Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
Türk Hukukunda
Yasama Fonksiyonunun Anayasal Sınırlılığı
Şubat 2023 / 1. Baskı / 489 Syf.
Fiyatı: 610.00 TL
Temin süresi 2-3 gündür.
 
Sepete Ekle
   

Çalışmamızın diğer çalışmalardan ilk farkı kanunlarla birlikte bütün kararlarını unsurları yönünden geniş bir şekilde incelemesi, bu anlamda daha kapsayıcı bir nitelik taşımasıdır. İkinci farkı çalışmamızın kanunlara (ve parlamento kararlarına) Anayasa Mahkemesi tarafından biçilen sınırlara değil Anayasa hükümleriyle getirilen sınırlara odaklanmış olmasıdır. Üçüncü ve kanaatimizce en önemli farkı da çalışmamızda, yasama işlemlerinin çoğunlukla göz ardı edilen yetki unsurunun, kişi, yer, zaman ve konu boyutuyla ele alınmasıdır.

Çalışmamızda, Türk hukuku bakımından yasama fonksiyonunu icra eden işlemler, yani kanun ve parlamento kararları, unsurlarına getirilen anayasal sınırlar açısından değerlendirilecek, ortaya tutarlı bir yasama işlemleri teorisi konulmaya çalışılacaktır.

Konu Başlıkları
Yasama Fonksiyonunun Sınırlılığının Teorik Boyutu
Yasama İşlemlerinin Dış Unsurlarına Getirilen Sınırlar
Yasama İşlemlerinin İç Unsurlarına Getirilen Sınırlar
Barkod: 9786052641491
Yayın Tarihi: Şubat 2023
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 489
Yayınevi: Adalet Yayınevi
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ  7
İÇİNDEKİLER  9
KISALTMALAR  21
GİRİŞ  23
I. ÇALIŞMANIN KONUSU VE ÖNEMİ  23
II. ÇALIŞMANIN KAPSAMI  25
III. ÇALIŞMANIN YÖNTEMİ  26
IV. ÇALIŞMANIN PLANI  29
BİRİNCİ BÖLÜM
YASAMA FONKSİYONUNUN SINIRLILIĞININ TEORİK BOYUTU
I. İKTİDAR ve İKTİDARIN SINIRLANDIRILMASININ KISA TARİHİ  36
A. İktidar Kavramı  36
B. İktidarın Sınırlandırılması Süreci  39
1. Antik Yunan ve Roma Dönemi  40
2. Orta Çağ Avrupası  42
3. İktidarın Yerselleşmesi, Egemenliğin Kavramsallaşması, Sosyal
Sözleşmeciler  44
4. Liberal Düşüncenin Etkisi  50
II. ANAYASALCILIK  51
A. Anayasanın Üstünlüğü (Teorik Referans Noktası)  53
1. Özdeşlik Tezi ve Hukukun “Demistifikasyonu”  55
2. “Saf Hukuk Teorisi”  62
a. Norm Kavramı  63
b. Normlar Hiyerarşisi  68
1) Temel Norm  68
2) Anayasa ve Altı Normlar  70
B. Kuvvetler Ayrılığı (Yasama Fonksiyonunun Somutlaşması)  72
1. Genel Olarak Kuvvetler Ayrılığı  72
2. Fikrî ve Tarihî Köken  74
3. Kurucu İktidar – Kurulmuş İktidar Ayrımı  79
a. Ayrımın Kökeni  79
b. Aslî Kurucu İktidar – Talî kurucu İktidar  81
1) Aslî Kurucu İktidar  81
2) Talî Kurucu İktidar  83
c. Kurulmuş İktidarlar  86
d. Kurucu İktidar Türleri ile Kurulmuş İktidarların Farkları  87
C. Anayasa (Sınırlandırmanın Aracı)  88
1. Ampirik Anlamda Anayasa – Hukukî Anlamda Anayasa  89
2. Yazılı Anayasa – Yazılı Olmayan Anayasa  90
3. Maddî Anayasa – Şeklî Anayasa  91
4. Yumuşak Anayasa – Katı Anayasa  92
D. Sonuç ve Türkiye Bakımından Değerlendirme  94
III. YASAMA FONKSİYONU  96
A. Fonksiyonların Ayrımına Yönelik Kriterler  96
1. Maddî Kriter  97
a. Maddî Kritere Göre Yasama: Kanun  98
1) Kanunların Genelliği  98
2) Kanunların Emrediciliği  99
b. Maddî Kritere Göre Yürütme  99
c. Maddî Kritere Göre Yargı  100
2. Organik Kriter (Şeklî Kriter)  100
a. Organik Kritere Göre Yasama ve Yürütme  101
b. Organik Kritere Göre Yargı  102
B. Türk Hukuk Doktrininde Yasama Fonksiyonu  103
1. Bülent Tanör ve Necmi Yüzbaşıoğlu’na Göre Yasama Fonksiyonu  103
a. Yazarların Açıklamaları  103
b. Eleştiri  104
2. Ergun Özbudun’a Göre Yasama Fonksiyonu  105
a. Yazarın Açıklamaları  105
b. Eleştiri  106
3. Erdoğan Teziç’e Göre Yasama Fonksiyonu  106
a. Yazarın Açıklamaları  106
b. Eleştiri  107
4. Kemal Gözler’e Göre Yasama Fonksiyonu  107
a. Yazarın Açıklamaları  107
b. Değerlendirme ve Eleştiri  108
5. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı  109
6. Sonuç  110
C. Türk Hukukunda Yasama İşlemleri  112
1. Tanım  112
2. Türleri  113
a. Kanun  114
b. Parlamento Kararı  115
c. Anayasa Mahkemesinin Ayrımı  118
IV. TEORİMİZİN TEMELİ: YASAMA FONKSİYONUNUN SINIRLILIĞI  119
İKİNCİ BÖLÜM
YASAMA İŞLEMLERİNİN DIŞ UNSURLARINA GETİRİLEN SINIRLAR
I. YETKİ UNSURU  130
A. Yetki Unsurunun Tanımı  130
B. Yasama Fonksiyonunun Sınırlılığının Yetki Unsuru Bakımından
Sonuçları  131
1. Yasama Yetkisi İstisnai Bir Yetkidir  131
2. Yasama Yetkisi Anayasadan Kaynaklanan, Anayasayla
Çerçevelenen Bir Yetkidir  134
a. Karşı Argüman: Yasama Yetkisinin Aslîliği İlkesinin Tanımı ve
Kapsamı  134
b. Yasama Yetkisi Gerçekten Aslî midir?  136
3. Yasama Yetkisi Verilmiş Bir Yetkidir  139
