Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
İmar Hukuku
Mart 2024 / 2. Baskı / 888 Syf.
Fiyatı: 725.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle

Diğer Baskılar
 Baskı Tarih Fiyatı İndirimli
 1. Kasım 2020 170.00 TL -      Sepete Ekle
   

İmar hukukunun genel esaslarını ortaya koyan bu eser; yalın ve anlaşılır bir dille kaleme alınmış, imar hukukunun birçok konusunu bütüncül bir anlayışla ortaya koyan zengin bir içeriğe sahiptir. Eser bu yönüyle gerek lisans ve lisansüstü eğitim görenler gerekse uygulamacılar ve diğer ilgililer için önemli ve dikkate değer bir kaynak niteliğindedir. Dolayısıyla sadece hukukçular için değil, mimarlık, şehir planlama gibi bölümlerde eğitim görenler için de oldukça değerlidir. Yine büyükşehir belediyeleri, belediyeler, bakanlık ve özel idaresi başta olmak üzere, kamu idare ve kurumları ile idareciler için de oldukça faydalıdır.

Yazarın 25 yılı aşan bilgi birikimine dayanan bu eser, önemli bir boşluğu doldurmaktadır.

Konu Başlıkları
İmar Hukukuna Giriş–İmar Planlarına Hâkim Başlıca İlkeler
Belediyelerin İmar Planını Yapması–Değiştirmesi ve İptal Davası
İmar Planlarının Yargısal Denetimi
İfraz ve Tevhid Uygulaması
Düzenleme Ortaklık Payı (DOP)
Yapı İşleri – Ruhsat
Başlıca İmar Yaptırımları: Yapı Tatil Zaptı, Yapının Mühürlenmesi, Yıkım, İmar Para Cezası, Faaliyetten Men
Afet Dönüşüm–Kentsel Dönüşüm
Yapı Denetim
Bazı Özel Durumlar: Hukuki
Fiili El Atmalar, Yüksek Yapılar, Kent Estetiği, Otopark
İmar Uyuşmazlıkları ve AİHM
Barkod: 9789750291272
Yayın Tarihi: Mart 2024
Baskı Sayısı:  2
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 888
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
Kısaltmalar  31
BÖLÜM 1
İMAR HUKUKUNA GİRİŞ VE İMAR PLANLARI
I. İMAR HUKUKUNA GİRİŞ  35
A. Şehircilik, Hukuk, İmar Hukuku İlişkileri ve İmar Planlarının Önemi  35
1. İmar Hukuku ve Şehircilik Bilimi  35
2. İmar Hukukunun Hukuk Dalları İçerisindeki Yeri  37
3. İmar Hukukunun Kaynakları ve Mevzuattan Örnekler  37
B. İmar Planlarına İlişkin Tanımlar ve İmar Planlarının Önemi  44
1. Mevzuattaki Tanımlar  44
a. Nazım imar Planı  44
b. Uygulama İmar Planı  49
c. Mekânsal Strateji Planı  57
d. İlave İmar Planı  58
e. Mevzi İmar Planı  58
f. Revizyon İmar Planı  60
g. Islah imar Planı  60
h. Diğer Plan Türleri  61
2. Öğretideki (Doktrindeki) Tanımlar  61
3. İmar Planlarının Önemi  63
C. Terminoloji, Yakın Kavramlarla İlişki ve İmara İlişkin İrtifaklar  63
1. Terminoloji  63
2. Yakın Kavramlarla İlişki  64
a. Bölge Planı  64
b. Çevre Düzeni Planı  67
c. Halihazır Harita  68
d. İmar Programları  70
e. Parselasyon Planı  77
3. Plan Notları  82
4. İmar İrtifakları  85
D. Tarihi Gelişim  87
1. Genel Olarak  87
2. Ülkemizdeki Tarihi Gelişim  88
a. Osmanlı İmparatorluğu'nun Kuruluşundan Tanzimat’a Kadar Olan Dönem  88
b. Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Kadar Olan Dönem  90
c. Cumhuriyet Dönemi  90
aa. 1923–1955 Dönemi  90
bb. 1955–1972 Dönemi  92
cc. 1972–1985 Dönemi  93
dd. 1985–2012 Dönemi  94
ee. 2012 Sonrası Dönem  96
II. İMAR PLANININ AMACI, HUKUKÎ NİTELİĞİ VE PLANLAR ARASI HİYERARŞİ  98
A. Amaç  98
1. Plan Koşulları ve Planlama İlkelerine Uygunluk  102
2. Fen Kurallarına Uygunluk  103
3. Sağlık Kurallarına Uygunluk  103
4. Estetik Kuralları  105
5. Trafik Kuralları  106
B. Hukukî Nitelik  107
C. Plan Hiyerarşisi  111
1. Plan Ölçeği Yönünden  111
2. Normlar Hiyerarşisi Yönünden  115
III. İMAR PLANLARINA EGEMEN OLAN BAŞLICA İLKELER  117
A. Hukuk Devleti İlkesi  117
B. Aleniyet İlkesi  118
C. Plan Hiyerarşisi/Üst Derecedeki Düzenlemeye Bağlılık İlkesi  119
D. Kamu Yararı İlkesi  121
E. Elastikiyet / Esneklik İlkesi  127
F. Bilimsellik İlkesi  128
G. Halk Katılımı İlkesi  130
H. Genellik İlkesi  132
I. Süreklilik İlkesi  133
J. Bağlayıcılık İlkesi  133
K. Bütüncüllük İlkesi  133
L. Kazanılmış Haklara Saygı İlkesi  133
BÖLÜM 2
BELEDİYELERİN İMAR PLANINI YAPMA VE
DEGİŞTİRME YETKİSİNİN HUKUKİ REJİMİ
I. İMAR PLANININ YAPILMASI, HAZIRLANMASI VE YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ  137
A. İmar Kanunu’nun Uygulama Kapsamı, Nüfus, Mücavir Alan ve  137
Kadastro Durumu  137
1. İmar Kanunu’nun Uygulama Kapsamı  137
2. İmar Planlaması ve Nüfus  137
3. İmar Planının Uygulanacağı Coğrafi Alan ve Mücavir Alanların Durumu  138
4. Kadastro–İmar Planı İlişkisi  140
B. Genel Olarak İmar Planlamasındaki Ön Çalışmalar, Planların Hazırlanması ve Yürürlüğe Girmesi  141
II. PLANLAMA İLKELERİ VE ESASLARI  149
A. Mekânsal Strateji Planlarındaki Durum  149
1. Mekânsal Strateji Planlarındaki Başlıca Planlama İlke ve Esasları  149
2. Mekânsal Strateji Planının Unsurları  150
3. Uygulama ve İzleme  150
4. Veri yapısı ve analizler  151
B. Yetkili Makam  152
1. Belediye Kanununa Tâbi Belediyelerde  152
2. Büyükşehirler Belediyelerinde  156
a. Genel Olarak  156
b. İmar Hukuku Yönüyle 5216 s. Büyükşehir Belediyesi Kanunu  158
3. İstisnai Durumlar  163
a. 3194 İmar Kanunu md.9– Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı  164
b. Kıyı Kanunu Bakımından Yetki  170
aa. Genel Açıklama  170
bb. Kıyı Kanununa Göre Yetki  177
cc. Kıyı Kullanımdaki Genel Esaslar, Başlıca İlkeler ve Yapılaşma  180
dd. Sahil Şeridinde Planlama ve Yapılaşma  188
c. 2634 S. Turizmi Teşvik Kanunu Bakımından Yetki  190
aa. Taşınmaz Malların Turizm Amaçlı Kullanımı  191
bb. Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Planları ve Türleri  195
cc. Planların Hazırlanmasına Dair Esaslar  198
d. 2863 S. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu Bakımından Yetki  201
aa. Genel Açıklama  201
bb. Koruma Amaçlı İmar Planları  204
e. Boğaziçi Kanunu Bakımından Yetki ve Planlama  220
aa. Boğaziçi Kanunu–İmar Kanunu İlişkisi  220
bb. Boğaziçi Alanı, Boğaziçi Sahil Şeridi, Öngörünüm, Geri Görünüm,  223
Etkilenme Bölgesi Kavramları  223
cc. Boğaziçi İmar İdare Heyeti  224
dd. Boğaziçi İmar Müdürlüğü  225
ee. Boğaziçindeki İmar Planlarının Yapılması, Onayı ve Tadili  226
f. 388 s. Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında KHK Bakımından Yetki  229
g. Güvenlik Güçlerine Ait Harekât, Eğitim ve Savunma Amaçlı Yapıların Durumu  232
C. İmar Planı Yapma Yöntemi  232
1. İmar Planının Bizzat Belediyelerce Yapılması  232
2. İmar Planının Başkalarına Yaptırılması  242
a. İhale Suretiyle Yaptırma  242
b. İLBANK A.Ş.’ye Yetki Verilmek Suretiyle Yaptırma  243
D. İmar Planının Yapılmasının Hukuki Sonuçları  246
1. İlgili Belediye Bakımından  246
a. İmar Programını Yapma Yükümlülüğü  246
b. Parselasyon planını yapımı yükümlülüğü  247
c. Diğer yükümlülükler  247
2. Diğer Kişi ve Kurumlar Bakımından  248
a. Devlet ve Kamu Tüzel Kişileri Bakımından  248
