Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Döner Sermayeli İşletmelerde Mali Yönetim
Ocak 2013 / 1. Baskı / 162 Syf.
Fiyatı: 205.00 TL
İndirimli: 30.00 TL (%85)
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle
   

Ülkemizde devletin eğitim, sağlık, kültür, yayıncılık, tarım ve ormancılık ile araştırma geliştirme gibi alanlarda yarı kamusal nitelikte mal üretmesinin sonucu olarak ortaya çıkan fiyatlandırılabilir nitelikteki mal ve hizmetlerin üretimi sonucunda elde edilen gelir ve hasılatın, yine söz konusu mal ve hizmetlerin üretimi için gerekli olan, fiziki ve beşeri kaynakların maliyeti için harcanması yani giderlerin gelirlerle döndürülmesi döner sermaye olgusunun ortaya çıkmasına yol açmıştır.

Kitapta;

• Döner sermayeli işletmeler hakkında genel bilgiler
• Döner sermayeli işletmelerde bütçe ve muhasebe sistemi
• Görevliler, yetki ve sorumlulukları
• Taşınır ve taşınmaz mal yönetimi
• Mali sorumluluklara aykırılıkların yaptırımları
• Döner sermayeli işletmelerde denetim, mali tablo verilerinin analizi
• Döner sermayeli işletmelerin genel sorunları ve çözüm arayışları ayrıntılı bir şekilde anlatılmaktadır.

Döner sermayeli işletmelerde mali yönetime ilişkin pek çok konuyu kapsayan bu kitabın amacı hem uygulamanın içinde bulunanlara ve hem de çeşitli meslek mensuplarına döner sermayeli işletmelerin mali yönetimi konusunda genel ve sistematik bilgi sağlamaktır.

Not: Özel indirime giren kitapların kapaklarında, normal kullanımını engellemeyecek şekilde, yıpranma veya küçük hasarlar bulunabilir.

Konu Başlıkları
Bütçe Muhasebe Sistem ve Süreci
Görevliler, Yetki ve Sorumlulukları
Taşınır ve Taşınmaz Mal Yönetimi
Mali Verilere İlişkin Analizler
Sorunlar ve Çözüm Arayışları
Barkod: 9789750222306
Yayın Tarihi: Ocak 2013
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 162
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
Önsöz  5
I. HUKUKİ VE EKONOMİK ÇERÇEVESİYLE DÖNER SERMAYE  13
1. Döner Sermaye Kavramı  13
2. Döner Sermayelerin Kurulması  15
2.1. Sağlık Bakanlığına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye  15
2.2. Yüksek Öğretim Kuruluşlarına (Üniversiteler) Bağlı Birimlerde Döner Sermaye  15
2.3. Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Kuruluşlarda Döner Sermaye  16
2.4. Orman Genel Müdürlüğü’ne Bağlı İşletmelerde Döner Sermaye  16
2.5. Tarım Bakanlığı’na Bağlı İşletmelerde Döner Sermaye  18
2.6. Diğer Kamu İdarelerine Bağlı İşletmelerde Döner Sermaye  18
3. Döner Sermayeli İşletmelere İlişkin Özet İstatistiki Bilgiler  20
4. Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Mevcut Hukuki Durum  22
II. DÖNER SERMAYELİ İŞLETMELERDE BÜTÇE MUHASEBE SİSTEM VE SÜRECİ  23
1. Bütçe Sistemi  23
1.1. Bütçenin Hazırlanması  23
1.1.1. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Kurumlarda  24
1.1.2. Orman Genel Müdürlüğü’ne Bağlı İşletmelerde  30
1.1.3. Tarım Bakanlığı’na Bağlı İşletmelerde  31
1.2. Bütçenin Uygulanması  31
1.2.1. Ödenek Aktarmaları  31
1.2.2. Ek Bütçe  35
1.3. Bütçenin Sonuçlandırılması  35
1.4. Bütçe Kalemlerinin Muhasebe Sisteminde Gösterilmesi  36
2. Muhasebe Sistemi  36
2.1. Muhasebeleştirme İlke ve Esasları  36
2.1.1. Muhasebeleştirmeye Esas Bir İşlemin Bulunması  36