a. Karşı Argüman: Yasama Yetkisinin Genelliği  140
1) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Tanımı  140
2) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Kapsamı (İstisnaları)  143
(a) Parlamento Kararları  143
(b) Yürütme ve Yargının Mahfuz Düzenleme Alanı  144
(c) Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Mahfuz
Düzenleme Alanı  144
(d) Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü  151
3) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Dayanakları  152
(a) İlkenin İleri Sürülen Dayanakları  152
i. Anayasanın Kanunları Konu Bakımından
Sınırlamadığına Dair Argüman  152
ii. Anayasanın Çeşitli Maddelerinin Yasama
Yetkisinin Genelliği İlkesinin Dayanağı Olduğuna
İlişkin Argüman  154
iii. Demokratik Parlamenter Sistem Yasama
Yetkisinin Genelliğinin Kaynağı Olabilir mi?  156
(i) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesi
Demokrasinin Gereği midir?  157
(ii) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesi
Parlamenter Sistemin Bir Gereği midir?  161
(iii) "Demokratik Parlamenter Sistem"in Demokrasi
ve Parlamenter Sistemin Gereklerinden
Bağımsız Bir Gereği Olabilir mi?  169
iv. Ulusal Egemenlik Yasama Yetkisinin Genelliğinin
Gerekçesi Olabilir mi?  170
(b) İlkenin Olası Dayanakları  171
i. Anayasanın 104. Maddesinin 17. Fıkrası Yasama
Yetkisinin Genelliğine Dayanak Oluşturabilir mi?  171
ii. İçtihatlar Yasama Yetkisinin Aslîliği ve Genelliği
İlkelerine Kaynaklık Edebilir mi?  174
iii. Yasama Yetkisinin Aslîliği ve Genelliği İlkesi Bir
“İlke” Olarak Tanımlanmasından Ötürü Geçerlilik
Kazanabilir mi?  179
iv. Yasama Yetkisinin Genel Olmaması İmkânsız mı?
– Fransa Örneği  182
b. Sonuç  187
4. Yasama Yetkisi – Aksi Öngörülmemişse – Devredilmez Bir Yetkidir  188
a. Kökeni  189
b. Tanımı ve Kapsamı  190
c. Türk Hukukunda Yasama Yetkisinin Devredilmezliği  194
d. 1982 Anayasasında Yasama Yetkisinin Devredilmezliğinin
İstisnası Var mı?  197
e. TBMM’nin Kanunlarla Yürütme Organını veya İdareyi
Yetkilendirmesi  199
f. Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameleri  206
C. Kişi Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Personae Yetki)  209
1. Tanımı  210
2. Yasama İşlemlerinde Kişi Bakımından Yetki  211
3. Türk Hukukunda Yasama Organı  214
4. TBMM’nin Yasama Organı Olmasının Sonuçları  217
a. TBMM’ye Anayasa Tarafından Verilen Yetkiler Yasama
Yetkisidir  217
b. Bu Yetki Genel Kurul Tarafından Yapılan İşlemlerle Kullanılır  217
c. Genel Kurul Tarafından Kullanılmayan Yetkiler Yasama Yetkisi
Olarak Adlandırılamaz  218
1) TBMM’nin İdari İşlemleri  218
2) TBMM Başkanının İşlemleri  221
3) Yasama Organındaki Diğer Faaliyetler  224
5. TBMM Genel Kurulunun Oluşumu  227
6. Kişi Bakımından Yetki Unsuru Yönünden Hukuka Aykırılıklar  229
D. Yer Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Loci Yetki)  231
1. Tanımı  232
2. Yasama Organının Yer Bakımından Yetkisi  232
3. TBMM’nin Yer Bakımından Yetkisi  234
E. Zaman Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Temporis Yetki)  236
1. Tanımı  236
2. Türk Hukukunda Yasama Organının Zaman Bakımından Yetkisi  237
a. Sınırlandırıcı (emredici, impératif) Süre  237
b. Anayasa ve İçtüzükte Karar Almak İçin Belirlenen Süreler
Sınırlandırıcı mı, Hızlandırıcı mı?  240
c. Yasama Fonksiyonunun Sağlıklı İşlemesi İçin Belirlenen
Yavaşlatıcı Süreler  242
d. Geriye Yürümezlik  244
F. Konu Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Materiae Yetki)  246
1. Tanımı  246
2. Konu Bakımından Yetki Unsurunun İşlevi  248
3. Yasama Organının Konu Bakımından Yetkisi  249
4. Türk Hukukunda Yasama Organının Konu Bakımından Yetkisi  250
a. Kanunun Düzenleme Alanındaki Konular  252
1) TBMM’nin Görev ve Yetkilerine İlişkin 87. Maddenin
Belirlediği Kanun Alanı  252
(a) Kanun Koymak, Değiştirmek, Kaldırmak  252
(b) Bütçe ve Kesinhesap Kanun Tekliflerini Görüşmek ve
Kabul Etmek  253
(c) Milletlerarası Andlaşmaların Onaylanmasını Uygun
Bulmak  253
2) Anayasanın Diğer Maddelerinde Öngörülen Yetkileri
Kullanmak ve Görevleri Yerine Getirmek  254
(a) “Kanunla Sınırlama” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  255
(b) “Kanunla Düzenleme” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı  256
(c) “Kanunla Gösterme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  257
(d) “Kanunla Yetkilendirme/Görevlendirme” İfadesiyle
Belirlenen Yetki Alanı  258
(e) “Kanunla Belirtme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  259