b. Özel Hukuk Kişileri Bakımından  249
E. Belediyenin İmar Planını Değiştirmesi ve Bunun Hukuki Sonuçları  250
1. Ana Kural; Değiştirilmeme İlkesidir  250
2. Ana Kuralın İstisnası: İmar Planlarında Değişiklik Yapılabilmesi  251
a. Değişiklik Usulü  252
b. Plan Değişikliğine İlişkin Esaslar  253
F. İmar Planlarının Yapılması veya Değiştirilmesinde Ortaya Çıkabilen Bazı Hatalar  262
1. Yeterliliğe Sahip Plan Müellifinin Olmaması  262
2. Teknik Zorunluluklar  263
3. Eşdeğer Alan Ayrılmaması  263
4. Şehircilik İlkeleri, Planlama Esasları ve Kamu Yararına Aykırı Olması  264
5. İmar Planı Tadilatı ile Tek Bir Alanda Fonksiyonel Değişiklik Yapılarak Plan Bütünlüğünün Bozulması  265
6. İlk Kez Yapılan veya Değiştirilen İmar Planlarının Üst Ölçekteki Planlara Uymaması  265
7. İmar Planlarının Değiştirilmesine İlişkin Usul Kurallarına Uyulmaması  265
8. Resmi Kurum Alanlarında Yatırımcı Kuruluşun Görüşünün Alınmaması  266
G. Plan Değişikliğinin Hukukî Sonuçları  266
III. İMAR PLANI DEĞİŞİKLİĞİNE DAİR DEĞER ARTIŞ PAYI DÜZENLEMESİ  268
A. Amaç ve Kapsamı  268
B. Temel Kavramlar  269
C. Değer Artış Payına Konu Olacak Plan Değişiklikleri ve Değer Artışının Konusu  270
D. Değer Artış Payına Konu Olmayan Alanlar ve İşlemler  271
E. Değerleme Raporu ve Kıymet Takdir Komisyonu  271
1. Değerleme Raporları  271
2. Kıymet Takdir Komisyonunun Teşekkülü ve Çalışma Esasları  272
F. Başvuru, Değer Artış Payının Tespiti, Kesinleşmesi, Ödenmesi ve  273
İdareler Arası Dağılım İşlemleri  273
1. Başvuru  273
2. Değer Artış Payının Tespiti  273
3. Değer Artış Payının Kesinleşmesi  274
4. Değer Artış Payının Ödenmesi  274
5. Değer Artış Payının Dağılımı  275
G. Tapu Müdürlüğüne Şerh Verilmesi ve Denetim  276
IV. İMAR AFLARI VE İMAR BARIŞI SORUNU  276
A. İmar Afları  276
B. İmar Barışı  280
BÖLÜM 3
BELEDİYE İMAR PLANLARININ YARGISAL DENETİMİ
I. İPTAL DAVASININ ÖN KOŞULLARI  295
A. Görev ve Yetki  295
1. Görev  295
2. Yetki  297
B. İdari Merci Tecavüzü  299
C. Ehliyet  299
D. İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken  306
Bir İşlem Olup Olmadığı  306
E. Süre Aşımı  309
F. Husumet  313
G. İYUK md.3 ve md.5'e Uygunluk  314
II. ESAS YÖNÜNDEN İNCELEME  317
A. Yetki  317
B. Şekil  320
C. Sebep  324
D. Konu  326
E. Maksat  327
III. İMAR PLANINA İLİŞKİN DAVALARDA BİLİRKİŞİLİK  329
IV. İPTAL KARARININ SONUÇLARI  333
A. İşlem Yönünden  333
B. Kişiler Yönünden  335
1. Taraflar Bakımından  335
2. Üçüncü Kişiler Bakımından  336
V. KANUN YOLLARI  336
BÖLÜM 4
İFRAZ VE TEVHİD
I. İFRAZ  341
A. Kavram ve Pozitif Temelleri  341
B. Başlıca Türleri ve Hukuki Rejimi  345
1. Rızai İfraz  345
a. Koşulları  345
aa. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerler İfraz Olunamaz  345
bb. İfraz, Parselasyon Planına Uygun Olmalıdır  346
cc. İfraz, İmar Planında Belirtilen Ölçülere Uygun Olmalıdır  347
aaa. Planlı Alanlarda İfraz İşlemi  347
bbb. Plansız Alanlarda İfraz İşlemleri  351
b. Tapuya Tescil  352
2. Kazai İfraz  353
3. Cebri İfraz (Hamur Kaidesi)  357
a. İmar Plan Sınırları İçerisinde Olma Şartı  357
b. Saik Şartı  358
II. TEVHİD (BİRLEŞTİRME)  358
A. Kavram ve Amacı  358
B. İmar Planına Uygunluğun Sağlanması İçin Belediye veya Valilik Emlakını Birleştirme  362
1. Taşınmaz Müstakil İnşaata Elverişli Değilse  362
2. Taşınmaz Müstakil İnşaata Elverişliyse  363
C. Sair Binalı ve Binasız Taşınmazları İnşaata Elverişli Hale Getirmek İçin Birleştirme  364
1. Genel Olarak  364
2. İmar Parseli Sınırlarının Kadastro Parseli Sınırlarına İntibak Zorunluluğu  365
3. Kadastrosu Yapılmayan Yerlerde İmar Parsellerinin Tapuya Tescili  365
D. Tevhid Uygulamasında Yetkili Makam  365
E. Ortaklığın Giderilmesi (Şüyûun İzalesi)  366
F. Tevhid Uygulamalarına Karşı Yargısal Korunma  366
G. Plan ve Şüyu Cetvellerinin İptali  367
BÖLÜM 5
DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI– İMAR KANUNU
MD.18 UYGULAMASI
I. GENEL OLARAK DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI  369
A. Tanım ve Kavram  369
B. DOP Uygulamasının Faydaları ve Mülkiyet Hakkıyla İlişkisi  383
C. Kısa Tarihi Gelişimi  385
D. DOP’un Hukuki Niteliği ve Yakın Kavramlardan Ayırt Edilmesi  386
1. İdari İşlemin Unsurları ve DOP  386
2. Bedelsiz Terk ve DOP’un Ortak ve Farklı Yönleri  388
3. Hamur Kuralı ile Düzenleme Ortaklık Payı Arasındaki Nüans  388
4. Kamu Ortaklık Payı (KOP) ile Düzenleme Ortaklık Payı (DOP) Farkı  389
5. Değerlenme Resmi (Şerefiye) ve Düzenleme Ortaklık Payı  390
6. Kamulaştırma ve Düzenleme Ortaklık Payı  391
II. DOP SÜRECİ VE İŞLEYİŞİ  392
A. 2020 Yönetmeliği ile Getirilen Başlıca Düzenlemeler  393
1. DOP Tanımı  393
2. Umumi Hizmetlere ve Kamu Hizmetlerine Ayrılan Alanlarda Özel Tesis Yapılması  399
3. Düzenleme Ortaklık Payına Ait Esaslar  400
4. Düzenleme Ortaklık Payını Aşan Umumi ve Kamu Hizmet Alanlarının Elde Edilmesi  407
5. Düzenleme Ortaklık Payının Alınmadığı Durumlar  408
6. Korunması Gereken Yapılar ve Alanlar  410
7. Kat Mülkiyetine Konu Alanlar  410
B. Parselasyon Planları  411
1. Parselasyon Planlarının Yapımı ve Dağıtım Esasları  411
2. Parselasyon Planı Açıklama Raporu  414
3. Parselasyon Planlarının Kontrolü  414
4. Parselasyon Planlarının Onayı  415
5. Parselasyon Planlarının Tebliği  416
6. Uygulama Masrafı  416
7. Düzenleme Sahasına Giren Parsellerin Yüzölçümü Kontrolü ve Hisse Hesabı  416
8. Geri Dönüşüm İşlemleri  417
a. Mahkeme Kararıyla İptal Edilen Parselasyon Planları  417
b. Hatalı Parselasyon Planları  418
C. Düzenleme Ortaklık Payı Kesintisi Yaparken Uyulması Gereken Usule İlişkin Şartlar  419
1. DOP Kesintisinin İmar Planına Uygun Olması  419
2. Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Yapılmış Olması  420
3. Mevzuatta Belirtilen Umumi Hizmetler İçin Alınabilmesi Kuralı  421
4. Tüm Parsellerden Eşit Olarak Kesinti Yapılması  421
5. Azami Orana Dikkat Edilmesi  423
6. Taşınmazların Gerçek Yüzölçümü Değerinin Doğru Bilinmesi  423
7. Giderlere İştirakin İstenmemesi  424
8. DOP Kesintisi Yapılan Parsellerden Değerleme Resminin Alınmaması  425
9. Taşınmaz Malikinin Rızasının Aranmaması  425
10. Diğer Hususlar  425
III. İMAR UYGULAMALARI (PARSELASYON) SIRASINDA AYNI YERDEN İMAR PARSELİ VERİLMESİNİ ENGELLEYEN ZORUNLULUK HALLERİ  429
A. Hukuki Zorunluluk  429
B. Teknik Zorunluluk  430
C. Fiili Zorunluluk  430
IV. DÜZENLEMEYE TABİ TUTULAN ARAZİ VE ARSALAR ÜZERİNDEKİ YAPILARIN DURUMU  431
A. Kişilerinin Taşınmazları Üzerindeki Yapılar  431
B. Hazine veya Belediye Taşınmazları Üzerindeki Yapılar  432
C. Ağaçların Durumu  433
V. YENİ PARSELASYON PLANI HAZIRLANIRKEN KAZANILMIŞ HAKLARIN KORUNMASI  433
BÖLÜM 6
YAPI İŞLERİ VE RUHSAT
I. KAVRAMLAR  437
A. Yapı Kavramı  437
