İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 7
TEŞEKKÜR 9
İÇİNDEKİLER 11
KISALTMALAR 17
GİRİŞ 19
BİRİNCİ BÖLÜM
TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLANDIRILMASI VE SINIRLILIĞI İLE İFADE HÜRRİYETİNİN YATAY ETKİSİ
I. TÜRK ANAYASA HUKUKUNDA TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN
SINIRLANDIRILMASI REJİMİ 23
A. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLER KAVRAMI ÜZERİNE 23
1. Temel Hak ve Hürriyetler Anayasal Haklara İndirgenebilir mi? 23
2. Genel Anlamıyla Hak ve Hürriyet 24
3. İsimsiz Hürriyetlerin Durumu 26
4. İnsan Hakları ile Temel Hak ve Hürriyetlerin Kapsam Farkı 26
B. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN OLAĞAN DÖNEMDE SINIRLANMASI VE KOŞULLARI 29
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Tabiatı ve Sınırlanması Gerekliliği 29
2. Sınırlama Koşulları 31
a. Sınırlamanın Kanuniliği 31
b. Sınırlamanın Anayasanın Sözüne ve Ruhuna Uygunluğu 32
c. Sınırlamanın Ölçülü Olması 32
ç. Sınırlamanın Demokratik Toplum Düzeninin Gereklerine
Uygunluğu 34
d. Öze Dokunma Yasağı 36
e. Sınırlamanın Laik Cumhuriyetin Gereklerine Uygunluğu 37
f. Sınırlamanın Özel Sınırlama Sebebine Dayanması 37
C. SÖZLEŞME HÜRRİYETİNİN SINIRLANABİLMESİ 39
1. Milli Ekonominin Gerekleri ve Sosyal Amaçlara Uygunluk Bir
Sınırlama Sebebi midir? 39
2. Milli Ekonominin Gerekleri ve Sosyal Amaçlara Uygunluğun
Sözleşme Hürriyetine Etkisi 41
3. Milli Ekonominin Gereklerine ve Sosyal Amaçlara Uygunluğun
Kapsamı 42
II. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLILIĞI 42
A. İçkin Sınırlar Teorileri 43
B. Hakkın Nesnel Sınırları 45
C. Pratik Uyuşum 46
III. İFADE HÜRRİYETİNİN YATAY ETKİSİ 48
A. Temel Hak ve Hürriyetlerin Dikey ve Yatay Etkisi 48
1. Dikey Etki Modeli 48
2. Yatay Etki Modeli 49
a. Doğrudan Yatay Etki 49
b. Dolaylı Yatay Etki 51
B. İfade Hürriyeti ve Kapsamı 52
1. İfade Hürriyetinin İçeriği 52
2. İfade Hürriyetinin Unsurları 55
3. İfade Hürriyetinin Korunmasında Devletin Yükümlülüğü 56
a. Devletin Negatif Yükümlülüğü 56
b. Devletin Pozitif Yükümlülüğü 57
4. İfade Hürriyetinin Sınırlılığı 58
C. Çatışan Hakların Dengelenmesi 59
1. Çatışan Hakların Dengelenmesinde Yetkili Organlar 59
a. Yasama Organı 59
b. Yargı Organı 60
c. Yürütme Organı ve İdare 60
2. Ayrımcılık Yasağı ve İfade Hürriyetinin Sözleşme Hürriyetiyle
Çatışması 61
a. Ayrımcılık Yasağı ve Anayasa’nın 10. Maddesi Bağlamında
Eşitlik İlkesi 61
b. İfade Hürriyeti ve Ayrımcılık Yasağı İlişkisi 62
İKİNCİ BÖLÜM
SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ İDARİ KOLLUK DENETİMİNDE
ULUSAL İNSAN HAKLARI ve EŞİTLİK KURUMU MODELİ
I. ULUSAL İNSAN HAKLARI VE EŞİTLİK KURUMLARININ ROLÜ VE TARİHÇESİ 65
A. Tarihsel Süreç ve Paris Prensipleri 65
B. Eşitlik Kurumları ve Ayrımcılıkla Mücadele 67
C. Ulusal İnsan Hakları Kurumu Modelleri 68
Ç. Ulusal Önleme Mekanizması 70
II. TİHEK’İN TÜRK İDARİ TEŞKİLATINDAKİ YERİ 71
A. Kuruluş Süreci 71
B. Görev ve Yetkileri 73
1. İdari Yapısı 73
2. İşkenceye ve Diğer İnsan Onuruna Aykırı Muamelelere İlişkin
Önleme Görevi 74
3. Ayrımcılıkla Mücadele 76
a. Bilimsel Araştırma ve Eğitim Faaliyetleri 77
b. Üniversitelerle İşbirliği 78