(f) “Kanunla Öngörme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  260
(g) “Kanunla Sayma” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  260
(h) “Kanunla Koyma” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  261
(i) “Kanunla Tespit Etme” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı  261
(j) “Kanunla Belirlenme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  261
(k) “Kanunla Uygun Bulma” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı  262
(l) “Kanunla Kurma” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  262
(m) “Kanuna Göre Yönetme ve İşletme” İfadesiyle
Belirlenen Yetki Alanı  262
(n) “Kanunda Yazılı Haller  ” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı  263
b. Parlamento Kararlarının Düzenleme Alanında Bulunan
Konular  263
1) TBMM’nin Görev ve Yetkilerine İlişkin 87. Maddenin
Belirlediği Parlamento Kararları Alanı  263
(a) Para basılmasına karar verme  263
(b) Savaş İlanına Karar Vermek  264
(c) Genel ve Özel Af İlânına Karar Vermek  265
2) Anayasada Parlamento Kararıyla Düzenleneceği Belirtilen
Konular  268
(a) “Karar Verme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  268
(b) “Seçme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  269
(c) İçtüzük  270
(d) İlan Edilen Olağanüstü Hali Onama  271
c. Devlete Verilen Görevler Bağlamında Kullanılan Yetkiler  272
d. Yasama İşlemleriyle TBMM’nin Yetki Alanı Değiştirilebilir mi?  275
e. Yasama İşlemleri Birbirlerinin Alanına Müdahale Edebilir mi?  278
G. Yer, Zaman ve Konu Bakımından Yetki Unsurunun Yargısal Denetimi
Mümkün müdür?  280
II. USUL VE ŞEKİL UNSURU  282
A. Usul ve Şekil Unsurunun Tanımı ve Yasama İşlemleri Bakımından
Görünümü  282
B. Usul ve Şekil Unsurlarına Getirilen Sınırlamaların İşlevi  285
1. Usul ve Şekil Kurallarının Sınırlayıcı İşlevi  285
2. Bazı Usul Kurallarının İşlemin Varlığına/Geçerliliğine Etkisi  286
3. Yasama İşlemlerine Getirilen Usul ve Şekle İlişkin Sınırlamaların
İşlemin Bağlayıcılığına Etkisi  292
4. Usul ve Şekil Kurallarının Hukuk Güvenliğine Katkısı  292
C. Yasama İşlemlerinin Usul ve Şekil Unsurunu Sınırlandıran Normlar ve
Teamülün Rolü  293
1. Yazılı Hukuk Kurallarının Rolü  294
2. Teamülî Kaynakların Rolü  295
D. Anayasa ve TBMM İçtüzüğünde Usule İlişkin Temel Kavramlar  299
1. Yasama Dönemi  299
2. Yasama Yılı  300
3. Parlamentonun Sürekliliği İlkesi  300
a. Tatil  300
b. Ara Verme  301
c. Çağrılı Toplantı  301
4. Birleşim  302
5. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı  302
6. Oylama Usulleri  304
E. Kanunlar İçin Getirilen Usul ve Şekil Şartları  305
1. Teklif  306
a. Genel Olarak Teklif Aşaması  306
b. İstisna: Bütçe Kanunlarının Teklifi  307
c. İstisna: Milletlerarası Andlaşmaların Uygun Bulunmasına
İlişkin Kanunların Teklifi  308
d. Teklifin Geri Alınması  308
2. Görüşme  308
a. Genel Olarak Görüşme Aşaması  309
b. Temel Kanunların Görüşülmesi  311
c. Bütçe Kanununun Görüşülmesi  311
3. Kabul  312
4. Yayım  312
a. Kabul Edilen Kanunun Yayımlanması  312
b. Kabul Edilen Kanunun Geri Gönderilmesi  315
F. Parlamento Kararları İçin Belirlenen Usul ve Şekil Kuralları  318
1. Görüşmeli Parlamento Kararları  319
a. Görüşmeli Parlamento Kararları Hakkındaki Genel Usul
Kuralları  319
b. Hakkında Özel Usulî Hükümler Getirilen Görüşmeli
Parlamento Kararları  320
1) Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Kararı  320
2) Milletvekilliğiyle Bağdaşmayan Bir Görev veya Hizmeti
Sürdürmekte Israr Eden Milletvekilinin Milletvekilliğinin
Düşürülmesi Kararı  322
3) Devamsızlık Nedeniyle Milletvekilliğinin Düşürülmesi
Kararı  322
4) Genel ve Özel Af İlanı Kararı  323
5) Cumhurbaşkanının Yüce Divana Sevki Kararı  323
6) Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Cezaî
Sorumluluğu  324
7) Seçimlerin Yenilenmesi Kararı  325
8) Olağanüstü Hâl ile İlgili Kararlar  325
9) İçtüzüğün Değiştirilmesi Kararı  326
2. Görüşmesiz Parlamento Kararları  326
a. Görüşmesiz Parlamento Kararları Hakkındaki Genel Usul Kuralları  326
b. Hakkında Özel Usulî Hükümler Getirilen Görüşmesiz
Parlamento Kararları  327
1) Üyelikten İstifanın Kabulü  327
2) Meclis Başkanının Seçimi Kararı  327
3) Kamu Başdenetçisinin Seçimi Kararı  328
4) Anayasa Mahkemesi Üyelerinin Seçimi  328
5) Hakimler ve Savcılar Kurulu Üyelerinin Seçimi  329
3. Parlamento Kararlarının Yayımı ve Yürürlüğe Girmesi  330
G. Usul Yönünden Denetim  332
1. Kanunların Usul Yönünden Denetiminde Mahkemenin Yaklaşımı  332