2.1.2. İşlemlerin Belgeye Dayanması ve Belge Düzeni  37
2.1.3. Tahakkuk Esası  37
2.1.4. Mali Yıl İlkesi  37
2.1.5. Çift Taraflı Kayıt Sistemi  37
2.1.6. Kayıt Düzeltmesi  37
2.1.7. Yabancı Para Cinsinden Yapılan İşlemlerin Muhasebeleştirilmesi  37
2.1.8. İç İmkânlarla Üretilen Maddi Duran Varlıkların Değeri  38
2.1.9. Yatırım Amaçlı Varlık Edinimlerinin Değeri  38
2.1.10. Malî varlıkların Sınıflandırılması  38
2.1.11. Malî Olmayan Varlıkların Değerleme ve Sınıflandırılması  38
2.1.12. Maddi Duran Varlıkların Kayıt Değerleri  39
2.1.13. Maddi Olmayan Duran Varlıklar ve Kayıt Değerleri  40
2.1.14. Amortisman ve Tükenme Payı Uygulaması  40
2.1.15. Yeniden Değerleme Uygulaması  41
2.1.16. Değer ve Miktar Değişimleri  41
2.1.17. Mübadele İşlemlerinden Sağlanan Gelirler  41
2.1.18. Gayrisafilik İlkesi  42
2.1.19. Şartlı Bağış ve Yardımlar  42
2.2. Yevmiye Sistemi ve Kullanılacak Defterler  42
2.2.1. Yevmiye Sistemi  42
2.2.2. Kullanılacak Defterler  43
2.2.3. Defterlerin Onayı  44
2.2.4. Defterlerin Kullanılma ve Saklanma Süreleri  44
2.2.5. Defterlerde Kayıt Düzeni  44
2.2.6. Defterlerde Kayıt Süresi  45
2.3. Çerçeve Hesap Planı  45
2.3.1. Hesap Planının Genel Yapısı  45
2.3.1.1. Bilanço Hesapları  46
2.3.1.2. Gelir Tablosu Hesapları  47
2.3.1.3. Maliyet Hesapları  47
2.3.1.3.1. Üretime İlk Madde ve Malzeme Verilmesi, Mamullerin Ambara Alınması, Mamul Maliyeti ve Sipariş Alınması  48
2.3.1.3.2. Üretime İlk Madde ve Malzeme Verilmesi, Mamullerin Ambara Alınması ve Maliyeti İle Sipariş Alınmasında Kullanılan Belge ve Defterler  48
2.3.1.3.3. Gider Çeşitleri  49
2.3.1.3.4. Gider Yerleri  50
2.3.1.4. Nazım Hesaplar  50
2.4. Düzenlenecek Mali Tablolar  51
2.4.1. Temel ve Ek Mali Tablolar  51
2.4.2. Malî Tablolardaki Bilgilerin Özellikleri ve Düzenleme İlkeleri  52
III. HARCAMA VE FİNANSMAN SÜRECİ  52
1. Harcama Süreciyle İlgili Görevliler, Yetki ve Sorumlulukları  52
1.1. Harcama Yetkilisi  53
1.1.1. Harcama Yetkilisinin Belirlenmesi  53
1.1.2. Harcama Yetkisinin Devri  54
1.1.3. İhale Yetkililiği ile Harcama Yetkililiği İlişkisi  54
1.1.4. Harcama Yetkilisinin Görev ve Yetkileri  55
1.1.5. Harcama Yetkilisinin Sorumluluğu  55
1.2. Gerçekleştirme Görevlileri  56
1.2.1. Genel Olarak Gerçekleştirme Görevliliği  56
1.2.2. Gerçekleştirme Görevlilerinin Sorumluluğu  57
1.3. Muhasebe Yetkilisi  58
1.3.1. Genel Olarak Muhasebe Yetkililiği  58
1.3.2. Muhasebe Yetkilisinin Sorumluluğu  58
2. Prosedür Olarak Harcama Süreci  60
2.1. Yüklenmeye Girişilmesi  60
2.1.1. Ertesi Yıla Geçen Yüklenme  60
2.1.2. Gelecek Yıllara Yaygın Yüklenmeler  61
2.2. Harcama Yetkilisi Tarafından Harcama Talimatı Verilmesi  61
2.3. İşin Gerçekleştirilmesi (Mal ve Hizmetin Alınması) ve Belgelendirme  62
2.4. İşlemlerin Ön Mali Kontrolden Geçirilmesi  63
2.5. Muhasebe Yetkilisi Tarafından Ödeme Yapılması  66
2.5.1. Muhasebe Yetkililerince Ödeme Emri Belgesi ve Ekleri Üzerinde Yapılacak Kontroller  66
2.5.2. Ödeme Öncesi Kontrol Süresi  67
2.5.3. Ödemelerin Yapılmasında Öncelik  67
2.6. Ön Ödeme Müessesesi  68
2.6.1. İş Avansları  70
2.6.2. Personel Avansları  74
2.6.3. 259-Verilen Avanslar Hesabı  74
3. Gelirlerin Tahakkuku, Takibi ve Tahsili ve Sorumluluğu  74
4. Döner Sermaye Hasılatının Kullanımı  75