B. Yapı İşlerinin İzne Bağlılığı Prensibi ve Yapı Ruhsatı  443
II. GENEL OLARAK YAPI İŞLERİ VE RUHSAT  445
A. Yapı Ruhsatının Hukuki Niteliği  445
1. İnşaat Ruhsatı Hükümlerinin Uygulanması  448
2. Yapının Niteliği Yönünden Ruhsat Hükümlerinin Uygulanması ve İstisnalar  449
3. İnşaat Ruhsatının Kişi Bakımından Uygulanması  451
4. İnşaat Ruhsatının Tâbi Olduğu Mevzuat  451
5. Şekil Unsuru  451
B. Yapı Ruhsatı Vermeye Yetkili Makam  455
C. Yapı Ruhsatına Tâbi Yapılar ve Onarımı  457
D. İdarenin Başvuru Sonucu Verebileceği Kararlar  461
E. Yapı Ruhsatını Yapıda Bulundurma Zorunluluğu  462
F. Ruhsatın Geçerli Olacağı Süre  462
G. Kamuya Ait Yapılarda ve Sanayi Tesislerinde Ruhsat  463
H. Yapı Ruhsatı Aranmayacak Yapılar  467
I. Gelişme Alanlarında Yapı Ruhsatı  469
J. Ruhsat İptali  471
III. RUHSAT ALMANIN İSTİSNASI OLARAK KÖYLERDE YAPILACAK YAPILAR  472
A. Yerleşik Alan, Yerleşme Alanı ve Köylerde Tespiti  472
B. Köylerde Yapılaşma (Entegre Tesis, Konut ve Diğer Yapılaşmalar)  473
IV. GEÇİCİ (MUVAKKAT) YAPILAR VE GEÇİCİ RUHSAT  475
A. Kavram ve Başlıca Esaslar  475
B. Geçici Yapı İzninin Verildiği Durumlar  479
C. Geçici Ruhsat Verilebilmesinin Koşulları  479
D. Geçici Yapının Hükümleri  480
V. İNŞAAT RUHSATINDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI, RUHSATIN İPTALİ VE GERİ ALINMASI  481
VI. YAPI RUHSATI İŞLEMLERİNİN YARGISAL DENETİMİ  482
VII. YAPININ BİTİRİLMESİ VE YAPI KULLANMA İZNİ  484
VIII. İMAR DÜZENİNE AYKIRI İNŞAAT  486
BÖLÜM 7
İMAR YAPTIRIMLARI
I. İMAR YAPTIRIMLARI KAVRAMI VE AMACI  491
A. Genel Olarak  491
B. İmar Yaptırımlarında Dikkate Alınması Gereken Başlıca İlke ve Hususlar  491
1. Şahsilik İlkesi  491
2. Kanunilik İlkesi  493
3. Mükerrer Yaptırım Yasağı  493
4. İdari İstikrar ve İdareye Güven İlkesi  494
5. Etkin Denetim İlkesi  494
6. Ölçülülük İlkesi  494
7. Kazanılmış Haklara Saygı İlkesi  495
8. Gerekçe İlkesi  503
9. Tekerrür ve Ağırlatıcı Nedenler  504
10. Geçmişe Uygulama Yasağı  505
II. İMAR YAPTIRIMLARININ İDARİ İŞLEM VE EYLEM NİTELİĞİ  505
III. İMAR MEVZUATINA AYKIRI YAPILARA UYGULANAN İŞLEMLER VE YAPTIRIMLAR  507
A. İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Kavramı  507
B. Yapı İzni Alınmaksızın Yapılmış Yapılar Hakkında Yürütülecek İşlemler  512
1. İzinsiz Ancak İmar Mevzuatına Uygun Yapılmış Yapılar  513
2. İzinsiz ve İmar Mevzuatına Uygun Olmayan Yapılar  514
3. Taşkın Yapılar  514
IV. İMAR YAPTIRIMLARI  515
A. Yapı Ruhsatının Verilmemesi  515
B. Verilmiş Yapı Ruhsatının İptal Edilmesi  516
C. Yapı Kullanma İzninin Verilmemesi  517
D. Yapı Kullanma İzninin İptal Edilmesi  519
E. Yapının Mühürlenmesi  519
F. Kamu Hizmet ve Tesislerinden Faydalandırılmaması  524
G. Faaliyetten Men  525
H. Yıkım  527
1. Kamuya veya Kişilere Ait Taşınmaz Üzerinde Bulunan Yapının Yıktırılması  533
2. Ruhsatsız Olması Nedeniyle Yapının Yıktırılması  536
3. Ruhsat veya Ruhsat Eklerine Aykırı Olması Nedeniyle Yıktırılması  538
4. Yıkılacak Derecedeki Tehlikeli (Mâil–i İnhidam) Yapıların Yıktırılması  539
I. İmar Para Cezaları (Yaptırımları)  542
1. İmar Para Cezasının Başlıca Nedenleri  544
a. Ruhsat Alınmadan veya Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapı Yapılması  545
b. Muvakkat Yapıların Süresi Geldiği Halde Kaldırılmaması  546
c. Yıkılacak Derecede Tehlikeli Yapıların Yıktırılmaması veya Tamir Ettirilmemesi  547
d. Umumun Selameti İçin Alınması Gereken Tedbirlerin Alınmaması  547
e. İnşaat ve Tamirat Yapılırken Uyulması Gereken Kurallara Uyulmaması  547
f. İmar Kanunu md.18’deki Kısıtlamalara Aykırı Davranılması  548
g. İmar Kanunu md.32’deki Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi veya Hükme Aykırı Davranılması  548
h. İmar Kanunu md.28’deki Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi veya Bu Maddeye Aykırı Davranılması  549
i. İmar Kanunu md.35’e Aykırı Davranılması  550
j. Kapıcı Dairesi ve Sığınaklara İlişkin Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi  550
k. Otoparklarla İlgili Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi  551
l. Yol Üzerinde Mahzurlu Binaların veya Binasız Arsaların Yola Bakan Yüzlerini Belirtilen Şekilde Kapatmama  551
m. Yapı İnşaat Alanı Üzerinden Mevzuata Aykırılığın Hesaplanması Mümkün Olan ve Olmayan Yapıların Durumu  551
n. Para Cezalarının Faizsiz İadesi  553
o. Para Cezalarını Verecek Merciler  553
p. Para Cezalarının Verileceği Kişiler  554
r. İmar Para Cezalarının Tahsili  555
s. Ruhsatsız Yapılarda Ruhsat İsteminde Bulunulmasının İmar Cezalarına Etkisi  555
t. İmar Para Cezaların Karşı İtiraz Yolu  556
V. İMAR KİRLİLİĞİNE NEDEN OLMA SUÇU  556
A. Yasal Tanım, Gerekçesi, Suçla Korunan Hukuki Yarar  556
B. Zaman Bakımından Uygulanma Alanı  558
C. Yer Bakımından Uygulanma Alanı  560
D. FAİL  564
E. Suçun Konusu  567
F. Mağdur  568
G. Nedensellik Bağı  569
BÖLÜM 8
AFET DÖNÜŞÜM – KENTSEL DÖNÜŞÜM
I. GENEL BİLGİLER VE TARİHSEL GELİŞİM  571
II. AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ  574
A. Genel Gerekçe  574
B. Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesindeki Amaç ve Temel Kavramlar  576
C. Afet Dönüşüm Uygulaması  580
1. Riskli Alan ve Riskli Tespiti, Tespitin Engellenmesi ve İlgili Başlıca Hususlar  580
a. Rezerv Yapı Alanının Tespiti  582
b. Planlama  583
c. Planlama Standartlarının Belirlenmesi  584
d. Riskli Yapı Tespiti ve Hukuki Rejimi  584
e. Riskli Yapıların Tespitinde Görev Alacak Kurum ve Kuruluşlar  588
f. Lisanslandırılan Kurumların Denetimi, Lisans İptali ve Uygulanacak İdari Yaptırımlar  590
g. Tespitin Engellenmesi  592
h. İdari İtiraz  592
ı. Tapu kütüğü  592
i. Hazinenin Özel Mallarının Durumu  592
j. Tescil Dışı Alanların Durumu  593
k. Tahsis ve Devir Amacına Uygun Kullanılmayan Taşınmazlar  593
l. Mer’a Kanunu Kapsamındaki Yerlerin Durumu  594
m. Kişilerin Taşınmazlarını Rezerv Alanı Olarak Belirlenmesini İstemesi  594
2. Tasarrufların Kısıtlanması  594
3. Uygulama İşlemleri  595
a. Riskli Yapıların Bulunduğu Parsellerde, Riskli Alanlarda ve Rezerv Yapı Alanlarında Yapılacak Uygulamalar  595
b. Arsa Payı Satış İşlemi Sürecinde Tebligat  600
c. Acele Kamulaştırma  601
d. Mirasçının Belli Olmaması, Kayyum, İhtilaflı veya Üzerinde Sınırlı Ayni Hak Bulunan Taşınmazların Durumu  601
e. Konut Sertifikası  602
f. Taşınmazların Değerinin Tespiti  603
g. Kentsel Dönüşüm Başkanlığının Yetkileri ve Devredilen Hazine Taşınmazları  603
h. Uygulamaların Re’sen Kentsel Dönüşüm Başkanlığı’nca Yapılması  604
ı. Satın Alma ve Trampa Durumu  607
i. Köhne Yapılar ve Muhdesatın Durumu  607
j. Güçlendirme Kredisi  607
k. İdari Yargıda Dava Açma Süresi  607
l. Kat İrtifakı Kurulması  608