2. Parlamento Kararlarının Usul Yönünden Denetiminde
Mahkemenin Yaklaşımı  334
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
YASAMA İŞLEMLERİNİN İÇ UNSURLARINA GETİRİLEN SINIRLAR
I. TAKDİR YETKİSİ – YERİNDELİK DENETİMİ  342
A. Yasama İşlemleri Bakımından Takdir Yetkisi ve Kapsamı  343
B. Takdir Yetkisinin Teorik Çerçevesi  345
C. Yerindelik Denetimi Yasağı  349
II. SEBEP UNSURU  350
A. Sebep Unsurunun Tanımı  350
B. Hukukî Sebep – Fiilî Sebep Ayrımı  352
1. Hukukî Sebep  353
a. Hukukî Sebep Kavramı  353
b. Yasama İşlemlerinin Hukukî Sebepleri  355
1) Anayasa ve TBMM İçtüzüğü  355
2) Bir Yasama İşleminin Diğer Bir Yasama İşleminin Hukukî
Sebebini Oluşturması  355
3) Bir Komisyon Raporunun Yasama İşlemin Hukukî Sebebini
Oluşturması  356
4) Uluslararası Andlaşmalar Yasama İşlemlerinin Hukukî
Sebebi Olabilir mi?  356
5) Anayasa Mahkemesi Kararları Yasama İşlemlerinin Hukukî
Sebebi Olabilir mi?  356
2. Fiilî Sebep  357
C. Yasama İşlemlerinde Sebep Unsurunun Tespiti  358
1. Sebep Unsurunun Açık İfadelerle Sınırlanmış Olması  359
2. Sebebin Belirsiz Kavramlarla Sınırlanmış Olması  361
3. Sebep Yönünden Sınırlamanın Öngörülmediği Durumlar  364
D. Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılmasında Sebebe Bağlılık  365
1. Anayasada Düzenlenen Temel Hak ve Hürriyetlerin
Sınırlandırılmasında Sebebe Bağlılık  366
2. Sınırlama Sebebi (Sınırlama Kaydı) Öngörülmemiş Olan Temel Hak
ve Hürriyetler Sınırlandırılabilir mi?  368
3. Sayılmamış (İsimsiz) Hürriyetlerin Sınırlandırılması  370
E. Yasama İşlemlerinde Gerekçe ve Sebep Unsuru Farkı  372
F. Sebep Yönünden Denetim  373
1. Kanunun Sebep Unsuru Yönünden Denetimi  373
a. Kanunların Sebep Unsuru Yönünden Denetlenemeyeceğine
Dair Görüş  374
b. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı  377
2. TBMM İçtüzüğünün Sebep Unsuru Yönünden Denetimi  378
3. Milletvekilliğinin Düşürülmesi Kararlarının Sebep Unsuru
Yönünden Denetimi  380
4. Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Kararlarının Sebep Unsuru
Yönünden Denetimi  381
III. KONU UNSURU  382
A. Konu Unsurunun Tanımı  383
B. Konu Unsuru – Konu Bakımından Yetki Unsuru Farkı  384
C. Konu Unsurunu Düzenleyen Kaynaklar  385
1. Sözü ve Ruhuyla Anayasa  385
2. TBMM İçtüzüğü  387
3. Yasama İşlemlerinin Konusu Uluslararası Andlaşmalara Uygun
Olmalı mıdır?  387
D. Yasama İşlemlerinin Konu Unsuruna Getirilen Sınırların Tespiti  390
1. Belirli Bir Hukukî Sonucun Emredilmesi  391
2. Belirli Bir Hukukî Sonucu Gerçekleştirip Gerçekleştirmeme
Konusunda Seçim Serbestisi  391
3. Konunun Belirli İlke ve Esaslar Öngörülerek Sınırlanması  392
4. Belirli Hukukî Sonuçların Yasaklanması  394
5. Konu Unsurunun Sebep Unsuruyla Sınırlandırılması  396
E. Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Konu Unsuru Üzerindeki Etkisi  397
F. Yasama İşlemlerinin Konu Unsuru Yönünden Anayasaya Aykırılığı  399
1. Hukuk Kuralları Arasında Çatışma ve Hukuka Aykırılık  399
2. Yasama İşlemlerinin Konu Unsuru Yönünden Hukuka Aykırılığı  401
G. Konu Unsuru Yönünden Denetim  401
1. Belirli Bir Hukukî Sonucu Gerçekleştirip Gerçekleştirmeme
Konusunda Seçim Serbestisinin Bulunduğu Yasama İşlemlerinin
Denetimi  402
2. Hukukî Sonuçları Belirli İlke, Esas ve Yasaklamalarla Sınırlandırılan
Yasama İşlemlerinin Denetimi  403
H. Konu Unsuru Yönünden Denetimle İlgili Bazı Tartışmalı Hususlar  405
1. TBMM’nin Yetkilendirilmediği Konularda Kanun Çıkarması  405
2. Konunun Eksik Düzenlenmesi  406
3. Eylemli İçtüzük Düzenlemesi Doktrini  408
IV. AMAÇ UNSURU  414
A. Amaç Unsurunun Tanımı  415
B. Amaç Unsuru Yönünden Hukuka Uygunluk  416
1. Genel Açıklamalar  416
2. Genel Amaç – Kamu Yararı  416
a. Kamu Yararı Kavramı  417
b. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı  421
3. Özel Amaçlar  423
C. Kanunlar İçin Belirlenen Özel Amaçlar  424
1. Amaç Unsuruna İlişkin Getirildiği Kesin Olan Sınırlamalar  424
2. Sebep mi? Amaç mı?  425
D. Parlamento Kararları İçin Amaç Unsuru  431
E. Amaç Unsuru Yönünden Denetim  431
1. Anayasa Mahkemesi Amaç Yönünden Hukuka Aykırılıkları
Denetleyebilir mi?  432
2. Kanunların Amaç Unsuru Yönünden Denetimi  434
3. TBMM İçtüzüğünün Amaç Unsuru Yönünden Denetimi  436
4. Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Kararının Amaç Unsuru
Yönünden Denetimi  437
5. Milletvekilliğinin Düşürülmesi Kararlarının Amaç Unsuru
Yönünden İncelenmesi  439
SONUÇ  441
BİBLİYOGRAFYA  451
KAVRAM DİZİNİ  481
 


Murat Açıl
Ekim 2024
750.00 TL
Sepete Ekle
Serdar Gülener ...