c. Kamu Görevlilerinin Meslek Öncesi ve Meslek İçi Eğitimi 78
ç. Kamuoyunu Bilgilendirme 79
d. Raporlama, Tavsiye ve Görüş Verme, Mevzuat Çalışmalarına
Katkı Sağlama 79
III. AYRIMCILIK YASAĞI BAĞLAMINDA TİHEK’İN İDARİ KOLLUK VE
DÜZENLEME YETKİSİ 81
A. İdari Kolluk Makamı Olarak Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu 81
1. Kamu Düzeni Kavramı 82
a. Klasik Anlayış 82
b. Modern Anlayış 83
2. Kamu Düzeninin İnsan Onuru Unsuru 84
3. Kolluk Kavramı ve Tasnifi 85
a. Adli ve İdari Kolluk Ayrımı 85
aa. Önleyici–Bastırıcı Kriter 86
bb. Suç Merkezli Kriter 86
b. Genel–Özel İdari Kolluk Ayrımı 88
aa. Genel Kolluk 88
bb. Özel Kolluk 89
4. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu’nun Ayrımcılıkla Mücadele
Kolluğu Yetkisi 89
B. İfade Hürriyetine Yönelik Ayrımcı Fiillerin Düzenleyici İdari İşlemle
Belirlenebilmesi 90
1. Kabahatler Kanunu’nun Genel Norm Niteliği ve Kanunilik İlkesinin
Tatbiki 90
2. TİHEK’in Kamu Tüzel Kişiliğinden Doğan Düzenleme Yetkisi 91
a. Kamu Tüzel Kişiliği ve Genel Çerçevesi 91
b. Kamu Tüzel Kişisinin Yönetmelik Tesis Edebilmesi ve Kapsamı 92
aa. Yönetmeliğin Secundum Legem Özelliği 92
bb. Yönetmeliğin Intra Legem Özelliği 93
3. Sosyal Medya Platformlarına Ait Topluluk Kuralları ile Tekil
İhlallerin Denetlenmesi 94
a. Topluluk Kurallarının Mahiyeti ve Önleyici Bir Kolluk İşlemi
Olarak Çerçeve Norm İhdası 97
aa. Topluluk Kurallarının Negatif Olarak Düzenlenmesi 100
bb. Topluluk Kurallarının Pozitif Olarak Düzenlenmesi 100
b. Tekil İhlallere İlişkin Ayrımcılık Yasağı Denetimi 102
aa. İfade Hürriyetinin Fikir ve Haber Alma Unsuru Bağlamında
Felsefi ve Siyasi Görüşler Yönünden Ayrımcılık Fiilleri 103
bb. İfade Hürriyetinin Düşünceyi Yayma Unsuru Bağlamında
Felsefi ve Siyasi Görüşler Yönünden Ayrımcılık Fiilleri 104
C. İdari Yaptırım Hükümlerinin Değerlendirilmesi 105
1. İdari Para Cezası yahut Uyarı Cezası Uygulanması 105
2. İdari Para Cezası Üst Sınırının Yetersizliğine Yönelik Bir Eleştiri 106
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KAMU HİZMETİ İLKELERİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ ÇERÇEVESİNDE
SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ İDARİ DENETİMİ
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI VE TARİHÇESİ 107
A. Geleneksel Kamu Hizmeti Kavramı ve Rolland İlkeleri 107
1. Tanımı 107
a. Kamu Hizmeti Tesis Etmeye Yetkili Organ yahut Makam ve
Kamu Yararı Unsuru 109
b. Kamu Hizmetinin Bizzat İdarece Görülmesi yahut Özel Kişilere
Gördürülmesi 111
2. Eşitlik İlkesi 112
3. Süreklilik İlkesi 113
4. Değişebilirlik İlkesi 113
B. Virtüel Kamu Hizmeti 114
1. Tanımı 114
2. Virtüel Kamu Hizmetinin Güncel Durumu 115
C. Evrensel Hizmet 116
II. SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ KAMU HİZMETİ OLARAK
NİTELENEBİLMESİ PROBLEMİ 118
A. Geleneksel Kamu Hizmeti ve Virtüel Kamu Hizmeti Yönünden 118
1. Geleneksel Kamu Hizmeti ve Virtüel Kamu Hizmeti Kavramlarının
Tatbiki 118
2. Geleneksel Kamu Hizmeti ve Virtüel Kamu Hizmeti Kavramlarının
Sosyal Medya Platformlarına Tatbikinden Doğan Olumsuzluklar 120
B. Evrensel Hizmet Yönünden 121
SONUÇ 123
KAYNAKLAR 133
İNTERNET KAYNAKLARI 138
DİZİN 141 |