m. Müteahhitlerin Payına Düşen Bağımsız Birimlerin Satışı  608
n. Müteahhittten Kaynaklanan Sebeplerle İnşaata Devam Edilememesi  608
o. Arsa Haline Gelen Taşınmazlarda Ortaklığın Giderilmesi  609
4. Uygulama Alanında Hak Sahipliği ve Diğer Uygulamalar  609
a. Kira Yardımı, Yapım Yardımı, Geçici Konut Tahsisi, İşyeri Tahsisi  616
b. Kiracı veya Sınırlı Ayni Hak Sahibi Olanlara Konut ve İşyeri Verilmesi  620
5. Riskli Yapıların Yıktırılması  620
6. Tahliye  622
7. Diğer Bazı Hususlar  622
a. Dönüşüm Gelirleri, Dönüşüm Projeleri Özel Hesabı, Harç Durumları  622
b. Kamu İhale Kanununa Tâbi Olmama  626
c. Yapım Müteahhitlerinin Asgari İş Tecrübesi  626
d. Dönüşüm ve İyileştirme Uygulaması Başlatılmayan Taşınmazların Tahsislerinin Re’sen Kaldırılması  626
D. KANUNUN İRDELENMESI (ELEŞTIRILER, GÖRÜŞLER)  626
1. Genel Eleştiriler  626
2. TMMOB Şehir Plancıları Odası’nın “Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Tasarısı” Değerlendirme Raporu  629
III. YAPI DENETİM KURULUŞLARININ İŞLEVİ  638
A. Yapı Denetimin Niteliği, Önemi ve Başlıca Kavramlar  638
B. Yapı Denetim Kuruluşunun Başlıca Görevleri  640
C. Yapı Denetimi Hizmet Sözleşmeleri  641
1. Yapı Denetim Kuruluşunun Proje Denetimi Safhasındaki Görevleri  642
2. Yapı Denetim Kuruluşunun Yapı Ruhsatı Alınması Safhasındaki Görevleri  643
3. Yapı Denetim Kuruluşunun Yapım Safhasındaki Görevleri  643
D. Yapı Denetimden Kaynaklanan Sorumluluk  645
1. İlgili İdarenin Görev ve Sorumlulukları  645
2. Yapı Denetim Kuruluşunun Sorumlulukları ve Müeyyideler  646
E. KARAR ÖRNEKLERİ  647
IV. TAŞKIN SULARA KARŞI İDARENİN ÖNLEM ALMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ  650
V. DEPREM SONRASI BAZI MÂLİ KOLAYLIKLAR  654
VI. DOĞAL AFET NEDENİYLE MÜLKİYET DÖNÜŞTÜRMESİNİN İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU BAKIMINDAN ÖNEMİ  655
VII. ANAYASA MAHKEMESİ, DANIŞTAY, YARGITAY VE AİHM KARARLARINDA DEPREMDEN DOĞAN SORUMLULUK KONUSUNDAKİ ÖRNEKLER  657
A. Anayasa Mahkemesi Karar Örneği  657
B. Danıştay Kararlarından Örnekler  662
C. Yargıtay Kararlarından Örnekler  664
VIII. BAZI TESPİT VE DEĞERLENDİRMELER  667
BÖLÜM 9
İMAR HUKUKUNA İLİŞKİN BAZI SPESİFİK (ÖZELLİKLİ) KONULARA GENEL BAKIŞ
I. HUKUKİ VEYA FİİLİ KAMULAŞTIRMASIZ EL ATMALAR  673
II. YÜKSEK YAPILAR VE İMAR HUKUKU  682
A. İmar Hukukunda Yüksek Yapı Kavramı ve Sebepleri  682
B. Yüksek Yapı, Gökdelen, Anıtsal Yapı Ayırımı  684
C. Yüksek Yapılara İlişkin Görüşler  686
1. Gökdelenleri Reddeden Görüşler ve Gerekçeleri  686
a. Sömürgecilik ve Yabancı Tahakkümünü Simgelediği Görüşü  686
b. Yüksek Yapıların Parsel Bazında Rant ve Spekülatif İlişki Doğurduğu Görüşü  686
c. Yüksek Yapıların Risklere Karşı Koyamayacağı Görüşü  686
d. Diğer Sebepler  687
2. Yüksek Yapıları Kabul Eden Görüş  687
3. Karma Görüş  688
D. Yüksek Yapılar ve Planlama  688
II. İMAR HUKUKU YÖNÜYLE YÜKSEK YAPILAR ve YIKIMI  691
A. Yüksek Yapılardaki Yıkım Gerekçeleri ve Teknik Raporun Önemi  692
B. Yüksek Yapıya İlişkin Yıkım Kararının İmar Hukuku Yönüyle İrdelenmesi  694
1. Şehircilik ilkelerine Uygunluk Bakımından Değerlendirmeler  694
a. Yol Cepheleri Bakımından  694
b. Otopark Bakımından  694
c. Yayalar Bakımından  695
d. Sosyal Alt Yapı, Teknik Alt Yapı ve Yeşil Alan Bakımından  695
e. Trafik Bakımından  696
f. Kent Silueti Bakımından  696
2. Planlama Esasları Bakımından Değerlendirme  697
C. Yüksek Yapı Niteliğindeki Ticari İşletmelerin Yıkımı ve Kamu Yararının Belirlenmesi İlişkin Değerlendirmeler  698
1. Kamu Yararı Kavramı  698
a. Genel Olarak Kamu Yararı Kavramı ve Ölçülülük İlkesi Bakımından Değerlendirmeler  698
b. Yüksek Yapı Niteliğindeki Ticari İşletmelerin Yıkılmaması İçin İleri Sürülebilen Bazı Gerekçeler  699
2. Yüksek Yapının Kamuya Yararlı İhtiyaçları Gidermesi Durumu  700
a. Yüksek Yapının Kentsel Hedeflerin Gerçekleştirilmesine Katkısı  700
b. Sosyal Alt Yapı İhtiyacını Karşılama Yönü  700
c. Yıkıma Konu Yüksek Yapının Ülke ve Bölge Turizmine Katkısı  701
d. Yoğunluk Artırıcı Nitelik Taşımama, Sosyal ve Teknik Donatı Alanlarını Etkilememe  701
e. Bölgenin Yapılaşma ve/veya Demografik Konumunda Sonradan Ortaya Çıkan Durumlar  701
f. Eşitlik İlkesi ve Kazanılmış Haklar Bakımından Değerlendirme  702
3. Görüntü Kirliliği Bakımından Değerlendirme  704
II. KENT ESTETİĞİ VE İMAR HUKUKU  709
A. Tanım ve Pozitif Temelleri  709
1. Tanım  709
2. Pozitif Temelleri  710
a. Anayasa  710
b. Yasal Düzenlemeler  710
aa. 3194 s. İmar Kanunu  710
bb. 5393 s. Belediye Kanunu  713
cc. 5216 s. Büyükşehir Belediyesi Kanunu  714
dd. Diğer Bazı Kanunlar  715
B. Kent Estetiğine Olumlu Katkı Sağlanması Amacıyla “Kent Estetiği Kurulu” Oluşturulması  715
C. UYGULAMA ve YARGI KARARLARINDAN ÖRNEKLER  718
1. Uygulamadan Örnekler  718
2. Yargı Kararlarından Örnekler  718
a. Balkonlar  719
b. Tabela – Reklam Panosu  720
c. Pencere  720
d. Klima  721
e. Panjur  721
f. Baz İstasyonu  721
D. Bazı Tespitler ve Değerlendirme  722
III. OTOPARKLAR  724
A. Tanım  724
B. İlgili Mevzuat  725
C. Otoparklara İlişkin Genel Esaslar  725
D. Otopark Türleri  729
E. Park Et–Devam Et Otoparklarının Düzenlenme Esasları  732
F. Otopark Bedeli  732
G. Karar Örnekleri  733
IV. TARIM ALANLARININ KORUNMASI  735
V. KALDIRIMLAR VE HUKUKİ REJİMİ  741
BÖLÜM 10
İMAR UYUŞMAZLIKLARI KONUSUNDAKİ
AİHM YAKLAŞIMI VE KARAR ÖRNEKLERİ
I. MÜLKİYET HAKKININ KAPSAMI  745
A. Uyuşmazlıklara Uygulanan Üç Ana İlke  749
1. Mal ve Mülkün Dokunulmazlığı İlkesi  751
2. Mülkten Mahrum Bırakma  753
3. Kullanımın Kontrol Edilmesi  755
B. Mülkiyet Hakkına Müdahalenin Haklılığı  757
1. Meşru Amaç  757
2. Müdahalenin Yasallığı  758
3. Müdahalede Orantılılık  759
II. İMAR KONUSUNDAKİ AİHM KARARLARINDAN BAZI ÖRNEKLER  762
A. Öneryıldız – Türkiye Kararı  762
B. Kıyı Kenar Çizgisi–Mülkiyet Hakkı Bağlamında Doğrusöz ve Aslan/Türkiye Kararı  773
C. Yordanova ve Diğerleri–Bulgaristan Kararı (24 Nisan 2012)  776
D. Lopez Ostra C. / Espagne Kararı  777
E. Zander C. Suede Kararı  778
F. Moreno Gomez / İspanya Kararı  778
G. Giacomelli / İtalya Kararı  778
H. Balmer–Schafroth ve Diğerleri / İsviçre Kararı  778
I. Rustam Makhmudov / Rusya Kararı  779
J. Karaman / Türkiye Kararı  779
K. Göksel Tütün Ticaret ve Sanayi Anonim Şirketi / Türkiye Kararı  780
L. N.A. ve Diğerleri / Türkiye Kararı  780
M. Bölükbaş ve Diğerleri / Türkiye Davası  781
N. Hakan Arı / Türkiye Kararı  781
O. Hafize Çalışkan ve Diğerleri/Türkiye  782
Ö. İmar Uygulama Konuları ile İlgili Diğer Bazı Örnekler  782
Çalışma Soruları  787
Danıştay Karar Okumaları  789
Kavram Dizini  879
 


Halil Kalabalık
Eylül 2024
665.00 TL
Sepete Ekle
Muhammed Ali Aydın
Şubat 2023
995.00 TL
Sepete Ekle
Erol Köktürk ...