Ekim 2024
395.00 TL
Sepete Ekle
Halil Kalabalık
Ekim 2024
270.00 TL
İndirimli: 243.00 TL (%10)
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ  7
İÇİNDEKİLER  9
KISALTMALAR  21
GİRİŞ  23
I. ÇALIŞMANIN KONUSU VE ÖNEMİ  23
II. ÇALIŞMANIN KAPSAMI  25
III. ÇALIŞMANIN YÖNTEMİ  26
IV. ÇALIŞMANIN PLANI  29
BİRİNCİ BÖLÜM
YASAMA FONKSİYONUNUN SINIRLILIĞININ TEORİK BOYUTU
I. İKTİDAR ve İKTİDARIN SINIRLANDIRILMASININ KISA TARİHİ  36
A. İktidar Kavramı  36
B. İktidarın Sınırlandırılması Süreci  39
1. Antik Yunan ve Roma Dönemi  40
2. Orta Çağ Avrupası  42
3. İktidarın Yerselleşmesi, Egemenliğin Kavramsallaşması, Sosyal
Sözleşmeciler  44
4. Liberal Düşüncenin Etkisi  50
II. ANAYASALCILIK  51
A. Anayasanın Üstünlüğü (Teorik Referans Noktası)  53
1. Özdeşlik Tezi ve Hukukun “Demistifikasyonu”  55
2. “Saf Hukuk Teorisi”  62
a. Norm Kavramı  63
b. Normlar Hiyerarşisi  68
1) Temel Norm  68
2) Anayasa ve Altı Normlar  70
B. Kuvvetler Ayrılığı (Yasama Fonksiyonunun Somutlaşması)  72
1. Genel Olarak Kuvvetler Ayrılığı  72
2. Fikrî ve Tarihî Köken  74
3. Kurucu İktidar – Kurulmuş İktidar Ayrımı  79
a. Ayrımın Kökeni  79
b. Aslî Kurucu İktidar – Talî kurucu İktidar  81
1) Aslî Kurucu İktidar  81
2) Talî Kurucu İktidar  83
c. Kurulmuş İktidarlar  86
d. Kurucu İktidar Türleri ile Kurulmuş İktidarların Farkları  87
C. Anayasa (Sınırlandırmanın Aracı)  88
1. Ampirik Anlamda Anayasa – Hukukî Anlamda Anayasa  89
2. Yazılı Anayasa – Yazılı Olmayan Anayasa  90
3. Maddî Anayasa – Şeklî Anayasa  91
4. Yumuşak Anayasa – Katı Anayasa  92
D. Sonuç ve Türkiye Bakımından Değerlendirme  94
III. YASAMA FONKSİYONU  96
A. Fonksiyonların Ayrımına Yönelik Kriterler  96
1. Maddî Kriter  97
a. Maddî Kritere Göre Yasama: Kanun  98
1) Kanunların Genelliği  98
2) Kanunların Emrediciliği  99
b. Maddî Kritere Göre Yürütme  99
c. Maddî Kritere Göre Yargı  100
2. Organik Kriter (Şeklî Kriter)  100
a. Organik Kritere Göre Yasama ve Yürütme  101
b. Organik Kritere Göre Yargı  102
B. Türk Hukuk Doktrininde Yasama Fonksiyonu  103
1. Bülent Tanör ve Necmi Yüzbaşıoğlu’na Göre Yasama Fonksiyonu  103
a. Yazarların Açıklamaları  103
b. Eleştiri  104
2. Ergun Özbudun’a Göre Yasama Fonksiyonu  105
a. Yazarın Açıklamaları  105
b. Eleştiri  106
3. Erdoğan Teziç’e Göre Yasama Fonksiyonu  106
a. Yazarın Açıklamaları  106
b. Eleştiri  107
4. Kemal Gözler’e Göre Yasama Fonksiyonu  107
a. Yazarın Açıklamaları  107
b. Değerlendirme ve Eleştiri  108
5. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı  109
6. Sonuç  110
C. Türk Hukukunda Yasama İşlemleri  112
1. Tanım  112
2. Türleri  113
a. Kanun  114
b. Parlamento Kararı  115
c. Anayasa Mahkemesinin Ayrımı  118
IV. TEORİMİZİN TEMELİ: YASAMA FONKSİYONUNUN SINIRLILIĞI  119
İKİNCİ BÖLÜM
YASAMA İŞLEMLERİNİN DIŞ UNSURLARINA GETİRİLEN SINIRLAR
I. YETKİ UNSURU  130
A. Yetki Unsurunun Tanımı  130
B. Yasama Fonksiyonunun Sınırlılığının Yetki Unsuru Bakımından
Sonuçları  131
1. Yasama Yetkisi İstisnai Bir Yetkidir  131
2. Yasama Yetkisi Anayasadan Kaynaklanan, Anayasayla
Çerçevelenen Bir Yetkidir  134
a. Karşı Argüman: Yasama Yetkisinin Aslîliği İlkesinin Tanımı ve
Kapsamı  134
b. Yasama Yetkisi Gerçekten Aslî midir?  136
3. Yasama Yetkisi Verilmiş Bir Yetkidir  139
a. Karşı Argüman: Yasama Yetkisinin Genelliği  140
1) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Tanımı  140
2) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Kapsamı (İstisnaları)  143
(a) Parlamento Kararları  143
(b) Yürütme ve Yargının Mahfuz Düzenleme Alanı  144
(c) Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Mahfuz
Düzenleme Alanı  144
(d) Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü  151
3) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Dayanakları  152
(a) İlkenin İleri Sürülen Dayanakları  152
i. Anayasanın Kanunları Konu Bakımından
Sınırlamadığına Dair Argüman  152
ii. Anayasanın Çeşitli Maddelerinin Yasama
Yetkisinin Genelliği İlkesinin Dayanağı Olduğuna
İlişkin Argüman  154
iii. Demokratik Parlamenter Sistem Yasama
Yetkisinin Genelliğinin Kaynağı Olabilir mi?  156
(i) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesi
Demokrasinin Gereği midir?  157
