Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Sinema Eserlerinde Müzik Kullanımından Doğan Hukuki Sorunlar
–Fikri Mülkiyet Hukuku Monografileri–
Eylül 2023 / 1. Baskı / 172 Syf.
Fiyatı: 335.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle
   

Müzik, sinemanın daha ilk yıllarından bu yana, gerek sessiz film döneminde sinema salonlarında canlı olarak gerekse de tekniğin gelişmesi sonrası görsel kayıtla birlikte sinemada kendine yer bulmuştur. Bu çalışmanın kapsamı da müzik kullanımına yer verilen sinema eserlerinde, bu kullanımların hukuki temelinin tespit edilmesi ve hem sinema eseri sahipleri hem de müzik eseri sahipleri ile diğer hak sahipleri bakımından, bu tür kullanımlar nedeniyle doğabilecek hukuki sorunların aydınlatılmasıdır.

Çalışma kapsamında bahsedilen "sinema eseri"nin yalnızca geleneksel sinema filmleri ile sınırlı olduğu da düşünülmemelidir. Zira hukukumuzda, Kıta Avrupası hukukunda örneklerine rastlandığı şekilde bir görsel, işitsel eser üst kavramının olmayışı, dolayısıyla video klip, reklam filmi, sosyal medya paylaşımları gibi çoğu zaman hareketli görseller ile müziğin bir arada kullanıldığı yaratımların, sinema eseri olarak korunup korunamayacağı da yine çalışmada tartışılan konular arasındadır.

Bu doğrultuda öncelikle, ortaya konan yaratımların Türk hukuku kapsamında sinema eseri olarak kabul edilmesinin şartları ile hangi tür yaratımların sinema eseri olarak değerlendirilebileceği tartışılmış, sinema eserlerinde müzik kullanımından doğan hukuki sorunların tespiti açısından ise hem sinema hem müzik eserlerinde eser sahipliği, mali hak devir sözleşmeleri, müziğin sinema eserlerinde kullanım şekilleri ve buna bağlı olarak, bu kullanımların hangi mali hak kapsamında değerlendirileceği gibi hususlara değinilmiştir.

Çalışmada konuya dair öğretide tartışmalı olan hususlar yanında, ağırlıklı olarak yargı kararlarına konu olmuş uyuşmazlıklar üzerinden bir inceleme yapılmaya çalışılmış, Yargıtay kararları ile ilk derece mahkemesi kararlarından da faydalanılarak, öğretideki tartışmaların güncel uygulamaya yansımasına dair fikir edinilmesi amaçlanmıştır.

Konu Başlıkları
Sinema ve Müzik Eserleri
Eser Sahipliği
Mali Hak Devir Sözleşmeleri
Senkronizasyon Hakkı
İzinsiz Kullanım
Barkod: 9789750286933
Yayın Tarihi: Eylül 2023
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 172
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar  13
Giriş  15
Birinci Bölüm
ESER KAVRAMI ÇERÇEVESİNDE
SİNEMA VE MÜZİK
I. GENEL OLARAK SİNEMA VE MÜZİK  17
II. SİNEMA VE MÜZİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ  18
A. Sinemanın Tarihsel Gelişimi  18
B. Müziğin Tarihsel Gelişimi  20
C. Sinemada Müzik Kullanımının Tarihsel Gelişimi  22
D. Sinemada Müzik Kullanımının İzleyiciler Üzerindeki Etkisi  26
III. GENEL OLARAK ESER KAVRAMI  28
A. Hususiyet Şartı (Subjektif Şart)  31
B. FSEK’te Düzenlenen Eser Türlerine Dahil Olma Şartı (Objektif Şart veya Şekli Şart)  32
IV. SİNEMA ESERLERİ  33
A. Genel Olarak Sinema Eseri Kavramı  33
B. Sinema Eserinin Unsurları  34
1. Yapısal Unsurlar  35
2. Teknik Unsurlar  35
C. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Sinema Eseri Tanımları  36
1. Edebiyat ve Sanat Eserlerinin Korunmasına İlişkin Bern Sözleşmesi  36
2. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Anlaşması (TRIPS)  37
3. WIPO Fikir ve Sanat Eserleri Sözleşmesi (WCT)  37
4. İcracı Sanatçıların, Fonogram Yapımcılarının ve Yayın Kuruluşlarının Korunmasına Dair Roma Sözleşmesi  37
D. Sinema Eseri Olarak Kabul Edilme Şartları  38
E. Sinema Eseri – İşleme Eser Tartışması  42
F. Sinema Eseri Türleri  45
G. Sinema Eseri Niteliği Tartışmalı Yaratımlar  46
1. Televizyon Dizileri  48
2. Reklam Filmleri  49
3. Canlı Yayınlar  51
4. Formata Dayalı Televizyon Programları  52
5. Video Klipler (Müzik Videoları) – Sinema Eseri Olma Açısından Değerlendirme  55
6. Multimedya Eserler  56
7. Dijital Mecralarda Yayınlanan Film ve Diziler ile Sosyal Medya Paylaşımları  57
V. MÜZİK ESERLERİ  58
A. Genel Olarak Müzik Eseri Kavramı  58
B. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Müzik Eseri Tanımları  59
C. Müzik Eseri Olmanın Şartları  59
D. Müzik Eserlerine İlişkin Öğretide Tartışmalı Konular  61
1. Müzik Eserinde Melodinin Hukuki Mahiyeti  61
2. Elektronik veya Dijital Teknoloji ile Üretilen Müzik  62
3. Folklorik Müzik Eserleri (Anonim Eserler)  63
4. İnternette Müzik Sunumu  65
a. Müzik Eserlerinin MP3 Formatına Dönüştürülerek Paylaşımı  66
b. Müzik Eserlerinin Web Sayfalarında ve/veya Dijital Platformlar Aracılığı ile Sunumu  69
5. Güfte ve Bestecisi Ayrı Müzik Eseri – İşleme Eser Tartışması  70
VI. ESER SAHİPLİĞİ  71
A. Eser Sahipliği Kavramı  71
B. Birden Fazla Kişinin Eser Sahipliği  72
1. İştirak Halinde Eser Sahipliği  72
2. Müşterek Eser Sahipliği  74
C. Eser Sahipliğine İlişkin Karineler  75
D. İşleme Eser Sahibi  75
E. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliği  76
1. Güncel Mevzuata Göre Türk Hukukunda Sinema Eser Sahipleri  79
2. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği  80
F. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliği  81
1. Müzik Eseri Sahipleri  81
a. Aranjörün Eser Sahipliği  82
2. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği  83
G. Bağlantılı Hak Sahipliği  84
1. İcracı Sanatçılar ve Hakları  85
2. Fonogram Yapımcıları ve Hakları  87
3. Radyo – Televizyon Kuruluşları ve Hakları  88
4. Film Yapımcıları ve Hakları  90
H. Meslek Birlikleri  90
H. Eser Sahipliğinden Doğan Haklar  92
1. Manevi Haklar  92
2. Mali Haklar  94
İ. Eser Sahipliğinden Doğan Hakların Devri  96
VII. GENEL DEĞERLENDİRME  97
İkinci Bölüm
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN KULLANIMI
I. GENEL OLARAK  99
A. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanım Alanları ve Şekli  99
B. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanımından Doğabilecek Sorunların Tespiti  101
II. SİNEMA ESERLERİNDE ÖZGÜN MÜZİK KULLANIMI  102
A. Özgün Müzik  102
B. Özgün Müzik Bestecisinin Sinema ve Müzik Eser Sahipliği  103
1. Özgün Müzik Bestecisinin Diğer Sinema Eser Sahipleri ile İlişkisi  105
2. Özgün Müzik Bestecisinin Film Yapımcısı ile İlişkisi  107