Ekim 2022
1475.00 TL
Sepete Ekle
İbrahim Kapaklıkaya
Şubat 2022
340.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
Kısaltmalar  31
BÖLÜM 1
İMAR HUKUKUNA GİRİŞ VE İMAR PLANLARI
I. İMAR HUKUKUNA GİRİŞ  35
A. Şehircilik, Hukuk, İmar Hukuku İlişkileri ve İmar Planlarının Önemi  35
1. İmar Hukuku ve Şehircilik Bilimi  35
2. İmar Hukukunun Hukuk Dalları İçerisindeki Yeri  37
3. İmar Hukukunun Kaynakları ve Mevzuattan Örnekler  37
B. İmar Planlarına İlişkin Tanımlar ve İmar Planlarının Önemi  44
1. Mevzuattaki Tanımlar  44
a. Nazım imar Planı  44
b. Uygulama İmar Planı  49
c. Mekânsal Strateji Planı  57
d. İlave İmar Planı  58
e. Mevzi İmar Planı  58
f. Revizyon İmar Planı  60
g. Islah imar Planı  60
h. Diğer Plan Türleri  61
2. Öğretideki (Doktrindeki) Tanımlar  61
3. İmar Planlarının Önemi  63
C. Terminoloji, Yakın Kavramlarla İlişki ve İmara İlişkin İrtifaklar  63
1. Terminoloji  63
2. Yakın Kavramlarla İlişki  64
a. Bölge Planı  64
b. Çevre Düzeni Planı  67
c. Halihazır Harita  68
d. İmar Programları  70
e. Parselasyon Planı  77
3. Plan Notları  82
4. İmar İrtifakları  85
D. Tarihi Gelişim  87
1. Genel Olarak  87
2. Ülkemizdeki Tarihi Gelişim  88
a. Osmanlı İmparatorluğu'nun Kuruluşundan Tanzimat’a Kadar Olan Dönem  88
b. Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Kadar Olan Dönem  90
c. Cumhuriyet Dönemi  90
aa. 1923–1955 Dönemi  90
bb. 1955–1972 Dönemi  92
cc. 1972–1985 Dönemi  93
dd. 1985–2012 Dönemi  94
ee. 2012 Sonrası Dönem  96
II. İMAR PLANININ AMACI, HUKUKÎ NİTELİĞİ VE PLANLAR ARASI HİYERARŞİ  98
A. Amaç  98
1. Plan Koşulları ve Planlama İlkelerine Uygunluk  102
2. Fen Kurallarına Uygunluk  103
3. Sağlık Kurallarına Uygunluk  103
4. Estetik Kuralları  105
5. Trafik Kuralları  106
B. Hukukî Nitelik  107
C. Plan Hiyerarşisi  111
1. Plan Ölçeği Yönünden  111
2. Normlar Hiyerarşisi Yönünden  115
III. İMAR PLANLARINA EGEMEN OLAN BAŞLICA İLKELER  117
A. Hukuk Devleti İlkesi  117
B. Aleniyet İlkesi  118
C. Plan Hiyerarşisi/Üst Derecedeki Düzenlemeye Bağlılık İlkesi  119
D. Kamu Yararı İlkesi  121
E. Elastikiyet / Esneklik İlkesi  127
F. Bilimsellik İlkesi  128
G. Halk Katılımı İlkesi  130
H. Genellik İlkesi  132
I. Süreklilik İlkesi  133
J. Bağlayıcılık İlkesi  133
K. Bütüncüllük İlkesi  133
L. Kazanılmış Haklara Saygı İlkesi  133
BÖLÜM 2
BELEDİYELERİN İMAR PLANINI YAPMA VE
DEGİŞTİRME YETKİSİNİN HUKUKİ REJİMİ
I. İMAR PLANININ YAPILMASI, HAZIRLANMASI VE YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ  137
A. İmar Kanunu’nun Uygulama Kapsamı, Nüfus, Mücavir Alan ve  137
Kadastro Durumu  137
1. İmar Kanunu’nun Uygulama Kapsamı  137
2. İmar Planlaması ve Nüfus  137
3. İmar Planının Uygulanacağı Coğrafi Alan ve Mücavir Alanların Durumu  138
4. Kadastro–İmar Planı İlişkisi  140
B. Genel Olarak İmar Planlamasındaki Ön Çalışmalar, Planların Hazırlanması ve Yürürlüğe Girmesi  141
II. PLANLAMA İLKELERİ VE ESASLARI  149
A. Mekânsal Strateji Planlarındaki Durum  149
1. Mekânsal Strateji Planlarındaki Başlıca Planlama İlke ve Esasları  149
2. Mekânsal Strateji Planının Unsurları  150
3. Uygulama ve İzleme  150
4. Veri yapısı ve analizler  151
B. Yetkili Makam  152
1. Belediye Kanununa Tâbi Belediyelerde  152
2. Büyükşehirler Belediyelerinde  156
a. Genel Olarak  156
b. İmar Hukuku Yönüyle 5216 s. Büyükşehir Belediyesi Kanunu  158
3. İstisnai Durumlar  163
a. 3194 İmar Kanunu md.9– Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı  164
b. Kıyı Kanunu Bakımından Yetki  170
aa. Genel Açıklama  170
bb. Kıyı Kanununa Göre Yetki  177
cc. Kıyı Kullanımdaki Genel Esaslar, Başlıca İlkeler ve Yapılaşma  180
dd. Sahil Şeridinde Planlama ve Yapılaşma  188
c. 2634 S. Turizmi Teşvik Kanunu Bakımından Yetki  190
aa. Taşınmaz Malların Turizm Amaçlı Kullanımı  191
bb. Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Planları ve Türleri  195
cc. Planların Hazırlanmasına Dair Esaslar  198
d. 2863 S. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu Bakımından Yetki  201
aa. Genel Açıklama  201
bb. Koruma Amaçlı İmar Planları  204
e. Boğaziçi Kanunu Bakımından Yetki ve Planlama  220
aa. Boğaziçi Kanunu–İmar Kanunu İlişkisi  220
bb. Boğaziçi Alanı, Boğaziçi Sahil Şeridi, Öngörünüm, Geri Görünüm,  223
Etkilenme Bölgesi Kavramları  223
cc. Boğaziçi İmar İdare Heyeti  224
dd. Boğaziçi İmar Müdürlüğü  225
ee. Boğaziçindeki İmar Planlarının Yapılması, Onayı ve Tadili  226
f. 388 s. Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında KHK Bakımından Yetki  229
g. Güvenlik Güçlerine Ait Harekât, Eğitim ve Savunma Amaçlı Yapıların Durumu  232
C. İmar Planı Yapma Yöntemi  232
1. İmar Planının Bizzat Belediyelerce Yapılması  232
2. İmar Planının Başkalarına Yaptırılması  242
a. İhale Suretiyle Yaptırma  242
b. İLBANK A.Ş.’ye Yetki Verilmek Suretiyle Yaptırma  243
D. İmar Planının Yapılmasının Hukuki Sonuçları  246
1. İlgili Belediye Bakımından  246
a. İmar Programını Yapma Yükümlülüğü  246
b. Parselasyon planını yapımı yükümlülüğü  247
c. Diğer yükümlülükler  247
2. Diğer Kişi ve Kurumlar Bakımından  248
a. Devlet ve Kamu Tüzel Kişileri Bakımından  248
b. Özel Hukuk Kişileri Bakımından  249
E. Belediyenin İmar Planını Değiştirmesi ve Bunun Hukuki Sonuçları  250
1. Ana Kural; Değiştirilmeme İlkesidir  250
2. Ana Kuralın İstisnası: İmar Planlarında Değişiklik Yapılabilmesi  251
a. Değişiklik Usulü  252
b. Plan Değişikliğine İlişkin Esaslar  253
F. İmar Planlarının Yapılması veya Değiştirilmesinde Ortaya Çıkabilen Bazı Hatalar  262
1. Yeterliliğe Sahip Plan Müellifinin Olmaması  262
2. Teknik Zorunluluklar  263
3. Eşdeğer Alan Ayrılmaması  263
4. Şehircilik İlkeleri, Planlama Esasları ve Kamu Yararına Aykırı Olması  264
5. İmar Planı Tadilatı ile Tek Bir Alanda Fonksiyonel Değişiklik Yapılarak Plan Bütünlüğünün Bozulması  265
6. İlk Kez Yapılan veya Değiştirilen İmar Planlarının Üst Ölçekteki Planlara Uymaması  265
7. İmar Planlarının Değiştirilmesine İlişkin Usul Kurallarına Uyulmaması  265
8. Resmi Kurum Alanlarında Yatırımcı Kuruluşun Görüşünün Alınmaması  266
G. Plan Değişikliğinin Hukukî Sonuçları  266
III. İMAR PLANI DEĞİŞİKLİĞİNE DAİR DEĞER ARTIŞ PAYI DÜZENLEMESİ  268
A. Amaç ve Kapsamı  268
B. Temel Kavramlar  269
C. Değer Artış Payına Konu Olacak Plan Değişiklikleri ve Değer Artışının Konusu  270