(ii) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesi
Parlamenter Sistemin Bir Gereği midir?  161
(iii) "Demokratik Parlamenter Sistem"in Demokrasi
ve Parlamenter Sistemin Gereklerinden
Bağımsız Bir Gereği Olabilir mi?  169
iv. Ulusal Egemenlik Yasama Yetkisinin Genelliğinin
Gerekçesi Olabilir mi?  170
(b) İlkenin Olası Dayanakları  171
i. Anayasanın 104. Maddesinin 17. Fıkrası Yasama
Yetkisinin Genelliğine Dayanak Oluşturabilir mi?  171
ii. İçtihatlar Yasama Yetkisinin Aslîliği ve Genelliği
İlkelerine Kaynaklık Edebilir mi?  174
iii. Yasama Yetkisinin Aslîliği ve Genelliği İlkesi Bir
“İlke” Olarak Tanımlanmasından Ötürü Geçerlilik
Kazanabilir mi?  179
iv. Yasama Yetkisinin Genel Olmaması İmkânsız mı?
– Fransa Örneği  182
b. Sonuç  187
4. Yasama Yetkisi – Aksi Öngörülmemişse – Devredilmez Bir Yetkidir  188
a. Kökeni  189
b. Tanımı ve Kapsamı  190
c. Türk Hukukunda Yasama Yetkisinin Devredilmezliği  194
d. 1982 Anayasasında Yasama Yetkisinin Devredilmezliğinin
İstisnası Var mı?  197
e. TBMM’nin Kanunlarla Yürütme Organını veya İdareyi
Yetkilendirmesi  199
f. Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameleri  206
C. Kişi Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Personae Yetki)  209
1. Tanımı  210
2. Yasama İşlemlerinde Kişi Bakımından Yetki  211
3. Türk Hukukunda Yasama Organı  214
4. TBMM’nin Yasama Organı Olmasının Sonuçları  217
a. TBMM’ye Anayasa Tarafından Verilen Yetkiler Yasama
Yetkisidir  217
b. Bu Yetki Genel Kurul Tarafından Yapılan İşlemlerle Kullanılır  217
c. Genel Kurul Tarafından Kullanılmayan Yetkiler Yasama Yetkisi
Olarak Adlandırılamaz  218
1) TBMM’nin İdari İşlemleri  218
2) TBMM Başkanının İşlemleri  221
3) Yasama Organındaki Diğer Faaliyetler  224
5. TBMM Genel Kurulunun Oluşumu  227
6. Kişi Bakımından Yetki Unsuru Yönünden Hukuka Aykırılıklar  229
D. Yer Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Loci Yetki)  231
1. Tanımı  232
2. Yasama Organının Yer Bakımından Yetkisi  232
3. TBMM’nin Yer Bakımından Yetkisi  234
E. Zaman Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Temporis Yetki)  236
1. Tanımı  236
2. Türk Hukukunda Yasama Organının Zaman Bakımından Yetkisi  237
a. Sınırlandırıcı (emredici, impératif) Süre  237
b. Anayasa ve İçtüzükte Karar Almak İçin Belirlenen Süreler
Sınırlandırıcı mı, Hızlandırıcı mı?  240
c. Yasama Fonksiyonunun Sağlıklı İşlemesi İçin Belirlenen
Yavaşlatıcı Süreler  242
d. Geriye Yürümezlik  244
F. Konu Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Materiae Yetki)  246
1. Tanımı  246
2. Konu Bakımından Yetki Unsurunun İşlevi  248
3. Yasama Organının Konu Bakımından Yetkisi  249
4. Türk Hukukunda Yasama Organının Konu Bakımından Yetkisi  250
a. Kanunun Düzenleme Alanındaki Konular  252
1) TBMM’nin Görev ve Yetkilerine İlişkin 87. Maddenin
Belirlediği Kanun Alanı  252
(a) Kanun Koymak, Değiştirmek, Kaldırmak  252
(b) Bütçe ve Kesinhesap Kanun Tekliflerini Görüşmek ve
Kabul Etmek  253
(c) Milletlerarası Andlaşmaların Onaylanmasını Uygun
Bulmak  253
2) Anayasanın Diğer Maddelerinde Öngörülen Yetkileri
Kullanmak ve Görevleri Yerine Getirmek  254
(a) “Kanunla Sınırlama” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  255
(b) “Kanunla Düzenleme” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı  256
(c) “Kanunla Gösterme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  257
(d) “Kanunla Yetkilendirme/Görevlendirme” İfadesiyle
Belirlenen Yetki Alanı  258
(e) “Kanunla Belirtme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  259
(f) “Kanunla Öngörme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  260
(g) “Kanunla Sayma” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  260
(h) “Kanunla Koyma” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  261
(i) “Kanunla Tespit Etme” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı  261
(j) “Kanunla Belirlenme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  261
(k) “Kanunla Uygun Bulma” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı  262
(l) “Kanunla Kurma” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  262
(m) “Kanuna Göre Yönetme ve İşletme” İfadesiyle
