İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 7
Kısaltmalar 13
GİRİŞ 15
Birinci Bölüm
FİKRÎ MÜLKİYET HAKKI OLARAK MARKA VE
MARKA HAKKININ KORUNMASI
I. FİKRÎ MÜLKİYET HAKLARI 17
A. Fikrî Mülkiyet Kavramı 17
B. Fikrî Mülkiyet Hakkının Niteliği 18
C. Fikrî Mülkiyet Haklarının Özellikleri 19
D. Fikrî Hak– Sınai Hak Ayrımı 22
II. MARKA HAKKI VE HAKKIN KORUNMASI 24
A. Markanın Doğuşu ve Marka Korumasının Tarihî Temelleri 24
B. Marka Hakkının Tanımı, İşlevleri ve Koruma Gerekçeleri 27
1. Markanın İşlevleri 29
2. Markanın Korunma Gerekçeleri 30
C. Marka Hukukunun Uluslararası Kaynakları 32
1. Marka Hakkının Esasını ve Korunmasını Konu Alan Uluslararası Sözleşmeler 32
a. Paris Sözleşmesi 32
b. TRIPS 34
c. TRIPS’le Kurulan Küresel Fikrî Mülkiyet Sistemine Yönelik Eleştiriler ve Gelişmekte Olan Ülkeler İçin Daha Adil Sistem Talepleri 38
aa. Gelişmekte Olan Ülkeler İçin TRIPS Uygulaması 39
bb. TRIPS Uygulamasında Süreç 42
cc. Gelişmekte Olan Ülkeler İçin Çözüm Önerileri 44
2. Uluslararası tescil sisteminin kurulmasına yönelik sözleşmeler: Madrid Anlaşması ve Madrid Protokolü 45
3. Markaların Sınıflandırılması ve Tescil Prosedürüne İlişkin Anlaşmalar 48
a. Markaların Tescili Amacıyla Mal ve Hizmetlerin Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin Nis (Nice) Anlaşması 48
b. Markaların Şekilli Elemanlarının Uluslararası Sınıflandırılmasını Tesis Eden Viyana Anlaşması 49
c. Marka Kanunu Anlaşması 50
4. Fikrî Mülkiyet Hukuku Alanında Faaliyet Gösteren Uluslararası Örgütlerin Kurucu Sözleşmeleri 51
a. Dünya Fikrî Mülkiyet Örgütü (WIPO) Kurucu Sözleşmesi 51
b. Dünya Ticaret Örgütü (WTO) Kurucu Sözleşmesi 52
III. TÜRK HUKUKUNDA MARKA HAKKININ KORUNMASI 53
A. Türk Hukukunda Marka Hakkına İlişkin Düzenlemelerin Gelişimi 53
B. 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu ve Marka Hukukuna Getirdiği Yenilikler 55
C. Genel Olarak Türk Hukukunda Markaya Sağlanan Koruma 58
1. Sınai Mülkiyet Kanunu’nda Marka Koruması 59
2. Tescilli Marka Haklarında Haksız Rekabet Koruması 61
D. Sınai Mülkiyet Kanunu’nun Markanın Korunmasına İlişkin Düzenlemeleri 64
1. Marka Hakkına Tecavüzün Koşulları 65
2. Marka Hakkına Tecavüz Teşkil Eden Fiiller 66
3. Tecavüze Karşı Açılabilecek Davalar ve İleri Sürülebilecek Talepler 67
4. Davalının Başvurabileceği Savunma İmkanları 75
5. Marka Hakkına Tecavüz Nedeniyle Açılan Davalarda Uygulanacak Usûl Hükümleri 77
a. Davanın Tarafları 77
b. Görevli ve Yetkili Mahkeme 78
c. Zamanaşımı 79
E. Marka Hakkının Korunma Sınırı: Tükenme İlkesi 80
1. Genel Olarak Fikrî Mülkiyet Haklarında Tükenme İlkesi 80
2. Marka Hakkının Tükenmesi 81
a. Tükenmenin Türleri 82
b. Türk Hukukunda Marka Hakkının Tükenmesi 83
İkinci Bölüm
ÜLKESELLİK İLKESİNİN ULUSLARARASI MARKA KORUMASINA ETKİLERİ
I. MİLLETLERARASI ÖZEL HUKUKTA VE FİKRÎ MÜLKİYET HUKUKUNDA ÜLKESELLİK 86
A. Milletlerarası Özel Hukukta Ülkesellik Kavramı 86
B. Uluslararası Fikrî Mülkiyet Korumasında Ülkesellik: İlkenin Gelişimi ve Milletlerarası Anlaşmalarda Ülkeselliği Destekleyen Esaslar 92
C. Ülkesellik ve Milletlerarası Özel Hukukta Fikrî Mülkiyet Haklarına Etkisi 96
II. ULUSLARARASI MARKA KORUMASINDA ÜLKESELLİK 101
A. Maddi Hukuk Boyutuyla Ülkesellik 102
B. Milletlerarası Özel Hukuk Boyutuyla Ülkesellik: Milletlerarası Yetki ve Uygulanacak Hukuk 105
