İÇİNDEKİLER
Önsöz 5 Tablo – Şekil –Grafik Listesi 15 Birinci Bölüm TÜRKİYE VE DÜNYADA KONGRE YÖNETİMİ I. KONGRE, TOPLANTI VE FUARCILIK ENDÜSTRİSİNE GİRİŞ 17 II. KONGRE, FUAR VE SERGİLERİN TARİHÇESİ 18 III. GÜNÜMÜZDE KONGRE ENDÜSTRİSİ: DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE DURUM 20 A. Türkiye’de Kongre Turizmi 23 IV. GÜNÜMÜZDE KONGRE PAZARININ FAALİYET ALANI 30 İkinci Bölüm TOPLANTI ÇEŞİTLERİ VE ÖZELLİKLERİ I. KONGRE VE DİĞER TOPLANTI ÇEŞİTLERİ 33 II. KONGRE TURİZMİNİN ÖZELLİKLERİ 33 III. KONGRELERİN SINIFLANDIRILMASI 34 IV. TOPLANTI ÇEŞİTLERİ 34 V. KONGRELERE İLİŞKİN İSTATİSTİKLER VE SAYISAL BİLGİLER 44 VI. KONGRE TESİSLERİNİN OLUŞUMU 46 Üçüncü Bölüm TOPLANTI VE KONGRE DÜZENLEYİCİLERİ I. ŞİRKETLER (FİRMALAR) VE DÜZENLEDİKLERİ TOPLANTILAR 51 A. Şirket Toplantıları Pazarı 51 II. ŞİRKET VE DERNEK-BİRLİK TOPLANTILARI ARASINDAKİ FARKLAR 54 III. TOPLANTI DÜZENLEME NEDENLERİ 55 IV. TOPLANTI SÜRELERİ 55 V. KARAR ALMA MEKANİZMASI 55 VI. BÜTÇE OLUŞUMU 57 VII. KATILIM ZORUNLULUĞU VE SAYISI 57 VIII. KATILIMIN GARANTİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE KATILIMCI SAYISI 58 IX. GARANTİLER 59 X. KATILIMCININ HOMOJENLİĞİ 59 XI. FİNANS/MASTER MUHASEBE HESABI 60 XII. REZERVASYON SÜRESİ 61 A. Yönetim Toplantıları 61 B. Eğitim Toplantıları 61 C. Bölgesel/Ulusal Satış Toplantıları 62 D. Yeni Ürün Tanıtımları 62 E. Teşvik (Incentive) Seyahatleri / Toplantıları 63 F. Hissedarlar Toplantıları 64 G. Diğer Şirket Toplantıları 64 XIV. DERNEKLER/BİRLİKLER/KURULUŞLAR VE TOPLANTILARI 65 A. Dernek ve Birlik Tanımı 65 B. Derneklerin/Birliklerin Amaçları 67 XV. DERNEK VE BİRLİK TÜRLERİ 67 A. Ticari ve Mesleki Dernek/Birlikler 68 B. Tıbbi ve Bilimsel Amaçlı Dernek ve Birlikler 68 C. Dini Örgütler 68 D. Eğitim Dernek ve Birlikleri 69 E. Yardım Kurumları 69 F. İşçi Sendikaları 69 G. İş Amaçlı / Ticari Birlikler 69 H. Amatör Dernek ve Birlikler 70 I. Hükümet Örgütleri 70 XVI. DERNEK VE BİRLİK TOPLANTI TÜRLERİ 70 XVII. DERNEK VE BİRLİK ÜYELİĞİ 71 XVIII. TİCARİ AMAÇ (KÂR AMACI) GÜTMEYEN KURULUŞLAR 71 Dördüncü Bölüm TOPLANTI PLANLAMASI VE YÖNETİMİ I. BAĞIMSIZ KONGRE PLANLAMACILARI 76 II. YÖNETİM ŞİRKETLERİ 76 III. DESTİNASYON YÖNETİM İŞLETMELERİ 76 IV. TEŞVİK SEYAHATLERİ OFİSİ 76 V. ULUSAL TURİZM BÜROLARI 77 VI. KONGRE BÜROLARI 77 VII. SEYAHAT ACENTALARI VE TUR OPERATÖRLERİ 7 7 VIII. TOPLANTI PLANLAMA SÜRECİ: TOPLANTININ PLANLANMASI, BÖLGE VE YER SEÇİMİ, DENETİMİ VE TOPLANTI PLANLAMACILARININ BAKIŞ AÇILARI 77 A. Toplantının Planlanması 77 B. Toplantı Bölgesi ve Yeri ile İlgili Faktörler 78 C. Olanakların Seçimi 84 Beşinci Bölüm ANLAŞMALAR, TOPLANTI BÜTÇELERİNİN PLANLANMASI VE KONTROLÜ I. BİR TOPLANTI SALONU VEYA KONGRE MERKEZİ İLE ANLAŞMA 101 II. SÖZLEŞMELERDE BULUNMASI GEREKEN MADDELER 102 III. SÖZLEŞME