4.1. Genel Olarak  75
4.2. Yükseköğretim Kurumları  75
4.3. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşları  77
4.4. Tarım Bakanlığı’na Bağlı İşletmeler  79
4.5. Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Teknik Okullar  80
4.6. Kültür ve Turizm Bakanlığı’na Bağlı İşletmeler  80
5. Döner Sermayeli İşletmelerin Mali Yükümlülükleri  80
5.1. Başlıca Mali Yükümlülükler  80
5.1.1. Vergi  80
5.1.1.1. Kurumlar Vergisi  81
5.1.1.2. Katma Değer Vergisi  81
5.1.1.3. Gelir Vergisi  82
5.1.1.4. Damga Vergisi  82
5.1.2. Hasılat Payı  82
5.1.2.1. Genel Hasılat Payı  82
5.1.2.2. SHÇEK Payı  84
5.2. Ödenecek Mali Yükümlülüklerle İlgili İşlemler  84
6. Döner Sermayeli İşletmelerde Ay Sonu ve Dönem Sonu İşlemleri,  86
6.1. Aysonu İşlemleri  86
6.1.1. Katma Değer Vergisi ile İlgili Tahakkuk İşlemleri  86
6.1.2. Ödenecek Döner Sermaye Yükümlülükleri ile İlgili Tahakkuk İşlemleri  87
6.1.3. Envanter İşlemleri  87
6.1.4. Mizan ve Mali Tablo Düzenlenmesi  87
6.1.4.1. Mizan  87
6.1.4.2. Mali Tablolar  88
6.1.5. Aylık Gayrisafi Hasılattan Tahsil Edilen Tutarın Beyanı ve Genel Bütçeye Aktarılacak Tutarların Yatırılması  89
6.2. Yılsonu İşlemleri  89
6.2.1. Yıllık Gayrisafi Hasılattan Tahsil Edilen Tutar ve Kâr Bildirimi  89
6.2.2. Ödeme Süresinin Uzatılması  90
6.2.3. Bildirimde Bulunmama ve Süresinde Ödeme Yapmamanın Sonuçları  90
6.2.4. Dönem Sonu Envanter İşlemleri  90
6.3. Yönetim Dönemi Hesabı  92
6.4. Merkeze ve Sayıştay’a Gönderilecek Defter, Cetvel ve Belgeler  94
IV. DÖNER SERMAYELİ İŞLETMELERDE TAŞINIR VE TAŞINMAZ MAL YÖNETİMİ  95
1. Taşınmaz Mal Yönetimi  95
2. Taşınır Mal Yönetimi  95
2.1. Taşınır Mal Yönetimiyle İlgili Hukuki Çerçeve  95
2.2. Taşınırların Sınıflandırılması  97
2.2.1. Tüketim Malzemeleri  97
2.2.2. Dayanıklı Mallar  98
2.3. Taşınır Hesap Kodu  98
2.4. Taşınır Detay Kodları  98
2.5. Taşınır Mal Yönetimiyle İlgili Görevliler, Yetki ve Sorumlulukları  98
2.5.1. Taşınır Kayıt ve Kontrol Yetkililerinin Görevlendirilmesi  98
2.6. Taşınır Malların Giriş ve Çıkış İşlemleriyle Muhasebeleştirme Esasları  100
2.6.1. Taşınır İşlemlerinde Kullanılan Belge ve Cetveller  100
2.6.2. Taşınırların Kaydı  100
2.6.2.1. Giriş ve Çıkış Kayıtları  100
2.6.2.2. Kayıt Değeri  101
2.6.2.3. Değer Tespit Komisyonu  101
2.7. Taşınır Sayım İşlemleri  101
2.7.1. Sayım Usulü  101
2.7.2. Sayım Sonrası İşlemler  102
2.8. Taşınır Yönetim Hesabı  102
2.9. Taşınır Mal İşlemlerinde Özellik Arz Eden Bazı Hususlar  103
2.9.1. Maliyet Bedeli  103
2.9.2. Maddi Duran Varlıklar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamalar  104
2.9.3. Taşınır Kayıt ve Kontrol Yetkililerinin Görevlendirilmesi  104
2.9.4. Kefalete Tabi Tutulma  105
2.9.5. Kamu İdareleri Arasında Taşınır Devirleri  105
2.9.5.1. Genel Olarak  105
2.9.5.2. Bedelsiz Devre İlişkin Şartlar  105
2.9.6. Kamu İdareleri Arasında Taşınırın Geçici Olarak Tahsisi  107
2.9.6.1. Genel Olarak  107
2.9.6.2. Geçici Tahsis Yetkisi ve Tahsis Şartları  108
V. MALİ YÖNETİME İLİŞKİN SORUMLULUKLARA AYKIRILIĞIN SONUÇLARI: YAPTIRIMLAR  110
1. Yaptırımlara Esas Hukuki Çerçeve  110
2. Yaptırım Türleri  110
2.1. Para Cezası  110
2.2. Kamu Zararının Tazmini  111
2.3. Suç Sayılan İşlemlerden Dolayı Ceza Kanunlarına Göre Uygulanacak Yaptırımlar  112