3. Özgün Müziğin Soundtrack Olarak Yayınlanması  108
C. Özgün Müzik Bestecisinin Meslek Birliğine Üyeliği  109
D. Özgün Müzik Söz Yazarının Sinema Eser Sahipliği  111
E. Özgün Müziğe İlişkin Manevi Hakların Kullanımı  112
III. SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN SENKRONİZASYONU  113
A. Senkronizasyon Kavramı  113
B. Senkronizasyon Hakkının Hukuki Niteliği  113
C. Sinema Eserlerinde Müziğin Senkronizasyonu Neticesinde Ortaya Çıkan Hukuki İhtilaflar  116
IV. VİDEO KLİPLER (MÜZİK VİDEOLARI)  118
A. Genel Değerlendirme  118
B. Müzik Videosunun Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar  119
V. REKLAM FİLMLERİ  120
A. Genel Değerlendirme  120
B. Reklam Filmlerinin Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar  121
VI. SİNEMA ESERİNİN CANLI MÜZİK EŞLİĞİNDE GÖSTERİMİ  122
A. Genel Değerlendirme  122
B. Sinema Eseri Sahipleri ve Yapımcı Açısından Değerlendirme  123
C. Özgün Müzik Olmayan Müzik Eserleri ve Sahipleri Açısından Değerlendirme  124
D. Meslek Birlikleri Açısından Değerlendirme  126
VII. GENEL DEĞERLENDİRME  126
Üçüncü Bölüm
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİK KULLANIMINDA
HUKUKA AYKIRILIKLAR
I. SÖZLEŞMEYE AYKIRILIKTAN DOĞAN İHTİLAFLAR  129
A. Genel Değerlendirme  129
B. Sinema Eserlerinde Müzik Kullanımı için Devri Gereken Mali Haklar  130
1. İşleme Hakkı  131
2. Çoğaltma Hakkı  132
3. Yayma Hakkı  132
4. Temsil Hakkı  133
5. Umuma İletim Hakkı  133
C. Mali Hak Devri Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları Bakımından Ortaya Çıkan Sorunlar  134
1. Şekil Şartı  134
2. İleride Yaratılacak Eserlerin Devri  135
3. Devir Yetkisi Olmayan Kişinin Hak Devri  136
D. Sinema Eser Sahipliğine İlişkin 1995 Öncesi FSEK Düzenlemesi Nedeniyle Ortaya Çıkan Sorunlar  138
E. Teknolojik Gelişmeler ile Sonradan Ortaya Çıkan Yeni Kullanım Alanlarına İlişkin Sorunlar  139
F. Mali Hak Devir Sözleşmesinin Feshi  141
1. Cayma Hakkı  142
a. Cayma Hakkının Kullanılması  143
b. Cayma Hakkının Kullanılmasına Karşı Mali Hakları Devralanın Başvurabileceği Hukuki Yollar  145
c. Cayma Hakkının Kullanılmasının Hukuki Sonuçları  146
II. SİNEMA ESERLERİNDE İZİNSİZ MÜZİK KULLANIMINDAN DOĞAN İHTİLAFLAR  146
A. İzinsiz Kullanım Teşkil Eden Kullanımlar  146
B. İzinsiz Kullanıma Getirilen İstisnalar (Hukuka Uygunluk Sebepleri)  147
C. İzinsiz Kullanım Halinde Başvurulabilecek Hukuki Yollar  149
1. Arabuluculuk  149
2. Hukuk Davaları  151
a. Tecavüz’ün Ref’i Davası (FSEK m.66–68)  152
b. Tecavüz’ün Men’i Davası (FSEK m.69)  153
c. Tazminat Davası (FSEK m.70)  154
d. Eser Sahipliğinin Tespiti Davası (FSEK m.15)  154
3. Ceza Davaları  156
III. GENEL DEĞERLENDİRME  157
Sonuç  159
Kaynakça  163
Kavram Dizini  171
 







 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar  13
Giriş  15
Birinci Bölüm
ESER KAVRAMI ÇERÇEVESİNDE
SİNEMA VE MÜZİK
I. GENEL OLARAK SİNEMA VE MÜZİK  17
II. SİNEMA VE MÜZİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ  18
A. Sinemanın Tarihsel Gelişimi  18
B. Müziğin Tarihsel Gelişimi  20
C. Sinemada Müzik Kullanımının Tarihsel Gelişimi  22
