Bestecisi Ayrı Müzik Eseri – İşleme Eser Tartışması 70
VI. ESER SAHİPLİĞİ 71
A. Eser Sahipliği Kavramı 71
B. Birden Fazla Kişinin Eser Sahipliği 72
1. İştirak Halinde Eser Sahipliği 72
2. Müşterek Eser Sahipliği 74
C. Eser Sahipliğine İlişkin Karineler 75
D. İşleme Eser Sahibi 75
E. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliği 76
1. Güncel Mevzuata Göre Türk Hukukunda Sinema Eser Sahipleri 79
2. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği 80
F. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliği 81
1. Müzik Eseri Sahipleri 81
a. Aranjörün Eser Sahipliği 82
2. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği 83
G. Bağlantılı Hak Sahipliği 84
1. İcracı Sanatçılar ve Hakları 85
2. Fonogram Yapımcıları ve Hakları 87
3. Radyo – Televizyon Kuruluşları ve Hakları 88
4. Film Yapımcıları ve Hakları 90
H. Meslek Birlikleri 90
H. Eser Sahipliğinden Doğan Haklar 92
1. Manevi Haklar 92
2. Mali Haklar 94
İ. Eser Sahipliğinden Doğan Hakların Devri 96
VII. GENEL DEĞERLENDİRME 97
İkinci Bölüm
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN KULLANIMI
I. GENEL OLARAK 99
A. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanım Alanları ve Şekli 99
B. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanımından Doğabilecek Sorunların Tespiti 101
II. SİNEMA ESERLERİNDE ÖZGÜN MÜZİK KULLANIMI 102
A. Özgün Müzik 102
B. Özgün Müzik Bestecisinin Sinema ve Müzik Eser Sahipliği 103
1. Özgün Müzik Bestecisinin Diğer Sinema Eser Sahipleri ile İlişkisi 105
2. Özgün Müzik Bestecisinin Film Yapımcısı ile İlişkisi 107
3. Özgün Müziğin Soundtrack Olarak Yayınlanması 108
C. Özgün Müzik Bestecisinin Meslek Birliğine Üyeliği 109
D. Özgün Müzik Söz Yazarının Sinema Eser Sahipliği 111
E. Özgün Müziğe İlişkin Manevi Hakların Kullanımı 112
III. SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN SENKRONİZASYONU 113
A. Senkronizasyon Kavramı 113
B. Senkronizasyon Hakkının Hukuki Niteliği 113
C. Sinema Eserlerinde Müziğin Senkronizasyonu Neticesinde Ortaya Çıkan Hukuki İhtilaflar 116
IV. VİDEO KLİPLER (MÜZİK VİDEOLARI) 118
A. Genel Değerlendirme 118
B. Müzik Videosunun Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar 119
V. REKLAM FİLMLERİ 120
A. Genel Değerlendirme 120
B. Reklam Filmlerinin Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar 121
VI. SİNEMA ESERİNİN CANLI MÜZİK EŞLİĞİNDE GÖSTERİMİ 122
A. Genel Değerlendirme 122
B. Sinema Eseri Sahipleri ve Yapımcı Açısından Değerlendirme 123
C. Özgün Müzik Olmayan Müzik Eserleri ve Sahipleri Açısından Değerlendirme 124
D. Meslek Birlikleri Açısından Değerlendirme 126
VII. GENEL DEĞERLENDİRME 126
Üçüncü Bölüm
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİK KULLANIMINDA
HUKUKA AYKIRILIKLAR
I. SÖZLEŞMEYE AYKIRILIKTAN DOĞAN İHTİLAFLAR 129
A. Genel Değerlendirme 129
B. Sinema Eserlerinde Müzik Kullanımı için Devri Gereken Mali Haklar 130
1. İşleme Hakkı 131
2. Çoğaltma Hakkı 132
3. Yayma Hakkı 132
4. Temsil Hakkı 133
5. Umuma İletim Hakkı 133
C. Mali Hak Devri Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları Bakımından Ortaya Çıkan Sorunlar 134
1. Şekil Şartı 134
2. İleride Yaratılacak Eserlerin Devri 135
3. Devir Yetkisi Olmayan Kişinin Hak Devri 136
D. Sinema Eser Sahipliğine İlişkin 1995 Öncesi FSEK Düzenlemesi Nedeniyle Ortaya Çıkan Sorunlar 138
E. Teknolojik Gelişmeler ile Sonradan Ortaya Çıkan Yeni Kullanım Alanlarına İlişkin Sorunlar 139
F. Mali Hak Devir Sözleşmesinin Feshi 141
1. Cayma Hakkı 142
a. Cayma Hakkının Kullanılması 143
b. Cayma Hakkının Kullanılmasına Karşı Mali Hakları Devralanın Başvurabileceği Hukuki Yollar 145
c. Cayma Hakkının Kullanılmasının Hukuki Sonuçları 146
II. SİNEMA ESERLERİNDE İZİNSİZ MÜZİK KULLANIMINDAN DOĞAN İHTİLAFLAR 146
A. İzinsiz Kullanım Teşkil Eden Kullanımlar 146
B. İzinsiz Kullanıma Getirilen İstisnalar (Hukuka Uygunluk Sebepleri) 147
C. İzinsiz Kullanım Halinde Başvurulabilecek Hukuki Yollar 149
1. Arabuluculuk 149
2. Hukuk Davaları 151
a. Tecavüz’ün Ref’i Davası (FSEK m.66–68) 152
b. Tecavüz’ün Men’i Davası (FSEK m.69) 153
c. Tazminat Davası (FSEK m.70) 154
d. Eser Sahipliğinin Tespiti Davası (FSEK m.15) 154
3. Ceza Davaları 156
III. GENEL DEĞERLENDİRME 157
Sonuç 159
Kaynakça 163
Kavram Dizini 171 |