BÖLÜMLERİ 102 A. Yiyecek-İçecek Sözleşmeleri 106 1. Fiyat 107 2. Eklemeler 107 3. Garantiler 108 4. Servis Rasyoları 108 5. Sözleşme Hususlarının Kontrolü - Zamanla Kontrol Edilecek Hususlar 108 IV. TOPLANTI ÖNCESİ ÖN TOPLANTILAR 109 V. TOPLANTI BÜTÇELERİ 110 A. Ön Bütçenin Planlanması 112 1. Ön Bütçe Araştırması 115 2. Araştırmada Elde Edilen Maliyetlerin Ön Bütçe ile Karşılaştırılması 117 B. Bütçenin Onaylanması 117 C. Toplantı Bütçesinin Kontrolü 118 D. Finansal Terimlerin Tanımları 118 Altıncı Bölüm TOPLANTI SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA YÖNETİMİ I. PAZARLAMANIN TANIMI 121 II. TURİZM PAZARLAMASININ TEMEL ÖZELLİKLERİ 124 III. KONGRE YÖNETİMİNDE PAZARLAMA KARMASI 125 IV. TOPLANTI / KONGRE PAZARLAMA PLANI 135 A. Pazarlama Planının İlkeleri 135 B. Pazarlama Planının Aşamaları 137 1. Aşama - Araştırma 137 2. Aşama - Hedef Pazarların ve Konumlandırmanın Belirlenmesi 143 3. Aşama - Amaçların ve Hareket Planının Uygulanması 145 4. Aşama - Kontrol, Değerlendirme ve Düzeltme 146 C. Planlamada Tahminleme ve Bileşenleri 147 D. Pazarlama Planı Dönüşümü 148 E. Ana Araştırma ve Organize Etme Planları 149 Yedinci Bölüm TOPLANTI AMAÇLI REKLAM, PROMOSYON VE HALKA İLİŞKİLERİN PLANLANMASI I. REKLÂM 151 II. PROMOSYON 152 III. MEDYA 154 IV. HALKLA İLİŞKİLER 154 V. BİLGİSAYAR VE TOPLANTI YÖNETİMİ 154 A. İhtiyaç Analizi 155 B. Bilgisayar Yazılımı Alışverişi 160 Sekizinci Bölüm TOPLANTI YÖNETİMİNDE İLETİŞİM I. MÜŞTERİLER İLE İLETİŞİM SAĞLAMAK 163 III. İLETİŞİM ARAÇLARI 164 A. İletişim Araçlarının Seçimi 164 IV. KİŞİSEL İLİŞKİLERE DAYANAN İLETİŞİM 165 A. Kişisel İletişimin Amaçları 165 V. TELEFON İLE İLETİŞİM 167 A. Turizm Pazarlamasında Telefonla Satış Süreci 168 VI. ELEKTRONİK PAZARLAMA VE BİLGİ SİSTEMLERİNİN KULLANIMI 170 A. Internet 171 VII. SERGİLER, FUARLAR VE TİCARİ GÖSTERİLER 172 VIII. DOĞRUDAN POSTA REKLAMLARI 173 A. Doğrudan Postanın Olumlu ve Olumsuz Yönleri 174 B. Pazarlama Planı Yaklaşımı 175 C. Dolaylı Materyaller 176 1. Broşürler ve Dosyalar 176 D. Medya Reklamcılığı 177 E. Reklâmın Amaçları 178 F. Etkili Reklâmcılık 179 G. Reklâmcılık Acenteleri 181 Dokuzuncu Bölüm ÖRGÜTSEL ALICILAR VE SATIN ALMA KARARLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER I. ÇEVRESEL FAKTÖRLER 185 II. ÖRGÜTSEL FAKTÖRLER 185 III. KİŞİLERARASI FAKTÖRLER 186 IV. BİREYSEL FAKTÖRLER 18 6 V. ÖRGÜTSEL SATIN ALMA KARARLARI 186 A. Sorunun Tanımlanması 187 B. Genel İhtiyaç Tanımı 187 C. Ürün veya Hizmet Belirleme 187 D. Tedarikçi Araştırması 188 E. Teklif 188 F. Seçenekler Arasında Seçim 188 G. Anlaşma 189 H. Performans Değerlemesi 189 VI. TOPLANTI PLANLAMACILARI İLE İLETİŞİM VE ANLAŞMA SAĞLAMAK 190 VII. ŞİRKET HESABI VE ŞİRKET SEYAHAT YÖNETİCİSİ 192 Onuncu Bölüm YİYECEK / İÇECEK VE BANKET HİZMETLERİ I. YİYECEK-İÇECEK FİYATLARI 195 II. BANKETLER 200 A. Banket Hizmetleri 201 B. Banketlerin Hazırlanması 201 III. YİYECEK HAZIRLAMA SİSTEMLERİ 2 02 IV. BANKET SALONLARININ REZERVE EDİLMESİ 203 V. YİYECEK ÜRETİMİ 204 VI. YİYECEK HİZMETLERİNİN KATEGORİLERİ 206 A. Kahvaltılar 206 B. Molalar 207 C. Banket / Öğle Yemekleri 208 D. Banket / Akşam Yemekleri 209 E. Partiler 209 F. Resepsiyonlar 210 VII. İÇECEK HİZMETLERİNİN KATEGORİLERİ 210 A. Ev Sahipli Barlar 211 B. Nakit Ödemeli Barlar (Cash Bar) 211 VIII. BEKLENEN İÇECEK TÜKETİMİ 211 IX. BANKET BARIN KURULMASI 212 X. DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR 212 XI. LİKÖR GİDERLERİNİ AZALTMAK 212 A. Likör Planı Seçimi 212 XII. BAR ENVANTERİ 214 A. Barmenlere Bilgi 214 B. Şişe Boşaltımlarının Kontrol Edilmesi 214 C. Tüketimin Belirlenmesi 214 XIII. MENÜLER 215 A. Menü Planlamasındaki Önemli Etkenler 216 B. Menü Dizaynında Yapılan Genel Hatalar 219 C. Menü Değerlendirilmesi 220 XIV. SANİTASYON VE GÜVENLİK 221 XV. YİYECEK- İÇECEK ÜRETİMİ SÜRESİNCE KONTROL 226 Onbirinci Bölüm TOPLANTI YÖNETİMİNDE SERVİS I. SERVİS KAVRAMI 227 II. SERVİSİN ÖNEMİ 227 III. BAŞARILI SERVİS İÇİN İPUÇLARI 228 IV. SERVİS PERSONELİNDE ARANILAN NİTELİKLER 229 V. RESTORAN SERVİSİNDE ÇALIŞANLARIN BİLMELERİ GEREKEN KURALLAR 231 VI. SERVİSTE SANİTASYON VE HİJYEN 232 VII. KÖTÜ SERVİSİN NEDENLERİ 233 VIII. SERVİS TÜRLERİNİN SEÇİMİNDE ROL OYNAYAN ETMENLER 233 IX. SERVİS YÖNTEMLERİ 23 3 A. Masa Servisi 234 1. Fransız Usulü Servis 234 2. İngiliz Usulü Servis 235 3. Amerikan Usulü Servis 236 4. Rus Usulü Servis 236 B. Kişisel (Self) Servis 238 1. Büfe Servisi 238 2. Toplantılarda Satış Makinalarının Kullanımı 239 X. PROTOKOL SERVİSİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR 239 XI. RESTORAN VE BARDA SERVİS SIRASINDA UYULMASI GEREKEN İLKELER 239 XII. İŞLETMENİN AÇILIŞ SAATİNDEN ÖNCE SERVİSLE İLGİLİ YAPILMASI GEREKENLER 240 XIII. İŞLETMENİN AÇILIŞ SAATİNDEN SONRA SERVİSLE İLGİLİ YAPILAN FAALİYETLER 241 Onikinci Bölüm TOPLANTI SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİ VE EĞİLİMLER I. TOPLANTI ENDÜSTRİSİNDE GELİŞMELER 247 II. KÜRESELLEŞME 249 III. İKİNCİ KUŞAK ŞEHİRLER (SECOND-TIER) 250 IV. KONGRE MERKEZLERİNİN GELİŞMESİ 250 V. PROFESYONEL TOPLANTI PLANLAMACILARI 250 VI. TEKNOLOJİ KULLANIMINDA ARTIŞ 252 VII. ORTAKLIK PAZARLAMASI 253 EK 1 BAŞARILI BİR TOPLANTI İÇİN PLANLAMACININ KONTROL LİSTESİ PLANLAMA LİSTESİ 255 I. Öncelikli Sorular 255 II. Toplantı Planlama 255 A. Yönetim 255 B. Yiyecek-İçecek 257 C. Alan İhtiyacı 257 D. Program 259 E. Taşıma 260 III. Program Planlama 261 İçerik materyali 261 Kullanılacak Sunum Tipleri 261 Sunum Yöntemleri 26 2 Program Hizmetleri 262 Kullanılacak Ekipman 263 Program Tamamlayıcı Faaliyetler 264 Referanslar (Kaynaklar) 265 |