2.4. Yetkisiz Tahsilat ve Ödeme Yapanlar Hakkında Uygulanacak Yaptırımlar  113
3. Yaptırımlara Yetkili Merciler  113
4. Yaptırımlarda Zamanaşımı  114
5. Döner Sermayeli İşletmelerde Denetim  114
5.1. Genel Olarak  114
5.2. Ön Malî Kontrol  114
5.3. Denetim  115
VI. GELİR, GİDER, VARLIK VE YÜKÜMLÜLÜK VERİ ANALİZLERİ  116
1. Döner Sermayeli İşletmelere Ait Toplam Gelir ve Giderleri  116
2. Döner Sermayeli İşletmelere Ait Toplam Nakit, Varlık ve Yükümlülükleri  117
3. Döner Sermayeli İşletmelere Ait Konsolide Mali Tablolar  119
3.1. Bilanço  119
3.2. Gelir Tablosu  123
4. Örnek Rasyolar  129
VII. DÖNER SERMAYE UYGULAMASINDA BAŞLICA SORUNLAR ve ÇÖZÜM ARAYIŞLARI  134
1. Genel Sorunlar  134
1.1. Döner Sermayeli İşletmelerin Nitelikli Personel Eksikliği  134
1.2. Varlık Planlamasının Yeterli Etkinlikte Yapılmaması  134
1.3. Genel Yönetim Giderlerinin Yüksekliği  134
1.4. Mali Raporlardan, İşletmelerin Verimliliği ve Mali Yapısına İlişkin Standart Rasyoların Geliştirilememesi  135
1.5. Performans Kriterlerinin Oluşturulmamış veya Adaletsiz Olması  135
1.6. Nakit Esasına Göre Bütçe Hesaplarının Bulunmaması  135
1.7. Döner Sermaye Bütçelerinin Merkezi Yönetim Bütçesi ile İlişkilendirilmemesi  136
1.8. Sağlık İşletmelerinde Hasılat ve Tahsilatlarda Karşılaşılan Problemler  136
1.9. Ortak Kodlara Sahip Maliyet Hesaplarını da İçeren Detaylı Bir Hesap Planının Bulunmaması  136
1.10. İşletme ve Muhasebe Birimi Kurma Kriterlerinin Bulunmaması  136
1.11. İşletmelerin Yıllık Çalışma Programları İle Bütçeleri Arasında İlişkinin Kurulmaması  136
1.12. Kesin Hesap ve Faaliyet Raporlarına İlişkin Ayrıntılı Düzenlemelerin Bulunmaması  137
2. Çözüm Arayışlarına İlişkin Bazı Hukuki Düzenlemeler  137
2.1. Kamu Hastaneleri Birliklerine İlişkin Yasal Düzenlemeler  137
2.1.1. Kamu Hastaneleri Birlikleri  137
2.1.2. Genel Sekreterlik ve Hastane Yöneticiliği  138
2.1.3. Birlik Personelinin Niteliği ve Statüsü  138
2.1.4. Birlik Hastanelerinin Gruplandırılması ve Denetimi  140
2.2. Döner Sermayeli İşletmeler Kanun Tasarısı Taslağı  141
2.2.1. Kanun Tasarısı Taslağının Bölümleri  141
2.2.1.1. Amaç Kapsam  142
2.2.1.2. Kuruluş ve Sermaye Kaynakları  142
2.2.1.3. Döner Sermaye Kurulma Esasları  142
2.2.1.4. Faaliyet Alanı, Gelir ve Giderler  142
2.2.1.5. Birleştirme, Devretme ve Tasfiye  143
2.2.1.6. Yönetim Yapısı  143
2.2.1.7. Yönetim Kurulu  143
2.2.1.8. İşletme Yöneticisi ve İşletme Müdürü  143
2.2.1.9. Mali İşlemlerde Görev Alanlar  143
2.2.1.10. Mali Belgeler  144
2.2.1.11. Bütçe  144
2.2.1.12. Mali Kontrol, Muhasebe ve Denetim  144
2.2.1.13. Hazine Payı ve Yıl Sonu Karı  144
2.2.1.14. Fiyatlandırma  144
2.2.1.15. Giderlerin Tahakkuku ve Muhasebeleştirilmesi  145
2.2.1.16. Ödemede Öncelik Sırası  145
2.2.1.17. Döner Sermayelerden Yapılacak Katkı Payı ve Diğer Ücret Benzeri Ödeme Türleri  145
2.2.1.18. Bütçe Gelirleri Üzerinden Katkı Payı Ödemeleri  145
2.2.1.19. Taşınmaz Edinme ve Yatırım Projelerine Katılım  146
2.2.1.20. İşletmeler Arası Kaynak Aktarımı  146
2.2.1.21. Düzenleme Yapma Yetkisi  146
VIII. SONUÇ VE GENEL DEĞERLENDİRME  146
EK: Döner Sermayeli İşletmeler Hesap Planı  149
Yararlanılan Kaynaklar  159
Kavram Dizini  161
 


Ahmet Ulusoy ...
