İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 7
Kısaltmalar 15
Giriş 17
Birinci Bölüm
MARKA KAVRAMI, MARKA HAKKI, MARKA HAKKININ KAZANILMASI
I. MARKA KAVRAMI 19
A. Tanımı ve Unsurları 20
1. Tanımı 20
2. Unsurları 21
a. İşaret 21
b. Ayırt Edici Niteliğe Sahip Olması 21
c. Korumanın Konusunun Açık ve Kesin Olması 23
B. Markanın Fonksiyonları 23
1. Ayırt Edicilik Fonksiyonu 23
2. Köken Belirtme Fonksiyonu 24
3. Reklam, Yatırım ve İletişim Fonksiyonu 25
4. Garanti, Kalite ve İtibar Fonksiyonu 25
5. Tekelleştirme Fonksiyonu 26
II. MARKA TÜRLERİ 26
A. Kullanım Amacına Göre Marka Türleri 26
1. Ticaret Markası 27
2. Hizmet Markası 27
B. Sahiplerine Göre Marka Türleri 27
1. Bireysel Marka 27
2. Ortak Marka 28
3. Garanti Markası 28
C. Tescil Durumlarına Göre Marka Türleri 29
1. Tescilli Marka 29
2. Tescilsiz Marka 30
III. MARKA HAKKI 30
A. Marka Hakkı ve Özellikleri 30
1. Marka Hakkının Hukuki Niteliği 30
2. Marka Hakkının Özellikleri 34
a. Malvarlığı Hakkı Olması 34
b. Mülkiyet Hakkı Olması 35
c. Gayri Maddi ve Kullanılmakla Tükenmeyen Bir Hak Olması 35
d. Mutlak ve İnhisari Nitelikte Bir Hak Olması 35
e. Süreye Bağlı ve Yenilenebilen Bir Hak Olması 36
f. Ülkesel Düzeyde Korunan Bir Hak Olması 36
g. Hukuki İşlemlere Konu Olabilen Bir Hak Olması 36
B. Marka Hakkının Elde Edilmesi 36
1. Tescil İlkesi 36
a. Tescilli Marka Hakkının Sınırları 37
aa. Markanın Üçüncü Kişiler Tarafından Dürüst Kullanımı 38
ab. Marka Hakkının Tükenmesi 40
ac. Sessiz Kalma Nedeniyle Hak Kaybı 41
ad. Markayı Kullanma Zorunluluğu 42
b. Tescilsiz Marka 46
2. Gerçek Hak Sahipliği İlkesi 47
3. Birlikte Var Olma 49
C. Marka Hakkının Korunmasının Coğrafi Sınırları ve İstisnaları 51
1. Ülkesellik İlkesi 51
2. Rüçhan Hakkı 52
3. Tanınmış Marka 53
D. Marka Korumasından Yararlanacak Kişiler 53
İkinci Bölüm
MARKA HAKKINA TECAVÜZ
I. MARKA HAKKINA TECAVÜZ KAVRAMI 55
II. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN FİİLLERİN ÖZELLİKLERİ 55
A. Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Ekonomik Amaçla Kullanılması 56
B. Markanın Koruma Kapsamına Girecek Şekilde Kullanılması 56
C. Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Türkiye’de Kullanılması 57
III. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN HALLER 58
A. Tescilli Markanın Aynısının Aynı Mal ve Hizmet İçin Kullanılması 58
1. İşaretin Tescilli Marka ile Aynı Olması 58
2. Tescil Kapsamındaki Mal ve Hizmetlerde Kullanılması 60
B. Tescilli Marka veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerinin Kullanılması Suretiyle Markayı Taklit Etmek 63
1. İşaretin Tescilli Marka ile Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer Olması 63
2. Marka Taklitçiliği Kavramı 65
C. Tescilli Marka İle Karıştırılma İhtimali Yaratmak 69
1. Karıştırılma İhtimali Kavramı 69
a. Genel Olarak 69
b. Geniş Anlamda Karıştırılma İhtimali 69
c. İltibas ve İktibas Kavramlarıyla İlişkisi 72
2. Karıştırma İhtimalinin Temel Unsurları 73
a. Aynı, Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer veya Benzer İşaretin Kullanılması 73