Belirlenen Yetki Alanı  262
(n) “Kanunda Yazılı Haller  ” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı  263
b. Parlamento Kararlarının Düzenleme Alanında Bulunan
Konular  263
1) TBMM’nin Görev ve Yetkilerine İlişkin 87. Maddenin
Belirlediği Parlamento Kararları Alanı  263
(a) Para basılmasına karar verme  263
(b) Savaş İlanına Karar Vermek  264
(c) Genel ve Özel Af İlânına Karar Vermek  265
2) Anayasada Parlamento Kararıyla Düzenleneceği Belirtilen
Konular  268
(a) “Karar Verme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  268
(b) “Seçme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı  269
(c) İçtüzük  270
(d) İlan Edilen Olağanüstü Hali Onama  271
c. Devlete Verilen Görevler Bağlamında Kullanılan Yetkiler  272
d. Yasama İşlemleriyle TBMM’nin Yetki Alanı Değiştirilebilir mi?  275
e. Yasama İşlemleri Birbirlerinin Alanına Müdahale Edebilir mi?  278
G. Yer, Zaman ve Konu Bakımından Yetki Unsurunun Yargısal Denetimi
Mümkün müdür?  280
II. USUL VE ŞEKİL UNSURU  282
A. Usul ve Şekil Unsurunun Tanımı ve Yasama İşlemleri Bakımından
Görünümü  282
B. Usul ve Şekil Unsurlarına Getirilen Sınırlamaların İşlevi  285
1. Usul ve Şekil Kurallarının Sınırlayıcı İşlevi  285
2. Bazı Usul Kurallarının İşlemin Varlığına/Geçerliliğine Etkisi  286
3. Yasama İşlemlerine Getirilen Usul ve Şekle İlişkin Sınırlamaların
İşlemin Bağlayıcılığına Etkisi  292
4. Usul ve Şekil Kurallarının Hukuk Güvenliğine Katkısı  292
C. Yasama İşlemlerinin Usul ve Şekil Unsurunu Sınırlandıran Normlar ve
Teamülün Rolü  293
1. Yazılı Hukuk Kurallarının Rolü  294
2. Teamülî Kaynakların Rolü  295
D. Anayasa ve TBMM İçtüzüğünde Usule İlişkin Temel Kavramlar  299
1. Yasama Dönemi  299
2. Yasama Yılı  300
3. Parlamentonun Sürekliliği İlkesi  300
a. Tatil  300
b. Ara Verme  301
c. Çağrılı Toplantı  301
4. Birleşim  302
5. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı  302
6. Oylama Usulleri  304
E. Kanunlar İçin Getirilen Usul ve Şekil Şartları  305
1. Teklif  306
a. Genel Olarak Teklif Aşaması  306
b. İstisna: Bütçe Kanunlarının Teklifi  307
c. İstisna: Milletlerarası Andlaşmaların Uygun Bulunmasına
İlişkin Kanunların Teklifi  308
d. Teklifin Geri Alınması  308
2. Görüşme  308
a. Genel Olarak Görüşme Aşaması  309
b. Temel Kanunların Görüşülmesi  311
c. Bütçe Kanununun Görüşülmesi  311
3. Kabul  312
4. Yayım  312
a. Kabul Edilen Kanunun Yayımlanması  312
b. Kabul Edilen Kanunun Geri Gönderilmesi  315
F. Parlamento Kararları İçin Belirlenen Usul ve Şekil Kuralları  318
1. Görüşmeli Parlamento Kararları  319
a. Görüşmeli Parlamento Kararları Hakkındaki Genel Usul
Kuralları  319
b. Hakkında Özel Usulî Hükümler Getirilen Görüşmeli
Parlamento Kararları  320
1) Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Kararı  320
2) Milletvekilliğiyle Bağdaşmayan Bir Görev veya Hizmeti
Sürdürmekte Israr Eden Milletvekilinin Milletvekilliğinin
Düşürülmesi Kararı  322
3) Devamsızlık Nedeniyle Milletvekilliğinin Düşürülmesi
Kararı  322
4) Genel ve Özel Af İlanı Kararı  323
5) Cumhurbaşkanının Yüce Divana Sevki Kararı  323
6) Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Cezaî
Sorumluluğu  324
7) Seçimlerin Yenilenmesi Kararı  325
8) Olağanüstü Hâl ile İlgili Kararlar  325
9) İçtüzüğün Değiştirilmesi Kararı  326
2. Görüşmesiz Parlamento Kararları  326
a. Görüşmesiz Parlamento Kararları Hakkındaki Genel Usul Kuralları  326
b. Hakkında Özel Usulî Hükümler Getirilen Görüşmesiz
Parlamento Kararları  327
1) Üyelikten İstifanın Kabulü  327
2) Meclis Başkanının Seçimi Kararı  327
3) Kamu Başdenetçisinin Seçimi Kararı  328
4) Anayasa Mahkemesi Üyelerinin Seçimi  328
5) Hakimler ve Savcılar Kurulu Üyelerinin Seçimi  329
3. Parlamento Kararlarının Yayımı ve Yürürlüğe Girmesi  330
G. Usul Yönünden Denetim  332
1. Kanunların Usul Yönünden Denetiminde Mahkemenin Yaklaşımı  332
2. Parlamento Kararlarının Usul Yönünden Denetiminde
Mahkemenin Yaklaşımı  334
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
YASAMA İŞLEMLERİNİN İÇ UNSURLARINA GETİRİLEN SINIRLAR
I. TAKDİR YETKİSİ – YERİNDELİK DENETİMİ  342
A. Yasama İşlemleri Bakımından Takdir Yetkisi ve Kapsamı  343
B. Takdir Yetkisinin Teorik Çerçevesi  345