Ekim 2024
400.00 TL
Sepete Ekle
Nazan Susam
Ekim 2024
330.00 TL
Sepete Ekle
Binhan Elif Yılmaz ...
Eylül 2024
240.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
Önsöz  5
I. HUKUKİ VE EKONOMİK ÇERÇEVESİYLE DÖNER SERMAYE  13
1. Döner Sermaye Kavramı  13
2. Döner Sermayelerin Kurulması  15
2.1. Sağlık Bakanlığına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye  15
2.2. Yüksek Öğretim Kuruluşlarına (Üniversiteler) Bağlı Birimlerde Döner Sermaye  15
2.3. Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Kuruluşlarda Döner Sermaye  16
2.4. Orman Genel Müdürlüğü’ne Bağlı İşletmelerde Döner Sermaye  16
2.5. Tarım Bakanlığı’na Bağlı İşletmelerde Döner Sermaye  18
2.6. Diğer Kamu İdarelerine Bağlı İşletmelerde Döner Sermaye  18
3. Döner Sermayeli İşletmelere İlişkin Özet İstatistiki Bilgiler  20
4. Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Mevcut Hukuki Durum  22
II. DÖNER SERMAYELİ İŞLETMELERDE BÜTÇE MUHASEBE SİSTEM VE SÜRECİ  23
1. Bütçe Sistemi  23
1.1. Bütçenin Hazırlanması  23
1.1.1. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Kurumlarda  24
1.1.2. Orman Genel Müdürlüğü’ne Bağlı İşletmelerde  30
1.1.3. Tarım Bakanlığı’na Bağlı İşletmelerde  31
1.2. Bütçenin Uygulanması  31
1.2.1. Ödenek Aktarmaları  31
1.2.2. Ek Bütçe  35
1.3. Bütçenin Sonuçlandırılması  35
1.4. Bütçe Kalemlerinin Muhasebe Sisteminde Gösterilmesi  36
2. Muhasebe Sistemi  36
2.1. Muhasebeleştirme İlke ve Esasları  36
2.1.1. Muhasebeleştirmeye Esas Bir İşlemin Bulunması  36
2.1.2. İşlemlerin Belgeye Dayanması ve Belge Düzeni  37
2.1.3. Tahakkuk Esası  37
2.1.4. Mali Yıl İlkesi  37
2.1.5. Çift Taraflı Kayıt Sistemi  37
2.1.6. Kayıt Düzeltmesi  37
2.1.7. Yabancı Para Cinsinden Yapılan İşlemlerin Muhasebeleştirilmesi  37
2.1.8. İç İmkânlarla Üretilen Maddi Duran Varlıkların Değeri  38
2.1.9. Yatırım Amaçlı Varlık Edinimlerinin Değeri  38
2.1.10. Malî varlıkların Sınıflandırılması  38
2.1.11. Malî Olmayan Varlıkların Değerleme ve Sınıflandırılması  38
2.1.12. Maddi Duran Varlıkların Kayıt Değerleri  39
2.1.13. Maddi Olmayan Duran Varlıklar ve Kayıt Değerleri  40
2.1.14. Amortisman ve Tükenme Payı Uygulaması  40
2.1.15. Yeniden Değerleme Uygulaması  41
2.1.16. Değer ve Miktar Değişimleri  41
2.1.17. Mübadele İşlemlerinden Sağlanan Gelirler  41
2.1.18. Gayrisafilik İlkesi  42
2.1.19. Şartlı Bağış ve Yardımlar  42
2.2. Yevmiye Sistemi ve Kullanılacak Defterler  42
2.2.1. Yevmiye Sistemi  42
2.2.2. Kullanılacak Defterler  43
2.2.3. Defterlerin Onayı  44
2.2.4. Defterlerin Kullanılma ve Saklanma Süreleri  44
2.2.5. Defterlerde Kayıt Düzeni  44
2.2.6. Defterlerde Kayıt Süresi  45
2.3. Çerçeve Hesap Planı  45
2.3.1. Hesap Planının Genel Yapısı  45
2.3.1.1. Bilanço Hesapları  46
2.3.1.2. Gelir Tablosu Hesapları  47
2.3.1.3. Maliyet Hesapları  47