1. Ülkesellik Uluslararası Marka Korumasında Ulusal Mahkemelerin Yetkisini
Nasıl Etkiler? 105
a. Common Law Yaklaşımı 108
b. Kıta Avrupası Yaklaşımı (Avrupa Birliği Yetki Kuralları) 114
2. Ülkesellik Markanın Korunmasına Uygulanacak Hukuku Nasıl Etkiler? 117
a. Ülkeselliğe Dayanan Bir Bağlama Kuralı: Lex Loci Protectionis
(Koruma Yeri Hukuku) 118
b. Yurtdışında Gerçekleşen Hak İhlallerinde Ulusal Marka Yasalarının Uygulanması (Ülkesellik Karşısında Sınır–Aşan Yaklaşım): Extra–Territoriality 124
aa. ABD Mahkemelerinin Lanham Act Uygulaması 125
3. Uluslararası Kuruluşların Milletlerarası Fikrî Mülkiyet Korumasına İlişkin Önerileri 131
a. ALI İlkeleri 131
b. CLIP İlkeleri 134
c. Kyoto İlkeleri 136
III. İNTERNET YOLUYLA GERÇEKLEŞEN ULUSLARARASI MARKA İHLALLERİNİN ÜLKESELLİK BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 138
A. İnternetin Milletlerarası Özel Hukuk Bakımından Önem Taşıyan Karakteristik Özellikleri 138
B. Uygulanacak Hukuk 144
1. Aracı Hizmet Sağlayıcıların Marka İhlallerinden Sorumluluğu ve Uygulanacak Hukukun Tespiti 149
a. Türk Hukuku 152
b. Karşılaştırmalı Hukuk 154
C. Mahkemelerin Milletlerarası Yetkisi 156
Üçüncü Bölüm
TÜRK HUKUKUNDA MİLLETLERARASI MARKA İHLALLERİNE UYGULANACAK HUKUK, MAHKEMELERİN YETKİSİ VE DİĞER USULÎ MESELELER
I. MARKA UYUŞMAZLIĞININ MİLLETLERARASI NİTELİĞİNİN TESPİTİ 159
A. Genel Olarak Yabancılık Unsurunun Tespiti ve Tespitin Yargılama Hukuku Bakımından Sonuçları 159
B. Yabancılık Unsuru ve Marka Uyuşmazlığına Milletlerarası Nitelik Kazandırması 162
II. VASIFLANDIRMA 165
A. Genel Olarak Vasıflandırma 165
B. Marka İhlali, Haksız Rekabet İlişkisinin Vasıflandırmaya Etkisi 167
III. MARKA UYUŞMAZLIKLARINDA TÜRK MAHKEMELERİNİN MİLLETLERARASI YETKİSİ 170
A. Genel Olarak Türk Mahkemelerinin Milletlerarası Yetkisi 170
B. SMK m. 156 Uyarınca Marka Uyuşmazlıklarında Türk Mahkemelerinin Milletlerarası Yetkisi ve Münhasır Yetki Teşkil Eden Durumlar 174
C. Marka Hakkının İhlalinde Türk Mahkemelerinin Milletlerarası Yetkisi ve Tanıma/Tenfiz Bakımından Etkileri 181
D. Değerlendirme 187
IV. MARKANIN KORUNMASINA UYGULANACAK HUKUK 189
A. Türk Hukukunda Fikrî Mülkiyete İlişkin Bağlama Kurallarının Şekillenmesi 189
B. Markanın Korunmasına Uygulanacak Hukuk 191
1. 5718 Sayılı MÖHUK’ta Fikrî Mülkiyet Haklarına Uygulanacak Hukuk 191
2. Marka Hakkının İhlaline Uygulanacak Hukuk 192
C. Değerlendirme 197
D. Milletlerarası Marka Uyuşmazlıklarında Doğrudan SMK’nın Uygulanması Problemi 201
V. YABANCI UNSURLU MARKA UYUŞMAZLIKLARINDA ÖNEM TEŞKİL EDEN DİĞER USULÎ MESELELER 204
A. Marka Hakkı Sahiplerinin Teminat Yükümlülüğü ve Teminattan Muafiyet Sorunu 204
1. Genel Olarak Yabancıların Teminat Yükümlülüğü (MÖHUK m. 48) 204
2. Yabancıların Teminattan Muafiyeti 208
3. TRIPS ve Paris Sözleşmesi’nde Öngörülen Millî Muamele İlkesinin, Teminattan Muafiyete Gerekçe Olup Olamayacağı Sorunu 211
4. Teminatın Şekli ve Miktarı 213
B. Marka Hakkının İhlaline İlişkin Davada Bekletici Mesele Sorunu 215
C. Yabancı Unsurlu Marka Uyuşmazlıklarında Zorunlu Arabuluculuk 218
1. Genel Olarak Arabuluculuk 218
2. Ticari Uyuşmazlıklarda Dava Şartı Arabuluculuk 220
3. Marka Uyuşmazlıklarında Zorunlu Arabuluculuk 221
Sonuç 225
Kaynakça 233
Kavramlar Dizini 251 |