İÇİNDEKİLER
Önsöz 5 Giriş 13 I. Bölüm TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ A. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ (TKY) 19 1. Kalite Kavramı 21 2. Toplam Kalite Yönetimi (TKY) Kavramı 23 3. TKY’nin Amacı ve İlkeleri 26 B. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ’NDE (TKY) SÜREKLİ İYİLEŞME 30 1. Kalite Çemberleri (KÇ) 30 1.1. KÇ’nin Amaç ve Yararları 31 1.2. KÇ’nin İşleyişi 32 2. TKY’de Sürekli İyileştirme-Kaizen 32 3. Deming Çevrimi 36 4. Toplam Kalite Yönetimi ve Kıyaslama 38 Bölüm Özeti 41 II. Bölüm KIYASLAMA (BENCHMARKING) A. KIYASLAMANIN ÖZELLİKLERİ VE TÜRLERİ 46 1. Kıyaslama (Benchmarking) Kavramı 47 2. Kıyaslamanın Gelişim Evreleri 51 2.1. Karşıt Kıyaslama 53 2.2. Rekabetçi Kıyaslama 53 2.3. Süreç Kıyaslama 53 2.4. Stratejik Kıyaslama 54 2.5. Global Kıyaslama 54 3. Kıyaslamanın Unsurları 55 4. Kıyaslama ile Karıştırılan Kavramlar 56 4.1. Kopyalama (Copycatting) 57 4.2. Klonlama (Clonning) 58 4.3. Endüstriyel Turizm 58 4.4. Ölçümleme 58 5. Kıyaslamanın Özellikleri ve Kilit Unsurları 59 6. Kıyaslama Türleri 61 6.1. Seçilen Ortağa Göre Kıyaslama Türleri 61 6.1.1. Kuruluş İçi Kıyaslama 62 6.1.2. Rekabetçi Kıyaslama 63 6.1.3. Fonksiyonel Kıyaslama 64 6.1.4. Jenerik Kıyaslama 65 6.2. Odaklanılan Konuya Göre Kıyaslama Türleri 65 6.2.1. Ürün Odaklı Kıyaslama 66 6.2.2. Süreç Odaklı Kıyaslama 66 6.2.3. Performans Odaklı Kıyaslama 66 6.2.4. Stratejik Kıyaslama 67 6.3. Japon Kıyaslama Türleri 69 B. KIYASLAMANIN ÖNEMİ VE AMAÇLARI 70 1. Kıyaslamanın Önemi 70 2. Kıyaslamanın Amaçları 75 3. Kıyaslamanın Nedenleri 79 3.1. Verimliliği ve Bireysel Tasarımı Artırma 80 3.2. Stratejik Araç Olması 81 3.3. Öğrenmenin Artırılması 82 3.4. Büyüme Potansiyeli Sağlaması 82 3.5. Sürekli İyileştirme Aracı Olması 82 3.6. Performans İyileştirme Aracı Olması 83 4. Kıyaslamanın Yararları 84 Bölüm Özeti 89 III. Bölüm KIYASLAMA’NIN YASAL VE ETİK BOYUTLARI A. KIYASLAMA PRENSİPLERİ 93 1. Kıyaslama Prensipleri 93 1.1. Karşılıklı Olma 94 1.2. Paralellik Kurma 95 1.3. Ölçüm 95 1.4. Geçerlilik 97 2. Kıyaslama Uygulama Prensipleri 100 2.1. Yasallık Prensibi 100 2.2. Değişim Prensibi 101 2.3. Gizlilik Prensibi 101 2.4. Kullanım Prensibi 101 2.5. İlk Temas Prensibi 101 2.6. Üçüncü Taraf Prensibi 102 2.7. Hazırlık Prensibi 102 3. Kıyaslama Değişim Protokolü 102 4. Avrupa Kıyaslama Bilgi Paylaşım Kuralları (European Benchmarking Code of Conduct) 104 4.1. Hazırlık İlkesi 105 4.2. Yürütme İlkesi 106 4.3. Değişim İlkesi 106 4.4. Gizlilik İlkesi 107 4.5. Kullanım İlkesi 107 