2.3.1.3.1. Üretime İlk Madde ve Malzeme Verilmesi, Mamullerin Ambara Alınması, Mamul Maliyeti ve Sipariş Alınması  48
2.3.1.3.2. Üretime İlk Madde ve Malzeme Verilmesi, Mamullerin Ambara Alınması ve Maliyeti İle Sipariş Alınmasında Kullanılan Belge ve Defterler  48
2.3.1.3.3. Gider Çeşitleri  49
2.3.1.3.4. Gider Yerleri  50
2.3.1.4. Nazım Hesaplar  50
2.4. Düzenlenecek Mali Tablolar  51
2.4.1. Temel ve Ek Mali Tablolar  51
2.4.2. Malî Tablolardaki Bilgilerin Özellikleri ve Düzenleme İlkeleri  52
III. HARCAMA VE FİNANSMAN SÜRECİ  52
1. Harcama Süreciyle İlgili Görevliler, Yetki ve Sorumlulukları  52
1.1. Harcama Yetkilisi  53
1.1.1. Harcama Yetkilisinin Belirlenmesi  53
1.1.2. Harcama Yetkisinin Devri  54
1.1.3. İhale Yetkililiği ile Harcama Yetkililiği İlişkisi  54
1.1.4. Harcama Yetkilisinin Görev ve Yetkileri  55
1.1.5. Harcama Yetkilisinin Sorumluluğu  55
1.2. Gerçekleştirme Görevlileri  56
1.2.1. Genel Olarak Gerçekleştirme Görevliliği  56
1.2.2. Gerçekleştirme Görevlilerinin Sorumluluğu  57
1.3. Muhasebe Yetkilisi  58
1.3.1. Genel Olarak Muhasebe Yetkililiği  58
1.3.2. Muhasebe Yetkilisinin Sorumluluğu  58
2. Prosedür Olarak Harcama Süreci  60
2.1. Yüklenmeye Girişilmesi  60
2.1.1. Ertesi Yıla Geçen Yüklenme  60
2.1.2. Gelecek Yıllara Yaygın Yüklenmeler  61
2.2. Harcama Yetkilisi Tarafından Harcama Talimatı Verilmesi  61
2.3. İşin Gerçekleştirilmesi (Mal ve Hizmetin Alınması) ve Belgelendirme  62
2.4. İşlemlerin Ön Mali Kontrolden Geçirilmesi  63
2.5. Muhasebe Yetkilisi Tarafından Ödeme Yapılması  66
2.5.1. Muhasebe Yetkililerince Ödeme Emri Belgesi ve Ekleri Üzerinde Yapılacak Kontroller  66
2.5.2. Ödeme Öncesi Kontrol Süresi  67
2.5.3. Ödemelerin Yapılmasında Öncelik  67
2.6. Ön Ödeme Müessesesi  68
2.6.1. İş Avansları  70
2.6.2. Personel Avansları  74
2.6.3. 259-Verilen Avanslar Hesabı  74
3. Gelirlerin Tahakkuku, Takibi ve Tahsili ve Sorumluluğu  74
4. Döner Sermaye Hasılatının Kullanımı  75
4.1. Genel Olarak  75
4.2. Yükseköğretim Kurumları  75
4.3. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşları  77
4.4. Tarım Bakanlığı’na Bağlı İşletmeler  79
4.5. Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Teknik Okullar  80
4.6. Kültür ve Turizm Bakanlığı’na Bağlı İşletmeler  80
5. Döner Sermayeli İşletmelerin Mali Yükümlülükleri  80
5.1. Başlıca Mali Yükümlülükler  80
5.1.1. Vergi  80
5.1.1.1. Kurumlar Vergisi  81
5.1.1.2. Katma Değer Vergisi  81
5.1.1.3. Gelir Vergisi  82
5.1.1.4. Damga Vergisi  82
5.1.2. Hasılat Payı  82
5.1.2.1. Genel Hasılat Payı  82
5.1.2.2. SHÇEK Payı  84
5.2. Ödenecek Mali Yükümlülüklerle İlgili İşlemler  84
6. Döner Sermayeli İşletmelerde Ay Sonu ve Dönem Sonu İşlemleri,  86
6.1. Aysonu İşlemleri  86
6.1.1. Katma Değer Vergisi ile İlgili Tahakkuk İşlemleri  86
6.1.2. Ödenecek Döner Sermaye Yükümlülükleri ile İlgili Tahakkuk İşlemleri  87
6.1.3. Envanter İşlemleri  87
6.1.4. Mizan ve Mali Tablo Düzenlenmesi  87
6.1.4.1. Mizan  87
6.1.4.2. Mali Tablolar  88
6.1.5. Aylık Gayrisafi Hasılattan Tahsil Edilen Tutarın Beyanı ve Genel Bütçeye Aktarılacak Tutarların Yatırılması  89
6.2. Yılsonu İşlemleri  89
6.2.1. Yıllık Gayrisafi Hasılattan Tahsil Edilen Tutar ve Kâr Bildirimi  89
6.2.2. Ödeme Süresinin Uzatılması  90
6.2.3. Bildirimde Bulunmama ve Süresinde Ödeme Yapmamanın Sonuçları  90
6.2.4. Dönem Sonu Envanter İşlemleri  90
6.3. Yönetim Dönemi Hesabı  92
6.4. Merkeze ve Sayıştay’a Gönderilecek Defter, Cetvel ve Belgeler  94
IV. DÖNER SERMAYELİ İŞLETMELERDE TAŞINIR VE TAŞINMAZ MAL YÖNETİMİ  95
1. Taşınmaz Mal Yönetimi  95
2. Taşınır Mal Yönetimi  95
2.1. Taşınır Mal Yönetimiyle İlgili Hukuki Çerçeve  95
2.2. Taşınırların Sınıflandırılması  97
2.2.1. Tüketim Malzemeleri  97
2.2.2. Dayanıklı Mallar  98
2.3. Taşınır Hesap Kodu  98
2.4. Taşınır Detay Kodları  98
2.5. Taşınır Mal Yönetimiyle İlgili Görevliler, Yetki ve Sorumlulukları  98
2.5.1. Taşınır Kayıt ve Kontrol Yetkililerinin Görevlendirilmesi  98
2.6. Taşınır Malların Giriş ve Çıkış İşlemleriyle Muhasebeleştirme Esasları  100
2.6.1. Taşınır İşlemlerinde Kullanılan Belge ve Cetveller  100
2.6.2. Taşınırların Kaydı  100
2.6.2.1. Giriş ve Çıkış Kayıtları  100
2.6.2.2. Kayıt Değeri  101
2.6.2.3. Değer Tespit Komisyonu  101
2.7. Taşınır Sayım İşlemleri  101
2.7.1. Sayım Usulü  101
2.7.2. Sayım Sonrası İşlemler  102
2.8. Taşınır Yönetim Hesabı  102
2.9. Taşınır Mal İşlemlerinde Özellik Arz Eden Bazı Hususlar  103
2.9.1. Maliyet Bedeli  103
2.9.2. Maddi Duran Varlıklar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamalar  104
2.9.3. Taşınır Kayıt ve Kontrol Yetkililerinin Görevlendirilmesi  104
2.9.4. Kefalete Tabi Tutulma  105
2.9.5. Kamu İdareleri Arasında Taşınır Devirleri  105
2.9.5.1. Genel Olarak  105
2.9.5.2. Bedelsiz Devre İlişkin Şartlar  105
2.9.6. Kamu İdareleri Arasında Taşınırın Geçici Olarak Tahsisi  107
2.9.6.1. Genel Olarak  107
2.9.6.2. Geçici Tahsis Yetkisi ve Tahsis Şartları  108
V. MALİ YÖNETİME İLİŞKİN SORUMLULUKLARA AYKIRILIĞIN SONUÇLARI: YAPTIRIMLAR  110
1. Yaptırımlara Esas Hukuki Çerçeve  110
2. Yaptırım Türleri  110
2.1. Para Cezası  110
2.2. Kamu Zararının Tazmini  111
2.3. Suç Sayılan İşlemlerden Dolayı Ceza Kanunlarına Göre Uygulanacak Yaptırımlar  112
2.4. Yetkisiz Tahsilat ve Ödeme Yapanlar Hakkında Uygulanacak Yaptırımlar  113
3. Yaptırımlara Yetkili Merciler  113
4. Yaptırımlarda Zamanaşımı  114
5. Döner Sermayeli İşletmelerde Denetim  114
5.1. Genel Olarak  114
5.2. Ön Malî Kontrol  114
5.3. Denetim  115
VI. GELİR, GİDER, VARLIK VE YÜKÜMLÜLÜK VERİ ANALİZLERİ  116
1. Döner Sermayeli İşletmelere Ait Toplam Gelir ve Giderleri  116