D. Değer Artış Payına Konu Olmayan Alanlar ve İşlemler  271
E. Değerleme Raporu ve Kıymet Takdir Komisyonu  271
1. Değerleme Raporları  271
2. Kıymet Takdir Komisyonunun Teşekkülü ve Çalışma Esasları  272
F. Başvuru, Değer Artış Payının Tespiti, Kesinleşmesi, Ödenmesi ve  273
İdareler Arası Dağılım İşlemleri  273
1. Başvuru  273
2. Değer Artış Payının Tespiti  273
3. Değer Artış Payının Kesinleşmesi  274
4. Değer Artış Payının Ödenmesi  274
5. Değer Artış Payının Dağılımı  275
G. Tapu Müdürlüğüne Şerh Verilmesi ve Denetim  276
IV. İMAR AFLARI VE İMAR BARIŞI SORUNU  276
A. İmar Afları  276
B. İmar Barışı  280
BÖLÜM 3
BELEDİYE İMAR PLANLARININ YARGISAL DENETİMİ
I. İPTAL DAVASININ ÖN KOŞULLARI  295
A. Görev ve Yetki  295
1. Görev  295
2. Yetki  297
B. İdari Merci Tecavüzü  299
C. Ehliyet  299
D. İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken  306
Bir İşlem Olup Olmadığı  306
E. Süre Aşımı  309
F. Husumet  313
G. İYUK md.3 ve md.5'e Uygunluk  314
II. ESAS YÖNÜNDEN İNCELEME  317
A. Yetki  317
B. Şekil  320
C. Sebep  324
D. Konu  326
E. Maksat  327
III. İMAR PLANINA İLİŞKİN DAVALARDA BİLİRKİŞİLİK  329
IV. İPTAL KARARININ SONUÇLARI  333
A. İşlem Yönünden  333
B. Kişiler Yönünden  335
1. Taraflar Bakımından  335
2. Üçüncü Kişiler Bakımından  336
V. KANUN YOLLARI  336
BÖLÜM 4
İFRAZ VE TEVHİD
I. İFRAZ  341
A. Kavram ve Pozitif Temelleri  341
B. Başlıca Türleri ve Hukuki Rejimi  345
1. Rızai İfraz  345
a. Koşulları  345
aa. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerler İfraz Olunamaz  345
bb. İfraz, Parselasyon Planına Uygun Olmalıdır  346
cc. İfraz, İmar Planında Belirtilen Ölçülere Uygun Olmalıdır  347
aaa. Planlı Alanlarda İfraz İşlemi  347
bbb. Plansız Alanlarda İfraz İşlemleri  351
b. Tapuya Tescil  352
2. Kazai İfraz  353
3. Cebri İfraz (Hamur Kaidesi)  357
a. İmar Plan Sınırları İçerisinde Olma Şartı  357
b. Saik Şartı  358
II. TEVHİD (BİRLEŞTİRME)  358
A. Kavram ve Amacı  358
B. İmar Planına Uygunluğun Sağlanması İçin Belediye veya Valilik Emlakını Birleştirme  362
1. Taşınmaz Müstakil İnşaata Elverişli Değilse  362
2. Taşınmaz Müstakil İnşaata Elverişliyse  363
C. Sair Binalı ve Binasız Taşınmazları İnşaata Elverişli Hale Getirmek İçin Birleştirme  364
1. Genel Olarak  364
2. İmar Parseli Sınırlarının Kadastro Parseli Sınırlarına İntibak Zorunluluğu  365
3. Kadastrosu Yapılmayan Yerlerde İmar Parsellerinin Tapuya Tescili  365
D. Tevhid Uygulamasında Yetkili Makam  365
E. Ortaklığın Giderilmesi (Şüyûun İzalesi)  366
F. Tevhid Uygulamalarına Karşı Yargısal Korunma  366
G. Plan ve Şüyu Cetvellerinin İptali  367
BÖLÜM 5
DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI– İMAR KANUNU
MD.18 UYGULAMASI
I. GENEL OLARAK DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI  369
A. Tanım ve Kavram  369
B. DOP Uygulamasının Faydaları ve Mülkiyet Hakkıyla İlişkisi  383
C. Kısa Tarihi Gelişimi  385
D. DOP’un Hukuki Niteliği ve Yakın Kavramlardan Ayırt Edilmesi  386
1. İdari İşlemin Unsurları ve DOP  386
2. Bedelsiz Terk ve DOP’un Ortak ve Farklı Yönleri  388
3. Hamur Kuralı ile Düzenleme Ortaklık Payı Arasındaki Nüans  388
4. Kamu Ortaklık Payı (KOP) ile Düzenleme Ortaklık Payı (DOP) Farkı  389
5. Değerlenme Resmi (Şerefiye) ve Düzenleme Ortaklık Payı  390
6. Kamulaştırma ve Düzenleme Ortaklık Payı  391
II. DOP SÜRECİ VE İŞLEYİŞİ  392
A. 2020 Yönetmeliği ile Getirilen Başlıca Düzenlemeler  393
1. DOP Tanımı  393
2. Umumi Hizmetlere ve Kamu Hizmetlerine Ayrılan Alanlarda Özel Tesis Yapılması  399
3. Düzenleme Ortaklık Payına Ait Esaslar  400
4. Düzenleme Ortaklık Payını Aşan Umumi ve Kamu Hizmet Alanlarının Elde Edilmesi  407
5. Düzenleme Ortaklık Payının Alınmadığı Durumlar  408
6. Korunması Gereken Yapılar ve Alanlar  410
7. Kat Mülkiyetine Konu Alanlar  410
B. Parselasyon Planları  411
1. Parselasyon Planlarının Yapımı ve Dağıtım Esasları  411
2. Parselasyon Planı Açıklama Raporu  414
3. Parselasyon Planlarının Kontrolü  414
4. Parselasyon Planlarının Onayı  415
5. Parselasyon Planlarının Tebliği  416
6. Uygulama Masrafı  416
7. Düzenleme Sahasına Giren Parsellerin Yüzölçümü Kontrolü ve Hisse Hesabı  416
8. Geri Dönüşüm İşlemleri  417
a. Mahkeme Kararıyla İptal Edilen Parselasyon Planları  417
b. Hatalı Parselasyon Planları  418
C. Düzenleme Ortaklık Payı Kesintisi Yaparken Uyulması Gereken Usule İlişkin Şartlar  419
1. DOP Kesintisinin İmar Planına Uygun Olması  419
2. Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Yapılmış Olması  420
3. Mevzuatta Belirtilen Umumi Hizmetler İçin Alınabilmesi Kuralı  421
4. Tüm Parsellerden Eşit Olarak Kesinti Yapılması  421
5. Azami Orana Dikkat Edilmesi  423
6. Taşınmazların Gerçek Yüzölçümü Değerinin Doğru Bilinmesi  423
7. Giderlere İştirakin İstenmemesi  424
8. DOP Kesintisi Yapılan Parsellerden Değerleme Resminin Alınmaması  425
9. Taşınmaz Malikinin Rızasının Aranmaması  425
10. Diğer Hususlar  425
III. İMAR UYGULAMALARI (PARSELASYON) SIRASINDA AYNI YERDEN İMAR PARSELİ VERİLMESİNİ ENGELLEYEN ZORUNLULUK HALLERİ  429
A. Hukuki Zorunluluk  429
B. Teknik Zorunluluk  430
C. Fiili Zorunluluk  430
IV. DÜZENLEMEYE TABİ TUTULAN ARAZİ VE ARSALAR ÜZERİNDEKİ YAPILARIN DURUMU  431
A. Kişilerinin Taşınmazları Üzerindeki Yapılar  431
B. Hazine veya Belediye Taşınmazları Üzerindeki Yapılar  432
C. Ağaçların Durumu  433
V. YENİ PARSELASYON PLANI HAZIRLANIRKEN KAZANILMIŞ HAKLARIN KORUNMASI  433
BÖLÜM 6
YAPI İŞLERİ VE RUHSAT
I. KAVRAMLAR  437
A. Yapı Kavramı  437
B. Yapı İşlerinin İzne Bağlılığı Prensibi ve Yapı Ruhsatı  443
II. GENEL OLARAK YAPI İŞLERİ VE RUHSAT  445
A. Yapı Ruhsatının Hukuki Niteliği  445
1. İnşaat Ruhsatı Hükümlerinin Uygulanması  448
2. Yapının Niteliği Yönünden Ruhsat Hükümlerinin Uygulanması ve İstisnalar  449
3. İnşaat Ruhsatının Kişi Bakımından Uygulanması  451
4. İnşaat Ruhsatının Tâbi Olduğu Mevzuat  451
5. Şekil Unsuru  451
B. Yapı Ruhsatı Vermeye Yetkili Makam  455
C. Yapı Ruhsatına Tâbi Yapılar ve Onarımı  457
D. İdarenin Başvuru Sonucu Verebileceği Kararlar  461
E. Yapı Ruhsatını Yapıda Bulundurma Zorunluluğu  462
F. Ruhsatın Geçerli Olacağı Süre  462
G. Kamuya Ait Yapılarda ve Sanayi Tesislerinde Ruhsat  463
H. Yapı Ruhsatı Aranmayacak Yapılar  467