C. Yerindelik Denetimi Yasağı  349
II. SEBEP UNSURU  350
A. Sebep Unsurunun Tanımı  350
B. Hukukî Sebep – Fiilî Sebep Ayrımı  352
1. Hukukî Sebep  353
a. Hukukî Sebep Kavramı  353
b. Yasama İşlemlerinin Hukukî Sebepleri  355
1) Anayasa ve TBMM İçtüzüğü  355
2) Bir Yasama İşleminin Diğer Bir Yasama İşleminin Hukukî
Sebebini Oluşturması  355
3) Bir Komisyon Raporunun Yasama İşlemin Hukukî Sebebini
Oluşturması  356
4) Uluslararası Andlaşmalar Yasama İşlemlerinin Hukukî
Sebebi Olabilir mi?  356
5) Anayasa Mahkemesi Kararları Yasama İşlemlerinin Hukukî
Sebebi Olabilir mi?  356
2. Fiilî Sebep  357
C. Yasama İşlemlerinde Sebep Unsurunun Tespiti  358
1. Sebep Unsurunun Açık İfadelerle Sınırlanmış Olması  359
2. Sebebin Belirsiz Kavramlarla Sınırlanmış Olması  361
3. Sebep Yönünden Sınırlamanın Öngörülmediği Durumlar  364
D. Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılmasında Sebebe Bağlılık  365
1. Anayasada Düzenlenen Temel Hak ve Hürriyetlerin
Sınırlandırılmasında Sebebe Bağlılık  366
2. Sınırlama Sebebi (Sınırlama Kaydı) Öngörülmemiş Olan Temel Hak
ve Hürriyetler Sınırlandırılabilir mi?  368
3. Sayılmamış (İsimsiz) Hürriyetlerin Sınırlandırılması  370
E. Yasama İşlemlerinde Gerekçe ve Sebep Unsuru Farkı  372
F. Sebep Yönünden Denetim  373
1. Kanunun Sebep Unsuru Yönünden Denetimi  373
a. Kanunların Sebep Unsuru Yönünden Denetlenemeyeceğine
Dair Görüş  374
b. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı  377
2. TBMM İçtüzüğünün Sebep Unsuru Yönünden Denetimi  378
3. Milletvekilliğinin Düşürülmesi Kararlarının Sebep Unsuru
Yönünden Denetimi  380
4. Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Kararlarının Sebep Unsuru
Yönünden Denetimi  381
III. KONU UNSURU  382
A. Konu Unsurunun Tanımı  383
B. Konu Unsuru – Konu Bakımından Yetki Unsuru Farkı  384
C. Konu Unsurunu Düzenleyen Kaynaklar  385
1. Sözü ve Ruhuyla Anayasa  385
2. TBMM İçtüzüğü  387
3. Yasama İşlemlerinin Konusu Uluslararası Andlaşmalara Uygun
Olmalı mıdır?  387
D. Yasama İşlemlerinin Konu Unsuruna Getirilen Sınırların Tespiti  390
1. Belirli Bir Hukukî Sonucun Emredilmesi  391
2. Belirli Bir Hukukî Sonucu Gerçekleştirip Gerçekleştirmeme
Konusunda Seçim Serbestisi  391
3. Konunun Belirli İlke ve Esaslar Öngörülerek Sınırlanması  392
4. Belirli Hukukî Sonuçların Yasaklanması  394
5. Konu Unsurunun Sebep Unsuruyla Sınırlandırılması  396
E. Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Konu Unsuru Üzerindeki Etkisi  397
F. Yasama İşlemlerinin Konu Unsuru Yönünden Anayasaya Aykırılığı  399
1. Hukuk Kuralları Arasında Çatışma ve Hukuka Aykırılık  399
2. Yasama İşlemlerinin Konu Unsuru Yönünden Hukuka Aykırılığı  401
G. Konu Unsuru Yönünden Denetim  401
1. Belirli Bir Hukukî Sonucu Gerçekleştirip Gerçekleştirmeme
Konusunda Seçim Serbestisinin Bulunduğu Yasama İşlemlerinin
Denetimi  402
2. Hukukî Sonuçları Belirli İlke, Esas ve Yasaklamalarla Sınırlandırılan
Yasama İşlemlerinin Denetimi  403
H. Konu Unsuru Yönünden Denetimle İlgili Bazı Tartışmalı Hususlar  405
1. TBMM’nin Yetkilendirilmediği Konularda Kanun Çıkarması  405
2. Konunun Eksik Düzenlenmesi  406
3. Eylemli İçtüzük Düzenlemesi Doktrini  408
IV. AMAÇ UNSURU  414
A. Amaç Unsurunun Tanımı  415
B. Amaç Unsuru Yönünden Hukuka Uygunluk  416
1. Genel Açıklamalar  416
2. Genel Amaç – Kamu Yararı  416
a. Kamu Yararı Kavramı  417
b. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı  421
3. Özel Amaçlar  423
C. Kanunlar İçin Belirlenen Özel Amaçlar  424
1. Amaç Unsuruna İlişkin Getirildiği Kesin Olan Sınırlamalar  424
2. Sebep mi? Amaç mı?  425
D. Parlamento Kararları İçin Amaç Unsuru  431
E. Amaç Unsuru Yönünden Denetim  431
1. Anayasa Mahkemesi Amaç Yönünden Hukuka Aykırılıkları
Denetleyebilir mi?  432
2. Kanunların Amaç Unsuru Yönünden Denetimi  434
3. TBMM İçtüzüğünün Amaç Unsuru Yönünden Denetimi  436
4. Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Kararının Amaç Unsuru
Yönünden Denetimi  437
5. Milletvekilliğinin Düşürülmesi Kararlarının Amaç Unsuru
Yönünden İncelenmesi  439
SONUÇ  441
BİBLİYOGRAFYA  451
KAVRAM DİZİNİ  481
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024