2. Döner Sermayeli İşletmelere Ait Toplam Nakit, Varlık ve Yükümlülükleri  117
3. Döner Sermayeli İşletmelere Ait Konsolide Mali Tablolar  119
3.1. Bilanço  119
3.2. Gelir Tablosu  123
4. Örnek Rasyolar  129
VII. DÖNER SERMAYE UYGULAMASINDA BAŞLICA SORUNLAR ve ÇÖZÜM ARAYIŞLARI  134
1. Genel Sorunlar  134
1.1. Döner Sermayeli İşletmelerin Nitelikli Personel Eksikliği  134
1.2. Varlık Planlamasının Yeterli Etkinlikte Yapılmaması  134
1.3. Genel Yönetim Giderlerinin Yüksekliği  134
1.4. Mali Raporlardan, İşletmelerin Verimliliği ve Mali Yapısına İlişkin Standart Rasyoların Geliştirilememesi  135
1.5. Performans Kriterlerinin Oluşturulmamış veya Adaletsiz Olması  135
1.6. Nakit Esasına Göre Bütçe Hesaplarının Bulunmaması  135
1.7. Döner Sermaye Bütçelerinin Merkezi Yönetim Bütçesi ile İlişkilendirilmemesi  136
1.8. Sağlık İşletmelerinde Hasılat ve Tahsilatlarda Karşılaşılan Problemler  136
1.9. Ortak Kodlara Sahip Maliyet Hesaplarını da İçeren Detaylı Bir Hesap Planının Bulunmaması  136
1.10. İşletme ve Muhasebe Birimi Kurma Kriterlerinin Bulunmaması  136
1.11. İşletmelerin Yıllık Çalışma Programları İle Bütçeleri Arasında İlişkinin Kurulmaması  136
1.12. Kesin Hesap ve Faaliyet Raporlarına İlişkin Ayrıntılı Düzenlemelerin Bulunmaması  137
2. Çözüm Arayışlarına İlişkin Bazı Hukuki Düzenlemeler  137
2.1. Kamu Hastaneleri Birliklerine İlişkin Yasal Düzenlemeler  137
2.1.1. Kamu Hastaneleri Birlikleri  137
2.1.2. Genel Sekreterlik ve Hastane Yöneticiliği  138
2.1.3. Birlik Personelinin Niteliği ve Statüsü  138
2.1.4. Birlik Hastanelerinin Gruplandırılması ve Denetimi  140
2.2. Döner Sermayeli İşletmeler Kanun Tasarısı Taslağı  141
2.2.1. Kanun Tasarısı Taslağının Bölümleri  141
2.2.1.1. Amaç Kapsam  142
2.2.1.2. Kuruluş ve Sermaye Kaynakları  142
2.2.1.3. Döner Sermaye Kurulma Esasları  142
2.2.1.4. Faaliyet Alanı, Gelir ve Giderler  142
2.2.1.5. Birleştirme, Devretme ve Tasfiye  143
2.2.1.6. Yönetim Yapısı  143
2.2.1.7. Yönetim Kurulu  143
2.2.1.8. İşletme Yöneticisi ve İşletme Müdürü  143
2.2.1.9. Mali İşlemlerde Görev Alanlar  143
2.2.1.10. Mali Belgeler  144
2.2.1.11. Bütçe  144
2.2.1.12. Mali Kontrol, Muhasebe ve Denetim  144
2.2.1.13. Hazine Payı ve Yıl Sonu Karı  144
2.2.1.14. Fiyatlandırma  144
2.2.1.15. Giderlerin Tahakkuku ve Muhasebeleştirilmesi  145
2.2.1.16. Ödemede Öncelik Sırası  145
2.2.1.17. Döner Sermayelerden Yapılacak Katkı Payı ve Diğer Ücret Benzeri Ödeme Türleri  145
2.2.1.18. Bütçe Gelirleri Üzerinden Katkı Payı Ödemeleri  145
2.2.1.19. Taşınmaz Edinme ve Yatırım Projelerine Katılım  146
2.2.1.20. İşletmeler Arası Kaynak Aktarımı  146
2.2.1.21. Düzenleme Yapma Yetkisi  146
VIII. SONUÇ VE GENEL DEĞERLENDİRME  146
EK: Döner Sermayeli İşletmeler Hesap Planı  149
Yararlanılan Kaynaklar  159
Kavram Dizini  161
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024