aa. Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer İşaret 73
ab. Benzer İşaret 73
aba. Görsel Benzerlik 74
abb. İşitsel Benzerlik 75
abc. Kavramsal Benzerlik 77
b. Aynı veya Benzer Mal ve Hizmetin Bulunması 78
ba. Aynı Tür Mal ve Hizmet 79
bb. Benzer Tür Mal ve Hizmet 79
c. Hedef Alıcı Grupları 80
ca. Her Kesimden Alıcı Grubu 81
cb. Özel Bir veya Birkaç Alıcı Grubu 81
cc. Uzmanlık Sahibi Alıcı Grubu 82
3. Karıştırma İhtimali Nedeniyle Marka Hakkına Tecavüz Halinde Tescilli Markanın Korunması 82
D. Tescilli Tanınmış Markanın Sulandırılması ve Markanın Tanınmışlığından Haksız Yararlanma 83
1. Tanınmış Marka Kavramı 83
a. Tanınmış Markanın Tespitindeki Kriterler 85
b. Markanın Tanınınmış Olma Niteliğini Kazanma Zamanı Hususu 88
2. Tanınmış Markanın Sulandırılması, Haksız Yararlanma ve İtibara Zarar Verilmesi 88
a. Tanınmış Markanın Sulandırılması 88
aa. Sulandırma Kavramı 89
ab. Tanınmış Markanın Ayırt Edici Karakterinin Zedelenmesi (Blurring) 90
ac. Markanın İtibarına Zarar Verilmesi (Tarnishment) 91
b. Tanınmışlıktan Haksız Yararlanma (Free Riding. ve Sulandırma Kapsamında Olup Olmadığı Hususu 92
c. Haklı Sebebe Dayanma 94
3. Tescilsiz Tanınmış Markaların Korunması 96
E. İşaretin Mal veya Ambalaj Üzerine Konulması 96
F. İşareti Taşıyan Malın Piyasaya Sürülmesi, Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması ve İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması Ya Da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi 97
G. İşareti Taşıyan Malın İthal Ya Da İhraç Edilmesi 99
1. Transit Mallar Nedeniyle Sorumluluk 99
2. Gümrüklerde Ele Geçen Mallar Nedeniyle Sorumluluk 101
H. İşaretin Teşebbüsün İş Evrakı ve Reklamlarında Kullanılması 103
I. İşaretin Aynı veya Benzerinin İnternet Ortamında Ticari Etki Yaratacak Biçimde Yönlendirici Kod, Anahtar Sözcük Ya Da Benzeri Biçimde Kullanılması 104
1. Markayı İnternette Kullanan Kişinin Meşru Bir Bağlantısının Olmaması 104
2. Markanın Ticari Etki Yaratacak Şekilde Kullanılması 105
3. Markayı Oluşturan İşaretin Aynısı veya Benzerinin Alan Adı Olarak Kullanılması 106
4. Markanın İnternet Arama Motorlarında, Adwords Reklamlarında Yönlendirici Kod veya Anahtar Sözcük Olarak Kullanılması 108
5. Marka ile İnternet Sayfasının İçeriğinin Aynı veya Benzer Mal veya Hizmetleri İçerecek Şekilde Kullanılması 109
J. İşaretin Ticaret Unvanı Ya Da İşletme Adı Olarak Kullanılması 109
1. Ticaret Unvanı ve İşletme Adı 109
2. Ticaret Unvanı ve İşletme Adının, Markadan Daha Önce Tescil Edilmiş ve Kullanılmış Olması Durumunda Karıştırılma İhtimali 111
3. Markanın, Ticaret Unvanı ve İşletme Adından Daha Önce Tescil Edilmiş Olması Durumunda Karıştırılma İhtimali 112
K. İşaretin Hukuka Uygun Olmayacak Şekilde Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması 113
1. Karşılaştırmalı Reklam Tanımı 113
2. Karşılaştırmalı Reklam Yoluyla Marka Hakkına Tecavüz 114
L. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek veya Genişletmek 116