I. Gelişme Alanlarında Yapı Ruhsatı  469
J. Ruhsat İptali  471
III. RUHSAT ALMANIN İSTİSNASI OLARAK KÖYLERDE YAPILACAK YAPILAR  472
A. Yerleşik Alan, Yerleşme Alanı ve Köylerde Tespiti  472
B. Köylerde Yapılaşma (Entegre Tesis, Konut ve Diğer Yapılaşmalar)  473
IV. GEÇİCİ (MUVAKKAT) YAPILAR VE GEÇİCİ RUHSAT  475
A. Kavram ve Başlıca Esaslar  475
B. Geçici Yapı İzninin Verildiği Durumlar  479
C. Geçici Ruhsat Verilebilmesinin Koşulları  479
D. Geçici Yapının Hükümleri  480
V. İNŞAAT RUHSATINDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI, RUHSATIN İPTALİ VE GERİ ALINMASI  481
VI. YAPI RUHSATI İŞLEMLERİNİN YARGISAL DENETİMİ  482
VII. YAPININ BİTİRİLMESİ VE YAPI KULLANMA İZNİ  484
VIII. İMAR DÜZENİNE AYKIRI İNŞAAT  486
BÖLÜM 7
İMAR YAPTIRIMLARI
I. İMAR YAPTIRIMLARI KAVRAMI VE AMACI  491
A. Genel Olarak  491
B. İmar Yaptırımlarında Dikkate Alınması Gereken Başlıca İlke ve Hususlar  491
1. Şahsilik İlkesi  491
2. Kanunilik İlkesi  493
3. Mükerrer Yaptırım Yasağı  493
4. İdari İstikrar ve İdareye Güven İlkesi  494
5. Etkin Denetim İlkesi  494
6. Ölçülülük İlkesi  494
7. Kazanılmış Haklara Saygı İlkesi  495
8. Gerekçe İlkesi  503
9. Tekerrür ve Ağırlatıcı Nedenler  504
10. Geçmişe Uygulama Yasağı  505
II. İMAR YAPTIRIMLARININ İDARİ İŞLEM VE EYLEM NİTELİĞİ  505
III. İMAR MEVZUATINA AYKIRI YAPILARA UYGULANAN İŞLEMLER VE YAPTIRIMLAR  507
A. İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Kavramı  507
B. Yapı İzni Alınmaksızın Yapılmış Yapılar Hakkında Yürütülecek İşlemler  512
1. İzinsiz Ancak İmar Mevzuatına Uygun Yapılmış Yapılar  513
2. İzinsiz ve İmar Mevzuatına Uygun Olmayan Yapılar  514
3. Taşkın Yapılar  514
IV. İMAR YAPTIRIMLARI  515
A. Yapı Ruhsatının Verilmemesi  515
B. Verilmiş Yapı Ruhsatının İptal Edilmesi  516
C. Yapı Kullanma İzninin Verilmemesi  517
D. Yapı Kullanma İzninin İptal Edilmesi  519
E. Yapının Mühürlenmesi  519
F. Kamu Hizmet ve Tesislerinden Faydalandırılmaması  524
G. Faaliyetten Men  525
H. Yıkım  527
1. Kamuya veya Kişilere Ait Taşınmaz Üzerinde Bulunan Yapının Yıktırılması  533
2. Ruhsatsız Olması Nedeniyle Yapının Yıktırılması  536
3. Ruhsat veya Ruhsat Eklerine Aykırı Olması Nedeniyle Yıktırılması  538
4. Yıkılacak Derecedeki Tehlikeli (Mâil–i İnhidam) Yapıların Yıktırılması  539
I. İmar Para Cezaları (Yaptırımları)  542
1. İmar Para Cezasının Başlıca Nedenleri  544
a. Ruhsat Alınmadan veya Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapı Yapılması  545
b. Muvakkat Yapıların Süresi Geldiği Halde Kaldırılmaması  546
c. Yıkılacak Derecede Tehlikeli Yapıların Yıktırılmaması veya Tamir Ettirilmemesi  547
d. Umumun Selameti İçin Alınması Gereken Tedbirlerin Alınmaması  547
e. İnşaat ve Tamirat Yapılırken Uyulması Gereken Kurallara Uyulmaması  547
f. İmar Kanunu md.18’deki Kısıtlamalara Aykırı Davranılması  548
g. İmar Kanunu md.32’deki Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi veya Hükme Aykırı Davranılması  548
h. İmar Kanunu md.28’deki Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi veya Bu Maddeye Aykırı Davranılması  549
i. İmar Kanunu md.35’e Aykırı Davranılması  550
j. Kapıcı Dairesi ve Sığınaklara İlişkin Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi  550
k. Otoparklarla İlgili Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi  551
l. Yol Üzerinde Mahzurlu Binaların veya Binasız Arsaların Yola Bakan Yüzlerini Belirtilen Şekilde Kapatmama  551
m. Yapı İnşaat Alanı Üzerinden Mevzuata Aykırılığın Hesaplanması Mümkün Olan ve Olmayan Yapıların Durumu  551
n. Para Cezalarının Faizsiz İadesi  553
o. Para Cezalarını Verecek Merciler  553
p. Para Cezalarının Verileceği Kişiler  554
r. İmar Para Cezalarının Tahsili  555
s. Ruhsatsız Yapılarda Ruhsat İsteminde Bulunulmasının İmar Cezalarına Etkisi  555
t. İmar Para Cezaların Karşı İtiraz Yolu  556
V. İMAR KİRLİLİĞİNE NEDEN OLMA SUÇU  556
A. Yasal Tanım, Gerekçesi, Suçla Korunan Hukuki Yarar  556
B. Zaman Bakımından Uygulanma Alanı  558
C. Yer Bakımından Uygulanma Alanı  560
D. FAİL  564
E. Suçun Konusu  567
F. Mağdur  568
G. Nedensellik Bağı  569
BÖLÜM 8
AFET DÖNÜŞÜM – KENTSEL DÖNÜŞÜM
I. GENEL BİLGİLER VE TARİHSEL GELİŞİM  571
II. AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ  574
A. Genel Gerekçe  574
B. Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesindeki Amaç ve Temel Kavramlar  576
C. Afet Dönüşüm Uygulaması  580
1. Riskli Alan ve Riskli Tespiti, Tespitin Engellenmesi ve İlgili Başlıca Hususlar  580
a. Rezerv Yapı Alanının Tespiti  582
b. Planlama  583
c. Planlama Standartlarının Belirlenmesi  584
d. Riskli Yapı Tespiti ve Hukuki Rejimi  584
e. Riskli Yapıların Tespitinde Görev Alacak Kurum ve Kuruluşlar  588
f. Lisanslandırılan Kurumların Denetimi, Lisans İptali ve Uygulanacak İdari Yaptırımlar  590
g. Tespitin Engellenmesi  592
h. İdari İtiraz  592
ı. Tapu kütüğü  592
i. Hazinenin Özel Mallarının Durumu  592
j. Tescil Dışı Alanların Durumu  593
k. Tahsis ve Devir Amacına Uygun Kullanılmayan Taşınmazlar  593
l. Mer’a Kanunu Kapsamındaki Yerlerin Durumu  594
m. Kişilerin Taşınmazlarını Rezerv Alanı Olarak Belirlenmesini İstemesi  594
2. Tasarrufların Kısıtlanması  594
3. Uygulama İşlemleri  595
a. Riskli Yapıların Bulunduğu Parsellerde, Riskli Alanlarda ve Rezerv Yapı Alanlarında Yapılacak Uygulamalar  595
b. Arsa Payı Satış İşlemi Sürecinde Tebligat  600
c. Acele Kamulaştırma  601
d. Mirasçının Belli Olmaması, Kayyum, İhtilaflı veya Üzerinde Sınırlı Ayni Hak Bulunan Taşınmazların Durumu  601
e. Konut Sertifikası  602
f. Taşınmazların Değerinin Tespiti  603
g. Kentsel Dönüşüm Başkanlığının Yetkileri ve Devredilen Hazine Taşınmazları  603
h. Uygulamaların Re’sen Kentsel Dönüşüm Başkanlığı’nca Yapılması  604
ı. Satın Alma ve Trampa Durumu  607
i. Köhne Yapılar ve Muhdesatın Durumu  607
j. Güçlendirme Kredisi  607
k. İdari Yargıda Dava Açma Süresi  607
l. Kat İrtifakı Kurulması  608
m. Müteahhitlerin Payına Düşen Bağımsız Birimlerin Satışı  608
n. Müteahhittten Kaynaklanan Sebeplerle İnşaata Devam Edilememesi  608
o. Arsa Haline Gelen Taşınmazlarda Ortaklığın Giderilmesi  609
4. Uygulama Alanında Hak Sahipliği ve Diğer Uygulamalar  609
a. Kira Yardımı, Yapım Yardımı, Geçici Konut Tahsisi, İşyeri Tahsisi  616