D. Sinemada Müzik Kullanımının İzleyiciler Üzerindeki Etkisi  26
III. GENEL OLARAK ESER KAVRAMI  28
A. Hususiyet Şartı (Subjektif Şart)  31
B. FSEK’te Düzenlenen Eser Türlerine Dahil Olma Şartı (Objektif Şart veya Şekli Şart)  32
IV. SİNEMA ESERLERİ  33
A. Genel Olarak Sinema Eseri Kavramı  33
B. Sinema Eserinin Unsurları  34
1. Yapısal Unsurlar  35
2. Teknik Unsurlar  35
C. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Sinema Eseri Tanımları  36
1. Edebiyat ve Sanat Eserlerinin Korunmasına İlişkin Bern Sözleşmesi  36
2. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Anlaşması (TRIPS)  37
3. WIPO Fikir ve Sanat Eserleri Sözleşmesi (WCT)  37
4. İcracı Sanatçıların, Fonogram Yapımcılarının ve Yayın Kuruluşlarının Korunmasına Dair Roma Sözleşmesi  37
D. Sinema Eseri Olarak Kabul Edilme Şartları  38
E. Sinema Eseri – İşleme Eser Tartışması  42
F. Sinema Eseri Türleri  45
G. Sinema Eseri Niteliği Tartışmalı Yaratımlar  46
1. Televizyon Dizileri  48
2. Reklam Filmleri  49
3. Canlı Yayınlar  51
4. Formata Dayalı Televizyon Programları  52
5. Video Klipler (Müzik Videoları) – Sinema Eseri Olma Açısından Değerlendirme  55
6. Multimedya Eserler  56
7. Dijital Mecralarda Yayınlanan Film ve Diziler ile Sosyal Medya Paylaşımları  57
V. MÜZİK ESERLERİ  58
A. Genel Olarak Müzik Eseri Kavramı  58
B. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Müzik Eseri Tanımları  59
C. Müzik Eseri Olmanın Şartları  59
D. Müzik Eserlerine İlişkin Öğretide Tartışmalı Konular  61
1. Müzik Eserinde Melodinin Hukuki Mahiyeti  61
2. Elektronik veya Dijital Teknoloji ile Üretilen Müzik  62
3. Folklorik Müzik Eserleri (Anonim Eserler)  63
4. İnternette Müzik Sunumu  65
a. Müzik Eserlerinin MP3 Formatına Dönüştürülerek Paylaşımı  66
b. Müzik Eserlerinin Web Sayfalarında ve/veya Dijital Platformlar Aracılığı ile Sunumu  69
5. Güfte ve Bestecisi Ayrı Müzik Eseri – İşleme Eser Tartışması  70
VI. ESER SAHİPLİĞİ  71
A. Eser Sahipliği Kavramı  71
B. Birden Fazla Kişinin Eser Sahipliği  72
1. İştirak Halinde Eser Sahipliği  72
2. Müşterek Eser Sahipliği  74
C. Eser Sahipliğine İlişkin Karineler  75
D. İşleme Eser Sahibi  75
E. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliği  76
1. Güncel Mevzuata Göre Türk Hukukunda Sinema Eser Sahipleri  79
2. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği  80
F. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliği  81
1. Müzik Eseri Sahipleri  81
a. Aranjörün Eser Sahipliği  82
2. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği  83
G. Bağlantılı Hak Sahipliği  84
1. İcracı Sanatçılar ve Hakları  85
2. Fonogram Yapımcıları ve Hakları  87
3. Radyo – Televizyon Kuruluşları ve Hakları  88
4. Film Yapımcıları ve Hakları  90
H. Meslek Birlikleri  90
H. Eser Sahipliğinden Doğan Haklar  92
1. Manevi Haklar  92
2. Mali Haklar  94
İ. Eser Sahipliğinden Doğan Hakların Devri  96
VII. GENEL DEĞERLENDİRME  97
İkinci Bölüm
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN KULLANIMI
I. GENEL OLARAK  99
A. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanım Alanları ve Şekli  99
B. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanımından Doğabilecek Sorunların Tespiti  101
II. SİNEMA ESERLERİNDE ÖZGÜN MÜZİK KULLANIMI  102
A. Özgün Müzik  102
B. Özgün Müzik Bestecisinin Sinema ve Müzik Eser Sahipliği  103
1. Özgün Müzik Bestecisinin Diğer Sinema Eser Sahipleri ile İlişkisi  105
2. Özgün Müzik Bestecisinin Film Yapımcısı ile İlişkisi  107
3. Özgün Müziğin Soundtrack Olarak Yayınlanması  108
C. Özgün Müzik Bestecisinin Meslek Birliğine Üyeliği  109
D. Özgün Müzik Söz Yazarının Sinema Eser Sahipliği  111
E. Özgün Müziğe İlişkin Manevi Hakların Kullanımı  112
III. SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN SENKRONİZASYONU  113
A. Senkronizasyon Kavramı  113
B. Senkronizasyon Hakkının Hukuki Niteliği  113
C. Sinema Eserlerinde Müziğin Senkronizasyonu Neticesinde Ortaya Çıkan Hukuki İhtilaflar  116
IV. VİDEO KLİPLER (MÜZİK VİDEOLARI)  118
A. Genel Değerlendirme  118
B. Müzik Videosunun Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar  119
V. REKLAM FİLMLERİ  120
A. Genel Değerlendirme  120
B. Reklam Filmlerinin Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar  121
VI. SİNEMA ESERİNİN CANLI MÜZİK EŞLİĞİNDE GÖSTERİMİ  122
A. Genel Değerlendirme  122
B. Sinema Eseri Sahipleri ve Yapımcı Açısından Değerlendirme  123
C. Özgün Müzik Olmayan Müzik Eserleri ve Sahipleri Açısından Değerlendirme  124
D. Meslek Birlikleri Açısından Değerlendirme  126
VII. GENEL DEĞERLENDİRME  126
Üçüncü Bölüm
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİK KULLANIMINDA
HUKUKA AYKIRILIKLAR
I. SÖZLEŞMEYE AYKIRILIKTAN DOĞAN İHTİLAFLAR  129
A. Genel Değerlendirme  129
B. Sinema Eserlerinde Müzik Kullanımı için Devri Gereken Mali Haklar  130
1. İşleme Hakkı  131
2. Çoğaltma Hakkı  132
3. Yayma Hakkı  132
4. Temsil Hakkı  133
5. Umuma İletim Hakkı  133
C. Mali Hak Devri Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları Bakımından Ortaya Çıkan Sorunlar  134
1. Şekil Şartı  134
2. İleride Yaratılacak Eserlerin Devri  135
3. Devir Yetkisi Olmayan Kişinin Hak Devri  136
D. Sinema Eser Sahipliğine İlişkin 1995 Öncesi FSEK Düzenlemesi Nedeniyle Ortaya Çıkan Sorunlar  138
E. Teknolojik Gelişmeler ile Sonradan Ortaya Çıkan Yeni Kullanım Alanlarına İlişkin Sorunlar  139
F. Mali Hak Devir Sözleşmesinin Feshi  141
1. Cayma Hakkı  142
a. Cayma Hakkının Kullanılması  143
b. Cayma Hakkının Kullanılmasına Karşı Mali Hakları Devralanın Başvurabileceği Hukuki Yollar  145
c. Cayma Hakkının Kullanılmasının Hukuki Sonuçları  146
II. SİNEMA ESERLERİNDE İZİNSİZ MÜZİK KULLANIMINDAN DOĞAN İHTİLAFLAR  146
A. İzinsiz Kullanım Teşkil Eden Kullanımlar  146
B. İzinsiz Kullanıma Getirilen İstisnalar (Hukuka Uygunluk Sebepleri)  147
C. İzinsiz Kullanım Halinde Başvurulabilecek Hukuki Yollar  149
1. Arabuluculuk  149
2. Hukuk Davaları  151
a. Tecavüz’ün Ref’i Davası (FSEK m.66–68)  152
b. Tecavüz’ün Men’i Davası (FSEK m.69)  153
c. Tazminat Davası (FSEK m.70)  154
d. Eser Sahipliğinin Tespiti Davası (FSEK m.15)  154
3. Ceza Davaları  156
III. GENEL DEĞERLENDİRME  157
Sonuç  159
Kaynakça  163
Kavram Dizini  171
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024