1. Marka Lisansı Sözleşmesi 116
2. Marka Lisansı Sözleşmesinin Görünüm Biçimleri 117
a. Satış Lisansı– Üretim Lisansı 117
b. Basit Lisans– İnhisari Lisans 118
c. Kişisel Lisans– İşletme Lisansı 118
d. Alt Lisans 119
3. Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları Devretmek ve Genişletmek Suretiyle Marka Hakkına Tecavüz 119
M. Tescil Kapsamının Aşılarak Kullanılması 122
1. Markanın Tescilli Olduğundan Farklı Kullanılması 122
2. Markanın Tescilin Kapsadığı Mal veya Hizmetlerin Aşılarak Kullanılması 123
Üçüncü Bölüm
MARKA HAKKINA TECAVÜZ HALİNDE TAZMİNAT DAVALARI
I. MARKA HAKKINA TECAVÜZ HALİNDE HAK SAHİBİNİN İLERİ SÜREBİLECEĞİ TALEPLER 125
II. TAZMİNAT DAVALARI 126
A. Tazminat Sorumluluğu 126
1. Kusur Şartı 127
2. Zarar Kavramı 129
3. Fiili Zarar ve Yoksun Kalınan Kâr Kavramı 130
4. Uygun İlliyet Bağı 131
B. Maddi Tazminat Davası 131
1. Maddi Tazminatın Kapsamı 131
2. Tazminat Miktarının Belirlenmesinde Dikkate Alınacak Hususlar 132
a. Yoksun Kalınan Kazancın Hesaplanmasında SMK m. 151/3’e Göre Dikkate Alınacak Kriterler 133
b. Marka Hakkına Tecavüz Edenin Kusurunun Derecesi 134
c. Marka Hakkı Sahibinin Ortak Kusuru 135
d. El Konulan Ürünlerde Mülkiyet Hakkı Tanınması 136
e. Birden Fazla Sınai Hakka Tecavüz Halinde Tazminat Talebi 137
f. Davalının Tecavüze Konu Marka ile Kendi Markasını da Kullanmasının Etkisi 138
g. Hâkimin Taktir Yetkisi 139
h. SMK m. 150/3 Anlamında Belge Talebi 140
3. Maddi Tazminatın Hesaplanması 141
a. Fiili Zararın Hesaplanması 141
b. Yoksun Kalınan Kazancın Hesaplanması 142
ba. Marka Sahibinin Muhtemel Kazancı 145
bb. Mütecavizin Kazancı 148
bc. Lisans Örneksemesi 149
bd. Yoksun Kalınan Kazancın Artırılması 151
c. Maddi Tazminatın ve Faizin Hesaplanmasında Dikkate Alınacak Zaman ve Süreler 153
C. Manevi Tazminat Davası 155
D. İtibar Tazminatı 160
III. TARAFLAR 167
A. Davacılar 168
1. Marka Sahibi 168
2. Marka Sahibinin Dava Devam Ederken Tüzel Kişiliğinin Sona Ermesi Durumunda Davacı 168
3. Tecavüz Eyleminden Sonra Markanın Devri Halinde Davacı 169
4. Markanın Devrinden Sonra Marka Hakkına Tecavüz Halinde Davacı 169
5. İnhisari Lisans Veren Marka Sahibi 169
6. Lisans Alan 170
a. İnhisari Lisans Alan 170
b. Basit Lisans Alan 170
7. Rehin Alan 171
B. Davalılar 171
1. Mütecaviz 171
2. Müteselsil Sorumlular 171
3. Dava Açılamayacak Kişiler 172
IV. TECAVÜZ NEDENİYLE AÇILAN TAZMİNAT DAVALARINDA GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME 173
V. ZAMANAŞIMI VE İSPAT 173
A. Zamanaşımı 173
B. İspat 174
VI. ARABULUCULUK DAVA ŞARTI VE YARGILAMA USULÜ 175
A. Arabuluculuk Dava Şartı 175
B. Yargılama Usulü 177
VII. MARKA HAKKINA TECAVÜZ NEDENİYLE AÇILAN TAZMİNAT DAVALARINDA BEKLETİCİ MESELELER 177
A. Davacının Marka Tescil Başvuru Sonucu 177
B. Davacının Markası Aleyhine Açılmış Bir Hükümsüzlük Davasının Mevcut Olması 178
C. Ceza Mahkemesi Kararının Bekletici Mesele Yapılıp Yapılmayacağı Hususu 178
VIII. MARKA HAKKINA TECAVÜZDEN KAYNAKLANAN DAVALARDA KULLANMAMA DEF’İ 179
Sonuç 183
Kaynakça 191
Kavram Dizini 201 |