İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Özet 7
Önsöz 9
Tablolar Listesi 15
Şekiller Listesi 17
Kısaltmalar Listesi 19
Giriş 21
1. İNTERNET VE ALAN ADI SİSTEMİ
1.1. İNTERNETİN TARİHİ 23
1.2. ALAN ADI SİSTEMİ 24
1.2.1. Alan Adı Sisteminin Hiyerarşik Yapısı 27
1.2.1.1. Üst Seviye Alan Adları 27
1.2.1.1.1. Üst Seviye Alan Adlarının Kullanım Yöntemleri 30
1.2.1.2. İkinci Seviye Alan Adları 32
1.2.2. Alan Adlarının Yönetimi ve Tescili 32
1.2.2.1. Genel Üst Seviye Alan Adlarının Yönetimi ve Tescili 33
1.2.2.2. Ülke Kodlu Üst Seviye Alan Adlarının Yönetimi ve Tescili 34
1.2.2.2.1. Serbest Tescil 35
1.2.2.2.2. Yarı Kısıtlayıcı Tescil 35
1.2.2.2.3. Kısıtlayıcı Tescil 36
1.2.2.2.4. Özel Tescil 36
1.2.2.2.5. Türkiye’de Alan Adlarının Yönetimi ve Tescili 37
1.2.3. Uluslararası Üst Seviye Alan Adları (Internationalized Top Level
Domains – iTLD) 43
1.2.4. Alan Adlarının Önemi 44
1.2.5. Alan Adlarının Hukuki Niteliği 46
2. ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARI
2.1. ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARINA GENEL BAKIŞ 51
2.2. ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARININ NEDENLERİ 51
2.3. ALAN ADI UYUŞMAZLIK ÇEŞİTLERİ 54
2.3.1. Klasik Alan Adı Korsanlığı (Classic Cybersquatting) 56
2.3.2. Ticari Olmayan Alan Adı Korsanlığı (Noncommercial Cybersquatting) 59
2.3.3. Ters Yönde Alan Adı Korsanlığı (Reverse Domain Name Hijacking) 61
2.3.4. Meşru Hak Sahipleri Arasındaki Uyuşmazlıklar 63
2.3.5. Kişi Adlarını İçeren Uyuşmazlıklar 64
2.3.6. Coğrafi İşaretler, Coğrafi Yerler, Kültürel Değere Sahip Adlara İlişkin Uyuşmazlıklar 66
2.3.7. Tüm Kategorilerde Ortak Görülebilecek Uyuşmazlıklar 67
2.3.7.1. Klavye Korsanlığı (Typosquatting) 67
2.3.7.2. Alan Adlarının Park Edilmesi (Domain Name Parking) 69
2.3.7.3. Tıklama Başına Ücret (Pay Per Click) 70
2.3.7.4. Tescil Kuruluşu Vurgunu (Domain Name Slamming) 70
2.3.7.5. Alan Adı Denemesi (Domain Name Tasting) 71
3. ALAN ADI UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YOLLARI
3.1. GENEL ÜST SEVİYE ALAN ADLARINA İLİŞKİN ÇIKAN UYUŞMAZLIKLARDA BAŞVURULABİLECEK YOLLAR 74
3.1.1. Tarafların Anlaşması 75
3.1.2. Uyuşmazlığın Dava Yoluyla Çözülmesi 75
3.1.3. Alan Adı Uyuşmazlık Çözüm Politikası (UDRP) Kapsamında Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasına Başvurma 76
3.1.3.1. Başvuru Şartları 78
3.1.3.1.1. Şikayet Edilenin Alan Adı Üzerinde Haklı Menfaatinin Bulunması 78
3.1.3.1.2. Kötü Niyetli Tescil ve Kullanımın İspatlanması 79
3.1.3.2. Başvuru Süreci 80
3.1.3.2.1. Hizmet Sağlayıcısının Seçimi 82
3.1.3.2.1.1. Asya Alan Adı Uyuşmazlık Çözüm Merkezi (Asian Domain Name Dispute Resolution Centre – ADNDRC) 82
3.1.3.2.1.2. Ulusal Arabuluculuk Forumu (National Arbitration
Forum – NAF) 83
3.1.3.2.1.3. Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü Tahkim ve Arabuluculuk Merkezi (World Intellectual Property Organization – WIPO) 83
3.1.3.2.1.4. Çek Cumhuriyeti Alan Adı Uyuşmazlık Arabuluculuk Merkezi (The Czech Arbitration Court Arbitration
Center for Internet Disputes – CAC) 84
3.1.3.2.1.5. Arap Alan Adı Uyuşmazlıkları Çözüm Merkezi (Arap Center For Domain Name Dispute Resolution – ACDR) 84
3.1.3.2.2. Hizmet Sağlayıcısına Şikayet Dilekçesinin Gönderilmesi 85
3.1.3.2.3. Tescil Kuruluşuna Doğrulama Talebinin Gönderilmesi ve Bilgilerin Doğru Olduğunun Teyidi 87
3.1.3.2.4. Şikayet Dilekçesinin İncelenmesi, Şikayet Edilene Gönderilmesi ve Çözüm Mekanizmasının İşletilmeye Başlaması 88
3.1.3.2.5. Şikayet Edilenin Cevap Dilekçesini Vermesi 89
3.1.3.2.6. Hakem Heyetinin Seçimi, Karar Vermesi ve Kararın Taraflara Bildirilmesi 90
3.1.3.3. UDRP Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasının Değerlendirilmesi 92
3.1.3.3.1. UDRP Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasının Avantajları ve Dezavantajları 94
3.2. AMERİKAN HUKUKUNDA ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARI İÇİN BAŞVURULABİLECEK YOLLAR 99
3.2.1. Marka Kanunu (Lanham Act) Kapsamında Dava Açılması 100
3.2.2. Federal Markaların Sulandırılması Kanunu (Federal Trademark Dilution
Act –FTDA) Kapsamında Dava Açılması 102
3.2.3. Alan Adı Korsanlarına Karşı Tüketiciyi Koruma Kanunu (Anticybersquatting Consumer Protection Act– ACPA) Kapsamında Dava Açılması 104
3.2.3.1. Davada İspatlanması Gereken Hususlar 105
3.2.3.2. Kişi Adlarının ACPA Kapsamında Korunması 108
3.2.3.3. ACPA’ya Göre Karara Bağlanan Uyuşmazlıklar 109
3.3. ACPA KAPSAMINDA DAVA AÇMA VE UDRP UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM MEKANİZMASINA BAŞVURMA YÖNTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRMASI 110
3.4. TÜRK HUKUKUNDA ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARI İÇİN BAŞVURULABİLECEK YOLLAR 112
3.4.1. Uyuşmazlığın Dava Yoluyla Çözülmesi 113
3.4.1.1. Markaların Korunması Hakkında 556 Sayılı KHK Kapsamında Dava Açılması 114
3.4.1.2. Haksız Rekabet Hükümleri Kapsamında Dava Açılması 116
3.4.1.3. Adın Korunmasına İlişkin Hükümler Kapsamında Dava Açılması 119
3.4.2. İnternet Alan Adları Yönetmeliği Kapsamında Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasına Başvurma 119
3.4.2.1. Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasına Başvuru 120
3.4.2.1.1. Başvuru Şartları 120
3.4.2.1.2. Başvuru Süreci 122
3.4.3. Dava Yolu İle Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasına Başvurma Yöntemlerinin Karşılaştırması 124
Sonuç 127
Kaynakça 131
Kavramlar Dizini 141
Yazarın Özgeçmişi 143 |