4.6. Hukuka Uygunluk İlkesi 107 4.7. Tamamlama İlkesi 108 4.8. Anlama ve Anlaşma İlkesi 108 B. KIYASLAMA KURALLARI VE ETİK 109 1. Rakiplerle Kıyaslama Kuralları 109 2. KalDer Konsorsiyum Kıyaslama İlkeleri 109 3. Yasal ve Ahlâki İlkeler 111 4. Kıyaslama ve Etik 111 BÖLÜM ÖZETİ 113 IV. Bölüm KIYASLAMA SÜRECİ 1. Kıyaslama Sürecinin Aşamaları 117 1.1. Proje Konusunun Seçimi 123 1.2. Ekibin Oluşturulması 123 1.3. Kıyaslama Ortaklarının Belirlenmesi 127 1.4. Veri Toplama 128 1.4.1. Kıyaslama Ortaklarıyla Yapılan Görüşmeler 129 1.4.2. Telefon Görüşmeleri 130 1.4.3. Anketler 131 1.4.4. Yayınlar ve Medyanın Kullanılması 132 1.4.5. Arşiv Araştırmaları 133 1.5. Mevcut Performans Farkı ve Gelecekte Ulaşılması Gereken Performans Hedefinin Belirlenmesi 133 1.6. Ulaşılmak İstenen Performansın İlgililere Açıklanarak Katılım ve Destek Sağlanması 134 1.7. Kıyaslama Çalışması Raporunun Hazırlanması ve Sunuş 136 1.8. Yeni Performans Hedeflerinin Konulması ve Faaliyet Planının Hazırlanması 137 1.9. Gelişmelerin İzlenmesi 137 1.10. Kıyaslama Çalışmasının Gözden Geçirilmesi 138 BÖLÜM ÖZETİ 140 V. Bölüm KIYASLAMA’NIN BAŞARI FAKTÖRLERİ VE SONUÇLARI A. KIYASLAMA’NIN BAŞARI FAKTÖRLERİ 143 1. Başarılı Bir Kıyaslama Uygulaması İçin Gerekenler 143 1.1. Çalışmayı Olabildiğince Çabuk Tamamlamak 144 1.2. Ekibe Uygun Kişileri Seçmek 145 1.3. İletişim Engellerini Ortadan Kaldırmak 146 1.4. Yasal ve Etik Açıdan Uygun Olmayan Davranışlarda Bulunmamak 146 2. Kıyaslama Çalışmasında Dikkat Edilecek Hususlar 147 3. Kıyaslama Başarı Göstergeleri 149 4. Kıyaslama Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar veya Yapılan Hatalar 150 4.1. Üst Yönetimin Desteğini Sağlayamama 151 4.2. Ekip Üyelerinin Doğru Seçilmemiş Olması ve Ekibin Görevi Anlayamaması 152 4.3. İçsel Süreçlerin İncelenmemiş Olması ve İşletme Ziyaretlerinin Amaca Ulaşmaması 153 4.4. Çalışma Ortağının Seçimindeki Hatalar 155 4.5. Süreçten Çok Performans Hedeflerine Odaklanma 155 4.6. Kıyaslamayı Geniş Bir Strateji İçerisine Yerleştirmeme 156 4.7. Örgütün Misyonunu, Amaçlarını ve Hedeflerini Yanlış Anlama 156 B. KIYASLAMA’NIN SONUÇLARI 157 1. Kıyaslama’nın Sonuçları 157 2. Kıyaslamanın Eleştiri ve Kısıtları 158 3. Yeni Yaklaşımlar ve Kıyaslama 159 3.1. Kıyaslama ve Değişim Mühendisliği (Reengineering) 159 3.2. Kıyaslama ve Stratejik Kalite Planlaması 161 3.3. Kıyaslama ve Örgütsel Küçülme (Downsizing) 161 3.4. Kıyaslama ve Personel Güçlendirme (Empowerment) 163 4. Kıyaslama Uygulayacak Kuruluşlara Öneriler 164 BÖLÜM ÖZETİ 166 Kaynakça 167 Kavram Dizini 175 |