b. Kiracı veya Sınırlı Ayni Hak Sahibi Olanlara Konut ve İşyeri Verilmesi  620
5. Riskli Yapıların Yıktırılması  620
6. Tahliye  622
7. Diğer Bazı Hususlar  622
a. Dönüşüm Gelirleri, Dönüşüm Projeleri Özel Hesabı, Harç Durumları  622
b. Kamu İhale Kanununa Tâbi Olmama  626
c. Yapım Müteahhitlerinin Asgari İş Tecrübesi  626
d. Dönüşüm ve İyileştirme Uygulaması Başlatılmayan Taşınmazların Tahsislerinin Re’sen Kaldırılması  626
D. KANUNUN İRDELENMESI (ELEŞTIRILER, GÖRÜŞLER)  626
1. Genel Eleştiriler  626
2. TMMOB Şehir Plancıları Odası’nın “Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Tasarısı” Değerlendirme Raporu  629
III. YAPI DENETİM KURULUŞLARININ İŞLEVİ  638
A. Yapı Denetimin Niteliği, Önemi ve Başlıca Kavramlar  638
B. Yapı Denetim Kuruluşunun Başlıca Görevleri  640
C. Yapı Denetimi Hizmet Sözleşmeleri  641
1. Yapı Denetim Kuruluşunun Proje Denetimi Safhasındaki Görevleri  642
2. Yapı Denetim Kuruluşunun Yapı Ruhsatı Alınması Safhasındaki Görevleri  643
3. Yapı Denetim Kuruluşunun Yapım Safhasındaki Görevleri  643
D. Yapı Denetimden Kaynaklanan Sorumluluk  645
1. İlgili İdarenin Görev ve Sorumlulukları  645
2. Yapı Denetim Kuruluşunun Sorumlulukları ve Müeyyideler  646
E. KARAR ÖRNEKLERİ  647
IV. TAŞKIN SULARA KARŞI İDARENİN ÖNLEM ALMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ  650
V. DEPREM SONRASI BAZI MÂLİ KOLAYLIKLAR  654
VI. DOĞAL AFET NEDENİYLE MÜLKİYET DÖNÜŞTÜRMESİNİN İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU BAKIMINDAN ÖNEMİ  655
VII. ANAYASA MAHKEMESİ, DANIŞTAY, YARGITAY VE AİHM KARARLARINDA DEPREMDEN DOĞAN SORUMLULUK KONUSUNDAKİ ÖRNEKLER  657
A. Anayasa Mahkemesi Karar Örneği  657
B. Danıştay Kararlarından Örnekler  662
C. Yargıtay Kararlarından Örnekler  664
VIII. BAZI TESPİT VE DEĞERLENDİRMELER  667
BÖLÜM 9
İMAR HUKUKUNA İLİŞKİN BAZI SPESİFİK (ÖZELLİKLİ) KONULARA GENEL BAKIŞ
I. HUKUKİ VEYA FİİLİ KAMULAŞTIRMASIZ EL ATMALAR  673
II. YÜKSEK YAPILAR VE İMAR HUKUKU  682
A. İmar Hukukunda Yüksek Yapı Kavramı ve Sebepleri  682
B. Yüksek Yapı, Gökdelen, Anıtsal Yapı Ayırımı  684
C. Yüksek Yapılara İlişkin Görüşler  686
1. Gökdelenleri Reddeden Görüşler ve Gerekçeleri  686
a. Sömürgecilik ve Yabancı Tahakkümünü Simgelediği Görüşü  686
b. Yüksek Yapıların Parsel Bazında Rant ve Spekülatif İlişki Doğurduğu Görüşü  686
c. Yüksek Yapıların Risklere Karşı Koyamayacağı Görüşü  686
d. Diğer Sebepler  687
2. Yüksek Yapıları Kabul Eden Görüş  687
3. Karma Görüş  688
D. Yüksek Yapılar ve Planlama  688
II. İMAR HUKUKU YÖNÜYLE YÜKSEK YAPILAR ve YIKIMI  691
A. Yüksek Yapılardaki Yıkım Gerekçeleri ve Teknik Raporun Önemi  692
B. Yüksek Yapıya İlişkin Yıkım Kararının İmar Hukuku Yönüyle İrdelenmesi  694
1. Şehircilik ilkelerine Uygunluk Bakımından Değerlendirmeler  694
a. Yol Cepheleri Bakımından  694
b. Otopark Bakımından  694
c. Yayalar Bakımından  695
d. Sosyal Alt Yapı, Teknik Alt Yapı ve Yeşil Alan Bakımından  695
e. Trafik Bakımından  696
f. Kent Silueti Bakımından  696
2. Planlama Esasları Bakımından Değerlendirme  697
C. Yüksek Yapı Niteliğindeki Ticari İşletmelerin Yıkımı ve Kamu Yararının Belirlenmesi İlişkin Değerlendirmeler  698
1. Kamu Yararı Kavramı  698
a. Genel Olarak Kamu Yararı Kavramı ve Ölçülülük İlkesi Bakımından Değerlendirmeler  698
b. Yüksek Yapı Niteliğindeki Ticari İşletmelerin Yıkılmaması İçin İleri Sürülebilen Bazı Gerekçeler  699
2. Yüksek Yapının Kamuya Yararlı İhtiyaçları Gidermesi Durumu  700
a. Yüksek Yapının Kentsel Hedeflerin Gerçekleştirilmesine Katkısı  700
b. Sosyal Alt Yapı İhtiyacını Karşılama Yönü  700
c. Yıkıma Konu Yüksek Yapının Ülke ve Bölge Turizmine Katkısı  701
d. Yoğunluk Artırıcı Nitelik Taşımama, Sosyal ve Teknik Donatı Alanlarını Etkilememe  701
e. Bölgenin Yapılaşma ve/veya Demografik Konumunda Sonradan Ortaya Çıkan Durumlar  701
f. Eşitlik İlkesi ve Kazanılmış Haklar Bakımından Değerlendirme  702
3. Görüntü Kirliliği Bakımından Değerlendirme  704
II. KENT ESTETİĞİ VE İMAR HUKUKU  709
A. Tanım ve Pozitif Temelleri  709
1. Tanım  709
2. Pozitif Temelleri  710
a. Anayasa  710
b. Yasal Düzenlemeler  710
aa. 3194 s. İmar Kanunu  710
bb. 5393 s. Belediye Kanunu  713
cc. 5216 s. Büyükşehir Belediyesi Kanunu  714
dd. Diğer Bazı Kanunlar  715
B. Kent Estetiğine Olumlu Katkı Sağlanması Amacıyla “Kent Estetiği Kurulu” Oluşturulması  715
C. UYGULAMA ve YARGI KARARLARINDAN ÖRNEKLER  718
1. Uygulamadan Örnekler  718
2. Yargı Kararlarından Örnekler  718
a. Balkonlar  719
b. Tabela – Reklam Panosu  720
c. Pencere  720
d. Klima  721
e. Panjur  721
f. Baz İstasyonu  721
D. Bazı Tespitler ve Değerlendirme  722
III. OTOPARKLAR  724
A. Tanım  724
B. İlgili Mevzuat  725
C. Otoparklara İlişkin Genel Esaslar  725
D. Otopark Türleri  729
E. Park Et–Devam Et Otoparklarının Düzenlenme Esasları  732
F. Otopark Bedeli  732
G. Karar Örnekleri  733
IV. TARIM ALANLARININ KORUNMASI  735
V. KALDIRIMLAR VE HUKUKİ REJİMİ  741
BÖLÜM 10
İMAR UYUŞMAZLIKLARI KONUSUNDAKİ
AİHM YAKLAŞIMI VE KARAR ÖRNEKLERİ
I. MÜLKİYET HAKKININ KAPSAMI  745
A. Uyuşmazlıklara Uygulanan Üç Ana İlke  749
1. Mal ve Mülkün Dokunulmazlığı İlkesi  751
2. Mülkten Mahrum Bırakma  753
3. Kullanımın Kontrol Edilmesi  755
B. Mülkiyet Hakkına Müdahalenin Haklılığı  757
1. Meşru Amaç  757
2. Müdahalenin Yasallığı  758
3. Müdahalede Orantılılık  759
II. İMAR KONUSUNDAKİ AİHM KARARLARINDAN BAZI ÖRNEKLER  762
A. Öneryıldız – Türkiye Kararı  762
B. Kıyı Kenar Çizgisi–Mülkiyet Hakkı Bağlamında Doğrusöz ve Aslan/Türkiye Kararı  773
C. Yordanova ve Diğerleri–Bulgaristan Kararı (24 Nisan 2012)  776
D. Lopez Ostra C. / Espagne Kararı  777
E. Zander C. Suede Kararı  778
F. Moreno Gomez / İspanya Kararı  778
G. Giacomelli / İtalya Kararı  778
H. Balmer–Schafroth ve Diğerleri / İsviçre Kararı  778
I. Rustam Makhmudov / Rusya Kararı  779
J. Karaman / Türkiye Kararı  779
K. Göksel Tütün Ticaret ve Sanayi Anonim Şirketi / Türkiye Kararı  780
L. N.A. ve Diğerleri / Türkiye Kararı  780
M. Bölükbaş ve Diğerleri / Türkiye Davası  781
N. Hakan Arı / Türkiye Kararı  781
O. Hafize Çalışkan ve Diğerleri/Türkiye  782
Ö. İmar Uygulama Konuları ile İlgili Diğer Bazı Örnekler  782
Çalışma Soruları  787
Danıştay Karar Okumaları  789
Kavram Dizini  879
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024